Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France 2020

3.382 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

boeroptrekker schreef op 4 juli 2020 18:13:

[...]

Als de overheid KLM echt wilt behouden omdat ze het te belangrijk vinden is maar 1 ding een mogelijkheid dat is nationaliseren.

Was ook gebeurd met de ABN die was ook te belangrijk en dat is ook gebeurd met de SNS bank. Dat laatste is nog steeds eigendom van de staat.
Vreemd dat we dan vrijdag gewoon groen sloten op een rode beurs
gbakl
0
Het wordt er in de KLM-familie niet gezelliger op

De harde voorwaarden die het kabinet stelt aan steun aan KLM zetten de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf op scherp, zeggen vakbonden.
De harde voorwaarden die het kabinet stelt aan steun aan KLM zetten de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf op scherp, zeggen vakbonden.
In het kort
Steunpakket KLM is gekoppeld aan verplichting om op arbeidsvoorwaarden te korten.Hoe meer een werknemer verdient, hoe harder de ingreep.Volgens de vakbonden voor hogere inkomens jaagt dit de polarisatie op de werkvloer aan.

Benno Baksteen, voormalig voorzitter van de Vereniging van Verkeersvliegers, vocht een kwarteeuw geleden een loonconflict uit met de KLM-directie. Steun van de andere beroepsgroepen binnen de 'blauwe familie' kreeg hij naar eigen zeggen destijds niet of nauwelijks. De beter betaalde piloten moesten hun eigen boontjes maar zien te doppen.

Baksteen maakt zich zorgen over de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf, laat hij vanuit zijn vakantie-adres op Schiermonnikoog weten. Aanleiding is de handtekening die de KLM-top vorige week zette onder een akkoord met het kabinet in ruil voor miljardensteun. Vanaf de modale inkomensgrens - €36.500 bruto - moeten KLM'ers een percentage inleveren op hun arbeidsvoorwaarden, oplopend tot 20% voor personeel dat meer dan drie keer modaal verdient.

'Doordat je van hogerhand onderhandelingsruimte wegneemt, gaat iedereen op de werkvloer naar elkaar wijzen. Je wakkert zo de spanningen aan', vreest hij. Het personeel bij de luchtvaartmaatschappij moet volledig op elkaar kunnen vertrouwen en is niet gebaat bij onenigheid. Baksteen: 'Ik heb bij de marine gezeten. Daar gold altijd als uitgangspunt: rust bij de stukken.'

Acht vakbonden aan tafel
Volgens Baksteen zijn vakorganisaties nodig om de emoties te kanaliseren. 'Maar de bonden - bij de luchtvaartmaatschappij zijn dat er maar liefst acht in totaal - zijn door het kabinet en de KLM-top naar de achtergrond gedrongen. Een algehele bezuinigingsopdracht van 15% lijkt in deze coronatijd onomstreden. Maar door nu al specifieke eisen te stellen aan de aanstaande looningreep, zien de bonden hun onderhandelingsruimte drastisch ingeperkt worden.'

Dinsdag moet minister Wopke Hoekstra van Financiën zich in de senaat verantwoorden over het steunpakket. Vorige week gaf hij geen krimp na kritiek van de Tweede Kamer op de inperking van de onderhandelingsvrijheid. Arbeidsrechtgeleerden vragen zich af of het kabinet en de KLM-top niet handelen in strijd met internationale verdragen.

'De spanning onder KLM'ers is hoog en de onzekerheid groot', zegt de huidige VNV-president Willem Schmid. 'Alle medewerkers vragen zich af of ze straks nog een baan hebben. Men kijkt dan al gauw naar de ander en hoopt dat ze zelf gespaard blijven. Maar zelfs al gaan de piloten gratis vliegen, dan nog redden wij KLM niet.'

'Polarisatie ligt altijd op de loer', erkent Dario Fucci, voorzitter van de centrale ondernemingsraad. 'Het is een fragiele balans. We zullen er veel tijd en energie in moeten steken om polarisatie te voorkomen.' KLM-woordvoerder Lisette Ebeling Koning wijst erop dat het onderhandelingsproces nog op gang moet komen. 'Er is zeker nog wel wat ruimte om te onderhandelen. Alles moet nog uitgewerkt worden.'

