Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

New dawn
1
Arte: 19:40 uur, 8 sept. Re. Wo die Wüste wächst / Klimawandel / Rumänien. (KPN Kanaal 49)

rationeel
0
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
cune
1
jonas
8 september 2021 00:03

Cune
U heeft duidelijk geen kennis van de bouw vanaf 1990. Dat geeft niet want dan heeft U ook de meer dan 10 mille gemist die ik al aan Heymans heb verdiend en ja er komt nog meer aan uit dit Stratenmakers bedrijf . Meneer Cune is in een kantoorbaantje in net pak comando' s van grote baas aan het afwachten?
En dan heel zenuwachtig bij oproep grote baas jasje dasje doen voor grote baas. Van dat soort types houd ik dus niet. Dat denigrerende gedoe over stratemakers. Waarom?

Groet, Jonas
_________________________________________________________________________________________

Arme Jonas,

Loop mijn hele leven slechts in rokken en jurken en dat ik "duidelijk geen kennis van de bouw heb " is een op niets opgebaseerd vooroordeel !
Een niet onbelangrijk deel van mijn vrienden en kennissenkring hebben TU Delft bwk of c.t. gedaan en zo weet ik over beursgenoteerde bouw -bedrijven belangrijke zaken waarover je ( ,zeker voor een belegger,) normaal nimmer iets van hoort of leest. 1 van mijn vrienden is HID bij Rijkswaterstaat en daardoor weet ik dat de BAM te laag ingeschreven heeft op de sluizen van Ijmuiden en dus verlies lijdt. Het BAM aandeel staat nu ongeveer in €'s even hoog als 60 jaar geleden in guldens.Lijkt mij niet verstandig om u over de commerciële capriolen van de bouwer uit Rosmalen wijzer te maken. ( gaat b.v. een verhaal over overgeschilderde bouwketen van derden) Een winst van € 10.00,- maken op een fonds dat al 10 jaar bijna "niks" doet lijkt mij visserslatijn. Idem dito klopt de grafiek op de IEX over 10 jaar Heijmans aandeel niet . Zie ;
www.iex.nl/Aandeel-Koers/11881/Heijma... De enige kennis van mij of ( inmiddels overleden) die jaren lang HEYM stukjes bezat heeft op dit fonds flink verlies geleden.
Succes met uw stukjes HEYM !
asti
1
quote:

cune schreef op 8 september 2021 20:37:

(...)
Een niet onbelangrijk deel van mijn vrienden en kennissenkring hebben TU Delft bwk of c.t. gedaan en zo weet ik over beursgenoteerde bouw -bedrijven belangrijke zaken waarover je ( ,zeker voor een belegger,) normaal nimmer iets van hoort of leest. 1 van mijn vrienden is HID bij Rijkswaterstaat en daardoor weet ik dat de BAM te laag ingeschreven heeft op de sluizen van Ijmuiden en dus verlies lijdt. (...)
Een kennis van mij heeft ooit op een koude dag tijdens het werk geprobeerd om zijn kruis te verwarmen door het voor een buis te plaatsen waar stoom uit kwam. Hij heeft zijn penis verbrand en moest naar de dokter.

Hij heeft gewerkt bij Imtech, maar ik weet niet zeker of dit incident in zijn tijd bij dat bedrijf heeft plaatsgevonden.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

hirshi schreef op 8 september 2021 14:05:

[...]
Duidelijk een combinatie van geldingsdrang en chatverslaving.
En ook een dromer zonder analytisch denkvermogen. Ik zou het verder best vinden als hij de draadjes hier niet zo zou vervuilen met zijn eindeloze copy-pasten.
nine_inch_nerd
0
Ieder nadeel (covid-19) heeft zijn voordeel.
Waarom moet er gevlogen worden naar London, Parijs, Berlijn (dus binnen europa) voor het bezoeken van een conferentie, meeting, vergadering als het ook kan via een beeldscherm? Gewoon een vanzelfsprekendheid die voor de toekomst ook anders kan.

Het geldt dus ook voor dit: minder milieuvervuiling en natuurverkwisting door minder wegenaanleg.

'Door thuiswerken zijn investeringen in nieuw asfalt niet meer nodig'

Beslissingen over grote infrastructuurplannen kunnen beter wachten totdat duidelijk is welk langetermijneffect corona heeft op thuiswerken. Wanneer het aantal woon-werkritten in de spits met 8% daalt, halveert het aantal files, stelt het PBL. Dat maakt de fel bediscussieerde uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd mogelijk overbodig.

Het planbureau heeft een rapport gepubliceerd over het effect van thuiswerken op het verkeer en de woning- en kantorenmarkt. In de laatste sector is nauwelijks een langetermijneffect te zien van corona, maar bij het vervoer wel, zo blijkt uit data-onderzoek en gesprekken met thuiswerkers.

Persconferentie

Volgende week houdt het kabinet weer een persconferentie over de coronamaatregelen. Dan wordt bekend of eind september het thuiswerkadvies los kan worden gelaten. Toch zal niet iedereen en masse naar de kantoortuin trekken. Uit het PBL-onderzoek blijkt dat veel mensen die zijn gaan thuiswerken vanwege de coronapandemie, dat één of meerdere dagen willen blijven doen. Ook overwegen zij vaker later of eerder — na of voor de spits — te vertrekken.


