Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2022

1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
M c M
3
quote:

Hans2021 schreef op 20 januari 2022 12:15:

Het is natuurlijk geen volwassen bedrijf en dito management, want ze zijn als een kind zo blij als ze 2 bussen mogen maken : ze maken er meteen een persbericht van.
Correct, dit wordt vaak gedaan door smallcaps om de koers te ondersteunen, hetgeen prima lukt (kijk maar naar andere EV producten die 20-40% kwijt zijn geraakt de afgelopen maanden). Het marktsentiment rond verliesmakend/ net rondkomend EV is momenteel gewoon bar slecht..

Ik vind het aandeel momenteel een klap te duur. Mochten de orders binnenstromen en de concurrentie achter blijven, betekend dit emissie eerder dan 2023 zoals aangekondigd. Daar zit je als zittende aandeelhouder niet op te wachten lijkt me. Dus vanuit mijn redenatie ga je óf tegen een emissie óf tegen teleurstellende markt/omzet aanlopen op korte termijn..

Wat mij betreft maken ze het helemaal waar qua aantal nieuwe orders en productiecapaciteit verhogen, dan zal ik na de verwaterende emissie zelf ook instappen! Op dit moment zie ik geen degelijke upside op korte termijn.
Hans2021
0
quote:

M c M schreef op 21 januari 2022 04:18:

[...]

Correct, dit wordt vaak gedaan door smallcaps om de koers te ondersteunen, hetgeen prima lukt (kijk maar naar andere EV producten die 20-40% kwijt zijn geraakt de afgelopen maanden). Het marktsentiment rond verliesmakend/ net rondkomend EV is momenteel gewoon bar slecht..

Ik vind het aandeel momenteel een klap te duur. Mochten de orders binnenstromen en de concurrentie achter blijven, betekend dit emissie eerder dan 2023 zoals aangekondigd. Daar zit je als zittende aandeelhouder niet op te wachten lijkt me. Dus vanuit mijn redenatie ga je óf tegen een emissie óf tegen teleurstellende markt/omzet aanlopen op korte termijn..

Wat mij betreft maken ze het helemaal waar qua aantal nieuwe orders en productiecapaciteit verhogen, dan zal ik na de verwaterende emissie zelf ook instappen! Op dit moment zie ik geen degelijke upside op korte termijn.
Verstandig verhaal.
Hans2021
3
Particuliere beleggers moeten ook niet als lemmingen achter analisten aanlopen. Analisten zouden zich veel meer bewust moeten zijn van hun verantwoordelijke positie. Ook zij hebben een zorgplicht.
Triple A
3
quote:

roestos schreef op 20 januari 2022 17:53:

Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum en in de beleggerswereld in het algemeen. Ben mij hierin recentelijk gaan verdiepen en mijn oog viel daarbij op 'ebusco'. Heb zojuist ook een eerste pluk aandelen gekocht.

Kijkend naar de toekomst (steeds duurzamer) en de strengere milieuwetgeving (zero emissie over een paar jaar), lijkt mij dat 'ebusco' hier toch behoorlijk van kan gaan profiteren. Helemaal met hun kennelijk (unieke) elektrische bus. Deze is stukken lichter dan de concurrentie (composiet i.t.t. staal) en heeft mede daardoor ook een aanzienlijk hogere actieradius.

Wat ik mij echter afvraag is het volgende:

- In hoeverre heeft 'ebusco' een patent op hun van composiet gemaakte bus? Als nieuwe en nog kleine speler kunnen de grotere bussenbouwers misschien zo met deze plannen aan de haal gaan...?

- Ik lees dat Nederland m.b.t. elektrische bussen en de technologie daaromtrent aardig voorop loopt, maar is dat ook daadwerkelijk het geval?

- Stel dat 'ebusco' (internationale) orders blijft binnenhalen, in hoeverre achten jullie 'ebusco' in staat om aan de vraag te kunnen blijven voldoen? Ik lees dat ze zelf aangeven hier klaar voor te zijn, maar ik vermoed dat je niet zo makkelijk en snel de productiecapaciteit van een paar honderd naar een paar duizend bussen hebt opgeschroefd.

Alvast bedankt voor de informatie. Gr.

Manufacturing and assembly of the Ebusco 3.0

The Group currently manufactures and assembles the Ebusco 3.0 exclusively at its facility in Deurne, the Netherlands. The manufacturing and assembly process consists of four phases: (i) composite production, (ii) composite body bonding, (iii) general assembly and (iv) pre-delivery inspection. The Group confirmed approximately 60 FTE for the Ebusco 3.0 industrialisation process (across assembly, composite parts and manufacturing engineering) in Deurne. By the end of 2021, all approximately 60 FTEs are expected to be in place.

