AMG « Terug naar discussie overzicht

AMG: lithium met de laagste kostprijs

487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aandachtige lezer
0
quote:

Profitmaker schreef op 14 april 2021 12:19:

Insider aankopen: bijna halve ton!

www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...
Dat is op zich een mooi teken, al is een halve ton nu ook weer niet zo heel veel.

Wat me wel verrast dat ik vandaag hoorde dat ING nog steeds een koersdoel hanteert van € 25,-. Klopt dat, en zo ja, waarom is dat?
Op zich lijkt het me vreemd omdat ING laatst nog een koopadvies af gaf.
Deventenaarforever
1
quote:

Aandachtige lezer schreef op 21 april 2021 19:49:

[...]

Dat is op zich een mooi teken, al is een halve ton nu ook weer niet zo heel veel.

Wat me wel verrast dat ik vandaag hoorde dat ING nog steeds een koersdoel hanteert van € 25,-. Klopt dat, en zo ja, waarom is dat?
Op zich lijkt het me vreemd omdat ING laatst nog een koopadvies af gaf.
Klopt maar in het verleden gaf ing een koersdoel van 50 af en anderen zaten toen veel lager. Makkelijk om koersdoelen af te geven als je eerst de koersbewegingen afwacht. Als AMG erg stijgt passen ze het weer aan. Altijd achter de muziek aanlopen.
DeZwarteRidder
0
Chileens lithiumbedrijf ziet 30 procent marktgroei
20-05-2021 10:05 - Verkoop van elektrische auto verdrievoudigde in kwartaal.

(ABM FN-Dow Jones) SQM verwacht dit jaar 30 procent meer lithiumcarbonaat te verkopen, nadat de omzetvolumes in het eerste kwartaal bijna verdriedubbelden. Dat maakte het Chileense bedrijf woensdagavond bekend.

De omzetvolumes in het lithiumbedrijf stegen met circa 180 procent in het afgelopen kwartaal.

Deze groei zou samenhangen met de verkoop van elektrische auto's, die met 1,1 miljoen verkochte auto's in het eerste kwartaal van 2021 het drievoudige was van een jaar eerder.

Het bedrijf rekent op een groei van de lithiummarkt met minimaal 30 procent dit jaar en verwacht dit jaar meer dan 85.000 ton lithiumcarbonaat te verkopen, wat meer dan 30 procent groei zou zijn op jaarbasis. Daarbij zullen de prijzen in de rest van het jaar sneller stijgen, verwacht SQM.

De omzet van SQM steeg in het afgelopen kwartaal met 35 procent van 392 miljoen naar 528 miljoen dollar. De omzet uit lithium verdubbelde van 65 miljoen tot 135 miljoen dollar.

Het bedrijf, voluit Sociedad Quimica y Minera de Chile, boekte een winst van 68 miljoen dollar, tegen 45 miljoen dollar een jaar eerder.

Door: ABM Financial News.
Aandachtige lezer
0
quote:

Willempie schreef op 21 april 2021 20:02:

[...]

Klopt maar in het verleden gaf ing een koersdoel van 50 af en anderen zaten toen veel lager. Makkelijk om koersdoelen af te geven als je eerst de koersbewegingen afwacht. Als AMG erg stijgt passen ze het weer aan. Altijd achter de muziek aanlopen.
Zoals je het nu uitlegt is het sowieso niet sterk van ING. De adviezen geven dan weinig houvast.
Maar het gaat ook om de combinatie: koopadvies met een koersdoel lager dan de koers destijds en ook nu nog is.
Huppelkatje
1
[quote alias=Aandachtige lezer id=13379136 date=202104211949]
[...]

Dat is op zich een mooi teken, al is een halve ton nu ook weer niet zo heel veel.

Wat me wel verrast dat ik vandaag hoorde dat ING nog steeds een koersdoel hanteert van € 25,-. Klopt dat, en zo ja, waarom is dat?
Op zich lijkt het me vreemd omdat ING laatst nog een koopadvies af gaf.
[/quote
Advies ING vandaag €35,= (kopen)
DeZwarteRidder
0
Pilbara Minerals reaps rewards of Altura acquisition
1087 Views

Australia’s Pilbara Minerals said Thursday its spodumene concentrate production more than tripled in the financial year 2021 on the back of improved market conditions and strong operational performance.

