Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway.com 2021

[verwijderd]
0
Wordt een spannend week(en), ik geloof niet in overnames, wel in de aankondiging van de afstoot van een van de onderdelen. Ik hoop IFOOD want de 1/2 van de opbrengsten komt naar de aandeelhouders en hij heeft flink wat goed te maken (zeg 3-4 miljard de 1/2 is toch mooi).. Daarnaast zal hij om geloofwaardig te blijven een aankondiging moeten doen mbt grocery partners.

Ik denk dat dit het meest winstgevende seizoen is voor Just Eat, dit gaan we terugzien in de cijfers! Grub geen idee...hoop iets beter.
Bijlage:
[verwijderd]
0
quote:

JOKER FUND schreef op 12 december 2021 11:22:

Wordt een spannend week(en), ik geloof niet in overnames, wel in de aankondiging van de afstoot van een van de onderdelen. Ik hoop IFOOD want de 1/2 van de opbrengsten komt naar de aandeelhouders en hij heeft flink wat goed te maken (zeg 3-4 miljard de 1/2 is toch mooi).. Daarnaast zal hij om geloofwaardig te blijven een aankondiging moeten doen mbt grocery partners.

Ik denk dat dit het meest winstgevende seizoen is voor Just Eat, dit gaan we terugzien in de cijfers! Grub geen idee...hoop iets beter.

Over iFood, misschien moet Jitse genoegen nemen met een lagere prijs dan wat hij het waard vindt. Wachten op een beursgang van iFood kan riskant zijn. Je zag het recent in India waar een hele rits bedrijven werd afgewaardeerd op de beurs na een totaal mislukte IPO van een bedrijf.
[verwijderd]
0
quote:

kassa! schreef op 12 december 2021 11:44:

[...]

Over iFood, misschien moet Jitse genoegen nemen met een lagere prijs dan wat hij het waard vindt. Wachten op een beursgang van iFood kan riskant zijn. Je zag het recent in India waar een hele rits bedrijven werd afgewaardeerd op de beurs na een totaal mislukte IPO van een bedrijf.
ik denk persoonlijk dat hij wel een goede beslissing maakt, als je waardering van Wolt pakt (laatste actieve overname)..dan verwacht ik dat er meer voor te halen is.

zie ook:

Prosus: iFood's delivery business is close to breakeven

- iFood’s delivery orders grew 43% to over 300 million;
- Prosus said that at 30 September 2021, iFood’s first-party orders in Brazil accounted for 35% of total orders.

labsnews.com/en/news/business/prosus-...

Nieuw groot gevaar dat ik voorzie is dat Just Eat gewoon niet meer aan goed personeel gaat komen, wie wilt er immers werken voor een fallen angel, waarbij je aandelen pakket geen ... waard is!

We gaan het deze week zien!
Ahold
0
koers van Just Eat Takeaway (JET) bereikte afgelopen week het laagste niveau in drie jaar. JET’s waardering oogt buitengewoon laag afgezet tegen de prijs die betaald werd bij een tiental overnames in maaltijdbezorgland in de laatste vier jaar. Waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het was geen geheim dat de Amerikaanse maaltijdmoloch DoorDash voet aan de grond wilde krijgen in Europa. De overname van de Finse bezorgdienst Wolt, actief in 23 Europese landen, waaronder sinds vorig jaar in Duitsland was dan ook geen grote verrassing.

Dat geldt wel voor de prijs: DoorDash betaalde liefst 8,1 miljard dollar (ondernemingswaarde, alle aandelen plus nettoschuld) voor deze kleine Europese speler. De Finnen realiseren een jaarlijkse totale orderwaarde (gross transaction value, GTV) van slechts 2,5 miljard dollar. DoorDash betaalde dus 3,2 keer de orderwaarde.

Ter vergelijking JET, dat in veel Europese landen marktleider is, realiseerde op vergelijkbare basis meer dan 27 miljard euro aan GTV. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd wordt bij een ondernemingswaarde (enterprise value, EV) van iets meer dan 9 miljard euro gewaardeerd tegen slechts 0,3 keer GTV.

Ontwikkeling waardering sinds beursgang JET (Takeaway)

Bron: JET (half)jaarcijfers, IPO prospectus, Bloomberg, bedragen in miljarden euro’s.

Grote transactie
Is Wolt duur of JET goedkoop? Het laatste lijkt het geval, afgaand op recente overnames in maaltijdbezorging.

