TomTom « Terug naar discussie overzicht

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
[verwijderd]
2
quote:

pwijsneus schreef op 6 februari 2022 17:53:

[...]

Jammer dat je niet ingaat op de inhoud, maar dat je in plaats daarvan mij blijft beschuldigen van het verdraaien van zaken. Daarin verwijten we elkaar hetzelfde, dat is ook niet nieuw.

Prima dat je niet meer wilt reageren. Echter zul je ook de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien dat de cijfers niet matchen met alle geschetste vergezichten. We zijn afgelopen vrijdag heel hard met onze neus op de feiten gedrukt, en daar past bezinning bij. Het blijven verkondigen van de TomTom-gospel dat het Amsterdamsche bedrijf het voor de wind gaat, ik zie het gewoon niet terug in de cijfers.

Ben echt benieuwd naar de capital markets day. Over een dik half jaar. Wat gaan ze ons daar in hemelsnaam opserveren. Ben werkelijk benieuwd.
Ik beschuldig je er niet van, ik stel het vast. De cijfers en toelichting vrijdag waren een mixed bag waar voldoende negatives uit te halen waren, niet in de laatste plaats door een ongeïnspireerde Goddijn voor wie deze calls ofwel een moetje zijn of niet voorbereid worden of weet ik veel. Dan is het niet nodig om vervolgens er nog wat negatives bij te verzinnen of verdraaien en vervolgens mij de spindokter noemen.

Sterker nog, voorafgaand aan de cijfers was ik behoorlijk behoedzaam, en kreeg ik te horen dat ik té behoedzaam was. Ik stelde dat Omicron het zicht op herstel van de chipcrisis heeft vertroebeld, januari is slecht begonnen met logistieke gevolgen daarvan, en je weet dat een outlook negatief wordt als de zichtbaarheid beperkt is. Upgraden kan altijd nog en is beter dan met te positieve verwachtingen het jaar in gaan en daarna moeten downgraden. Er is een hele plens koud water over de verwachtingen heen gegooid vrijdag, maar eigenlijk denk ik dat die verwachtingen nu wat te somber zijn en dat bij de zomer al herstel in chips waar te nemen zal zijn, en er zijn ook onderzoeken die daar op wijzen.

Energy
0
Ook de andere oprichters en grootaandeelhouders zullen ontevreden zijn en geschrokken zijn van het wanbeleid.

Zij moeten ook in actie komen
pwijsneus
1
quote:

*JustMe* schreef op 6 februari 2022 20:03:

[...]

Ik beschuldig je er niet van, ik stel het vast. De cijfers en toelichting vrijdag waren een mixed bag waar voldoende negatives uit te halen waren, niet in de laatste plaats door een ongeïnspireerde Goddijn voor wie deze calls ofwel een moetje zijn of niet voorbereid worden of weet ik veel. Dan is het niet nodig om vervolgens er nog wat negatives bij te verzinnen of verdraaien en vervolgens mij de spindokter noemen.

Sterker nog, voorafgaand aan de cijfers was ik behoorlijk behoedzaam, en kreeg ik te horen dat ik té behoedzaam was. Ik stelde dat Omicron het zicht op herstel van de chipcrisis heeft vertroebeld, januari is slecht begonnen met logistieke gevolgen daarvan, en je weet dat een outlook negatief wordt als de zichtbaarheid beperkt is. Upgraden kan altijd nog en is beter dan met te positieve verwachtingen het jaar in gaan en daarna moeten downgraden. Er is een hele plens koud water over de verwachtingen heen gegooid vrijdag, maar eigenlijk denk ik dat die verwachtingen nu wat te somber zijn en dat bij de zomer al herstel in chips waar te nemen zal zijn, en er zijn ook onderzoeken die daar op wijzen.

Als de resultaten evenwichtig meer onderpresteren van hetgeen verwacht wordt, is dat geen "mixed bag". Dan zijn het gewoon slechte cijfers, en sombere vooruitzichten, die 3 maanden geleden nog niet voorzien waren. Overigens was de verwachting van analisten ook heel erg behoedzaam, toch presteren om op vrijwel elk vlak niet aan de consensus te voldoen. Niet best.

Wat stel je precies vast overigens?

