TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 98 99 100 101 102 103 104 » | Laatste
Kuiken
0
bron FD

Maarten Steinbuch
VOORUIT
Hoe je smartphone de toekomst van je auto bepaalt

Met een Lidar-camera kan een auto heel nauwkeurig objecten waarnemen, zijn omgeving scannen en diepte meten. De illustratie is geïnspireerd op een game, en nog geen werkelijkheid.
Met een Lidar-camera kan een auto heel nauwkeurig objecten waarnemen, zijn omgeving scannen en diepte meten. De illustratie is geïnspireerd op een game, en nog geen werkelijkheid.Illustratie: FD Studio
Na de iPad Pro heeft nu ook de iPhone 12 een nieuw soort camera: een Lidar (Light Detection And Ranging). Dat is een radar, maar dan met lichtgolven. Hiermee kun je heel nauwkeurig objecten waarnemen, je omgeving scannen en diepte meten. Een radar zendt gewoonlijk radiogolven uit in pulsen. Door de teruggekaatste golven te meten, kun je de afstand tot objecten bepalen. Radiogolven zijn echter relatief lang, waardoor kleine dingen moeilijk te zien zijn. Lichtgolven zijn korter, waardoor de nauwkeurigheid groter is.
Tot nu toe kennen we de Lidar alleen als een duur apparaat: bijvoorbeeld boven op een autonome Google-auto. De Lidar wordt daar, naast camera’s en radars, gebruikt als derde belangrijke sensor. Deze Lidars zijn professionele systemen met een prijskaartje van €20.000 of meer. Ze hebben ronddraaiende spiegeltjes, die de lichtbundels rondsturen en ook weer meten. Al die bewegende delen maken dit soort Lidars erg duur.
Zonder Lidar is echt autonoom autorijden waarschijnlijk onmogelijk
De goedkopere Lidars die Apple gebruikt, de zogenaamde Solid-State Lidars, zijn gemaakt met IC-technologie. Hierbij wordt met chiptechnologie een geïntegreerd circuit gefabriceerd met een hele matrix van ofwel microspiegeltjes, ofwel lichtbronnetjes. Het zijn in feite fotonische chips geworden, met optische componenten. Deze Solid-State Lidars kunnen in massaproductie gemaakt worden, waardoor ze honderd keer goedkoper zijn dan traditionele Lidar-systemen.
Als je de gelukkige eigenaar bent of wordt van een iPhone 12, kun je met je Lidar naast gewone foto’s ook driedimensionale plaatjes maken. Daarmee kun je in de toekomst gamen of augmented reality toepassen. Of je maakt 3D-prints van je opname. Je kunt ook de ruimte waarin je loopt nauwkeurig opmeten.
Belangrijker nog wellicht is dat door deze ontwikkeling de weg vrijkomt voor goedkope Lidar-systemen in auto’s. Hoewel de eisen voor autotoepassingen veel strenger zijn. Zo moet je liefst honderd meter ver kunnen kijken, ook bij extreme koude of hitte. Maar de nu ingezette ontwikkeling van op IC-technologie gebaseerde Lidar-systemen gaat door, en zal de automotivesector fors beïnvloeden.
Dankzij de smartphone is de techniek nu goedkoop beschikbaar
De meeste autofabrikanten zijn ervan overtuigd dat zonder de Lidar, dus alleen met camera’s en radar, echt autonoom rijden onder alle weersomstandigheden onmogelijk is. Goedkope Lidar kan dus zorgen voor een doorbraak van intelligentie op onze wegen.
Vergelijkbare doorbraken hebben we eerder gezien met de radar, sinds die ook met goedkope IC-technologie wordt gemaakt, en met camera’s, door hun toepassing in smartphones. Zo is de afhankelijkheid van onze mobiel uiteindelijk bepalend voor de ontwikkeling van de moderne autotechniek.
vreemdvermogen
4
Dat is ook de bedoeling.
Ten eerste.Degraderen naar de 3e divisie. Gevolg is dat bellegingsfondsen niet meer 'mogen' beleggen in TT.
Ten 2e de koers zo naar beneden manipuleren dat helemaal niemand meer geinteressed is in dit aandeel
Ten 3e Het inkoopprogramma starten ( vanaf 2 november???) op een zo laag mogelijk niveau om daarna een geweldig rendement voor belanghebbenden te creeeren.
Ten 4e Een lage koers heeft voor sommige bellegers wel een voor deel op 31 december. Zeker als je al vooraf weet waar het naar toe gaat
Ten 5e Waarom spandeer je zoveel geld aan R&D dat het op een flop uitdraait
Ten 6e Belangstellenden met heeel diepe zakken hebben aangeklopt bij het bestuur van TT maar zijn vriendelijk de deur gewezen
Ten 7e Een nevnactiviteit (TTT) wordt afgestoten terwijl de kernactiviteit inmiddel stukken minder waard is.
Ten 8e !3 van de 15 Oems hebben een deal met TT. Maar dat mag eigenlijk niemand weten
Ten 9e. Die Willem Strijbosch die ook z'n bek moet houden
Ten slotte. We worden door het totale RvB en RvC genaaid omdat zij wel weten wat er echt speelt en de kleine free float beleggertjes niet.
ketchup
2