Phase 1: Composite Production

In the first phase, the composite for the bodywork of the Ebusco 3.0 is produced. The composite production consists of beam and skin production, using carbon fibre, glass fibre, foam and resin, which resources are extensively available.

Phase 2: Composite Body Bonding

In the second phase, after completion of the production of skins and beams, the skins and beams are trimmed to size. Subsequently, the composite parts are assembled in sub-assemblies, by bonding the composite parts together with adhesives. The sub-assemblies are then bonded together to form the bodywork of the Ebusco 3.0 bus. Elements of this phase are protected by the patent held by Pondus. See "—Intellectual Property" for additional information.

Phase 3: General Assembly

In the third phase, the Ebusco 3.0 bus is generally assembled. The Group has distributed the general assembly over five workstations to achieve an assembly time of one bus per day per production line. In this phase, split over the five workstations, the bus is fitted with all the parts to build a functioning bus, such as the battery packs, wheels, engine, seating and heater and cooling systems.

Phase 4: Pre-Delivery Inspection

In the fourth phase, following general assembly, the Ebusco 3.0 is prepared for operation by the client. This final completion process includes installation of the online monitoring systems and client-specific systems and equipment, filling of required fluids, wheel alignment, brake test, testing of head and indicator lights and reparation or replacement of any damages and malfunctioning items that might be found as part of the quality control checks performed in this phase.


Waardezoeker 1<>3 jr
2
Interessante update Triple A, waarvoor vriendelijk dank!

Mijn belangrijkste take outs:
1) voor de "composite constructie" dus wel degelijk een patent aanwezig. Erg goed te horen, immers linksom of rechtsom zorgt dit voor een zekere duur van behoud voorsprong op concurrentie! "Patent held by Pondus" Pondus is een innovation firma dat R&D bedrijft op basis van 100 jaar ervaring in de aerospace en automotive industrie" "zie website ...http://www.pondus.tech/,,,,, dit bedrijf heeft exact hetzelfde adres als Ebusco aan de Vuurijzer 23 in Deurne. Ik vermoed dus een 100% dochter van Ebusco, maar dat weet ik nog niet 100%. Ik ga dat even proberen terug te zoeken in de emissie prospectus...

2) Site Deurne alleen voor productie 3.0 inderdaad. Dit betekent dat de 2.0 nog geassembleerd wordt in China?
DeZwarteRidder
0
quote:

Waardezoeker 1<>3 jr schreef op 21 januari 2022 13:39:

Interessante update Triple A, waarvoor vriendelijk dank!

Mijn belangrijkste take outs:
1) voor de "composite constructie" dus wel degelijk een patent aanwezig. Erg goed te horen, immers linksom of rechtsom zorgt dit voor een zekere duur van behoud voorsprong op concurrentie! "Patent held by Pondus" Pondus is een innovation firma dat R&D bedrijft op basis van 100 jaar ervaring in de aerospace en automotive industrie" "zie website ...http://www.pondus.tech/,,,,, dit bedrijf heeft exact hetzelfde adres als Ebusco aan de Vuurijzer 23 in Deurne. Ik vermoed dus een 100% dochter van Ebusco, maar dat weet ik nog niet 100%. Ik ga dat even proberen terug te zoeken in de emissie prospectus...

2) Site Deurne alleen voor productie 3.0 inderdaad. Dit betekent dat de 2.0 nog geassembleerd wordt in China?
Patenten voor composieten hebben geen waarde.
[verwijderd]
2
quote:

Waardezoeker 1<>3 jr schreef op 21 januari 2022 13:39:

Interessante update Triple A, waarvoor vriendelijk dank!

Mijn belangrijkste take outs:
1) voor de "composite constructie" dus wel degelijk een patent aanwezig. Erg goed te horen, immers linksom of rechtsom zorgt dit voor een zekere duur van behoud voorsprong op concurrentie! "Patent held by Pondus" Pondus is een innovation firma dat R&D bedrijft op basis van 100 jaar ervaring in de aerospace en automotive industrie" "zie website ...http://www.pondus.tech/,,,,, dit bedrijf heeft exact hetzelfde adres als Ebusco aan de Vuurijzer 23 in Deurne. Ik vermoed dus een 100% dochter van Ebusco, maar dat weet ik nog niet 100%. Ik ga dat even proberen terug te zoeken in de emissie prospectus...