Het heronderhandelen van contracten, en het infaseren van Google Automative Services in BMW's, Renaults, Volvo's, GM, Ford, Honda is een issue om de gaten te houden. Het vreet namelijk direct aan TT's businessmodel. Dat gaat sneller verwacht ik dan dat de Cariad-deal ergens in >2025 een keer iets gaat bijdragen. Denk daar ook eens overna als je de mixed bag van het orderboek beoordeeld.

Nogmaals, ben erg benieuwd welk verhaal ze eigenlijk nog hebben op de capital markets day. Over >6 maanden ergens. In ieder geval genoeg tijd om zich voor te bereiden. Voor ons nog genoeg ruimte om bij te kopen wss.
beursbeurs
0
"in het heetst van de strijd moet je je nooit terugtrekken en je poot stijf houden" zei Kim Holland ooit eens in een filosofische bui.

Maar weer tot 2024 wachten is wel erg lang!
[verwijderd]
2
quote:

pwijsneus schreef op 6 februari 2022 20:28:

[...]

Nogmaals, ben erg benieuwd welk verhaal ze eigenlijk nog hebben op de capital markets day. Over >6 maanden ergens. In ieder geval genoeg tijd om zich voor te bereiden. Voor ons nog genoeg ruimte om bij te kopen wss.

Het verhaal op de CMD is niet zo ingewikkeld hoor. Doel van zo'n dag is mijns inziens niet om een mooier verhaal te vertellen dan er daadwerkelijk is. Het doel is wel om de strategie helder te maken cq te herbevestigen en welke wijzigingen daarin zijn en een goed beeld te geven van verwachtingen.

1. Post covid verwachtingen
Sowieso zal in de zomer de mist volledig opgetrokken zijn qua chiptekorten. Er zal nog wel schaarste zijn maar de onduidelijkheid erover zal wel weg zijn. Dat maakt het sowieso makkelijker om de verwachtingen naar de toekomst qua volumes en moment van herstel duidelijk te maken. We weten dan ook of we daadwerkelijk in een post-pandemie fase (endemic) zijn of niet en of de vraag onder consumenten nog zo onverminderd hoog zal zijn als nu.

2. Mapmaking
Daarnaast zal TT kunnen aangeven hoe de kosten kant van de zaak zich ontwikkelt met kaarten onderhoud. Er vindt nu opnieuw een forse investering plaats in het kaarten platform van zo'n 50 miljoen euro als je door je oogharen kijkt. Daardoor een free cashflow in 2022 die -5% is, in 2023 minimaal +5% positief is (een sprong van 10%) en dat het doel is om die op >10% te brengen. ik denk dat TomTom meer de machine onder Apple maps wordt en hun data verwerkt, in plaats van een kaarten leverancier. Als je een bepaalde prijs per edit kan afspreken dan is er een grote incentive om je kosten per edit zo laag mogelijk te krijgen, wetende dat de hoeveelheid data alleen maar toeneemt.

3. Strategie als software huis
Wat voor software praten we over? Ik hoor EV software, digital cockpit, mapmaking, wat nog meer? Ik voorzie nog steeds een moment waarop tomtom haar autonomous driving software wil gaan vermarkten. Je gaat toch niet met je reet op software zitten waarmee je zelf autonome voertuigen kunt maken die door Berlijn rijden zonder dat ook commercieel in te zetten? Alleen is dat concurrentiegevoelig totdat het uitkomt. Dat was ook bij Indigo zo, niemand had enig idee dat TT dat aan het ontwikkelen was.

4. SaaS omzet
Verder zal aandacht uitgaan naar de financiële kant van Software as a Service. Inmiddels is het percentage van tomtom dat niet op 1 moment maar geleidelijk de cijfers in loopt gegroeid van 74% in 2020 naar 81% in 2021 en de verwachting van TomTom is dat álles behalve de PND hardware omzet wordt die over de gebruiksperiode door de klant als omzet wordt ingeboekt. Dat zorgt voor cijfers die je echt op andere manier moet bekijken, maar dat kan alleen als TomTom dan ook op een andere manier gaat rapporteren, dus in aantallen auto's op de weg dat een jaarlijkse omzetbijdrage levert. CARIAD is echt geen kleine deal, maar je ziet dat het eerst in 2023 ingaat, dat het allemaal om software gaat die 7 jaar in de auto's zit en dan in stapjes in de cijfers loopt, maar tegelijkertijd ook een stapel effect heeft.

