Energie « Terug naar discussie overzicht

Waterstof

5.185 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
Willy B.
0
Een aantal professionelen uit de watersector wijst de Deense regering erop dat de uitrol van haar grote Power to X-ambities de vraag naar water voor zakelijk gebruik zou kunnen verdubbelen. Ze raden dan ook af om te rekenen op het gebruik van drinkbaar water.

Op basis van voorlopige vragen van lokale PtX-producenten schat Lemvig Vand dat de vraag naar water voor commercieel gebruik met meer dan 100 procent zal toenemen. Gezien de omvang van de ambitie in PtX, is dit iets dat moet worden aangepakt, stelt het waterbedrijf. Dat gaat er wel vanuit dat technologie en kennis die probleemwater omzetten in hulpbronwater een belangrijke bijdrage kan leveren aan de ambitie van de regering om de export van watertechnologie te verdubbelen.

De sectororganisatie Danva benadrukt dat ook zij meer vragen dan antwoorden heeft over het wateraspect van PtX - en dat Lemvig Vand niet het enige lid is dat heeft gemeld dat het verzoeken heeft voor de levering van ongeveer tweemaal zoveel water als nu. Er zijn veel aanwijzingen dat het, In het gebied waar de PtX-installaties gepland worden, gaat om exorbitante hoeveelheden. En het is nog niet duidelijk of bijvoorbeeld grondwater of afvalwater kan worden gezuiverd tot de kwaliteit die PtX vereist. Water moet voor elektrolyse zeer zuiver zijn - waarschijnlijk zuiverder dan drinkwater. Maar hoe zuiver precies en hoe het samen spoort met de zuiveringstechnologieën in de watersector is ook nog niet bekend.

Danva wijst er op dat een van de eerste dingen om over na te denken is om de installaties daar te vestigen waar een wateroverschot kan zijn. Uit het oogpunt van klimaat, milieu en verkeer is het niet slim om water over lange afstanden te moeten vervoeren. Het ligt voor de hand om voor PtX geen drinkwater uit diepe reservoirs te putten, maar gebruik te maken van het hoge grondwater dat in een aantal regio’s een steeds grotere uitdaging wordt.

Danva vindt het verbazend dat zulke belangrijke politieke beslissingen genomen lijken te zijn zonder echt het essentiële watergedeelte te hebben onderzocht.
Willy B.
1
Groene waterstof wordt dermate gehypet dat het lijkt alsof het de wereld gaat redden. Toch is voorlopig maar een minuscule fractie van de waterstof groen.

In zijn in november 2021 laatst herziene versie van de Global Hydrogen Review, geeft het IEA aan dat elektrolyse van water vorig jaar ongeveer 0,03% uitmaakte van de wereldwijde waterstofproductie. Toch gaat de ene krantenkop na de andere over "groene waterstof". Doet de hype rond groene waterstof meer kwaad dan goed, of is het een stimulans voor een nog niet ontluikende groene industrie?

Wordt het afvangen, gebruiken en opslaan van kooldioxide (CCUS carbon capture, utilization, and storage) mee in rekening gebracht, dan leverde dat in 2020 nog eens 0,7% van de wereldwijde waterstofvoorziening. Die is echter afkomstig van 16 fossiele brandstofcentrales, en de CCUS-componenten van de centrales worden zwaar gesubsidieerd en zijn vrij dure methoden om waterstof te bekomen. Veel deskundigen beweren dat dit nooit competitief kan worden.

Zoals het er nu voor staat, ziet de markt voor groene waterstof er, ondanks alle hype, een beetje anemisch uit, en de prognoses voor 2030 op basis van plannen of zelfs toezeggingen zijn niet waar de wereld ze nodig heeft. Twee conclusies: 1) richt alle financiering voor groene waterstof op oplossingen die een serieuze kans hebben om kostenconcurrerend te worden en dus echt nuttig in de inspanning om koolstofvrij te worden, en 2) plaats alle berichtgeving over groene waterstof in de juiste context, leg uit waar 99,97% van de waterstof vandaan komt en maak duidelijk waarom producenten van fossiele brandstoffen zo graag de groene waterstofdroom ophemelen.
nine_inch_nerd
0
Ter info:
SPAC GGPI
Merger Polestar EV is begin 2022.
Ik heb een draadje opgezet om voor geïnteresseerden verder te discussiëren hierover:
www.iex.nl/Forum/Topic/1387186/Koffie...
voda
0
Tasmania & Port of Rotterdam Sign Green Hydrogen MOU

Strategic Research Institute
Published on :
31 Dec, 2021, 5:30 am

The Tasmanian Liberal Government has signed a Memorandum of Understanding with the Port of Rotterdam to work together to investigate the feasibility of future exports of green hydrogen from Bell Bay to the Port of Rotterdam in the Netherlands. Cooperation with international partners like the Port of Rotterdam helps promote deployment of hydrogen technologies, enhances skills, training and employment opportunities and helps open up future export markets. The MOU with the Port of Rotterdam follows a recent visit to Northern Tasmania by executives from Woodside Energy and Japan’s giant Marubeni Corporation who are looking at a partnership for green hydrogen production at Bell Bay.

