Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Info

3.559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
voda
1
'Verwacht recordverlies bijzaak bij Air France-KLM'

Gepubliceerd op 27 juli 2020 13:51 | Views: 104

Air France-KLM 13:37
3,80 -0,18 (-4,59%)

AMSTERDAM (AFN) - Als Air France-KLM vrijdag de boeken opent, zal er relatief weinig aandacht uitgaan naar het enorme verlies dat het luchtvaartconcern naar verwachting schrijft. Beleggers zijn vooral benieuwd naar de maatregelen die genomen worden om het tij te keren. Ook de verwachtingen van het concern kunnen op belangstelling rekenen.

Dat er een recordverlies komt, lijkt haast zeker. In de maanden april tot en met juni lag het vliegverkeer door coronamaatregelen immers goeddeels stil. Tegelijkertijd liepen de kosten voor bijvoorbeeld personeel wel gewoon door.

Sindsdien zijn de maatschappijen weer meer gaan vliegen. KLM liet bijvoorbeeld weten eind september weer op vrijwel evenveel bestemmingen te vliegen als voor het begin van de coronapandemie. Wel wordt er minder vaak en met kleinere toestellen gevlogen, waardoor de capaciteit nog lang niet volledig benut wordt. Dat levert nog steeds kostenposten op.

Leningen en garantstellingen

Door die hoge doorlopende kosten, dreigden luchtvaartmaatschappijen om te vallen. Air France en KLM maakten dan ook beide gebruik van een ondersteuning in de loonkosten. Daarnaast konden ze op steun rekenen van de Franse en Nederlandse overheid in de vorm van leningen en garantstellingen. Air France kreeg in totaal 7 miljard euro aan steun vanuit Parijs, KLM werd door Nederland geholpen met 3,4 miljard euro.

Desondanks bleef de nood hoog. Als ook alle klanten van wie de vlucht geannuleerd werd in een klap terugbetaald zou moeten worden, zouden luchtvaartmaatschappijen failliet gaan, betoogden ze eerder al. KLM kreeg in Nederland de mogelijkheid om alleen vouchers aan te bieden, maar dat werd onder druk van de Europese Commissie weer teruggedraaid.

Reorganisatie

De beide luchtvaartmaatschappijen staan dan ook voor een grote reorganisatie ondanks de miljardensteun die ze ontvingen. Air France liet deze maand al weten 7600 banen te moeten schrappen en ook bij KLM en Transavia staan duizenden banen op de tocht. Hoeveel banen er daar verdwijnen is echter nog niet bekendgemaakt.

KLM had al wel een vrijwillige vertrekregeling waarvoor 2400 mensen zich aanmeldden. Ook bij Transavia is er zo'n regeling opgetuigd. De deadline voor de aanmelding daarvan is eind deze week.
voda
1
Kleine aandeelhouder KLM wil aanpassing overheidssteun

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
3,785 -0,198 -4,97 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
3,785 -0,198 -4,97 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) De Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM, kortweg SPAAK, wil dat het bestuur van de Frans-Nederlandse luchtvaartconcern gaat heronderhandelen met de Nederlandse Staat over het 3,4 miljard euro bedragende steunpakket voor KLM. Dit meldde de kleine aandeelhouder maandag op zijn website.

SPAAK heeft momenteel een belang van 2,51 procent in Air France-KLM. "De aandeelhouder constateert dat de voorwaarden niet gerealiseerd zullen worden en daarmee de benodigde liquiditeit, en dus de continuïteit van KLM in gevaar kan komen."

Volgens SPAAK is het realiseren van de voorwaarden noodzakelijk om van de lening gebruik te maken. Dat zal het luchtvaartconcern echter niet lukken omdat één van de voorwaarden "een precies voorgeschreven verlaging van arbeidsvoorwaarden" betreft en dat is volgens de aandeelhouder in strijd met het internationaal arbeidsrecht.

"Daarnaast hebben alle betrokken vakbonden aangegeven dat deze specifieke voorwaarde niet valt te realiseren", aldus de stichting. Ook is het opleggen van een dergelijk dictaat aan werknemers in strijd met de interne principes waarop binnen Air France-KLM onderhandelingen met personeel plaatsvinden, namelijk ‘trust, respect, transparency & confidentiality’, vindt SPAAK.

Aandeelhouder SPAAK vreest dat het niet kunnen voldoen aan de gestelde voorwaarde de beschikbaarstelling van de overheidssteun van KLM in gevaar brengt, en daarmee ook potentieel "de continuïteit van de best presterende tak van Air France-KLM”.

SPAAK wil dat het bestuur van Air France-KLM een toelichting geeft en de specifieke voorwaarde met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden met Den Haag heronderhandelt.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
1
'Tot 4000 banen extra weg bij KLM'

Gepubliceerd op 30 juli 2020 17:59 | Views: 131

Air France-KLM 17:35
3,57 -0,17 (-4,59%)

AMSTERDAM (AFN) - Bij luchtvaartmaatschappij KLM verdwijnen de komende tijd nog eens 3500 tot 4000 banen. Die komen bovenop de eerder geschrapte uitzendbanen, meldt De Telegraaf op basis van ingewijden. KLM is zwaar getroffen door de coronacrisis, waardoor een groot deel van de vloot aan de grond staat.

