ASML « Terug naar discussie overzicht

ASML 2020

7.502 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 ... 372 373 374 375 376 » | Laatste
rene66
0
@roloff. Ik verwacht dat ASML in 2025 richting de 700 euro gaat maar wellicht nog hoger. ASML is zoals bekend een kwaliteitsaandeel. Ook mijn andere aandelen in deze sector blijven omhoog gaan. Prettig weekend gewenst.
roloff
0
@rene66, als er geen kinken in de kabel komen - en dat zie ik niet zo snel gebeuren - zou dat goed kunnen. Verder kijk ik qua koersdoelen liever 1 a 2 jaar vooruit dan 4 a 5 jaar, dus richting 400 - 500. De sector zal het inderdaad goed blijven doen, zeker de marktleider(s). M´n aandelen Besi - op ASML na mijn grootste positie - doen het ook goed (heb zeker geen klagen ;-). ASML is a world market leader, Besi is a world market leader in the making.

Goed weekend!
Inschatter
0
quote:

rene66 schreef op 4 december 2020 23:18:

@roloff. Ik verwacht dat ASML in 2025 richting de 700 euro gaat maar wellicht nog hoger. ASML is zoals bekend een kwaliteitsaandeel. Ook mijn andere aandelen in deze sector blijven omhoog gaan. Prettig weekend gewenst.
Dan wordt het tzt maar weer eens tijd voor een splits 1:5
Jelle Trader
0
quote:

Bakkiekoffie schreef op 4 december 2020 17:05:

@Jelle, niemand wil je de mond snoeren. Je mag zeker ook aangeven dat je anders denkt en een koersdaling voorziet. Maar mensen 'de maat nemen'' ,en de sfeer van je woorden/uitingen richting anderen op dit forum hoeft toch niet. Iemand noemde mij een Stier en jou een Beer. Ik zou zeggen niet zo grommen, maar ook niet als een circusbeer aan de ketting van dit forum. Verder wat mij betreft basta hierover.

Ff inhoudelijk: een jaar geleden, twee jaren terug ook zijn er op dit forum bij de toenmalige koersen dezelfde discussies geweest. Ik heb 2x hoogtevrees gehad en uitgestapt. En vervolgens met (een beetje) spijt weer ingestapt. Ik heb onderschat wat de monopolipositie van ASML in de markt voor de koersontwikkeling betekent. De artikelen die afgelopen weken op het forum vanuit Korea, Taiwan voor nieuwe machines, en de omvang van de nieuwbouw in Veldhoven die ik geregeld qua voortgang even bekijk, geven mij het vertrouwen dat het op de long run echt verder gaat.
Of te wel, Koerswinstverhouding is voor ASML (denk ik) volstrekt geen goede ratio.

Ik begrijp je punt en onderbouwing van ASML heel goed beste BK, doch mijn inschatting en idee is dat de koers niet in 1 beweging omhoog zal blijven gaan.
Mijn alias verraad mijn handelswijze: ik maak gebruik (trade)van anamolieen en te ver doorgeschoten koersen opwaarts, maar ook neerwaarts. Ik kocht KLM & Lufthansa (Zie forum KLM)rond euro 3,- terwijl vrijwel iedereen neerwaarts kon denken. Mogelijk tippelt ASML nog wat hoger richting einde jaar en daarna zien we het wel. No hard feelings, en succes met je beleggingen,....
Bakkiekoffie
0
We gaan het zien of je mijn punt begrepen hebt. Je scherpt in ieder geval (inhoudelijk) mijn gedachten om steeds naar 'nieuws en argumenten te blijven kijken vanuit 'both-sides'.
Dat kan zeker geen kwaad. Mijn GLPGS-ervaring van 19 augustus zit nog vers in het geheugen.
Marcel H.
0
Ik sluit zelfs een koers van 1.000 euro niet uit. Ca. 2 jaar geleden had ik verwacht dat 400 zou worden bereikt einde 2024. Atje Karst heeft zich weer gemeld op het forum. Hij geeft doorlopend short-adviezen. Hij heeft inmiddels een flinterdunne beurs.
H.A.B.S.
0
H.A.B.S.
1
quote:

simidoc schreef op 6 december 2020 07:57:

Richting 700€ !!

