Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

elektrische auto, redding van de autobranche?

3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
haas
1
VDL ontwikkelt elektrische distributieauto voor Picnic
EINDHOVEN - Een elektrisch distributiewagentje van VDL voor online supermarkt Picnic komt er aan. VDL Steelweld in Breda ontwikkelt het voertuig samen met TNO Automotive. In 2020 zou het in productie moeten worden genomen.

Peter Scholtes 11-06-18, 14:29 Laatste update: 14:47 Bron: ED
2
1
De ontwikkeling van de stedelijke elektrische truck voor vervoer over korte afstanden is een van de proefprojecten die innovatiesubsidie van het Rijk krijgen.

www.ed.nl/economie/vdl-ontwikkelt-ele...
Cézan
1
PICNIC rijdt toch al electrisch? Iig hun huidige wagentjes..hobbelwagentjes.
Mss nu een geliktere ruimere versie bij VDL?
Czn.

Leefloon
0
quote:

Cézan schreef op 30 november 2020 08:58:

PICNIC rijdt toch al electrisch?
In dezelfde bijdrage van haas zie ik "11-06-18" staan.
haas
1
quote:

Cézan schreef op 30 november 2020 08:58:

PICNIC rijdt toch al electrisch? Iig hun huidige wagentjes..hobbelwagentjes.
Mss nu een geliktere ruimere versie bij VDL?
Czn.

ja, zo iets:)

worden in 2020 afgeleverd,leeflang
Maar waar het om gaat is dat "overal "industrië n ontstaan/doorstarten voor elektrische autos
Ook vrachtwagentjes( mss handig in Amsterdam:) voor behoud vande doorzakkende bruggen?:)

er zijn al in 1972 in A'dam pogingen ondernomen:https://nl.wikipedia.org/wiki/Witkar
nl.wikipedia.org/wiki/Witkar

Maar ook in Deerlijk,
Addax haalt 10 miljoen op voor z'n elektrische bestelwagens
27/11/20 om 15:21
De markt van de elektrische voertuigen is hot - dus ook die van elektrische bestelwagens. Addax Motors in Deerlijk, West-Vlaanderen, is de enige Belgische fabrikant van kleine, elektrische bestelwagens en daar is steeds meer vraag naar door de boom in e-commerce. Het bedrijf krijgt nu steun van de overheid, dat met de Federale Participmatiemaatschappij meestapt in een financieringsronde van in totaal 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen kapitaalinjectie. Addax wil de hele Europese markt veroveren.

Met foto:
kanaalz.knack.be/nieuws/addax-haalt-1...

Gevolg: zie mijn koersen van o.a.: Fastned, Alfen en BlinkCharging(USA)
[verwijderd]
0
"Na jaren van indrukwekkende groei is de verkoop van Tesla's in Nederland geïmplodeerd, zo blijkt nieuwe cijfers die de autobranche dinsdag heeft gepubliceerd. In de eerste elf maanden van dit jaar heeft Tesla de verkoop met meer dan 73% zien terugvallen, veel sterker dan de gehele automarkt (min 22%). Alleen Alfa Romeo komt in de buurt met een afname van 65%, gevolgd door Smart, Jeep en Jaguar met dalingen van respectievelijk 58% en 56%.

De Amerikaanse autofabrikant probeert de zakelijke autokoper nog wel te verleiden door in reclame-uitingen te wijzen op een verhoogde fiscale bijtelling in 2021. Maar een nieuwe hausse in de verkoop, zoals vorig jaar, wil dit jaar maar niet op gang komen.

Fiscale prikkels
In november verkocht Tesla in Nederland slechts 152 auto's. Ter vergelijking: in dezelfde maand vorig jaar ging het nog om meer dan 4100 stuks."(hele artikel op FD.nl)

De politiek is hier mede schuldig aan, dit gaat hoe dan ook een staart krijgen.

Op SPL zijn alle EV taxis(ook de Nissans) nu in collectieve rechtzaken beland, de graadmeter in de praktijk, dus niet de boekhouder/accountant Tesla rijder die 2x14 km rijdt van huis naar werkplek en weer terug.

Ik geloof op termijn in elektrisch rijden, maar ik geloof niet in versneld doordrukken met mazzeltjes en kortingen, de haag is fout bezig.
andre68
0
quote:

drooglegging schreef op 1 december 2020 16:01:

"Na jaren van indrukwekkende groei is de verkoop van Tesla's in Nederland geïmplodeerd, zo blijkt nieuwe cijfers die de autobranche dinsdag heeft gepubliceerd. In de eerste elf maanden van dit jaar heeft Tesla de verkoop met meer dan 73% zien terugvallen, veel sterker dan de gehele automarkt (min 22%). Alleen Alfa Romeo komt in de buurt met een afname van 65%, gevolgd door Smart, Jeep en Jaguar met dalingen van respectievelijk 58% en 56%.

De Amerikaanse autofabrikant probeert de zakelijke autokoper nog wel te verleiden door in reclame-uitingen te wijzen op een verhoogde fiscale bijtelling in 2021. Maar een nieuwe hausse in de verkoop, zoals vorig jaar, wil dit jaar maar niet op gang komen.