Tasmania has a goal to produce green hydrogen domestically in the near term and to be an exporter by 2027 and we have already lodged a funding submission for Bell Bay to be a renewable hydrogen hub as part of the Australian Government’s AUD 464 million regional program. Tasmania is the only location in Australia currently capable of producing 100 per cent renewable electricity all the time which can be utilised for green hydrogen production.
Bijlage:
voda
0
Barcelona Receives First Caetano Hydrogen Bus

Strategic Research Institute
Published on :
31 Dec, 2021, 5:44 am

First of eight state-of-the-art hydrogen fuel cell buses built by CaetanoBus arrived at a Transports Metropolitans de Barcelonadepot. At the same time, Iberdrola has already begun to produce green hydrogen at its Zona Franca facility, where these city buses will soon be supplied, thus kicking off the project to apply this innovative technology to decarbonise public transport and move towards a new mobility with zero polluting emissions. The vehicle recently delivered by Caetano, the H2 City Gold LHD model, will follow the usual process for TMB fleet additions before beginning a period of testing without passengers. It will then enter commercial service on a regular line in 2022.

As planned, this innovative bus, which emits only water vapour, will be fuelled with green hydrogen (around 20 kilos per day) at the refuelling plant located in the Zona Franca industrial estate, near the depot where it will be based, promoted by TMB and owned by Iberdrola, which has a grant from the Connecting Europe Facilities for Transport programme of the European Executive Agency for Climate, Infrastructure and Environment.

The new zero-emission hydrogen bus manufactured by CaetanoBus for TMB is a standard bus, 12 metres long, with a lightweight aluminium body with three doors. The hydrogen system incorporates the Toyota fuel cell, with 60 kW rated power and five type 4 hydrogen tanks with a total capacity of 37.5 kg H2 storage. The Siemens traction motor delivers a maximum output of 180 kW and the ELFA 2 voltage inverter, also from Siemens, manages all the engine power. The hydrogen system is complemented by the LTO lithium-ion technology traction batteries with a total capacity of 44 kWh, where the energy generated by the fuel cell and the energy generated by the regenerative braking system is stored.
Bijlage:
DeZwarteRidder
1
IJzerpoeder als nieuwe, duurzame brandstof
Onderzoekers aan de TU Eindhoven maken van ijzer een nieuwe, CO2-vrije en circulaire brandstof.
11-08-2021 - door Birger
Wit vuurwerk

We verbranden al eeuwenlang metalen, zoals ijzer in vuurwerk. Maar we weten pas sinds kort hoe het precies werkt.

Niet windenergie of zonne-energie is de duurzame energiebron van de toekomst, maar ijzerpoeder. Dat zeggen hoogleraren Niels Deen en Philip de Goey van team SOLID, een internationale club van 30 studenten en wetenschappers, verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). IJzerpoeder stoot namelijk geen CO2 uit en kan telkens opnieuw worden gebruikt.

Deze nieuwe, duurzame brandstof is met name interessant voor de transportsector, de zware industrie en kolencentrales, die momenteel nog veel vervuilende fossiele brandstoffen gebruiken als diesel en aardgas. Maar hoe halen we energie uit ijzerpoeder? En hoe haalbaar en duurzaam is het? Wij vertellen je er graag meer over in dit artikel.
Waarom ijzerpoeder als we al duurzame brandstoffen hebben?

Het gebruik van fossiele brandstoffen als aardgas, diesel en steenkolen zorgt voor de uitstoot van enorm veel broeikasgassen. Het gebruik van deze energiebronnen heeft daarmee een grote rol gespeeld in de opwarming van de aarde.

Om de klimaatdoelen te halen en de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graden, moeten we dus afstappen van deze vervuilende brandstoffen en omschakelen naar duurzamere alternatieven.

Bij personenauto's gaat dit redelijk: er komen steeds meer (hybride) elektrische auto's bij. En de eerste gezinswagen op zonne-energie, de Lightyear One, is ook al een feit. Toch gaat de omschakeling een stuk minder hard bij vrachtschepen en de zware industrie, een sector die in 2019 verantwoordelijk was voor meer dan de helft van de uitstoot van alle broeikasgassen in Nederland.

Dit komt vooral omdat er nog te weinig duurzame energie wordt opgewekt om grote fabrieken in de toekomst draaiende te kunnen houden op elektricteit. Daarnaast slaan batterijen nog te weinig stroom op om schepen volledig groen te kunnen laten varen. Als we dus de klimaatdoelen willen halen, hebben we een nieuwe, krachtige en duurzame brandstof nodig waardoor ook deze sectoren kunnen verduurzamen.

Onderzoekers aan de TU/e zeggen een slimme oplossing te hebben uitgevonden: ijzerpoeder als dé groene, CO2-vrije en circulaire brandstof van de toekomst.

"We doen als mensheid al eeuwen aan metaalverbranding. Denk aan vuurwerk, ontwikkeld door de Chinezen. Maar hoe het allemaal precies werkt, dat weten we pas sinds enkele jaren", zegt hoogleraar verbrandingstechnologie Philip de Goey.

Collega-hoogleraar Niels Deen vervolgt: "Er was altijd een simpeler alternatief: fossiele brandstoffen. Als die ruim beschikbaar en goedkoop zoek je niet snel naar alternatieven. Maar we hebben nu de tijdgeest mee."

