TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 97 98 99 100 101 102 103 104 » | Laatste
Beperktedijkbewaking
0
quote:

I Love Melbourne schreef op 30 oktober 2020 05:17:

De vaste posters op dit forum weten in detail de boekhoudkundige regels en hoe TT hiermee omgaat, dus waarschijnlijk is de volgende vraag makkelijk te beantwoorden. Is het mogelijk dat de R&D uitgaven komende jaren van 80 miljoen per kwartaal daalt naar bv 10 of 20 miljoen per kwartaal en dus opeens 250 miljoen meer winst per jaar kan maken? Of is dit te gemakkelijk gedacht?!
[...]
Ja.
pwijsneus
1
quote:

marathon 11 schreef op 29 oktober 2020 21:13:

[...]
Ik denk dat je het niet met de bakker moet vergelijken maar met drie specialiteiten die de bakker exclusief aan een toprestaurant levert die daarmee enorm succesvol is. Naarmate de afhankelijkheid van het restaurant voor de specialiteiten toeneemt zal de noodzaak om van de leveringen verzekerd te blijven toenemen wat ook de kans om de bakker in te lijven zal doen toenemen.
Vergeet ook niet dat dit de enige bakker is die nog jouw specialiteiten kan bakken.
Toch lukt het ze niet met licenseren van de kaarten er een goed belegde boterham mee te verdienen. Of meer concreet, flinke omzetgroei te realiseren.

Het zijn de namen waardoor iedereen hier dollartekens in hun ogen krijgt, Apple, Uber, Microsoft. Dat zijn de toprestaurants, het is bijna een eer om te leveren aan deze partijen.

Reken je aub niet rijk, de noodzaak dat deze leverancier niet omvalt zal er wel zijn. Maar begrijp niet waarom je het dan de leverancier zou moeten kopen.

....krijg nu wel zin om naar een toprestaurant te gaan..nog even wachten dan...
Erik9400
0
Hoe zou ms het vinden als tt gekocht wordt door bijvoorbeeld fb en contract stopt?

Ze moeten dan aankloppen bij Google of apple

Helaas ligt focus ms nu op xbox en office (thuiswerken)
boem!
0
Dat velen zich laten (mis)leiden door de netto-winst is algemeen bekend.

Ik beschouw de FCF als een betere graadmeter welk resultaat het bedrijf heeft behaald in de verslagperiode, te lage of te hoge afchrijvingen worden geelimineerd evenals de keuze tussen Opex en Capex en de verhouding tussen directe en uitgestelde omzet van wat er in die periode is uitgefactureerd.
De FCF toont aan wat er in die periode is verdiend door alle opbrengsten te verminderen met alle uitgaven.

Je krijgt daarmee een veel beter inzicht in de behaalde resultaten.
Zie bijv de verschillen in netto-winsten/verliezen over de afgelopen 4 jaar en de FCF die in die zelfde periode is behaald.
ketchup
4
@ i love Melbourne

je kan de cijfers uit elkaar trekken tot je een ons weegt
het enige wat telt en waarmee je investeerders naar het aandeel trekt is resultaat, dus
wanneer gaat TT voor omzet/sales naar 1 miljard euro, is een 80% marge houdbaar voor de lange termijn en kan men de kosten en investeringen ( OPEX + R&D ) beperken aan 550 mio euro

dan laat TT een een winst of kasaanwas van 2 euro per aandeel zien en dan kunnen ze aan een multiple van x15 naar 30 euro indien dat dan ook voor meerdere jaren haalbaar en houdbaar is.