Volgens het PBL zullen mensen zich in totaal niet minder verplaatsen. De door veel mensen vervloekte spits, maakt plaats voor andere ritjes naar de supermarkt of de sportschool. Maar door thuiswerken zal opstopping in spitsuren waarschijnlijk tot het verleden behoren, aldus het rapport.

Alle infraplannen opnieuw bekijken

Afgelopen jaar nam het aantal files in Nederland fors af, bleek uit de jongste Rapportage Rijkswegennet eind augustus. Een blijvende verandering in mobiliteitsgedrag werpt de vraag op of investeringen in nieuw asfalt nog nodig zijn. Vervoerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit en hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de Technische Universiteit Delft vinden van niet. Verhoef: 'De verbreding van wegen is gericht op de piekmomenten. Buiten de spits is er meer dan genoeg capaciteit. Er hoeft maar een klein deel van het spitsverkeer te verdwijnen om de files op te lossen'.

Volgens Van Wee dienen alle infrastructuurinvesteringen waarbij het nog mogelijk is, heroverwogen te worden. 'Infrastructuur is een gruwelijk dure oplossing om fileleed te verminderen en altijd omstreden. Als mensen hun gedrag aanpassen heeft dat een veel hoger rendement', zegt hij.

Van wantrouwen naar gedragsverandering

Sommige respondenten gaven tegenover het Planbureau voor de Leefomgeving aan dat zij in het verleden door de heersende werkcultuur niet de ruimte voelden, of van hun werkgever kregen, om structureel één of meerdere dagen per week thuis te werken. Twee respondenten gaven aan dat zij graag elke maandag thuis wilden werken, maar dat de werkgever dat te ver vond gaan. Tijdonafhankelijk werken — aan de slag buiten de reguliere kantooruren en bijvoorbeeld in de middag wat voor je zelf doen — was voor de coronapandemie nog minder vanzelfsprekend dan vanuit huis werken, aldus respondenten tegenover het PBL. Van medewerkers die zowel thuis als op kantoor werkten, werd verwacht dat zij op werkdagen van 09.00-17.00 uur aanwezig én bereikbaar waren.

Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft denkt dat werkgevers door de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar tot andere inzichten zijn gekomen. 'Noodgedwongen zijn ze overgeschakeld op online werken. Ze hebben gezien dat dit in de meeste gevallen best goed gaat en dat medewerkers productief blijken te zijn.'

In principe moet zo elk project van het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport doorgelicht worden, stelt de hoogleraar. In dat programma zijn tientallen miljarden toegewezen aan weg- en spoorprojecten. 'Ieder project waar geen point of no return is bereikt — bijvoorbeeld omdat al een aannemer is gecontracteerd — moet bekeken worden of het door moet gaan of afgesteld, uitgesteld, of afgeslankt dient te worden. Het geld kan beter gebruikt worden voor renovatie en vervanging van oude infrastructuur waar een jaarlijks tekort van €1 mrd voor is.'

Reactie ProRail en ministerie

Spoorwegbeheerder Prorail herkent de PBL-conclusie niet, en vindt dat investeringen in nieuwe rails wel gedaan moeten worden. 'Het huidige spoorsysteem bereikt de grenzen van wat mogelijk is. Wij zien daarnaast een flinke bevolkingsgroei de komende decennia. Die extra mensen zullen van huis naar werk, school, sport of theater en terug reizen. Volgens onze berekeningen moeten we rekening houden met 30% tot 40% reizigersgroei in de trein alleen al over de komende twintig jaar. Corona heeft daarop op de lange termijn relatief weinig effect', zegt het bedrijf in een reactie.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit zich in gelijke bewoordingen en slaat de deur direct dicht in een reactie. 'De nu geplande investeringen voorzien in het verlichten van bestaande druk en zijn onderdeel van gerichte bereikbaarheidsopgaven waar Rijk en regio’s samenwerken. Geplande grootschalige investeringen in infrastructuur worden niet heroverwogen.' Volgens het ministerie wordt in langetermijnprognoses al rekening gehouden met meer thuiswerken en zijn de effecten van corona beperkter dan het effect van bevolkingsgroei en binnenlandse migratie.

Amelisweerd

Het PBL noemt de A27 bij Amelisweerd niet specifiek, maar stelt dat 'investeringen in grootschalige infrastructuur om de congestie te verminderen, wellicht om een heroverweging vragen'. Rijkswaterstaat wil de A27 verbreden van nu tien rijstroken naar twee keer zeven rijstroken. Omwonenden en milieuclubs zien daar helemaal niets in.

Van Wee noemt de €1,5 mrd kostende verbreding bij het natuurgebied in Utrecht een project dat hij 'als eerste' zou bekijken. 'De enige reden van de uitbreiding is filedruk. Blijvende effecten van het thuiswerken maken het project direct minder rendabel', meent hij. Tegen de weguitbreiding loopt nog een procedure bij de Raad van State.