Fijngemalen ijzererts is een krachtige, schone brandstof die geen CO2 uitstoot. | Foto: Bart van Overbeeke via SOLID
IJzerpoeder als brandstof: hoe werkt dat?

Deen legt uit: "Zie het ijzerpoeder als een opgeladen batterij. Bij verbranding haal je de energie eruit en blijft er een lege batterij over in de vorm van roest. Als je van de roest opnieuw ijzerpoeder maakt, heb je de batterij weer opgeladen. Dat kun je telkens herhalen."

De revolutionaire verbrandingstechniek werkt als volgt:

Eerst wordt ijzerpoeder gecombineerd met lucht.
Vervolgens wordt het poeder-luchtmengsel naar een verbrandingskamer overgebracht. Daar wordt de combinatie ontstoken en onstaat er een enorme ijzeren vlam. De vonk is heel heet: zo'n 2.000 graden Celcius.
De warmte die door de vlam wordt gegenereerd wordt gebruikt om stroom op te wekken, bijvoorbeeld via een Stirlingmotor - een verbrandingsmotor met een zuiger en een cilinder.
In de warmtewisselaar wordt ook energie opgevangen. Het hete gas wordt gebruikt om water op te warmen en stoom te genereren.
Bij de verbranding van het ijzerpoeder komt geen CO2 vrij, alleen ijzeroxide (roest). Via een centrifuge wordt het roestpoeder gescheiden en op de bodem opgevangen.
Deze roest kan vervolgens weer worden omgezet in ijzerpoeder. Dat gebeurt door er energie doorheen te blazen. Wanneer groene stroom gebruikt, zoals windenergie, dan stoot het recyclen geen CO2 uit. Volgens Tim Spree, projectleider, ligt het geschatte rendement van de emissievrije productie/regeneratie van ijzerpoeder op 65%. Dat betekent dat er ongeveer één derde van het gebruikte stroom verloren gaat bij het recyclen van roestpoeder naar ijzerpoeder.
Het hele proces begint nu weer van voren af aan.

In het filmpje hieronder van SOLID laten de onderzoekers het hele systeem zien en leggen ze precies uit hoe energie uit ijzerpoeder wordt gehaald.

Drie toepassingen: mobiliteit, industrie en kolencentrales

Het onderzoeksteam heeft verschillende prototypes gebouwd en de techniek wérkt. Nu moet de installatie nog commercieel aan de man worden gebracht. De onderzoekers denken zelf aan drie concrete toepassingen van de techniek: transport, industrie en kolencentrales.

Mobiliteit

In een online hoorcollege legt Deen uit hoe hij denkt dat we over tien jaar zullen tanken.

"Stel dat je in de toekomst naar Amsterdam wilt rijden. Dan haal je een cassette van ongeveer 10 kilogram met ijzerpoeder bij het tankstation. Die stop je in je auto. Je rijdt naar Amsterdam heen en terug, dan hou je een cassette met roestpoeder over. Dit verbrande ijzer is nu 15 kilogram. Die breng je terug naar het tankstation, waar de cassette weer wordt opgeladen met duurzame energie en het opnieuw kan worden getankt door een andere automobilist", aldus Deen.

Een groot nadeel van ijzerpoeder is echter dat het heel zwaar is: het weegt ongeveer twee keer zoveel als benzine. Maar het is wel veel lichter dan batterijen. Daarom ziet De Goey vooral kansen op korte termijn voor ijzerpoeder als brandstof in grotere voertuigen voor transport. "Batterijen werken voorlopig wel voor auto’s, maar niet voor vrachtvervoer of schepen. Denk aan een enorme vrachtwagen: om 700 liter diesel te vervangen is ongeveer vijftien ton batterijen nodig", volgens De Goey.

Om al die batterijen kwijt te kunnen is er geen ruimte meer voor de vracht. Elektrische vrachtwagens werken dus nog niet, voor dit soort voertuigen biedt ijzerpoeder een uitkomst.
voda
0
Green Hydrogen in Sines Advances with GreenH2Atlantic Project

Strategic Research Institute
Published on :
05 Jan, 2022, 5:30 am

A consortium of 13 companies and research partners was selected by the European Commision as part of the Green Deal to develop a green hydrogen production at 100 MW scale in Sines, Portugal. Under the name GreenH2Atlantic, the renewable hydrogen production project in Sines will be developed by a consortium composed by 13 entities, including companies such as EDP, Galp, ENGIE, Bondalti, Martifer, Vestas Wind Systems A/S, McPhy and Efacec, and academic and research partners such as ISQ, INESC-TEC, DLR and CEA, in addition to a public-private cluster, Axelera.

GreenH2Atlantic was one of the three projects selected by the Horizon 2020 – Green Deal Call to demonstrate the viability of green hydrogen production on an unprecedented scale. The EUR 30 million grant will help finance the construction of the hydrogen plant, located in the coal-fired power plant area in Sines.The construction should start in 2023 and operation is expected to begin in 2025, subject to securing the necessary authorisations by the authorities.

The 100 MW electrolyser will be composed of innovative, scalable and fast-cycling 8 MW modules to overcome bottlenecks such as efficiency, size, lifetime and flexibility. Other innovative features include the interface system composed of an advanced management system which is required to enable the project’s direct connection to a local hybrid renewable power plant (solar and wind).

