Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

EV batterijen zijn de nieuwe olie

16 Posts
[verwijderd]
0
In Europa moeten we minder afhankelijk worden van olie en gas. De oorlog in Ukraine maakt dit zeer urgent. Daarom is de bouw van EV batterijfabrieken in Europa zo belangrijk naar de transitie van elektrische auto's. Er rijden op aarde ongeveer 1.5 miljard auto's en het is de bedoeling dat die geleidelijk worden vervangen door elektrische auto's. Een elektrische auto heeft een batterij pack nodig van +/- 50KWh en daarvoor heb je meer dan 10.000 EV batterijen nodig. Het duurt ongeveer 2 jaar voordat een EV batterijfabriek operationeel wordt. De Tesla giga EV batterijfabriek van €5 miljard bij Berlijn is pas eind dit jaar operationeel. De Europese commissie heeft als doelstelling dat Europa in 2030 een marktaandeel moeten hebben in EV batterijen van 30%. China heeft dan een marktaandeel van 60%. De bedoeling is dat we in Europa minder afhankelijk worden van de Aziatische landen die nu een monopolie positie hebben. Het is een wedloop tussen Europa en de Aziatische landen.

Tesla Gigafactory 4 Berlin | Battery factory roofing | November 28, 2021 | DJI drone 4K Video.

youtu.be/5wiyAbhsxsA

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ, HET COMITÉ VAN DE REGIO'S EN DE EUROPESE INVESTERINGSBANK

over de tenuitvoerlegging van het strategisch actieplan voor batterijen: de ontwikkeling van een strategische waardeketen voor batterijen in Europa

eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TX...
[verwijderd]
0
Panasonic EV Lithium-Ion Batteries Plant at Wakayama Factory

Strategic Research Institute
Published on :
11 Mar, 2022, 5:30 am

Panasonic Corporation announced that its Energy Company will establish a production facility at its Wakayama Factory in western Japan to manufacture new, “4680” lithium-ion batteries for electric vehicles in order to expand its business globally.

To contribute to the rapid adoption of EVs, Panasonic has been working to enhance its line-up of automotive lithium-ion batteries. Currently, Panasonic is developing a new high-capacity lithium-ion battery, the “4680”, in multiple locations within Japan. The company will progressively develop production capabilities in preparation for the full rollout. Along with structural improvements, two additional production lines as well as utility facilities will be established at the Wakayama Factory, and productivity verification and mass production are set to begin in the fiscal year ending in March 2024.

Through its energy business, Panasonic will contribute to realizing a society in which the pursuit of happiness and a sustainable environment are harmonized free of conflict.

Wakayama Factory Details

Name: Wakayama Factory, Energy Company, Panasonic Corporation

Location: 612-1 Uchita, Kinokawa City, Wakayama Prefecture, Japan

Established: April 1991

Current Business Operations: Production of lithium-ion battery components Site Area: Approximately 100,000 square meters
[verwijderd]
0
In Nederland zullen we nooit een batterij producent krijgen voor EV batterijen. Nederland heeft nooit een autoindustrie opgebouwd zoals in Duitsland en Frankrijk. De Duitse overheid heeft miljarden euro's aan subsidie beschikbaar voor bedrijven die in Duitsland giga EV batterijfabrieken willen bouwen zoals de Tesla giga EV batterijfabriek bij Berlijn van 5 miljard euro. Tesla heeft van de Duitse overheid meer dan een miljard euro subsidie gekregen.
[verwijderd]
0
Tesla krijgt subsidie van € 1.100.000.000 van Duitsland

Tesla krijgt subsidie vanwege fabriek

Tesla krijgt de subsidie vanwege de bouw van een enorme fabriek voor accucellen. Deze fabriek (Gigafactory) wordt gebouwd in Grünheide, in de buurt van hoofdstad Berlijn.

www.autoblog.nl/nieuws/tesla-krijgt-s...
[verwijderd]
0
WAAROM EUROPA EEN STRATEGISCHE AANPAK VAN BATTERIJEN NODIG HEEFT

Dat vergt enorme investeringen. We zouden in Europa alleen al 20 à 30 gigafabrieken voor de productie van batterijcellen moeten bouwen en het bijbehorende ecosysteem moet navenant worden versterkt. Het beoogde investeringsvolume en -tempo betekent dat we snel particuliere investeringen moeten mobiliseren.

Bron: EUROPESE COMMISSIE
[verwijderd]
0
Er is een bedrijf die in Europa zo;n 20 à 30 EV gigafabrieken gaat bouwen en daarmee de grootste fabrikant ter wereld gaat worden voor EV batterijen. Het gaat om investeringen van meer dan 100 miljard euro.
jonas
0
Het is een goed onderwerp voor discussie Johan dus hou hem erin door ophalen en updaten. In het begin moet je gewoon ophalen met wat informatie toevoegen enzo, maar dat weet je wel denk ik.
Minimaal 2 zaken vind ik ook van belang.

1. Wat doen we met die oude afgedankte accu"s

2. Hoe zit het met grondstoffen gebruik? Moet dat Lithium zijn? zijn er niet veel meer alternatieven?

Succes met dit draadje en zeker relevant
jonas
1
Johan mogelijk kan je dit draadje als het ware invoegen bij draadje Voda over energie of draadje waterstof. Krijg je zaken wat meer bij elkaar. Mijn mening over energie is eigenlijk simpel en dat is investeer 30 miljard in 4 kerncentrales en schiet eindelijk eens op . Dus gewoon doordrukken met noodwetgeving. Dat kan juridisch best.

Maar met dit stelletje Rutte en Kaag echt daadkrachtig optreden? De ene krijgt hem niet meer omhoog en de andere niet erin!