Niet terug naar normaal

Van Wee is ervan overtuigd dat het verkeer niet meer wordt zoals voor corona. 'Een langdurige verandering — zoals door verhuizing, geboorte van een kind of een nieuwe baan en nu door een pandemie — leidt tot nieuwe gewoonten.' Verhoef denkt dat er ook prijsprikkels nodig zijn om mensen uit de spits te houden. 'Bijvoorbeeld, betalen per gereden kilometer, waardoor mensen minder rijden', zegt hij.
Beperktedijkbewaking
1
quote:

New dawn schreef op 7 september 2021 08:32:

[...]
Als de luchttemperatuur boven het ijs altijd nul is, speelt dit proces inderdaad niet. De totale ijsmassa is volgens jou info per saldo ook nauwelijks een punt, er is balans ondanks de klimaatopwarming. Er is daar dus niets aan de hand, dat verbaast me.

Dit filmpje is dus overdrijving:

climate.nasa.gov/climate_resources/26...

Kijk ook naar de randen.
Je moet me geen woorden in de de mond leggen. Dat er niets aan de hand is heb ik nooit geschreven.

Het filmpje ken ik. Die gekleurde randen zien er dramatisch uit, maar de grafiek rechts geeft het echte kwantitatieve beeld. Over die grafiek en verwante plaatjes heb ik het hier al vaak gehad.
Daar leid ik een jaarlijkse afname van gemiddeld ca 250 Gt uit af. Het verschil met de 279 Gt genoemd in de link is niet groot. Ik denk dat vanaf 2013 mijn waarde beter past bij de waarnemingen.

Nee, er is geen balans, althans niet vanaf 2002. Maar die 250 Gt per jaar komt overeen met slechts 0,01% van de totale ijsmassa, dat kan je toch niet veel noemen.

Ik ontken de CO2- en klimaatproblematiek helemaal niet. Mijn punt is dat het vaak geïllustreerd wordt met die afkalvende gletsjers (en afbrekende zee-ijsplaten bij Antarctica). Dat oogt indrukwekkend, maar het valt goed beschouwd nog wel mee.
De problemen in de subtropische en gematigde streken zijn ernstiger: verwoestijning, droogten, bosbranden of juist extreme regenbuien.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 9 september 2021 00:09:

Ieder nadeel (covid-19) heeft zijn voordeel.
Waarom moet er gevlogen worden naar London, Parijs, Berlijn (dus binnen europa) voor het bezoeken van een conferentie, meeting, vergadering als het ook kan via een beeldscherm? Gewoon een vanzelfsprekendheid die voor de toekomst ook anders kan.

Het geldt dus ook voor dit: minder milieuvervuiling en natuurverkwisting door minder wegenaanleg.

'Door thuiswerken zijn investeringen in nieuw asfalt niet meer nodig'

Beslissingen over grote infrastructuurplannen kunnen beter wachten totdat duidelijk is welk langetermijneffect corona heeft op thuiswerken. Wanneer het aantal woon-werkritten in de spits met 8% daalt, halveert het aantal files, stelt het PBL. Dat maakt de fel bediscussieerde uitbreiding van de A27 bij Amelisweerd mogelijk overbodig.

Het planbureau heeft een rapport gepubliceerd over het effect van thuiswerken op het verkeer en de woning- en kantorenmarkt. In de laatste sector is nauwelijks een langetermijneffect te zien van corona, maar bij het vervoer wel, zo blijkt uit data-onderzoek en gesprekken met thuiswerkers.

Persconferentie

Volgende week houdt het kabinet weer een persconferentie over de coronamaatregelen. Dan wordt bekend of eind september het thuiswerkadvies los kan worden gelaten. Toch zal niet iedereen en masse naar de kantoortuin trekken. Uit het PBL-onderzoek blijkt dat veel mensen die zijn gaan thuiswerken vanwege de coronapandemie, dat één of meerdere dagen willen blijven doen. Ook overwegen zij vaker later of eerder — na of voor de spits — te vertrekken.


Volgens het PBL zullen mensen zich in totaal niet minder verplaatsen. De door veel mensen vervloekte spits, maakt plaats voor andere ritjes naar de supermarkt of de sportschool. Maar door thuiswerken zal opstopping in spitsuren waarschijnlijk tot het verleden behoren, aldus het rapport.

Alle infraplannen opnieuw bekijken

Afgelopen jaar nam het aantal files in Nederland fors af, bleek uit de jongste Rapportage Rijkswegennet eind augustus. Een blijvende verandering in mobiliteitsgedrag werpt de vraag op of investeringen in nieuw asfalt nog nodig zijn. Vervoerseconoom Erik Verhoef van de Vrije Universiteit en hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de Technische Universiteit Delft vinden van niet. Verhoef: 'De verbreding van wegen is gericht op de piekmomenten. Buiten de spits is er meer dan genoeg capaciteit. Er hoeft maar een klein deel van het spitsverkeer te verdwijnen om de files op te lossen'.

Volgens Van Wee dienen alle infrastructuurinvesteringen waarbij het nog mogelijk is, heroverwogen te worden. 'Infrastructuur is een gruwelijk dure oplossing om fileleed te verminderen en altijd omstreden. Als mensen hun gedrag aanpassen heeft dat een veel hoger rendement', zegt hij.

Van wantrouwen naar gedragsverandering

Sommige respondenten gaven tegenover het Planbureau voor de Leefomgeving aan dat zij in het verleden door de heersende werkcultuur niet de ruimte voelden, of van hun werkgever kregen, om structureel één of meerdere dagen per week thuis te werken. Twee respondenten gaven aan dat zij graag elke maandag thuis wilden werken, maar dat de werkgever dat te ver vond gaan. Tijdonafhankelijk werken — aan de slag buiten de reguliere kantooruren en bijvoorbeeld in de middag wat voor je zelf doen — was voor de coronapandemie nog minder vanzelfsprekend dan vanuit huis werken, aldus respondenten tegenover het PBL. Van medewerkers die zowel thuis als op kantoor werkten, werd verwacht dat zij op werkdagen van 09.00-17.00 uur aanwezig én bereikbaar waren.

Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft denkt dat werkgevers door de ervaringen van de afgelopen anderhalf jaar tot andere inzichten zijn gekomen. 'Noodgedwongen zijn ze overgeschakeld op online werken. Ze hebben gezien dat dit in de meeste gevallen best goed gaat en dat medewerkers productief blijken te zijn.'

In principe moet zo elk project van het zogenoemde Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport doorgelicht worden, stelt de hoogleraar. In dat programma zijn tientallen miljarden toegewezen aan weg- en spoorprojecten. 'Ieder project waar geen point of no return is bereikt — bijvoorbeeld omdat al een aannemer is gecontracteerd — moet bekeken worden of het door moet gaan of afgesteld, uitgesteld, of afgeslankt dient te worden. Het geld kan beter gebruikt worden voor renovatie en vervanging van oude infrastructuur waar een jaarlijks tekort van €1 mrd voor is.'

Reactie ProRail en ministerie

Spoorwegbeheerder Prorail herkent de PBL-conclusie niet, en vindt dat investeringen in nieuwe rails wel gedaan moeten worden. 'Het huidige spoorsysteem bereikt de grenzen van wat mogelijk is. Wij zien daarnaast een flinke bevolkingsgroei de komende decennia. Die extra mensen zullen van huis naar werk, school, sport of theater en terug reizen. Volgens onze berekeningen moeten we rekening houden met 30% tot 40% reizigersgroei in de trein alleen al over de komende twintig jaar. Corona heeft daarop op de lange termijn relatief weinig effect', zegt het bedrijf in een reactie.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uit zich in gelijke bewoordingen en slaat de deur direct dicht in een reactie. 'De nu geplande investeringen voorzien in het verlichten van bestaande druk en zijn onderdeel van gerichte bereikbaarheidsopgaven waar Rijk en regio’s samenwerken. Geplande grootschalige investeringen in infrastructuur worden niet heroverwogen.' Volgens het ministerie wordt in langetermijnprognoses al rekening gehouden met meer thuiswerken en zijn de effecten van corona beperkter dan het effect van bevolkingsgroei en binnenlandse migratie.

Amelisweerd

Het PBL noemt de A27 bij Amelisweerd niet specifiek, maar stelt dat 'investeringen in grootschalige infrastructuur om de congestie te verminderen, wellicht om een heroverweging vragen'. Rijkswaterstaat wil de A27 verbreden van nu tien rijstroken naar twee keer zeven rijstroken. Omwonenden en milieuclubs zien daar helemaal niets in.

Van Wee noemt de €1,5 mrd kostende verbreding bij het natuurgebied in Utrecht een project dat hij 'als eerste' zou bekijken. 'De enige reden van de uitbreiding is filedruk. Blijvende effecten van het thuiswerken maken het project direct minder rendabel', meent hij. Tegen de weguitbreiding loopt nog een procedure bij de Raad van State.

Niet terug naar normaal

Van Wee is ervan overtuigd dat het verkeer niet meer wordt zoals voor corona. 'Een langdurige verandering — zoals door verhuizing, geboorte van een kind of een nieuwe baan en nu door een pandemie — leidt tot nieuwe gewoonten.' Verhoef denkt dat er ook prijsprikkels nodig zijn om mensen uit de spits te houden. 'Bijvoorbeeld, betalen per gereden kilometer, waardoor mensen minder rijden', zegt hij.
Wat een lap weer!!

Als je een bron en link geeft is je verhaal te controleren en kan je met wat minder tekst volstaan. Bijvoorbeeld alleen een samenvatting en eventueel je eigen commentaar erop.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

nine_inch_nerd schreef op 9 september 2021 00:09:

...

Van Wee is ervan overtuigd dat het verkeer niet meer wordt zoals voor corona. 'Een langdurige verandering — zoals door verhuizing, geboorte van een kind of een nieuwe baan en nu door een pandemie — leidt tot nieuwe gewoonten.' Verhoef denkt dat er ook prijsprikkels nodig zijn om mensen uit de spits te houden. 'Bijvoorbeeld, betalen per gereden kilometer, waardoor mensen minder rijden', zegt hij.
Rekening rijden heeft alleen zin als rijden in de spits (file) extra belast wordt, maar dat - zo is eerder gebleken - roept massale weerstand op.

De op lange termijn beste oplossing voor de filedruk is het beperken van de immigratie, veel meer dan het verminderen van de 'binnenlandse migratie' zoals in het stuk genoemd wordt.
Beperken van de immigratie naar dit dichtstbevolkte land van Europa zal ook bij andere problemen helpen: het woningtekort en de stikstofproblematiek bijvoorbeeld.
Waarom rust er toch zo'n taboe op dat onderwerp en deze volstrekt logische redenering?