With the creation of a ‘hydrogen valley’ centered in Sines, GreenH2Atlantic will significantly contribute to the sustainability goals of the region and Portugal, providing an important contribution to the European energy roadmap.
Rotel74
0
#EVERFUEL
Toyota, Everfuel and DRIVR signs agreement on scaling up hydrogen taxis
Herning, Denmark, 6 January, 2022 – Everfuel, DRIVR and Toyota enter agreement on expanding the market for fuel-cell taxis.

The parties announce a five-year collaboration agreement that will scale the current number of fuel-cell taxis in Copenhagen, Denmark. Currently, over 100 of Toyota’s hydrogen cars, Mirai, are driving the streets of Copenhagen, as taxis at the Danish taxicab carrier, DRIVR.
The three companies have a joint ambition of reaching 500 Mirais in Copenhagen by the end of 2025, and more than 200 by the end of 2022, which will significantly contribute to the decarbonization of the Danish capital.
All three parties have an established concept, and they look forward to the continuous symbiosis between the vehicle manufacturer, the taxicab company, and the hydrogen provider, that will move the market for fuel-cell vehicles substantially forward.

Everfuel already delivers hydrogen to DRIVR’s taxis and will be the sole hydrogen provider throughout the five-year contract. Everfuel is now working actively at establishing further hydrogen refuelling stations in the Greater Copenhagen area to meet the increasing demand from the new Mirai taxis and other vehicle segments.

The collaboration between Toyota, DRIVR, and Everfuel has in 2021 proven how hydrogen taxis are a part of a fossil-free future. That serves as a solid foundation for the companies’ future collaboration, and they are now looking into expanding further outside Denmark to offer green transportation to even more taxi customers.

“We could not be more excited to enter into the agreement with DRIVR and Toyota. We at Everfuel will deliver locally produced green hydrogen to the project and build additional infrastructure to meet the increasing demand for zero-emission mobility. It is a substantial step in our proof-of-business phase, where we in collaboration with our partners, show how the entire hydrogen value chain can be connected. We look very much forward to the continuous collaboration with DRIVR and Toyota to make hydrogen happen and decarbonize transportation at scale,” says Jacob Krogsgaard, the CEO at Everfuel.

“The agreement with Toyota and Everfuel is a commitment to hydrogen, and we are thrilled to have both companies on board to scale hydrogen taxis. With the agreement in hand, we are now prepared to meet the growing demand for fossil-free taxis among our customers, and we are proud to assist in the green transition within mobility. We see it as a major milestone, and look forward to exploring the further potential of hydrogen taxis,” says Haydar Shaiwandi, the CEO at DRIVR

“This is a huge step towards decarbonization of Copenhagen, and Toyota is proud to be a part of one of the biggest green taxi initiatives in Europe. We see the Mirai as a perfect match for the taxi industry, where the drivers will experience a car that is fully refuelled within 3-5 minutes, and customers have a smooth and emission-free experience driving through Copenhagen,” says Bo Svane, General Manager for Mobility and New Businesses at Toyota Denmark A/S

Joni-2
0
10 januari 2022 | 08:10 uur
StockMarketWire.com - Energieopslagbedrijf ITM Power zei dat zijn dochteronderneming in Duitsland een contract ??van € 1,95 miljoen had gewonnen voor het Sinewave-project, als onderdeel van het waterstofvlaggenschipproject van het Duitse federale ministerie van Onderwijs en Onderzoek.

Het project H2Giga zou zich richten op technologieontwikkeling voor serieproductie en industrialisatie van elektrolysesystemen en loopt tot maart 2025.

'Het onderzoeksproject is gewijd aan de verkenning van procestechniek, materiaalkunde en digitale subdisciplines om een ??significante bijdrage te leveren aan de bouw van efficiënte geïntegreerde grootschalige protongeleidende membraan (PEM) elektrolysesystemen die in de toekomst in staat zullen zijn om grote hoeveelheden groene waterstof kosteneffectief te produceren', aldus het bedrijf.

'Het project draagt ??daarom bij aan het realiseren van decarbonisatie in de Duitse industrie', voegde het toe.

cc: StockMarketWire.com

Linde Plc bezit ruim 18% van ITM Power
Willy B.
2
Eind 2022 zal de haven van Esbjerg, op de westkust van Denemarken, over een walstroominstallatie beschikken, die met overschotten van windenergie groene waterstof zal produceren om die vervolgens om te zetten in walstroom voor de schepen die de haven aandoen. Het in Esbjerg gevestigde technologiebedrijf CS electric gaat deze eerste waterstofoplossing voor walstroom leveren.

Esbjerg staat bekend als de energiemetropool van Denemarken. Kort na de petroleumcrisis in het begin van de jaren 70 werd het de basis voor de Deense olie- en gaswinning. Met de komst van Horns Rev, ooit het grootste offshore windpark in de wereld, werd de haven de plaats waar intussen meer dan 4 GW aan offshore windturbines naar hun bestemming vertrokken en de plaats waar de offshore windstroom aan land komt. Vandaar ook de focus op overschotten van windenergie.

Het Canadese bedrijf Ballard zal de brandstofcellen leveren die de groene waterstof via een elektrochemisch proces zullen omzetten in 100% CO2-neutrale elektriciteit. Concreet zal de walstroomcentrale bestaan uit twee of drie containers die in de haven opgesteld worden zodat op elk moment voldoende groene stroom beschikbaar is om schepen, die aanmeren in de haven, te bevoorraden.

