Just Eat Takeaway « Terug naar discussie overzicht

Just Eat Takeaway 2022!!!!!!!!

[verwijderd]
0
Beursblik: winstontwikkeling Just Eat voor op schema
09/09/2022 (15:16:20)Dow Jones Newswires

Ook gunstige trends in VS.

(ABM FN-Dow Jones) De winstontwikkeling van Just Eat Takeaway ligt voor op schema. Dit zou de Amsterdamse maaltijdbezorger tijdens een door zakenbank Citi georganiseerde bijeenkomst voor techbedrijven hebben aangegeven.

Just Eat rekent voor 2022 op een negatieve aangepaste EBITDA-marge van 0,5 tot 0,7 procent. De analistenconsensus rekende begin augustus op een min van 0,6 procent.

Ook zou Just Eat van gunstige ontwikkelingen in de VS hebben gesproken tijdens het congres van Citi.

Op de vraag of Just Eat dit inderdaad heeft gezegd of dat het de conclusie betreft van de analisten van Citi, zei een woordvoerder tegen ABM Financial News "dat dit vaak een combinatie" is.

Het aandeel Just Eat Takeaway noteert vrijdag 6,0 procent hoger op 17,11 euro.
quote:

HarmtenNapel schreef op 11 september 2022 19:49:

Iemand wat meer informatie over de CitiGroup bijeenkomst en wat daar verder gedeeld is?
Anna91
0
Volgens Moneymaker morgenochtend vuurwerk. Ben benieuwd. Want Moneymaker heeft wel vaker zoiets geroepen wat dan min of meer bleek te kloppen. WIE WEET!! DinSdag Me FuLLoption 1Seriie uitzoeke!!
KCNIB
0
quote:

Anna91 schreef op 11 september 2022 21:57:

Volgens Moneymaker morgenochtend vuurwerk. Ben benieuwd. Want Moneymaker heeft wel vaker zoiets geroepen wat dan min of meer bleek te kloppen. WIE WEET!! DinSdag Me FuLLoption 1Seriie uitzoeke!!
Het zou mij niet verbazen als we 19 euro zien morgen.
Jimnotaris
14
Jitse positief over ebitda-ontwikkeling

Het is niet de bedoeling steeds maar weer terug te komen op de ontwikkelingen bij Just Eat Takeaway, maar dit is toch wel nieuwswaardig. We wachten op tekenen dat er verdere actie ondernomen wordt inzake de verkoop van onderdelen, dan wel dat er wat meer duidelijkheid ontstaat over de snelheid waarmee JET uit de rode cijfers gaat komen.

Daarom is het van belang wat Citi afgelopen vrijdagmiddag liet optekenen. Jitse Groen was aanwezig bij een conferentie van CitiGroup en meldde daar aan de desbetreffende analisten dat de zaken voorspoediger liepen dan gedacht.

Wat de analisten daar uit op maakten was het volgende:

1 - JET is 'ahead of plan' voor wat betreft de ebitda-ontwikkeling

Bij de halfjaarcijfers werd als guidance meegegeven dat voor het gehele jaar er een min qua ebitda zou komen te staan van 0,5-0,7% van de GTV. JET kan dat bijvoorbeeld doen door onrendabele (Frankrijk) steden dicht te gooien, minder aan marketing uit te geven en uiteraard op het hoofdkantoor eens flink met de bezem te zwaaien.

Citi voegde eraan toe dat het management 'excited about this' was, wat aangeeft dat het daadwerkelijk de goede kant opgaat.

2 - Capex omlaag in H2

Ook de kapitaalinvesteringen gaan omlaag, van 1,2% in H1 naar 1% in H2. Ook dat scheelt weer. Alle kleine beetjes helpen

3 - Minder kosten gemaakt in Frankrijk

In Frankrijk, dat gek genoeg valt onder de ANZ-hoek (bij Australië-Nieuw-Zeeland) zit JET niet bij de top twee aanbieders. In Parijs gaat men door maar in de kleinere steden kan het bezorgen helemaal niet uit.

Jitse hecht eraan te zeggen dat de marktplaats functie in Frankrijk overigens winstgevend is.

4 - Ontwikkeling bij GrubHub met Amazon en Bank of America nog te vroeg om te duiden

Ze zien positieve tekenen maar het is nog te vroeg om dit een groot succes te noemen. Of het dat wordt is uberhaupt de vraag want volgens het management zijn deze deals niet de 'silver bullet' maar verlaagt het wel de CAC-kosten significant.

