Unibail-Rodamco « Terug naar discussie overzicht

Unibail-Rodamco-Westfield - 2021

6.809 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 ... 337 338 339 340 341 » | Laatste
Peter133
0
quote:

Mr.J.bonds schreef op 11 oktober 2021 12:22:

[...]

Hoop vestigen..? De man heeft zo ongeveer 24% van Unibail opgeslokt in amper 9 maanden tijd. bij 30% MOET hij een bod doen..
Dat zijn gewoon feiten, beste man!

Maar wat helaas wel zo is dat de koers gemanipuleerd wordt. Het kan niet zo wezen dat er een kwart in een jaar tijd van een gigantische REID van de beurs wordt gekocht en dat de koers dan de laatste 6 maanden alleen maar daalt..
Dit wijst op koersmanipulatie. Ook als men het verloop van deze dag bekijkt..

De banken brengen alsmaar gechargeerde, oneerlijke adviezen uit over URW omdat het huidige managent ze een begeleidende miljoenen opleverende aandelen emissie door de neus heeft geboord.

En Niel die alsmaar daardoor op ultra lage koersen URW van de markt kan kopen..
Zie vandaag ook weer het koersverloop. Hoger openen, dan een dump die de koers -3% lager zet. En nu wordt de Koers door Niel weer omhoog gekocht naar -0.5% nog maar slechts. Zonder de op oneerlijke gronden shortende, pestende banken, hadden we dus een plus van 2.5% gehad vandaag voor Unibail..

En de 'normale' aandeelhouder in URW staat met lege handen en een koers die te laag is, kijkende naar de intrinsieke waarde van € 120 per aandeel en de zwaar aantrekkende retailmarkt met het verdwijnen van Corona en de beperkende daarbij behorende maatregelen + Q4, dat er aankomt. traditioneel is het het kerstseizoen het beste seizoen voor de retailmarkt.. En wij zien daar geen ene jota van terug vanwege dit gemanipuleer van de koers URW.

Maar ik ben het zat, ik heb een klacht neergelegd over het verdachte koersverloop al maanden van URW bij de AFM
www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/k... en ik raad iedereen aan op het forum dit ook te doen...!!

Door de aankoop van Niel is er inderdaad geen normale koers op basis van vraag en aanbod. Dat de koers nog zo hoog is, is voor een groot deel aan hem te danken.
Op zich is voor URW het niet slecht als hij het van de beurs haalt. Als ie zoveel geld heeft dan kan hij de schulden van URW verlagen en jaarlijks een mooi rendement behalen in vergelijking met de negatieve rente bij de bank. Wat moet je anders met zoveel geld. De andere keus is dat ie het gebeuren in stukjes verkoopt en er op gokt dat ie flink gaat cashen.
kees5555
0
quote:

kees5555 schreef op 12 oktober 2021 09:47:

[...]

Stel dat de uitoefenprijs 80 zou zijn, en er een bod 65 komt eind 2021, dan krijg je (volgens mij) de tijdswaarde die er theoretisch inzit uitbetaald, oftwel: voor die waarde kun je ze verkopen. Iets in die geest. IK had hiermee te maken met geschreven calls op een aandeel dat voor een lagere koers dan mijn uitoefenprijs vd beurs gehaald werd (ik weet niet meer welk aandeel). IK dacht dat die opties waardeloos zouden aflopen... maar helaas. Dus je kunt ze verkopen voor de prijs die ze waard zouden zijn als er geen bod zou zijn uitgebracht.
Dus: volgens mij gaat het ongeveer zo, maar wie weet vergis ik mij.

Met als aanvulling: dat de koers dan wel op dat moment die 65 euro is. Je krijgt een 'fair market value'.
kees5555
0
quote:

Peter133 schreef op 12 oktober 2021 11:09:

[...]
Door de aankoop van Niel is er inderdaad geen normale koers op basis van vraag en aanbod. Dat de koers nog zo hoog is, is voor een groot deel aan hem te danken.
Op zich is voor URW het niet slecht als hij het van de beurs haalt. Als ie zoveel geld heeft dan kan hij de schulden van URW verlagen en jaarlijks een mooi rendement behalen in vergelijking met de negatieve rente bij de bank. Wat moet je anders met zoveel geld. De andere keus is dat ie het gebeuren in stukjes verkoopt en er op gokt dat ie flink gaat cashen.
Interview in FD met de topman van URW: door coronapas is het aantal bezoekers in winkelcentra in Frankrijk flink teruggelopen.
En aantal centra gaat verkocht worden om de schulden terug te brengen; dat is geen bewijs van een bloeiende business!
Waarde van alle centra bij elkaar kan dan wel 120 per aandeel zijn, maar als huurders wegblijven/weglopen, is zo'n groot gebouw op een gegeven moment weinig meer waard. Dan mag je hopen dat eea omgebouwd kan worden tot kantoren.
Peter133
0
quote:

kees5555 schreef op 12 oktober 2021 11:40:

[...]