Fiscale prikkels
In november verkocht Tesla in Nederland slechts 152 auto's. Ter vergelijking: in dezelfde maand vorig jaar ging het nog om meer dan 4100 stuks."(hele artikel op FD.nl)

De politiek is hier mede schuldig aan, dit gaat hoe dan ook een staart krijgen.

Op SPL zijn alle EV taxis(ook de Nissans) nu in collectieve rechtzaken beland, de graadmeter in de praktijk, dus niet de boekhouder/accountant Tesla rijder die 2x14 km rijdt van huis naar werkplek en weer terug.

Ik geloof op termijn in elektrisch rijden, maar ik geloof niet in versneld doordrukken met mazzeltjes en kortingen, de haag is fout bezig.
Op termijn geloof ik er ook in. Maar tot op heden gingen/gaan de subsidiegelden naar lieden die het eigenlijk niet echt nodig hebben.

[verwijderd]
1
Er komt een class action, een collectieve rechtzaak tegen Nissan Nederland, de inzet is duidelijk.

Het is een veredeld golfkarretje met een manco: de 18e hole gaat niet rijdend/rollend gehaald worden op the green.

Het versneld doordrukken (onder druk van douceurtjes vanuit de haag) van iets experimenteels met de consument als inzet/proefpersoon, eigenlijk moet de haag alle Nissan rijders schadeloos stellen.

Stond vanochtend bij de BP Haagseweg/Amsterdam, een lange rits van Tesla vehikels paradeerde voorbij, de een nog mooier dan de ander, model3/S/X , een concours van gadgets en design speelgoed.

Ze waren allemaal op weg naar het hoofdkantoor van PWC, paar honderd meter verderop linksaf.

Ze rijden voor netto 62 euro per maand ook prive (ik ben maandelijks 3x meer kwijt voor mijn Picanto) in hun bedrijfsauto, een presentje van de Linkse Kerk waarschijnlijk, al die boekhouders en accountants lachen de ballen uit hun broek, al rijden die dingen op zonne energie of atoomstroom, het gaat toch om de centjes die je kwijt bent, en het milieu dan? "natuurlijk kom ik uit een goed milieu!"
haas
1
Reken via onderstaande link uw voordelen uit:grote verschillen
De kleine man die niet op eigen terrein kan opladen betaald het meest ?
===========================================================

Wat kost het opladen van mijn elektrische auto?

Elektrisch rijden is goed voor het milieu en is belastingtechnisch ook nog eens voordeliger. Zo hoef je bij de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aankoopbelasting (BPM) af te dragen en is er geen wegenbelasting verschuldigd. Verder geldt er vanaf 1 juli 2020 een subsidieregeling voor elektrische auto's. Daarnaast kan de stroom voor het opladen van een elektrische auto zelf opgewekt worden met zonnepanelen. Wat kost elektrisch rijden nu precies?

www.gaslicht.com/energiebesparing/kos...
voda
1
Proterra Opens EV Battery Plant in Los Angeles County

Leading innovator in heavy duty electric transportation Proterra announced the opening of a new battery production line co-located in its EV bus manufacturing facility in Los Angeles County. The new battery production line will manufacture Proterra’s industry-leading battery packs featuring new, next generation cells and will create dozens of new jobs in Los Angeles County, including more than two dozen positions represented by the United Steelworkers Local 675. The facility will expand Proterra’s battery production capacity to meet growing demand for the company’s industry-leading battery systems in Proterra Powered commercial vehicles and Proterra’s transit buses. The co-located battery line is designed to optimize space and demonstrates Proterra’s ability to bring state-of-the-art battery production directly to commercial vehicle OEMs.

The batteries manufactured at the City of Industry facility will feature Proterra’s redesigned modules with next-generation cells developed with LG Energy Solutions. The new battery packs will improve on Proterra’s industry-leading energy systems with greater energy storage capacity and higher power density to enable increased range and faster charge times. Since 2016, Proterra and LG engineering teams have been collaborating to maximize cell performance to meet the stringent requirements of commercial vehicle markets.

Proterra’s new battery-electric transit vehicle, the Proterra ZX5, can now be equipped with 675 kWh of energy, the most energy storage of any 40-foot electric bus available in the market today.

Source - Strategic Research Institute
voda
1
Deze puur elektrische auto hoeft nooit opgeladen te worden en is nu te koop vanaf 25.900 dollar

Het Amerikaanse bedrijf Aptera Motors heeft zijn eerste auto klaar. Het is een elektrische zonneauto die meer dan 12.000 kilometer per jaar kan rijden zonder opgeladen te hoeven worden. Experts zijn echter kritisch.

Erik Kouwenhoven 08-12-20, 20:00 Laatste update: 16:21

De zonnepanelen op het dak van de Aptera zijn zo ontworpen dat ze de auto kunnen voortbewegen zonder externe energiebron. Wanneer het voertuig niet wordt gebruikt, kan de extra elektriciteit ook worden gebruikt voor het huishouden. De Aptera gaat tussen de 25.900 en 46.000 dollar kosten.

De Aptera zou puur op zonne-energie in standaarduitvoering in een land als Nederland 33 kilometer per dag kunnen rijden, gebaseerd op een zonnencel-oppervlak van ruim drie vierkante meter. Dat is volgens experts in theorie mogelijk. Er zit ook een accu in de Aptera voor wanneer je 's nachts wilt rijden of tijdens een zonloze dag.