In de laatste vier jaren werden meerdere grote overnames gedaan in de maaltijdbezorgsector tegen waarderingsratio’s die een stuk hoger liggen dan de huidige 0,3 keer GTV van JET (zie tabel). Zo kocht JET zelf verschillende bedrijven tegen hogere waarderingen: 10bis in Israel (2018: 1,0), de Duitse Delivery Hero bezittingen (2018: 1,5), het Britse Just Eat (2019: 1,5) en Amerikaanse Grubhub (2020: 1,2).

Transacties JET (Takeaway) en sectorgenoten

Bron: JET, bedrijfsrapporten, bedragen in miljarden euro’s, *verondersteld GTV = GOV, GMV, de berekening van de totale orderwaarde is door JET medio 2021 (bescheiden) aangepast en kan ook afwijken bij sectorgenoten.

Saillant detail:
Ahold
0
Saillant detail: technologieinvesteerder Prosus was in de overnamestrijd met JET (toen nog Takeaway) in december 2019 bereid om tot 1,3 keer de GTV over 2018 te betalen voor Just Eat. Als we deze waarderingsratio plakken op JET’s GTV over 2020 (21,4 miljard euro) komt de waarde per JET aandeel uit op circa 140 euro.

In de afgelopen twaalf maanden kwamen daarnaast zowel het Amerikaanse DoorDash als Britse Deliveroo naar de beurs tegen een waardering van bijna 2 keer de GTV.

Mededingingsbezwaren
Het leidt allemaal tot één vraag: waarom ligt er nog geen overnamebod op JET?

Het Amerikaanse DoorDash (ondernemingswaarde: 53 miljard dollar) zou met haar aanzienlijke omvang eenvoudig een bod in aandelen kunnen doen op JET. Toch lijkt dat niet kansrijk. De Amerikanen zijn verreweg marktleider in de Verenigde Staten, waarmee een overname door JET’s aanwezigheid met Grubhub vermoedelijk al snel op mededingingsbezwaren zou stuiten.

Het Amerikaanse taxibedrijf Uber, waarvan maaltijdbezorger UberEats (de nummer twee speler in de Verenigde Staten) deel uitmaakt, deed in mei 2020 zelf een overnamepoging bij het uiteindelijke door JET overgenomen Grubhub. Volgens bronnen in de Wall Street Journal konden beide partijen echter geen overeenkomst bereiken over eventuele mededingingskwesties, waardoor de overname klapte.

Zeker is dat verschillende Amerikaanse politici van de regerende Democratische-partij zich destijds openlijk negatief uitlieten over een mogelijke samensmelting van UberEats en Grubhub. Volgens Senator Amy Klobuchar uit Minnesota zat Amerika ‘niet te wachten op een volgende fusie die concurrentie de das omdoet’.

Voor dominante partijen als DoorDash en UberEats lijkt een overname van JET dus niet zo makkelijk. Al is het mogelijk dat door recente ontwikkelingen, waarbij ook boodschappen door Grubhub worden bezorgd, het speelveld – ook vanuit mededingingsperspectief – is gewijzigd. Enkele analisten zien dan ook een gaatje om misschien toch een bod uit te brengen.

1 April 2023
Wie zeker niet aanloopt tegen zwaarwegende mededingingsbezwaren is het Duitse Delivery Hero (ondernemingswaarde 28 miljard euro). De maaltijdbezorger verkocht in december 2018 zijn activiteiten in Duitsland (Lieferheld, pizza.de en Foodora) voor 930 miljoen euro aan JET (toen nog actief als Takeaway).

Topman Niklas Ostberg zal de lage waardering van JET ook zijn opgevallen. De baas van Delivery Hero betaalde dit voorjaar voor een 5-procent belang in het Britse maaltijdbezorgbedrijf Deliveroo omgerekend circa 3,6 miljard pond. Dat was afgezet tegen de orderwaarde van 6,6 miljard Britse pond over de afgelopen twaalf maanden 0,6 keer de GTV.

Op Twitter liet Ostberg zich destijds ontvallen dat dit belang in Deliveroo onder geen enkel door Delivery Hero doorgerekend scenario op de lange termijn een slechte
Ahold
0
Op Twitter liet Ostberg zich destijds ontvallen dat dit belang in Deliveroo onder geen enkel door Delivery Hero doorgerekend scenario op de lange termijn een slechte investering kon zijn. Het veel grotere JET is vandaag echter te koop voor een (nog) lagere waardering. Waarom koopt Ostberg niet (alle) JET-aandelen?

Het meest aannemelijk lijkt de zogeheten standstill-overeenkomst tussen JET en Delivery Hero. Ten tijde van de verkoop van de Duitse bezittingen aan JET - in ruil voor 508 miljoen euro in contanten en een circa 18-procent aandelenbelang in Takeaway - werd een wapenstilstand gesloten.