5. HD Maps
Ik denk dat hier een veel realistischer beeld neergezet moet worden dan in 2019 is gedaan. Toen keek TT naar haar verwachte marktaandeel en wat volgens de marktvorsers de omzet verwachtingen uit die totale markt zou worden. Dit plaatje is denk ik (sterk) veranderd. Ik zie in elk geval nu geen enorme bedragen aan HD maps contracten in het orderboek zitten. Dat hoeft overigens nog niets te zeggen. Zo heeft TomTom 3 top 5 autofabrikanten van de wereld gestrikt, wat bijvoorbeeld kan in de vorm van een raamovereenkomst of letter of intent, zonder dat er nog concrete orders (model X in volume Y) aan toegekend zijn. Ik zou ook wel heel graag van TT weten wat ze in HD maps denken te gaan verdienen. Misschien minder dan in 2019 gedacht, sowieso 2 jaar later dan destijds gedacht, maar ik kan me ook voorstellen dat de markt dit nu onderschat. Het is in elk geval niet duidelijk nu.

6. Gewoon de reguliere updates vanuit Automotive en Enterprise over marktkansen. Bij Enterprise wat ze nu met die rijkere datasets kunnen en 3d representaties van omgevingen, wat voor klanten zijn dat dan en wat voor potentieel ziet TT daarin. Goddijn begon ineens over het sterk laten groeien van Enterprise, terwijl tegelijkertijd het Apple contract waarschijnlijk kleiner is geworden of een andere aard heeft gekregen. Ik denk dat laatste, waardoor TT die automatisering van mapmaking zo hard doorzet, ik denk dat TomTom meer de machine onder Apple maps wordt en hun data verwerkt, in plaats van een kaarten leverancier. Als je een bepaalde prijs per edit kan afspreken dan is er een grote incentive om je kosten per edit zo laag mogelijk te krijgen.
[verwijderd]
9
@ Justin, je verhaal is nu al langer dan ik van tt verwacht op een cmd.

het enige waar ik nog in geinteresseerd ben is de waarheid, die krijgen we al 6 jaar niet (of nog langer).

leugenaars moeten vertrekken, goedschiks of kwaadschiks
pwijsneus
5
quote:

*JustMe* schreef op 6 februari 2022 21:02:

[...]

... ik denk dat TomTom meer de machine onder Apple maps wordt en hun data verwerkt, in plaats van een kaarten leverancier.
Waarom denk je dat? Apple is juist al meer dan 5 jaar, misschien al wel bijna 10 bezig met hun in-house gemaakte Apple Maps. Heeft Apple gemaakt vanuit scratch, juist om verlost te zijn van 3e leveranciers zoals TomTom;

www.google.com/amp/s/techcrunch.com/2...
Eventually, Apple will no longer rely on third-party data to provide the basis for its maps, which has been one of its major pitfalls from the beginning.

Noord-America en bijna heel Europa is geen TomTom dat meer voor nodig. Ook geen software. Ook niet de machine eronder.

Dus misschien heb ik weer iets gemist, maar wat is er nu weer met Apple volgens jou? Lijkt namelijk op name-dropping. Apple, VW, Stellantis. Maar laten we vooral naar de cijfers kijken. Was het maar zo dat als je maar genoeg Apple en VW noemd de omzet stijgt, maar dat is niet zo.

Jij vertrouwd het de RvB voor 100%, ik vertrouw ze, laten we zeggen ietsje minder. Denk dat de founders wel eens andere belangen of iig andere prioriteit kunnen hebbe als het creeren van waarde voor alle aandeelhouders.
sniklaas
8
Werk aan de winkel voor de RvC, het bestuur heeft de belangen van de aandeelhouders behoorlijk verkwanselt… De RvC benoemd bestuursleden maar is ook bevoegd om ze te schorsen of te ontslaan bij wanprestaties…