CS electric richt zich op het ontwikkelen van efficiënte en duurzame oplossingen, vooral in de maritieme industrie, waar het tempo van de groene transitie moet worden opgevoerd. CS Electric ontwikkelt, ontwerpt, fabriceert, installeert en onderhoudt oplossingen op het gebied van elektrotechniek, automatisering, robotica en datatechniek.

Voor de haven van Esbjerg maakt de mogelijkheid om de hele toeleveringsketen te digitaliseren, van de productie van waterstof tot de levering van stroom aan de schepen, deel uit van haar CO2-neutrale toekomst. De groene walstroom uit brandstofcellen is een belangrijk onderdeel hiervan, en de projecten met CS electric A/S zijn baanbrekend voor de praktische toepassing van P2X.
Willy B.
1
www.standaard.be/cnt/dmf20220117_9839...

Chili en Namibië zijn niet de eerste landen waaraan we denken als het over onze energiebevoorrading gaat. Maar de transitie naar een koolstofneutrale economie tegen 2050 – zoals Europa beoogt – zou daar weleens verandering in kunnen brengen. Eind vorig jaar nog, in de marge van de VN-klimaat­conferentie in Glasgow, sloot België met beide landen een samenwerkingsakkoord voor de handel in waterstof – een energiedrager die bij de verbranding ervan geen CO2 vrijgeeft. ‘Een win-win’, noemde federaal minister van Energie, Tinne Van der Straeten (Groen), het partnerschap. ‘België heeft nood aan grote hoeveelheden groene waterstof voor een schone industrie en Namibië heeft overvloed aan zon.’

Met die overvloedige zon wil het Afrikaanse land, net als Chili, ‘groene’ waterstof produceren, die dan via schepen kan worden geëxporteerd naar landen als België, die te weinig groene stroom kunnen opwekken om het zelf op grote schaal te produceren. Zo hoopt ons land minder fossiele brandstoffen te moeten invoeren, zoals aardgas uit Qatar.

De samenwerking met landen als Namibië en Chili (maar ook Oman) staat nog in de kinderschoenen, maar ze illustreert hoe de ongeziene energietransitie naar een groene economie verrijkende geopolitieke verschuivingen met zich zal meebrengen. Dat geldt ­zeker voor waterstof, schrijft het International Renewable Energy Agency (IRENA) in een nieuw rapport. ‘Het zal de waardeketens van de sector de komende jaren verder verstoren’, klinkt het. Vijf jaar ge­leden had alleen Japan een waterstofstrategie, vandaag zijn er dertig landen.

Vliegen en varen eerst

In een scenario waarin de wereld de opwarming van de aarde be­teugelt tot 1,5 graad Celsius (het streefdoel onder het klimaat­akkoord van Parijs) zou (vooral) groene waterstof tegen 2050 al 12 procent van de finale energieconsumptie kunnen dekken, schrijft het IRENA. Dan denkt het in de eerste plaats aan het koolstofvrij maken van de chemie- en staalindustrie of grote containerschepen en langeafstandsvliegtuigen, waarvoor nog geen technologische alternatieven zijn. Auto’s op waterstof staan onderaan de prioriteitenlijst.

De productie van waterstof, nu al goed voor jaarlijks 174 miljard dollar, zal vervijfvoudigen, voorspelt het IRENA. Maar terwijl de productie van fossiele brandstoffen als olie en aardgas vandaag in handen is van een beperkte groep landen – zoals Moskou duidelijk laat voelen in de huidige Europese gascrisis – zal de productie van groene waterstof meer verspreid zijn. ‘Een land als Australië, met heel veel zon en wind, kan de grote winnaar worden’, zegt Thijs Van de Graaf, professor internationale politiek aan de UGent en een hoofdauteur van het rapport. Maar ook landen in sub-Saharaans Afrika, waaronder Namibië, hebben het potentieel om tegen 2050 belangrijke waterstofleveranciers te worden (zie kaart). ‘En een land als Saudi-Arabië heeft de geologische loterij twee keer gewonnen’, zegt Van de Graaf. ‘Het is vandaag al een belangrijke olieproducent, maar heeft ook veel troeven om in te ­zetten op groene waterstof.’

Blijft de industrie?

Suhail al-Mazrouei, de minister van Energie van de Verenigde Arabische Emiraten – een belangrijke olieproducent – kondigde maandag nog zijn strategie aan om in de toekomst een kwart van de wereldwijde waterstofmarkt in handen te krijgen. Maar door de grotere concurrentie zal de markt voor groene waterstof minder lucratief zijn dan het winnen van olie of aardgas, voorspelt het IRENA. In een wereld die minder fossiele brandstoffen verbruikt, zullen onder meer de Golfstaten hun inkomstenverliezen niet kunnen compenseren met alleen waterstof.

‘Op een uitzondering als Spanje na, is Europa minder goed bedeeld voor de productie van groene waterstof’
Thijs Van de Graaf
Expert Internationale politiek
Voor Europa – dat technologisch bij de voorlopers hoort in ­onder meer de ontwikkeling van elektrolysers (om groene waterstof te produceren) én van waterstof een politiek speerpunt heeft gemaakt – liggen de kaarten anders, zegt Van de Graaf. ‘Spanje heeft veel potentieel voor zonne-energie, maar over het algemeen is het continent minder goed bedeeld voor de productie van groene waterstof.’ Daardoor zal het continent ook in de toekomst afhankelijk blijven van import, zij het minder dan nu het geval is bij olie en gas.