Volgens die geldende afspraken mag Delivery Hero tot 1 april 2023 geen extra aandelen kopen (vandaag houden de Duitsers 1,4 procent) of een overnamebod op JET doen. De Duitsers mogen alleen een (tegen)bod uitbrengen als een andere koper zich meldt voor JET. En zelfs in dat geval is goedkeuring van de JET-commissarissen vereist.

Prosus
Wie niet tegen deze bezwaren aanloopt is technologiebelegger Prosus, dat beschikt over meer dan 11 miljard euro liquide middelen. Het is algemeen bekend dat Prosus graag een wereldspeler wil zijn op de markt voor maaltijdbezorging. Met een overname van JET wordt die ambitie in één keer vervuld.

Ook had Prosus eerder interesse in de activiteiten van Just Eat. De Zuid-Afrikanen waren in december 2019 bereid 5,1 miljard Britse pond (6,1 miljard euro) of 1,3 keer de GTV te betalen. Het is daarnaast geen geheim dat topman Bob van Dijk loert op het 33-procent belang van JET in de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood. Prosus heeft de andere twee derde van de aandelen al in bezit.

Het belang in iFood van JET is een erfenis van de overname van Just Eat. Ten tijde van die overname werd iFood door analisten gewaardeerd op ongeveer 1 miljard euro. Dat is vandaag de dag zeker 2,3 miljard euro – het hoogste bod dat tot dusver werd uitgebracht op de te koop staande iFood-activiteiten.

Alleen de gestegen waardering van iFood doet vermoeden dat Prosus meer zou moeten willen betalen voor de Just Eat-activiteiten, nog los van waardevolle Takeaway-activiteiten in bijvoorbeeld Nederland en Duitsland (zie kader). Tijdens de deze zomer gehouden jaarvergadering van Prosus wilde Van Dijk niet nader ingaan op vragen van de VEB over de mogelijke aantrekkelijkheid van JET voor Prosus.

Het is niet bekend of de kemphanen nog door één deur kunnen na de overnamestrijd om Just Eat, maar ongetwijfeld zal van Dijk zijn sommetjes maken voor JET (zie kader). Zelfs een vijandige overname zou bij de onvrede in het aandeelhoudersbestand van JET kans van slagen kunnen hebben.

Geen beschermingsconstructie
JET heeft sinds vorig jaar geen beschermingsconstructie meer.

Wel is Groen nog altijd grootaandeelhouder, al is zijn belang door de overname Grubhub verwaterd tot circa 7 procent. Hiermee is Groen maar nipt groter dan
Ahold
0
Wel zou JET de zogeheten bedenktijd van 250 dagen kunnen inroepen om een vijandige overname te frustreren. Maar dat zou geen teken van kracht zijn, bovendien zal de relatie met toch al ontevreden aandeelhouders dan pas echt verstoord worden.
[verwijderd]
0
quote:

Ahold schreef op 12 december 2021 12:16:

Wel zou JET de zogeheten bedenktijd van 250 dagen kunnen inroepen om een vijandige overname te frustreren. Maar dat zou geen teken van kracht zijn, bovendien zal de relatie met toch al ontevreden aandeelhouders dan pas echt verstoord worden.
Inderdaad de relatie is al goed verstoord en ook met de aandeelhouders zoals wij. De groot aandeelhouders
zullen zich toch weer eens gaan roeren neem ik aan. Jitse Groen is natuurlijk niet dom maar hij is door
z'n expansiedrift de realiteit verloren.
Deventenaarforever
0
Heel veel info voor mij als leek. Maar wat zou voor JET het beste scenario zijn in de nabije toekomst.
Hendrik Roo
8
quote:

30jaarErvaring schreef op 12 december 2021 11:10:

[...]

Grappig met uw onwetendheid, wilt u anderen doen geloven dat juist hun er geen verstand van hebben.

