Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.184 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
nine_inch_nerd
0
Voor mensen die OTC aandelen overwegen en/of hebben: nieuwe situatie voor BinckBank/SAXObank

Vanaf vrijdag 21 mei 2021 nabeurs verandert ons aanbod van effecten op de OTC-markt in de Verenigde Staten. Door een toekomstige wijziging in de wet- en regelgeving en een gewijzigd (risico)beleid op het aanbieden van OTC effecten hebben wij besloten ons aanbod aan te passen. Dit betekent voor u dat u bepaalde effecten op de OTC-markt niet langer kunt aankopen.

Het gaat om effecten die noteren op de volgende segmenten van de OTC-markt:

Foreign shares market
Grey market
Expert market
Pink No information market
Pink Limited information market (betreft alleen aandelen met een koers < $ 0,01)
Helpcenter
Wij hebben in ons Helpcenter een artikel gepubliceerd met een overzicht van de effecten, waar deze wijziging op van toepassing is.

Vanaf 21 mei 2021
Om het eenvoudig te maken om deze effecten te herkennen, tonen wij deze effecten vanaf bovenstaande datum op onze website met de toevoeging 'RO' (Reduce Only) aan de naamgeving. Deze OTC effecten "RO" zijn nog tot en met 21 mei 2021 aan te kopen. Daarna kunt u uw positie alleen nog verkopen of overboeken naar een andere dienstverlener.

Met vriendelijke groet,
BinckBank
nine_inch_nerd
0
En ja, ik realiseer me dat met hydro, water wordt bedoeld. ;) De relatie met batterijen versus H2 leek me interessant.
3 voor 50
0
Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof

De gemeente Utrecht gaat zich samen met verschillende partners in de regio inzetten om het gebruik van waterstof te bevorderen. Hiervoor is vrijdag een convenant ondertekend door onder meer de provincie, verschillende gemeenten en bedrijven.

Het convenant wordt gezien als de start van een regionale samenwerking voor het gebruik van waterstof. Deze brandstof voor zowel voertuigen als schepen wordt gezien als een manier om de zogenoemde mobiliteitssector te verduurzamen en milieuvriendelijker te maken. Het gaat in dit geval dan ook echt om vrachtwagens en goederenschepen en niet om particuliere voertuigen.

Utrecht

In de gemeente lopen drie initiatieven voor waterstoftankstations; bij Haarrijn, aan de Atoomweg en op Lage Weide. “Voor de eerste twee initiatieven zijn vergunningaanvragen ingediend en in behandeling genomen”, aldus de gemeente Utrecht.

Op Lage Weide zoeken de initiatiefnemers, oftewel verschillende ondernemers uit het gebied, nog naar een geschikte locatie. Eind vorig jaar werd al bekend dat de gemeente een subsidie had gegeven voor zo’n tankstation op Lage Weide.

Netwerk

Uiteindelijk moet er in de regio een netwerk komen van waterstoftankstations. De verschillende gemeenten die het convenant ondertekend hebben – naast Utrecht zijn dat Nieuwegein, Stichtse Vecht, Amersfoort, Veenendaal en Woerden – hebben daarin een faciliterende rol.

“De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het beleid in de provincie zelf […] en werkt aan een provinciaal netwerk clean energy hubs nabij de goederencorridors weg en water”, is te lezen in het convenant.

Nationaal

Tot slot wordt er ook op landelijk niveau gewerkt om het gebruik van waterstof te promoten. Hierom zijn ook verschillende ministeries betrokken bij het convenant.

www.duic.nl/algemeen/utrecht-wil-werk...
nine_inch_nerd
1
quote:

3 voor 50 schreef op 24 april 2021 19:58:

Utrecht wil werk maken van waterstof als brandstof

De gemeente Utrecht gaat zich samen met verschillende partners in de regio inzetten om het gebruik van waterstof te bevorderen. Hiervoor is vrijdag een convenant ondertekend door onder meer de provincie, verschillende gemeenten en bedrijven.

Het convenant wordt gezien als de start van een regionale samenwerking voor het gebruik van waterstof. Deze brandstof voor zowel voertuigen als schepen wordt gezien als een manier om de zogenoemde mobiliteitssector te verduurzamen en milieuvriendelijker te maken. Het gaat in dit geval dan ook echt om vrachtwagens en goederenschepen en niet om particuliere voertuigen.