Ik heb het hier overigens over zowel de onuitgenodigde immigratie uit andere culturen, als de 'uitgenodigde' arbeidsmigranten uit o.a. Polen. Hiermee maken koppelbazen en sommige werkgevers winst ten koste van het bredere welzijn in dit land. En of die Polen er uiteindelijk zoveel beter mee af zijn vraag ik me ook af.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

cune schreef op 7 september 2021 23:02:

Dacht dat er geen Alstom forum bestaat , daarom maar op klimaatdiscussie geplaast. Zelf nimmer Alstom in port. gehad. Kent nogal een dubieus verleden o.a. door cancelen afname van opgeleverde cruiseschepen.
Maar nu las ik in een groot regionaal frans dagblad vandaag dat Alstom aan het testen is, eerst al in Duitsland en nu ook in Frankrijk met treinen die rijden op waterstof gemengd met zuurstof uit de lucht. De platte installaties (de motoren) bevinden zich op de daken van de treinstellen.
...
Nee maar, dat is knap! Mengen met zuurstof uit de lucht, halen ze die zuurstof er dan eerst uit?

Ik neem aan dat ze brandstofcellen gebruiken. Zo bijzonder is dat niet, daar rijden al vele bussen mee rond. Al zou je die waterstof ook gewoon kunnen 'verbranden', BMW heeft zo'n auto:
nl.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7

Enfin, het 'mengen' van H2 en O2 tot water (H2O) is zo'n beetje het enige proces om op een simpele manier energie uit waterstof te halen, of dat nu in een brandstofcel of via echte verbranding gebeurt. Afgezien van kernfusie dan, maar daar heb je geen gewone H2 maar deuterium en tritium voor nodig.

Wat me in al die 'groene' waterstofverhalen stoort is dat men te makkelijk doet over het produceren van die waterstof. Duurzame energie (wind, zon) levert te weinig op, en is te wisselvallig. Bovendien zijn er veel verliezen bij zo'n productieproces.
Ik geloof alleen in 'rode' waterstof, geproduceerd met kernenergie.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

Ronald Engels schreef op 1 september 2021 21:38:

[...]
DurianCS,

Waarom de gratis geproduceerde waterstof van overtollige windenergie niet gewoon bijmengen in het bestaande Aardgasnet van Nederland, tot maximaal 15 % vol? Dit is de aller goedkoopste oplossing en makkelijkste oplossing en bovendien zeer milieuvriendelijk!

M.v.g. Ronald
Tuurlijk!! En AB.

Sorry voor mijn late reactie, ik heb soms andere dingen te doen. Zoals een rondvaart over de Gantel, een heel klein riviertje in Nederland. Ik wed dat vrijwel niemand hier zonder te googelen weet waar die loopt.
Laat ik zeggen: in een minder mooie omgeving dan bij jou daar in Hulst. Maar ze hebben veel moeite gedaan om er de natuurlijke oevers zoveel mogelijk te herstellen.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 1 september 2021 21:23:

[...]
Klopt.
Ik heb al eens eerder vermeld dat Tegenlicht (VPRO) een tijd geleden een docu had over opslaan energie bij pieken.
... oude zoutmijnen (wel gesloten) of gasruimten onder de bodem op druk brengen met perslucht op druk (en bij energiedaling die perslucht weer gebruiken voor opwekking energie) of mechanisch blokken opstapelen en bij dipje deze weer dmv dynamo energie opwekken. Zeer interessant...Diversen worden al in praktijk uitgevoerd.
Of gewoon boven de grond. Ik heb het jaren geleden met voda hier (Hans) wel eens gehad over persluchttorens. Ik meen me te herinneren dat er toch haken en ogen aan zaten.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

Ronald Engels schreef op 1 september 2021 23:43:

[...]
Beperktedijkbewaking,
...

Overigens als ik me goed herinner was op 3 januari 2018 of 2019 de afstand Aarde / Zon 152 miljoen km voor winter / zomer afhankelijk Noordelijk of Zuidelijk Halfrond en op diezelfde 3 januari 2018 of 2019 was de afstand Aarde / Zon 147 miljoen km voor zomer /winter afhankelijk Noordelijk of Zuidelijk Halfrond.

Overigens in de vele Milankovitch Videos, "de Eccentricity Cycles", worden regelmatig de afstanden Aarde / Zon vermeld en ter informatie, ruwweg 12.000 jaar geleden waren de afstanden Aarde / Zon bijna volledig cirkel vormig en toen cirkelde de Aarde in een loopbaan dicht bij de Zon met afstanden van 126 miljoen km en 129 miljoen km voor winter / zomer afhankelijk Noordelijk of Zuidelijk Halfrond of vice versa.

Planeet Aarde was toen (~11.600 en 8.000 jaar geleden) veel warmer ongeveer 3 graden celcius warmer als de mini ijstijd de Dalton Minimum periode 1790-1830 en ongeveer 2 graden warmer als ons huidige Modern Warming periode sinds het jaar 1830 met temperatuur hoogtepunten door warme El Niño stromingen in jaar 1998 en jaren 2015/2016.
...
Over het vetgemaakte, je bedoelt waarschijnlijk:
".... was op 3 januari 2018 of 2019 de afstand Aarde / Zon 152 miljoen km voor winter / zomer afhankelijk Noordelijk of Zuidelijk Halfrond en een half jaar later was de afstand Aarde / Zon 147 miljoen km.... "

Verdomd, je hebt gelijk! Ik heb me nooit echt gerealiseerd dat die jaarlijkse verschillen in de afstand zon-aarde zo groot zijn.

nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87...
"Momenteel is het verschil in afstand tussen het punt van de aardbaan dat het dichtst bij de zon ligt, het perihelium, en het punt dat het verst van de zon verwijderd ligt, het aphelium, 5,1 miljoen kilometer, resulterend in een verschil van inkomende zonnestraling van 6,8%."

