Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
vobo
0
quote:

voda schreef op 19 april 2021 07:28:

Twee doden door ongeluk met zelfrijdende Tesla, vermoedelijk niemand achter het stuur

Buitenlandredactie 19-04-21, 01:49 Laatste update: 06:42

Door een ongeluk met een vermoedelijk zelfrijdende auto van Tesla zijn in de Verenigde Staten twee mensen om het leven gekomen. Geen van beiden zou achter het stuur hebben gezeten.

Een politiewoordvoerder in Harris County in de staat Texas zegt dat volgens de eerste bevindingen één inzittende op de passagiersstoel zat en de ander op de achterbank toen de wagen op hoge snelheid van de weg raakte, tegen een boom reed en in brand vloog.

Volgens het vooronderzoek is het “bijna 99.9 procent zeker” dat er niemand achter het stuur zat tijdens het ongeval, aldus politiewoordvoerder Cinthya Umanzor tegen The Wall Street Journal. De krant meldde dat nog onderzocht wordt of het rijhulpsysteem van de wagen was ingeschakeld.

Tesla noemt zijn rijhulpsysteem ook wel de automatische piloot. Het bedrijf wijst erop dat de bestuurder nog steeds zijn handen aan het stuur moet hebben en altijd klaar moet zijn om de controle over te nemen. Hoewel dit soort functies steeds beter worden, maken ze de auto nog niet autonoom.

www.ad.nl/buitenland/twee-doden-door-...

Al in 2018 beschuldigden Amerikaanse consumentenorganisaties Tesla ervan automobilisten te misleiden met beloftes over de veiligheid en mogelijkheden van de AutoPilot-technologie. Volgens hen was er sprake van bedrog en zij dwongen er bij de Amerikaanse toezichthouders op aan om in te grijpen, om te voorkomen dat er meer ongevallen zouden gebeuren.
Je moet wel volledige tekst kopieren.

Het lijkt mij toch simpel om te controleren of er iemand op de bestuurders stoel zit.

Zolang daar niemand zit mag de auto niet rijden. Of zou dat te moeilijk zijn ?
[verwijderd]
1
Lachen, gieren, brullen op het Amerikaanse forum, dit voorval vergt een andere mindset.

Bestuurder: niet.
No claim: NVT.
Gebruik gordel: NVT.
Drank drugs gebruik: NVT.
Gebruik GSM tijdens rijden: NVT.
Geldig rijbewijs: NVT.

Het schade formulier was vlot ingevuld, vervelend dat de twee meerijdende passagiers het niet hebben overleefd.
voda
0
Tesla-baas Musk: automatische piloot stond uit bij dodelijk ongeluk

Tesla-baas Elon Musk wijst de beschuldiging van de hand dat er sprake was van een zelfrijdende auto bij het ongeluk met een Tesla afgelopen weekend. Daarbij kwamen twee mensen om het leven.

Redactie 20-04-21, 03:01

Volgens de data die het bedrijf tot dusverre heeft kunnen inzien, had het voertuig de automatische piloot niet ingeschakeld, meldde de topman op Twitter. Musk meldde ook dat voor de auto niet de optie voor volledig zelfstandig rijden was aangeschaft.

Lees ook
Twee doden door ongeluk met zelfrijdende Tesla, vermoedelijk niemand achter het stuur

Volgens het vooronderzoek van de politie was het “bijna 99,9 procent zeker” dat er niemand achter het stuur zat tijdens het ongeval. Een politiewoordvoerder in Harris County in de staat Texas liet maandag weten dat volgens de eerste bevindingen een van de inzittenden op de passagiersstoel zat en de ander op de achterbank toen de wagen van de weg raakte en tegen een boom reed.

Handen aan het stuur nodig
Musk reageerde echter door te stellen dat de standaard automatische piloot strepen op de weg nodig heeft om te kunnen functioneren en dat die er niet waren op deze weg. Tesla wijst er ook altijd op dat de bestuurder nog steeds zijn handen aan het stuur moet hebben en altijd klaar moet zijn om de controle over te nemen.