Met CAC wordt bedoeld de customer acquisition costs, dus: hoeveel kost het om een nieuwe klant te werven. Wat hier eigenlijk mee wordt bedoeld is dat er via deze 'gratis' deals straks hopelijk veel nieuwe klanten binnenkomen waardoor de marketingkosten behoorlijk omlaag kunnen.

Koers terug bij af
De verkoop van iFood heeft nog niet het gewenste effect op het koersverloop gehad. Na de spurt op de dag zelf (vrijdag 19 augustus) toen even €24 werd betaald, is het aandeel weer ver weggezakt, zelfs verder dan voor de iFood deal. Redenen daarvoor zijn misschien een grote verkoper die er desondanks toch van af wil, de concurrentie die er net zo beroerd bij ligt (Doordash, Deliveroo, Delivery Hero) en het misnoegen dat er nog steeds is inzake de opstelling van Jitse Groen ten opzichte van zijn aandeelhouders.

En misschien ongeloof in het business model zelf. Steeds meer zie je dat bezorgers zich terugtrekken uit bepaalde markten door de hoge kosten die ze maken. De bonanza van Private Equity geld is volledig opgedroogd.

Investeerders willen opeens perspectief op winst zien en niet dat alle marketingdollars omgezet worden in eenmalige klanten die gratis van de diensten gebruik maken maar vervolgens nooit meer wat bestellen.....

Perspectief bij Just Eat Takeaway
JET staat nog steeds pal voor de langjarige outlook die bij de laatste cijferpresentatie weer herhaald is: een ebitda die 5% bedraagt van de GTV (Gross Transaction Volume, alles wat via hun platform besteld wordt).

Vraagtekens kun je natuurlijk ook zetten bij de doelen op langere termijn, een adjusted ebitda van 5% en een GTV die groeit met €30 miljard over vijf jaar. Maar die cijfers moet je misschien ook niet al te letterlijk nemen, zeker niet na de groeistuip in corona gevolgd door een jaar met bijna stilstand.

Waar wachten we op?
Waar wachten we dan op? Uiteindelijk wil je zien dat de business winstgevend wordt en blijft. Dat heeft JET al laten zien in Nederland en Duitsland, maar in Engeland en vooral de VS ligt dat wat anders.

In dat kader is de berichtgeving van afgelopen vrijdag hoopvol en positief. Maakt nog lang geen zomer deze zwaluw, maar het is er in ieder geval eentje.

Daarnaast is het de vraag hoe deze markt als geheel zich gaat ontwikkelen. Blijven er slechts enkele spelers over? De waarderingen zijn nu zo fors afgekomen dat iemand met geld hele mooie zaken kan doen.

Wat wil Über bijvoorbeeld, wat wil Doordash met de zak geld die het heeft en wil Prosus nog verder uitbreiden in deze sector? Waarom deed Prosus eigenlijk geen bod op heel Just Eat Takeaway? Of wil Jitse sowieso niet verkopen?

Nasdaq perikelen
Komt nog bij dat de beurs op dit moment niet zijn allersterkste tijd beleeft, de korte rente wordt omhooggezet en een recessie wordt niet geschuwd door de centrale banken. Niet alleen zijn groei-aandelen erg rentegevoelig, maar bij een recessie is het ook nog maar de vraag of het business model wel recessieproof is.

Is de onderliggende trend sterk genoeg om tijdens een recessie gewoon door te groeien? Wie denkt van wel heeft met JET een pareltje in handen, want nog lang niet iedereen is gewend aan het concept van eten bestellen thuis.

Conclusie
Hoewel we eigenlijk zitten te wachten op verdere afbouw van onderdelen zoals Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland (Menulog) en wellicht een verkoop van GrubHub, is het natuurlijk veel beter als blijkt dat de onderliggende business aantrekt.

In dat kader is het rapportje dat Citi uit deed komen naar aanleiding van Jitse's bezoek aan New York hoopgevend en ook richtinggevend. More to come.




KCNIB
0
quote:

Jimnotaris schreef op 11 september 2022 22:21:

Jitse positief over ebitda-ontwikkeling

Het is niet de bedoeling steeds maar weer terug te komen op de ontwikkelingen bij Just Eat Takeaway, maar dit is toch wel nieuwswaardig. We wachten op tekenen dat er verdere actie ondernomen wordt inzake de verkoop van onderdelen, dan wel dat er wat meer duidelijkheid ontstaat over de snelheid waarmee JET uit de rode cijfers gaat komen.