Vrijdag komt de maatschappij volgens de krant naar buiten met het plan voor een "kleinere en goedkopere KLM", tegelijk met de halfjaarcijfers. KLM wilde tegenover De Telegraaf niet reageren, net als de meeste vakbonden omdat ze tot de officiële bekendmaking willen wachten. Het personeel wordt vrijdag ingelicht, alsmede de vakorganisaties over een sociaal plan.

Er gingen al langer geruchten dat er circa 6000 banen op de tocht stonden bij KLM. De reorganisatie zou volgens De Telegraaf 2000 tijdelijke en 4000 vaste banen kosten. De tijdelijke functies zijn al geschrapt, en 2400 KLM’ers hebben zich aangemeld voor een vrijwillige vertrekregeling. Daardoor zullen er nog ongeveer 1500 tot 2000 mensen gedwongen moeten vertrekken. Bij KLM werken omgerekend naar voltijdscontracten 27.000 mensen.
voda
1
Update: groot verlies voor Air France-KLM

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
3,573 0,00 0,00 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
3,573 0,00 0,00 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM heeft door het opdrogen van het aantal vluchten een groot verlies geleden in het tweede kwartaal van 2020. Dit bleek donderdagavond uit cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De omzet van Air France-KLM daalde op jaarbasis ruim 83 procent; van circa 7,0 miljard euro naar minder dan 1,2 miljard euro. Er werden bijna 96 procent minder passagiers vervoerd in het afgelopen kwartaal.

Bij KLM daalde de omzet in het afgelopen kwartaal met bijna 76 procent tot 701 miljoen euro. Air France behaalde een 87 procent lagere omzet van 558 miljoen euro.

Air France-KLM kwam zo uit op een operationeel verlies van 1,55 miljard euro, een daling van bijna 2 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. En netto leed de maatschappij zelfs een verlies van 2,6 miljard euro. Dat was inclusief afschrijvingen op het eerder uit de vloot nemen van de Airbus 380 en 340 van in totaal 592 miljoen euro.

Voor het tweede kwartaal rekenden de analisten die bijdroegen an de bedrijfsconsensus gemiddeld op een omzet van 1.090 miljoen euro. Dit zou een operationeel verlies opleveren van 1.714 miljoen euro, voorspelden de analisten, en een nettoverlies van 1.574 miljoen euro.

Outlook

Voor heel 2020 rekent Air France-KLM op een "significant" EBITDA-verlies. Afgelopen kwartaal lag dit verlies per maand op gemiddeld 260 miljoen euro.

De maatschappij sprak van een "traag herstel van de vraag naar vakantievluchten in juni".

Air France-KLM verwacht dat in het derde kwartaal 45 procent van het gebruikelijke vluchtschema zal worden uitgevoerd en in het vierde kwartaal 65 procent. Dit is wel afhankelijk van de ontwikkelingen rond de corona-uitbraak.

De komende jaren verwacht Air France-KLM niet dat het zal kunnen terugkeren naar de niveaus van voor de coronacrisis.

Eind juni had Air France-KLM een nettoschuld van net geen 8 miljard euro. De schuldratio stond op 4,8. Dat was slechts 1,5 aan het einde van 2019.

Verder had het luchtvaartconcern eind juni voor 14,2 miljard euro aan liquiditeit of kredietlijnen. Dit is inclusief de financiële steun die het ontving van de Nederlandse en Franse staat.

Update: om aanvullende informatie toe te voegen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
1
KLM schrapt nog eens 1500 banen

Gepubliceerd op 31 juli 2020 08:09 | Views: 0

Air France-KLM 30 jul
3,57 0,00 (0,00%)

AMSTELVEEN (AFN) - Bij luchtvaartmaatschappij KLM worden de komende tijd zo'n 1500 mensen ontslagen. Dat aantal komt bovenop de KLM-medewerkers die gebruikmaakten van de vrijwillige vertrekregeling, de uitzendkrachten en mensen met een aflopend contract die al moesten vertrekken en de medewerkers die dit jaar en volgend jaar met pensioen gaan.

De banen verdwijnen bij alle groepen KLM-personeel. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij met de bonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel in gesprek moet om een sociaal plan vast te stellen. Die gesprekken beginnen wat KLM-topman Pieter Elbers betreft zo snel mogelijk, al beseft hij dat het geen makkelijk traject wordt. "We streven naar zo veel mogelijk baanbehoud, maar de brute realiteit is dat we helaas wel actie moeten ondernemen."