Sjonge sjonge.
Te hoog? Hoezo, verwacht je dat je dochter haar iPhone, je zoon zijn playstation of dat je vrouw haar smartwatch volgend jaar de deur uit doet? Of denk je dat je telecomaanbieder teruggaat naar 3G, je baas zijn elektrische auto voor een diesel inruilt en dat je buurman Netflix opzegt en VHS films gaat huren?
Ik vind €1000 op 31 december 2025 een mooie, enigszins behoudende, inschatting!
Sander1234
0
Kan niet op hier lees ik-koersdoelen van 500 tot 1000! Hatsa. Als iedereen denkt dat het niet meer mis kan gaan...juist.. pas op.
H.A.B.S.
0
quote:

Sander1234 schreef op 7 december 2020 08:41:

Kan niet op hier lees ik-koersdoelen van 500 tot 1000! Hatsa. Als iedereen denkt dat het niet meer mis kan gaan...juist.. pas op.
Met alleen oppassen verdien je geen geld op de beurs. In lijn met deze gedachte zou je dus short moeten gaan, als je dat risico kan/wil nemen natuurlijk.
roloff
0
Ik denk dat hier lange en korte termijn beleggers wat met elkaar botsen. Ik ben lange termijn belegger en dips (of dipjes) voorspellen, dus korte termijn, is eigenlijk niet te doen. Ik focus al jaren op de lange termijn, geeft ook een stuk rust in de porto.

Bijkomend voordeel : de kans op miskleunen door slechte markttiming is ook een stuk minder ;-)

Succes allen!
rene66
0
Ik denk dat niemand de verwachting heeft dat het één schuine lijn omhoog gaat worden. Er zullen de komende jaren gerust wel dipjes en dippen tussendoor komen.

Zelf maak ik mij bijvoorbeeld zorgen over de enorme hoeveelheid geld die in de markt gepompt blijft worden, schuld kwijtschelding aan landen en bedrijven. De vraag is of en wanneer die bom gaat barsten en of die gaat wel gaat barsten of dat het enigszins rustig zal door blijven gaan.

Qua ontwikkeling op het gebied van technologie en alles wat daarmee te maken heeft blijf ik gewoon heel positief en dus ook voor ASML. Ik hoop dat het geld systeem ook niet echt gaat ontsporen. Als je daar wel bang voor bent kan je beter grotendeels in onroerend goed stappen als je echt geld hebt en volgens de goeroes in goud en bitcoin.
Sander1234
0
quote:

H.A.B.S. schreef op 7 december 2020 09:41:

[...]

Met alleen oppassen verdien je geen geld op de beurs. In lijn met deze gedachte zou je dus short moeten gaan, als je dat risico kan/wil nemen natuurlijk.
Zit ik nu ook short.
Bakkiekoffie
1
Gelezen op Besi forum:

Chipgebrek kan de autoproductie vertragen, zeggen VW en leveranciers
Door Yilei Sun , Brenda Goh , Jan Schwartz

4 MIN GELEZEN

PEKING / FRANKFURT / SAN FRANCISCO (Reuters) - Een tekort aan chips die in de autoproductie worden gebruikt, zou de autoproductie in China tot ver in volgend jaar kunnen verstoren, zeiden branchefunctionarissen vrijdag.

FILE PHOTO: Een Volkswagen ID concept car wordt getoond op een media-evenement voorafgaand aan de Beijing Auto Show in Peking, China, 24 april 2018. REUTERS / Jason Lee / File Photo
Auto's zijn in toenemende mate afhankelijk geworden van chips - waarvan er vele in Europa worden gemaakt - voor alles, van computerbeheer van motoren voor een lager brandstofverbruik tot rijhulpsystemen zoals noodremmen.

De autoproductie vertraagde begin 2020 als gevolg van harde blokkades als gevolg van de COVID-19-pandemie, maar is teruggekomen, vooral in China, omdat consumenten liever met privévoertuigen reizen dan met het openbaar vervoer.

Duitse autoleveranciers Continental, Bosch en Volkswagen, 's werelds grootste autofabrikant, waarschuwden voor het tekort aan halfgeleidercomponenten.

