Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Olie- en autoreuzen sluiten waterstofpact .... wat wordt de impact ....

199 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
voda
0
Plannen voor ambitieus offshore windpark met scepsis begroet

Marjan van Loon (Shell Nederland), Cas König (Groningen Seaports) en Han Fennema (Gasunie) presenteren hun plannen om 's werelds grootste offshore windpark en de grootste groene waterstoffabriek van Europa te bouwen. Bron: ANP

De haalbaarheidsstudie moet nog beginnen, maar de donderdag aangekondigde plannen van Shell en Gasunie om 's werelds grootste offshore windpark te bouwen dat gekoppeld moet worden aan de grootste waterstoffabriek van Europa, liggen nu al onder vuur.

Landelijk netbeheerder Tennet bijvoorbeeld, die de wettelijke verantwoordelijkheid heeft om windparken op zee aan te sluiten op het netwerk op het vaste land, is niet enthousiast over de plannen van Shell en Gasunie om 's werelds grootste offshore windpark te realiseren.

Randvoorwaarden

Tennet is niet van tevoren geconsulteerd door de consortium-partners en is 'voorlopig ook niet van plan om positief te reageren op een uitnodiging om deel te nemen aan het consortium in zijn huidige vorm', zo laat een woordvoerder weten.

Voor Tennet gelden duidelijke randvoorwaarden voor eventuele deelname: 'het realiseren van een energiesysteem tegen de laagste maatschappelijke kosten en het waarborgen van de leveringszekerheid'. Daarvoor is volgens het bedrijf 'systeemintegratie (het integreren van elektriciteit en gas om de grote fluctuaties in wind- en zonne-energie op te vangen, red.) de échte sleutel.'

Faciliteren, niet sturen

Die uitgangspunten vormen ook de basis van de 'Infrastructure Outlook 2050' die Tennet begin vorig jaar samen met Gasunie heeft gepubliceerd. 'Die systeemintegratie is voor ons een belangrijk uitgangspunt, maar zien we niet direct terug in dit voorstel', aldus de woordvoerder. Shell en Gasunie willen windstroom vooral gebruiken om er waterstof van te maken voor de industrie. Tennet zal ook aan minister Wiebes zijn standpunt kenbaar maken.

‘Een overheidsbedrijf dat samen met Shell, Nouryon, Thyssenkrupp en andere marktpartijen bij herhaling subsidie aanvraagt bij de overheid is een rol die Gasunie niet past’
Thijs ten Brinck, energie-expert

De waterstofplannen stuiten op meer kritiek. Zo is nog onduidelijk waar de benodigde tientallen miljarden euro's voor het project precies vandaan gaan komen. Gasunie en Shell willen geld van het Rijk en van Europa, maar hoeveel er nodig is om het plan van de grond te trekken, is niet bekend.

Rijkswaterstaat met Toyota

Ook roept de betrokkenheid van Gasunie vragen op. Energie-expert Thijs ten Brinck, die veel onderzoek doet naar waterstof, vindt bijvoorbeeld dat Gasunie moet faciliteren en niet de energietransitie moet sturen.

'Gasunie is een door de overheid aangewezen monopolist, verantwoordelijk voor de distributie van aardgas. Een overheidsbedrijf dat samen met Shell, en andere marktpartijen bij herhaling subsidie aanvraagt bij de overheid is een rol die Gasunie niet past', vindt Ten Brinck. 'Als Rijkswaterstaat samen met Toyota subsidie zou aanvragen voor de bouw van een grote autofabriek, zou iedereen fronsen.'

Op zoek naar plekken voor windparken

Gasunie-topman Han Fennema ziet echter wel degelijk een rol weggelegd voor zijn bedrijf. Juist de toekomstige integratie van elektriciteit en gas wordt volgens hem steeds belangrijker. 'Als wij onze klimaatambities willen waarmaken, dan moeten wij tijdig beschikken over een grootschalige infrastructuur. Met deze, en hopelijk binnenkort nog meer partners helpen wij de markt om versneld de overstap te maken naar duurzame energie.'