Er wordt verder onderzoek naar de zaak gedaan, onder meer door verkeersdienst National Transportation Safety Board (NTSB). De politie in Texas zal dinsdag met huiszoekingsbevelen de data gaan ophalen bij Tesla, meldde een politieofficier aan persbureau Reuters.

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/auto/tesla-baas-musk-automa...
voda
0
‘No one was driving the car’: 2 men dead after fiery Tesla crash near The Woodlands, officials say

HOUSTON – A Memorial Hermann doctor has been identified as one of two men killed when the Tesla they were in crashed into a tree. The accident has made national headlines because local officials investigating the accident say no one was driving the vehicle.

The crash happened at 11:25 p.m. Friday in the Carlton Woods subdivision near The Woodlands. The car burst into flames after hitting a tree near 18 Hammock Dunes Place.

Harris County Precinct 4 Constable Mark Herman told KPRC 2 that the investigation showed “no one was driving” the fully electric 2019 Tesla when the accident happened. There was a person in the passenger seat of the front of the car and in the rear passenger seat of the car.

One of those men has now been identified as Dr. William Varner, a member of the Memorial Hermann medical system.

The charred wreckage of a crash involving a self-driving Tesla vehicle is seen on April 17, 2021. (KPRC)
Constable Herman said authorities believe no one else was in the car and that it burst into flames immediately. He said he believes it wasn’t being driven by a human.

Harris County Constable Precinct 4 deputies said the vehicle was traveling at a high speed when it failed to negotiate a cul-de-sac turn, ran off the road and hit the tree.

KPRC 2 reporter Deven Clarke spoke to one man’s brother-in-law who said he was taking the car out for a spin with his best friend, so there were just two in the vehicle.

The owner, he said, backed out of the driveway, and then may have hopped in the back seat only to crash a few hundred yards down the road. He said the owner was found in the back seat upright.

The charred wreckage of a crash involving a self-driving Tesla vehicle is seen on April 17, 2021. (KPRC)
The brother-in-law of one of the victims said relatives watched the car burn for four hours as authorities tried to tap out the flames.

Authorities said they used 32,000 gallons of water to extinguish the flames because the vehicle’s batteries kept reigniting. At one point, Herman said, deputies had to call Tesla to ask them how to put out the fire in the battery.

Authorities will perform autopsies on both men.

The National Highway Traffic Safety Administration sent KPRC 2 the following statement:

“NHTSA is aware of the tragic crash involving a Tesla vehicle outside of Houston, Texas. NHTSA has immediately launched a Special Crash Investigation team to investigate the crash. We are actively engaged with local law enforcement and Tesla to learn more about the details of the crash and will take appropriate steps when we have more information.”

Elon Musk, the CEO of Tesla Motors, tweeted about the crash on Monday, saying that data logs recovered showed that autopilot was not enabled and the car did not purchase FSD.

On Monday night, Memorial Hermann issued the following statement regarding the loss of Dr. Varner in this accident.

“Dr. Varner was a tremendous human being who personally impacted many throughout our Memorial Hermann The Woodlands Medical Center family over the years. Our thoughts and prayers go out to his entire family, and also to those who had the privilege of working and serving alongside him in various capacities. He will be dearly missed by so many.”

Justin Kendrick, SVP & CEO, Memorial Hermann The Woodlands Medical Center
Copyright 2021 by KPRC Click2Houston - All rights reserved.

www.click2houston.com/news/local/2021...

(met afbeeldingen en video)
Gerardke
0
Als er in mijn auto niemand aan het stuur zit en de autopilot staat uit gaat hij ook crashen !
voda
0
China tikt Tesla op de vingers: ‘Auto's moeten veiliger’

China heeft Tesla gemaand meer aandacht te schenken aan de veiligheid van de elektrische auto’s. In een artikel van staatspersbureau Xinhua staat dat het Amerikaanse bedrijf dat moet doen om het vertrouwen van consumenten te winnen. Daarbij verwijst het persbureau naar zaken als niet goed werkende remmen en auto’s die tijdens het laden in vlammen opgaan.

