TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom december 2021

3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
Wereldbelegger
0
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 december 2021 10:13:

Als TT niets te melden had op de CES reisde het “senior management team” niet af naar Las Vegas in deze tijd……ook ik denk dat met name de andere aanwezigen (Stellantis, Bosch, etc) de boel gaan presenteren…….. waardoor het niet nodig is om als TT zelf een stand te hebben.

TT geeft alleen wat presentatie die tot nadenken zetten.

Ook voor de foto’s is het van belang dat ze fysiek aanwezig zijn
De hamvraag.
Waarom denkt u dat TT het presenteren van een TT product/visie aan anderen overlaat?
En
Waarom TT zelf niet meer doet dan "alleen wat presentatie die tot nadenken zetten."
Dutchy Ron
0
TT geeft zelf presentaties en demo’s in booth 311 en waarschijnlijk hebben ze een prototype van Indigo onder de arm meegenomen.
Klaarblijkelijk is dat voldoende voor dit jaar…….. de TomTom deal met VW hebben alle OEM’s meegekregen……anders liggen ze te slapen.
Wereldbelegger
0
Het is half elf - niet druk in het TTcasino
Januari opties
Jan 2022 Call 10,00 slechts één contract

Ik ben nog zoekend.
Ben benieuwd wat NKiT doet vandaag
Wereldbelegger
2
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 december 2021 10:30:

TT geeft zelf presentaties en demo’s in booth 311 en waarschijnlijk hebben ze een prototype van Indigo onder de arm meegenomen.
Klaarblijkelijk is dat voldoende voor dit jaar…….. de TomTom deal met VW hebben alle OEM’s meegekregen……anders liggen ze te slapen.
Opvallend.
Na alle hoopgevende berichten en bijbehorende aannames dat de CES Hét event voor TT zou zijn.
En deals met meerdere autoproducenten worden gepresenteerd tijdens de CES-dagen bent u nu al aan het downplayen.

Dutchy Ron
0
Als Stellantis of Toyota een IndiGO deal bekend maakt tijdens de CES ben ik al tevreden inderdaad……
De modellen die het meest voor de hand liggen
- Jeep Grand Cherokee L 2022
- Fiat 500X
- Toyota bZ4X
- Toyota Tundra
closer
12
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 december 2021 10:42:

Opvallend.
Na alle hoopgevende berichten en bijbehorende aannames dat de CES Hét event voor TT zou zijn.
En deals met meerdere autoproducenten worden gepresenteerd tijdens de CES-dagen bent u nu al aan het downplayen.
Man, wat word ik moe van jouw posts.
Dutchy Ron
1
Die Volkswagen-Gruppe wird in den kommenden fünf Jahren 159 Milliarden Euro in Elektromobilität, Software und autonomes Fahren investieren.
Der neue Investitionsplan und die Höhe der Investitionen zeigen die Richtung und unterstreichen das VW-Engagement beim Übergang zur Elektromobilität.
Der Markt dürfte sich in den nächsten Wochen wieder auf den Kern der VW-Story konzentrieren. VW ist im Vergleich zu Tesla, Nio, Xpeng oder Lucid sicherlich ein Pure-Play im Bereich E-Mobility.

www.deraktionaer.de/artikel/mobilitae...
marathon 11
9
quote:

closer schreef op 27 december 2021 10:46:

[...]
Man, wat word ik moe van jouw posts.
Inderdaad!!! De hele godganse dag reacties plaatsen om mensen uit hun tent te lokken of om berichten extra negatief aan te zetten.
Get a life man!!
Vive tu vida positivamente
4
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 december 2021 10:42:

[...]

Opvallend.
Na alle hoopgevende berichten en bijbehorende aannames dat de CES Hét event voor TT zou zijn.
En deals met meerdere autoproducenten worden gepresenteerd tijdens de CES-dagen bent u nu al aan het downplayen.

Stop aub met je dagelijkse negatieve terreur!
[verwijderd]
0
quote:

pwijsneus schreef op 27 december 2021 10:25:

[...]

Must-read artikel. Duidelijke roep om regulatie om de tech-giants in toom te houden, voor het te laat is.