De luchtvaartbranche heeft namelijk harde klappen gekregen door de coronacrisis, geeft Elbers aan. Niet alleen is er simpelweg te veel personeel, de luchtvaartmaatschappij moet ook de kosten terugdringen. "Dit zijn nog maar de contouren van het plan", zegt de KLM-topman. Eind oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, inclusief de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

In totaal gaat KLM inclusief haar dochterbedrijven met ongeveer 5000 medewerkers minder door. Mensen met aflopende en tijdelijke contracten waren goed voor ongeveer 1500 voltijdsbanen, de 2400 medewerkers die vrijwillig vertrekken vullen ongeveer 2000 voltijdsbanen en tot eind volgend jaar gaan ook nog eens 500 mensen met pensioen.
voda
1
'Nationalisering Air France niet op de agenda'

Gepubliceerd op 31 juli 2020 08:51 | Views: 104

Air France-KLM 30 jul
3,57 0,00 (0,00%)

PARIJS (AFN) - Het nationaliseren van Air France staat niet op de agenda. Dat benadrukte de Franse handelsminister Franck Riester vrijdag in een gesprek met RTL Radio. "Dat is niet aan de orde", zo reageerde Riester op de vraag of het luchtvaartbedrijf volledig in staatshanden zou moeten komen. Hij voegde daar aan toe dat de regering zich momenteel richt op het herstel van het land van de coronacrisis.

Air France-KLM beleefde door de coronacrisis een uitermate zwaar tweede kwartaal en kreeg al overheidssteun. De luchtvaartcombinatie behaalde een omzet van 1,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro vorig jaar. Het nettoverlies bedroeg 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen die werden genomen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France.
voda
1
Beursblik: traag herstel Air France-KLM

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
3,535 -0,038 -1,06 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
3,535 -0,038 -1,06 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) Air France-KLM staat een traag herstel te wachten, nadat de luchtvaartmaatschappij erg zwakke resultaten liet optekenen in het tweede kwartaal. Dit stelde analist Quirijn Mulder van ING vrijdag.

De omzet kan volgens ING weer op de helft van het oude niveau uitkomen in de tweede helft van dit jaar, maar een herstel van de winstgevendheid zal "veel langer" duren.

In Europa starten de vluchten weer wat op, maar intercontinentale vluchten blijven ver onder het oude niveau. ING stelt dat dit vooral geldt voor het Verre-Oosten en Noord en Zuid-Amerika, die doorgaans flink bijdragen aan de winst.

ING stelt dat de overcapaciteit in Europa impliceert dat een stevige concurrentiestrijd kan losbarsten, ondanks de zwakke balansen. Bovendien duurt het even voordat de kostenbesparingen doordruppelen in de winst.

"De verliezen zullen tot en met 2021 aanhouden en daarna is één en ander afhankelijk van een succesvol [corona]vaccin zodat landen weer opengaan en mensen weer durven vliegen", aldus Mulder.

ING heeft een Houden advies op Air France-KLM met een koersdoel van 8,00 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
1
KLM schort eenzijdig afgesproken loonsverhoging van 2,5 procent op

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft besloten om een in 2019 afgesproken loonsverhoging van 2,5 procent voor alle medewerkers tot nader order uit te stellen. De maatschappij, die door de coronacrisis aan het infuus van de overheid ligt, nam dit besluit eenzijdig. De vakbonden zijn donderdagmiddag ingelicht.

Economieredactie 13-08-20, 16:25

De loonstap die vorig jaar na lange onderhandelingen met vakbonden werd bereikt, zou het concern jaarlijks zo’n 50 miljoen euro kosten. KLM benadrukt dat het niet gaat om afstel, maar om uitstel en zegt niet anders te kunnen. Momenteel verliest KLM dagelijks zo’n 10 miljoen euro. “De situatie van toen is echter totaal anders dan de realiteit van nu”, zo klinkt het.

KLM deed eerder een verzoek aan de vakbewegingen om de afgesproken loonsverhoging uit te stellen en onderdeel te laten zijn van de gesprekken over een totaalpakket aan maatregelen. De bonden gingen daar toen niet eenduidig in mee.

KLM moet in oktober een een plan presenteren als voorwaarde voor de overheidssteun die het krijgt om door de crisis te komen. Naast miljoenen loonsubsidies gaat het om miljarden aan leningen en garantiestellingen.

De kostenverlagingen zijn volgens KLM ook noodzakelijk om het voortbestaan van de maatschappij te kunnen garanderen. Dan is het maatschappelijk en financieel niet te veroorloven de loonsverhoging door te voeren, aldus KLM.

Eerder stelde KLM al de uitkering van de winstdeling over 2019 uit. Ook aanpassingen aan roosterregelingen werden tot nader order opgeschort. Vanaf 25 augustus worden de onderhandelingen gestart met de bonden over verdere aanpassingen.

www.ad.nl/economie/klm-schort-eenzijd...
voda
1
Update: Afgesproken loonsverhoging KLM uitgesteld

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Air France - KLM
4,05 -0,012 -0,30 % Euronext Paris
Air France-KLM nominatif adm
4,05 -0,012 -0,30 % Euronext Paris

(ABM FN-Dow Jones) KLM heeft een geplande loonsverhoging die vanaf augustus 2020 zou ingaan, eenzijdig uitgesteld. Dit maakte de luchtvaartmaatschappij donderdag bekend.

In 2019 werd een loonsverhoging van 2,5 procent afgesproken voor al het personeel per augustus 2020.

De luchtvaartmaatschappij drong er bij vakbonden eerder al op aan om de loonsverhoging uit te stellen en onderdeel te laten zijn van de gesprekken over het totale pakket van reductie van de arbeidsvoorwaarden, dat eind oktober afgerond zou zijn. Aangezien de vakbonden daar niet onvoorwaardelijk mee instemden, zei KLM niet anders te kunnen dan eenzijdig te besluiten de loonsverhoging uit te stellen.