Daarom is het van belang wat Citi afgelopen vrijdagmiddag liet optekenen. Jitse Groen was aanwezig bij een conferentie van CitiGroup en meldde daar aan de desbetreffende analisten dat de zaken voorspoediger liepen dan gedacht.

Wat de analisten daar uit op maakten was het volgende:

1 - JET is 'ahead of plan' voor wat betreft de ebitda-ontwikkeling

Bij de halfjaarcijfers werd als guidance meegegeven dat voor het gehele jaar er een min qua ebitda zou komen te staan van 0,5-0,7% van de GTV. JET kan dat bijvoorbeeld doen door onrendabele (Frankrijk) steden dicht te gooien, minder aan marketing uit te geven en uiteraard op het hoofdkantoor eens flink met de bezem te zwaaien.

Citi voegde eraan toe dat het management 'excited about this' was, wat aangeeft dat het daadwerkelijk de goede kant opgaat.

2 - Capex omlaag in H2

Ook de kapitaalinvesteringen gaan omlaag, van 1,2% in H1 naar 1% in H2. Ook dat scheelt weer. Alle kleine beetjes helpen

3 - Minder kosten gemaakt in Frankrijk

In Frankrijk, dat gek genoeg valt onder de ANZ-hoek (bij Australië-Nieuw-Zeeland) zit JET niet bij de top twee aanbieders. In Parijs gaat men door maar in de kleinere steden kan het bezorgen helemaal niet uit.

Jitse hecht eraan te zeggen dat de marktplaats functie in Frankrijk overigens winstgevend is.

4 - Ontwikkeling bij GrubHub met Amazon en Bank of America nog te vroeg om te duiden

Ze zien positieve tekenen maar het is nog te vroeg om dit een groot succes te noemen. Of het dat wordt is uberhaupt de vraag want volgens het management zijn deze deals niet de 'silver bullet' maar verlaagt het wel de CAC-kosten significant.

Met CAC wordt bedoeld de customer acquisition costs, dus: hoeveel kost het om een nieuwe klant te werven. Wat hier eigenlijk mee wordt bedoeld is dat er via deze 'gratis' deals straks hopelijk veel nieuwe klanten binnenkomen waardoor de marketingkosten behoorlijk omlaag kunnen.

Koers terug bij af
De verkoop van iFood heeft nog niet het gewenste effect op het koersverloop gehad. Na de spurt op de dag zelf (vrijdag 19 augustus) toen even €24 werd betaald, is het aandeel weer ver weggezakt, zelfs verder dan voor de iFood deal. Redenen daarvoor zijn misschien een grote verkoper die er desondanks toch van af wil, de concurrentie die er net zo beroerd bij ligt (Doordash, Deliveroo, Delivery Hero) en het misnoegen dat er nog steeds is inzake de opstelling van Jitse Groen ten opzichte van zijn aandeelhouders.

En misschien ongeloof in het business model zelf. Steeds meer zie je dat bezorgers zich terugtrekken uit bepaalde markten door de hoge kosten die ze maken. De bonanza van Private Equity geld is volledig opgedroogd.

Investeerders willen opeens perspectief op winst zien en niet dat alle marketingdollars omgezet worden in eenmalige klanten die gratis van de diensten gebruik maken maar vervolgens nooit meer wat bestellen.....

Perspectief bij Just Eat Takeaway
JET staat nog steeds pal voor de langjarige outlook die bij de laatste cijferpresentatie weer herhaald is: een ebitda die 5% bedraagt van de GTV (Gross Transaction Volume, alles wat via hun platform besteld wordt).

Vraagtekens kun je natuurlijk ook zetten bij de doelen op langere termijn, een adjusted ebitda van 5% en een GTV die groeit met €30 miljard over vijf jaar. Maar die cijfers moet je misschien ook niet al te letterlijk nemen, zeker niet na de groeistuip in corona gevolgd door een jaar met bijna stilstand.

Waar wachten we op?
Waar wachten we dan op? Uiteindelijk wil je zien dat de business winstgevend wordt en blijft. Dat heeft JET al laten zien in Nederland en Duitsland, maar in Engeland en vooral de VS ligt dat wat anders.