je moet bij herstel kandidaten altijd een worst case scenario incalculeren, want soms is er echt een reden dat dit soort aandelen afgestraft worden en is herstel moeizaam , of is de room er voor eeuwig af
het is ook daarom dat deze categorie nooit echt meer dan 25% weging in je totale beleggingsporto mag innemen

zelf zit ik thans met
Shell, TT, PostNL , Nokia en ING ( maar deze laatste ben ik slechts meelopend bij een broker en niet bepalend voor de investering)
de eerste 4 ga ik vanuit dat bij een donker-zwart-scenario Shell naar 8.50 euro kan, PostNL terug naar 2.50 euro, Nokia naar 2 euro en TT naar 5 euro, ik laat dan ook ruimte om daar bij te kunnen nemen , maar dan moet ik wel gelijk de posities omheinen met opties, wat zou betekenen dat ik put opties koop en call opties verkoop tegen mijn aandelen posities , daarbij beperk ik dan zeker toekomstige upside, maar beperk ik ook verdere verliezen, de extra aangekochte aantallen moeten dan compenseren voor totaal bedrag versus het opgeven van upside en deze verzekeringspremie gaat dan wel aan een kost, maar daar ontkom je niet aan.

je hoopt dat je nooit tot deze strategie moet overgaan en daarom moet je ook hier spreiden over verschillende herstelkandidaten denkende dat 50% wellicht in aanmerking komt voor zulk een drastische aktie.

maar goed een ieder gaat anders om op welke manier hij opteert om in aandelen te beleggen, mijn preferentie gaat altijd nog uit naar blue chip defensieve waardes die trouw dividend uitkeren , zowel in goede als in mindere tijden en je weet dat om de 15 jaar je een keer in een sell-off terecht komt , maar veel aandelen herpakken zich altijd weer - kwaliteit overwint altijd, ook zo voor herstel kandidaten en voor mij zijn Shell en Nokia wat dat betreft toch van betere bewezen kwaliteit , meer dan een PostNL of TT

uiteindelijk gaat het om totaal rendement op je porto en niet op één individueel aandeel, dus wat dat betreft is een juiste mix voor risk/reward een must, dat leer je vanzelf eens dat je genoeg leergeld hebt betaald.
Benjamin G.
0
quote:

ketchup schreef op 30 oktober 2020 12:33:

Martin, bedankt
indien TT deze cijfers zou rapporteren voor omzet, marge en opex/R&D ( hetgeen ik betwijfel) dan begrijp ik dat jij een koersverwachting hebt ( en de FCF zich vertaald naar wpa) voor FY21 van 10-12 euro, FY22 13-15 euro en FY23 17-20 euro
@Martin dank voor het delen. Je bent wat optimistischer dan ik ben. De cijfers voor FY23 verwacht ik in 2024. Grootste verschil zit hem in de groei van licensing. Die vond ik afgelopen kwartaal tegenvallen. Vermoed dat TomTom Microsoft Azure meer nodig heeft dan andersom.

Licensing heeft in 2019 een flinke impuls gekregen, ben even kwijt door welke deal dat kwam. In de markt voor ontwikkelaars liggen nog kansen --> TomTom zet in op betere API's. Maar goed ik hou het conservatief aan met 5% yoy.

Dan bruto marge. Naar mijn idee kan die niet blijven oplopen. Ik vermoed dat er ook nog flink wat concurrentie onderweg gaat ontstaan. Of het nou Lidar is of iets anders. TomTom zal het vermoed ik moeten hebben van wetgeving/veiligheidseisen.

Wellicht komt de brutomarge iets boven de 80% uit. Ik verwacht ook dat die weer naar beneden komt.

Al met al een saai en leesbare bedrijfsontwikkeling. Wies zijn vertaling naar koersdoelen op basis van prognoses van Martin passen daarbij. Overigens lijkt mij dat wel een realistische bandbreedte. Puur op basis van de koers precorona en wellicht ook de verwachting /hoop dat Automotive in 2024 sterker groeit dan voorheen.
H. Berkhof
0
Maar stel nou dat achteraf (eind volgend jaar of misschien al eerder) duidelijk wordt waarom het spel zo gespeeld moest worden zoals het gespeeld wordt.

