TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom mei

909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
poolbeer
3
Vreemd dat CMD datum nog steeds niet bekend is gemaakt. Zou TT in onderhandeling Zijn met een partij? Ook de hoge omzetten de laatste weken zijn ongewoon voor TT.
NewKidInTown
2
Is deze al geplaatst ?

Ooit goudgerande bonus levert top TomTom nog slechts grijpstuiver op
41 minuten geleden Aangepast: 7 seconden geleden

De opties van topman Harold Goddijn liepen waardeloos af.

De tijd dat bestuurders van navigatiebedrijf TomTom vele tonnen binnenhaalden met hun optiepakketten behoort tot het verleden. Als gevolg van de gekelderde koers brengen de ooit goudgerande opties soms nog maar een paar dubbeltjes of zelfs centen per stuk op.

Dat blijkt uit recente meldingen van optietransacties door TomTom-bestuurders bij de beurswaakhond Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Aandeel nooit hersteld

De bekende maker van navigatiesystemen voor auto's staat sinds 2005 genoteerd aan de beurs. In het voorjaar van 2019 keerde Tomtom de opbrengst van het verkochte bedrijfsonderdeel Telematics uit. Van de koersval die daarmee gepaard ging, is het aandeel eigenlijk nooit meer hersteld.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Koers TomTom daalt fors na verkoop Telematics

Daardoor blijken de in het verleden aan de bestuurders toegekende optiepakketten nog maar nauwelijks iets waard.

Magere opbrengst

Zo verzilverde bestuurder Alain De Taeye eerder deze maand in drie delen het optiepakket, dat hij in 2015 ontving. Dat pakket gaf hem recht om in totaal 110.000 aandelen te kopen tegen een koers van 7,83 euro.

Op 2 mei oefende hij de eerste pluk van 40.000 opties uit. De verkregen aandelen verkocht hij vervolgens op de beurs tegen een koers van 8,11 euro. Dat is een winst van slechts 28 cent per optie.

Op 6 mei liep leverde de tweede pluk van 35.000 opties zelfs niets op, omdat de werkelijke koers die dag niet boven de uitoefenkoers van 7,83 euro uitkwam. Met de laatste pluk van 35.000 opties incasseerde De Taeye 37 cent per stuk.

Ooit half miljoen waard

In totaal bracht het hele optiepakket uit 2015 een sobere 24.150 euro in het laatje. Dat is beter dan niets, misschien. Maar gerekend met de koers van het aandeel van vóór de koersval in mei 2019 had het pakket De Taeye ruim 550.000 euro opgeleverd.

Het kan nog magerder. Ook TomTom-bestuurder Taco Titulaer verzilverde afgelopen weken in drie tranches zijn optiereeks uit 2015. De laatste pluk daarvan bracht op 5 mei slechts 5 cent per optie op.

Waardeloos

En bestuursvoorzitter Harold Goddijn zag zijn pakket van 210.000 opties uit 2015 deze maand helemaal waardeloos aflopen. Dat pakket was vóór de koersval ruim één miljoen euro waard.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
TomTom maakt tientallen miljoenen verlies, omzet keldert 42 procent

Gezien de tegenvallende opbrengsten is het misschien niet gek dat TomTom in 2019 is gestopt met het toekennen van optiepakketten aan de top.

Waardevastere beloning

In plaats daarvan ontvangen de bestuurders sindsdien elk jaar een pakket zogenoemde 'restricted stock units' (RSU's). Dat zijn aandelen die pas na drie jaar definitief worden toegekend en na nog eens twee jaar verkocht mogen worden, maar die niet (bijna) waardeloos kunnen aflopen.

Zo bezit Goddijn inmiddels 354.063 van deze aandelen, die tegen de huidige koers ruim 2,8 miljoen euro waard zijn. De Taeye en Titulaer hebben inmiddels elk ruim 200.000 van die waardevastere beloningsstukken ontvangen.

Destijds schreef TomTom de opties te vervangen voor RSU's, mede omdat de laatste 'voorspelbaarder' uitpakten.

www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artik...