Elektrische auto’s vormen nu al een volwaardig alternatief voor verbrandingsmotoren. Door direct gebruik van zonne-energie zouden deze auto’s nog efficiënter kunnen worden. Ze werden tot voor kort beschouwd als iets voor de verre toekomst, maar ook het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft al een prototype van een zonneauto klaar.

Sommige experts zijn echter kritisch. Volgens hen is het oppervlak van een auto veel te klein om tot een redelijk rendement te komen en kunnen de beloofde prestaties van Lightyear en Aperta bij lange na niet worden gehaald. Het is nog niet bekend of en wanneer de Aptera in Nederland leverbaar wordt.

Voor foto's en video, zie link.

www.ad.nl/dossier-vraag-en-antwoord/h...
Bijlage:
voda
1
Snel toeslaan of laten staan? De ‘voordelige’ Volkswagen ID.4 getest

VIDEO / RIJ-IMPRESSIE
Volkswagen zette alles op alles om de nieuwe ID.4 nog dit jaar naar Nederland te krijgen. Dat is gelukt: wie de elektrische SUV dit jaar nog leaset, profiteert op de valreep van de lage 8 procent bijtelling. Dat is aantrekkelijk, maar is hij goed genoeg om nu meteen toe te happen?

Roland Tameling 16 dec. 2020

Als het verkopen van auto’s een tactisch spel zou zijn, maakt Volkswagen Nederland een briljante move door de nieuwe ID.4 toch nog dit jaar op de markt te brengen. Oorspronkelijk zou de grotere elektrische auto van VW pas volgend jaar bij ons de weg op gaan, maar na wat aandringen van de vaderlandse importeur staan er toch nog in 2020 een paar duizend stuks op Nederlands kenteken. Dat is in theorie goed nieuws voor de zakelijke rijder die nog snel wil profiteren van het huidige bijtellingstarief van 8 procent (tot de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde), voordat het na 1 januari 2021 stijgt naar 12 procent. De vraag is alleen: is dat financiële meevallertje reden genoeg om meteen je handtekening te zetten bij de Volkswagen-dealer?

De sterren staan in ieder geval goed voor de ID.4: hij springt in een gat waar nu nog niet zo veel elektrische auto’s te koop zijn. Met z’n lengte van 4.58 meter is hij bijvoorbeeld groter dan veel huidige middenklasse-modellen zoals de Kia e-Niro, de Tesla Model 3, de Hyundai Kona Electric en de Nissan Leaf. Ook de Volkswagen ID.3, die weliswaar op dezelfde bodemplaat staat, is met 4.26 meter een flink stuk compacter. Ten opzichte van andere grote modellen zoals de Audi E-Tron, de Volvo XC40 P8 en Mercedes-Benz EQC heeft de ID.4 zijn prijs juist weer mee: voorlopig begint de prijslijst van de Volkswagen bij 47.340 euro, waar de genoemde alternatieven pas voor zo’n 60.000 euro hun bed uit komen.

Qua formaat en kosten heeft de ID.4 momenteel alleen iets te duchten van de grotere én goedkopere Aiways U5 uit China, maar van die elektrische nieuwkomer zal niet iedereen even blij worden. Overigens: volgend jaar zijn de kaarten opnieuw anders geschud, want dan volgt een hele lading e-auto’s in grofweg hetzelfde segment. Denk dan aan de Skoda Enyaq iV (die qua techniek en grootte vrijwel gelijk is aan de ID.4), maar ook aan de Tesla Model Y, de Ford Mustang Mach-E en de Hyundai Ioniq 5. Wie in 2021 aan het langste eind trekt zullen we volgend jaar zien, maar vooralsnog lijkt de ID.4 klaar voor een vliegende start.

Vanaf 47.340 euro
Wie dit jaar interesse heeft in een ID.4, kan kiezen uit twee versies. Voor de genoemde 47.340 euro staat de uitvoering 1ST klaar, die al prima is uitgerust met onder meer 20-inch lichtmetalen wielen, led-koplampen, een ingebouwd 10-inch aanraakscherm met navigatie en spraakbediening, een rijstrookassistent en adaptieve cruise control. Wie een ruimer budget heeft, komt uit bij de ID.4 Max (vanaf € 56.940) met 21-inch wielen, een groter touch screen (12-inch), beter verstelbare stoelen, een draadloze smartphonelader en een glazen panoramadak – dat jammer genoeg niet open kan.

De grootste nieuwigheid (een optie, maar standaard op ‘de Max’) is echter het head-up display, een projector in het dashboard die de belangrijkste reisinformatie voor je neus op de voorruit laat verschijnen. Dat principe bestaat al langer, maar de ID.4 voegt er als één van de eerste auto’s augmented reality aan toe, ofwel bewegende elementen die als het ware in de omgeving zijn geplaatst.

Schakel de navigatie in en het systeem laat door middel van geanimeerde pijlen zien welke rijstrook of afslag je moet hebben. Maar het kan bijvoorbeeld ook laten zien of de ID.4 op een versmalde rijstrook past bij wegwerkzaamheden en visueel bevestigen dat de rijhulpsystemen de voertuigen vóór je hebben gezien. En dat alles perfect in je blikveld, zonder een irritante overdaad aan informatie: dit systeem is een bijzonder prettige toevoeging aan de rust je die als bestuurder ervaart.