Stel dat (vul maar in) ...............................................................

Hahaha, Ikkenietweten
Beperktedijkbewaking
0
quote:

boem! schreef op 30 oktober 2020 10:32:

Tatje

De definitie van het backlog is defined as the cumulative expected IFRS revenue from all awarded Automotive deals. [1]

In de uitleg hoe het backlog met veranderingen omgaat wordt expliciet de recognised omzet(IFRS) vermeld en niet de operationele omzet. [2]
Martin, volgens mij heeft tatje in zijn beschrijving van de backlog gelijk.

[1]: Het woord 'expected' houdt in dat het om de totale (IFRS-)omzet gaat die men in de toekomst op basis van de getekende contracten hoopt te gaan boeken, ongeacht of een deel hiervan al gefactureerd is en voorlopig als deferred geboekt is.

[2]: Dit is logisch omdat het dan - op basis van nieuwe estimates - niet alleen om correcties in de al geboekte IFRS-omzet gaat, maar dus ook en per definitie om veranderingen in de totale expected IFRS-omzet. Het is niet in strijd met [1].

Dutchy Ron
1
Met een premie van 50% kunnen ze het nu makkelijk vd beurs halen aan 9 p/a.... mijn zegen hebben ze
vreemdvermogen
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 30 oktober 2020 17:17:

Met een premie van 50% kunnen ze het nu makkelijk vd beurs halen aan 9 p/a.... mijn zegen hebben ze
Mijn zegen niet. Stelletje h*fters. :)
H. Berkhof
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 30 oktober 2020 17:17:

Met een premie van 50% kunnen ze het nu makkelijk vd beurs halen aan 9 p/a.... mijn zegen hebben ze
I "m a believer. (The Monkees)'https://www.youtube.com/watch?v=gv2MLlZKarM
boem!
0
quote:

Benjamin G. schreef op 30 oktober 2020 15:26:

[...]

@Martin dank voor het delen. Je bent wat optimistischer dan ik ben. De cijfers voor FY23 verwacht ik in 2024. Grootste verschil zit hem in de groei van licensing. Die vond ik afgelopen kwartaal tegenvallen. Vermoed dat TomTom Microsoft Azure meer nodig heeft dan andersom.

Licensing heeft in 2019 een flinke impuls gekregen, ben even kwijt door welke deal dat kwam. In de markt voor ontwikkelaars liggen nog kansen --> TomTom zet in op betere API's. Maar goed ik hou het conservatief aan met 5% yoy.

Dan bruto marge. Naar mijn idee kan die niet blijven oplopen. Ik vermoed dat er ook nog flink wat concurrentie onderweg gaat ontstaan. Of het nou Lidar is of iets anders. TomTom zal het vermoed ik moeten hebben van wetgeving/veiligheidseisen.

Wellicht komt de brutomarge iets boven de 80% uit. Ik verwacht ook dat die weer naar beneden komt.

Al met al een saai en leesbare bedrijfsontwikkeling. Wies zijn vertaling naar koersdoelen op basis van prognoses van Martin passen daarbij. Overigens lijkt mij dat wel een realistische bandbreedte. Puur op basis van de koers precorona en wellicht ook de verwachting /hoop dat Automotive in 2024 sterker groeit dan voorheen.
Ook ik vond de groei in LIcensing het afgelopen kwartaal tegenvallen.
Licensing 3q-20 39,7 mio vs 41,1 mio 3q-19( -4%) kwam voor mij uit de lucht vallen.
TT hintte bij de CC van 2q-20 over een omzet van 45 mio per kwartaal.
De nu gepresenteerde omzet van 39,7 mio steekt daar wel heel schril bij af en wordt niet volledig verklaard door het valutaverschil US$-Euro.
TT gaat in haar outlook 4q-20 nu uit van een omzet ad 40 mio wat wederom een daling betekent tov 4q 2019.
Ik verwacht zelf dat de 40 mio door TT afgegeven voor het vierde kwartaal een "voorzichtige" benadering is. Vandaar dat ik nu nog vasthoudt aan een valutavrije omzet van 45 mio die door het valutaverschil zal uitkomen op 42 mio.
De 45x4= 180 mio is voor mij de basisomzet 2020 excl valuta waarop ik mijn prognose ad 190 mio (+5%) heb bepaald voor 2021.
Indien zou blijken uit de 4q cijfers en uit de outlook voor 2021 Enterprise dat deze omzetten onrealistisch zijn zal ik mijn prognose voor Enterprise fors naar beneden moeten bijstellen.
Ik was blij verrast met de stijging van Enterprise van 127 mio naar 160 mio in 2019.
Naast het kralenrijgen gaf ik daar het gesloten contract met Microsoft de meeste credits voor.
Deze door Microsoft veroorzaakte omzetstijging van zeg 30 mio in 2019 en de lawine aan info die daarop volgde met Microsoft als middel om de API-omzet binnen Enterprise omhoog te stuwen liet mij geloven dat we naast Automotive een tweede motor hadden ontstoken om de A&E omzet te voorzien van een minimale CAGR van 15%.
Indien de voorziene groei bij Enterprise uitblijft in het 4de kwartaal en in de af te geven outlook zal ik mijn prognose terug brengen tot 5% groei voor de jaren volgend op 2020(160-165 mio) waardoor Enterprise een omzet meekrijgt van 170 mio, 180 mio en 190 mio voor 2021, 2022 en 2023.