Die groene stroom moet straks van nieuwe grote windparken boven de Waddeneilanden komen, maar er is door het kabinet op dit moment nog maar één gebied aangewezen dat de komende jaren zal worden aanbesteed: een oppervlakte van 120 vierkante kilometer naast het al bestaande Gemini-windpark. Die nieuwe kavel is goed voor maximaal 700 megawatt aan windvermogen.

‘NortH2 is een interessant voorstel omdat inmiddels blijkt dat sec een windpark aanleggen op dit moment geen garantie is voor een succesvolle businesscase.'’
NWEA, branchevereniging voor de windenergiesector
Of en waar de plekken zullen worden aangewezen waar de megaparken van Gasunie en Shell moeten verrijzen, is nog volstrekt onduidelijk. Shell en Gasunie hopen daarover in gesprek te kunnen met het ministerie van Economische Zaken & Klimaat. Gezien de lange procedures lijkt het welhaast onmogelijk om zoals het consortium wil al in 2027 de eerste stroom te produceren.

De ontwikkeling, bouw en levertijden voor bijvoorbeeld de grote stopcontacten op zee bedragen al vele jaren. Zo tekende Tennet afgelopen woensdag een contract met een leverancier om de stopcontacten voor het windpark IJmuiden Ver te ontwerpen. De aansluiting voor dat park moet in 2027 in gebruik worden genomen.

Eerst nog een haalbaarheidsstudie

Shell en Gasunie willen eerst nog een haalbaarheidsstudie doen en nemen op grond daarvan een investeringsbesluit. 'Er zijn nog veel vragen over het NorthH2-project', vindt ook de NWEA, de branchevereniging van de windsector in een reactie. 'Zo moet er nog een haalbaarheidsstudie gedaan worden, is het niet duidelijk waar de windparken zouden moeten komen en of dat in de al aangewezen gebieden zou moeten gebeuren.'

De NWEA volgt het project niettemin met grote interesse. 'NortH2 is een interessant voorstel omdat inmiddels blijkt dat sec een windpark aanleggen op dit moment geen garantie is voor een succesvolle businesscase.'

fd.nl/ondernemen/1336479/plannen-voor...
Bijlage:
linke ro
0
Wall Street kijkt toe hoe de Federal Reserve reageert op de coronavirus-epidemie, terwijl president Trump de centrale bank aanspoort leiderschap te tonen op het gebied van rentetarieven
BPPP
0
Begrijp niet dat Shell de afgelopen dagen niet een groot aantal aandelen uit de markt heeft gehaald; dat hadden ze kunnen doen tegen uiterst lage koersen en het geld hadden ze gemakkelijk kunnen lenen tegen ca. 0%. Vervolgens de komende kwartalen stock dividend zodat dat geen beroep doet op de cash flow.
ff_relativeren
0
Volvo en Daimler starten een Joint Venture voor de ontwikkeling van waterstof aandrijving. De Joint Venture is op basis van een 50-50 belang. Beide bedrijven hopen door deze samenwerking de ontwikkelkosten te verlagen.

bron : www.cnbc.com/2020/04/21/volvo-group-a... .
ToTheTop
0
Norwegian energy major Equinor has released details of a major U.K.-based project that will combine hydrogen generation with carbon capture and storage... Het gevolg hier van is is dat er zuurstof uit de atmosfeer verdwijnt, met nieuwe gevolgen voor het milieu.
ff_relativeren
0
Belg gaat waterstof fabriek bouwen in Vlissingen. Er is nog 10 jaar overheidssteun nodig voordat het rendabel wordt .. Bron : www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie... .
Ronald Engels
0
quote:

ff_relativeren schreef op 28 augustus 2020 20:13:

Belg gaat waterstof fabriek bouwen in Vlissingen. Er is nog 10 jaar overheidssteun nodig voordat het rendabel wordt .. Bron : www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie... .
======================

Ik wens de havens Terneuzen, Gent, Vlissingen veel succes, dat gaat met zekerheid veel subsidies kosten, met enorme energie rendement`s verliezen.

Dit gaan de Zeeuwen hopelijk niet willen betalen, als ze hun Gezond Verstand gebruiken, dit wordt nog meer kaalplukken van de Zeeuwse Burgers!