Dat schiet dus niet op.
DeWalt
0
quote:

johan20090 schreef op 28 mei 2022 15:51:

Er is een bedrijf die in Europa zo;n 20 à 30 EV gigafabrieken gaat bouwen en daarmee de grootste fabrikant ter wereld gaat worden voor EV batterijen. Het gaat om investeringen van meer dan 100 miljard euro.
Beursgenoteerd?
[verwijderd]
0
quote:

DeWalt schreef op 28 mei 2022 23:53:

[...]
Beursgenoteerd?
Het gaat om een samenwerking tussen twee beursgenoteerde bedrijven. De bedoeling is dat Europa een marktaandeel gaat krijgen van 30% van de wereldmarkt van EV batterijen. Het is net als in de FormulaF1 dat je steeds maar gas moet blijven geven want anders raak je achterop en verlies je terrein ten op zichte van de concurrentie vooral uit de Aziatische landen zoals China.

Degene die straks de markt voor EV batterijen controleren en domineren hebben dan de macht die ook de Arabische landen hebben met de olie
DeWalt
1
quote:

johan20090 schreef op 29 mei 2022 09:00:

[...]

Het gaat om een samenwerking tussen twee beursgenoteerde bedrijven. De bedoeling is dat Europa een marktaandeel gaat krijgen van 30% van de wereldmarkt van EV batterijen. Het is net als in de FormulaF1 dat je steeds maar gas moet blijven geven want anders raak je achterop en verlies je terrein ten op zichte van de concurrentie vooral uit de Aziatische landen zoals China.

Degene die straks de markt voor EV batterijen controleren en domineren hebben dan de macht die ook de Arabische landen hebben met de olie
Dank. Welke 2 bedrijven?
[verwijderd]
0
quote:

DeWalt schreef op 29 mei 2022 09:42:

[...]
Dank. Welke 2 bedrijven?
De informatie is vertrouwelijk maar de twee bedrijven zullen het bekend maken op hun website zodra de zaak rond is. Beleggen in EV batterijen zijn gouden bergen omdat er zo'n 1.5 miljard auto's op aarde rondrijden die geleidelijk aan vervangen moeten worden door elektrische auto's. Een giga EV batterijfabriek van 50GWh kost nu zo'n 5 miljard euro en de terugverdientijd is ongeveer 1.5 jaar.
DeWalt
0
quote:

johan20090 schreef op 29 mei 2022 09:45:

[...]

De informatie is vertrouwelijk maar de twee bedrijven zullen het bekend maken op hun website zodra de zaak rond is. Beleggen in EV batterijen zijn gouden bergen omdat er zo'n 1.5 miljard auto's op aarde rondrijden die geleidelijk aan vervangen moeten worden door elektrische auto's. Een giga EV batterijfabriek van 50GWh kost nu zo'n 5 miljard euro en de terugverdientijd is ongeveer 1.5 jaar.
Ok dan wacht ik even af.

Ik zit met een kleine positie in FREYR. Heb je daar een waarneming over? Die gaan ook megafactories voor batterijen bouwen. Recent aantal veelbelovende overeenkomsten getekend.

Zitten op een plek in Noorwegen waar je vrijwel ongelimiteerde toegang tot hydropower hebt. Kunnen dus heel goedkoop en groen produceren.
hirshi
1
Een belangrijk onderdeel van batterijen is lithium.
De vraag naar deze grondstof zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Als we niet ingrijpen hebben we er in 2050 te weinig van, waarschuwden Duitse onderzoekers.

Vijf aandelen om de planeet te redden en de harten van Davos te verwarmen.

Abermarle
Lithium Americas Corp.
Piedmont Lithium Ltd
Sigma Lithium Corp
Soc. Quimica y minera de Chile

Alle vijf via DeGiro verkrijgbaar
Bekijk ze vanuit technisch perspectief in dit interessante artikel.

stockcharts.com/articles/canada/2023/...
hirshi
0
quote:

hirshi schreef op 22 januari 2023 20:18:

Een belangrijk onderdeel van batterijen is lithium.
De vraag naar deze grondstof zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Als we niet ingrijpen hebben we er in 2050 te weinig van, waarschuwden Duitse onderzoekers.

Vijf aandelen om de planeet te redden en de harten van Davos te verwarmen.

Abermarle
Lithium Americas Corp.
Piedmont Lithium Ltd
Sigma Lithium Corp
Soc. Quimica y minera de Chile

Alle vijf via DeGiro verkrijgbaar
Bekijk ze vanuit technisch perspectief in dit interessante artikel.

stockcharts.com/articles/canada/2023/...
Mooie dag vandaag voor het lithium kwintet met een gemiddelde stijging van 3,66%.

Lithium Americas, Piedmont en Soc. Quimica y Menera de Chile laten fraaie opwaartse uitbraken zien op de charts
.
Zie eerder vermelde link met grafieken.
StartendeBelegger
0
quote:

hirshi schreef op 22 januari 2023 20:18:

Een belangrijk onderdeel van batterijen is lithium.
De vraag naar deze grondstof zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Als we niet ingrijpen hebben we er in 2050 te weinig van, waarschuwden Duitse onderzoekers.

Vijf aandelen om de planeet te redden en de harten van Davos te verwarmen.

Abermarle
Lithium Americas Corp.
Piedmont Lithium Ltd
Sigma Lithium Corp
Soc. Quimica y minera de Chile

Alle vijf via DeGiro verkrijgbaar
Bekijk ze vanuit technisch perspectief in dit interessante artikel.

stockcharts.com/articles/canada/2023/...
Cypress Development Corp ook interessant.

En wat we met de afgedankte accu's gaan doen. Die gaan naar Ecograf, daar word alle Lithium en eventueel alle andere kostbare metalen eruit gehaald en opnieuw gebruikt.
16 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,69%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%