Géén 502 kilometer
Volgend jaar volgen minder luxe uitrustingsniveaus die de prijs van de ID.4 zullen drukken, net als kleinere accupakketten en minder sterke elektromotoren. Alle exemplaren die in 2020 op de weg gaan, zijn namelijk voorzien van de voorlopig sterkste elektromotor (150 kW / 204 pk) die goed is voor prima prestaties. Enorm indrukwekkende sprinttijden zoals bij Tesla hoef je niet te verwachten, daarvoor is de ID.4 te zwaar en mist hij motorvermogen. Heel vlot voelt de grote familie-auto dan ook niet aan, wat te denken geeft voor de minder krachtige versies. Overigens volgt er voor de scheurneuzen ook een sterkere ID.4 GTX met vierwielaandrijving en twee motoren.

Nog een zekerheid voor de eerste lading ID.4’s: ze hebben allemaal het grootste accupakket met een inhoud van 77 kilowattuur. Daarmee komt de vijfzits SUV volgens de officiële metingen zo’n 502 kilometer ver, al geldt dat vooral op een zonnige dag met zomerse omstandigheden. Op een frisse decembermorgen voorspelt de boordcomputer eerder een reikwijdte van ongeveer 360 kilometer per laadbeurt.

Dankzij een driefaselader duurt het met 11 kilowatt zes uur en een kwartier om van helemaal leeg tot 100 procent te laden, terwijl snelladen met maximaal 125 kilowatt gaat. Dat is adequaat om van 20 tot 80 procent acculading te gaan in een half uurtje, maar de snelheid van de ID.4 is niet wereldschokkend: volgend jaar volgen concurrenten van Tesla en Hyundai / Kia die naar verluidt met gemak het dubbele halen. Hier had Volkswagen, gezien het feit dat ze vrij laat zijn met volledig elektrische auto’s, een duidelijker statement kunnen maken.

Vouwwagen
Ten opzichte van z’n kleinere broer (de ID.3) is ‘De Vier’ zo’n 10.000 euro duurder, maar voor die meerprijs krijg je wel een veel handiger auto. Ten eerste heb je op de achterbank en in de bagageruimte nóg meer plek dan in de toch al niet krappe ID.3, met name de beenruimte voorin en achterin is indrukwekkend. Een groot pluspunt is bovendien dat de ID.4 een geremde aanhanger van 1.000 kilo mag trekken, terwijl de ID.3 slechts een fietsendrager van 75 kilo aan kan. Dat maakt de ID.4 in één klap veel geschikter als allround familieauto, al was het maar voor die twee ritjes met de vouwwagen per jaar. Een vergelijkbare Tiguan op benzine of diesel zou nog meer gewicht aankunnen (en twee extra passagiers in het geval van de langere Tiguan Allspace), maar die biedt geen fiscale voordelen.

De sterren staan dus – voorlopig – zéér gunstig: volgend jaar krijgt hij hele stevige concurrentie voor zijn kiezen, maar voor nu komt de Volkswagen ID.4 met stip binnen in de top tien van beste elektrische auto’s die je op dit moment kunt kiezen. Hij is zeer ruim, comfortabel, vlot, goed inzetbaar en aangenaam modern. Dankzij de geslaagde software-updates (die reeds geleverde ID.3’s ook nog krijgen) werkt zelfs de zo verguisde spraakbediening eindelijk naar behoren. Dus, mocht je leasebudget het toestaan: reden genoeg om snel toe te slaan.

Voor meer en video, zie link:

www.ad.nl/auto/snel-toeslaan-of-laten...
voda
1
Alwéér een Chinees automerk naar Nederland: ‘Wij zijn beter dan Tesla’

INTERVIEWIn rap tempo arriveren Chinese automerken op de Nederlandse markt. Afgelopen jaar maakten MG en Aiways hun debuut, volgend jaar komt daar onder meer Xpeng bij. In een gesprek met onze autoredactie benadrukt topman Brian Gu van Xpeng dat hij een serieuze concurrent wil zijn van Tesla: ,,In enkele opzichten doen wij het echt beter.’’

Niek Schenk 19-12-20, 11:27 Laatste update: 11:41

Brian Gu denkt dat hij de concurrentie met Tesla gemakkelijk aankan: ,,Onze elektrische auto’s zijn ruimer, rijden beter en hebben slimmere technologie aan boord. Bovendien hebben wij de kwaliteit beter onder controle en kunnen klanten ook na aanschaf nog steeds goede service van ons verwachten.’’

Xpeng bestaat nog maar vijf jaar en bracht twee jaar geleden zijn eerste auto uit. Maar de autofabrikant heeft inmiddels een beursnotering in New York (NYSE) en waagt de komende week de oversteek naar Europa. Noorwegen heeft nu de primeur, maar Nederland staat voor volgend jaar op het programma. Allereerst zal hier dan de Xpeng G3 te koop zijn: een compacte SUV die in Noorwegen een prijskaartje heeft van €33.700.