Utrecht

In de gemeente lopen drie initiatieven voor waterstoftankstations; bij Haarrijn, aan de Atoomweg en op Lage Weide. “Voor de eerste twee initiatieven zijn vergunningaanvragen ingediend en in behandeling genomen”, aldus de gemeente Utrecht.

Op Lage Weide zoeken de initiatiefnemers, oftewel verschillende ondernemers uit het gebied, nog naar een geschikte locatie. Eind vorig jaar werd al bekend dat de gemeente een subsidie had gegeven voor zo’n tankstation op Lage Weide.

Netwerk

Uiteindelijk moet er in de regio een netwerk komen van waterstoftankstations. De verschillende gemeenten die het convenant ondertekend hebben – naast Utrecht zijn dat Nieuwegein, Stichtse Vecht, Amersfoort, Veenendaal en Woerden – hebben daarin een faciliterende rol.

“De provincie Utrecht is verantwoordelijk voor het beleid in de provincie zelf […] en werkt aan een provinciaal netwerk clean energy hubs nabij de goederencorridors weg en water”, is te lezen in het convenant.

Nationaal

Tot slot wordt er ook op landelijk niveau gewerkt om het gebruik van waterstof te promoten. Hierom zijn ook verschillende ministeries betrokken bij het convenant.

www.duic.nl/algemeen/utrecht-wil-werk...
www.ecub.nl/2021/03/22/ondertekening-...
nine_inch_nerd
3
Hyzon Motors Europe

Zondag 17:00 uur RTL Transportwereld, gaat het programma over o.a. waterstof, met ook aandacht voor ons bedrijf Hyzon Motors
voda
0
Kingspan Invests in H2 Green Steel

Leader in advanced insulation and building envelope solutions Kingspan announced an investment in H2 Green Steel, a company pioneering new green production methods for steel manufacturing using hydrogen. Kingspan is investing in a Series A equity fundraising round due to close later this month. Earlier announced investors in the same fundraising round include Scania, the IMAS Foundation, a sister foundation to the INGKA Foundation the owner of INGKA Group, who owns and operates the majority of IKEA stores globally, and Vargas. Kingspan expects to ultimately be a single-digit minority shareholder alongside a similarly minded forward-thinking group of investors who wish to catalyse a transition to low-carbon steel. Kingspan’s investment also reflects an intention to enter into a long-term supply agreement with H2GS, to supply a substantial share of Kingspan’s future steel requirements. Kingspan is the first building materials company globally to make a commitment to procure H2 Green Steel at scale.

The building and infrastructure sectors are the biggest users of steel, accounting for 52% of global demand, compared to 12% from the car industry. Steel accounts for 7% of emissions emitted globally.

The new source of steel is an important element in Kingspan’s Planet Passionate sustainability strategy, an industry-leading decarbonisation programme with a goal to halve carbon intensity in Kingspan’s primary supply chain, and to reduce its manufacturing carbon emissions to as close to zero as technically possible.

H2GS’s production process replaces coke and coal with green hydrogen to achieve an almost a totally CO2-free steel product. The process abates about 95% of the CO2 emissions associated with traditional blast furnaces steel makers: one tonne of H2GS steel will emit less than 0.1 tonne of CO2 compared to more than two tonnes of CO2 emitted producing a traditional tonne of steel.

The green hydrogen gas is produced by electrolysis using electricity generated from hydropower and wind power which is plentiful in the Boden-Luleå region in northern Sweden where H2GS is constructing the world’s first large-scale green steel production site. The total financing for the first phase of the project amounts to approximately EUR 2.5 billion, the majority of which will be financed through green project financing, and Kingspan will be an early stage equity investor. Production will commence in 2024, and by 2030 the plant will be producing 5m tonnes of green steel annually. Henrik Henriksson, currently CEO of Scania (VW-Group), will lead the company from May 1st, 2021.

Moving to use of only low emissions steel would see Kingspan reduce embodied carbon in its insulated panel products by approximately over 45%. It would also make a substantial contribution towards Kingspan’s 2030 goal of cutting scope 3 emissions from its supply chain by 50%, by delivering up to a 35% reduction in the Group’s scope 3 emissions.

A total shift to green steel will take time, and Kingspan will continue to buy steel from other current supply chain partners, but the clear environmental benefits of these new production methods mean Kingspan will be encouraging and supporting all its steel suppliers’ efforts to decarbonise.