Interview in FD met de topman van URW: door coronapas is het aantal bezoekers in winkelcentra in Frankrijk flink teruggelopen.
En aantal centra gaat verkocht worden om de schulden terug te brengen; dat is geen bewijs van een bloeiende business!
Waarde van alle centra bij elkaar kan dan wel 120 per aandeel zijn, maar als huurders wegblijven/weglopen, is zo'n groot gebouw op een gegeven moment weinig meer waard. Dan mag je hopen dat eea omgebouwd kan worden tot kantoren.

Gezien zijn aankoopbeleid schat hij het risico op wegblijvende huurders laag in.
Als de inflatie verder toeneemt, wordt dat risico nog lager ten opzichte van je geld op de bank zetten.
Mr.J.bonds
0
quote:

kees5555 schreef op 12 oktober 2021 11:40:

[...]

Interview in FD met de topman van URW: door coronapas is het aantal bezoekers in winkelcentra in Frankrijk flink teruggelopen.
En aantal centra gaat verkocht worden om de schulden terug te brengen; dat is geen bewijs van een bloeiende business!
Waarde van alle centra bij elkaar kan dan wel 120 per aandeel zijn, maar als huurders wegblijven/weglopen, is zo'n groot gebouw op een gegeven moment weinig meer waard. Dan mag je hopen dat eea omgebouwd kan worden tot kantoren.

over 3 tot 6 maanden is die corona pas weer vertrokken. en misschien wel eerder als de politiek goed gelobbyd wordt.. zijn allemaal tijdelijke effecten.
HCohen
1
Savills : Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots
10/12/2021 | 10:22am BST

The international real estate agent predicts that the growing numbers of electric vehicle (EV) brands are seeking out profile-raising locations in order to showcase their products and engage with consumers - with countries such as Germany, Norway, Sweden and the Netherlands likely to be key destinations for take-up.

Europe is driving the expansion of the EV market, accounting for 43% of global EV sales in 2020. Savills reports that demand for showrooms is landing not on traditional motor malls and dealerships but instead on retail and lifestyle-led locations, from prime shopping centres to popular high streets.

Germany saw some of the largest increases in EV registrations last year, according to data from the International Energy Agency. It recorded an increase in registrations in 2020 of 254%, making it the second-largest EV country market after China.

Other hotspots for vehicle registrations are Norway, which continued to have the largest market share of new EV sales in 2020 at 75% (106,000). This was followed by Sweden and the Netherlands, reporting EV market shares of 32% and 25%, respectively.

Larry Brennan, head of European agency retail, Savills said: "It's safe to say that the opportunity in this market is huge, and opening up showrooms in high profile locations is becoming key.

"Stores are forming part of significantly substantial marketing budgets, breathing new life into retail destinations with state-of-the-art fit outs and providing new and engaging experiences for consumers."

Brennan added that these brands had "capital to invest" in highly innovative, ultra-modern showrooms that set them apart from traditional car dealerships.

"Standout vehicle and fit-out designs tend to need standout buildings to be best showcased, setting a new benchmark in retail. This tied with the very detailed technical and operational requirements of EV companies means that sectoral experience is key in delivering the right property solutions," he added.

In recent months Chinese brand NIO has taken its first step into Europe with a major new 2,000sq m flagship store on Karl Johans gate, the main retail street in the city of Oslo. This store is scheduled to open at the end of September.

Meanwhile Swedish/Chinese brand Polestar has opted to differentiate itself by choosing unusual or emerging retail locations such as their recently opened store in Berlin's Hackescher Markt, reports the international retail agent.

Savills report active brands including Vietnam's Vin-fast, which are seeking opportunities in The Netherlands, France and Germany, Chinese brand Lynk & Co. - who are part of the Geely Motor Group and several US based manufacturers including Lucid and Rivian.

Johan Spin, retail lead at Savills in the Netherlands, said EV brands were strongly focussed on Amsterdam and in some cases Rotterdam and The Hague. While several electric vehicle showrooms have been located in Westfield's Mall of The Netherlands.