KLM wijst erop dat de situatie sinds de afspraken vorig jaar gemaakt werden inmiddels totaal anders is.

Sinds de uitbraak van het coronavirus verlies KLM 10 miljoen euro per dag, ontvangt het bedrijf honderden miljoenen aan loonsubsidie en moet KLM maatregelen nemen om de kosten te verlagen, zo redeneert het bedrijf.

"Daarnaast heeft KLM het leningenpakket dat met steun van de Nederlandse overheid is verkregen hard nodig. In deze context kan KLM het zich nu niet veroorloven om in augustus de salarisverhoging door te voeren", aldus KLM. "Maatschappelijk niet, financieel niet, en ook niet vanwege de lopende gesprekken over invulling van de overheidsvoorwaarden bij de leningen."

"Zoals de zaken nu gaan is de beslissing van KLM niet onverwacht en zelfs enigszins eerlijk tegenover de belastingbetaler die via de overheid nu zoveel geld steekt in de vliegmaatschappij", reageerde bestuurder Michiel Wallaard van CNV Vakmensen op het besluit van KLM.

Wallaard stelde er echter wel voorwaarden aan. "Deze pauze in de loonsverhoging kan ook echt alleen maar een pauze zijn. Het blijft geld dat als tegoed uitstaat voor alle medewerkers. En daarmee bedoel ik ook de mensen die in de komende periode KLM gaan of moeten verlaten. Alle financiële verrekeningen met hen zullen gaan langs de route waarbij de in 2019 afgesproken loonsverhoging als inclusief geldt", zei hij.

De FNV zei zeer ontstemd te zijn en zei een kort geding te overwegen als KLM de loonsverhoging niet uitbetaalt. "De KLM schort eenzijdig een afspraak op die wij met hen hebben gemaakt. Dit kun je echt niet maken", zei Jan van den Brink, bestuurder van FNV Luchtvaart.

Update: om reacties vakbonden toe te voegen.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
TA: Air France-KLM terug bij AF

Door Royce Tostrams op 17 augustus 2020 08:50
Views: 507
TA: Air France-KLM terug bij AF

Technisch stuit de reissector op het all time high. Ook nieuwe coronaregels eisen hun tol.

De Europese reissector heeft op de aandelenbeurzen afgelopen week flink huisgehouden. Aanleiding waren de nieuwe Europese quarantaine-regels, die voor reizigers zijn ingesteld.

In het Verenigd Koninkrijk worden reizigers uit onder meer Frankrijk, Aruba, Monaco, Malta en Nederland verplicht om in quarantaine te gaan, nu de zorgen over een tweede golf van het coronavirus toenemen.

Daarnaast komt het technische beeld onder druk te staan, nu de Europese sectorindex op het all time high van begin dit jaar is afgeketst.

Terug bij AF
Een van de aandelen waarbij ik dit niet goed heb gezien is Air France-KLM. In mijn column van april voorspelde ik dat de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij aan het taxiën was om weer op te stijgen.

Maar KLM is niet goed uit de startblokken gekomen. Het aandeel is niet doorgebroken en staat weer in de hangar. Op korte termijn is Air France-KLM weer terug bij AF.

Technisch lijkt zich zelfs een bearish pullback af te tekenen (zie uitleg onderaan mijn column).

Vandaag bekijk ik de AirFrance KLM en de Europese reissector index. Maar eerst de AEX.

Nederlandse beurs legt herstel stil
De Nederlandse beurs verzwakt licht, nu de herstelfase naar onderen is afgebroken. Dit lijkt enige verkoopdruk aan te geven, maar is nog niet dramatisch. Uiteraard zal ik hier de komende dagen op terugkomen.

Potentieel lagere top AirFrance-KLM

Air France-KLM vormt een potentiële lagere top onder de voormalige steun van €6,64. Deze oude bodem uit 2018 fungeert thans als nieuwe weerstand. Het feit dat het high van juni rond €6,48 daar duidelijk onder ligt geeft te denken.

Technisch lijkt zich zelfs een bearish pullback af te tekenen (zie uitleg onderaan mijn column).

In elke geval blijft het technische beeld negatief zolang de koers onder de bodem uit 2018 blijft. Er ligt pas steun op €3,26 (de bodem van 3 augustus).

De weerstand ligt zoals gezegd op €6,64 (gevormd op 11 juni 2018). Technisch staat het aandeel wel op een steunniveau, maar we schorten een positieve visie even op. Eerst maar eens afwachten wat die steun oplevert.

Europese reissector is all time high genaderd
De Europese reissector (Travel & Leisure) had vorige week vrijwel de volledige coronaverliezen ingelopen. Maar nieuwe Europese quarantaineregels voor reizigers gooiden roet in het eten.

De Europese Travel & Leisuresector-index lijkt technisch hoogte te verliezen, nu de weerstand van 627,72 punten (het all-time high van 19 februari) is genaderd.