de markt heeft nul vertrouwen dat dit staat te gebeuren de komende 2 financiële jaren en daarom hebben de analisten hun verwachtingen neerwaarts aangepast in de tabellen
... maar aangezien koersprojecties gebaseerd zijn op een combinatie van factoren en ook waardering voor assets, kom je voor SOP en TP aan 10 euro, daar de kans op een strategische zet groeit naarmate de ondernemingswaarde daalt ( beurswaarde) en de cash positie voor outlook positief is

het is daarom ook dat de markt niet gelooft dat HG de cash zal gebruiken voor acquisities, want als er al iets spotgoedkoop gewaardeerd staat dan is het wel TT zelf, en aangezien HG ook geen enkel signaal geeft om aandelen in te kopen voor schrappen , is de kans groot dat de cash gebruikt zal worden ter benefiet van de kaderleden binnen TT en ongoing R&D kosten, kaderleden die allen tevreden gehouden moeten worden , want het sentiment binnen TT zal bijzonder slecht zijn, mensen die er al jaren werken en een gedeelte van hun persoonlijk bezit in aandelen binnen de toko hebben, wat voor hen geen super luxe is, maar een verdiende aanvulling voor hun latere pensioen zien met angst de waarde van het bedrijf compleet verdampen aan de beurs,
niet iedereen binnen TT staat in de quote 500, zoals de founders die een groot gedeelte van hun fortuin veilig en gespreid hebben.
de hardwerkende kaderleden zijn geen miljonairs, voor die mensen zijn hun aandelen in TT van levensbelang voor later

denk dat als TT de komende maanden niet bij machte is te herstellen naar 8 euro plus en blijft dobberen tussen de 5.50 en 7.00 euro een exit te verwachten is, dat geeft rust in de tent bij de werknemers en is een gift voor HG&Co
Wereldbelegger
0
Volgens het IEX overzicht heeft gisterenmiddag laat heeft een echte positivo, met lef, een Turbo Long positie ingenomen.

Long
29-10-2020
Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
Sprinter BEST Long ING 5,29 2,68 0 0 0 0,400 +11,11% 8.900 29-okt
tatje
0
Vorig jaar op de CMD bekend gemaakt.

We hebben een backlog.

Sept 2019 zeggen ze in slide 6 en 7 today 1,6 miljard.

download.tomtom.com/open/banners/Capi...

Begin 2019 zeg 1,4 miljard - operational revenue + orderboek + of - Contract reassessments = backlog 31 dec 2019 1,8

Begin 2019 backlog 1,4 miljard - operationele omzet 380 + orderboek 500 + contracts reassessments 280 = backlog eind 2019 1,8.

Kijk Harold, wij weten, het orderboek niet en de contracts reassessments niet, 2 onbekenden dus kun je alleen gokken hoe groot ieder is.

Je kunt zien dat het orderboek en de herwaardering contracten samen 780 zijn, maar los weet je nog geen bal. ( en dat is de bedoeling van de backlog, zand )

Nu zegt Harold in het transcript Q3 2020 orderboek 2020 zal groter zijn dan orderboek 2019.

Maar niemand weet hoe groot het orderboek in 2019 was.

Ik schat 500 miljoen.

Als 2020 dus groter is dan het orderboek 2019, kan 550 ( dat gaat Harold nooit zeggen )

Dus backlog eind 2019 1,8 miljard - 250 operational revenue 2020 + 550 orders + of - herwaardering van de contracten = nieuwe backlog.

is de herwaardering contracten - 300 ( Corona ) dan zou de backlog eind 2020 weer 1,8 miljard zijn.

Is de herwaardering contracten kleiner dan - 300, dan groeit de backlog eind 2020.

Is de herwaardering contracten groter dan - 300 dan daalt de backlog eind 2020.

Volgens mij heeft deferred niets met de backlog te maken..

We kunnen dus bij de Q4 en FY cijfers een orderboek krijgen dat ongekend groeit, maar toch een dalende backlog.

We weten niets van die herwaardering contracten en daardoor ook niet het precieze orderboek.

Het enige dat we krijgen te zien is misschien een dalende backlog, terwijl we misschien een orderboek hebben, dat klotst van 550

Degenen die het niet snappen kunnen zich melden :-)

De volgende woorden schieten me spontaan te binnen.
Vaag - troubel - misleidend - eigen strategie - gissen.