Bij Taco hoeven we geen woorden meer aan vuil te maken, zat mij voor aantal jaren terug al op te vreten dat de man geen sjoege had van IFRS en vrijdag was de druppel, stel voor dat iedere aandeelhouder haar of zijn ongenoegen schriftelijk uiten bij de RvC…

En dan Harold, over de inhoud hoeven we het niet eens te hebben, die onverschilligheid, onvoorbereidheid ontbreken van damage control is mijn inziens voldoende om de man de laan uit te sturen, graag eenieder schriftelijk haar of zijn ongenoegen uiten bij de RvC…

Saldo automation backlog is boterzacht, met het gemak waarbij contract afspraken worden weggestreept of ingevuld doet bij mij de wenkbrauwen fronsen en toont wederom aan dat TOMTOM niets in de pap te brokkelen heeft bij de afnemers…

Wat ik al eerder heb geschreven, TOMTOM schuift niet aan op top management niveau maar bij de inkoop engineering afdeling en levert nu al tegen uitgeknepen prijzen zonder compensaties wanneer afname achterwege blijft…

Geen pricing power, dus ook geen verdienmodel en ontwikkeling wordt volledig betaald uit eigen zak en naar ik verwacht zijn de toenemende kosten niet eenmalig maar structureel van aard…

Zoals verwacht zijn de personeelskosten ondanks de fte afname verder toegenomen, met zo’n 4% en gaan dit jaar nog verder toenemen door de behoefte aan andere kennis en fors oplopende salarissen, personeelskosten lopen in 2022 op naar €340….€350 mio is mijn verwachting, dus de trieste omzet per FTE wordt voor 2022 nog triester…

Samengevat, wij kunnen als aandeelhouder druk zetten op de RvC en stevig aandringen op een bestuurswissel, het ijzer moet op zijn heetst gesmeed worden…

Reuring in het bestuur helpt wellicht om het proces van verkoop, fusie, onderdak bij een ander te versnellen…

Energy
0
Bij elk ander beursgenoteerd was de cfo 3 jaar terug al de laan uitgestuurd of niet eens benoemd.

En de ceo was nu om prive redenen vertrokken in goed overleg
[verwijderd]
3
quote:

pwijsneus schreef op 6 februari 2022 21:36:

[...]

Waarom denk je dat? Apple is juist al meer dan 5 jaar, misschien al wel bijna 10 bezig met hun in-house gemaakte Apple Maps. Heeft Apple gemaakt vanuit scratch, juist om verlost te zijn van 3e leveranciers zoals TomTom;

Goddijn liet al doorschemeren te verwachten dat de relatie met Apple die heel goed was een ander karakter zou krijgen. Een heel logische stap is dan dat Apple wel haar eigen Maps product heeft, maar vervolgens wel de tomtom processen (realtime mapmaking platform plus mensen in India) kan inhuren als service om die data te onderhouden. Het zou me niet verbazen dat dit al aan de gang is. Dit biedt beiden partijen alleen maar voordelen. Apple's core business is totaal niet het onderhouden van kaarten data. Hun expertise is daarnaast ook niet in kaarten data processen en technologie. Wel willen ze een goed kaarten product hebben en willen ze Google niet spekken met data, want die maken daar commercieel gebruik van voor advertising doeleinden, iets wat TT niet doet.

Indien Apple voor het onderhoud kan uitbesteden en dan minder kosten heeft dan ze er zelf voor zou moeten betalen en die partij is een onafhankelijke, niet-bedreigende partij met een goede data privacy policy, why not? Voor TomTom is het nog simpeler. Voor het geld deden ze het al niet - ik vermoed dat ze slechts 30 miljoen verdienden aan Apple Maps - het was TomTom altijd al om de data te doen. Het behouden van Apple als klant en hun data verwerken en er toegang toe behouden zou voor TT een strategische zet zijn. Als ze dan wat minder geld verdienen aan Apple, soit.