Een doorbraak en slotstand boven de weerstand is noodzakelijk om de trend opwaarts voort te zetten. In dat geval mogen hogere koersen verwacht worden. De eerste steun ligt rond 550,83 (bodems van juni).

Uitleg neerwaartse pullback

Een bearish pullback weerspiegelt het principe old support becomes new resistance: oude steun fungeert als nieuwe weerstand. De oude steun biedt dan een nieuw barriere.

Een neerwaartse (bearish) pullback treedt doorgaans op de volgende wijze op:

Eerst vormt de koers op een of meerdere bodems (c en d), waardoor daar steun ontstaat.
Vervolgens breekt de koers (bij 1) onder deze bodems, wat een verkoopsignaal oplevert.
De lagere bodem (f) geeft aan waar vervolgens de eerste koopjesjagers optreden, waarschijnlijk door kortetermijntraders en speculanten.
Nadat deze bodemvissers weer uitstappen en winstnemen valt de koers terug, waarbij de oude steun (bij 2) als nieuwe weerstand optreedt
Het testen c.q. vastlopen op de oude bodems vormt de feitelijke bearish pullback
Het verkoopsignaal wordt voltooid indien top f wordt gebroken.

Voor meer en grafieken, zie link:

www.iex.nl/Column/505629/TA-Air-Franc...

voda
1
'Ontzie KLM-personeel tot 1,5 keer modaal bij herstructurering'

Gepubliceerd op 21 augustus 2020 17:30 | Views: 442

Air France-KLM 17:35
3,73 +0,07 (+1,78%)

AMSTERDAM (AFN) - Bij de herstructureringsplannen om KLM door de crisis te loodsen moet het personeel dat tot 1,5 keer modaal verdient worden ontzien. Dat zeggen vakbonden bij de maatschappij, die zich gesteund voelen door een aangenomen motie in de Tweede Kamer met deze strekking. In die motie staat dat KLM de werknemers die het minst worden betaald "zo veel mogelijk" moet ontzien.

KLM moet als onderdeel van het steunpakket van het kabinet aan een aantal voorwaarden voldoen. Een daarvan is dat het personeel een "arbeidsvoorwaardelijke bijdrage" levert. Vakbonden als VNC, FNV en CNV menen dat KLM bij de plannen, uitvoering moet geven aan de motie. Dat zou in overleg met het ministerie ook naar voren zijn gekomen.

KLM zette eerder kwaad bloed bij de bonden door eenzijdig te beslissen een beloofde loonsverhoging voor al het personeel uit te stellen. Een eerder verzoek aan de vakbewegingen om de afgesproken loonsverhoging uit te stellen en onderdeel te laten zijn van de gesprekken over een totaalpakket aan maatregelen, kreeg geen gehoor.

Tekenen

KLM legt uit dat het heeft moeten tekenen voor de voorwaarden van het steunpakket. Daaraan zal de maatschappij zich houden, tenzij de overheid de voorwaarden aanpast, of met een andere invulling genoegen neemt. KLM moet in oktober een een plan presenteren als voorwaarde voor de overheidssteun die het krijgt om door de crisis te komen. Naast miljoenen loonsubsidies gaat het om miljarden aan leningen en garantiestellingen.

Eerder stelde KLM al de uitkering van de winstdeling over 2019 uit. Ook aanpassingen aan roosterregelingen werden tot nader order opgeschort. Vanaf 25 augustus worden de onderhandelingen gestart met de bonden over verdere aanpassingen. In de afspraken tussen het kabinet en KLM ontbreekt het volgens de bonden aan toezeggingen over behoud van werkgelegenheid en kwaliteit van werkgelegenheid. Dit wordt als een gemiste kans bestempeld.
voda
1
Bonden aan zet bij onderhandelingen met KLM

Gepubliceerd op 27 augustus 2020 07:44 | Views: 221

Air France-KLM 26 aug
3,82 0,00 (0,00%)

AMSTELVEEN (AFN) - Bij de gesprekken over de reorganisatie bij luchtvaartbedrijf KLM, is het de beurt aan de bonden om hun zegje te doen. Vrijdag praat KLM met de grondbonden. Pilotenvakbond VNV was bij de eerste ronde eerder deze week niet aanwezig. Vooralsnog staan negen gespreksrondes gepland, meldt vakbond VKP.

KLM moet voor oktober met een plan komen als voorwaarde voor het steunpakket van het kabinet. In de eerste gespreksronde met de bonden werd gesproken over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van het KLM-personeel aan het herstel van KLM. Daarbij werd door KLM nadrukkelijk verwezen naar de afspraken die zij met de overheid daarover heeft gemaakt

Volgens de bonden ontbreekt het bij de eerdere toezeggingen aan afspraken over behoud van werkgelegenheid en kwaliteit van werkgelegenheid. Vrijdag praten KLM en de grondbonden over de herstructurering en de gevolgen daarvan voor de werkgelegenheid.
voda
1
Air France-KLM gaat obligaties aflossen

Gepubliceerd op 1 september 2020 08:34 | Views: 0

Air France-KLM 31 aug
3,78 0,00 (0,00%)

ROISSY (AFN) - Luchtvaartconcern Air France-KLM zet een plan om een eeuwigdurende, achtergestelde obligatielening af te lossen door. Dat kost het bedrijf 600 miljoen euro. De lening was in 2015 uitgegeven.