However, he added that the supply of suitable real estate for the EV market was a challenge. "It is often difficult to find showroom space at prime locations in the Netherlands, partly because of the required floor areas as some brands require large spaces of a minimum 1,000 m2. These are not widely available in Amsterdam and are still relatively costly. Peripheral locations in the G5 cities are also difficult to find due to a lack of supply," said Spin.
!@#$!@!
1
Dat zijn inderdaad interessante nieuwe huurders die ook een flinke huur per m2 betalen heb ik gelezen. (In de VS iig). Hoop dat dat in Europa ook zal werken.
Branco P
0
quote:

HCohen schreef op 12 oktober 2021 13:03:

Savills : Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots
However, he added that the supply of suitable real estate for the EV market was a challenge. "It is often difficult to find showroom space at prime locations in the Netherlands, partly because of the required floor areas as some brands require large spaces of a minimum 1,000 m2. These are not widely available in Amsterdam and are still relatively costly. Peripheral locations in the G5 cities are also difficult to find due to a lack of supply," said Spin.
Daar komt de aap uit de mouw. En dat wist hier iedereen met gezond verstand ook al wel: winkelruimtes verhuren aan autohandelaren levert relatief lage huren op. Maar het is wel iets beter dan leegstand. In het verleden stonden in grote Malls gewoon een aantal auto's midden in de grote passage of op een binnenplein. Dan gaan die nu niet ineens tophuren betalen voor een winkelruimte.

Dat er in de VS kennelijk al op grote schaal units aan autohandelaren verhuurd worden zegt vooral iets over de omvang van de leegstand in die Malls. Maar ook dat weten wij hier allemaal allang.

Anyway, het is iets beter dan leegstand.

Branco P
0
quote:

kees5555 schreef op 12 oktober 2021 11:40:

[...]
Interview in FD met de topman van URW: door coronapas is het aantal bezoekers in winkelcentra in Frankrijk flink teruggelopen.
En aantal centra gaat verkocht worden om de schulden terug te brengen; dat is geen bewijs van een bloeiende business!
Waarde van alle centra bij elkaar kan dan wel 120 per aandeel zijn, maar als huurders wegblijven/weglopen, is zo'n groot gebouw op een gegeven moment weinig meer waard. Dan mag je hopen dat eea omgebouwd kan worden tot kantoren.
Hier is een nuance op zijn plaats: minder bezoekers is iets anders dan minder omzet. Het effect op de omzet is beperkter dan op het aantal bezoekers.
zalwel
0
quote:

kees5555 schreef op 12 oktober 2021 11:40:

[...]

Interview in FD met de topman van URW: door coronapas is het aantal bezoekers in winkelcentra in Frankrijk flink teruggelopen.
En aantal centra gaat verkocht worden om de schulden terug te brengen; dat is geen bewijs van een bloeiende business!
Waarde van alle centra bij elkaar kan dan wel 120 per aandeel zijn, maar als huurders wegblijven/weglopen, is zo'n groot gebouw op een gegeven moment weinig meer waard. Dan mag je hopen dat eea omgebouwd kan worden tot kantoren.

Je kan het best je zwembroek in de winter kopen en je ski’s in de zomer.
Het moet wel AAA kwaliteit zijn en dat geluk heeft Unibail en Mr Niel met zijn schoonvader Arnault. Toevallig de rijkste man van Frankrijk.
HCohen
1
quote:

Branco P schreef op 12 oktober 2021 13:57:

[...]

Daar komt de aap uit de mouw. En dat wist hier iedereen met gezond verstand ook al wel: winkelruimtes verhuren aan autohandelaren levert relatief lage huren op. Maar het is wel iets beter dan leegstand. In het verleden stonden in grote Malls gewoon een aantal auto's midden in de grote passage of op een binnenplein. Dan gaan die nu niet ineens tophuren betalen voor een winkelruimte.

Dat er in de VS kennelijk al op grote schaal units aan autohandelaren verhuurd worden zegt vooral iets over de omvang van de leegstand in die Malls. Maar ook dat weten wij hier allemaal allang.

Anyway, het is iets beter dan leegstand.
Vooralsnog niet mee eens.

De traditionele auto-markt is een uitgeklede (krimp-)markt waar de marges zijn verdamt en ze het vooral van onderhoud moeten hebben.

De EV-markt is een snel groeiende markt met moordende concurrentie(lees winner takes all) die behoefte hebben aan een ander soort retailspace(zoals omschreven in het artikel) dan de traditionele dealer om asap hun producten maximale exposure te geven.
Zie ook de titel van het artikel ''Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots''.