Conflict met Marokko

Ondanks de politieke samenwerkingsakkoorden zijn de productie en het transport van groene waterstof nog steeds heel energie-intensief én duur. Om het gas vloeibaar te maken en via een schip te kunnen vervoeren, moet het extreem gekoeld worden, tot -253 graden Celsius. ‘Het maakt dat staalproducenten misschien zullen overwegen hun productie te verhuizen naar landen waar veel groene energie voorhanden is, in plaats van de waterstof te importeren’, zegt Van de Graaf. ‘Voor Europa wordt dat een belangrijke uitdaging.’

Dat er voor groene waterstof meer alternatieven zullen zijn dan voor het huidige kransje van olie- of aardgasproducerende landen, betekent overigens niet dat er geen risico’s op geopolitieke spanningen meer zijn, zegt het IRENA, dat waarschuwt voor ‘nieuwe kwetsbaarheden’. Door diplomatieke spanningen kwam Marokko vorig jaar nog terug op een akkoord om Duitsland van groene waterstof te gaan voorzien. ‘Zeker in de beginjaren, als er nog geen liquide wereldmarkt is, zullen we kwetsbaar blijven’, zegt Van de Graaf. Maar, merkt het IRENA op, tegelijk hebben overheden ‘een unieke opportuniteit’ om de komst van waterstof vorm te geven, en bestaande beperkingen en inefficiënties te vermijden.
voda
0
Green Innovation Fund NEDO Starts Hydrogen Project in Steelmaking

Strategic Research Institute
Published on :
20 Jan, 2022, 5:36 am

As part of the Green Innovation Fund project, New Energy and Industrial Technology Development Organization NEDO will launch a hydrogen utilization project in the steelmaking process with total budget of JPY 193.5 billion to decarbonize the steel industry, which emits a large amount of CO2 in the manufacturing process. Reduce fossil fuel consumption from the entire iron making process, including technology to utilize more hydrogen in blast furnaces and hydrogen reduction technology to utilize low-grade iron ore in direct reduction furnaces, and reduce CO2 emissions by 2030 by 2030. NEDO aims to develop technology that can reduce the emissions.

The Green Innovation Fund was established on 24 December 2021 to create a virtuous cycle of economy and environment in the Green Growth Strategy for 2050 Carbon Neutral formulated by the Ministry of Economy, Trade and Industry on 25 December 2020 with related ministries and agencies. This fund has been funded and the four Japanese steel makers Nippon Steel, JFE Steel, Kobe Steel, General Incorporated Foundation Metal-based Materials Research & Development Center, JRCM, will promote this project toward the realization of decarbonization of the iron-making process.

(1) Development of hydrogen reduction technology utilizing on-site hydrogen - By 2030, implement technology to reduce CO 2 emissions from the iron making process by 30% or more by hydrogen reduction technology and CO2 separation and recovery technology in blast furnaces that utilize on-site hydrogen.

(2) Development of low-carbon technology utilizing CO2 contained in external hydrogen and blast furnace exhaust gas - By 2030, demonstrate the technology to reduce CO2 emissions from the steelmaking process by 50% or more in a medium-scale test blast furnace.

(3) Development of direct hydrogen reduction technology - By 2030, demonstrate the technology to reduce CO2 emissions by 50% or more in medium-scale direct reduction furnaces compared to the current blast furnace method by using the technology to directly reduce low-grade iron ore with hydrogen. This will be jointly implemented by Nippon Steel, JFE Steel, and JRCM.

(4) Development of impurity removal technology for electric furnaces using direct reduced iron - By 2030, in order to produce high-grade steel that can be used for the outer panels of automobiles in the hydrogen direct reduction-blast furnace integrated process utilizing low-grade iron ore, impurities in large-scale test furnaces. Demonstrate the technology to control the concentration of at the same level as the blast furnace method.
Willy B.
2
Fluxys heeft 4 bijkomende voorstellen gelanceerd voor de uitbouw van de Belgische waterstof- en CO2-infrastructuur. De Belgische gasnetbeheerder kijkt naar aansluitingsmogelijkheden op de bestaande waterstofinfrastructuur in Luik en Bergen, en voor CO2 in Antwerpen en Gent. Fluxys nodigt industriële partijen uit om hun interesse kenbaar te maken.

Hoewel een selectief gebruik omwille van een beperkte efficiëntie aangewezen is, lijkt waterstof een onmisbare bouwsteen te worden om bepaalde delen van de energie-intensieve industrie te verduurzamen. Daarom werd binnen de Europese, Belgische en regionale relancestrategieën expliciet gekeken naar het versterken van een waterstofnetwerk. België is misschien niet de juiste plaats om waterstof te produceren, maar via import zou een deel van onze industrie wel op waterstof kunnen draaien.

