BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM november 2020

3.719 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 182 183 184 185 186 » | Laatste
Pathetic Grunneger
0
quote:

Jvdpee schreef op 10 november 2020 13:09:

[...]

Ja gaat naar de site: live.Euronext.com
Je zoekt op “BAM”
Dan vind je in het scherm aan de linkerkant een aantal regels, één ervan is “drempelwaarde”.
Daar staat vermeld wat de onder- en bovengrens is, die bepalend is voor een freeze.
Dank maar krijg het met deze instructies niet gevonden. Kun je een link geven?
Pathetic Grunneger
0
quote:

Mol T schreef op 10 november 2020 13:14:

Is er een solide reden voor deze sprint vandaag of is er sprake van kudde gedrag?

Vandaag voor het eerst dat BAM bij mij in de groene cijfers staat, je hoort me dus niet klagen maar zie niet direct een aanleiding.
Q3-cijfers 3% marge + voordeel uit Afsluitdijk, historisch lage koers om er maar eens 3 te noemen
Pandaa
0
quote:

husa schreef op 10 november 2020 12:46:

voor corona begin dit jaar 2.58 daar moeten we terug naar toe tegen eind 2020. meer mag ook.
eind 2020? eind 2021 noem ik je een realist, eind 2020 meer een dromer :)
marcel13
0
Als de shorter zijn partij heeft teruggekocht, gaan we nu stilaan terug richting 1,20 . We gaan zien of dit de vreemde opmars veroorzaakt heeft.
Mol T
0
quote:

Beurs2021 schreef op 10 november 2020 13:20:

[...]Q3-cijfers 3% marge + voordeel uit Afsluitdijk, historisch lage koers om er maar eens 3 te noemen
Hmm.. dat is dan een reactie met flinke vertraging. Voelt allemaal een beetje opgeblazen, maar we wachten af. Voorlopig verkoop ik toch nog niet.
innicksname
0
quote:

Beurs2021 schreef op 10 november 2020 13:20:

[...]Q3-cijfers 3% marge + voordeel uit Afsluitdijk, historisch lage koers om er maar eens 3 te noemen
Dat voordeel van de Afsluitdijk, als dat er al is, zullen we misschien pas in 2025 weten. Ben veel nieuwsgieriger hoe BAM het geld uit Duitsland zal gaan brengen.
€d_Modus Vivendi
0
quote:

innicksname schreef op 10 november 2020 13:35:

[...]
Dat voordeel van de Afsluitdijk, als dat er al is, zullen we misschien pas in 2025 weten. Ben veel nieuwsgieriger hoe BAM het geld uit Duitsland zal gaan brengen.
en uit het museum
[verwijderd]
0
Kamer hult zich in stilzwijgen over problemen Afsluitdijk: ‘De minister is zich kapot geschrokken’

Wie draait er op voor de misschien wel honderden miljoenen euro’s die de versterking van de Afsluitdijk extra gaat kosten? BAM en Van Oord, Arcadis, of toch Rijkswaterstaat? "Ik denk dat ze een deal gaan sluiten."

Ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden. Een tikkende tijdbom noemde een tenderstrateeg van VolkerWessels DBFM. En vorige week deed Jaap de Koning van Witteveen + Bos er een schepje bovenop. De Koning refereerde aan een onderzoek van Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland naar DBFM. Wat bleek? De zo bekritiseerde aanbestedingsvorm is prima, zolang je de projecten maar niet te groot maakt. 400 miljoen euro, dat is zo ongeveer het maximale bedrag.

De Koning houdt gemengde gevoelens over aan dat onderzoek. Hij ziet dat vooral banken garen spinnen bij DBFM. De inkt van zijn opiniestuk was vorige week nauwelijks droog of het ging alweer mis met een DBFM-project. Dit keer betreft het de versterking van de Afsluitdijk. Die wordt misschien wel honderden miljoenen euro’s duurder door onvolledige hydraulische randvoorwaarden.
DBFM of onvoorzien?

Er zijn ook andere opvattingen over de Afsluitdijk. “DBFM? Dit heeft niets met DBFM te maken”, reageert Arent van Wassenaer als een gebeten hond. Volgens de aanbestedingsspecialist, die boeken volschrijft over probleemprojecten en het gebrek aan samenwerking die veel nieuwe infrawerken parten spelen, zijn de problemen bij de Afsluitdijk van een volstrekt andere orde. Om niet te zeggen: van een buitencategorie. “Dit zijn onvoorziene omstandigheden, dit is botte pech”, aldus Van Wassenaer.

