Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

TESLA, de zeepbel

33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
asti
0
quote:

!@#$!@! schreef op 9 juli 2020 13:31:

of "gebreken mercedes" of gebreken volvo etc etc. "volkswagen diesel" ;-)
Los van de vraag wel of geen goed product: bij het googlen van 'gebreken tesla' krijg ik een lijst met expliciet negatieve artikelen. Ik krijg als ik 'gebreken mercedes' en 'gebreken volvo' google resultaten die totaal niet te vergelijken zijn met de zoekresultaten van 'gebreken tesla'.
[verwijderd]
1
quote:

!@#$!@! schreef op 9 juli 2020 12:06:

[...]

Ja is dat de reden ? Niet omdat het gewoon een goed product is ?
Er zijn zeker meerdere factoren die Tesla interessant maken.

Mensen in mijn omgeving met een Tesla hebben deze auto gekocht, omdat hij zo ontzettend goedkoop is.

Combinatie van subsidie, belastingaftrek en een gegarandeerde restwaarde maakt dat je ongeveer drie jaar in een Tesla kunt rijden voor een prijs van +/- 5000 euro.

Op globaal niveau en per regio kunnen andere of meerdere factoren een succes combinatie zijn, waaronder 'kwaliteit'. Zeker waar.
Jake90
2
De waardering van tesla is niet direct gebaseerd op het product van vandaag. De huidige Tesla’s hebben goede software en elektra, alle mechanische onderdelen lopen flink achter op dat van bekende auto bouwers. Hetzelfde geld voor de instellingen wat de rijcomfort moet maken. Persoonlijk vind ik het design ook erg vlak en zonder detail maar dat is puur smaak.

Enfin, wat ik hiermee wil zeggen is dat de huidige beurskoers niet op het huidige product steunt en ook niet op de huidige resultaten. Men verwacht dat tesla door blijft groeien en marktleider in de automotive industrie wordt. Men hyped het aandeel wat het daardoor versterkt. Ik moet nog maar eens zien of tesla daadwerkelijk de Volkswagen, bmw, Volvo, Mercedes, Toyota en Hyundai Group voorbij gaat. Het zal een belangrijke speler worden, maar zodra deze overige merken zich meer focussen op elektra (wat meer gebeurd) dan zal het wel eens het einde van de harde groei van tesla kunnen zijn! Ik zie de overige merken als het Android platform van Google, zei stellen veel meer open (laadpalen, mogelijkheid om naar eigen garage te gaan etc). Tesla is de Apple in deze en zal met het gesloten systeem kwaliteit gaan leveren, al mogen ze dan wel expertise gaan inkopen want tot op heden heeft het weinig met auto bouwen te maken (waar Amerikanen overigens sowieso niet bekend om staan. Wegligging en verbruik is ook altijd het probleem van GM en ford usa geweest).

En dan kom ik nog niet eens op de discussie of elektrisch rijden wel de toekomst is. Elektrisch rijden verplaatst het probleem van duurzaamheid ook nog steeds naar de opwekking van de elektriciteit en het vergaren van accu’s (kobalt). Nederland is bezig met een super project om waterstof door het gas net te pompen. Duitse auto fabrikanten sturen al jaren op waterstof gedreven auto’s. Lukt het hen om een waterstof tank in autos te plaatsen waarbij er genoeg druk opgebouwd kan worden om een actie radius van +250km te creëren? Dan hebben we een auto die echt duurzaam bijdraagt aan de vermindering van co2 uitstoot, winning van kobalt en het laat je geen 20 min aan de pomp wachten.
Jake90
1
quote:

Yandex schreef op 9 juli 2020 17:44:

[...]

Er zijn zeker meerdere factoren die Tesla interessant maken.

Mensen in mijn omgeving met een Tesla hebben deze auto gekocht, omdat hij zo ontzettend goedkoop is.

Combinatie van subsidie, belastingaftrek en een gegarandeerde restwaarde maakt dat je ongeveer drie jaar in een Tesla kunt rijden voor een prijs van +/- 5000 euro.

Op globaal niveau en per regio kunnen andere of meerdere factoren een succes combinatie zijn, waaronder 'kwaliteit'. Zeker waar.
Eens, Europa heeft er mede voor gezorgd dat tesla hard groeit door subsidies te verstrekken. De starheid van de Duitse en Franse autobouwers heeft ertoe geleid dat ze zelf nu 5-0 achter staan.
bearishbull
1
Er staat 20 miljard(!!!!) op aan short posities in tesla. Dat is een nieuw record. Dat is meer dan de market cap van sommige volledige AEX bedrijven.

Met andere woorden. De kans op een nog grotere short squeeze is aanwezig. En mocht het dalen en deze short winst maken is er dus ook nog 20 miljard dat nog moet worden teruggekocht om de winst te realiseren.

Dit aandeel wil je niet short zitten. Succes Beursplein 5
ffff
1
Jakesnake,

Overal waar je rondkijkt op financiële websites en in de financiële media zijn ze toch zo druk doende met Tesla.

Maar soms tref je toch mooie artikelen met even nuchter wat feiten:

De Nasdaq 100 MET Tesla noteert 23 procent winst sinds Nieuwjaar, terwijl de S@P 500 per saldo sinds Nieuwjaar niets bijschreef....

Tesla noteert tegen 330 maal de verwachte winst van 2020, noteert tegen 100 keer de cashflow en tegen 10 keer de jaaromzet

Volkswagen conglomeraat van 9 automobielmerken en meer dan 100 jaar oud noteert tegen 17 keer de verwachte winst van 2020, tegen 4 keer de cashflow en tegen 0,3 keer de jaaromzet. Vergelijk dat toch even " nuchter" met de Tesla cijfers hierboven.......