En veel sterkte maar weer. En GELUK.
sniklaas
0
quote:

tatje schreef op 19 mei 2022 13:20:

Wat zegt Harold nu: had ik maar of gelukkig niet.
Harold en Herna zijn uit hetzelfde waaibomenhout gesneden, waar Herna haar neus ophaalde voor de €6 van Koen en moet nu de verdubbelaar inzetten om het @BPOST bod te overtreffen heeft Harold een verdriedubbelaar nodig om de €18 aan te tikken…
Wereldbelegger
0
Wat heeft een autonome auto aan de NVIDIA Drive Map?
Behalve de eigen sensoren zullen autonoom met (level 3) of zonder (level 4) toezicht rijdende auto’s navigatiekaarten nodig hebben. Daarvoor gaat elektronicafabrikant NVIDIA drielaags Drive MAP kaarten ontwikkelen. Daarmee opent het frontaal de aanval met TomTom, dat al enige jaren werkt aan soortgelijke HD Maps.

NVIDIA is bij het grote publiek vooral bekend als fabrikant van grafische kaarten voor krachtige computers, maar richt zich steeds meer op kunstmatige intelligentie en hardware voor zelfrijdende auto’s. In 2024 zouden de kaarten van NVIDIA al een half miljoen kilometer aan belangrijke snelwegen in Noord-Amerika, Europa en Azië moeten dekken.

Voor elke sensor een kaart
Er zijn in de kaarten voor dat wegennet dan afzonderlijke lagen voor camera’s, radars en lidars. Dus met herkenningspunten welke specifiek die instrumenten kunnen ‘zien’: de camera voor verkeersborden, stoplichten, wegwijzers en wegbelijning; de radar met zicht dat minder lijdt door duister of slecht weer dan bij camera’s of lidar; en een laag voor lidar, dat tot op vijf centimeter nauwkeurig de plaats van objecten waarneemt.

Drive MAP zal voor ieder bedrijf beschikbaar zijn om toe te passen
Scannerauto’s zullen net als bij Google Street View de kaartgegevens opnemen, continu aangevuld door waarneming van auto’s die Drive MAP gebruiken en over de nodige apparaten beschikken, zodat de kaarten steeds actueler, nauwkeuriger en uitgebreider worden.

bron:
www.amt.nl/72749/wat-heeft-een-autono...
Vive tu vida positivamente
2
WB, wat betalen ze jou om hier dagelijks TomTom negatief te belichten ( zowel direct als indirect)?!
Wereldbelegger
0
Speciaal voor zeurzuurpositiva - Misschien leert u er wat van. Kan u ook een beetje meekletsen bij het worstenbroodje.

TomTom HD Maps: kaarten voor zelfrijdende voertuigen
Nederlandse kaartenmaker TomTom is druk bezig. Op dit moment rijden er meer dan 100 Mobile Mapping-auto’s rond voor het maken van HD Maps. Extreem gedetailleerde wegenkaarten die gebruikt kunnen worden door (semi)-autonome auto’s. Maar hoe werkt dat?

De Mobile Mapping-auto’s (MoMa-auto’s) die nu rondrijden worden allemaal ingezet voor het maken van HD Maps. De naam zegt het al: heel gedetailleerde kaarten. “Deze kaarten zijn zo gedetailleerd dat ze geschikt zijn voor elke vorm van autonoom rijden,“ zegt Willem Strijbosch, hoofd van TomTom’s Autonomous Driving-team. “HD Maps zijn tot op een paar centimeter nauwkeurig, vergeleken daarbij zijn de huidige kaarten (SD Maps) relatief globaal.”

Een zelfrijdende auto heeft een behoorlijk aantal sensoren aan boord, waarmee hij zijn eigen beelden van de omgeving maakt. Door deze als het ware over de kaarten van TomTom heen te leggen weet de auto tot op enkele centimeters precies waar hij zich bevindt. Ook weet een autonome verhuiswagen dat hij niet door dat verraderlijke, net iets te lage tunneltje moet rijden…

Versimpeld
Het gedetailleerd in kaart brengen van de omgeving neemt heel veel data in beslag. In totaal slaat een MoMa-auto elke dag zo’n 1 terabyte aan gegevens op. Goed, dat is wel inclusief de gigantische foto’s waar een autonome auto niet zoveel mee kan.