Niet vergeten dat nieuwe klanten in ADAS en HD ook vaak kiezen voor SD van TT als ze opnieuw hun SD keuze moeten maken, terwiijl ze met SD van te voren bij een ander zaten.

Dus een klant zit met SD bij Here en contract liep begin 2020 af, kiest voor ADAS en HD voor TT en ook voor SD.
Topper
2
Tatje we worden toch gewoon bedonderd door HG. Met al die vaagheid rondom backlog. Ik snap werkelijk niet waarom dat gewoon niet concreet gemaakt kan worden. Is toch veel algemener dan bijv een HD deal bij een specifieke klant wat zogenaamd concurrentiegevoelig is.

Backlog lijkt me niet concurrentiegevoelig, Dus ook hier weer bewust vaag houden
boem!
0
quote:

ketchup schreef op 30 oktober 2020 06:59:

je kan de cijfers uit elkaar trekken tot je een ons weegt
het enige wat telt en waarmee je investeerders naar het aandeel trekt is resultaat, dus
wanneer gaat TT voor omzet/sales naar 1 miljard euro, is een 80% marge houdbaar voor de lange termijn en kan men de kosten en investeringen ( OPEX + R&D ) beperken aan 550 mio euro

dan laat TT een een winst of kasaanwas van 2 euro per aandeel zien en dan kunnen ze aan een multiple van x15 naar 30 euro indien dat dan ook voor meerdere jaren haalbaar en houdbaar is.

de markt heeft nul vertrouwen dat dit staat te gebeuren de komende 2 financiële jaren en daarom hebben de analisten hun verwachtingen neerwaarts aangepast in de tabellen
... maar aangezien koersprojecties gebaseerd zijn op een combinatie van factoren en ook waardering voor assets, kom je voor SOP en TP aan 10 euro, daar de kans op een strategische zet groeit naarmate de ondernemingswaarde daalt ( beurswaarde) en de cash positie voor outlook positief is

denk dat als TT de komende maanden niet bij machte is te herstellen naar 8 euro plus en blijft dobberen tussen de 5.50 en 7.00 euro een exit te verwachten is, dat geeft rust in de tent bij de werknemers en is een gift voor HG&Co
Indien je een verklaring zoekt voor de koersval met 40% die het aandeel TT te beurt is gevallen in 2020 hoef je slechts te kijken naar het resultaat dat TT heeft behaald.

De verwachte kasaanwas van 50 mio in 2020 is teruggedraaid naar een intering met 30 mio.

Het is dit resultaat dat de investeerders wantrouwig maakt over het door HG afgegeven ambitienivo.

De analisten hebben het vertrouwen dat Covid19 slechts een tijdelijk effect sorteert blijkende uit de koersdoelen die zij hanteren voor het aandeel.
Gem koersdoel van 10,65 euro is gedaald met 12% naar 9,40 euro.

Indien TT erin slaagt om via resultaten het bewijs te leveren van een postieve houdbare kasaanwas zal de koers vanzelf daarop anticiperen.

Met een voorzichtige kw van 25x zal dat voor TT een koersdoel betekenen van 12,50 euro voor iedere 50 cent aan FCF per aandeel.

Omdat investeerders goed op de hoogte zijn van het verband tussen stabiele houdbare FCF' s per aandeel en de daarbij behorende beurskoers geef ik de FF's met hun 44% belang geen enkele kans het aandeel te "jatten" van de overige 55% aandeelhouders temeer daar zij zelf de FCF worst voorhouden aan die overige aandeelhouders.

tatje
0
quote:

Topper schreef op 30 oktober 2020 09:37:

Tatje we worden toch gewoon bedonderd door HG. Met al die vaagheid rondom backlog. Ik snap werkelijk niet waarom dat gewoon niet concreet gemaakt kan worden. Is toch veel algemener dan bijv een HD deal bij een specifieke klant wat zogenaamd concurrentiegevoelig is.

Backlog lijkt me niet concurrentiegevoelig, Dus ook hier weer bewust vaag houden
Juist gezien Topper.