Waar TomTom meer geld aan verdient is aan partijen die ze niet nodig heeft voor data, dus die gewoon met euro's betalen, omdat ze weinig anders op tafel te brengen hebben. Of partijen die informatie afnemen en geen data. Informatie als zijnde verrijkte data, waar ook een bepaalde kenniscomponent in zit. Daarnaast verwacht TT van 2022 naar 2023 een omzetgroei in Location Technology (Automotive + Enterprise) van 50 miljoen euro en om dat te realiseren moet er wel enige Apple omzet in Enterprise blijven zitten.
[verwijderd]
1
quote:

sniklaas schreef op 6 februari 2022 21:58:

Saldo automation backlog is boterzacht, met het gemak waarbij contract afspraken worden weggestreept of ingevuld doet bij mij de wenkbrauwen fronsen en toont wederom aan dat TOMTOM niets in de pap te brokkelen heeft bij de afnemers

Het saldo van automotive bookings is altijd al een optelsom geweest van alle contracten voor alle automodellen waar TT aan levert. In december geven autofabrikanten aan hoeveel ze komend jaar of jaren verwachten te produceren per model. Ze hebben geen minimale afname verplichting en tomtom krijgt een prijs per stuk betaald. Dit betekent inderdaad dat bestaande contracten elk jaar kunnen krimpen óf groeien in waarde.

Er is geen plicht tot afname van een X aantal stuks, alleen een afname verwachting, dus dat is geen "contract afspraken weggestreept". Er zijn ook geen klanten weggegaan, terloops werd in de call gezegd dat TT ook vorig jaar (net als het jaar daarvoor) geen automotive klant heeft verloren; alleen enkele toegevoegd, zoals VW. Dat is een belangrijk gegeven.

Het gaat ook nog wel gebeuren dat het orderboek waar nu voorzichtige aannames in zijn gedaan een upgrade krijgt wanneer autofabrikanten met meer zekerheid kunnen gaan plannen op het inhalen van gemiste productie, doordat de chiptekorten verdwenen of verminderd zijn.

Ik zou het huidige orderboek ook niet boterzacht noemen. In 2020 was er een bijstelling van contractwaardes door Covid en een upgrade door toevoeging nieuwe klanten. Die twee hieven elkaar op en het saldo bleef gelijk op 1,8 miljard. Nu is er een downgrade door chips en een opnieuw een upgrade door nieuwe klanten en is het saldo gegroeid naar 1,9. Er zitten dus meer klanten in, maar met lagere aannames qua volume. Zodra zij kunnen gaan plannen voor een herstel en hogere volumes zit er dus een hefboomwerking in het orderboek.

Ook heeft TT een aantal raamovereenkomsten met klanten waarbij niet hun totale volume in de boeken zit. Je weet bijv. dat TT hofleverancier is van Stellantis en TomTom verwacht RFC's (offerte aanvragen) in dit jaar voor nieuwe modellen. Het vergroten van orderboek vraagt dus niet per se om nieuwe klanten, ook verdiepen bestaande klanten en nieuwe gunningen zijn daarvoor nodig.
Johan8
1
quote:

sniklaas schreef op 6 februari 2022 21:58:

Samengevat, wij kunnen als aandeelhouder druk zetten op de RvC en stevig aandringen op een bestuurswissel, het ijzer moet op zijn heetst gesmeed worden…

Reuring in het bestuur helpt wellicht om het proces van verkoop, fusie, onderdak bij een ander te versnellen…

Niet geschoten is altijd mis,
uitspraak van een van mijn helden

Strak plan van Sniklaas

of e-mail naar tomtom.pr@tomtom.com
T.a.v. Raad van Commissarissen

en kopie naar Teslin
rlos@teslin.nl en beeltink@teslin.nl

en Johnie (Dhr de Mol)
info@talpanetwork.nl
T.a.v. de heer de J. de Mol

sniklaas
5
quote:

*JustMe* schreef op 6 februari 2022 22:48:

[...]
Natuurlijk Justin, in jouw fantasiewereld is bij TOMTOM het gras altijd groener, het glas voller, de concurrentie op achterstand en passe en de vooruitzichten subliem waar in de reële wereld TOMTOM haar producten en diensten up to date houdt voor nop totdat de klant het product, service of dienst afroept…

TOMTOM heeft wel de automotive lasten maar gezien de deplorabele cijfers die al jarenlang aanhouden niet de lusten, naar mijn mening boterzachte contracten…

Hele normale gang van zaken in de wereld van s/w en licenties om in contracten minimum aantallen op te nemen te en af te rekenen of ze nu worden afgenomen of niet.