Ik durf rustig te stellen dat ze bereid zijn om daar meer per m2 voor te betalen dan traditionele autodealers kunnen/ willen.
Als je op een toplocatie wilt zitten, dan moet je er ook voor willen betalen. Je hoort mij niet zeggen dat het gaat om tophuren, maar ik denk wel(en het artikel onderschrijft dat) dat i)URW Flagship-locaties hier prima invulling aan kunnen geven(zie oa MOTN) ii) ze hier gangbare/redelijke huren voor willen betalen en iii) dit een prima aanvulling is voor de URW retailmix.

Ik geloof dat jij het was die in een eerdere post aangaf dat EV-aanbieders niet wilden zitten op een mall locatie waar er al een andere/ één zat. Vervolgens werd er snel door andere posters op gewezen dat er meerdere URW malls zijn waar meer dan één EV-aanbieders zitten(oa MOTN). Hier schatte je het dus al fout in. Wellicht vergis je je hier ook. Of misschien heb je gelijk. Laten we aankijken hoe dat zich ontwikkelt.
!@#$!@!
1
Door de opmerking van Branco begon ik te twijfelen aan mijn geheugen. Dit is vaak terecht :-) Ons geheugen is immers heel onbetrouwbaar, zelfs als we denken iets zeker te weten uit een herinnering. Dus heb het artikel even opgezocht waarin ik hierover gelezen had. Gelukkig wist ik ongeveer de periode anders had ik lang kunnen zoeken :-)

seekingalpha.com/article/4408044-mace...

However, we need to remember that sales psf figures can be skewed upwards by high performing stores such as Apple and Tesla, who usually record much higher figures. For example, take a 200,000 square feet mall of small shops (<10,000 square feet as sales psf excludes larger stores above that size). Assume Tesla opens a new 5,000 square feet store which rakes in $5000 psf while the remaining 195,000 square feet of the mall has an existing psf of $500. This would cause the mall's sales psf to increase to $612, which looks great for investors, but it does not substantially benefit the REITs bottom line.

Hence a good indicator to compare with would be rent psf. Since REITs' revenue mainly comes from rent, it is important to know if the increase in sales psf is a result of overall tenant growth (not just one well performing tenant) and that this growth can be translated into higher rents.

For MAC, the increase in sales and rent psf have been aligned up till 2017, which coincides with high performing stores like Tesla and Apple opening more stores. Hence I can deduce that MAC's tenants are growing steadily but the rapid increase in sales psf in recent years would likely be due to the increase in higher performing stores. Overall, tenants are generally still developing well and this reinforces MAC's high quality malls as rent psf has been increasing since 2010 and it even increased in 2020 (not shown in graph) despite COVID-19.


Voor het plaatje: zie artikel

Het zegt dus dat huurders als Tesla zorgen voor een enorme toename kwa omzet per m2, maar dat dit een vertekend beeld geeft omdat ze RELATIEF minder huur betalen. (dus tov de omzet per m2)
Helaas zegt het artikel zelf niks over de absolute huur per m2 van huurders als Tesla tov andere huurders.

De grafiek laat alleen zien dat de omzet per m2 in zo'n geval veel harder stijgt dan de huur per m2. Maar de huur per m2 stijgt wel nog steeds. Dat zou impliceren dat huurders als Tesla ook tov "normale" winkels dus aantrekkelijke huren betalen.
Wel in de VS. Uiteraard is de situatie kwa ruimte daar heel anders. Dus of we dit kunnen vertalen naar Europa is ook nog maar de vraag.
!@#$!@!
1
seekingalpha.com/article/4305450-mall...

Ook in dit artikel geen eenduidig antwoord. Het focused vooral op het misleidende beeld kwa omzet, maar geeft geen harde data over de absolute huren. Wel impliceert het weer dat die dealers GEEN lagere huren betalen en zeker zorgen voor een hogere huur per m2.

To return to the hypothetical example above, the Tesla store that is doing $100 million of sales in 2,500 square feet (i.e. $40,000 per square foot) is not going to pay $5,000 per square foot in rent, which would put its occupancy cost at a fairly "normal" 12.5%. It's not even going to pay $500 per square foot. After all, the vast majority of tenants are still averaging sales per square foot of around $700, so they can't afford to pay more than approximately $100 per square foot, leaving the landlord with minimal leverage to drive rents significantly above that level. That means the 66% increase in sales per square foot driven by adding Apple and Tesla stores will have little or no impact on the mall's NOI.