Maar is alleen dat de reden waarom de versterking van de langste waterkering van Nederland misschien wel honderden miljoenen duurder uitvalt en zeker drie jaar later wordt opgeleverd? Het zou in elk geval een verklaring kunnen zijn waarom iedereen – van bouwers tot minister – zich in stilzwijgen hult. Iets soortgelijks speelt ook bij de Ring Groningen, daar weet ook iedereen al jaren dat de kosten blijven oplopen.

Natuurlijk spelen de verkiezingen een rol; geen minister wil nu nog met slechte cijfers komen. Bovendien waren er de afgelopen periode wel meer projecten die niet bepaald de schoonheidsprijs verdienden. Bij Knooppunt Hoevelaken bijvoorbeeld waren exact dezelfde bouwers betrokken als bij de Afsluitdijk: BAM en Van Oord.

Vlak voordat de problemen met de incomplete hydraulische randvoorwaarden in 2019 aan het licht kwamen in Hoevelaken, liet minister Van Nieuwenhuizen het megacontract van 410 miljoen euro ontbinden. Ook dit keer ging het over verkeerd ingeschatte onzekerheden en grote financiële risico’s. Alsof de duvel ermee speelde, besloten Rijkswaterstaat en de bouwers na goed overleg uit elkaar te gaan.
Uitzwaaiscenario voor Afsluitdijk?

Bronnen stellen dat dit ontbind- en uitzwaaiscenario ook als een donkere wolk boven de Afsluitdijk hangt. Toch blijft het gissen, want bouwers en opdrachtgevers houden hun kaarten dicht tegen de borst. Zelfs de minister waagt zich niet aan het delen van kostenindicaties. Dat is opmerkelijk, omdat ze dat deze zomer, onder druk van Kamerleden Moorlag (PvdA) en De Groot (D66), tijdens een debat in de Tweede Kamer wel had toegezegd.

Ook deze keer is het de vraag hoe hoog de rekening zal uitvallen en wie dat gaat betalen. Meerdere bronnen verklaarden vorige week in Cobouw dat het om ten minste 200 miljoen extra zou gaan. Die meerkosten worden volgens hen niet alleen veroorzaakt door fysieke aanpassingen, maar ook door de gekozen financieringsconstructie in het vaker bekritiseerde DBFM-contract. “De onderhoudskosten zullen toenemen door de drie jaar extra langere bouwtijd.”
De gifbeker is nog niet leeg

Jan de Bont, oud-directeur bij Rijkswaterstaat, verbaast zich ook niet over de genoemde bedragen van enkele honderden miljoenen. Hij vermoedt dat Rijkswaterstaat flink in de buidel moet tasten, hoewel ook voor hem onduidelijk is wie welke pijn zal moeten dragen.

Bovenal signaleert hij dat dit probleemproject exemplarisch is voor de situatie op de inframarkt die al jaren wordt gedomineerd door wantrouwen en oeverloze discussies over risico’s en meerkosten. “Dit laat zien dat we nog niet aan het einde van de rit van verkeerd lopende projecten zijn. Bouwers, Rijkswaterstaat en de minister moeten zich ernstig beraden of ze dit wel willen voortzetten op deze manier”, zei hij donderdag in een uitgebreid interview met Cobouw.

[verwijderd]
0
Waar Van Wassenaer de kern van het probleem nadrukkelijk niet in de contractvorm zoekt, is De Bont een andere mening toegedaan. Hij ergert zich al langer aan de wijze waarop in Nederland met DBFM-contracten wordt omgaan.

“Dat komt omdat we daarin veel verantwoordelijkheden bij de markt neerleggen. Op zich is dat niet verkeerd, maar de wisselwerking tussen opdrachtgever en -nemer is dan cruciaal. Dat vraagt om een open proces en dan moet je de kaarten niet tegen de borst houden, maar elkaar helpen de goede weg te vinden.”
Verbazing bij verzekeringsadvocaat

De Bont vindt het vooral bizar dat de Afsluitdijk-problemen met de kennelijk onderschatte golfstanden en superstormprognoses zo laat aan het licht kwamen. Voortschrijdend inzicht, botte pech. De oud-topman van Rijkswaterstaat, die er ooit zo gezaghebbend opstond en wereldwijd furore maakte met de befaamde Deltawerken, kan zich het nauwelijks voorstellen.

