Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

objectief
1
quote:

zeurpietje schreef op 30 mei 2022 10:52:

[...]Heerlijk toch die technische analyse. Je haalt er altijd je gelijk mee. Daalt het kan het verder dalen, stijgt het kan het verder stijgen. Daalt het dan komt het omdat hij niet stijgt, Stijgt het dan komt het omdat hij niet daalt.
Ja, net als Fundamentele Analyse;
bijvoorbeeld Unilever al decennia een defensief aandeel dat in elke portefeuille zou moeten zitten volgens de Fundamentele Analisten, schijnbaar nu even niet.
DeWalt
6
Leuk om oude berichten van voor de closing van de Grubhub transactie te delen DZR ;-)

De enige werkelijkheid staat in het jaarverslag 2021 (pagina 202-203)

Grubhub gekocht voor EUR4,8mrd op 15-6-2021 door uitgifte van 62,8mln aandelen TKWY (twv EUR73,89). Goodwill USA van EUR3,41mrd op de balans 2021 (waarvan EUR3,2mrd van Grubhub).
DeZwarteRidder
2
quote:

DeWalt schreef op 30 mei 2022 11:23:

Leuk om oude berichten van voor de closing van de Grubhub transactie te delen DZR ;-)

De enige werkelijkheid staat in het jaarverslag 2021 (pagina 202-203)

Grubhub gekocht voor EUR4,8mrd op 15-6-2021 door uitgifte van 62,8mln aandelen TKWY (twv EUR73,89). Goodwill USA van EUR3,41mrd op de balans 2021.
Ik denk dat je gelijk hebt; het zou wel betekenen dat praktisch alle mediaberichten over Grubhub foutieve informatie geven.
CEO Takeaway
0
quote:

objectief schreef op 30 mei 2022 10:53:

Het weerstandje van 21,25 in de koers is uitgenomen; nu kijken of we de komende beursdagen doorstomen naar 24 Euro.
corectie. rond de 21 - 20.6 blijven hangen
DeWalt
3
quote:

DeZwarteRidder schreef op 30 mei 2022 11:29:

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt; het zou wel betekenen dat praktisch alle mediaberichten over Grubhub foutieve informatie geven.
Amerikanen die praten dan over 'implied' obv de koers van TKWY bij aankondigen van de deal...

Het impliceert 7,3mrd usd, maar was in de praktijk maar EUR4,8mrd.

Mooie discussie!
Engineer Dries
1
Met mijn bierviltje calculatie zat ik er 30% naast, maar mijn punt blijft staan.
62,8 miljoen nieuwe TKWY aandelen zou je nu kunnen terugkopen met +- 1,3miljard dollar. Dus als je grubhub daarvoor weet te verkopen speel je quitte als bedrijf.

Wie zijn er dan de bak ingegaan hoor ik u vragen?

De aandeelhouders die gekocht hebben destijds op 70-100 euro per TKWY aandeel. Dat zijn er wellicht een aantal onder jullie. Gecondoleerd, maar voor het bedrijf zelf is het nu niet pijnlijk meer.
DeWalt
0
Denk niet dat het je lukt om 62,8mln aandelen uit de markt te halen voor EUR1,3mrd. Dat zou dan zonder enige stijging tov de huidige koers moeten gebeuren...
Hercule Poirot
2
quote:

DeWalt schreef op 30 mei 2022 11:31:

[...]
Amerikanen die praten dan over 'implied' obv de koers van TKWY bij aankondigen van de deal...

Het impliceert 7,3mrd usd, maar was in de praktijk maar EUR4,8mrd.

Mooie discussie!
Dit maakt het plaatje er in elk geval niet slechter op.
Peter2meter
0
SAHR-0310
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 30 mei 2022 11:29:

[...]

Ik denk dat je gelijk hebt; het zou wel betekenen dat praktisch alle mediaberichten over Grubhub foutieve informatie geven.
Sluit het wel mooi aan bij het onzinbericht wat gisteren en vanmorgen door enkele belanghebbenden de wereld is ingeslingerd.
zeurpietje
5
quote:

objectief schreef op 30 mei 2022 11:16:

[...]