Autoredactie 20-04-21, 15:58 Laatste update: 20-04-21, 16:01

De publieke kritiek van Tesla komt op een moment dat het bedrijf in China toch al in de belangstelling staat. Tijdens de belangrijke autoshow van Shanghai klom maandag een vrouw uit protest op het dak van een Tesla. De vrouw voert al langer actie tegen het bedrijf omdat door haperende remmen zij en haar gezin naar eigen zeggen bijna waren omgekomen.

Lees ook
Tesla-baas Musk: automatische piloot stond uit bij dodelijk ongeluk

Ook in de Verenigde Staten was Tesla in het nieuws, omdat een auto in Texas crashte waarbij twee mensen omkwamen. De slachtoffers zaten in de passagiersstoel en op de achterbank waardoor het lijkt alsof er niemand achter het stuur heeft gezeten. Tesla-topman Elon Musk maakte op Twitter bekend dat Autopilot, de naam van het programma van Tesla voor semi-autonoom rijden, volgens de gegevens van het bedrijf niet aan stond.

Het is niet de eerste keer dat Tesla vanwege veiligheid in China tegenwind krijgt. Toezichthouders riepen het bedrijf al eens op het matje vanwege accubranden en abnormale acceleraties van de voertuigen. Ook moest Tesla zijn verontschuldigingen aanbieden aan de beheerder van het Chinese elektriciteitsnetwerk. In een video leken Tesla-medewerkers een plotseling stroomverschil op het netwerk aan te wijzen als de oorzaak voor schade aan een auto.

Desondanks is Tesla nog steeds erg populair in China, waar het bedrijf een eigen fabriek heeft. In maart leverde Tesla er bijna 35.000 auto’s af.

www.ad.nl/auto/china-tikt-tesla-op-de...
voda
0
De magere erfenis van Tesla in Tilburg
Hella Hueck Jeroen Segenhout 23 apr

De Tilburgse assemblagefabriek van Tesla moest een visitekaartje worden voor Noord-Brabant. Maar de fabriek gaat dicht en de vergezichten over een Groene Autovalley waar Tesla, DAF en VDL Nedcar samen schone auto's zouden bouwen, zijn op niets uitgelopen.

Wie bij Tesla in dienst komt, belooft contractueel op straffe van een boete nooit foto's of filmpjes van binnen te maken. Foto: Bas Czerwinski voor het FD

Ze hoeven niet meer te komen, de 96 medewerkers van de assemblagefabriek in Tilburg. Een maand geleden kreeg het personeel te horen dat Tesla ermee stopt. Niet omdat het slecht gaat met de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's — integendeel — maar omdat het logistiek handiger en goedkoper is om de auto's in hun geheel in andere fabrieken te produceren.

Het moet een desolate aanblik zijn, een lege assemblagehal van 45.000 m². Maar de buitenwereld krijgt geen inkijkje. Wie bij Tesla in dienst komt, belooft contractueel op straffe van een boete nooit foto's of filmpjes van binnen te maken. Laat staan te delen. En omdat er nog hard wordt onderhandeld over het sociaal plan, houdt iedereen zich daar maar liever aan.

Korte piektijden
‘In Tilburg brachten wij de auto’s tot leven’ vertelt een medewerker die anoniem wil blijven. Hij maakte de onstuimige groei van binnenuit mee. Tachtig uur werken hoorde er gewoon bij, maar het was een 'fantastische tijd' om mee te bouwen aan een 'ontzettend vet merk'.

Eén keer per kwartaal kwamen containers vol Tesla's vanuit Fremont in Californië in onderdelen naar Brabant. Het bedrijf hoefde zo minder invoerrechten te betalen dan bij de import van een complete auto. Na binnenkomst van de onderdelen was het 'een gekkenhuis' en werkten er 450 man tegelijkertijd in de fabriek. In een half uurtje tijd werden de auto's gecontroleerd en rijklaar gemaakt. De belangrijkste klus: de batterij plaatsen.

Uitzendbureaus moesten in de hoogtij dagen 250 man extra optrommelen om de piek op te vangen. Die konden niet genoeg Nederlands personeel vinden om het vrij eenvoudige controle werk te doen. 'Mensen uit Peru, Bulgarije, Spanje, echt van alles liep er rond.'

