Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Shell blijft in Nederland (?)

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. Brulboei 4 januari 2021 15:15
    Dat Shell niet naar London verkast heeft voor mij een duidelijke reden: Als ze niet in Den Haag blijven ("incorporated in the Netherlands" zoals dat zo mooi heet) raken ze hun zgn. "Europees Paspoort" kwijt. Kortgezegd houdt dit in dat een bedrijf mits gevestigd in een EU staat goederen en diensten kan aanbieden in een andere EU lidstaat zonder dat daar een vergunning van die lidstaat voor vereist is. Dus in juridische zin verandert er niets bij Shell, alleen dat ze nu een nieuwe vergunning moeten regelen voor hun diensten in de UK (In plaats van dat ze dat in de 27 andere lidstaten ook nog eens zouden moeten doen als ze in London waren gaan zitten). Ze blijven juist in Nederland zitten want:
    - Daar zaten ze al (goed voor Europees Paspoort, zie boven)
    - Nederland heeft goede voorzieningen op het gebied van wetgeveing en juridische kennis ("Zuidas").
    Slimme zet dus, waar Unilever nog wel terug zal komen van het vertrek naar de UK, maar daar komen ze wel achter?
    En how about RELX dat ook in Londen en Amsterdam zit met een structuur als Unilever?
  2. forum rang 5 Kees1 4 januari 2021 15:36
    quote:

    Brulboei schreef op 4 januari 2021 15:15:

    Dat Shell niet naar London verkast heeft voor mij een duidelijke reden: Als ze niet in Den Haag blijven ("incorporated in the Netherlands" zoals dat zo mooi heet) raken ze hun zgn. "Europees Paspoort" kwijt. Kortgezegd houdt dit in dat een bedrijf mits gevestigd in een EU staat goederen en diensten kan aanbieden in een andere EU lidstaat zonder dat daar een vergunning van die lidstaat voor vereist is. Dus in juridische zin verandert er niets bij Shell, alleen dat ze nu een nieuwe vergunning moeten regelen voor hun diensten in de UK (In plaats van dat ze dat in de 27 andere lidstaten ook nog eens zouden moeten doen als ze in London waren gaan zitten). Ze blijven juist in Nederland zitten want:
    - Daar zaten ze al (goed voor Europees Paspoort, zie boven)
    - Nederland heeft goede voorzieningen op het gebied van wetgeveing en juridische kennis ("Zuidas").
    Slimme zet dus, waar Unilever nog wel terug zal komen van het vertrek naar de UK, maar daar komen ze wel achter?
    En how about RELX dat ook in Londen en Amsterdam zit met een structuur als Unilever?
    RELX zit alleen nog in het VK, is al veel eerder gestopt met de duale structuur.
    Shell heeft geen 'Europees paspoort' nodig.
    Lokaal wordt er gewerkt met plaatselijke werkmaatschappijen, dus Shell Nederland BV, Deutsche Shell GmbH etc.
    De holding houdt alleen aandelen in werkmaatschappijen.
    Essentie van de afspraak VK-EU is geen invoerheffingen en geen quota. Bedrijven kunnen dus rustig goederen heen en weer vervoeren.
  3. forum rang 5 Kees1 4 januari 2021 15:59
    quote:

    Perpboy schreef op 4 januari 2021 15:55:

    Shell wil graag subsidie van Frans voor groene projectjes
    Helemaal eens.
    Maar zouden niet Shell Nederland BV, Deutsche Shell GmbH etc ook subsidie kunnen vragen?
    Het zal wel om de activiteit gaan waarvoor je het vraagt.
    Ik denk dat ExxonMobil en BP met hun dochtermaatschappijen ook gewoon mee kunnen eten uit de ruif van Frans.
    ExxonMobil zat ook in de NAM.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links