In 2016, occupancy cost averaged 13.8% of sales for Macerich's top 10 malls [AL16]. Occupancy cost has since fallen to 10.6% for that cohort. An increase in sales per square foot from $959 to $1,349 over this period boosted the average all-in rent (including tenant reimbursements) by less than 10%, from $132 per square foot to $143 per square foot.

Helaas kwam ik ook dit bericht tegen. Dus misschien is het een tijdelijk fenomeen:

breakingnews.exchange/tesla-will-repo...

The days of seeing Tesla stores in fancy malls and retail centers may be over, according to a report from Electrek. Sources tell the site that Tesla will instead focus on finding cheaper spaces, like parking lots and warehouses, that will house a remote fleet of cars.
Mr.J.bonds
0
quote:

AVM (Altijd Verkeerde Moment) schreef op 12 oktober 2021 10:10:

Het lijkt nu net alsof die zogenaamde snode plannen van Niel een breed gedragen idee op dit forum zijn, maar als ik de boel nog eens teruglees, dan is het een heel kleine minderheid (1 héél vocaal aanwezig en met misschien 1 of hooguit 2 andere forumleden die heel voorzichtig een klein beetje meegaan in de mogelijkheid dat etc.). Vooral die ene die er zelfs 2 verschillende topics voor aanmaakt slaat wel heel erg hard op de trommel, inclusief complottheorieën, aanklachten via de VEB en wat nog meer.

Nu moet iedereen vooral doen wat die niet laten kan, maar op een gegeven moment wordt het gewoon een beetje vermoeiend om pagina's vol met precies dezelfde theorieën te lezen als de koers (god verbiede het) weer een keertje naar beneden zwiept. Iedereen die daar dan op ingaat krijgt om de oren geslingerd dat die ziende blind is etc. Alle goede bedoelingen ten spijt, lijkt het daarmee inmiddels meer op een vergeefse poging tot een dialoog met iemand die midden in het dorp hardop roept dat het einde van de wereld nabij is. Een poging tot kalmeren, wordt dan waarschijnlijk ook niet in dank aangenomen en eerder begroet met een boze sneer, dan terugkeer tot wat aardsere inzichten.

Op zich is dat allemaal niet zo erg en wordt er het beste bedoeld (ik las zelfs een blijde uitroep van de roepende dat die zo blij was dat er iemand anders was die ook "bullish" tegenover URW stond... maar ja die duivelse Niel...), maar door het volume en de hoeveelheid (notabene 2 aparte draadjes waar niemand op reageert) bekruipt me toch langzamerhand een heel klein beetje een gevoel van plaatsvervangende schaamte. Zeg maar alsof het imago van de forumleden in het algemeen en van dit URW subforum specifiek met geweld wordt gekaapt en omgevormd tot een URW-Wappies club die allemaal heel hard claimen dat Niel de duivel is met snode plannen voor URW, en dat iedereen die dat niet ziet zijn hersenpan in een soort corona-lockdown moet hebben gezet.

Hopelijk waait deze gure wind weer voorbij als de gevolgen van de pandemie voorbij zijn, de herstructurering van de balans een flink eind gevorderd, de beleggers het vertrouwen weer terugkrijgen in dit aandeel en de koers daardoor weer omhoog kruipt. Tot die tijd moet ik dit theater maar aanschouwen als een voorstelling met soms wat tenenkrommende momenten, opgevoerd door mensen met de beste bedoelingen...
Mooi geschreven beste AVM, kon een klein glimlachje niet onderdrukken voor het gebruikte proza..
Even toch wat nuanceren.. ik denk zeker niet dat Niel de vleesgeworden vastgoed duivel is in eigen persoon hoor.
De man speelt zijn kaarten gewoon heel slim. Gebruikt de kracht van zijn tegenstanders voor zich.. Dat kunnen alleen de hele slimmen..

En ik denk idd dat de beste man er voor gaat om URW voor hem zo gunstige prijs in te lijven. En gelijkt heeft hij. Zoals de Grote Warren Buffet al zei: Als niemand meer stukken wil hebben, als het bloed door de starten gutst, als de handelaren van het dak afspringen van de Skyscrapers on WallStreet. Dán moet je toeslaan.. En dat is precies wat Niel doet. Ben ik hem ook zeer erkentelijk voor. Zonder hem had URW nog steeds, god verbiede, op € 35 gestaan..