Dat laatste klopt, een afstandsverschil van ruim 3% geeft een verschil van 6,8% in de Total Solar Irradiance (1/r-kwadraat relatie).

Maar nu komt het: de maximale TSI wordt bereikt in de winter op het Noordelijk halfrond. Bovendien duurt de winter daar korter:
earthsky.org/tonight/earth-comes-clos...

Dat verklaart een hoop. Ik bedoel, in Kaapstad en Melbourne kan het 's winters vrij koud zijn. Toch liggen die steden op ongeveer dezelfde breedtegraad als Koeweit.

En we hoeven ons ook niet te verbazen over de geringe (zelfs nauwelijks aan te tonen) afsmelt van de ijskap op de zuidpool. Niks geen moeilijke klimatologische modellen, gewoon aardbaan-mechanica!

Meer moeite heb ik met je laatste alinea. Volgens mij zaten we hier 10.000 jaar geleden in de nadagen van een ijstijd. Dus hoe zit dat?

Beperktedijkbewaking
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 9 september 2021 04:37:

[...]
Over het vetgemaakte, je bedoelt waarschijnlijk:
".... was op 3 januari 2018 of 2019 de afstand Aarde / Zon 152 miljoen km voor winter / zomer afhankelijk Noordelijk of Zuidelijk Halfrond en een half jaar later was de afstand Aarde / Zon 147 miljoen km.... "
...
Sorry, het is net andersom (heb effe iets beter gelezen).

Maar dat doet aan het principe niks af, dus bedankt voor het wijzen op deze effecten.

Beperktedijkbewaking
1
quote:

rationeel schreef op 2 september 2021 14:43:

[...]
Vroeger was alles beter:)

Toen had je nog inspirerende hoogleraren;)
En wat weet jij daarvan?
Beperktedijkbewaking
1
quote:

Ronald Engels schreef op 4 september 2021 20:52:

[...]
Beperktedijkbewaking,

Jammer, Zuid-Afrika was één goede plek om in 1992 één van de meest fantastische Fisher Tropsch Synthese Projecten van 5.4 miljard USD in Mosselbay in bedrijf te nemen en waar ik verantwoordelijk was voor de 3 fluidised iron/rare earth catalyst converson trains, omzetting aardgas naar synthetische olien, smeerolien en brandstoffen met zeer sterk verminderde CO2 uitstoot, dus zeer milieuvriendelijk, echter 20 % duurdere kostprijs als conventioneel.

Helaas ook Mosgas in Mosselbay is nu één roestige schroothoop, die wellicht binnen nu en één jaar volledig uit bedrijf gaat!

Gas to Liquid clean kerosine en diesel zoals RDS nu verkoopt aan de scheepvaart en luchtvaart in Nederland en nu geproduceerd en geimporteerd door RDS naar Nederland vanuit QATAR, als schone CO2 - vrije geproduceerde brandstoffen, wel flink duurder per liter!

Jammer, was goed werken en leven in Zuid-Afrika.
...
Dat project om benzine te maken uit aardgas was in de nadagen van de Apartheid gestart vanwege de internationale boycot van ZA.

Dat is nu (gelukkig) niet meer nodig. ZA kan en mag olie importeren. Wat mij betreft mogen ze nu idd dat zootje bij Mosselbay in de zee flikkeren (nou ja, niet letterlijk, gewoon opruimen).

Energie hebben ze overigens zat. Nog enorm veel kolenmijnen (net als Australië). En in potentie ook veel mogelijkheden voor zonne-energie.

Heb geduld met dit arme maar mooie land. Ze hebben nu andere dingen aan hun hoofd (covid).
Onder rijke blanken is er een neiging om te emigreren. Een schofterige commerciële club biedt hen assistentie bij naturalisatie in Montenegro aan, vooruitlopend op de toelating van M. tot de EU. "Visumvrije toelating tot tientallen landen", adverteren ze.
Reden temeer voor mij om mordicus tegen elke verdere uitbreiding van de EU te zijn. De uitbreidingen rond 2000 gingen al veel te ver.

Maar gelukkig zijn er in ZA ook 'witten' die blijven en in een democratisch ZA geloven. Je vindt ze bij de DA, bij het 'Vrijheidsfront+' (ondanks de revolutionaire naam een zeer redelijke partij waar vooral Afrikaans sprekende blanken en kleurlingen op stemmen), en zelfs in het ANC.

Jullie volgen Oranje bij het voetbal? Ik ook, maar in 2019 zat ik dagen en nachten aan de buis gekluisterd voor het WK rugby in Japan (nog net voor corona). ZA won in de finale van die vette Engelsen, met oa. twee schitterende tries. Ik kon wel janken.
Rugby is van oudsher een blanke sport in ZA (zoals voetbal daar een zwarte sport is), maar dit team was gemengd, de aanvoerder was zwart.