Met de vervroegde aflossing wil Air France-KLM de rentelasten terugbrengen. Verder wil het concern in het komende jaar maatregelen nemen om zijn aandelenkapitaal te versterken. Wat die maatregelen zijn, heeft het bedrijf niet gezegd.
voda
1
Vraag naar vliegtickets in juli iets minder zwak

Gepubliceerd op 1 september 2020 16:50 | Views: 105

Air France-KLM 16:52
3,72 -0,06 (-1,48%)

GENÈVE (AFN) - De wereldwijde vraag naar vliegtickets was in de maand juli nog dramatisch laag, maar wel iets minder zwak dan in juni. Dat concludeert de internationale luchtvaartorganisatie IATA.

In juli zakte de passagiersstroom op jaarbasis met 79,8 procent in. Dat was in juni nog min 86,6 procent. "De crisis zette met weinig respijt door. Vier op de vijf reizigers blijven thuis en dus is de sector nog steeds voor het grootste gedeelte lamgelegd", aldus IATA. Lokale vluchten werden weer wat vaker uitgevoerd en lagen in juli nog 57,5 procent lager op jaarbasis.

Internationale vluchten lagen in juli nog steeds nagenoeg stil. In juli werden 92 procent minder tickets verkocht dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat was wel iets beter dan in juni, toen lag dat percentage nog op 97 procent. "Regeringen die grenzen heropenen en vervolgens sluiten of quarantaines opheffen en vervolgens opnieuw opleggen, geven veel consumenten geen vertrouwen om reisplannen te maken", schrijft topman Alexandre de Juniac van IATA. Hij wijst er ook op dat het voor luchtvaartmaatschappijen op die manier ook lastig is om vluchten in te plannen.
voda
0
Geen passagiers? Dan maar tonijn, iPhones en medicijnen vervoeren

De internationale luchtvaart is zwaar getroffen door de coronacrisis. Toeristen en zakenreizigers mijden het vliegtuig. KLM, Lufthansa en andere grote maatschappijen proberen met vervoer van allerlei soorten vracht de financiële pijn wat te verzachten. Stoelen eruit, pallets met vracht erin.

Vrachtvervoer is niet het meest aansprekende onderdeel van de luchtvaart. Het mist glamour, het zijn vaak bulkgoederen waardoor het vliegtuig moet concurreren met de scheepvaart. En omdat de verdiensten voor de maatschappijen ook matig zijn, zetten veel carriers hun vrachtdivisie op een laag pitje.

Maar de tijden zijn veranderd. De topman van brancheorganisatie Iata, Alexandre de Juniac, schetste dinsdag bij de presentatie van de luchtvaartcijfers over juli een somber beeld: ‘Grofweg vier op de vijf passagiers blijven thuis. Overheden die de grenzen weer opengooien om ze vervolgens weer te sluiten en nieuwe lockdownmaatregelen invoeren, zorgen ervoor dat bij veel consumenten het vertrouwen ontbreekt om reisplannen te maken.'

Lichtpuntje
Luchtvracht kan een lichtpuntje zijn. Sinds de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar medische producten, gadgets, iPhones en onderdelen voor telecommunicatie en industrie wereldwijd sterk gestegen. Veel grenzen mogen dan gesloten zijn voor toeristen en zakenlieden, het onlinewinkelen en de bestellingen bij leveranciers gaan gewoon door. Er blijkt vooral veel vraag te zijn naar apparatuur voor thuiswerken, geneesmiddelen, mondkapjes én levensmiddelen.

Normaal zouden veel van die goederen als vracht meegaan in de buik van een passagierstoestel. Maar omdat veel toestellen noodgedwongen aan de grond blijven, valt die optie weg.

Tarieven met 70% gestegen
Vliegtuigbouwer Airbus bedacht een systeem waarmee vracht makkelijk kan worden vervoerd in de cabine van een passagierstoestel. De stoelen gaan eruit en er komen vrachtpallets voor in de plaats. De pallets worden vastgezet op de cabinevloer.

Het loont om een vliegtuig om te bouwen. De tarieven in de luchtvracht zijn sinds begin dit jaar sterk gestegen. Op de belangrijke handelsroute van Hongkong naar Noord-Amerika zelfs met 70%. Volgens nieuwsbureau Bloomberg kan het nog wel twee jaar duren voordat er weer voldoende capaciteit beschikbaar is in het ruim van passagierstoestellen.

Tonijn naar Japan, forel naar Hongkong
Het gaat niet alleen om het transport van medische goederen. Steeds vaker gaan er ook levensmiddelen. Qantas zegt dat het grote hoeveelheden versverpakte vis in de cabine en het ruim heeft. Er gaat vanuit Australië veel tonijn naar Japan en koraalforel naar Hongkong. Op de retourvlucht neemt Qantas medische hulpmiddelen, auto-onderdelen en elektronica mee.

Ook American Airlines gelooft weer in vrachtvervoer. Na een afwezigheid van 35 jaar biedt de maatschappij nu exclusieve vrachtvluchten aan. Deze maand alleen zal er meer dan duizend keer een cargo-only-toestel worden ingezet op de routes naar Europa, Azië en Latijns-Amerika.