Wellicht voor jouw een verrassing maar navigatie s/w of producten hebben een beperkte houdbaarheid en wordt deze niet tijdig betaald is er sprake van een direct financieel verlies..

TOMTOM is geen filantropische instelling maar een bedrijf waar dagelijks gas, water, licht en netwerk kosten worden verbruikt en 4373 FTE’s werkzaam zijn waar gemiddeld op jaarbasis €72000,- per FTE voor wordt betaald…
[verwijderd]
1
quote:

sniklaas schreef op 7 februari 2022 00:29:

Hele normale gang van zaken in de wereld van s/w en licenties om in contracten minimum aantallen op te nemen te en af te rekenen of ze nu worden afgenomen of niet.

Wellicht voor jouw een verrassing maar navigatie s/w of producten hebben een beperkte houdbaarheid en wordt deze niet tijdig betaald is er sprake van een direct financieel verlies..

TOMTOM is geen filantropische instelling maar een bedrijf waar dagelijks gas, water, licht en netwerk kosten worden verbruikt en 4373 FTE’s werkzaam zijn waar gemiddeld op jaarbasis €72000,- per FTE voor wordt betaald…

Het is nooit anders geweest dat TT wordt betaald per auto die van de band rolt. Het orderboek is slechts een schatting van hoeveel dat wordt en niet iets waar je rechten aan ontleent. Vreemd om daar nu ineens iets van te vinden. Een staalfabrikant gaat ook geen rekeningen sturen voor staal dat niet wordt afgenomen, omdat de productie volumes lager zijn.

Bovendien is het in veel gevallen zo dat de omzet voor tomtom niet weg is, maar vooruitgeschoven in de tijd. Sommige autofabrikanten hebben de release van een automodel naar achter geschoven maar laten die ook langer doorlopen. De omzet in het orderboek is niet weg, maar de timing is anders. Wat wil je dan doen? Alvast rekeningen sturen op basis van een fictieve afzet? En wat als die auto dan daadwerkelijk de markt op gaat? Ga je dan geen rekeningen meer sturen, omdat je dat al gedaan hebt?

Het is gewoon onderdeel van ondernemen, soms zit het mee en verdien je meer en is je afzet hoger dan verwacht en soms zit het tegen. TT gaat ook nog inhaalvraag meemaken, vroeg of laat.
sniklaas
6
quote:

*JustMe* schreef op 7 februari 2022 01:43:

[...]
Justin, zoals ik al schreef boterzachte contracten waar het risico volledig bij TOMTOM ligt en dat is prima wanneer de producten, services en licenties tegen goudgerande prijzen worden afgenomen, maar dat is absoluut niet het geval…

Het is mij al jaren helder dat TOMTOM geen pricing power heeft en ook geen verdienmodel en onder de huidige paraplu gezien de condities ook niet gaat krijgen…

Dus als de wiedeweerga de A&E tak van sport onderbrengen bij een wereldspeler met pricing power die wel op het juiste niveau en condities contracten met afnemers sluit en een goudgerand verdienmodel weet op te tuigen…

Maar desalniettemin, mijn reden om te investeren staat nog fier overeind en zijn door de belabberde operationele prestaties dichterbij gekomen nu duidelijk is geworden dat een acceptabel verdienmodel op zelfstandige basis de komende jaren geen realistische optie is…
boem!
1
Het camouflage gordijn is nog meer opgetrokken.

Ik kijk slechts naar de FCF cijfers omdat die aangeven wat er aan harde knaken wordt verdiend voor de aandeelhouder.

Voor 2021 kwamen deze verdiensten uit op 24 mio.

De consensus gaf aan 5 mio.

De fcf wordt bepaald door prod omzet * marge - opex ecxl D&A - investeringen.

In de outlook voor 2022 wordt uitgegaan van (490 mio + 50 mio deferred) * 0.83%- (510 -55)mio -15 mio= -20 mio
De outlook voor 2023 gaat uit van (525 mio + 50 mio deferred ) *84% - (470 -50 mio) -15 mio = 48 mio.

Ook de markt zou slechts moeten kijken naar de verdiencapaciteit.

De consensus van analisten was 5 mio voor 2021 en 42 mio voor 2023.