Alles elektrisch
Beelden van de opening, nog maar acht jaar geleden, zijn er wél in overvloed. Medewerkers juichen als een rode Tesla naar buiten wordt gereden. Oud-minister Henk Kamp van Economische Zaken staat glunderend naast ceo Elon Musk, die in februari 2014 langskomt om de uitbreiding van de fabriek te vieren.

Foto Guus Schoonewille/ANP

De Model S is dan nog maar een half jaartje op de Europese markt. Toch zijn er in Nederland al 1200 van verkocht. Nederland wil groots inzetten op elektrisch rijden. In 2025 moeten er één miljoen auto's met een stekker rondrijden. Daarom wordt elektrisch rijden flink gestimuleerd, met een veel lagere fiscale bijtelling voor zakelijke rijders.

Heeft Tesla baat bij de belastingvoordelen, vraagt een verslaggever van RTL Z. Musk glimlacht minzaam. 'Zeker. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we anders zeker minder auto's hadden verkocht.'

De regeling maakt vooral de dure Tesla's relatief goedkoop en groeit uit tot een politieke rel. 'We hebben er €6 mrd in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen', is uiteindelijk in 2016 de conclusie van Eric Wiebes, toenmalig staatssecretaris van Financiën.

Visitekaartje
Musk zet de assemblagehal ondertussen in als showroom. Hij moet voet aan de grond krijgen in Europa, waar het merk nog nauwelijks bekend is. ‘Het zag er allemaal superstrak, stil en schoon uit’, zegt een voormalig topmanager van Tesla. Op de eerste verdieping is een vergaderzaal, die uitkijkt op het 750 meters tellend indoor testcircuit. Accountmanagers van leasemaatschappijen mogen erop uitkijken. Zelfs vanuit het Midden-Oosten worden zakenrelaties ingevlogen.

Onduidelijk is welke financiële steun Tesla nog meer heeft gekregen. Erik de Ridder, in die tijd wethouder economie in Tilburg, heeft altijd volgehouden dat er geen subsidie is verstrekt om Tesla te verleiden. Op vragen van het FD wil de Ridder geen antwoord geven om zijn opvolgers 'niet voor de voeten te lopen in hun werkzaamheden.' Duidelijk is wel dat Tesla graag van alle overheidsfaciliteiten gebruikmaakt. Het bedrijf vroeg vorig jaar ook voor bijna €7 mln aan loonkostensteun aan vanwege de coronacrisis. Tesla reageerde niet op vragen van het FD.

voda
0
Deel 2:

Het verkoopsucces van Tesla: in Nederland rijden inmiddels 280.000 elektrische auto's rond, waarvan 20% van Tesla-makelij. Foto: Bas Czerwinski voor het FD

'Beste reclame'
Nederland dacht veel baat te hebben met de vestiging van Tesla, dat ook zijn hoofdkantoor van Londen naar Amsterdam verhuisde. Het was 'de beste reclame die je kon wensen' om nieuwe bedrijven naar het zuiden te lokken, zegt Eelko Brinkhoff, directeur buitenlandse investeringen & internationale handel bij de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM). Op industrieterrein Vossenberg in Tilburg, waar Tesla neerstrijkt, zitten ook bedrijven als Coca-Cola, Sony en Fuji Film. ‘Met al die bedrijven kom je dus echt met een verhaal naar buiten.’

GroenLinks ziet het als een kans om weer 'een stukje maakindustrie in Nederland te krijgen.' Kamerlid Liesbeth van Tongeren schetst in de Tweede Kamer een Groene Autovalley waar Tesla, DAF en VDL Nedcar samen schone auto's zouden kunnen bouwen. Maar Tesla vaart volledig zijn eigen koers. Kennis delen met andere autoproducenten is daar geen onderdeel van.