- China is een groot land met heel veel inwoners, waar de automarkt de afgelopen jaren immens is gegroeid. Ondanks deze ogenschijnlijk ideale omstandigheden voor autofabrikanten, willen steeds meer Chinese merken naar Europa komen. Waarom eigenlijk?

,,China is inderdaad de grootste automarkt ter wereld en als Chinees bedrijf wil je je eerst en vooral ontwikkelen op de Chinese markt. Maar de auto’s die wij maken, we noemen ze ‘smart EV’s (slimme elektrische voertuigen, red.), zijn interessant voor de hele wereld. Je moet zulke producten niet alleen aan China voorbehouden.

,,We vormen serieuze concurrentie voor alle andere autofabrikanten die wereldwijd opereren. Dat komt door onze geavanceerde technologie, het aantrekkelijke design en alle andere bijzondere eigenschappen van onze auto’s. Bovendien zijn in Europa enkele landen nu eenmaal bijzonder vriendelijk voor elektrische auto’s, zoals Noorwegen en Nederland. Daar kan je auto’s overal opladen en de overheden bieden aantrekkelijke fiscale voordelen voor het elektrisch rijden. Bovendien staat het publiek in een land als Nederland positief tegenover de elektrische auto. Onze aanwezigheid in Europa zal ons uiteindelijk helpen om een wereldmerk te worden.’’

- Op dit moment heeft u twee fabrieken in China, goed voor een jaarlijkse productie van enkele honderdduizenden auto’s. Hoeveel auto’s wilt u uiteindelijk gaan exporteren?

,,Over vijf tot tien jaar willen de helft van onze jaarlijkse productie exporteren.’’

- Maar in Europa zijn al zo veel automerken te koop, de concurrentie is moordend. Hoe denkt u hier de markt te kunnen veroveren? Wat voegen uw auto’s toe aan alles wat hier al verkrijgbaar is?

,,Onze auto’s zien er aantrekkelijk uit, hebben een grote actieradius en we uniek is onze software en besturingssystemen, die we zelf ontwikkeld hebben. Daarmee zijn we onze Europese concurrenten echt een stap voor. De beleving in onze ‘smart cockpit’ is uniek. En je krijgt bij ons meer waar voor je geld. We zijn niet goedkoper dan de concurrentie, maar je krijgt bij ons wel meer auto: meer ruimte en de technologie is innovatiever en van een hoger niveau. Luisteren naar muziek, navigeren: het werkt bij ons allemaal veel intuïtiever. Uit onafhankelijke tests is onomstotelijk bewezen dat onze auto’s slimmer zijn dan Tesla’s. Echt, ze hebben betere software én ze rijden ook beter.’’

- Intussen brengen ook de Europese autofabrikanten steeds meer elektrische auto’s op de markt. Wat vindt u van die modellen?

,,Europese autofabrikanten zijn van oudsher erg sterk. Ze zijn al heel erg aanwezig wereldwijd, ook in China. Sommige maken flinke stappen door op grote schaal elektrische auto’s te introduceren. Volkswagen bijvoorbeeld, investeert er veel in. Daar zijn wij blij mee: hoe meer elektrische auto’s worden aangeboden, des te meer mensen met een benzine- of dieselauto in de verleiding komen om óók elektrisch te gaan rijden. De hele industrie heeft daar profijt van. Ook Tesla heeft de gehele auto-industrie op die manier een dienst bewezen.’’

- Wat heeft u van Tesla geleerd?

,,Tesla heeft een ijzersterk merkimago opgebouwd met technologische innovatie en een vernieuwende manier van auto’s verkopen. Maar sommige van hun auto’s zijn nog steeds onnodig groot en zwaar. En als ik de reacties van klanten zie na aankoop, heeft Tesla nog wel wat te verbeteren op het gebied van productiekwaliteit en service richting de klanten. Hopelijk kunnen wij dat beter. Overigens was het voor Tesla wel veel gemakkelijker om in Europa op de markt te komen dan voor een Chinees merk. Omdat Tesla Amerikaans is. Maar van dat nadeel zijn wij ons bewust.’’

- Welke auto’s wilt u in Nederland gaan verkopen?

,, In Noorwegen beginnen we nu met G3, de compacte SUV. Die is ook interessant voor Nederland. De P7, onze grote vierdeurs coupé, is ook heel geschikt voor Europa. Ons derde model zal opnieuw een sedan zijn en debuteert eind volgend jaar in China. Kort daarna willen we ook die auto in Europa gaan verkopen.

,,Liefst zou ik meteen ons nieuwste en coolste product in Nederland op de markt brengen. Met de allernieuwste technologie als het gaat om zoiets als spraakbediening. Die werkt veel beter dan de systemen van BMW, Mercedes of Audi. In principe kan je alles wat je ziet in de auto, bedienen met je stem. We passen het systeem nu voor de Europese landen aan. Daarbij gaat het niet simpelweg om vertalen. Het systeem moet ook rekening houden met de cultuur van een land of met productnamen die daar bekend zijn. Dat is best een uitdaging.’’

- Enkele westerse media hebben uw merk ervan beschuldigd niet origineel te zijn. Uw P7 zou als twee druppels water lijken op een Tesla Model S. Wat vindt u van die kritiek?