FNV voelt zich gesteund door de minister
FNV-onderhandelaar Jan van den Brink vertegenwoordigt vooral KLM'ers met een kleinere beurs. Hij heeft duidelijk minder moeite met de 'piketpalen' die Hoekstra sloeg en denkt dat die benadering de tegenstellingen op de werkvloer eerder doet verkleinen. 'We krijgen er nu onderling geen ruzie meer over', zegt hij over de verdeling van de lasten. 'We kunnen gewoon verwijzen naar de voorwaarden van het ministerie.'

'Noem mij één bedrijf met meer mensen boven de balkenendenorm dan de KLM', vraagt hij retorisch, doelend op de piloten van wie een deel meer dan €190.000 verdient. 'Blijkbaar heeft de minister gemeend dat de inkomensverdeling een beetje scheef is.'

'Hoekstra durft KLM niet te laten vallen'
Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie, noemt de looningreep zonder precedent. Zijn bond vertegenwoordigt veel mensen die meer verdienen dan modaal. 'Het kabinet motiveert de steunoperatie van KLM door te wijzen op het belang van de hele keten erachter, tot en met de kiosk op Schiphol aan toe', merkt Castelein op. 'Waarom pakken ze de inkomens van de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld niet aan en wel die bij KLM? Het verhaal klopt gewoon niet.'

De Unie-voorzitter sluit niet uit dat het uiteindelijke pakket er anders komt uit te zien dan de minister voor ogen heeft. 'We gaan niet zomaar inleveren', zegt hij strijdvaardig. Dat dan de steun van €3,4 mrd in gevaar komt, weigert hij te geloven. 'We hebben tot oktober. De verkiezingen komen er aan. Ik moet nog een politicus tegenkomen die het aandurft om KLM eens lekker te laten omvallen.'

Oud-pilotenvoorman Benno Baksteen wijst op de recente geschiedenis. Die leert dat de KLM'ers er onderling altijd zijn uitgekomen om een crisissituatie te bezweren, dus zonder dwang van bovenaf. 'Laat ze het samen oplossen, dat leidt altijd tot de beste oplossingen. Zij hebben er meer verstand van dan Wopke Hoekstra, ook al komt die van McKinsey.'
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 4 juli 2020 21:09:

[...]

Vreemd dat we dan vrijdag gewoon groen sloten op een rode beurs
Maar als het de komende jaren te veel kwakkelen is dan zal nationalisatie de enige oplossing kunnen zijn.

Het kabinet ziet KLM als het openbaar vervoer in de lucht. En dus te belangrijk om het te laten vallen.

gbakl
0
"Oud-pilotenvoorman Benno Baksteen wijst op de recente geschiedenis. Die leert dat de KLM'ers er onderling altijd zijn uitgekomen om een crisissituatie te bezweren, dus zonder dwang van bovenaf."
.........
en....ook zonder massale staatssteun van bovenaf ???????????

Baksteen (die zijn naam als vlieger niet meehad) preekt voor eigen parochie.
je kunt toch onmogelijk de elite-vakbond VNV op een lijn krijgen met de rest die
voor heel andere belangen opkomen en vechten voor overleven en baanbehoud.

dat laatste is al volkomen tegenstrijdig..vechten voor overleving en voor 100% baanbehoud.
dat lukt simpelweg niet.
en natuurlijk is er onvoldoende onderlinge soladiriteit als het gaat om overleven.
net als in het verleden Baksteen die soladiriteit miste toen de piloten vochten (en staakten)
voor NOG hogere salarissen.
toen wilden ze spiegelen met de hoge vliegers salarissen in de VS.
nu spiegelen ze niet meer want het zijn lachspiegels geworden.

piloten gaan veel inleveren en staken voorlopig niet meer.
het past niet erg bij deze hoogvliegers...onderdanigheid en soladiriteit met de
minderverdieners.

waar een virus al niet heilzaam voor is....enig realiteitszin en soms met beide benen
weer op de grond.
[verwijderd]
0
En zonet op business class werd al een voorstel gedaan om klm failliet te laten verklaren om zo van die leasecontrasten af te kunnen komen Al met Al de politiek is druk bezig om de schade te beperken
gbakl
0
beste boer en andere discussie- en forumleden...