En zo wilde Mandela dat al in 1995. Zie de film 'Invictus', met Matt Damon, en regie niemand minder dan Clint Eastwood. Niet te geloven, ze versloegen in 1995 zelfs de all blacks uit Nw Zeeland (met die legende Jonah Lomu, de beste rugbyer aller tijden). Waar gebeurd.
Dat ZA team was toen op 1 zwarte speler na wit, maar ze vochten volgens mij voor Mandela en heel ZA.

Kom nooit aan mijn ZA, de echte regenboognatie.

voda
2
Bitcoin-mining verbruikt 0,5% van de wereldwijde elektriciteit en 7 keer zoveel als heel Google, aldus een nieuw rapport
Eugene Kim 14 uur geleden

SOPA Images/Getty Images© Aangeboden door Business Insider Nederland SOPA Images/Getty Images
De koers van de bitcoin is het afgelopen jaar bijna vervijfvoudigd. Die snelle stijging leidt wereldwijd tot aanmerkelijk hoger energieverbruik voor de populaire cryptomunt.

Dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat meer mensen met elkaar concurreren om de bitcoin te minen - een proces waarbij ingewikkelde wiskundige problemen worden opgelost die helpen om digitale transacties te verifiëren. Miners die deze problemen oplossen ontvangen een deel van van bitcoin, en hoe meer mensen met elkaar concurreren om ze te minen, hoe meer energie ervoor nodig is.

Het is moeilijk om precies te meten hoeveel energie wordt gebruikt voor het minen van bitcoins, maar een nieuwe analyse van The New York Times heeft onthutsende gegevens opgeleverd die het energieverbruik in perspectief plaatsen:

- Met het minen van bitcoins is jaarlijks ongeveer 91 terawatt-uren aan electriciteit gemoeid.
- Dat is een groter gebruik dan dat van heel Finland, een land met 5,5 miljoen inwoners.
- Het betreft bijna 0,5 procent van al het wereldwijde elektriciteitsgebruik, en een vertienvoudiging ten opzichte van vijf jaar geleden.
- Het is ongeveer dezelfde hoeveelheid energie die jaarlijks wordt verbruikt in de Amerikaanse staat Washington, en meer dan een derde van de elektriciteit die jaarlijks wordt gebruikt in de Verenigde Staten voor de verkoeling van woningen.
- Ook is het meer dan zeven maal de elektriciteit die wordt gebruikt voor de wereldwijde activiteiten van Google.

Gezien de prijssprong van de bitcoin in de afgelopen jaren, ligt het voor de hand dat het elektriciteitsgebruik zal blijven groeien. De bitcoin is inmiddels ongeveer 50.000 dollar waard, ongeveer een vervijfvoudiging ten opzichte van een jaar geleden. In 2016 bracht een bitcoin 500 dollar op.

Minen is een industrie geworden
Door toegenomen concurrentie is het minen van bitcoins een eigen industrie geworden, waarbij gespecialiseerde apparatuur, servers, en enorme datacenters worden gebruikt, met voldoende afkoelingscapaciteit om te voorkomen dat de computers oververhit raken.

Het miningproces is complexer geworden; volgens The New York Times kon een eenvoudige desktop computer in 2011 met gemak bitcoins minen, toen de cryptovaluta weinig belangstelling trok. Inmiddels is er ongeveer "dertien jaar van het elektriciteitsverbruik van een gemiddeld huishouden" voor nodig om een enkele bitcoin te minen.

Een bitcoin-miningbedrijf in Moskou. Foto: Maxim Zmeyev/AFP via Getty Images© Aangeboden door Business Insider Nederland Een bitcoin-miningbedrijf in Moskou. Foto: Maxim Zmeyev/AFP via Getty Images
Wie de bitcoin en de bredere sector van cryptovaluta's heeft gevolgd, weet dat de milieugevolgen al langer een probleem zijn. Iran kampte eerder dit jaar met stroomuitval die voor een deel werd geweten aan de bitcoin. In maart waarschuwde Bill Gates dat de bitcoin "niet geweldig is voor het klimaat." De Amerikaanse minister van Financiën Janet Yellen noemt het energieverbruik "duizelingwekkend".

'Vermogensbeheerders houden rekening met milieu'
Sommige vermogensbeheerders proberen iets aan de milieuzorgen te doen. Michael Hanus, senior managing director van het alternatieve investeringsplatform RealBlocks, heeft eerder tegen Insider gezegd dat asset managers zich in toenemende mate bewust worden van de duurzaamheidsproblemen van cryptovaluta's.

Hanus verwees naar ESG (Environmental, Social en Governance) analysis, een investeringsfilosofie die bedrijven aanmoedigt om bij beleggingen rekening te houden met zakelijk bestuur en met de gevolgen voor het milieu en de maatschappij.

"Veel managers, als je naar ESG kijkt, waren oorspronkelijk gefocust op de 'G' van governance in dat rijtje, om hun portefeuilles te verbeteren. Ik denk dat dat nu verschuift, en er is toenemende nadruk op de 'E' en de 'S' in ESG," aldus Hanus.

In andere woorden: vermogensbeheerders proberen de negatieve gevolgen van cryptovaluta's voor het milieu en de maatschappij in balans te brengen met het geld dat beleggers ermee kunnen verdienen.