The miner produced 281,440 dry metric tonnes of spodumene concentrate, compared to 90,768 dmt a year earlier. Shipments rose 142% in the same period to 281,440 dmt, from 116,256 dmt, supported by a significant increase in demand in the second half of FY2021, which ended on 30 June 2021.

Thanks to several improvement projects in processing, Pilbara achieved higher feed and utilisation, as well as improved recoveries, leading to a reduction in the average unit cash operation cost to AUD 519/dmt ($389/dmt) cif China. This, in turn, helped the company to increase its cash gross margin from operations and reduce both debt and net loss, Kallanish notes.

Financial results for the year show revenue increased 108.9% y-o-y to AUD 175.82m and net loss attributable to shareholders came down to AUD 51.4m.

“What an incredible turnaround we have seen during the second half of FY2021,” comments managing director Ken Brinsden. “Global demand growth for lithium raw materials has now really kicked-in and it is resulting in substantial increases in the price received for our products.”

The executive notes that production from the processing plant acquired from Altura is “completely uncommitted.” Pilbara plans to sell such capacity on the spot market through its recently launched BMX platform – “an additional sales channel to help realise more of the available margin available between the value of spodumene concentrate and lithium hydroxide in this buoyant market, which will be an outstanding outcome for us and our shareholders,” he adds.

Looking ahead, Pilbara expects production in FY2022 to be around 460,000-510,000 dmt and sales at 440,000-490,000 dmt. The average operating cost for its spodumene concentrate should be around AUD 525-575/dmt cif China, before lowering to AUD 450-500/dmt beyond FY2023.
Joop213
0
quote:

Aandachtige lezer schreef op 6 april 2021 18:37:

[...]

En het bepaald niet ondenkbaar dat de koers binnen een kalenderjaar nogmaals verdubbelt.
Een kanttekening daarbij, is dat dit mede te danken is aan de geldontwaarding. Er is zoveel meer geld in omloop sinds de Coronatijd, dat beleggers én consumenten steeds meer geld over kunnen en zullen hebben voor zaken die werkelijke waarde hebben.
Er is helemaal geen extra geld in omloop gekomen. Dat denken een hoop mensen maar dat is niet zo. We mogen goedkoper lenen maar dat wil niet zeggen dat we dat massaal doen. Op de loonstrookjes zien we weinig terug van al dat extra fictieve geld. Dat de koers kan verdubbelen zal ik niet ontkennen, maar dan moet de lithiumprijs wel blijven stijgen
Aandachtige lezer
0
quote:

Joop213 schreef op 30 augustus 2021 11:49:

[...]

Er is helemaal geen extra geld in omloop gekomen. Dat denken een hoop mensen maar dat is niet zo. We mogen goedkoper lenen maar dat wil niet zeggen dat we dat massaal doen. Op de loonstrookjes zien we weinig terug van al dat extra fictieve geld. Dat de koers kan verdubbelen zal ik niet ontkennen, maar dan moet de lithiumprijs wel blijven stijgen
Waar denk jij dat al het geld dat overheden geleend hebben tijdens de Coronacrisis vandaan komt? Er is bepaald geen krapte op dit kapitaalmarkt door ontstaan. Uiteindelijk komt dit geld direct of indirect (opkopen staatspapieren) bij de centrale banken vandaan, dus geldcreatie.
Hoosier
0
DeZwarteRidder
0
Rock Tech bouwt grootste lithiumfabriek van Europa in Duitsland
Van onze redacteur 16:30

Het Duits-Canadese Rock Tech gaat de grootste lithiumfabriek van Europa bouwen in de Duitse deelstaat Brandenburg. Lithium is een belangrijke grondstof bij de productie van batterijen voor onder andere elektrische auto's. Het productiebedrijf kost zo'n €470 mln en moet in 2024 klaar zijn.