Wat nu met 45.000 m² op bedrijventerrein Vossenberg?
Achteraf voelt Yusuf Celik, fractievoorzitter van de PvdA in Tilburg, zich door Tesla bij de neus genomen. Hij zat in 2013 in de gemeenteraad, toen bekend werd dat Tesla zich zou gaan vestigen op bedrijventerrein Vossenberg. 'We waren blij met de komst van een hightech werkgever, die de komende jaren sterk zou gaan groeien, banen zou creëren en nieuwe innovatieve bedrijven zou trekken.'

Nu weet Celik beter: 'Ons werd een vette worst voorgehouden. Uiteindelijk bleken het kwetsbare banen te zijn, die vooral door arbeidsmigranten werden ingevuld.' Eelko Brinkhoff van BOM noemt het afschalen van Tesla in Tilburg ‘erg jammer, maar geen klap voor de regio.' Hij verwacht dat er snel een nieuwe huurder zal zijn voor de assemblagehal, mocht Tesla die gaan verlaten. ‘Er is echt krapte in de Brabantse markt met enorm veel vraag naar bedrijfsterreinen en bedrijfsgebouwen van 10.000 m² en meer.'

Tesla verdwijnt sowieso niet volledig uit Tilburg. Op andere locaties worden reparaties uitgevoerd, ook is de stad distributiepunt voor service-onderdelen in Europa. Afgelopen september heeft de gemeenteraad groen licht gegeven voor Wijkevoort, een nieuw bedrijventerrein waar de crème de la crème van de logistiek en maakindustrie zich moet gaan vestigen. Celik roept juist op tot bezinning. 'Door ons alleen te profileren als logistieke hotspot ontwikkelt onze economie zich te eenzijdig. De omgeving verandert in een landschap van zwarte dozen. Het werk in die dozen is vaak laaggeschoold en kwetsbaar voor automatisering.’


Kantelpunt
Twee jaar geleden lag de strategische vraag voor: moest er in Tilburg geïnvesteerd worden in een nieuwe lijn voor de razend populaire Model 3? De Model S en de Model X zijn fiscaal niet meer aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. De Model 3 wordt echter op efficiënte wijze in Fremont geproduceerd en komt kant en klaar de boot afgerold. Een nieuwe fabriek in China levert ook auto's voor de Europese markt en later dit jaar komt er nog een megafabriek in Berlijn bij.

Uit gesprekken die het FD voerde, blijkt dat de Tesla-directie in Nederland twee jaar geleden al voorstelde om te stoppen met de assemblage in Tilburg. Maar de financiële voordelen waren toen nog te gunstig en het plan ging in de ijskast. Nu sluit het boek voor assemblage in Tilburg alsnog. Een ding is zeker: voor Elon Musk was het een succesvolle marketingmachine. Het aantal verkochte elektrische auto's, inclusief hybride, ligt in Nederland rond 280.000. Daarvan is 20% een Tesla.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1381221/de-magere-er...
[verwijderd]
0
2021 word denk ik het kantelpunt voor Tesla. Cijfers gaan tegenvallen, het is tijd voor een correctie richting 300 dollar.
En dat is nog steeds te veel.
beginnendebelegger
0
Geen enkel aandeel zal de komende jaren tegenvallen. Dit is nu eenmaal door alle inkoopprogrammas van de fed en de ECB. Alles zal tot in de hemel moeten
Dutcheon
0
quote:

Jemoetwat schreef op 26 april 2021 16:02:

2021 word denk ik het kantelpunt voor Tesla. Cijfers gaan tegenvallen, het is tijd voor een correctie richting 300 dollar.
En dat is nog steeds te veel.
Lol, voor de belegger die instapt op de koers wel ja, de belegger die wat van Tesla weet, die ziet dat ze enorm groeien, alle auto's die ze produceren verkopen ze moeiteloos en dat zonder reclame anders dan twitter...

Dit soort loze lulkoek slaat nergens op.
Tesla groeit op dit moment nogsteeds enorm hard als je enkel naar omzet en winst kijkt. Kijk dan ook nog even naar de fabrieken in Duitsland en Texas die dit jaar gaan draaien en winst verdubbelt makkelijk opnieuw in 2022.
Dat niet iedereen een tesla wil en kan kopen is geen probleem, er zijn genoeg mensen die er wel één kopen ;)
voda
0
Tesla boekt recordwinst

Door ABM Financial News op 26 april 2021 22:34
Views: 4.504

(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordwinst geboekt, ondanks verstoringen in de toeleveringsketen en toenemende zorgen over de veiligheid van zijn auto's. Dit bleek maandagavond uit cijfers van de fabrikant van elektrische auto's.