Lees meer over bitcoin:
- ‘Proof of stake’ versus ‘proof of work’: Dit moet je weten over hoe je transacties op de blockchain verifieert
- Door ingrijpen China zijn er minder ‘bitcoinminers’ actief en dat maakt het makkelijker én winstgevender om computerkracht in te zetten voor nieuwe bitcoins
- Duurzaam beleggen in cryptobedrijven: dit zijn de kansen en risico’s van de Viridi Cleaner Energy Crypto-Mining & - - Semiconductor ETF
- Bekijk hoe de Maleisische politie een stoomwals gebruikt om 1.069 computers die bitcoins delven te verpletteren
- 5 groene alternatieven voor de bitcoin die Elon Musk en Tesla kunnen overwegen

www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/bi...
New dawn
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 9 september 2021 00:25:

[...]
1) Je moet me geen woorden in de de mond leggen. Dat er niets aan de hand is heb ik nooit geschreven.

Het filmpje ken ik. Die gekleurde randen zien er dramatisch uit, maar de grafiek rechts geeft het echte kwantitatieve beeld. Over die grafiek en verwante plaatjes heb ik het hier al vaak gehad.
Daar leid ik een jaarlijkse afname van gemiddeld ca 250 Gt uit af. Het verschil met de 279 Gt genoemd in de link is niet groot. Ik denk dat vanaf 2013 mijn waarde beter past bij de waarnemingen.

Nee, er is geen balans, althans niet vanaf 2002. Maar die 250 Gt per jaar komt overeen met slechts 0,01% van de totale ijsmassa, dat kan je toch niet veel noemen.

Ik ontken de CO2- en klimaatproblematiek helemaal niet. Mijn punt is dat het vaak geïllustreerd wordt met die afkalvende gletsjers (en afbrekende zee-ijsplaten bij Antarctica). Dat oogt indrukwekkend, maar het valt goed beschouwd nog wel mee.
De problemen in de subtropische en gematigde streken zijn ernstiger: verwoestijning, droogten, bosbranden of juist extreme regenbuien.


1) Dat er balans is, was een conclusie van mij, immers 0,01 % vd totale ijsmassa. Dat is bijzonder weinig.
voda
0
Swiss Re ziet premiegroei aanhouden
Herverzekeraar wijst op natuurrampen, cyberaanvallen en inflatie.

(ABM FN-Dow Jones) Swiss Re ziet de premiegroei van de verzekeringsmarkt aanhouden onder invloed van hogere schadeposten en een hoger risicobewustzijn, die het gevolg zijn van klimaatverandering en cyberaanvallen. Dat zou blijken uit eigen onderzoek van de herverzekeraar.

Ook houdt de herverzekeraar rekening met een sterkere inflatie van loon-, medische en andere kosten.

Swiss Re voorspelt dat de verzekeringspremies voor niet-levensverzekeringen eind dit jaar 10 procent hoger zullen zijn dan voor de pandemie, met 6,9 biljoen dollar. In 2022 zouden ze voor het eerst boven 7 biljoen moeten komen.

Nu de beleggingsrendementen laag zijn, moeten verzekeraars focussen op hogere premies. Beleggingsrendementen zijn normaal gesproken de primaire inkomsten van verzekeraars.

Verzekeraars zien duidelijk hogere en frequentere risico's op natuurrampen en cyberaanvallen, volgens CEO Reinsurance Moses Ojeisekhoba van Swiss Re. Er is daardoor meer behoefte aan bescherming.

Op de lange termijn is klimaatverandering het grootste risico voor de wereldeconomie. Zonder maatregelen om de gevolgen te dempen, zal tot 18 procent van het bruto product van de wereldeconomie verloren gaan in 2050, voorspelt de herverzekeraar. Vooral de risico's van overstromingen en bosbranden die het gevolg zijn van de klimaatverandering nemen toe, wat in combinatie met toenemende verstedelijking leidt tot grotere schades.

Gunstig is dat er door de klimaatverandering grote investeringen nodig zijn voor duurzame ontwikkeling: 6,9 biljoen dollar per jaar, becijfert de herverzekeraar. Dit biedt veel groeikansen voor de verzekeringsindustrie.

Ook het inflatierisico is toegenomen. De verzekeraar verwacht dat de druk van stijgende consumentenprijzen op de korte termijn aanhoudt, en op de middellange termijn voorziet Swiss Re stijgende loondruk en medische kosten, waardoor de claims zullen toenemen. Ook is er sprake van 'sociale inflatie': toenemende kosten van grote schadeclaims tegen grote bedrijven.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
38.986 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1593 1594 1595 1596 1597 1598 1599 1600 1601 1602 1603 ... 1946 1947 1948 1949 1950 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
880,79  +6,00  +0,69%  11:45
 Germany40^ 18.188,60 +0,28%
 BEL 20 3.911,02 +0,52%
 Europe50^ 5.024,53 +0,33%
 US30^ 38.479,28 -0,07%
 Nasd100^ 17.541,25 +0,34%
 US500^ 5.073,89 +0,08%
 Japan225^ 38.238,76 +0,79%
 Gold spot 2.314,73 -0,31%
 EUR/USD 1,0688 -0,14%
 WTI 83,02 -0,34%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +22,78%
ASMI +9,86%
NX FILTRATION +6,09%
RANDSTAD NV +3,96%
BESI +3,22%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -8,49%
ING -4,96%
Avantium -2,17%
Flow Traders -1,84%
DSM FIRMENICH AG -1,32%