KLM is onderdeel van een holding (35% belang ongeveer) en met TWEE overheden
die aan de touwtjes trekken !
als het al kon willen Hoekstra etc. beslist niet de KLM losweken van die holding want dan
ben je visvoer in de zee met haaien, want een vechtmarkt was het al en wordt het
nog veel meer.

de staatssteun terugtrekken en KLM failliet laten gaan (ondanks de juridische gevolgen gezien
de holding, maar dat negeren jullie maar even voor het gemak....) alleen maar om van de
leasecontracten etc. af te komen ????????
dus voor een wel heel simplistische manier van goedkoop doorstarten en dus een
soort van utopia airlines.

hoe haal je het in je hoofd ?
het kan niet
en het gaat niet gebeuren.
dus hou maar op met dat morele wensdenken want het is
een discussie van niks.

dus een toekomstige emissie om nog te kunnen overleven en heel in de verte een
langzaam herstel en nog niet eens winstkansen.
dan kan de koers weer een beetje herstellen/oplopen met eventueel nieuwe emissies
tegen wat hogere koersen etc.
overleven en langzaam groeien naar een nieuwe realiteit.

want:

luchtvaart blijft en kan (geen garantie) herstellen.
nationale airlines krijgen allemaal voldoende steun en overleven.

kleinere partijen gaan soms failliet.
markt wordt uitgedund en kan ook herstellen.
is allemaal niet hopeloos en hoeft niet eens logisch te klinken met de
wetenschap van nu, maar ook die wetenschap en realiteit gaan veranderen.
gbakl
0
AF-KLM staat voor aanzienlijke kostenreductie'

Air France-KLM 10:01
4,23 +0,02 (+0,45%)

AMSTERDAM (AFN) - Luchtvaartconcern Air France-KLM staat voor een aanzienlijke vermindering van het aantal werknemers. Volgens ING zal de reductie van het aantal arbeidsplaatsen bij Air France, inclusief HOP, met 17,5 procent tegen 2022 helpen met het verminderen van de kostenbasis.

Volgens de kenners gaat het om een reductie van de kosten met een vergelijkbaar percentage, wat neerkomt op 700 miljoen tot 750 miljoen euro. Voor KLM en Transavia zou het percentage van de vermindering van het aantal arbeidsplaatsen en de kosten vergelijkbaar kunnen zijn, dus ook 17 tot 18 procent. ING wijst erop dat de vermindering van het aantal arbeidsplaatsen enige tijd in beslag zal nemen. Dit moet volgend jaar geregeld kunnen zijn.

ING wijst erop dat veel zaken ook zullen afhangen van het herstel in de markt. Met name op internationale vluchten laat het herstel naar verwachting op zich wachten. Dit vanwege de aanhoudende verspreiding van het coronavirus in veel landen. De aankondiging van Air France dat zo'n 7600 banen schrapt zal volgens ING weinig impact hebben op de koers van het aandeel.

ING blijft bij zijn hold-advies op AF-KLM met een koersdoel van 8 euro. Het aandeel noteerde maandag na krap een uur handelen 0,9 procent hoger op 4,25 euro.
[verwijderd]
0
"ING blijft bij zijn hold-advies op AF-KLM met een koersdoel van 8 euro. Het aandeel noteerde maandag na krap een uur handelen 0,9 procent hoger op 4,25 euro."

In de periode 2017 tot 2020 noteerde dit aandeel tussen de 5 á 10 euro. Hoe kun vandaag de dag met de huidige informatie als "expertzijnde" op een koersdoel van 8 euro komen. De marges waren al in topjaren zoals 2018 en 2019 matig. Het is allemaal leuk en aardig dat ze hun personeelsbestand inkrimpen, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Vaste lasten van leegstaande gates, vliegtuigen etc. moeten gewoon doorbetaald worden. Smart money zit al te speculeren op een verdere daling van de koers, zie het oplopende shortpercentage van afgelopen twee maanden.