,,Als jong bedrijf moet je modellen vormgeven voor de klanten die je wilt bereiken. De Model X en P3 zijn totaal verschillend, als het gaat om de kopers die ervoor kiezen, de prijs en het design. Wij hebben niet dat grote formaat, we hebben niet de vleugeldeuren. Maar goed, auto’s lijken al gauw op elkaar. In vergelijking met een Tesla Model S is onze P7 groter, praktischer en hij is slimmer dankzij betere software en besturingssystemen. Ja, er is wel enige overeenkomst, maar je kunt ook zeggen: die Tesla Model S en Xpeng P7 lijken op een Jaguar! Ik maak mij daar geen zorgen over, als we ons maar voldoende weten te onderscheiden.

,,In ons designteam hebben we mensen die bij Maserati en Mazda hebben gewerkt. We werken ook met designstudio’s over de hele wereld. Voor de P7 hebben we met Porsche gewerkt. Dus je ziet wel degelijk Europese en Amerikaanse designinvloeden in onze auto’s.’’

voda
1
Deel 2:

- Bent u niet bang dat Europese autokopers het niet zien zitten om vele tienduizenden euro’s te investeren in een auto van een onbekend merk?

,,Dat is onze grote uitdaging. Maar die had Tesla ook toen ze naar Europa gingen. Je hebt even tijd nodig om klanten te overtuigen. Voor ons is het wel gemakkelijker dan het destijds voor Tesla was. Want elektrische en deels zelfrijdende auto’s zijn nu in Europa al veel meer gemeengoed dan een paar jaar geleden.’’

- Maar misschien is het de onzekerheid die Europese kopers tegenhoudt, bijvoorbeeld over de afschrijving. Hoe weet je wat zo’n Chinese auto na een paar jaar nog waard zal zijn?

,,Bij een elektrische auto is het altijd de vraag wat hij na een paar jaar nog waard is. Een merk heeft tijd nodig om zich te bewijzen. Kijk hoe een elektrische auto er drie jaar of vijf jaar geleden uit zag: heel traditioneel, door conventionele fabrikanten gemaakt, niet gebruiksvriendelijk. Nu is er Tesla en zij brengen net als Xpeng plezier in het elektrisch rijden. We hebben er veel vertrouwen in: met die restwaarde komt het wel goed.’’

- Met name in Europa en de VS bestaat een zekere angst voor Chinese producten propvol elektronica. Overheden zijn bezorgd over al die data, camera’s en microfoons. De Chinese overheid zou er mee kunnen spioneren. Uw auto’s zitten ook vol met dat soort apparatuur. Kan dat uw succes in de weg staan?

,,Ook in China is men zich bewust van dat soort risico’s en ook daar bestaat strenge wetgeving over wat er met de data gebeurt. Uiteraard houden wij ons strikt aan de Europese regelgeving op dat gebied. Maar we willen natuurlijk wel dat mensen ons vertrouwen. Daarom zullen we niks overhaast doen. We doen het rustig aan, om het vertrouwen te winnen. Al willen we natuurlijk van de data van de tienduizenden auto’s die we op de weg hebben, leren.’’

- Uw auto’s kunnen voor een belangrijk deel al autonoom rijden. Is de zelfrijdende auto uw hoofddoel?

,,Nee, wij hebben niet de ambitie om zo snel mogelijk een volledig zelfrijdende auto uit te brengen. Wel willen we die technologie de komende jaren inzetten om autorijden leuker, veiliger en gebruiksvriendelijker te maken. Onze volgende generatie auto’s krijgt standaard lidar (laser-radar) en een enorme rekenkracht in de computersystemen. Daarom werken we op dat gebied samen met NVDIA, bekend uit de game-industrie.

,,Maar volledig autonoom rijden zal binnen drie, vier jaar alleen mogelijk zijn als lokale overheden daar bepaalde trajecten en gebieden voor aanwijzen en de infrastructuur erop aanpassen. Het is niet ons doel om de bestuurder per se achter het stuur vandaan te halen.’’

Geavanceerde technologie
De G3 is volgend jaar het eerste model van Xpeng dat naar Nederland komt. Volgens de fabrikant onderscheidt de compacte SUV zich met zijn reikwijdte van 451 kilometer (WLTP), slimme spraakbediening, intelligente navigatie en bedieningsfuncties op afstand, via een app. Het batterijenpakket heeft een capaciteit van 66 kWh en is bij een snellader in een half uur op te laden van 30 naar 80 procent.

De software voor het besturingssysteem (XPilot en Xmart OS) heeft het bedrijf in eigen beheer ontwikkeld. Bij onafhankelijke (NCAP) crashtests in China heeft de auto de hoogste waardering gekregen. Het tweede model van Xpeng is de P7: een sportsedan in de stijl van de Tesla Model S. De vierdeurs coupé sprint in 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u en heeft een krachtige processor van NVIDIA aan boord die 30 biljoen bewerkingen per seconde levert. Deze is volgens de fabrikant 12 keer krachtiger dan de chips van de meeste vergelijkbare auto’s.