De fabriek gaat de raffinage van ruwe lithium faciliteren. Die kan op zijn beurt weer gebruikt worden bij de productie van autobatterijen. Met de hoeveelheid lithium die de fabriek gaat produceren kunnen per jaar 500.000 elektrische auto's gebouwd worden, zo stelt Rock Tech.
Tesla

Door de gigantische vraag naar elektrische batterijen is Rock Tech van plan om op den duur vijf fabrieken neer te zetten, zo verklaarde het tegenover de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

In de buurt van de geplande bouwlocatie is een autofabriek in aanbouw van Tesla TSLA$797,36+1,51% . De fabrikant van elektrische auto's heeft bovendien plannen liggen om met steun van de Duitse overheid een eigen batterijfabriek neer te zetten.

Verschillende automakers nemen al een voorsprong op de verhoogde productie van elektrische voertuigen door overeenkomsten te sluiten met batterijproducenten. BMW beklonk een deal met batterijmaker Automotive Cells Company en VW deed hetzelfde met het Zweedse Northvolt. Het merendeel van de geplande 38 batterijfabrieken in Europa komt in Duitsland, zo berekende persbureau Bloomberg.

Tot nu toe vindt de verwerking van lithium vrijwel alleen plaats in Azië en dan met name China. Alleen het Nederlandse metaalbedrijf AMG heeft naast Rock Tech plannen om een lithiumverwerkingsfabriek te bouwen in Europa. Deze fabriek moet in het Oost-Duitse Zeitz komen en gaat 20.000 ton lithium per jaar verwerken, 4.000 ton minder dan de fabriek van Rock Tech.

Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1415562/rock-tech...
Aandachtige lezer
0
Concurrentie vanuit Rock Tech dus. Aan de andere kant: is ook een signaal dat ze bij AMG geen gekke keuze hebben gemaakt.
DeZwarteRidder
0
quote:

Aandachtige lezer schreef op 15 oktober 2021 12:06:

Concurrentie vanuit Rock Tech dus. Aan de andere kant: is ook een signaal dat ze bij AMG geen gekke keuze hebben gemaakt.
Heinz is erg goed in mooie plannetjes maken, maar de uitvoering valt altijd weer tegen.
ff_relativeren
3

Even een paar dingen duidelijk stellen ;

Rock Tech heeft een market cap van (naar boven afgerond) € 457 miljoen.
Advanced Metallurgical Group (AMG) heeft een market cap van (naar boven afgerond) € 936 miljoen. (2x zo groot)

Rock Tech heeft volgens haar eigen persbericht op 11 oktober (2021) alleen nog maar een stuk grond aangekocht.
De rest van het verhaal zijn mooie plannen -die vast wel uitgevoerd zullen worden-.
Saillant detail dat je van DeZwarteRidder niet hebt gekregen maar wat wel in het Canadese persartikel staat :

>> binnen 6 maanden zal Rock Tech haar eerste aanbetaling op de grond doen van € 1,1 miljoen <<

"In order to acquire the site, Rock Tech will make a cash payment to the property owners totalling 1,130,877€ no later than six (6) months from the date of the agreement. The property owners are at arm’s length to Rock Tech."

Bron : www.rocktechlithium.com/news/antrieb-... .

Beide bedrijven, Rock Tech en AMG , willen op afzienbare termijn hun startcapaciteit tot 5x vergroten.
En voordat DeZwarteRidder de indruk zou kunnen wekken dat de aanwezigheid van Rock Tech een ongezonde concurrentie is voor AMG, krijgen jullie van mij nog een detail dat DeZwarteRidder achterwege heeft gelaten, maar dat gewoon in hetzelfde persbericht van Rock Tech staat :

De Europese Commissie verwacht een vraagtoename naar Lithium Hydroxide alleen al voor elektrische voertuigen van 18x de huidige vraag , richting het jaar 2030 en zelfs 60x richting 2050.