Aldus mensen, maak nou niet de fout om te denken dat het niet lager kan, zelfs op een groene dag zoals vandaag met een aex stand 8% van all time high verwijdert noteert dit aandeel vlak. Als de beurs naar benden gaat, word dit aandeel twee keer zo hard afgestraft.
@iPlof
0
Finnair heeft ruim 500 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van meer dan 1,4 miljard aandelen. Hiermee moet de kaspositie worden versterkt om gezond de coronacrisis door te komen.
www.upinthesky.nl/2020/07/06/finnair-...
jan6307
0
gbakl
0
Portugal steunt vliegmaatschappij TAP met 1,2 miljard euro
Gepubliceerd op 9 juni 2020 22:15 | Views: 1.114 | Onderwerpen: luchtvaart, Portugal

Gerelateerde instrumenten
Air France-KLM 11:55
4,19 -0,02 (-0,48%)

LISSABON (AFN/RTR/BLOOMBERG) - De Portugese regering stelt 1,2 miljard euro van een aanvullende begroting beschikbaar om de nationale luchtvaartmaatschappij TAP Air Portugal te steunen. Net als andere spelers in de luchtvaartbranche heeft het bedrijf vrijwel alle vluchten moeten schrappen door de coronapandemie.

Staatssecretaris Álvaro Novo van Financiën kondigde aan dat het proces voor hulp aan de noodlijdende vliegmaatschappij nog niet voorbij is. De regering in Lissabon heeft de Europese Commissie een verzoek gestuurd om staatshulp te mogen verlenen. De Portugese staat is op dit moment voor 50 procent aandeelhouder van TAP.

De Portugese luchtvaartmaatschappij start zijn internationale vluchten geleidelijk weer op. Vanaf juli moet TAP weer wekelijks 200 vluchten uitvoeren. In normale omstandigheid zouden dat zo'n 2500 vluchten per week zijn geweest.
..............................
bijna alle belangrijke airlines krijgen steun en vallen niet om.
zelfs geen (100%) nationalisatie !
gbakl
0
quote:

jan6307 schreef op 7 juli 2020 10:17:

Blijkbaar begint ING ook met aankoop Air France, het balletje begint te rollen.

Succes
koersdoel en aanbevelingen van de ING boys is bijna een reden om 100% short te gaan.
een oud koersdoel van 8 euro simpelweg aanhouden, alsof je met heeeeel veel geduld zo altijd
gelijk zult krijgen........ooit.

en dat durft zich financieel adviseur of expert te noemen...

maar ach, ze zitten in de door de staat gegarandeerde leningen aan KLM en ze schamen zich
al helemaal niet voor dubbele of verborgen agenda's.
laat dat maar aan de bankiers over...
[verwijderd]
0
Air travelers taking precautions but still concerned

Air travelers are taking precautions to protect themselves but are still wary of travel according to the International Air Transport Association.
IATA has just released public opinion research showing the willingness to travel being tempered by concerns over the risks of catching COVID-19 during air travel.
The survey found that 77 percent are saying that they are washing their hands more frequently, 71 percent avoiding large meetings and 67 percent having worn a facemask in public.
Some 58 percent of those surveyed said that they have avoided air travel, with 33 percent suggesting that they will avoid travel in the future as a continued measure to reduce the risk of catching COVID-19.
The top concerns of air travelers are;
1. Sitting next to someone who might be infected (65 percent)
2.Queuing at check-in/security/border control or boarding (42 per cent)
3.Using airport restrooms/toilet facilities (38 percent)
4.Breathing the air on the plane (37 percent)
Asked what would make them feel safer the respondents said.
1.COVID-19 screening at departure airports (37 percent),
2.Mandatory wearing of facemasks (36 percent)
3.and social distancing measures on aircraft (33 percent).
Almost half of the passengers served said they would be willing to undergoing temperature checks, wear a mask during travel, check-in online to minimize interactions at the airport, take a COVID-19 test prior to travel, and sanitize their seating area.
Alexandre de Juniac, IATA’s Director General and chief executive said: “People are clearly concerned about COVID-19 when traveling. But they are also reassured by the practical measures being introduced by governments and the industry under the Take-off guidance developed by the International Civil Aviation Organization (ICAO).
“These include mask-wearing, the introduction of contactless technology in travel processes, and screening measures. This tells us that we are on the right track to restoring confidence in travel. But it will take time. To have maximum effect, it is critical that governments deploy these measures globally,” said Mr de Juniac.
IATA said that the survey pointed to some key issues in restoring confidence where the industry will need to communicate the facts more effectively.
The key concern is air quality with 57 percent of passengers believing that air quality is dangerous, but 55 percent responding that they understood that it was as clean as the air in a hospital operating theatre.
IATA said that the quality of air in modern aircraft is, in fact, far better than most other enclosed environments. It is exchanged with fresh air every 2-3 minutes, whereas the air in most office buildings is exchanged 2-3 times per hour. Moreover, High-Efficiency Particulate Air (HEPA) filters capture well over 99.999% of germs, including the Coronavirus.