Wat ik betoog met mijn postings is om weer wat fantasie in het aandeel Unibail terug te brengen.. Waarom? Omdat ik écht oprecht van mening ben dat het aandeel veel te laag is afgewaardeerd door spelletjes die gespeeld worden door banken en shortpartijen, partijen zo groot dat ze koers kunnen manipuleren en sturen. op veelal onterechte, zelf gecreëerde gronden. En dat vind ik onterecht voor de zittende aandeelhouders(waar ik er zelf ook eentje van ben)
Ben ook zeker niet van het sneren, sta áltijd open voor goede argumenten en een goede inhoudelijke discussie onderbouwd met feiten..

En fantasie mag best wel weer terug. Corona is ondanks alles toch op zijn retour het leger der gevaccineerden groeit met iedere dag. De economie trekt weer aan en Q4, het beste seizoen voor de retail staat voor de deur. Ergo. prima Q4-cijfers staan er dan op de rol voor ons geliefde URW.. En URW staat op het punt om overgenomen te worden. En ja, ik geloof hier écht in. Waarom anders tegen de klippen blijven opkopen..? En als URW niet wordt overgenomen. Dan keren ze vanaf 2023 weer een geschatte € 6 euro per aandeel uit. Dus. ja, ik ben idd wel Bullisch op dit mooie A-aandeel. Waarom anders verlaten bepaalde knaagdieren(mag dat andere woord van de censuurpolitie hier helaas niet meer gebruiken) uit een bepaalde verwerpelijke bedrijfstak hun shortposities..

Maar nogmaals, ik denk zeker niet dat Niel per definitie hier de boosdoener is, in dit epische vastgoeddrama tot weldra haar climax(€95) gaat bereiken..
Lamsrust
2
quote:

HCohen schreef op 12 oktober 2021 14:25:

[...]

Vooralsnog niet mee eens.

De traditionele auto-markt is een uitgeklede (krimp-)markt waar de marges zijn verdamt en ze het vooral van onderhoud moeten hebben.

De EV-markt is een snel groeiende markt met moordende concurrentie(lees winner takes all) die behoefte hebben aan een ander soort retailspace(zoals omschreven in het artikel) dan de traditionele dealer om asap hun producten maximale exposure te geven.
Zie ook de titel van het artikel ''Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots''.

Ik durf rustig te stellen dat ze bereid zijn om daar meer per m2 voor te betalen dan traditionele autodealers kunnen/ willen.
Als je op een toplocatie wilt zitten, dan moet je er ook voor willen betalen. Je hoort mij niet zeggen dat het gaat om tophuren, maar ik denk wel(en het artikel onderschrijft dat) dat i)URW Flagship-locaties hier prima invulling aan kunnen geven(zie oa MOTN) ii) ze hier gangbare/redelijke huren voor willen betalen en iii) dit een prima aanvulling is voor de URW retailmix.

Ik geloof dat jij het was die in een eerdere post aangaf dat EV-aanbieders niet wilden zitten op een mall locatie waar er al een andere/ één zat. Vervolgens werd er snel door andere posters op gewezen dat er meerdere URW malls zijn waar meer dan één EV-aanbieders zitten(oa MOTN). Hier schatte je het dus al fout in. Wellicht vergis je je hier ook. Of misschien heb je gelijk. Laten we aankijken hoe dat zich ontwikkelt.
Ik sluit me hierbij aan. Ik kan me niet voorstellen dat autodealers in de MOTN een significant lagere huur hebben dan andere huurders. Wat betreft de US denk ik dat voor een kleine showroom met een paar auto's erin ook niet. Echter, als het een groter oppervlak is dan zullen de huren vast lager zijn maar daar staat tegenover dat de huren die (voormalige) anchor warenhuizen (betaalden) betalen ook veel lager zijn dan de huren die kleinere retailers betalen. M.a.w. ik zie hier nog niet 1 2 3 een negatief effect op de net rent. Maar inderdaad laten we het aankijken en vooral hopen dat er veel meters aan EV verkopers worden verhuurd. Meest belangrijk is dat de leegstand afneemt, zodat de traffic toenoemt.
Branco P
0
quote:

HCohen schreef op 12 oktober 2021 14:25:

[...]
Vooralsnog niet mee eens.

De traditionele auto-markt is een uitgeklede (krimp-)markt waar de marges zijn verdamt en ze het vooral van onderhoud moeten hebben.