Ja, net als Fundamentele Analyse;
bijvoorbeeld Unilever al decennia een defensief aandeel dat in elke portefeuille zou moeten zitten volgens de Fundamentele Analisten, schijnbaar nu even niet.
in 2003 stond dit aandeel 18 nu 41 en vergeet niet alle betaalde dividenden(betaald al 32 jaar onafgebroken een stijgend dividend). Dat heet beleggen. Vergeet alle tussentijdse schommelingen.
[verwijderd]
0
quote:

DeWalt schreef op 30 mei 2022 11:23:

Leuk om oude berichten van voor de closing van de Grubhub transactie te delen DZR ;-)

De enige werkelijkheid staat in het jaarverslag 2021 (pagina 202-203)

Grubhub gekocht voor EUR4,8mrd op 15-6-2021 door uitgifte van 62,8mln aandelen TKWY (twv EUR73,89). Goodwill USA van EUR3,41mrd op de balans 2021 (waarvan EUR3,2mrd van Grubhub).
Bij een overname in aandelen refereren media over het algemeen aan de beurwaarde=beurskoers op het moment dat de deal rond is, niet aan de koers op het moment dat de overname effectief is.
Kijk ook maar naar de overname van Wolt door Doordash. Bij de huidige koers krijgen de Wolt aandeelhouders aanzienlijk minder dan zij dachten toen de deal rond was, althans in geld uitgedrukt. Het aantal aandelen wat ze krijgen blijft onveranderd.

Stel dat Grubhub idd voor 1 miljard GBP verkocht wordt. Helft wordt voor aandeleninkoop gebruikt, JET koers in GBP is 18.
Voor die 500 miljoen GBP kunnen dan dus 28 miljoen aandelen worden teruggekocht. Waarschijnlijk minder omdat ik verwacht dat de JET koers bij verkoop van Grub wat gaat oplopen.
wiegveld
0
ik hoop maar dat JET het geld dan niet nodig heeft om tegenvallers op te vangen……
Maar ik denk dat JET GRUB niet gaat verkopen. hebben onze Cat rockers al gereageerd?
Erny
0
The core business van JET bestaat uit netto verlies genereren op basis van luchtfietserij. Het blind inzetten op groei, groei, groei, met oogkleppen op en zonder achterom te kijken is bijzonder onverantwoord. Om dat in te zien hoef je geen econoom of briljante marktanalist te zijn. "Wie het onderste uit de kan wil hebben, krijgt het deksel op de neus." "Icarus vloog te dicht bij de zon, waardoor de was van zijn vleugels smolt." "De huid van de beer niet verkopen, voordat je hem geschoten hebt." Zomaar wat volkswijsheden die iederen wel kent. Ik gun overigens iedereen die JET aandelen heeft een koers ver boven de 100 euro en zou liever iets positiefs willen berichten, maar dat lukt me niet.
bezinteergebelegt
0
Na de plus 1 miljoen omzet na ca 5 kwartier handel, is de omzet nu minimaal geworden.

Met de Yanks dicht vandaag zal er weinig reuring meer komen en de zone 21,20/25 is dan een brug te ver. Voorzie ook nog wel een procentje terug de rest vd dag. Maar sluiten boven de 20,50/55 zone is een mooie springplank voor een nieuwe poging richting genoemde weerstandszone.

Nu tijd voor andere zaken want inmiddels is het een beetje saai geworden.
wiegveld
0
Oud stuk 20 april nou ja oud??
leuk om met de discussie van vandaag weer te lezen!!



Helen Thomas APRIL 20 2022

The secret to successful food delivery is to manage a speedy pick up and drop off without letting the grub go cold or misplacing half the order on the way.

The mouthful that is Just Eat Takeaway.com may do all right handling dinner from the local pizza place or kebab shop. But in its corporate endeavours the recipe has gone seriously wrong.

For a start, a quick turnround isn’t the aim in strategic dealmaking. JET, after coming under investor pressure, says it is considering a sale of Grubhub, the $7.3bn US acquisition it completed less than a year ago and that it announced in June 2020 as locked-down populations sparked a boom in online food delivery.

And look at what has happened en route. Investors have gone cold on JET. The company’s Netherlands-listed shares were at close to €100 when the deal was announced. They were trading at around €27 on Wednesday, having fallen 70 per cent over the past year.

This is another cautionary tale about empire building. Chief executive Jitse Groen, who founded Takeaway.com in the Netherlands in 2000, had only just inked the deal to combine his company with UK-listed Just Eat earlier in 2020.