KLM bouwt toestellen om
En in Europa? KLM vloog dit voorjaar duizenden dozen met medische goederen vanuit China naar Amsterdam. Eerst in de buik van een vrijwel leeg passagierstoestel, later ook als vracht in de cabine. Op diverse bestemmingen vervoert de luchtvaartmaatschappij alleen vracht en geen passagiers, zo bleek uit de halfjaarcijfers. Pakketjes worden op de stoelen bevestigd. Soms maken de stoelen plaats voor vrachtpallets.

Het zwaar verlieslijdende Duitse Lufthansa, dat traditioneel meer aan luchtvracht doet dan KLM, wist recent zelfs een vrachtrecord te boeken. In het tweede kwartaal boekte de vrachtdivisie van de luchtvaartgigant een bedrijfsresultaat van €299 mln. Dat biedt perspectief zolang de coronacrisis voortduurt.

fd.nl/ondernemen/1355996/geen-passagi...
voda
1
Air France-KLM stelt transformatiedirecteur aan

Gepubliceerd op 4 september 2020 15:12 | Views: 52

Air France-KLM 15:05
3,79 -0,01 (-0,16%)

PARIJS (AFN) - Luchtvaartonderneming Air France-KLM promoveert Oltion Carkaxhija tot transformatiedirecteur. Hij neemt met die rol zitting in het bestuur van de onderneming. De rol van Carkaxhija wordt met name het verder op orde brengen van het huishoudboekje van de divisies van het luchtvaartconcern.

De benoeming van de vertrouweling van AF-KLM-topman Ben Smith heeft zover bekend geen invloed op de bezuinigingsopgave waar KLM voor staat als onderdeel van het crisissteunpakket van de Nederlandse overheid. Dit omdat KLM zover bekend over zijn eigen portemonnee gaat. De benoeming van "andermaal" een directeur zorgt wel voor gefronste wenkbrauwen bij de Nederlandse maatschappij.

Dario Fucci van de ondernemingsraad van KLM stelt dat het wel erg druk wordt aan de top van het bedrijf na een aantal eerdere benoemingen in het bestuur. Hij is ook benieuwd wat de werkzaamheden van Carkaxhija precies gaan inhouden, nadat bijvoorbeeld al een speciale bestuurder is aangesteld die zich buigt over de strategie van AF-KLM.

Net als Smith heeft Carkaxhija een verleden bij Air Canada. Hij kwam in 2018 in dienst bij AF-KLM. Hij hield zich de laatste tijd al bezig met de transformatie bij het Frans-Nederlandse bedrijf.
voda
1
Greenpeace wil via rechter miljardensteun aan KLM terugdraaien

Greenpeace Nederland spant een rechtszaak aan om het kabinet te dwingen de miljardensteun voor luchtvaartmaatschappij KLM in te trekken. De milieuorganisatie vindt dat aan de financiële noodhulp niet genoeg voorwaarden zijn gesteld om klimaatverandering tegen te gaan.

Binnenlandredactie 14-09-20, 00:15 Laatste update: 06:24

,,Deze staatssteun stort ons dieper in de klimaatcrisis en dat is in strijd met de zorgplicht die de Nederlandse overheid heeft voor zijn burgers’’, stelt Greenpeace. De organisatie wijst op een eerdere uitspraak van de Hoge Raad. Die verplichtte de Nederlandse staat na jarenlange strijd door milieustichting Urgenda meer te doen tegen de uitstoot van broeikasgassen.

Alternatief steunpakket
Greenpeace eist dat de overheid met een ander steunpakket voor KLM komt. Daarbij moet per jaar een maximaal toegestane hoeveelheid CO2-uitstoot worden afgesproken. ,,Dat moet dan elk jaar dalen, zodat de grote vervuiler elk jaar minder uitstoot’’, zegt Dewi Zloch van Greenpeace. Als het huidige noodplan voor KLM niet aangepast kan worden, moet het helemaal van tafel om plaats te maken voor een nieuw pakket.

Het kabinet maakte in juni bekend KLM te hulp te schieten met 3,4 miljard euro aan directe leningen en kredietgaranties, omdat de coronacrisis de luchtvaartmaatschappij aan de rand van de afgrond had gebracht. Gelijktijdig met die financiële steun kwam het kabinet met allerlei eisen, waaronder een fikse reorganisatie onder het personeel.

Lastig verhaal
Het intrekken van de noodsteun door Nederland zou een lastig verhaal worden. Reorganisatiegesprekken tussen KLM en de vakbonden zijn al in volle gang. Daarnaast leverde de Franse regering haar eigen bijdrage met 7 miljard euro aan steun voor zustermaatschappij Air France.