Ik zeg dat al vanaf de CMD de backlog strooit zand in de ogen van ons.

Je weet de beginstand van de backlog.
Je weet de operationele omzet.
Je weet de eind stand van de backlog.
je weet dan de grootte van het orderboek en de herwaardering contracten SAMEN.

Maar je weet niet het orderboek los of de herwaardering van de contracten los.

En dat is precies de bedoeling van de backlog.

Nooit meer zeggen hoe groot je orderboek is.

Want op een super groei van het orderboek gaat de koers knalhard omhoog en dasss de bedoeling ( nog ) niet.

We moeten de aandelen inkoop nog af maken.
Er moet nog ( iemand ) een belang opbouwen.

80% van de opex zonder afschrijvingen gaat naar R en D.

Harold zei het anders: alle ballen op locatie technologie.

Ik hoop dat ik de strategie ( nog steeds ) snap :-)

boem!
0
Tatje

Het backlog geeft de te verwachten IFRS omzetten aan.

In de handleiding gegeven door TT was de groei gedurende de tweede helft van 2019 als volgt: Backlog 30-6-2019 1,600 mio
IFRS omzetten 3+4q 135 mio
Backlog 31-12 -2019 1,800 mio

GROEI 335 mio.

Deze groei bestaat uit herwaardering van bestaande contracten en de verwerving aan nieuwe contracten gedurende de tweede helft van 2019.

tatje
0
quote:

boem! schreef op 30 oktober 2020 10:02:

Tatje

Het backlog geeft de te verwachten IFRS omzetten aan.

In de handleiding gegeven door TT was de groei gedurende de tweede helft van 2019 als volgt: Backlog 30-6-2019 1,600 mio
IFRS omzetten 3+4q 135 mio
Backlog 31-12 -2019 1,800 mio

GROEI 335 mio.

Deze groei bestaat uit herwaardering van bestaande contracten en de verwerving aan nieuwe contracten gedurende de tweede helft van 2019.

Volgens mij moet je de operationele omzet nemen 204 , want dat rolt van de band, daar krijgt TT de centen van.

Dat van de operationele omzet een gedeelte naar deferred gaat is vers 2 en niet van belang voor de backlog.

De backlog per 30 juni 2019 is het orderboek qua contracten dat nog van de band moet rollen en de herwaardering van de contracten.
ketchup
0

Martin,

3 simpele vragen voor FY 2021, FY 22 en FY 23 estimates gerapporteerde cijfers
- TT's total sales euro .....
- TT's max OPEX + R&D euro ....
- TT's marge .... %

boem!
0
Tatje

De definitie van het backlog is defined as the cumulative expected IFRS revenue from all awarded Automotive deals.

In de uitleg hoe het backlog met veranderingen omgaat wordt expliciet de recognised omzet(IFRS) vermeld en niet de operationel omzet.
tatje
0
Als je in 2021 en 2022 ook D en A op 80 zet.

Intangible assets 55
PPE 11
Lease 14
totaal 80

Heb je in 2023 als je capex niet voedt, alleen nog lease 14 over, de rest staat dan op 0.

voorbeeldje 2020.

opex 710

R en D 311
amortization of tecchnology en databases 260 ( intangible assets )
amortization in SGA 5 ( intangible assets )
Depreciation SGA 25( 11 PPE en 14 Lease)
Marketing expenses 23
SGA zonder afschrijvingen 86

Totaal 710.

Zonder verhogingen zou het er in 2023 al volgt uitzien.

R&D 311
Marketing 23
SGA 86
Depriciation in AGA 14 lease

Totaal opex 434 2023 zonder verhogingen.

totaal

tatje
0
So, what you can see here is the cumulative expected IFRS revenue that will foresee in the next decade plus and a number of caveats. So, when we have an award if we have signed in a contract, it almost never happens that we have committed purchasing in there.
So, also not volumes. This is an estimate of the automotive customers, of the car sales, coupled with the take rate and the agreed pricing. So, the actual results that we will present for example, in 2021, will differ and why will it differ? Because, on one hand we will reassess the future regularly, at least once a quarter. So, what we see in our backlog can change.

assets.kpmg/content/dam/kpmg/nl/pdf/2...