Als je puur naar deze cijfers kijkt moet er wel degelijk ergens iets scheef zitten. Maar de markt geeft toch deze cijfers. Die markt wordt gigantisch gamanipuleerd door al die hedgefondsen, alle mogelijke computerprogramma's en noem maar op.

MIJ spreekt deze spreidstand al meer dan een jaar aan, omdat ik met mijn zoon al bijna twee
jaar fundamenteel van mening verschil: Hij was en is volop " believer" in Tesla, al bijna twee jaar en zijn ( domme) vader maar vasthouden aan Volkswagen/ Daimler/ Porsche.

Wij hebben daar enorm over gediscussieerd, ZONDER ruzie te maken! Maar voorlopig heeft hij het honderd maal beter gedaan dan zijn vader en vraag IK mij natuurlijk vaak af, waarom ik niet naar zijn argumenten, jaren geleden geluisterd heb....

Maar ik lees heel wat overzichtsartikelen in Duitse, Franse, Amerikaanse pers en deze cijfers komen van Kurt Vansteeland die wekelijks prachtige nuchtere overzichtsartikelen schrijft.

En dan heb ik toch het gevoel: Peter je hebt de dotcom-bubble pijnlijk meegemaakt, de diverse biotech-bubbels bleken hypes , je bleef afzijdig bij de bitcoin-bubble en laat ik nu , zeker NU maar afzijdig blijven bij Tesla, ondanks de unieke kwaliteiten van Elon Musk.

Peter
nobahamas
0
Volledig mee eens Peter, ik blijf er ook ver van weg

Norway EV Market Share Breaks All Records — 75% Of Vehicles Sold Have Plugs

Audi??

cleantechnica.com/2020/04/02/norway-e...

Portugal:
Waar is Tesla in Juni 2020

cleantechnica.com/2020/07/12/portugal...
Sir Cryptalot
1
Ik ben zelf geen voorstander van de term 'manipuleren' wat betreft de markt omdat het inherent is aan de handel. Je geeft het een bijsmaak terwijl het heel simpel meer vraag dan aanbod is. Enkel bij OTC/pennystocks pump and dumps of nepnieuws rondspreiden kun je nog van (vals) manipuleren spreken.

Tesla zit nou eenmaal enorm in de hype-flow en dat is helemaal prima, iedere ervaren belegger weet dat er uiteindelijk een piek neergezet wordt waarna er een afkalving volgt. Die koersdoelen van $295 vind ik dan ook erg redelijk en ik denk dat we deze dan ook gaan zien in de komende 2 jaar. Gefeliciteerd aan de winnaars en traantje voor degene die dadelijk gaan bloeden.
Jake90
0
quote:

bearishbull schreef op 11 juli 2020 09:06:

Er staat 20 miljard(!!!!) op aan short posities in tesla. Dat is een nieuw record. Dat is meer dan de market cap van sommige volledige AEX bedrijven.

Met andere woorden. De kans op een nog grotere short squeeze is aanwezig. En mocht het dalen en deze short winst maken is er dus ook nog 20 miljard dat nog moet worden teruggekocht om de winst te realiseren.

Dit aandeel wil je niet short zitten. Succes Beursplein 5
Ja daar heb je een punt. Maar onderaan de streep belegd met toch voor rendement? Vanuit dividend gaat dit in ieder geval niet komen, daarvoor ligt de koers te hoog. Dus wat als de fantasie uit het aandeel is, en tesla niet meer stijgt? dan is er voor long beleggers alleen nog maar een downside in het vat.

Zoals Peter ook aangeeft is het inderdaad een mega gehypt aandeel waardoor short gaan erg risicovol is.. Wellicht doen we er dan verstandiger aan om een pluk hyundai & volkswagen te kopen.
bearishbull
0
quote:

jakesnake schreef op 13 juli 2020 17:38:

[...]
. Dus wat als de fantasie uit het aandeel is, en tesla niet meer stijgt? dan is er voor long beleggers alleen nog maar een downside in het vat.

Er zit fantasie in het aandeel. Het is zeker niet uniek hierin. Zo ken (en bezit ik zelfs) wel meer aandelen waar een premium op zit.

Zelf bezit ik geen tesla maar besef dat fantasien waarheden kunnen worden. Kijk naar Amazon afgelopen jaren als perfect voorbeeld. Die was nog veel forser dan tesla geprijsd. Maar de fantasie is overtroffen. Dit kan tesla ook doen en als dat zo is is huidige prijs misschien zelfs nog goedkoop.

Nogmaals. Ik bezit tesla njet en ben geen believer, maar beleg te lang om met zekerheid te roepen dat tesla te duur is.

Ik bezit bijvoorbeeld mdb. Moet je daar eens kijken wat de marketcap doet. De omzet en het verlies. Maar......... toevallig heb ik verstand van hun business en ik geloof het sprookje.
33 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
884,07  0,00  0,00%  15 apr
 Germany40^ 17.893,90 -0,74%
 BEL 20 3.853,74 0,00%
 Europe50^ 4.942,69 -0,84%
 US30^ 37.698,66 0,00%
 Nasd100^ 17.693,66 0,00%
 US500^ 5.060,86 0,00%
 Japan225^ 38.697,76 0,00%
 Gold spot 2.384,50 +0,06%
 EUR/USD 1,0612 -0,13%
 WTI 85,06 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%