Still, he fought off interest from Uber to buy Grubhub. That brought together the three legacy food delivery platforms, which all started with a marketplace model of offering software to connect customers with restaurants that handled the delivery themselves.

The deal always looked like it could go sour. JET paid a 40 per cent premium for a combination where no geographical overlap meant no antitrust concerns (unlike Uber), but also no cost savings or benefits from consolidating a fiercely competitive market.

Grubhub, like the European legacy marketplace businesses, had once been profitable. But its market share and margins had been shrinking thanks to competition from companies with their own delivery networks such as DoorDash and UberEats.

Groen, even in 2020, was dismissive of those rivals (which include the UK’s Deliveroo) as offering “empty calorie growth” or having “irrational business models”. But in fact, the company was already building its own logistics network to compete. The notion of redeploying European profits to reverse Grubhub’s decline evaporated as it invested heavily to capture pandemic growth.

JET’s group ebitda fell from €363mn in 2020 to a loss of €350mn in 2021, even as gross transaction value rose by a third. Grubhub’s share in the US has continued to shrink.

Activist investor Cat Rock Capital has criticised management’s communication with investors and called for a sale, arguing that JET had been left vulnerable in a market that relies on having deep pockets to deter or fight new entrants. The company pledged on Wednesday to refocus on profitability. But it also downgraded 2022’s outlook for GTV growth from the mid-teens to mid-single digits just seven weeks after reiterating the higher figure at full-year results.

Finding any punter willing to gobble up Grubhub would be considered a win. JET’s market value of about €6bn is now less than the purchase price and it also has a 33 per cent stake in Brazilian business iFood, which analysts value at anywhere from €1.5bn to €4bn, that could be sold.

But the fact that JET management was, until recently, ruling out a Grubhub sale leads to doubts about how motivated they are to get a deal done. And it is a terrible time to be selling. Shares in all food delivery companies have slumped as investors contemplate the adjustment to a non-locked down world. It remains hard to predict where consumer behaviour will settle, especially given the squeeze on incomes from inflation. Fee caps put in place during the pandemic could be made permanent in New York, Grubhub’s most important market, a measure that costs it €200mn in ebitda annually.

JET’s boss has been known to get into the odd spat with sector rivals about the relative appeal of their businesses. But it is he that in the last couple of years has served up a real dog’s dinner.

helen.thomas@ft.com
@helentbiz
wiegveld
0
De een na laatste alinea geeft mijn gedachte precies weer. bericht kan maar zo gelekt zijn door Jitse zelf, omdat hij GRUB no way wil verkopen. Als je er te weinig voor krijgt kun je dus niet verkopen.
Ik kan geen reactie van Cat Rock vinden helaas
JohnWick
0
quote:

wiegveld schreef op 30 mei 2022 12:46:

De een na laatste alinea geeft mijn gedachte precies weer. bericht kan maar zo gelekt zijn door Jitse zelf, omdat hij GRUB no way wil verkopen. Als je er te weinig voor krijgt kun je dus niet verkopen.
Ik kan geen reactie van Cat Rock vinden helaas
Maar wat is het bericht nou? Gisterenavond werd hier gezegd een bod van 1 miljard, maar dat kan ik er niet uithalen. Alleen dat het heel moeilijk wordt om Grub te verkopen..
Mr_Market
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 30 mei 2022 10:01:

[...]

Helaas voor jou is dat niet het geval: Grubhub staat op de balans van JET voor ca 7,3 miljard USD en dus bij een verkoop voor 1 miljard USD, moet JET een verlies boeken van 6,3 miljard USD.
Rectificatie? ;-))
Beursgeslagen
0
quote:

Peter2meter schreef op 30 mei 2022 11:43:

Lekker dat dit nieuws ook alweer verteerd is.
Blijft weinig over voor de shorters…
Behalve dat zonder positieve vrije kasstroom en dividend distributie dit bedrijf geen toekomst heeft. Hetgeen mijns inziens voor alle hype aandelen geldt. Niemand weet wie in dit soort markten zal overleven. Zie geen enkel competitief voordeel maar mogelijk vergis ik me.
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1553 1554 1555 1556 1557 1558 1559 1560 1561 1562 1563 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 13,360
Verschil -0,720 (-5,11%)
Hoog 14,000
Laag 13,360
Volume 2.123.091
Volume gemiddeld 2.418.757
Volume gisteren 3.436.901