XPeng heeft ook zijn eigen platform ontwikkeld, waar standaard veel sensoren deel van uitmaken. Zo zijn er 12 ultrasone sensoren, acht HD-camera’s en drie radars aan boord. De volgende generatie auto’s, waarvan de eerste modellen in 2021 en 2022 verschijnen, krijgt ook standaard lidar (laser-radar).

Voor foto's etc., zie link:

www.ad.nl/auto/alweer-een-chinees-aut...
voda
1
Volvo Cars to Produce Electric Motors in Skovde in Sweden

Volvo Cars will assemble electric motors at its powertrain plant in Skovde in Sweden and plans to establish complete in-house e-motor production by mid-decade. It will invest 700 million SEK to this end in coming years. The Skovde operations have been part of the Volvo Cars story ever since the company’s founding in 1927. Adding e-motor production to the plant’s activities means the historic ground in Skövde will be a part of the company’s future as well. In a first stage, the Skovde facility will assemble e-motors. At a later stage, the company intends to bring the full manufacturing process for e-motors in-house into a facility in Skovde.

Volvo Cars announced earlier this year that it is investing significantly in the in-house design and development of e-motors for the next generation of Volvo cars. With the planned investments in Skövde, it now takes the first steps towards in-house e-motor assembly and manufacturing.

The company is committed to becoming a premium electric car company and aims for its global sales to consist of 50 per cent fully electric cars by 2025, with the rest hybrids.

Source - Strategic Research Institute
voda
1
Volkswagen Starts Pilot Phase for DC Wallbox Chargers

The Volkswagen Group Components brand develops innovations for the electric mobility of today, tomorrow and beyond. One focus is on innovative charging concepts. Following flexible charging stations and mobile charging robots, the company now presents its newest product: the innovative DC wallbox, which charges up to 22 kW. Currently, real operation will be starting at five sites as part of a pilot phase. The goal is to gather practical experience in order to develop the DC wallbox quickly in the direction of series production.

With the new wallbox, electric vehicles can be charged with direct current up to 22 kW – which is about double the speed of a typical wallbox working with alternating current. In charging technology based on direct current, the electricity flows directly into the lead traction battery, provided that the electric vehicle features a combined charging system charging port. Unlike systems based on alternating current, electric vehicles are charged independently of their integrated on-board chargers that limit charging capacity. Charging the lead traction battery with a direct current, on the other hand, increases the potential charging capacity when compared with alternating current. The charging process can therefore be significantly shortened.

As an innovative detail with prospects for the future, the DC wallbox will already be prepared for bi-directional charging. Thus, power can flow in two directions with the wallbox: the power stored in the lead traction vehicle battery can be returned to the grid, if necessary, thanks to an intelligent charging management. In future, electric vehicles that feature this function can, for example, serve as a power storage unit for private homes or as a buffer for the power grid.

In order to gather experience with the new product, Volkswagen Group Components has started the pilot phase at its own factory sites in Wolfsburg, Braunschweig, Hannover, Salzgitter and Kassel with 20 DC wallboxes. This also means that the existing charging infrastructure will be expanded at the factory grounds. As the number of electric vehicles increases, the need for charging options also increases within the Volkswagen Group.

Source - Strategic Research Institute
Bijlage:
voda
1
Stagecoach Electric Double Deckers Improve Air Quality

Alexander Dennis Limited and BYD Europe jointly announced that 32 electric double deck buses supplied by their electric vehicle partnership to bus operator Stagecoach have contributed to better air quality in Greater Manchester during the region’s pandemic lockdowns, with 600,000 zero emission miles operated to date

ADL and BYD supplied the 32 BYD ADL Enviro400EV to Stagecoach Manchester at the start of the year, with the operator’s own investment in the GBP 16.5 million project supported by the Government’

ADL is a subsidiary of leading independent global bus manufacturer NFI Group Inc, while BYD is a global leader in batteries, energy management and electric mobility.

Source - Strategic Research Institute
pakman
2
Toyota boss says electric cars are overhyped, sounds industry warning

Toyota president Akio Toyoda has suggested electric vehicles (EVs) are overhyped, warning the banning of combustion-engined cars would see the “collapse” of the industry.

The 64-year-old made the comments at a news conference in his capacity as chairman of the Japan Automobile Manufacturers Association, according to the Wall Street Journal.

He furthermore suggested a large-scale switch to electric cars would not have a positive impact on emissions levels.

“The more EVs we build, the worse carbon dioxide gets,” Toyoda said, making reference to emissions created by some types of electricity generation.

“When politicians are out there saying, ‘Let’s get rid of all cars using gasoline,’ do they understand this?” he asked.

Toyoda went on to point out Japan – which is considering banning the sale of new pure combustion vehicles from the mid-2030s – would run out of electricity should the country’s entire fleet suddenly be electrically powered.

“The current business model of the car industry is going to collapse”, with millions of jobs lost, should such a ban be implemented, he added.

Interestingly, the comments come after Toyota earlier in December 2020 previewed an upcoming mid-sized battery-electric SUV based on the firm’s forthcoming e-TNGA platform.

voda
1
'Apple wil in 2024 elektrische auto gaan bouwen'

Gepubliceerd op 21 december 2020 22:49 | Views: 1.644

Apple 21 dec
128,23 +1,58 (+1,24%)

CUPERTINO (AFN) - Technologiegigant Apple is van plan om in 2024 te beginnen met de bouw van een elektrische auto, met gebruik van eigen batterijtechnologie. Dat zeggen bronnen tegen persbureau Reuters.