In het afgelopen kwartaal steeg de omzet met circa 74 procent ten opzichte van een jaar eerder tot 10,4 miljard dollar. Onder de streep bleef een nettowinst over van 438 miljoen dollar. Analisten geraadpleegd door FactSet hielden gemiddeld rekening met een omzet van 10,5 miljard dollar en een winst van 509 miljoen dollar.

Tesla profiteerde van de sterke verkopen van de Model Y en een aanhoudende sterke vraag vanuit China. Eerder deze maand liet Tesla al weten dat het circa 184.800 voertuigen afleverde in de eerste drie maanden van dit jaar, hetgeen bijna het dubbele is van het aantal dat een jaar eerder werd afgeleverd. In 2020 leverde Tesla bijna een half miljoen voertuigen en de autofabrikant verwacht dit jaar 50 procent meer voertuigen af te leveren.

De vrije kasstroom bedroeg in het afgelopen kwartaal 293 miljoen dollar tegen 895 miljoen dollar negatief een jaar eerder. Er zat 17,1 miljard dollar in kas tegen 8,0 miljard dollar een jaar eerder.
voda
0
Tesla verkoopt deel bitcoins alweer
Van onze redacteur 07:33

Automaker Tesla heeft 10% van zijn bitcoinreserves verkocht. Dat meldde oprichter Elon Musk maandag na de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal. Volgens Musk wil het bedrijf daarmee aantonen hoe goed de cryptovaluta te verhandelen valt en dat het daarmee een waardig alternatief is voor cash.

Tesla kocht eerder dit jaar voor ruim $1 mrd aan bitcoins. Met de verkoop van een tiende daarvan, stroomde er $101 mln de bedrijfskas weer in.

Met het aankopen van zo'n grote hoeveelheid bitcoins eerder dit jaar, gaf Tesla de cryptomunt een duw in de rug. Bitcoins werden lange tijd vooral gezien als instrument voor speculanten en als middel voor criminelen om geld wit te wassen. Doordat Tesla de munt op zijn balans heeft genomen, werden ook andere ondernemingen gedwongen nog eens naar de bruikbaarheid van bitcoins te kijken.

Maar bedrijven blijven vooralsnog terughoudend met cryptovaluta op hun balans te nemen, vooral vanwege de soms heftig fluctuerende koersen. Ook hebben zij hun bedenkingen bij hoe waardevast de munt is.

Musk, die ook privé in cryptomunten belegt, is echter een groot fan van bitcoins. Hij liet al eens weten dat klanten hun Tesla binnenkort ook in bitcoins mogen afrekenen.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1381726/tesla-verkoo...
[verwijderd]
1
quote:

Dutcheon schreef op 27 april 2021:

[...]

Dit soort loze lulkoek slaat nergens op.
Tesla groeit op dit moment nogsteeds enorm hard als je enkel naar omzet en winst kijkt. Kijk dan ook nog even naar de fabrieken in Duitsland en Texas die dit jaar gaan draaien en winst verdubbelt makkelijk opnieuw in 2022.
Dat niet iedereen een tesla wil en kan kopen is geen probleem, er zijn genoeg mensen die er wel één kopen ;)
Dus jij vindt een k/w van x1000 normaal?
Over lulkoek gesproken.
Ron-tron system
0
De markt is in zijn opzet geslaagd particulieren laten geloven dat de sky the limit is.
Gewoon wachten op een reset die er onvermijdelijk komt denk ik dan:)
gbakl
0
(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordwinst geboekt, ondanks verstoringen in de toeleveringsketen en toenemende zorgen over de veiligheid van zijn auto's. Dit bleek maandagavond uit cijfers van de fabrikant van elektrische auto's.
.
eigenlijk gewoon misleiding dit soort teksten.
haal de winst uit de verkoop CO2 emissierechten weg en ook nog eens de tijdelijke en
mogelijk eenmalige winst op bitcoins en wat blijft er dan nog precies over van een winst op de verkoop van auto's?

en ga dan nog maar eens bovenstaande tekst herschrijven.
voda
0
Tesla gaat zonnepanelen alleen nog in combinatie met thuisbatterij verkopen

Tesla gaat zijn zonnepanelen en zonnedakpannen vanaf deze maand enkel nog in combinatie met zijn thuisbatterij Powerwall verkopen. Dat heeft topman Elon Musk op Twitter bekendgemaakt.