2) Site Deurne alleen voor productie 3.0 inderdaad. Dit betekent dat de 2.0 nog geassembleerd wordt in China?
Wat ik wel vreemd vind is dat er vooralsnog weinig Ebusco 3.0 orders zijn binnengekomen (575km range) in vergelijking met de 2.0, de Ebusco 2.0 zal mogelijks al verder zitten qua productiecapaciteit gecombineerd met een lagere aankoopprijs en misschien heeft niet elke bus zoveel range nodig. Maar sowieso is de 3.0 een belangrijke bus om het marktaandeel te verhogen aangezien de concurrentie die range (nog) niet kan bieden.
Waardezoeker 1<>3 jr
3
Zie onder quote uit de emissie prospectus (interessant document van 369 pagina's haha)
Conclusie: Pondus, de ontwikkelfirma van de composite techniek, behoort inmiddels volledig tot de Ebusco groep, hebben ze best wat centjes voor moeten betalen:
----

In 2018, the Group, through Ebusco B.V., acquired from Gr8 Technologies B.V. (a company affiliated with Van der Valk, one of the Existing Shareholders) a 20% stake in Pondus Holding B.V. (Pondus), a company instrumental in developing lightweight composite body parts for the Group's zero emission buses. The acquisition of the 20% stake in Pondus by the Group resulted in Pondus having three shareholders: (i) Stichting Administratiekantoor Pondus Holding, holding 60% of the shares, (ii) Gr8 Technologies B.V., holding 20% of the shares, and (iii) the Group, holding 20% of the shares. See "—Material Agreements".

In October 2019, the Group unveiled the lightweight Ebusco 3.0, its first zero emission bus to have a single-charge range of more than 500 kilometres and up to 575 kilometres under ideal circumstances. Drawing on the expertise of its aerospace engineering teams, the body of the Ebusco 3.0 model is made primarily from composite materials. This means that Ebusco 3.0 is 33% lighter than Ebusco 2.2 and 5,000 kilogrammes lighter than the average non-electric bus in Europe. The 12 metre Ebusco 3.0 model has capacity for 95 passengers, while the 18 metre Ebusco 3.0 model has capacity for 155 passengers. First deliveries of the Ebusco 3.0 to customers is expected in the fourth quarter of 2021. On 19 April 2021, the Company acquired 60% of the shares in Pondus from entities ultimately majorityowned and controlled by Mr Bob Fleuren, a director of the Company. On 18 October 2021, the Company agreed to acquire the remaining 20% of the shares in Pondus from persons affiliated with Van der Valk, one of the Existing Shareholders, subject to completion of the Offering. The aggregate purchase price paid by the Group for the acquisition of the 80% stake in Pondus amounts to €42.35 million. See "Reasons for the Offering and Use of Proceeds—Use of Proceeds". The Company made these acquisitions principally to secure the aerospace engineering capabilities of the Pondus team, to improve integration capabilities relating to the production and assembly of composite body parts and to ensure that Pondus provides composite body parts exclusively to the Group. Following the acquisition of the remaining 20% interest, the Group's shareholding in Pondus will increase to 100%. See "— Material Agreements".
Sir Piet
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 21 januari 2022 13:44:

[...]

Patenten voor composieten hebben geen waarde.
Heerlijke weekend humor.
Hit the bottom
0
Heeft Ebusco geen last van disruptie in de onderdelen aanlevering door Corona? Zero Covid strategie in China die niet te handhaven is op termijn maar voor ze daar achter zijn voor grote problemen (fabrieken stil) gaat zorgen?
DeZwarteRidder
1
quote:

G30Xdrive schreef op 24 januari 2022 09:48:

Min 4.36% waar gaat dit over ?
De bustarieven gaan omlaag.
cdbe
0
De beurzen gaan overal omlaag, Corona nog altijd, spanningen Rusland-Europa, het gaat momenteel niet zo goed met de wereld.
G20 Xdrive
0
quote:

cdbe schreef op 24 januari 2022 09:58:

De beurzen gaan overal omlaag, Corona nog altijd, spanningen Rusland-Europa, het gaat momenteel niet zo goed met de wereld.
Klopt het is overal wat de laatste tijd, even rustig afwachten !!
Onder de regenboog
1
Blijkbaar zit de angst er goed in, vallen de Russen binnen of blijven ze blaffen. Denk dat ze gek genoeg "beetje " binnen gaan vallen en dat zou kunnen zorgen voor een correctie op de beurzen. De angst zit erin dus klappen gaan er vallen. Wij stappen extra in Shell en overige olie, waar dreiging van een oorlog is stijgen de prijzen van staal en olie.

En de bus zal wel even blijven zakken, mooi inkoop moment als hij door zijn eigen (start) koers zakt. Blijf erbij, dit fonds haalt met gemak de 30 + dit jaar ;-) ondanks een correctie door de Russen.
1.700 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 81 82 83 84 85 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 12:12
Koers 2,576
Verschil +0,026 (+1,02%)
Hoog 2,590
Laag 2,540
Volume 36.881
Volume gemiddeld 339.459
Volume gisteren 282.485