Het is afwachten of de regelgeving hier in de EU en in de States op tijd komt, maar dit hoeft niet nadelig te zijn voor TomTom, integendeel.
Er staat in deze of anderen ook dat je van de Amerikanen niet veel hoeft te verwachten, omdat nationale wetgeving ontbreekt. De EU mag je wel meer van verwachten. Zij hebben recent miljarden boete aan Google gegeven. Probleem is alleen dat Google die boete nu krijgt na appeal na appeal na appeal (protest) waardoor de uitspraak pas na 5 jaar definitief is. In zo’n tijdspanne kan een tech giant al lang de boel naar zijn hand gezet hebben en die paar miljard is voor hen wisselgeld.

Interessanter is wel de EU information act. Die zegt dat als je een platform hebt dat je dan niet je eigen apps mag voorinstalleren maar open moet aanbieden en dat je data die je aan de voorkant verzamelt omdat je platform eigenaar bent moet delen met anderen op het platform. Dat zou alles op zijn kop zetten. Die act is verlengde van microsoft die een mediaplayer in windows had en daarmee andere media players buitenspel zette.
pwijsneus
3
quote:

Dutchy Ron schreef op 27 december 2021 10:45:

Als Stellantis of Toyota een IndiGO deal bekend maakt tijdens de CES ben ik al tevreden inderdaad……
De modellen die het meest voor de hand liggen
- Jeep Grand Cherokee L 2022
- Fiat 500X
- Toyota bZ4X
- Toyota Tundra
Je ziet eigenlijk dat elke autobouwer een software strategie heeft om een alles omvattend platform te bouwen. Zo'n platform vormt dan de basis, de ruggengraat zo je wilt en zit ook in alle modellen. Vermoed hierdoor dat je dus ook niet veel meer gaat zien dat losse modellen worden aangekondigd, zoals de Nissan Qashqai dit jaar. Je wilt dat er een deal komt voor Nissan Intelligent Mobility, of Nissan PROpilot, welke vervolgens in alles Nissan's komt te zitten.

Het artikel in Politico geeft duidelijk aan dat de hele industrie nog struggled hoe die bouwstenen van zo'n platform er nu precies uit moeten komen te zien. Ook moet de regelgever snel handelen om te voorkomen dat Techgiants zoals Google of Microsoft straks niet net zoals in de smartphone of PC een monopoly krijgt. Dit zou partijen zoals TomTom nog wel eens een handje kunnen helpen.

Het is al heel lang stil rondom Microsoft's Connected Vehicle Platform, hoewel het wel een partner is voor TomTom's Indigo platform, net zoals Amazon's Alexa. Dat zou gunstig kunnen zijn, zeker als je deze draadjes aan elkaar verbind;
news.microsoft.com/2021/02/10/volkswa...
www.volkswagenag.com/en/news/stories/...

The Alliance; www.alliance-2022.com/connected-vehic...

Bij Renault zie je dat de Megane E-tech volledig met Google diensten is uitgerust. De grote vraag is of dit straks over de hele brand wordt geimplementeerd, of dat Renault wellicht ook gaat voor een "hybride" aanpak zoals Stellantis momenteel doet.

Uiteindelijk hoop je natuurlijk dat geholpen door regulering mbt de Google diensten, TomTom hiervan kan profiteren. Dan blijft de vraag over bij bijvoorbeeld een deal met VW, of een Indigo-klant (welke we nog niet kennen!) hoe de zaak verdeeld is.

Want bij Google is het duidelijk, zei hebben een eigen systeem, dus alle data en vooral alle euro's zijn voor Google. Bij TomTom's indigo is een lappendeken van partnerships, en de vraag is wie nu recht heeft op vooral de Euro's, daar ben ik als belegger natuurlijk het meest in geinteresseerd. Als je naar een deal kijkt met VW, zie je dat off- en online maps, traffic en ADAS diensten worden meegenomen. Heb alleen geen flauw idee wat het oplevert. De aantallen van de VW groep spreken tot de verbeelding, dus het volume zit wel snor. Dan heb je het over 8 tot 9 miljoen voertuigen per jaar.