Het project van Apple voor elektrische auto's heeft de naam 'Titan' en loopt al sinds 2014 toen een eerste ontwerp werd gemaakt. Het project wordt geleid door Doug Field, een veteraan van Apple die ook bij Tesla heeft gewerkt. Apple denkt nu dat voldoende vooruitgang is geboekt om elektrische auto's voor het grote publiek te gaan bouwen, aldus de ingewijden.

De Amerikaanse iPhonemaker wil gebruik gaan maken van een nieuw soort batterijen, met onder meer een langer bereik. Apple kan mogelijk wel de productie in handen laten van een autofabrikant en het is ook onduidelijk of er een Apple-automerk komt. Vanwege de coronacrisis kunnen de plannen vertraging gaan oplopen.

Het voertuig van Apple zou ook zelfstandig moeten kunnen rijden. Ook rivalen als Google-moederconcern Alphabet werken aan auto's die autonoom kunnen rijden. Kenners wijzen erop dat er veel voor nodig is om elektrische auto's winstgevend te kunnen gaan bouwen. Zo duurde het zeventien jaar voor Elon Musk om Tesla winstgevend te krijgen. Apple wilde geen commentaar geven tegen Reuters.
voda
1
Solaris Bags Order for 530 E Buses from Hamburg Hochbahn

In August this year, Hamburger Hochbahn, one of the biggest public transport operators in Germany, announced a list of potential suppliers of 530 electric buses. The vehicles are to join the fleet in Hamburg between 2021 and 2025. As one of the three selected potential suppliers, Solaris has already received its first order under the tender.

The partnership between Solaris and Hamburg with regard to public transport began in 2014. Since then, the manufacturer has delivered two electric buses with a hydrogen fuel cell and eighteen Urbino 12 electric buses to the German city. Now, under the framework agreement for 530 electric buses, Solaris has received its first order for 5 e-buses measuring 12 metres and 5 18-metre e-buses. In line with the signed contract, the vehicles will be handed over to Hamburg in October 2021.

Solaris will deliver two models from its emission-free product portfolio to Hamburger Hochbahn, i. e. the Urbino 12 electric and the Urbino 18 electric. Both vehicles’ configurations for the operator from Hamburg will feature motors integrated into the drive axle. The carrier opted for Solaris High Energy+ batteries that will be conventionally charged by plugging them in. They offer ranges of up to a few hundred kilometres on a single charge. In addition, the vehicles will feature thermal pre-conditioning to ensure optimal vehicle temperature during battery recharge. The Solaris Urbino 12 electric buses will be able to carry up to 70 people, and the articulated vehicles up to 107 passengers. These emission-free, and therefore exceptionally quiet, e-buses will be equipped with air-conditioning throughout the vehicle and this will ensure the travel comfort of both drivers and passengers.

This year German operator Hamburger Hochbahn announced a call for tender for the delivery of a total of 530 battery-powered buses measuring 12 and 18 metres in length, to be delivered between 2021 and 2025. In the end, the shortlist of suppliers included three manufacturers. Solaris is one of them. The vehicles will be ordered in tranches over the next 5 years.

Source - Strategic Research Institute
voda
0
Arzt Reisen Expands Setra Fleet in Nuremberg Region

German Bus Company Ludwig Arzt Omnibusverkehr eK is expanding its fleet with six Setra Low Entry intercity buses. The S 415 LE business models will be used on regional lines in the Neumarkt area. In order to provide the best possible protection against corona virus infections for drivers and passengers alike, the company had the new low-floor buses equipped with driver protection doors made of polycarbonate, which Daimler Buses developed especially for Setra MultiClass vehicles.

Besides the low floor buses, the company from Seligenporten near Neumarkt in the Upper Palatinate region, also received two Setra ComfortClass 500 coaches. From next year, the new S 516 HD will be used for the river cruise operator Viking River Cruises, while the S 517 HD will be used for the company's European tour operations.

The traditional company, which was founded in 1946 by Ludwig Arzt as a haulage company for goods transport, currently operates 54 Setra vehicles. Ludwig Arzt Omnibusverkehr eK is one of the largest private bus companies in the Nuremberg region.

Source - Strategic Research Institute
3.212 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 ... 157 158 159 160 161 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
865,36  +0,01  +0,00%  18:05
 Germany40^ 17.753,90 -0,09%
 BEL 20 3.826,58 +0,84%
 Europe50^ 4.919,17 +0,10%
 US30^ 38.013,46 +0,76%
 Nasd100^ 17.548,80 +0,25%
 US500^ 5.049,25 +0,59%
 Japan225^ 38.001,71 +0,68%
 Gold spot 2.379,68 +0,79%
 EUR/USD 1,0643 -0,26%
 WTI 82,02 -0,23%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +11,51%
JUST EAT TAKE... +5,71%
Air France-KLM +4,18%
FASTNED +3,00%
RANDSTAD NV +2,65%

Dalers

Pharming -9,63%
ASMI -6,10%
Avantium -6,01%
PostNL -5,84%
TomTom -3,31%