65% of Kingspan’s business revenue comes from the sale of its insulated panels, which sandwich high-performance insulation between steel panels for use on building facades. With a typical metre of insulated panel using around 8 kilograms of steel, the quantum of impact that green steel procurement could have is self-evident.

Source - Strategic Research Institute
Willy B.
0
Umicore sluit onderzoekssamenwerking met Anglo American rond waterstof
Umicore gaat een samenwerkingsovereenkomst aan met Anglo American Platinum, de PGM-divisie van mijnbouwer Anglo American. De twee bedrijven gaan katalysatoren op basis van platinagroep metalen (PGM) ontwikkelen voor vloeibare organische waterstofdragers (liquid organic hydrogen carriers, LOHC) in elektrische voertuigen met brandstofcellen (FCEV’s).

Volgens Umicore kan deze katalysatortechnologie de opslag van waterstof als brandstof voor elektrische voertuigen met brandstofcel veel praktischer maken. Om FCEV’s aan te drijven wordt vandaag gecomprimeerde waterstof gebruikt. Er zijn momenteel echter maar weinig tankstations waar gecomprimeerde waterstof kan ingeslagen worden.

Bij LOHC-technologieën wordt waterstof chemisch gebonden aan een stabiele organische vloeibare drager, zodat comprimeren niet meer nodig is. Het wordt zo mogelijk waterstof op een veilige, praktische en kostenefficiënte manier aan te bieden via gewone tankstations.

De nieuwe PGM-gebaseerde katalysatortechnologieën maken het mogelijk de dehydrogenering – het ‘vrijmaken’ van de waterstof – aan boord van het voertuig te doen, bij een lagere temperatuur en druk. Umicore licht een en ander straks toe tijdens een conference call.
voda
0
2 Companies Join Forces to Form Hamburg Hydrogen Network

12 companies Airbus, ArcelorMittal, Gasnetz Hamburg, GreenPlug, Hamburger Hafen und Logistik, Hamburg Port Authority, HADAG Seetouristik und Fahrdienst as well as Stadtreinigung Hamburg, together with the companies behind the Hamburg Green Hydrogen Hub namely Shell, Vattenfall, Mitsubishi Heavy Industries and Warme Hamburg have formed the Hamburg Hydrogen Network, Wasserstoffverbund Hamburg. The joint projects for the production, distribution and use of hydrogen make a decisive contribution to reducing greenhouse gases. As early as 2026, the network partners will be able to reduce C02 emissions in Hamburg by 170,000 tons per year through their application projects. Through the use of hydrogen by means of electrolysis on site, imports from the sea and connection to the European hydrogen network, the joint project offers the potential that by 2030 more than one million tonnes of the currently around 16 million tonnes of C02 emissions in Hamburg can be saved annually. The green hydrogen produced by the Hamburg Green Hydrogen Hub would primarily replace fossil fuels in industrial production as well as in the transport and logistics sector. The use of waste heat from electrolysis for the district heating network and the thermal treatment of municipal waste, in addition to the use of hydrogen, also help to further reduce the ecological footprint of a large number of other industries.

1.Airbus

2.ArcelorMittal

3. Gasnetz Hamburg

4.GreenPlug

5.Hamburger Hafen und Logistik

6.Hamburg Port Authority

7.HADAG

8.Mitsubishi Heavy Industries

9.Shell Germany

10.Stadtreinigung Hamburg

11. Vattenfall

12.Warmth Hamburg

With the planned conversion of a coal-fired power plant in Hamburg-Moorburg into a scalable 100-megawatt electrolysis system for the production of green hydrogen from renewable energies, the foundation stone is laid for building a complete hydrogen value chain in Hamburg. With its extensive network of potential industrial applications and service partners, the port forms a unique location-specific platform.

In addition, the network enables positive transmission effects in Germany and throughout Europe. It is already closely linked to other activities in the neighbouring countries of northern Germany. Above all, international cooperation is intended to help link production facilities for renewable electricity and hydrogen, infrastructure and distribution as well as demand generators from heavy industry to road, rail, water and air transport.