The EU Commission estimates that European lithium demand for e-car batteries alone will increase 18-fold by 2030 and as much as 60-fold by 2050. A sustainable and resilient raw material supply is thus becoming a strategically decisive factor for the automotive industry.

Dames en Heren, nu heeft u een meer volledige informatie. Er is ruimschoots genoeg plaats voor Rock Tech en AMG samen !
DeZwarteRidder
0
Back in July, our Stockhouse audience first met up with Rock Tech Lithium Inc. (TSXV:RCK, Forum) – a cleantech company that’s aiming to serve the automotive industry with high-quality lithium by building Europe’s first lithium hydroxide converter.

Recently, we reconnected with this fast-growing, innovative company, and the company’s Chairman and CEO Dirk Harbecke, to discuss some of the exciting news that’s they’ve been generating since then.

SH: Dirk, can you tell us about the recent big announcement regarding the building of Europe’s first lithium hydroxide converter in Germany?

DH: We have recently indeed, announced our first location. I think I mentioned in the last interview already that we are looking for a few locations in Europe. Overall we have such a high demand for lithium hydroxide on the European continent that we are going to build four or five converters there over time, and we have done a very strict screening process to find the best property to get started with, and this one we have picked now; it is a city in the German federal state of Brandenburg close to the border to Poland. We made a big press conference on this, and we got a huge feedback I have to say from the investor community and also from the press all over Europe.

SH: When do you realistically see this type of infrastructure coming to North America?

DH: I'm pretty confident that this will come relatively soon also to North America. At the moment, I have to say that the European continent is probably two to three years ahead in the set up for e-mobility. The large car companies here are really fully focused now on electric cars, which is also the case now in the US and you'll see everywhere on the streets now electric cars. This is still a bit different for example, in Canada but it will all come because also the US and Canadian governments are pushing a lot in alignment with the car companies to get e-mobility on the streets. So I think Europe is two to three years ahead, but North America is going to pick up very fast.

SH: Why the decision to locate in the city of Guben in Brandenburg State on the Polish border?

DH: We have seen that in Eastern Germany, there's more and more e-mobility hubs being set up, and we have looked into a few locations, and we are still looking into further locations, but the city of Guben where we decided to have our first plant set up was extremely welcoming to us. We got all kinds of support that we need and as you said, it's just at the border to Poland, so this also has several advantages. It's a sort of European city with the Polish and the German part. You have of course, employees from Poland and from Germany and we like the international spirit. In addition to this we are very close to key parties in the e-mobility value chain. Tesla's big Gigafactory in Grünheide in Germany is just 100 kilometers away in the same federal state right in the same province as you would say, and also BASF, one of the largest cathode producers in Europe has a big factory just 60 kilometers away from us. So the logistics to be close to other parties in the supply chain was also a key argument for us.

SH: Can you explain what the converter actually does and why it’s important for Europe to have one?

DH: Actually, when you get lithium oxide usually out of the ground, it has normally a concentration of 1% and what you do as a first step, you make a 6% concentrate out of this but eventually the biggest step is what the converter is doing. You convert 6%, spodumene concentrate into lithium carbonate or lithium hydroxide, which are the lithium chemicals that is the basis for the lithium-ion batteries, and this lithium hydroxide is not so easy to transport. So it’s the best option to produce as relatively close to the customers and as we are seeing the European car industry as one of our key customers, we decided to have a converter who is producing this lithium hydroxide in Germany.

SH: You’ve said that over the long-term, you’re aiming to create a closed loop for lithium. Is this technology adaptable from using raw material to recycling lithium batteries, or is there another step you need to develop or acquire?

DH: There are at the moment, already technologies to recycle lithium, but these technologies are currently not economically viable. So we are usually saying that we start investing into the recycling area and we start to set up partnerships also with larger partners. We do not expect that we get significant amounts of recycled materials before eight years from now. So this has a certain perspective. The key reason for this is, by the way, when you're only selling electric cars now, the batteries only last for 8 to 10 years. So they are only coming back on the market for recycling in the 8 to 10 years. So we are preparing in the meantime to develop and improve these technologies in a way that's economically viable and that we become a closed loop company where we always know where our lithium is being used and we can recycle our own lithium and upgrade it again in our converters to better grade lithium for the new batteries

SH: What do the timelines look like?