Het is de bedoeling dat autonome auto’s altijd de nieuwste kaarten aan boord hebben. Deze moeten dus voor elke rit naar de auto gestuurd worden. Zulke grote, gedetailleerde kaarten vragen veel van het (inter)netwerk. Daarom versimpelt TomTom de beelden tot een soort Minecraft-achtige wereld. Zo kunnen ook kaarten voor langere reizen eenvoudig via (mobiel) internet naar de auto’s worden gestuurd.

En nu blijkt dat elektronicafabrikant NVIDIA drielaags Drive MAP kaarten gaat ontwikkelen.

Wat denkt u?
Half glaasje vol van TomTom wordt hierdoor een volle fles?
Of is er een serieuze concurrent aan de "skyhigh koers na 2023 horizon" verschenen?
harrysnel
7
NVIDIA DRIVE® Mapping is an open and scalable solution that combines a flexible sensor suite, software and software APIs, with high-definition maps provided by leading mapping companies.

DRIVE Mapping consists of:

DRIVE Localization for determining the precise 6-DOF position and orientation of an Autonomous Vehicle within an HD Map with centimeter level accuracy
DRIVE Mapstream for updating cloud based HD Maps with road features perceived by DRIVE Perception
DRIVE MyRoute for creating crowdsourced maps of urban areas where HD Mapping companies may not service

DRIVE Mapping encapsulates mapping and localization components that allow developers to use, co-create and update High Definition Maps that enable automated driving and Autonomous Vehicles.

Mooie uitleg over de drie lagen en hoe NVIDIA samenwerkt met de “leading Map providers”.
Als je op YouTube filmpje klikt dat op deze NVIDIA webpagina staat dan zie je meteen TomTom verschijnen (en daarna ook Zenrin en HERE).

developer.nvidia.com/drive/drive-mapping
GLMF
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 mei 2022 14:24:

Is deze al geplaatst ?

Ooit goudgerande bonus levert top TomTom nog slechts grijpstuiver op
41 minuten geleden Aangepast: 7 seconden geleden

De opties van topman Harold Goddijn liepen waardeloos af.

De tijd dat bestuurders van navigatiebedrijf TomTom vele tonnen binnenhaalden met hun optiepakketten behoort tot het verleden. Als gevolg van de gekelderde koers brengen de ooit goudgerande opties soms nog maar een paar dubbeltjes of zelfs centen per stuk op.

Dat blijkt uit recente meldingen van optietransacties door TomTom-bestuurders bij de beurswaakhond Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Aandeel nooit hersteld

De bekende maker van navigatiesystemen voor auto's staat sinds 2005 genoteerd aan de beurs. In het voorjaar van 2019 keerde Tomtom de opbrengst van het verkochte bedrijfsonderdeel Telematics uit. Van de koersval die daarmee gepaard ging, is het aandeel eigenlijk nooit meer hersteld.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Koers TomTom daalt fors na verkoop Telematics

Daardoor blijken de in het verleden aan de bestuurders toegekende optiepakketten nog maar nauwelijks iets waard.

Magere opbrengst

Zo verzilverde bestuurder Alain De Taeye eerder deze maand in drie delen het optiepakket, dat hij in 2015 ontving. Dat pakket gaf hem recht om in totaal 110.000 aandelen te kopen tegen een koers van 7,83 euro.

Op 2 mei oefende hij de eerste pluk van 40.000 opties uit. De verkregen aandelen verkocht hij vervolgens op de beurs tegen een koers van 8,11 euro. Dat is een winst van slechts 28 cent per optie.

Op 6 mei liep leverde de tweede pluk van 35.000 opties zelfs niets op, omdat de werkelijke koers die dag niet boven de uitoefenkoers van 7,83 euro uitkwam. Met de laatste pluk van 35.000 opties incasseerde De Taeye 37 cent per stuk.

Ooit half miljoen waard

In totaal bracht het hele optiepakket uit 2015 een sobere 24.150 euro in het laatje. Dat is beter dan niets, misschien. Maar gerekend met de koers van het aandeel van vóór de koersval in mei 2019 had het pakket De Taeye ruim 550.000 euro opgeleverd.

Het kan nog magerder. Ook TomTom-bestuurder Taco Titulaer verzilverde afgelopen weken in drie tranches zijn optiereeks uit 2015. De laatste pluk daarvan bracht op 5 mei slechts 5 cent per optie op.