Op basis van verdiensten van 23,5 ipv 5 mio in 2021 en van 48 mio ipv 42 mio in 2023 zou je een ander koerspatroon mogen verwachten dan een daling met 20% zeker indien je beseft dat de prodomzet sterk geraakt wordt door de aanname dat de chiptekorten ook in 2022 nog volledig hun negatieve effect zal hebben.

MIjn inschatting voor zowel 2022 als 2023 ligt 25 mio n 50 mio hoger derhalve ga ik nog steeds uit van een positieve FCF van 5 mio voor 2022 en 98 mio voor 2023.

Koers zou naar 98/130*25= 19 euro toe moeten bewegen.
ketchup
3
heb slechts 3 rapporten na de cijfers mogen ontvangen

als average geeft dat voor FY22 estimates ( dit is niet de consensus die de markt aangeeft )

reported revenues :

- Automotive: 264
- Enterprise : 182
- Consumer : 87,5

Margin : 82,5 %
Gross result : 440

OPEX: ( 505)
EBIT ( 65 )
Net Result : ( 51)

EPS f/d : ( 0,40)
EBITDA ( 4)

FCF: 26
Net Cash : 343

* Automotive Operational Revenue ligt hoger dan Reported Revenue 319 vs 264

conclusie voor cijfers moeten we het niet hebben om TT uit de 6-9 range te zien breken , en zal het aandeel zich waarschijnlijk eerder in de 6-7 regionen begeven dan aan 9 euro
echter voor TP weging 75% basis 6,50 euro en 25% basis asset-value 13 euro ( 1.750 : 132 ) -> 8 euro ( 12-18 mnd )
aanbeveling : hold

het is dus nogmaals te hopen ( eens dat de beurzen 2e helft/ einde van het jaar stabiliseren en het klimaat meer neutraal gaat worden ipv negatief ) dat MBLY de hoofdprijs haalt van 50 miljard $ en HERE voor 3 miljard euro gelist kan worden en dat kan TT op sleep nemen naar hopelijk een 10 euro notering ( puur in sympathie voor de sector ) .. en dan verpatsen die tent
VanillaSky
3
quote:

boem! schreef op 7 februari 2022 04:09:

Het camouflage gordijn is nog meer opgetrokken.

Ik kijk slechts naar de FCF cijfers omdat die aangeven wat er aan harde knaken wordt verdiend voor de aandeelhouder.

Voor 2021 kwamen deze verdiensten uit op 24 mio.

De consensus gaf aan 5 mio.

De fcf wordt bepaald door prod omzet * marge - opex ecxl D&A - investeringen.

In de outlook voor 2022 wordt uitgegaan van (490 mio + 50 mio deferred) * 0.83%- (510 -55)mio -15 mio= -20 mio
De outlook voor 2023 gaat uit van (525 mio + 50 mio deferred ) *84% - (470 -50 mio) -15 mio = 48 mio.

Ook de markt zou slechts moeten kijken naar de verdiencapaciteit.

De consensus van analisten was 5 mio voor 2021 en 42 mio voor 2023.

Op basis van verdiensten van 23,5 ipv 5 mio in 2021 en van 48 mio ipv 42 mio in 2023 zou je een ander koerspatroon mogen verwachten dan een daling met 20% zeker indien je beseft dat de prodomzet sterk geraakt wordt door de aanname dat de chiptekorten ook in 2022 nog volledig hun negatieve effect zal hebben.

MIjn inschatting voor zowel 2022 als 2023 ligt 25 mio n 50 mio hoger derhalve ga ik nog steeds uit van een positieve FCF van 5 mio voor 2022 en 98 mio voor 2023.

Koers zou naar 98/130*25= 19 euro toe moeten bewegen.
Het was te verwachten, het heeft wel iets langer geduurd dan de gebruikelijke paar uur om tot de conclusie te komen dat het allemaal veel positiever is.

Wel verbazingwekkend omdat TT al jaren haar eigen kansen en prognoses te hoog inschat.
dachthetniet
1
[Modbreak IEX: Gelieve op uw taalgebruik te letten, bericht is bij dezen verwijderd. Waarschuwing.]
1.671 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:37
Koers 6,185
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,755
Laag 6,040
Volume 2.045.397
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397