DH: Our timeline for starting the construction of the first converter is summer next year. So we have purchased a property of course, we start to first work on the property probably in the second quarter of next year and then shortly afterwards we start the construction. The recycling business will only be coming later as outlined a bit before. We have a time gap year, certainly of six, seven years until we can invest into these recycling plants in a significant way.

DeZwarteRidder
0
2)

SH: Can you tell our audience a little bit about your corporate management and board teams, along with the experience and innovative ideas they bring to the lithium space…including the recent appointment of Esther Bahne as Chief Strategy & Marketing Officer?

DH: When you're building such a big plant and when you have these visionary plans we are having, implementation is everything. And for implementation, we have to avoid big mistakes. This is why we decided from the first day to set up a very experienced management team. These are all managers who have managed large corporations from other industries and who also have built large plants, for example in the power plant industry. One of our key managers for example is Stefan Krause, our CFO. He used to be the global CFO of BMW group and of Deutsche Bank for many years. Esther Bahne, who you just mentioned, she was head of strategy and marketing for the Mini brand, for example of BMW. She's an excellent communications and marketing manager with a very long successful history and she's very important for us to also help the whole management team to sell this story, to make it understandable for investors because of course our industry is not the easiest industry. It's a new industry. It has some complexities and this needs to be communicated.

We have very experienced managers in the plant business like a Klaus Schmitz for example, who's on our board of directors. He's a former CEO of the power plant divisions of the Japanese companies Hitachi and Mitsubishi, and he was also with Bilfinger in Germany and so on. So our whole management team and board of directors consists of former top managers, former CEO’s, former head of departments of large international corporations and this is extremely valuable because they all have at the same time this mentality of getting things done fast but they’re doing it with a high professionalism.

SH: I have to mention your stock has had a huge bump since the aforementioned announcement on October 10th. Why so, and what can you tell our investor audience regarding the current valuation of your stock and why you think it’s still a good buy right now?

DH: Well, the reason might be that people, as I said before, are always waiting for implementation. So showing clearly this is our site, these are our plans; I think this gave many more investors confidence than we had before, and I think that is the reason for the share price increase.

As we are still to a certain extent at the beginning of our big planning, for example, we have not announced any offtake agreements yet and many other things are most likely to come, I think that this news would then further support our share price when they are coming. So I don't want to comment directly on the valuation, but when you look at the industry, when you look at also at other companies in the industry and when you look at the status where we are now and what we still might do in the next six months for example, and then you might have fantasies that there’s room for further improvement.

SH: And finally, Dirk, if there’s anything I’ve overlooked please feel free to elaborate.

DH: I think we covered the key topics, but the most important topic is really this revolution that we are seeing. So e-mobility is now everywhere, battery storage, also for renewable energy systems, maybe one topic that is important to mention. As we use renewable energies, we need to store this energy because we cannot plan on a sunny and windy day, yeah. If it's too sunny, too windy and a lot of energy is being produced then it needs to be stored. And this is also a huge market of course for lithium-ion batteries and for our lithium hydroxide. So we are at the beginning of a storage and e-mobility revolution, and this is a market where we are happily looking forward to be a key element in this.

For more information about the Company, visit rocktechlithium.com.

Gerard M.
2
Lithium sinds 10 augustus 2021 met 100% gestegen. Vraag naar EV's blijft stijgen. Oplossing chiptekort zal nog meer vraag kunnen genereren. AMG Lithium zit lekker.
DeZwarteRidder
1
Alle lithium naar China
15:42

Lithium is een essentiële grondstof voor de batterijen van elektrische auto’s, en dus is het metaal onmisbaar bij het vergroenen van ons transport. Met 90% van de mijnen die zeldzame aardmetalen produceren in Chinese handen, net als 80% van de lithium-batterijenproductie, ligt het eigendom van de lithiumbronnen onder een vergrootglas. Vorig jaar waren de Britten nog dolblij toen bleek dat het lithium dat in Zuidwest-Engeland in de grond zit commercieel te exploiteren bleek.