?In een reeks van Twitterberichten meldt Musk dat de stroom die de zonnepanelen opwekken direct in de thuisbatterij opgeslagen worden. De Powerwall kan de huiseigenaren vervolgens ook bij eventuele stroomstoringen van elektriciteit voorzien.

Aansluiting
Bovendien zorgt de aansluiting op de thuisbatterij er volgens Musk voor dat zonnepaneeleigenaren niet langer op toestemming van de netbeheerder hoeven te wachten om de opgewekte stroom te mogen terugleveren.

‘Tesla Solar + Powerwall-batterij stelt consumenten in staat hun eigen nutsbedrijf te zijn’, aldus Musk op Twitter.

Starting next week, Tesla Solar Panels & Solar Roof will only be sold as an integrated product *with* Tesla Powerwall battery

— Elon Musk (@elonmusk) April 22, 2021

solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
voda
0
Tesla haalt recordwinst in eerste kwartaal
Eva Schram 00:48

Reuters

Tesla leverde meer auto's (184.800) dan ooit in het eerste kwartaal en behaalde daarmee meer winst dan ooit tevoren. Dat blijkt uit de presentatie van de kwartaalcijfers na het sluiten van de beurzen in New York. Uit een omzet van $10,4 mrd (waarvan $9 mrd omzet uit de auto-divisie, Tesla verkoopt immers ook zonnepanelen) hield het bedrijf van Elon Musk $438 mln winst over. Dat komt neer op 93 cent per aandeel. Daarmee doet Tesla TSLA$738,20+1,21% het beter dan verwacht werd door analisten, die op 80 cent per aandeel rekenden. De omzet groeide het afgelopen kwartaal met 74% ten opzichte van een jaar eerder.

Tesla leverde in 2020 op een haar na een half miljoen auto's. Dit jaar verwacht het zeker 50% meer te leveren. De koers van het bedrijf daalde nabeurs 3%, al krabbelde het in afwachting van het telefoongesprek met investeerders en analisten weer iets op.

Best verkopende premium sedan
Tesla's Model 3 is 3,5 jaar nadat het eerste exemplaar van de band rolde de beste verkopende 'premium sedan' ter wereld, meldt het bedrijf in een persbericht. Ze verkochten in 2020 beter dan BMW's 3-series en Mercedes' E-klasse. 'Dit laat volgens ons zien dat een elektrische auto een leider in een categorie kan zijn', schrijft Tesla in het bericht. 'We geloven ook dat Model Y niet alleen een leider in z'n categorie kan zijn, maar de best verkopende auto van welk model dan ook ter wereld kan worden.' In het gesprek met analisten voegde Musk daaraan toe dat dat 'zeer waarschijnlijk' al in 2022 het geval zal zijn.

Tegelijkertijd verliest Tesla in Noord-Amerika marktaandeel in het segment elektrische auto's. Amerikanen kopen weliswaar steeds vaker elektrische auto's - 7,8% van de nieuwe auto's die in de VS gekocht werden in het eerste kwartaal waren elektrisch, meldt onderzoeksbureau Cox Automotive, tegen 4,8% een jaar geleden - maar dat zijn ook steeds vaker niet Tesla's. Vorig jaar had de Californische maker in het eerste kwartaal nog 83% van de elektrische markt in de VS in handen. Het afgelopen kwartaal was dat 71%.