In een eerder gepubliceerd memorandum bracht Fluxys al de mogelijkheden rond zo’n waterstofnetwerk in kaart. Daarbij is een sleutelpositie weggelegd voor de haven van Zeebrugge, waarlangs momenteel aanzienlijke hoeveelheden aardgas worden geïmporteerd. Voor het gebruik van waterstof werd onder meer naar industriële gebieden in de omgeving van Gent en Antwerpen gekeken. Nu kijkt Fluxys ook nadrukkelijk naar de omgeving van Bergen en Charleroi, en van Luik. Voor die gebieden opent de aardgasnetbeheerder nu een call, waarlangs mogelijke afnemers hun interesse kunnen kenbaar maken.

Ook in het afvangen, opslaan en hergebruiken van CO2 ziet Fluxys mogelijkheden. Eerder werd daarvoor al een call voor de Waalse gebieden rond Bergen en Charleroi en rond Luik gelanceerd. Omgekeerd breidt Fluxys nu zijn scope uit naar Antwerpen en Gent. Steven Van Caekenberghe, hoofd H2 & CO2-programma van Fluxys: ‘vandaag heeft de markt een volledig overzicht van de open access decarbonisatie-infrastructuur die wij voorstellen in alle belangrijke industriële clusters in België. De weg ligt nu volledig open om samen de stap te zetten naar koolstofneutraliteit.’ De nieuwe calls passen binnen een commercieel proces dat Fluxys begin 2021 opstartte om de ontwikkeling van een waterstof- en CO2-infrastructuur in België te vergemakkelijken.
voda
0
CELSA Joins Spanish Renewable Hydrogen Project SHYNE

Strategic Research Institute
Published on :
21 Jan, 2022, 5:24 am

Spanish long steel producer CELSA Group has has joined The Spanish Hydrogen Network project, SHYNE, which is the largest renewable hydrogen consortium in Spain, made up of 33 entities from different sectors to promote the decarbonization of the economy through renewable hydrogen. CELSA Group’s participation in this project is fully aligned with the company’s aspiration to become Net Positive by 2040, one of the objectives included in their Sustainability Roadmap. The family company that produces circular and low-emission steel, thanks to the use of steel production technology in electric arc furnaces, -the most efficient and sustainable that currently exist-, seeks to introduce hydrogen into its production processes to contribute to advance its complete decarbonization.

SHYNE will deploy projects in ten autonomous communities and have a total investment of EUR 3.23 billion euros that will serve to develop more competitive technologies and evolve both the Spanish industry and its infrastructure towards decarbonization. Among the consortium’s objectives is the ambition to reach an installed capacity of 500 MW in 2025 and 2 GW in 2030. This is half of the target set in the Hydrogen Roadmap published by the Spanish Government.

In addition, projects will be promoted throughout the value chain, including installing renewable generation and stimulating the different industrial uses of hydrogen through a strong sectoral integration. It will also promote the use of hydrogen in all transportation segments, through the production of synthetic fuels and the creation of an infrastructure with at least 12 hydrogen filling stations by 2025.

The consortium will be a national collaboration network that will support all projects and manage the knowledge and research of pioneering technologies, promoting competitiveness and the creation of quality employment. The commitment of the participating entities and the sum of their capabilities will place Spain at the technological forefront, as one of the powers in the renewable hydrogen economy in Europe.

Companies that are part of SHYNE

Promoting partners

Repsol

Alsa

Bosch

Celsa

Enagás

Scania

Talgo

Collaborating partners

AMES Group

Asociación Española de Hidrógeno (AEH2)

Balearia

BBE

Calvera

Centro Nacional de Experimentación de Tecnologías de Hidrógeno y Pilas de Combustible (CNH2)

Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (CTAG)

Cidetec

DYPAM

EPowerlabs

Fundación Hidrógeno Aragón

Fundación Instituto de Investigación de la Energía de Cataluña (IREC)

Iberia

Magrana

Navantia

Primafrío

PYMAR

Sidenor

Sociedad Española de Cerámica y Vidrio

TECNALIA

Tubacex

Universidad de Alicante

Universidad de Castilla-La Mancha

Wartsila

Zigor
voda
0
Enel Green & IRENA to Collaborate on Renewables & Green Hydrogen

Strategic Research Institute
Published on :
21 Jan, 2022, 5:30 am

Enel Green Power and IRENA, the International Renewable Energy Agency, have signed a partnership agreement aimed specifically at accelerating the energy transition. The collaboration primarily concerns the sector of renewable energy generation and the coordination between generation and transmission, green hydrogen and energy storage. But it also extends to the development of regulatory, legal, financial and market tools to further boost the spread of renewable energy “in a sustainable way”.

The agreement between Enel Green Power and IRENA also addresses the issue of access to energy and the social sustainability of the energy transition, in addition to promoting international collaboration on renewable energy with programs and initiatives led by either party through, for example, the Global Alliance for Sustainable Energy, of which EGP is a founding member, and IRENA’s Climate Investment Platform and Coalition for Action.
Bijlage:
Leefloon
0
Joni-2
0
Linde PLC, Duitsland, neemt 's werelds eerste fabriek in gebruik voor het opwekken van waterstof uit aardgas-pijpleidingen
01/20/2022 Bron: process.vogel.de/

In Dormagen heeft Linde Engineering 's werelds eerste grootschalige proefinstallatie in gebruik genomen voor het scheiden van waterstof uit aardgasstromen met behulp van de "Hiselect powered by Evonik"-membraantechnologie.