Helaas zijn de voorraden in de Engelse provincie Cornwall waarschijnlijk niet genoeg om geheel te voorzien in de behoefte van de vele gigafactories die het land in de nabije toekomst wil neerzetten. Een mogelijke extra bron is te vinden op AIM, het avontuurlijke deel van de Londense beurs. Daar staat de Britse firma Bacanora genoteerd, dat de exploitatierechten van een Mexicaanse lithiummijn bezit.

Er zijn wel wat problemen met het lithium van Bacanora. Het eerste is dat de voorraden besloten liggen in klei, en dat daar nog geen goede winningsmethode voor is. Het bedrijf belooft dit in 2023 opgelost te zullen hebben. Maar toch. De klei-factor is een van de verklaringen waarom het aandeel op de beurs niet zo heel veel deed.

Dat brengt ons bij het tweede probleem. Terwijl grote beleggers het aandeel links lieten liggen, meldde de firma Ganfeng uit het Chinese Jiangxi zich. Dat had 73,6 pence per aandeel over voor Bacanora, een opslag van twee derde op de toen geldende beurskoers. Daarmee was Bacanora £285 mln (€356 mln) waard.

Particuliere beleggers kwamen in opstand tegen de overnamepoging. Net nu hun risicovolle investering zijn belofte kan waarmaken, gaan de Chinezen ermee vandoor, zo vonden ze. Bovendien: is het wel zo slim om China de volledige lithiummarkt in handen te geven?

Maar met 8% van de aandelen konden ze geen vuist maken. Al snel had Ganfeng 74% van het aandelenkapitaal achter zich, waarmee de drempel van 75% bijna was gehaald. Deze maand kwam er ook essentieel groen licht van de Mexicaanse autoriteiten, waarna volgens de Telegraph ook een laatste grote Bacanora-aandeelhouder overstag is gegaan. Drempel gehaald, het bedrijf wordt van de beurs gehaald.

Maar helemaal in kannen en kruiken is de deal nog niet. Het VK nam eerder dit jaar een nieuwe overnamewet aan, waarin juist dit soort strategische eigendommen kunnen worden beschermd. Deze NSI-wet werd nadrukkelijk met China in het achterhoofd ontworpen. En inderdaad roeren de partijgenoten van Boris Johnson zich. Zij wisten eerder een ban op Huawei-apparatuur voor 5G-internet te realiseren. De premier kan wel wat afleiding gebruiken van alle negatieve berichtgeving over illegale regeringsfeestjes. Zou hij deze kans grijpen?

Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1424883/alle...
kpt Raketstart
0
Op Reuters een artikel waar duidelijk wordt dat de VS wel heel graag strategische metalen veilig wil stellen, maar niet in de achtertuin wil graven.
www.reuters.com/markets/commodities/u...
DeZwarteRidder
0
Verzet

Maar zelfs in een van de armste, meest corrupte landen ter wereld stuiten de mijnbouwbedrijven nu op verzet. Van mensenrechtenorganisaties, van bedrijven als Tesla die geen kobalt willen met bloed eraan, en zelfs van de Congolese overheid.

Die probeert een staatsmonopolie te krijgen op met de hand gedolven kobalt, waarmee de meeste ongelukken gebeuren. Overheidsingrijpen zou de arbeidsomstandigheden en de lage betalingen moeten verbeteren. En de overheid wil belasting heffen over de vaak zwarte kobalthandel.

Maar voorlopig sterven en creperen de Congolezen nog in de mijnen. Kobalt is een cruciale grondstof voor de batterijen in elektrische auto’s, telefoons en laptops. En Congo produceert zo'n 70% van het gitzwarte metaal.