"Hoewel halfgeleiderfabrikanten al op de onverwachte vraag hebben gereageerd met capaciteitsuitbreidingen, zullen de benodigde extra volumes pas over zes tot negen maanden beschikbaar zijn", zei Continental vrijdag. "Daarom kunnen de potentiële leveringsknelpunten duren tot 2021."

Het Duitse Infineon Technologies AG zei dat het zijn investeringen verhoogde om een ??nieuwe chipfabriek in Oostenrijk op te starten.

"We hebben al rekening gehouden met een zekere groei voor de autoproductie in 2021. Dienovereenkomstig zullen we onze wereldwijde productiecapaciteiten aanpassen", zei het bedrijf in een verklaring.

De Nederlandse autochipleverancier NXP Semiconductors heeft klanten verteld dat het de prijzen van alle producten moet verhogen omdat het wordt geconfronteerd met een "aanzienlijke stijging" van de materiaalkosten en een "ernstig tekort" aan chips, zo bleek uit een brief aan klanten die door Reuters werd gezien.

"Om de onvoorziene stijging van de kosten van onze leveranciers aan te pakken, moeten we met tegenzin de prijzen voor alle producten verhogen", aldus de brief van 26 november aan klanten. NXP bevestigde de authenticiteit van de brief, maar weigerde verder commentaar te geven.

Diavoorstelling (2 afbeeldingen)
Volkswagen, de grootste buitenlandse autofabrikant in China, zei vrijdag dat de algehele autoproductie in China zou kunnen worden onderbroken nadat de COVID-19-pandemie de chipvoorraad voor sommige elektronische componenten wereldwijd had verstoord.

"De aanvoer van chips voor bepaalde elektronische componenten in de automobielsector is aangetast door onzekerheden als gevolg van de pandemie", vertelde een vertegenwoordiger van Volkswagen aan Reuters in een verklaring per e-mail.

"Dit heeft geleid tot een mogelijke onderbreking van de autoproductie, waarbij de situatie kritieker wordt naarmate de vraag toeneemt als gevolg van het herstel op volle snelheid van de Chinese markt", aldus de verklaring, die verwijst naar de algemene autoproductie in China en niet specifiek die van Volkswagen, zei.

De in Duitsland gevestigde autoleverancier Bosch zei ook knelpunten in de toeleveringsketen voor bepaalde componenten te zien.

“Geen enkele leverancier kan deze marktontwikkeling ontwijken. We staan ??in nauw contact met onze leveranciers en klanten om de toeleveringsketens zo goed mogelijk in stand te houden ondanks de gespannen marktsituatie ”, aldus Bosch.

Een hoge ambtenaar uit de industrie, die weigerde om genoemd te worden, vertelde Reuters dat hij verwachtte dat het tekort aan chips nog een tijdje invloed zal hebben op de Chinese autoproductie en dat verschillende internationale en lokale autobedrijven op korte termijn, maar op verschillende niveaus, productieonderbrekingen zullen krijgen .

China zal naar verwachting in de eerste 11 maanden van 2020 meer dan 22 miljoen voertuigen verkopen, slechts 3% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Volkswagen zei ook dat het de situatie nauwlettend in de gaten hield en al was begonnen met de coördinatie met leveranciers om passende tegenmaatregelen te nemen.

Het in Wolfsburg gevestigde bedrijf heeft lokale joint ventures met SAIC Motor Corp Ltd, China FAW Group Corp Ltd en Anhui Jianghuai Automobile Group Corp Ltd (JAC).
Marcel H.
0
quote:

Sander1234 schreef op 7 december 2020 11:22:

[...]

Zit ik nu ook short.
Smaken verschillen. Ik heb zojuist een paar call-opties gekocht. C 385, 15.01.2021.
Inion
0
quote:

Bakkiekoffie schreef op 7 december 2020 12:15:

Gelezen op Besi forum:

Chipgebrek kan de autoproductie vertragen, zeggen VW en leveranciers
Door Yilei Sun , Brenda Goh , Jan Schwartz

Hmm, lijken me niet de ideale omstandigheden om chip equipment companies te shorten.
7.502 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 ... 372 373 374 375 376 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:38
Koers 833,700
Verschil -1,100 (-0,13%)
Hoog 840,300
Laag 815,200
Volume 515.076
Volume gemiddeld 567.258
Volume gisteren 477.145