M.v.g. uit Hulst, Zeeuws-Vlaanderen, waar het zeer groene bomenrijke land van Hulst, reeds lang volledig CO2 neutraal is.
objectief
0
quote:

Ronald Engels schreef op 29 augustus 2020 23:36:

[...]

======================

Ik wens de havens Terneuzen, Gent, Vlissingen veel succes, dat gaat met zekerheid veel subsidies kosten, met enorme energie rendement`s verliezen.

Dit gaan de Zeeuwen hopelijk niet willen betalen, als ze hun Gezond Verstand gebruiken, dit wordt nog meer kaalplukken van de Zeeuwse Burgers!

M.v.g. uit Hulst, Zeeuws-Vlaanderen, waar het zeer groene bomenrijke land van Hulst, reeds lang volledig CO2 neutraal is.
De bouw van die fabriek valt toch onder de compensatieregeling voor Vlissingen e.o. vanwege de mariniers dus het is een subsidieproject uit de Schatkist.

Hulst e.o. is niet zo bomenrijk als jij het afspiegelt. Er zijn geen bossen.
Ronald Engels
0
Objectief,

Je Quote,
De bouw van die fabriek valt toch onder de compensatieregeling voor Vlissingen e.o. vanwege de mariniers dus het is een subsidieproject uit de Schatkist.
=========================
Mijn reactie:
Hoe kunt je positief zijn over deze nieuwe Geldverkwisting van zwaar verliesgevend Waterstoffabriek! Sorry ik begrijp je echt niet!
=========================
Je Quote:
Hulst e.o. is niet zo bomenrijk als jij het afspiegelt. Er zijn geen bossen.
=========================
Mijn reaktie:
Kom snel eens door het land van Hulst fietsen, zul je onmiddellijk kunnen genieten van het vele Groen, vele Bomen in de polders en veel meer bossen als jij niet schijnt te weten?
===================

M.v.g. uit het zeer groene Land van Hulst.


ff_relativeren
0
Nieuw ontwerp V-vormig passagiersvliegtuig gebruikt 20% minder brandstof dan een Airbus A350
en wordt geschikt gemaakt voor waterstof als brandstof !

Het toestel heeft zojuist haar 1e -en succesvolle- vlucht gemaakt. De ontwerpers willen nog wat aanpassingen doorvoeren om meer stabiliteit te krijgen bij het landen.

Bron : edition.cnn.com/travel/article/flying...,carry%20passengers%20in%20its%20wings. .
marblesthegame
1
quote:

ff_relativeren schreef op 5 september 2020 16:53:

Nieuw ontwerp V-vormig passagiersvliegtuig gebruikt 20% minder brandstof dan een Airbus A350
en wordt geschikt gemaakt voor waterstof als brandstof !

Het toestel heeft zojuist haar 1e -en succesvolle- vlucht gemaakt. De ontwerpers willen nog wat aanpassingen doorvoeren om meer stabiliteit te krijgen bij het landen.

Bron : edition.cnn.com/travel/article/flying...,carry%20passengers%20in%20its%20wings. .

Was afgelopen week een item op het nieuws.
Gaat nog minstens 20 jaar duren voordat deze echt de lucht in gaat.
ff_relativeren
0
The Flying V is niet het enige passagiersvliegtuig dat op waterstof gaat vliegen.
Ook 3 Airbus vliegtuig-ontwerpen gaan vanaf 2035 op waterstof :

www.airbus.com/newsroom/press-release... .

Airbus is 1 van de grootste spelers in de vliegtuig-industrie. Dat uitgerekend dit bedrijf de kerosine omruilt voor waterstof , is m.i. een teken aan de wand voor de fossiele-brandstof-industrie.

In een beleggings-horizon is 15 jaar maar heel weinig. Wie nog in fossiele-brandstof-aandelen zit , weet met dergelijk nieuws , dat je binnen 15 jaar je porto zult moeten ombouwen ..
ff_relativeren
0
199 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 13:40
Koers 33,345
Verschil -0,185 (-0,55%)
Hoog 33,555
Laag 33,180
Volume 2.282.610
Volume gemiddeld 7.468.058
Volume gisteren 5.990.833