Op een koers van € 9,00 heeft TomTom een waardering van 1.191 miljoen euro. Met een cashpositie van € 347 miljoen, kijk je dus eigenlijk naar een werkelijke waardering van TT op 844 miljoen euro. Deze waardering voor Automotive, Enterprise, consumer en dus een near-realtime mapping platform is nu minder waard dan de voormalige Telematics afdeling. Dat is toch wel, opvallend...

Edit @justme, browser, het ging om de keuzevrijheid van de browser, maar het idee blijft hetzelfde inderdaad. Dit mag wmb direct worden overgenomen voor de connected car; tweakers.net/nieuws/87696/eu-geeft-mi...,getoond%20in%20Windows%207%20SP1.
Dutchy Ron
0
Privacy by design gaat zich op termijn ook uitbetalen … Renault wedt op het verkeerde paard als ze GAS in alle modellen gaan toepassen….. hetzelfde geldt voor Volvo.
boem!
0
En ik pas tevreden indien uit het backlog blijkt dat deze deal(s) daadwerkelijk invloed hebben op de toekomstige omzetten
Dutchy Ron
0
Nissan is niet op CES aanwezig anders zou je Nissan Ariya aan het lijstje kunnen toevoegen.
Dutchy Ron
0
Ik ga de skibox maar eens zoeken ….. koers wordt rond de 8,92 en onder de 9 gehouden deze week verwacht ik.
Dutchy Ron
2
Lees het Tesla forum maar eens vanaf deze post
teslamotorsclub.com/tmc/threads/10-8-...

Niet actuele Maps zijn volgens de Tesla goeroes de oorzaak voor de meeste FSD issues die kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.

Kwestie van tijd dat Musk het belang van actuele (near real time maps) gaat inzien en toepassen en hopelijk afnemen ….
NewKidInTown
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 27 december 2021 10:36:

Het is half elf - niet druk in het TTcasino
Januari opties
Jan 2022 Call 10,00 slechts één contract

Ik ben nog zoekend.
Ben benieuwd wat NKiT doet vandaag

Even helemaal niets, focus elders, groter en dus belangrijker. Kan vanniddag nog even kijken maar bij deze constante koers, wacht ik wel tot volgend jaar. Spike up of tik op de neus, wie zou dat moeten gaan doen ?

Trek in een Strammer Max :-)
pwijsneus
0
quote:

*JustMe* schreef op 27 december 2021 11:53:

Hier een extreem lang artikel / review over Android in de auto, al dan niet met GAS

arstechnica.com/cars/2021/05/android-...
Thanks voor het alleen plaatsen van de link. @Dutchy, je inbreng wordt enorm gewaardeerd. Huishuidelijke tip, ipv het copy/pasten van kilometers tekst, is het een idee dat je alle artikelen die je op een dag verzameld even in een lijstje zet; en dat je de oogst bijvoorbeeld 2x per dag plaatst? Dat scheelt namelijk een hoop gescroll.

Nogmaals prima dat je alles hier voorbij laat komen, maar wellicht beter om enkel de link te plaatsen. De highlights halen we er zelf wel uit.
harrysnel
7
Over Telematics gesproken….

De hele bedrijfskolom waar autobouwers onderdeel van uitmaken wordt door elkaar geschud. Intrede van Tech giganten, een beweging van verbrandingsmotor naar elektrisch, het afbrokkelende belang van Tier-1 partijen als Continental, Harman etc., het zoeken naar 1 oplossing voor alle modellen van een bepaald merk ipv maatwerk, het overgaan van leverancier-klant relatie naar samenwerking… Het is een voortdurende zoektocht naar houdbare verdienmodellen en men moet bepalen waar de toegevoegde waarde van het bedrijf ligt.

Als je dan ziet dat binnen dit speelveld de autobouwers opschuiven naar de software kant, met terugkerende inkomsten ipv een verdienmodel gebaseerd op puur het aantal verkochte auto’s, dan heeft dit m.i. ook grote impact op Telematica bedrijven. Zolang autobouwers zelf nog niet de mogelijkheden hadden om het beheer van wagenpark voor bedrijven op simpele wijze uit te voeren lag daar een kans voor gespecialiseerde bedrijven. Nu de auto de gebruikerservaring van telefoon/tablet gaat benaderen is dit totaal veranderd. Als een auto voortdurend in contact staat met autobouwer dan kunnen de gegevens simpel opgehaald worden en verwerkt. Zo heeft Ford vorig jaar een Telematics app geïntroduceerd. Het aanbieden van een dergelijke app voor wagenparkbeheer is “laaghangend fruit” voor ieder autobouwer die zich gaat richten op softwareinkomsten. Gebruik van de Ford app is nu al onderdeel geworden bij het aanbieden van bedrijfswagens; het is een meerwaarde voor gebruiker (en die hoeft geen apart contract met Telematica bedrijf aan te gaan) en toekomstige zekere inkomstenbron voor Ford.