www.airlineratings.com/news/air-trave...
[verwijderd]
0
Even samengevat:
33% van de ondervraagde luchtreizigers zal in de toekomst het vliegen mijden om risico's op Covid 19 te verminderen.

…. en als je de nieuwsberichten leest: de meeste analisten gaan ervan uit dat eind 2021 alles weer "normaal" is. Koekoek, 2019 komt nooit meer terug, zeker de omzet in de luchtvaart niet, ook al is er een groep "Amerikaantjes" die zich niets van Covid 19 wenst aan te trekken

Grote herstructureringen lijken mij noodzakelijk. De grootste van Europa is niet groot genoeg en zal de aangegane schulden bij krimpende omzet never nooit terug kunnen betalen.
[verwijderd]
0
quote:

Knife Catcher schreef op 8 juli 2020 14:21:

Even samengevat:
33% van de ondervraagde luchtreizigers zal in de toekomst het vliegen mijden om risico's op Covid 19 te verminderen.

…. en als je de nieuwsberichten leest: de meeste analisten gaan ervan uit dat eind 2021 alles weer "normaal" is. Koekoek, 2019 komt nooit meer terug, zeker de omzet in de luchtvaart niet, ook al is er een groep "Amerikaantjes" die zich niets van Covid 19 wenst aan te trekken

Grote herstructureringen lijken mij noodzakelijk. De grootste van Europa is niet groot genoeg en zal de aangegane schulden bij krimpende omzet never nooit terug kunnen betalen.
Goede duiding.

Alles wat nu vliegt is vakantie vermaak/pleasure, het is tenslotte ook holiday season.

Geen powersuits, geen zakenreizigers, bijna niets.

Je gaat als bedrijf je human capital toch niet riskeren voor een retourtje Amsterdam-Frankfurt.

Er staan nog heel veel kisten in de weilanden van de Haarlemmermeer, de TUIs en de Corendons vliegen weer naar de bekende zon bestemmingen.

Een salaris run bij de KLM doet schat ik 180 miljoen euro(30k medewerkers maal 6k euro gemiddeld per maand), hoe krijgen ze die 3,4 miljard weg nog dit jaar?

Niemand weet te vertellen of de lease van al die kisten nog doorloopt, ik hoop dat Hoekstra daar wel zicht op heeft.

Neem nu afscheid van minimaal 30 semi widebodies, stap 1 dus!
gbakl
0
Air France-KLM€ 4,068 -0,09(-2,21%)

al een week afnemende volatiliteit tot max. 10 a 15 cent tussen low/high.

wordt een saai aandeel zo.
[verwijderd]
0
En als je dit dan zet naast de pogingen van AF-KLM om de kosten te beperken:

CHICAGO (AFN/BLOOMBERG) - Bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines dreigen in de Verenigde Staten 36.000 banen te verdwijnen als na september de Amerikaanse overheid stopt met loonsubsidies. Dat komt neer op 45 procent van het personeelsbestand.

Bij 33% minder vliegen (zie bericht eerder vandaag hierboven) kom je niet toe met 15 of 20 % besparen op personeel. Zachte heelmeesters zeg maar.....
3.382 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 166 167 168 169 170 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:37
Koers 9,956
Verschil +0,076 (+0,77%)
Hoog 10,050
Laag 9,540
Volume 1.672.155
Volume gemiddeld 1.815.589
Volume gisteren 2.158.542