NB geeft ook het belang aan van de leverancier TT voor Microsoft( 30 mio tot maximaal 60 mio).

Ik maak me vwb jouw voorbehoud naar de bruto-marge veel minder zorgen.
De afgelopen jaren heeft TT een marge weten te behalen van grosso modo 90% bij A&E en 50% bij consumer.
Dat de C&S omzet een SAAS omzet betreft zonder COS aan hardware zie je duidelijk terug in de gerealiseerde marges in de afgelopen jaren.
Er is geen COS aan hardware binnen A&E terwijl die ook bij Consumer terugloopt.
De COS bij A&E wordt hoofdzakelijk bepaald door de NRE kosten aangevuld met licensing kosten voor verrijking van de maps.
Ik zie niet in hoe deze bedragen substantieel kunnen stijgen. De COS bij A&E bleef in 2017, 2018, 2019 en cum3q-20 beperkt tot 10%.
Het is voor mij overduidelijk, dat de marge tendeert naar 90% voor de C&S omzet en dat daar slechts afwijkingen in kunnen plaatsvinden indien de in die periode opgeboekte R&D kosten verbonden aan de NRE substantieel afwijken van de 10%.
Omdat dit een tegengesteld gevolg heeft voor de te verwachten omzet rebruceer ik de COS van A&E onder Opex A&E omdat een hoge marge aangeeft dat er geen nieuwe contracten worden opgestart en een lage marge juist dat men veel nieuwe omzet mag verwachten.

Ik stel de marge bij A&E op 100% en boek de COS van 10% in de Opex onder R&D.
Deze 42 mio op jaarbasis zal in mijn optiek slechts verhoudingsgewijs met de productieomzet meebewegen(2019 8%) maar zegt volgens mij meer iets over de teokomstig te verwachten omzet dan over de gerealiseerde.
boem!
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 30 oktober 2020 17:09:

[...]Martin, volgens mij heeft tatje in zijn beschrijving van de backlog gelijk.

[1]: Het woord 'expected' houdt in dat het om de totale (IFRS-)omzet gaat die men in de toekomst op basis van de getekende contracten hoopt te gaan boeken, ongeacht of een deel hiervan al gefactureerd is en voorlopig als deferred geboekt is.

[2]: Dit is logisch omdat het dan - op basis van nieuwe estimates - niet alleen om correcties in de al geboekte IFRS-omzet gaat, maar dus ook en per definitie om veranderingen in de totale expected IFRS-omzet. Het is niet in strijd met [1].


Han,

Volgens mij haal jij hier de namen Tatje en Martin door elkaar.

[1] en [2] geeft volgens mij aan, dat het backlog bestaat uit:
Verwachte IFRS omzetten van getekende contracten ongeacht of die al gefactureerd zijn en die nog vrij moeten vallen.

Om vandaar uit het bedrag te distelleren dat er in in de tussenliggende periode is opgenomen aan nieuwe en geherwaardeerde contracten zal je volgens mij toch echt de IFRS omzet moeten elimineren en niet de operationele omzet.
tatje
0
Ik heb een order.

Die order moet ik elk jaar herwaarderen.

Zeg positief, dus die order staat in de backlog en moet ik elk jaar herwaarderen.

Het contract zegt bv 100.

maar voordat de order in de omzet gaat lopen is het getekende contract geen 100 meer maar 200.
Door vergroting volume, hogere take rate en de prijs wordt ook hoger.

Zo staat ie dus ook in de backlog.

Nu rollen de autos vd band .