The joint application submitted by the twelve Hamburg companies as part of the EU-wide funding program "Important Projects of Common European Interest includes nine complementary projects to achieve this goal - all in the area of the Hamburg port area. Financial support from the German federal government as part of the IPCEI program is required to implement the pioneering joint project and to close the cost gap between green hydrogen and fossil fuel applications. The nine projects include:

HGHH - Hamburg Green Hydrogen Hub

The companies Shell, Mitsubishi Heavy Industries, Vattenfall and the municipal company Warme Hamburg are planning to jointly generate hydrogen from wind and solar energy at the Hamburg-Moorburg power station and use it in the vicinity. In addition to the construction of a scalable electrolyser with an output of 100 megawatts, the further development of the site into a so-called "Green Energy Hub" is planned.

Hamburger Hafen und Logistik

Hamburger Hafen und Logistik AG is planning various types of heavy-duty equipment (such as straddle carriers, trucks, tractors, forklifts, empty container handlers, reach stackers and a shunting locomotive) with fuel cell drives with the “Hydrogen Logistics Applications & Distribution" (H2LOAD) project put into operation.

Hamburg Port Authority

With the Hydrogen Port Applications HyPA project, the Hamburg Port Authority as an infrastructure provider and enabler for roads, rails and waterways in the Port of Hamburg is setting two different priorities. The transformation of mobility into the post carbon era is directed on the one hand to the provision of hydrogen filling stations for locomotives, ships and trucks and on the other hand to the construction and use of innovative hydrogen-powered ships.

HADAG Seetouristik und Fahrdienst AG

As the operator of public transport passenger ferries in the Port of Hamburg, the public company of the Free and Hanseatic City of Hamburg is planning to use emission-free ships in its fleet. In the H2HADAG project, three new ships will be converted from diesel hybrids to hydrogen hybrids and two additional ships will be built (directly as hydrogen hybrids).

City cleaning Hamburg

Stadtreinigung Hamburg is building the Center for Resources and Energy (ZRE) in Hamburg Stellingen. With the "Waste to Hydrogen for Hamburg" project, it wants to use electricity from the thermal recycling of non-material residues together with the Hamburg-Holstein, Warme Hamburg, Gasnetz Hamburg and Hamburg Energie transport companies. This electricity is to be used via electrolysis to generate green hydrogen and also to charge batteries for e-mobility.

Source - Strategic Research Institute
Leefloon
0
nos.nl/artikel/2378504-europees-parle...

Een citaat uit dit verrijkte artikel:

De ambitie is dat schepen in de toekomst met waterstof zullen worden aangedreven, maar dat is nu nog niet mogelijk. Het parlement wil dan ook dat er vanuit de EU geld beschikbaar komt voor de ontwikkeling van waterstofmotoren voor de scheepvaart.

www.europarl.europa.eu/news/nl/press-...
Midstock
0
'belegger''
0
iShares Global Clean Energy UCITS ETF (IE00B1XNHC34) bevat (kennelijk sinds 19 april 2021) 82 posities in plaats van 30. Neem hier vooral zelf kennis van (zie links).

www.ishares.com/nl/particuliere-beleg...

www.ishares.com/nl/particuliere-beleg...

Ondertussen ben ik zo vrij geweest om alvast wat punten te benoemen die mij zo in eerste instantie zijn opgevallen.

Voor wat betreft waterstof zaten voorheen alleen Plug Power en PowerCell in dit ETF en dat is nu uitgebreid met Ballard 1,46%, Doosan 0,97% FuelCell 0,89%, Bloom Energy 0,89%, NEL 0,66% en McPhy 0,22%. Misschien mis ik er eentje, maar dit is wat ik zo zie.

De lijst met nutsbedrijven is flink uitgebreid met grote namen als Iberdrola, NextEra, Enel en EDP maar ook veel andere namen. Als ik mij goed herinner hadden voorheen Ørsted en Verbund ongeveer een gelijke weging, maar dat loopt nu flink uiteen met Ørsted 6,28% en Verbund 1,23%.

Verder viel mij op dat naast Siemens Gamesa nu ook Siemens Energy is toegevoegd.

Op sectorniveau is er niet zoveel veranderd in de verdeling. Dat is nog steeds ongeveer de helft nutsbedrijven en de andere helft verdeeld tussen Industrie en IT. Net als voorheen bevat industrie voornamelijk wind en waterstof en IT voornamelijk solar.
3 voor 50
1
quote:

'Belegger' schreef op 28 april 2021 22:22:

iShares Global Clean Energy UCITS ETF (IE00B1XNHC34) bevat (kennelijk sinds 19 april 2021) 82 posities in plaats van 30. Neem hier vooral zelf kennis van (zie links).

www.ishares.com/nl/particuliere-beleg...

www.ishares.com/nl/particuliere-beleg...