Waardeloos

En bestuursvoorzitter Harold Goddijn zag zijn pakket van 210.000 opties uit 2015 deze maand helemaal waardeloos aflopen. Dat pakket was vóór de koersval ruim één miljoen euro waard.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
TomTom maakt tientallen miljoenen verlies, omzet keldert 42 procent

Gezien de tegenvallende opbrengsten is het misschien niet gek dat TomTom in 2019 is gestopt met het toekennen van optiepakketten aan de top.

Waardevastere beloning

In plaats daarvan ontvangen de bestuurders sindsdien elk jaar een pakket zogenoemde 'restricted stock units' (RSU's). Dat zijn aandelen die pas na drie jaar definitief worden toegekend en na nog eens twee jaar verkocht mogen worden, maar die niet (bijna) waardeloos kunnen aflopen.

Zo bezit Goddijn inmiddels 354.063 van deze aandelen, die tegen de huidige koers ruim 2,8 miljoen euro waard zijn. De Taeye en Titulaer hebben inmiddels elk ruim 200.000 van die waardevastere beloningsstukken ontvangen.

Destijds schreef TomTom de opties te vervangen voor RSU's, mede omdat de laatste 'voorspelbaarder' uitpakten.

www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artik...

En veel sterkte maar weer. En GELUK.
Bijzonder, dacht hier eind april/begin mei veel bijdrages te lezen dat de koers gekunsteld omhoog werd gebracht om het TT management de opties te laten verzilveren (vergulden)?
Wereldbelegger
0
quote:

NewKidInTown schreef op 19 mei 2022 14:24:

deel van de post weggelaten

Gezien de tegenvallende opbrengsten is het misschien niet gek dat TomTom in 2019 is gestopt met het toekennen van optiepakketten aan de top.

Waardevastere beloning
In plaats daarvan ontvangen de bestuurders sindsdien elk jaar een pakket zogenoemde 'restricted stock units' (RSU's). Dat zijn aandelen die pas na drie jaar definitief worden toegekend en na nog eens twee jaar verkocht mogen worden, maar die niet (bijna) waardeloos kunnen aflopen.

Zo bezit Goddijn inmiddels 354.063 van deze aandelen, die tegen de huidige koers ruim 2,8 miljoen euro waard zijn. De Taeye en Titulaer hebben inmiddels elk ruim 200.000 van die waardevastere beloningsstukken ontvangen.

Destijds schreef TomTom de opties te vervangen voor RSU's, mede omdat de laatste 'voorspelbaarder' uitpakten.

www.rtlnieuws.nl/economie/beurs/artik...

En veel sterkte maar weer. En GELUK.
De andere aandeelhouders/eigenaren zijn oprecht blij voor bovenstaande heren dat ze zo goed verdienen aan hun RSU's. Helemaal zijn ze blij dat ze ook mee mogen doen en de koers gedurende die periode zich goed heeft gehouden en daarmee ook een waardevaste beloning is gebleken voor hun investering.

Date Price Open High Low Vol.
May 19, 2022 8.21 8.13 8.24 7.95 475.06K
Jan 02, 2019 8.14 7.92 8.23 7.82 501.78K
vreemdvermogen
1
quote:

dachthetniet schreef op 18 mei 2022 22:47:

Morgen zeer ws een drama dag. -3 a 4% wordt het denk ik wel. De niet aflatende stroom berichten en berekeningen vertellen mij dat er weer een reisje zuidwaarts in zit.
Ach ja. Dat wensdenken is toch lastig. Moet wel een tikje frustratie opleveren bij een dikke plus.. Ben je een basher? Dachthetwel.
dachthetniet
0
quote:

vreemd vermogen schreef op 19 mei 2022 22:33:

[...]
Ach ja. Dat wensdenken is toch lastig. Moet wel een tikje frustratie opleveren bij een dikke plus.. Ben je een basher? Dachthetwel.
ik spreek je wel weer bij de 7,30. Wellicht volgende week al.
Wereldbelegger
0
quote:

harrysnel schreef op 19 mei 2022 17:09:

NVIDIA DRIVE® Mapping is an open and scalable solution that combines a flexible sensor suite, software and software APIs, with high-definition maps provided by leading mapping companies.