Neem ik de geboekte omzet, dan blijf ik toch zitten met een gedeelte van de order, ondanks dat deze afloopt.

De operationele omzet is toch de omzet van de autos die van de band rollen.

Van de operationele omzet krijg je toch de centen.

Dat TT het anders boekt is vers 2.

tatje
0
What Is Revenue Recognition?

Revenue recognition is a generally accepted accounting principle (GAAP) that identifies the specific conditions in which revenue is recognized and determines how to account for it. Typically, revenue is recognized when a critical event has occurred, and the dollar amount is easily measurable to the company.

For example, revenue accounting is fairly straightforward when a product is sold, r, accounting for revenue can get complicated when a company takes a long time to producand the revenue is recognized when the customer pays for the product. Howevee a product. As a result, there are several situations in which there can be exceptions to the revenue recognition principle.

the revenue is recognized when the customer pays for the product.

download.tomtom.com/open/banners/Capi...

slide 7.

Recognised revenue

boem!
0
quote:

tatje schreef op 31 oktober 2020 09:28:

Ik heb een order.

Die order moet ik elk jaar herwaarderen.

Zeg positief, dus die order staat in de backlog en moet ik elk jaar herwaarderen.

Het contract zegt bv 100.

maar voordat de order in de omzet gaat lopen is het getekende contract geen 100 meer maar 200.
Door vergroting volume, hogere take rate en de prijs wordt ook hoger.

Zo staat ie dus ook in de backlog.

Nu rollen de autos vd band .

Neem ik de geboekte omzet, dan blijf ik toch zitten met een gedeelte van de order, ondanks dat deze afloopt.

De operationele omzet is toch de omzet van de autos die van de band rollen.

Van de operationele omzet krijg je toch de centen.

Dat TT het anders boekt is vers 2.

Volgens mij gebeurt het volgende;

Backlog 30 juni 100 1 jaar contract
Backlog 31 dec 200 1,5 jaar contract

Afname 50 stuks in 1ste kwartaal.
Facturatie van 25% .
Normale verdeling tussen direct en uitgesteld.
Restant order 150 stuks.

TT heeft nu nog twee mogelijkheden
TT besluit voorzichtigheidshalve GEEN herwaardering toe te passen.
TT besluit wel een herwaardering toe te passen en past de waarde van de resthoeveelheid aan.
tatje
0
Ik twijfel nog altijd.

Alhoewel de volgende zin, neigt naar jou.

•The revenue recognition principle using accrual accounting requires that revenues are recognized when realized and earned–not when cash is received.

Maar het is een vraag voor de IR.

Wanneer is revenue recognition en hoe groot is het bv Q3 en Q4 2019.

Of blijft het voor ons ook een onbekende.

•The revenue recognition principle using accrual accounting requires that revenues are recognized when realized and earned–not when cash is received.

Neig naar jouw mening, op grond van bovenstaande uitleg.

geboekte omzet is dan dus gerealiseerde en verdiende omzet !

Dus waarvoor de de prestatie al hebt geleverd.

Dus de order loopt nog in de backlog ook al loopt er geen auto meer van de band, dan moet je toch nog prestaties leveren voor die order uit deferred en daarna loopt de order pas uit de backlog.

H. Berkhof
0
Allemaal heel interessant mannen, maar wat voegt het toe aan de koers?
Nee, dan toch maar vasthouden aan mijn IRMA Methodology/CS

Kijken wie er straks boven komt drijven.
boem!
0
Extra argument kan je halen bij de vergelijking backlog 30 juni en 31 december.

Het backlog neem toe met 200 mio va 1,6 miljard naar 1,8 miljard.

Afhankelijk van de prod omzet ad 206 mio of de IFRS omzet ad 121 mio levert dat aan herwaardering plus nieuwe contracten 406 mio of 321 mio op.

Omdat dit de toename is over een half jaar lijkt mij de 321 mio meer voor de hand te liggen.
tatje
0
quote:

boem! schreef op 31 oktober 2020 11:13:

Extra argument kan je halen bij de vergelijking backlog 30 juni en 31 december.

Het backlog neem toe met 200 mio va 1,6 miljard naar 1,8 miljard.

Afhankelijk van de prod omzet ad 206 mio of de IFRS omzet ad 121 mio levert dat aan herwaardering plus nieuwe contracten 406 mio of 321 mio op.

Omdat dit de toename is over een half jaar lijkt mij de 321 mio meer voor de hand te liggen.
Ik ga mee.

Maar 321 is orderboek en herwaardering !
2.074 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 98 99 100 101 102 103 104 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 2.045.397