Als in het contract je de take rate naar boven moet aanpassen en het aantal autos ook.

En je neemt in je backlog de geboekte omzet ipv de operationele omzet dan blijft er altijd een rest in het contract over.

Het contract in de backlog wordt groter door verhoging volume en verhoging take rate , neem je dan de geboekte omzet ipv wat je van de oem krijgt, dan zit je volgens mij scheef.

tatje
0
Ha Boem.

Neem je de geboekte omzet, dan moet je in herwaardering contracten netto movement automotive als - meenemen.
boem!
1
quote:

ketchup schreef op 30 oktober 2020 10:24:

Martin,

3 simpele vragen voor FY 2021, FY 22 en FY 23 estimates gerapporteerde cijfers
- TT's total sales euro .....
- TT's max OPEX + R&D euro ....
- TT's marge .... %

Automotive 2020 : 224 mio (TT) ik 240 mio.
Ik ga ervan uit dat de geproduceerde omzet Automotive in 2021 minimaal hersteld naar het nivo van 2019 +5% dus 400 mio waarna voor 2022 en 2023 het normale groeipad van 15 % wordt vervolgd wat leidt tot operationele omzetten van 460 mio en 530 mio.

Enterprise 2020: 163 mio(TT) ik 165 mio
Stijging met 15% waardoor omzet 2021, 2021 en 2022 uitkomt op resp 190 mio, 220 mio en 250 mio.

Consumer 2020: 142 mio(TT) ik 150 mio.
NB de omzet bij Consumer wordt ondersteund door een vrijval uit deferred ad 25 mio in 2020.
Derhalve is de operationele omzet in 2020 125 mio.
Verwachting komende jaren daling met 15% in operationele omzet en 5 mio vanuit deferred:
2021 125 mio(125 x 0,85 + 20 mio)
2022 90 + 15 mio = 105 mio
2023 75 mio + 10 mio= 85 mio.

Dus qua operationele omzet ben ik er wel uit.
2020: 290 mio + 165 mio + 125 mio= 580 mio
2021: 400 mio + 190 mio + 105 mio = 695 mio
2022: 460 mio + 220 mio + 90 mio = 770 mio
2023: 530 mio + 250 mio + 75 mio = 855 mio

Ook de marge durf ik wel te bepalen op :
2020 : 81%
2021 : 84%
2022 : 85%
2023 : 86%

Wat met een Opex van
2020: 720 mio wv 320 R&D
2021: 545 mio wv 350 R&D
2022: 560 mio wv 385 R&D
2023: 575 mio wv 425 R&D

Resulteert in een FCF van

2020 470 - 720 + 290 = +30 mio netto
2021 585 - 545 + 70 = + 90 mio netto
2022 655 - 560 + 60 = 125 mio netto
2023 740 - 575 + 50 = 175 mio netto.

NB netto vanwege tax en veschil in 2020 door kleiner werkkapitaal.

tatje
0
Taco zei het op de CMD.

On cash flow, what's important for our business, also important for our customers, is that we remain profitable due to all the accounting going through the P&L and the accelerated amortisation, deferring revenue, and what have you. We focus on free cash flow and our mid-term aim is to bring that to a double-digit number.

FCF double - digit number.

A number, percentage, or a group of numbers or percentages, greater than 9 and less than 100:

Dus tussen 10 en 20 hoeft niet perse, kan ook tussen 20 en 30 :-)

ketchup
2

Martin, bedankt
indien TT deze cijfers zou rapporteren voor omzet, marge en opex/R&D ( hetgeen ik betwijfel) dan begrijp ik dat jij een koersverwachting hebt ( en de FCF zich vertaald naar wpa) voor FY21 van 10-12 euro, FY22 13-15 euro en FY23 17-20 euro
2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 97 98 99 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397