Zie geen toekomst voor Telematica bedrijven. Als een bedrijf wagenpark van een bepaald merk aanschaft is dat in de toekomst m.i. gelijk ook keuze voor een Telematica oplossing die de autobouwer zelf levert. Voor TomTom had het dan ook geen enkele zin om TT Telematics nog aan te houden want je bent in dat geval eerder een concurrent van autobouwers dan dat je een aanvullende dienst verleend. Een autobouwer laat volgens mij alleen maar geld liggen als het bedrijf zelf niet in staat is om in bepaalde behoefte van klant te voorzien. Met opmerkingen als “ze verkochten de stabiele winstgevende tak van het bedrijf, hadden ze niet moeten doen” ben ik het totaal niet eens. Ben blij dat ze nog (net op tijd ) geld hebben ontvangen voor deze tak gezien de eerder genoemde ontwikkelingen binnen de bedrijfskolom. Stel TomTom was wel doorgegaan met Telematics: zou dan een.bedrijf als Ford nog de voertuig info willen leveren die nodig is voor het wagenparkbeheer van een klant van TT Telematics die met Ford busjes rijdt?

Wat TomTom moet blijven doen is zich richten op een aspect binnen de bedrijfskolom waar het bedrijf onmisbaar is. Dat kan bv zijn het leveren van navigatieoplossing waarbij de autobouwer volledig eigenaar blijft van de data. Vasthouden aan TT Telematics leidt in toekomst alleen maar dat botsing met je klanten. En als je er bovendien voor zorgt dat de Telematica oplossing van de autobouwer deels gebaseerd is op je eigen software (Maps/Indigo/Traffic/routing) dan pak je alsnog indirect je inkomsten die je vroeger binnenhaalde met het vervullen van behoefte aan wagenparkbeheer.

Dat er kritiek is op het bestuur en de RvC van TT voor de wijze waarop zij minderheidsaandeelhouder behandelen…..dat begrijp ik volkomen. Het jarenlang geen enkele aandacht besteden aan de beursnotering is funest geweest voor de koers en m.i. strijdig met de plichten van een beursgenoteerd bedrijf om de belangen van alle stakeholders te behartigen. Voor de oprichters/grootaandeelhouders is er 1 voordeel van dit jarenlang “de-koers-de-grond-in-trappen”: nog steeds is er een goedkope exit mogelijk waar grootaandeelhouders en bevriende PÉ partijen van kunnen profiteren. Mijn mening: een voortdurende schandalige vertoning.

Natuurlijk is het mooi dat TT Indigo heeft ontwikkeld maar ik zie de winstpotentie van deze asset niet terug op de balans. Natuurlijk is het mooi dat TT haar schulden heeft kunnen afbouwen en er nu een kasoverschot is terwijl het bedrijf is blijven investeren maar ik heb deze goede prestatie niet teruggezien in de vorm van dividend of koersstijging. Natuurlijk is een contract met Cariad/VW fantastisch maar als analisten dit door jarenlange gebrekkige communicatie vanuit TT niet willen/kunnen duiden leidt het niet tot koersstijging.

Er is een reden dat ik in TT beleg en dat is dat ik het bedrijf veel relevanter vind binnen de sector dan dat uit beurswaardering blijkt. Nu TT operationeel “levert” moet de aandacht gaan naar het creëren van waarde voor de belegger. Dan is TT ook als aandeel weer relevant.
3.494 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 ... 171 172 173 174 175 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 17:35
Koers 7,275
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 7,275
Laag 7,075
Volume 227.592
Volume gemiddeld 272.684
Volume gisteren 213.528