Ook de prijs van een ander essentieel batterijmetaal is hoog. Het zilverwitte lithium wordt vrijgemaakt door opgegraven grond uit te spoelen met giftig zwavelzuur. Als mijnbouwbedrijven niet secuur handelen, kan dit gif in het drinkwater terechtkomen. Daarnaast is er nog het risico op watertekorten. Lithium ligt vaak in droge gebieden, en voor de winning is zeer veel water nodig.

Bewoners van Loznica in het westen van Servië hebben liever dat hun lithium in de grond blijft. Na grootschalige protesten legde het Brits-Australische Rio Tinto de ontwikkeling van zijn mijn tijdelijk stil. Activisten en omwonenden zijn bang voor blijvende schade aan rivieren en de grond. Niet alleen door gifstoffen en luchtvervuiling, ze zijn ook bang dat de omgeving een gatenkaas wordt, door het boren van Rio Tinto.

In de huidige energietransitie worden delen van de aarde afgegraven voor grondstoffen die worden ingezet bij de omschakeling naar niet-fossiele energie. Kobalt en lithium zijn dit jaar peperduur geworden door dreigende tekorten. Lithium werd dit jaar ruim twee keer duurder, en heeft nog nooit zoveel gekost. Ook de kobaltprijs is uit het dal van de afgelopen jaren geklommen. De kobaltproductie is moeilijk op te schalen, omdat kobalt grotendeels als bijproduct van koper wordt gewonnen.

Er is ook veel meer nikkel en koper nodig voor de energietransitie. Nikkel voor batterijen, koper voor onder meer windmolens en zonnepanelen. Maar de ontwikkeling van een kopermijn duurt lang, en hevige regenval of onherbergzame gebieden maken de winning soms moeilijk. Bovendien stuiten ook koperdelvers op verzet.

Zo wil de Amerikaanse mijnbouwer Twin Metals nikkel en koper gaan winnen in de wildernis van Minnesota, maar activisten hebben dit via de rechter op zijn minst uit weten te stellen. En in Peru blokkeren lokale bewoners een van de grootste kopermijnen ter wereld, omdat ze nauwelijks zouden meeprofiteren van de winsten uit de mijn, die in Chinese handen is.

In de Verenigde Staten zorgt lithium voor een duivels dilemma voor president Joe Biden. In zijn campagne beloofde hij de belangen van de oorspronkelijke inheemse stammen te beschermen. Maar een enorme hoeveelheid lithium ligt te wachten in Nevada, midden in een gebied waar inheemse stammen jagen en vissen, en met heilige inheemse begraafplaatsen. Zo'n gebied mag niet worden afgegraven, vinden actiegroepen.

Zij zetten druk op Biden om de toestemming om te delven in te trekken, maar het 'witte goud' is ook essentieel voor Bidens groene ambities. Het gaat om een van de grootste lithiumvoorraden ter wereld. Terwijl drie rechtszaken van inheemse groepen al zijn afgewezen, vinden ook sommige klimaatactivisten juist dat het lithium gewonnen moet worden. Klimaat gaat in dit geval boven het lokale milieu, betogen zij.

Delven in de diepzee

In een ultieme poging te voldoen aan de vraag naar grondstoffen, willen mijnbouwbedrijven in de diepzee gaan delven. Daar liggen grote hoeveelheden koper, nikkel, zilver, kobalt en zeldzame aardmetalen. Maar ook dit is controversieel.

Het delven gaat gepaard met minder CO2-uitstoot. Het is onduidelijk hoe het diepzeeleven zal reageren op het graven op de zeebodem. 'Er zijn op een diepte van 4000 tot 6000 meter van nature geen verstoringen van de omvang en intensiteit die we verwachten van diepzeemijnbouw', zei Henko de Stigter van het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) eerder tegen het FD.

Wetenschappers verschillen van mening over de precieze gevolgen en activisten zijn fel tegen. Groen licht kan nog jaren op zich laten wachten.

Lees het volledige artikel: fd.nl/financiele-markten/1425153/omst...
487 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:37
Koers 23,880
Verschil -0,620 (-2,53%)
Hoog 24,160
Laag 23,600
Volume 39.676
Volume gemiddeld 245.664
Volume gisteren 211.210