De EV-markt is een snel groeiende markt met moordende concurrentie(lees winner takes all) die behoefte hebben aan een ander soort retailspace(zoals omschreven in het artikel) dan de traditionele dealer om asap hun producten maximale exposure te geven.
Zie ook de titel van het artikel ''Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots''.

Ik durf rustig te stellen dat ze bereid zijn om daar meer per m2 voor te betalen dan traditionele autodealers kunnen/ willen.
Als je op een toplocatie wilt zitten, dan moet je er ook voor willen betalen. Je hoort mij niet zeggen dat het gaat om tophuren, maar ik denk wel(en het artikel onderschrijft dat) dat i)URW Flagship-locaties hier prima invulling aan kunnen geven(zie oa MOTN) ii) ze hier gangbare/redelijke huren voor willen betalen en iii) dit een prima aanvulling is voor de URW retailmix.

Ik geloof dat jij het was die in een eerdere post aangaf dat EV-aanbieders niet wilden zitten op een mall locatie waar er al een andere/ één zat. Vervolgens werd er snel door andere posters op gewezen dat er meerdere URW malls zijn waar meer dan één EV-aanbieders zitten(oa MOTN). Hier schatte je het dus al fout in. Wellicht vergis je je hier ook. Of misschien heb je gelijk. Laten we aankijken hoe dat zich ontwikkelt.
Ik gaf aan dat autohandelaren niet de huur betalen die andere retailers betalen. Ik heb nooit een vergelijking gemaakt tussen handelaren van E-auto's en "gewone" auto's. Dus wat ik al zei: als je veel winkels leeg hebt staan, dan kun je er beter 1 (of een paar) verhuren aan een autohandelaar, maar veel huur zullen die niet betalen. Als de autohandelaren dezelfde huur zouden betalen als gewone retailers, dan had je dat echt wel in de berichten gelezen. Nu las je echter dat het bijvoorbeeld in Amsterdam nog niet lukt om goede winkelruimtes te vinden in grote winkelcentra omdat die ruimtes nog te duur zijn. Duidelijker kan het niet.

Verder was het destijds een aanname van mij dat autohandelaren graag exclusiviteit willen op het moment dat ze huur moeten betalen in zo'n winkelcentrum. Het gevolg van exclusiviteit is dan dat er niet nog extra autohandelaren bij mogen komen. Ik heb dus helemaal niet gezegd dat een tweede of een derde autohandelaar niet willen komen als er al 1 zit. Juist wel natuurlijk! Maar dat wil die eerste autohandelaar, die er als eerste zat natuurlijk liever niet.

Als je eerdere uitspraken van mij aanhaalt, doe dit dan wel juist.
Branco P
0
quote:

!@#$!@! schreef op 12 oktober 2021 14:41:

The days of seeing Tesla stores in fancy malls and retail centers may be over, according to a report from Electrek. Sources tell the site that Tesla will instead focus on finding cheaper spaces, like parking lots and warehouses, that will house a remote fleet of cars.
Het kan ook een teken zijn dat leegstand wat aan het afnemen is en verhuurders weer wat meer huur verwachten van de autohandelaren. Als autohandelaren tophuren zouden betalen voor winkelruimtes in winkelcentra, dan zouden ze al sinds jaar en dag in winkelcentra zitten, ook toen ze nog niet E-auto's verkochten.

Ik denk wel dat Tesla een paar jaar in zo'n druk winkelcentrum wil zitten. En andere nieuwkomers ook. Gewoon als in your face reclamebord voor een paar jaar. En omdat zo'n Tesla en andere nieuwkomers in eerste instantie nog niet overal dealers hebben zitten. Maar zij kunnen eigenlijk ook prima op de parkeerplaats c.q. in de parkeergarage staan. Of midden op een binnenplein. Dus voor winkelruimtes gaan zij niet de hoofdprijs betalen m.i.

Als er in MotN meerdere aanbieders van E-auto's ruimtes hebben ingevuld, dan zie ik dat toch eerder als tijdelijke invullingen van ruimtes die anders nog leeg hadden gestaan. Ik meen wel dat er 1 lokale dealer zat met structurele intenties. Ik moet er toch echt binnenkort eens een kijkje gaan nemen. Zeker nu ik ook Long ben in URW met mijn Nov'21 61 Call ;-)
HCohen
1
quote:

Branco P schreef op 12 oktober 2021 18:56:

[...]