DRIVE Mapping consists of:

DRIVE Localization for determining the precise 6-DOF position and orientation of an Autonomous Vehicle within an HD Map with centimeter level accuracy
DRIVE Mapstream for updating cloud based HD Maps with road features perceived by DRIVE Perception
DRIVE MyRoute for creating crowdsourced maps of urban areas where HD Mapping companies may not service

DRIVE Mapping encapsulates mapping and localization components that allow developers to use, co-create and update High Definition Maps that enable automated driving and Autonomous Vehicles.

Mooie uitleg over de drie lagen en hoe NVIDIA samenwerkt met de “leading Map providers”.
Als je op YouTube filmpje klikt dat op deze NVIDIA webpagina staat dan zie je meteen TomTom verschijnen (en daarna ook Zenrin en HERE).

developer.nvidia.com/drive/drive-mapping
Heel mooi!
Maar wat is de rol van Tomtom in dit geheel?
Op basis van deze informatie is TomTom niet meer dan een (preferred?) supplier naast de twee andere genoemde bedrijven.
Dus geen directe verbintenis met de toekomstige afnemers van NVIDIA DRIVE® Mapping.

TomTom krijgt bij succes van dit nieuwe product van Nividia een nieuwe afzetmarkt voor haar HD Maps.
Maar de afstand naar de oems die Drive mapping Implementeren wordt groter.
Zo lijkt mij.
boem!
1
TT is een leverancier van SD- en HD-maps , niet meer maar ook niet minder.

Het fabriceren van HD-maps is kostbaar.

Dat een bedrijf als Nividia de HD-maps als onmisbaar beschouwt voor Automated Driving is een mooie steun in de rug.
Erg chebbi
0
Je komt in de rol van toeleverancier, met een ratrace om prijs met je concurrenten. Gelukkig heeft Tomtom Indigo als antwoord..;-(
Ron50
4
quote:

Erg chebbi schreef op 20 mei 2022 09:08:

Je komt in de rol van toeleverancier, met een ratrace om prijs met je concurrenten. Gelukkig heeft Tomtom Indigo als antwoord..;-(
Mij is altijd gezegd geworden op dit forum dat de kwaliteit van TomTom geen concurrentie heeft. Mijn glas is niet half vol maar helemaal. Er is iets gaande, omzet is hoger de laatste tijd en koers blijft bij negatieve beurs goed hangen. Ik kan het niet onderbouwen maar ik heb het "gevoel" dat er iets gaande is en dat er dit jaar iets staat te gebeuren. Ik was er helemaal uit maar sinds gisteren weer terug ingestapt, alles lager dan nu (ca.8,40) is bij mij koopwaardig.
boem!
0
Vive tu vida positivamente
0
quote:

Ron50 schreef op 20 mei 2022 09:23:

[...]Mij is altijd gezegd geworden op dit forum dat de kwaliteit van TomTom geen concurrentie heeft. Mijn glas is niet half vol maar helemaal. Er is iets gaande, omzet is hoger de laatste tijd en koers blijft bij negatieve beurs goed hangen. Ik kan het niet onderbouwen maar ik heb het "gevoel" dat er iets gaande is en dat er dit jaar iets staat te gebeuren. Ik was er helemaal uit maar sinds gisteren weer terug ingestapt, alles lager dan nu (ca.8,40) is bij mij koopwaardig.
Er is duidelijk iets positiefs aan de hand!!
Wereldbelegger
0
Het fabriceren van HD-maps is kostbaar en TomTom heeft te maken met concurrentie op dat gebied.

CFO Taco Titulaer zegt het volgende bij de presentatie van de Q1 cijfers.

(Google vertaling)
Ons bedrijfsresultaat daalde ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, verbeteringen van de brutomarge werden tenietgedaan door een stijging van de bedrijfskosten op jaarbasis. Deze hogere kosten, gecombineerd met een lagere uitgangspositie voor handelsvorderingen in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, resulteerden in een daling van onze vrije kasstroom op jaarbasis.

We verwachten wel dat onze hogere kosten, die zich richten op investeringen in onze applicatielaag en de verdere automatisering van ons platform voor het maken van kaarten, vanaf 2023 zullen leiden tot lagere uitgaven.”

Nu maar hopen dat dit laatste lukt.
909 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 307.306
Volume gisteren 668.949