Greenpeace denkt niettemin een goed verhaal te hebben voor de rechter. ,,We geven onszelf natuurlijk wel een kans, anders zouden we dit niet doen’’, aldus een woordvoerder. De overheid heeft formeel tot uiterlijk 1 oktober om te reageren en met Greenpeace in gesprek te gaan over of zij aan deze eisen kunnen voldoen.

www.ad.nl/binnenland/greenpeace-wil-v...
voda
1
Frankrijk houdt Air France koste wat het kost in de lucht

Gepubliceerd op 14 september 2020 08:52 | Views: 468

Air France-KLM 11 sep
3,68 0,00 (0,00%)

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse staat zal alles doen wat nodig is om het voortbestaan van Air France, onderdeel van Air France-KLM, te garanderen. Dat meldde minister van Financiën Bruno le Maire op de Franse tv-zender France 2. Volgens de bewindsman is al veel gedaan en die lijn zal worden voortgezet.

Air France wordt het net als andere luchtvaartmaatschappijen keihard geraakt door de coronacrisis. De gehele passagiersstroom viel weg nadat reisbeperkingen internationaal reizen onmogelijk hadden gemaakt. De voorbije weken is wel al sprake van enig herstel.

Frankrijk zegde dit jaar al een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro toe. De belofte van extra steun klonk al eerder uit Parijs. Zusterbedrijf KLM is met de Nederlandse staat en vakbonden in overleg over de voorwaarden voor een noodpakket ter waarde van 3,4 miljard euro. KLM moet voor oktober met een plan komen.
voda
1
Brussel wil soepeler omgang met luchtvaartslots verlengen

Gepubliceerd op 14 september 2020 14:59 | Views: 260

Air France-KLM 15:33
3,65 -0,03 (-0,73%)

BRUSSEL (AFN) - Luchtvaartmaatschappijen kunnen waarschijnlijk nog de hele winter rekenen op soepeler EU-regels voor start- en landingsrechten. Daardoor hoeven ze niet bang te zijn dat ze die zogeheten slots verliezen omdat ze er wegens de coronacrisis te weinig gebruik van maken.

De Europese Commissie zag het niet gebruiken van de start- en landingsrechten sinds de de uitbraak van de coronapandemie in maart al door de vingers, maar wil dat nu verlengen tot 27 maart. De luchtvaart staat nog steeds op een laag pitje en dat zal waarschijnlijk voorlopig niet veranderen, denkt EU-commissaris Adina Valean (Vervoer).

Normaliter vervallen start- en landingsrechten als vliegmaatschappijen die niet voldoende benutten. Zo hoopt Brussel vliegvelden zo goed mogelijk in te zetten en alle maatschappijen een eerlijke kans te geven. Maar als die strenge regels weer gaan gelden, zien luchtvaartmaatschappijen zich misschien gedwongen lege vliegtuigen de lucht in te sturen.

Het is wel zaak dat de maatschappijen rechten teruggeven die ze echt niet nodig hebben, waarschuwt Valean. Dat gaat nu niet altijd goed en "dat moet verholpen worden". De EU-commissaris is blij met de afspraken die de luchtvaart daarover zelf heeft gemaakt. Voor het eind van het jaar komt ze met een plan om, zodra de luchtvaart weer op gang komt, weer over te gaan naar de normale regels.
voda
0
Vakbond twijfelt aan haalbaarheid deadline herstelplan KLM

Gepubliceerd op 22 september 2020 17:37 | Views: 26

Air France-KLM 17:27
3,22 -0,16 (-4,70%)

AMSTERDAM (AFN) - De grootste vakbond voor cabinepersoneel bij KLM twijfelt er openlijk aan of de luchtvaartmaatschappij voor de deadline van 1 oktober wel een herstelplan kan aanbieden aan het ministerie van Financiën. In de maandag gehouden onderhandelingen over een sociaal plan voor personeel dat wordt ontslagen, is volgens de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) amper vooruitgang geboekt.

KLM zit middenin onderhandelingen met vakbonden over bezuinigingen en de voorwaarden voor massa-ontslag bij personeel. De luchtvaartmaatschappij kreeg 3,4 miljard aan steun toegezegd van het kabinet, maar in ruil voor die leningen en kredietgaranties eiste Den Haag wel dat KLM de kosten structureel met 15 procent zou verlagen. Van de 33.000 banen verdwijnen er daardoor tussen de 4500 en 5000.

De VNC is naar eigen zeggen akkoord gegaan met een loonoffer door personeel volgens de eisen van de overheid, zij het knarsetandend omdat de bond niet bij gesprekken met het kabinet was betrokken. De vakbond eist nu dat KLM een terugkeerregeling opzet voor personeel dat vertrekt, mochten de zaken na de coronacrisis weer beter gaan. De luchtvaartmaatschappij wil bij zo'n terugkeerregeling ex-medewerkers alleen onderaan de salarisschaal laten beginnen, en daar is de VNC tegen. Ook eist de bond een ruimere ontslagvergoeding dan KLM nu aanbiedt.

"Al met al is er in dit overleg geen enkele vooruitgang geboekt en is dit wat ons betreft een gemiste kans om stappen te maken en spijkers met koppen te slaan", stelt de bond. Woensdag vindt het voorlaatste overleg plaats, aldus de VNC.
3.559 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 ... 174 175 176 177 178 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 23 apr 2024 17:35
Koers 9,934
Verschil -0,151 (-1,50%)
Hoog 10,145
Laag 9,934
Volume 1.126.343
Volume gemiddeld 1.822.429
Volume gisteren 1.548.543