Pullach - Het proces is een belangrijke randvoorwaarde voor scenario's waarin waterstof wordt gemengd met aardgas en via aardgasleidingen wordt getransporteerd. Het meng-gas zou tussen de vijf en 60 procent waterstof kunnen bevatten. Met behulp van membranen wordt de waterstof vervolgens op het punt van verbruik uit deze aardgasstromen gewonnen. De resulterende waterstof heeft een concentratie tot 90 procent.
Bij verdere verwerking met behulp van Linde Engineering's pressure swing adsorptie (PSA) technologie, kan een zuiverheid tot 99,9999 procent worden bereikt.

Membraantechnologieën zijn van cruciaal belang voor de wereldwijde inspanningen om waterstofinfrastructuur te bouwen. In Europa werken elf transmissienetbeheerders aan de totstandkoming van de "European Hydrogen Backbone".

Hun doel is het opzetten en uitbreiden van een functionerend waterstofnetwerk dat grotendeels gebaseerd is op een hergebruikte aardgasinfrastructuur. Membraantechnologie zoals Hiselect zou een essentieel onderdeel kunnen zijn van het efficiënt transporteren van waterstof naar eindgebruikers, die het gebruiken als grondstof voor de industrie, als bron van warmte en elektriciteit, of als brandstof voor transport.
Joni-2
0
Eerste waterstoftanker ter wereld neemt lading aan boord
21/01/2022, 16:46 uur

Kawasaki Heavy Industries 17.43
'S Werelds eerste tanker voor vloeibare waterstof zal binnenkort vanuit Australië naar Japan varen. De "Suiso Frontier", gebouwd door het Japanse bedrijf Kawasaki Heavy Industries , wordt momenteel geladen met vloeibare waterstof uit bruinkool en begint dan aan zijn reis naar Japan.

De waterstof wordt geleverd door de Japans-Australische joint venture Hydrogen Energy Supply Chain (HESC) onder leiding van Kawasaki Heavy Industries.

Het HESC-project heeft een totale omvang van AUD 500 miljoen (ongeveer EUR 318 miljoen) en wordt ondersteund door Japan en Australië om schonere energie op te wekken en de uitstoot te verminderen.

www.n-tv.de/wirtschaft/der_boersen_ta...
voda
0
POSCO, Samsung C&T & PIF to Promote Green Hydrogen Project

Strategic Research Institute
Published on :
24 Jan, 2022, 5:25 am

South Korean steel giant POSCO has signed a tripartite MOU on the enhancement of green hydrogen project collaboration with Samsung C&T and PIF as the main event at the Saudi Arabia-Korea Investment Forum for Smart Innovation & Growth in Riyadh in Saudi Arabia. Posco’s Head of Industrial Gases & Hydrogen Business Unit Mr Byeong-og Yoo said “Saudi Arabia, which can produce new and renewable energy at the lowest prices in the world, is an important region to POSCO, which is planning to produce large amounts of hydrogen. We will successfully establish a hydrogen production model in Saudi Arabia and take an early lead in the hydrogen business.”

The three companies will co-promote the green hydrogen production project based on new and renewable energy in Saudi Arabia through this MOU. First, they will select an economically ideal business site and complete a feasibility review this year. Then, they have promised to enhance strategic collaboration for expanding the hydrogen project value chain and vitalizing the hydrogen economies of both countries by utilizing the capabilities of the three companies.

PIF is one of a handful of large-scale sovereign wealth funds globally, with current investment assets reaching KRW 570 trillion. It is the partner that executed the large-scale equity investment in POSCO E&C, an affiliate of POSCO Group, in 2015. PIF has continued to collaborate with POSCO Group, and the synergy effect is expected to increase through this project.

Also, in November of last year, POSCO and Samsung C&T concluded a master service agreement for green hydrogen projects, including the construction of infrastructure for the development of overseas green hydrogen production facilities and hydrogen storage and introduction, and the development of technologies related to liquid hydrogen.

Meanwhile, POSCO is promoting hydrogen projects with the vision of jumping into the ranks of the global top 10 players in hydrogen production by producing a total of 7 million tons of hydrogen in 2050. In the mid-term, POSCO will invest KRW 10 trillion to establish a 500,000-ton hydrogen production system by 2030. To this end, it is spurring the internalization of the core technologies required to establish a global hydrogen supply chain and secure a competitive edge over the top 7 strategic countries.
5.185 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 ... 256 257 258 259 260 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
870,27  -3,75  -0,43%  25 apr
 Germany40^ 17.931,00 +0,08%
 BEL 20 3.857,94 -0,67%
 Europe50^ 4.952,68 +0,28%
 US30^ 38.124,13 0,00%
 Nasd100^ 17.428,55 0,00%
 US500^ 5.044,94 0,00%
 Japan225^ 37.725,14 0,00%
 Gold spot 2.332,08 +0,69%
 EUR/USD 1,0729 +0,29%
 WTI 83,75 +1,03%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

UNILEVER PLC +5,85%
RENEWI +4,68%
B&S Group SA +2,85%
Flow Traders +2,26%
Fugro +2,09%

Dalers

ADYEN NV -18,43%
VIVORYON THER... -8,38%
WDP -4,93%
Alfen N.V. -4,39%
CM.COM -3,66%