Tesla verdient nog altijd honderden miljoenen aan de verkoop van zogenaamde 'regulatory credits'. Die krijgt een automaker voor elke auto die het produceert die geen broeikasgassen produceert. Tesla maakt alleen maar van dat soort auto's, dus verkoopt certificaten door aan automakers die nog vooral benzine-auto's maken. In het eerste kwartaal droegen deze certificaten $518 mln bij aan de omzet van Tesla. De angst van investeerders is dat naarmate andere automakers in de VS meer elektrische auto's gaan verkopen, een trend die volgens Cox Automotive al gaande is, de omzet uit deze certificatenverkoop zal afnemen, wat voor problemen voor Tesla zou kunnen zorgen.

Chiptekort
Wereldwijd hadden automakers in het eerste kwartaal te maken met een chiptekort, waardoor productie van populaire modellen als de Ford F-150 tijdelijk werden stilgelegd. Van General Motors tot Toyota tot Daimler tot Hyundai, alle autobedrijven leken door het tekort te zijn aangedaan.

In die nieuwsgolf bleef het behoorlijk stil rond Tesla. De aanname was stilletjes dat Tesla niet genoeg auto's produceerde om de pijn te voelen (de 184.800 uit het eerste kwartaal vallen in het niet bij de aantallen auto's die bij andere automakers van de band rollen), maar dat is niet hoe het zit, liet het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers weten. 'We hebben om problemen met chipaanvoer heen kunnen navigeren door extreem snel om te schakelen naar nieuwe microcontrollers', schrijft het bedrijf in het persbericht, 'en tegelijkertijd firmware te ontwikkelen voor nieuwe chips die door nieuwe toeleveranciers wordt geleverd.' In gesprek met analisten noemde Musk het chiptekort ook voor Tesla 'een enorm probleem'.

Crash in Houston
Tijdens het gesprek met analisten kwam de recente crash van een Tesla-auto in Houston, Texas, waarbij twee inzittenden om het leven kwamen, amper aan bod. Een retail-investeerder vroeg specifiek hoe Tesla 'de misleidende berichtgeving in de mainstream media' gaat bevechten. VP voor engineering Lars Moravy ging niet echt in op die vraag, maar lichtte wel kort toe wat er tot nu toe uit het onderzoek naar de crash gekomen is. 'We werken samen met de lokale autoriteiten en veiligheidsagentschap NTSB en geven hen alle toegang die ze nodig hebben. Vorige week hebben we samen een studie gedaan naar de crash, waarbij we leerden dat het automatisch sturen niet geactiveerd kon worden op de weg waarop de auto reed. Het onderzoek wees ook uit dat er aan het wiel werd gedraaid, wat de waarschijnlijkheid dat er iemand in de chauffeursstoel zat vergroot.' Vorige week had Musk al getweet dat het programma autopilot, dat de auto zelfrijdend maakt, niet aan stond in de auto. Moravy gaf aan dat het onderzoek nog loopt.

Eerder hadden autoriteiten aangegeven dat er niemand achter het stuur van de auto had gezeten. Tesla zegt tegen al z'n klanten dat de zelfrijdende functies alleen aangezet moeten worden als er iemand achter het stuur zit.

Originele link van het artikel: fd.nl/ondernemen/1381654/tesla-haalt-...
gbakl
0
In het eerste kwartaal droegen deze certificaten $518 mln bij aan de omzet van Tesla. De angst van investeerders is dat naarmate andere automakers in de VS meer elektrische auto's gaan verkopen, een trend die volgens Cox Automotive al gaande is, de omzet uit deze certificatenverkoop zal afnemen, wat voor problemen voor Tesla zou kunnen zorgen
.
het lijkt erop dat er iets meer aandacht komt voor de echte cijfers en waar de "winst"
vandaan komt...
.
Tesla, Inc. (TSLA)
NasdaqGS - NasdaqGS Real Time Price. Currency in USD

738.20+8.80 (+1.21%)
At close: April 26 4:00PM EDT
715.58 -22.62 (-3.06%)
Pre-Market:
7.729 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 22:00
Koers 149,840
Verschil -5,610 (-3,61%)
Hoog 0,000
Laag 0,000
Volume 315.282
Volume gemiddeld 100.916.123
Volume gisteren 75.580.637