Ondertussen ben ik zo vrij geweest om alvast wat punten te benoemen die mij zo in eerste instantie zijn opgevallen.

Voor wat betreft waterstof zaten voorheen alleen Plug Power en PowerCell in dit ETF en dat is nu uitgebreid met Ballard 1,46%, Doosan 0,97% FuelCell 0,89%, Bloom Energy 0,89%, NEL 0,66% en McPhy 0,22%. Misschien mis ik er eentje, maar dit is wat ik zo zie.

De lijst met nutsbedrijven is flink uitgebreid met grote namen als Iberdrola, NextEra, Enel en EDP maar ook veel andere namen. Als ik mij goed herinner hadden voorheen Ørsted en Verbund ongeveer een gelijke weging, maar dat loopt nu flink uiteen met Ørsted 6,28% en Verbund 1,23%.

Verder viel mij op dat naast Siemens Gamesa nu ook Siemens Energy is toegevoegd.

Op sectorniveau is er niet zoveel veranderd in de verdeling. Dat is nog steeds ongeveer de helft nutsbedrijven en de andere helft verdeeld tussen Industrie en IT. Net als voorheen bevat industrie voornamelijk wind en waterstof en IT voornamelijk solar.
Op de vorige pagina heb ik hier ook een reactie aan gewijd. Goed om nog een keer langs te laten komen denk ik.
Aanvulling: deze ETF valt binnen de kernselectie van DeGiro sinds 15 april en is daarmee dus maandelijks gratis aan te kopen, in tegenstelling tot de pure waterstof ETFs.
Hopelijk komen die er snel bij
'belegger''
0
quote:

3 voor 50 schreef op 29 april 2021 08:11:

[...]
Op de vorige pagina heb ik hier ook een reactie aan gewijd. Goed om nog een keer langs te laten komen denk ik.
Aanvulling: deze ETF valt binnen de kernselectie van DeGiro sinds 15 april en is daarmee dus maandelijks gratis aan te kopen, in tegenstelling tot de pure waterstof ETFs.
Hopelijk komen die er snel bij
Sorry ik had je vorige bericht gemist. Je hebt het over waterstof ETF's in meervoud, maar VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF (IE00BMDH1538) kan ik nog niet vinden bij DeGiro.
3 voor 50
0
quote:

'Belegger' schreef op 29 april 2021 11:47:

[...]Sorry ik had je vorige bericht gemist. Je hebt het over waterstof ETF's in meervoud, maar VanEck Vectors Hydrogen Economy UCITS ETF (IE00BMDH1538) kan ik nog niet vinden bij DeGiro.
Geen excuses nodig hoor :)
Die VanEck zie ik inderdaad ook nog niet in DeGiro. Alsnog hoop ik wel dat zowel de L&G als de VanEck toegevoegd worden aan de kernselectie ;)
'belegger''
0
quote:

3 voor 50 schreef op 29 april 2021 12:58:

[...]
Geen excuses nodig hoor :)
Die VanEck zie ik inderdaad ook nog niet in DeGiro. Alsnog hoop ik wel dat zowel de L&G als de VanEck toegevoegd worden aan de kernselectie ;)
Zou je beiden willen aanschaffen, of is het meer voor het idee dat je kunt kiezen? De kernselectie is leuk, maar voor mij niet doorslaggevend.
'belegger''
0
quote:

fsleeking schreef op 29 april 2021 13:37:

VanEck staat er gewoon tussen hoor: IE00BMDH1538
Laatst had ik dat ook al met een ander fonds, dat ik het niet kon vinden bij DeGiro terwijl iemand anders zei van wel. Ik zoek altijd op ISIN om verwarring te voorkomen. Ik weet niet of het zou kunnen komen doordat ik een custody account heb, of dat jij al een positie had in het fonds. Maar dat is allemaal gissen van mijn kant...
5.184 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  18:00
 Germany40^ 17.748,10 -0,50%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.921,15 -0,31%
 US30^ 37.924,96 -0,23%
 Nasd100^ 17.243,34 -1,74%
 US500^ 4.995,45 -1,07%
 Japan225^ 37.415,98 -1,54%
 Gold spot 2.393,46 +0,59%
 EUR/USD 1,0659 +0,14%
 WTI 82,28 +0,24%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%