Ik gaf aan dat autohandelaren niet de huur betalen die andere retailers betalen. Ik heb nooit een vergelijking gemaakt tussen handelaren van E-auto's en "gewone" auto's. Dus wat ik al zei: als je veel winkels leeg hebt staan, dan kun je er beter 1 (of een paar) verhuren aan een autohandelaar, maar veel huur zullen die niet betalen. Als de autohandelaren dezelfde huur zouden betalen als gewone retailers, dan had je dat echt wel in de berichten gelezen. Nu las je echter dat het bijvoorbeeld in Amsterdam nog niet lukt om goede winkelruimtes te vinden in grote winkelcentra omdat die ruimtes nog te duur zijn. Duidelijker kan het niet.

Verder was het destijds een aanname van mij dat autohandelaren graag exclusiviteit willen op het moment dat ze huur moeten betalen in zo'n winkelcentrum. Het gevolg van exclusiviteit is dan dat er niet nog extra autohandelaren bij mogen komen. Ik heb dus helemaal niet gezegd dat een tweede of een derde autohandelaar niet willen komen als er al 1 zit. Juist wel natuurlijk! Maar dat wil die eerste autohandelaar, die er als eerste zat natuurlijk liever niet.

Als je eerdere uitspraken van mij aanhaalt, doe dit dan wel juist.
Nee dat klopt, die nuancering maakte ik. Jij had het over 'autohandelaren' en maakte een opmerking over 'het verleden' en dan moet je wel nuanceren want de éne groep is de ander niet/ de ene markt is de andere niet(traditionele auto-markt en EV-markt). Over de huren; dat weet jij kennelijk niet met zekerheid, apestaartje gaf daarbij nog de meest concrete aanwijzingen met zijn bijdragen. Zoals jij daar een visie/ gevoel bij hebt, heb ik dat ook(Lamsrust deelt deze kennelijk).

Het feit dat de huren niet letterlijk genoemd staan betekent niets want dat wordt nooit geventileerd op die wijze/ in dergelijke artikelen
Los daarvan wordt er in het artikel wel aangegeven dat a) It's safe to say that the opportunity in this market is huge and opening up showrooms in high profile locations is becoming key. b "capital to invest" in highly innovative, ultra-modern showrooms that set them apart from traditional car dealerships en c) Electric vehicle brands compete for lifestyle-led retail hotspots.
Ik lees hierin dat er 'veel vraag is vanuit die markt, scherpe concurrentie en aanwezig kapitaal voor investeringen in bepaalde type retail hotspots, waarbij MotN nog eens wordt genoemd als voorbeeld notabene'.

Tomato, Tomato(''Tomahto, Tomayto''), je deed destijds imo een verkeerde aanname. Ik geef aan als ik het met je eens ben en wanneer dat niet het geval is. Je hebt met jouw vastgoedkennis icm jouw algemene kennis het vaak genoeg aan het rechte eind, in dat geval had je dat niet en ik denk in dit geval ook niet. Ik mag daar best naar refereren omdat het over dezelfde markt/ type huurders gaat.

ik sloot wel af met ''Wellicht vergis je je hier ook. Of misschien heb je gelijk. Laten we aankijken hoe dat zich ontwikkelt.

Laten we dat dan ook doen Branco !

Lamsrust
3
Ik denk dat een kleine autoshowroom met zeg max. 5 auto’s in MOTN of een US flagship ook niet gezien moet worden als een substituut van de dealer op de autoboulevard maar als een aanvulling. Op drukke dagen komen er 50.000 mensen in de MOTN. Indien daarvan 1 promille, i.e. 50 jouw showroom komt bezoeken en info aanvragen over de auto’s die jij verkoopt doe je het al goed. Het mooiste is dan als je in de garage 2 demo’s hebt staan voor een proefrit, dan kun je het aankoopproces vrijwel helemaal afwerken in de MOTN showroom. Aflevering kun je dan op een locatie op de autoboulevard.
Op de autoboulevard is de traffic fors lager dan in de MOTN.
[verwijderd]
1
De uitrol van de Westfield brand is ook in volle gang op het internet......

@HCohen.... heb er nog een paar ontdekt....

Welkom Westfield Mall of the Netherlands
nl.westfield.com (nog niet echt "up and running" .... geeft nog wat foutjes )

nl.westfield.com/mallofthenetherlands...

En er is nu ook een Westfield site om je Spaans te oefenen... ;-)
es.westfield.com/

6.809 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 ... 337 338 339 340 341 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 72,760
Verschil -1,100 (-1,49%)
Hoog 73,100
Laag 72,020
Volume 538.179
Volume gemiddeld 372.724
Volume gisteren 363.334