Verzekeringsadvocaat Hans Tuit van Okkerse & Schop Advocaten is geneigd zich bij de lezing van De Bont aan te sluiten. Tuit bemiddelde al bij menig conflict tussen opdrachtgever en bouwer. “Ik kan me nauwelijks voorstellen dat niemand goed heeft gekeken naar die hydraulische randvoorwaarden. We werken al zo lang op het water. Of het nou om boorplatforms gaat of om het baggeren van sleuven, ook dan moet je weten welke stromingen er zijn. Daarnaast mag je toch ook veronderstellen dat we als waterland enige ervaring hebben opgebouwd? Of Arcadis het eerder had kunnen zien? Ik ken de zaak en de stukken niet, daar durf ik niets over te zeggen, maar meestal levert de opdrachtgever deze informatie aan.”
‘Wegkijken, zo werkt dat niet’

Van minimaal 200 miljoen euro extra kosten kijkt de advocaat niet op. Wie moet dokken, hangt volgens hem van veel zaken af. Eerder dit jaar drong hij al aan op een eerlijkere risicoverdeling aan de voorkant. Aan opdrachtgevers die veel risico’s op het bordje van bouwers leggen, heeft hij een broertje dood. “Een groot project is altijd een samenspel tussen aannemer en opdrachtgever. Wegkijken kan de opdrachtgever niet, al is het een DBFM-contract. Zo werkt het niet.”

Aanbestedingsspecialist Van Wassenaer is ook voor meer samenwerking. Hij vermoedt dat het achter de schermen zal uitdraaien op een deal tussen de minister en de bouwbedrijven. “Het hydraulische model van een golfklap wijkt kennelijk af van hetgeen we al wisten. Die verantwoordelijkheid ligt dan ergens tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer in. Hoe dan ook gaat dit om heel veel geld.”
‘Shit denkt de minister’

De minister gaat woensdag in debat met de Tweede Kamer over water. De problemen omtrent de Afsluitdijk komen ook aan de orde. Dat ze ruim een jaar na de eerste onheilspellende berichten nog altijd niets heeft losgelaten over de hoogte van de rekening kan Wassenaer wel verklaren.

“Wat dat zegt? Dat de minister zich compleet kapot is geschrokken; shit dit kan niet, denkt ze, help. Het fenomeen golfklap wordt ook door weinig mensen begrepen dus zal ze zich realiseren dat ze dit niet helemaal bij de aannemer neer kan leggen. Opvallend stil? Ze zit in de overlegstand.”

Hij besluit dat de Afsluitdijk-perikelen misschien wel het begin markeren van een nieuw, grillig tijdperk van nieuwe niet te vangen risico’s. “Ik denk dat we ons onvoldoende bewust zijn van de enorme gevolgen die de klimaatverandering op grote waterkeringen heeft. Zo is het. Dit is pas het begin. Wees blij dat je het nu ontdekt en niet pas na de oplevering.”
Petex
0
Na een mooie rit met dit aandeel, kon ik het niet laten winst te nemen......
Ingestapt in iets anders met dit bedrag.
Blijf dit aandeel overigens zeker volgen.
Succes
4finance
0
BAM & Afsluitdijk, het ingenieurs bureau welke het bestek heeft samengesteld en de opdrachtgever zullen het boetekleed moeten aantrekken. De bouwers zullen dit meerwerk apart mogen factureren. Over dat bedrag zal worden onderhandeld. Van nalatigheid door bouwers is hier geen sprake. Rijkswaterstaat moet zich doodschamen......

Pathetic Grunneger
0
quote:

Jvdpee schreef op 10 november 2020 13:20:

live.euronext.com/nl/product/equities...

Gevonden, waarvoor dank. Freeze vanfaag dus als 1,375 gehaald wordt.
Pathetic Grunneger
0
quote:

innicksname schreef op 10 november 2020 13:35:

[...]
Dat voordeel van de Afsluitdijk, als dat er al is, zullen we misschien pas in 2025 weten. Ben veel nieuwsgieriger hoe BAM het geld uit Duitsland zal gaan brengen.
en daar is de 4e
Tartessos
0
4finance heeft gelijk.
BAM en Volker Wessels hebben het eea aangebodene aan de Overheid (RWS) middels een offerte.
In deze offerte staat wat RWS heeft gevraagd . Op basis daarvan is er een prijs afgesproken.

Nu blijkt er meer nodig te zijn dan RES heeft verzocht.
Dat betekent dat er werk extra gedaan moet worden en dat het langer gaat duren..
Uiteraard komt dit voor rekening van RWS. Logisch !
HenkdeV
0
quote:

Braniek schreef op 10 november 2020 11:27:

Tijdje weg geweest op dit forum. Terug gelezen. Wat mij verbaast dat bij koerssprong BAM ik nauwelijks iets zie van HenkdV. Vermoed dat hij toch shorter is.
Misschien toch wat beter terug lezen.
3.719 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 ... 182 183 184 185 186 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 3,788
Verschil -0,042 (-1,10%)
Hoog 3,814
Laag 3,758
Volume 577.058
Volume gemiddeld 1.424.137
Volume gisteren 705.352