Lezen jongen, kranten, bladen, beleggersmagazines.
Waarop gebaseerd durft hij te zeggen. Ongelooflijk!.
Wilt u alstublieft meer aandacht aan het correct gebruik van de Nederlandse taal besteden ?
Want met 30jaarErvaring mogen we ook op dit gebied een voorbeeldfunctie van u verwachten.
In plaats van: "dat hun er geen verstand van hebben" is het; "dat juist ZIJ er geen verstand van hebben"...
Na 30 jaar tijd hebt u nog erg veel te leren....
niceguy19502020
0
Hendrik Roo
0
quote:

niceguy19502020 schreef op 12 december 2021 17:40:

Hendrik Roo, In de Amsterdamse Jordaan mag "hullie" wel in plaats van Zij.
Nederland is meer dan alleen de mooie Amsterdamse Jordaan.
gbakl
1
huilie, huilie mag ook, zelfs over de koers van Jet maar probeer je wel overwegend bij de feiten te houden
en niet wat nullen te vergeten of te negeren en zo maar wat te brallen.
chauffeurke
1
quote:

Hendrik Roo schreef op 12 december 2021 16:47:

[...]
Wilt u alstublieft meer aandacht aan het correct gebruik van de Nederlandse taal besteden ?
Want met 30jaarErvaring mogen we ook op dit gebied een voorbeeldfunctie van u verwachten.
In plaats van: "dat hun er geen verstand van hebben" is het; "dat juist ZIJ er geen verstand van hebben"...
Na 30 jaar tijd hebt u nog erg veel te leren....

Mooi man. Na een uur al 4 duimpjes voor u om deze 'kenner' even met twee voetjes op aarde te laten wederkeren. Sommigen hier behandelen de mindere goden als voetveeg, maar aan hun grammatica zie je dat ze zelf niet erg geleerd zijn. Ja een beetje gokken op de beurs. Net zoals ikzelf doe maar ik laat anderen ook in hum waarde. Deze experts trappen aandelen het liefst naar beneden en gunnen een ander het licht in de ogen niet. Dat zie je aan alles. Erg denigrerend. Ik ga er vanuit dat de slimme beroepsspelers hier niet komen op het forum. Die lachen zich een deuk en dat mogen ze ook.
KCNIB
1
quote:

chauffeurke schreef op 12 december 2021 18:12:

[...]
Mooi man. Na een uur al 4 duimpjes voor u om deze 'kenner' even met twee voetjes op aarde te laten wederkeren. Sommigen hier behandelen de mindere goden als voetveeg, maar aan hun grammatica zie je dat ze zelf niet erg geleerd zijn. Ja een beetje gokken op de beurs. Net zoals ikzelf doe maar ik laat anderen ook in hum waarde. Deze experts trappen aandelen het liefst naar beneden en gunnen een ander het licht in de ogen niet. Dat zie je aan alles. Erg denigrerend. Ik ga er vanuit dat de slimme beroepsspelers hier niet komen op het forum. Die lachen zich een deuk en dat mogen ze ook.
Zijn er nu 5
[verwijderd]
1
quote:

chauffeurke schreef op 12 december 2021 18:12:

[...]
....Ik ga er vanuit dat de slimme beroepsspelers hier niet komen op het forum. Die lachen zich een deuk en dat mogen ze ook.
Als ze hier niet komen waar lachen ze dan om?
chauffeurke
0
quote:

Fermín Romero de Torres schreef op 12 december 2021 18:28:

[...]Als ze hier niet komen waar lachen ze dan om?
ALS die hier zouden komen bedoel ik natuurlijk. Een enkeling heeft veel verstand van beleggen maar het overgrote deel roept ook gewoon maar wat. Net zoals ik overigens.
[verwijderd]
4
quote:

Hendrik Roo schreef op 12 december 2021 16:47:

[...]
Wilt u alstublieft meer aandacht aan het correct gebruik van de Nederlandse taal besteden ?
Want met 30jaarErvaring mogen we ook op dit gebied een voorbeeldfunctie van u verwachten.
In plaats van: "dat hun er geen verstand van hebben" is het; "dat juist ZIJ er geen verstand van hebben"...
Na 30 jaar tijd hebt u nog erg veel te leren....

He psst ik ben BELEGGER, geen leraar in Nederlands.
Dat maakt het verschil tussen jou en mij !
Ik verstand van beleggen, jij van Nederlandse taal.
Maar wat kom je hier dan doen?

"Na 30 jaar tijd"? Ervaring bedoel je !!
Wat een fout!
[verwijderd]
3
Ik vermoed dat de geschorste accounts "opdoffer" en "horendol" overigens twee dezelfde personen, inmiddels een nieuw account heeft aangemaakt. Drie keer raden WIE;)

Spannend weekje in het verschiet met de FED en de ECB en erg benieuwd wat JET gaat doen qua koers.
24.314 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1074 1075 1076 1077 1078 1079 1080 1081 1082 1083 1084 ... 1212 1213 1214 1215 1216 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:39
Koers 13,825
Verschil -0,255 (-1,81%)
Hoog 13,935
Laag 13,600
Volume 190.857
Volume gemiddeld 2.417.205
Volume gisteren 3.436.901