In dat kader is de berichtgeving van afgelopen vrijdag hoopvol en positief. Maakt nog lang geen zomer deze zwaluw, maar het is er in ieder geval eentje.

Daarnaast is het de vraag hoe deze markt als geheel zich gaat ontwikkelen. Blijven er slechts enkele spelers over? De waarderingen zijn nu zo fors afgekomen dat iemand met geld hele mooie zaken kan doen.

Wat wil Über bijvoorbeeld, wat wil Doordash met de zak geld die het heeft en wil Prosus nog verder uitbreiden in deze sector? Waarom deed Prosus eigenlijk geen bod op heel Just Eat Takeaway? Of wil Jitse sowieso niet verkopen?

Nasdaq perikelen
Komt nog bij dat de beurs op dit moment niet zijn allersterkste tijd beleeft, de korte rente wordt omhooggezet en een recessie wordt niet geschuwd door de centrale banken. Niet alleen zijn groei-aandelen erg rentegevoelig, maar bij een recessie is het ook nog maar de vraag of het business model wel recessieproof is.

Is de onderliggende trend sterk genoeg om tijdens een recessie gewoon door te groeien? Wie denkt van wel heeft met JET een pareltje in handen, want nog lang niet iedereen is gewend aan het concept van eten bestellen thuis.

Conclusie
Hoewel we eigenlijk zitten te wachten op verdere afbouw van onderdelen zoals Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland (Menulog) en wellicht een verkoop van GrubHub, is het natuurlijk veel beter als blijkt dat de onderliggende business aantrekt.

In dat kader is het rapportje dat Citi uit deed komen naar aanleiding van Jitse's bezoek aan New York hoopgevend en ook richtinggevend. More to come.

Thx!
Warrem Buffet
0
Het zal de komende weken nog wel op en neer blijven stuiteren. Vertrouwen gaat te paard en komt te voet. De bodem is gezet, lijkt mij. Stevig vasthouden!
izak
2
quote:

Just chill schreef op 10 september 2022 18:03:

[...]

Oh, volgende week pas, ik had eigenlijk verwacht dat jij die mensen op speed dial had. Ontbijt of lunch jij nooit met jouw contacten zoals big investors meestal doen waarin ze dan ook meteen een update krijgen over de gang van zaken?
De laatste zakenlunch bij Pedro thuis is uitgedraaid op een fiasco.
Bezorger was achterop een Gorilla gereden; alles over straat. Het eten bijeengeveegd en terug in de tas.
Eagle1959
0
quote:

Anna91 schreef op 11 september 2022 21:57:

Volgens Moneymaker morgenochtend vuurwerk. Ben benieuwd. Want Moneymaker heeft wel vaker zoiets geroepen wat dan min of meer bleek te kloppen. WIE WEET!! DinSdag Me FuLLoption 1Seriie uitzoeke!!
Klopt, ik lees zijn berichten ook altijd met belangstelling. Ps. Vrijdagmorgen noemde ik de correlatie tussen bitcoin en JET, kwam helemaal uit, kwam eerder ook van MM volgens mij.
izak
1
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 07:39:

€17,7 is de theoretically openingsprijs op Euronext!!


"Theoratical" (bijv. nw) en geen "theoratically" (bijwoord).
[verwijderd]
1
Nieuws hoeft niet perse voorbeurs te komen kan ook tijdens of na dit er verduidelijking
Aan de knoppen en achter het scherm maar advies: koester jullie JET aandelen
KCNIB
0
quote:

moneymaker_BX schreef op 12 september 2022 07:45:

Nieuws hoeft niet perse voorbeurs te komen kan ook tijdens of na dit er verduidelijking
Aan de knoppen en achter het scherm maar advies: koester jullie JET aandelen
Zo is het, vraagprijs Grub kan lekken of een bod!!
visboer
1
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 08:04:

De theoretische openingsprijs op Euronext is gestegen naar €17,886!!!
17.90
valeo 325
0
De theoretische openingsprijs op Euronext is gestegen naar €17,886!!!

Klopt wel vaker dat hij hoog staat
Maar hoe vaak is dat naar twee seconde weg
Ga er nu wel van uit dat hij in de plus gaat eindige
Maar moeten nog steeds dan ruim 6 volle euro,s stijgen willen we weer een beetje in de buurt komen
Van de top van twee weken geleden We gaan het zien weer veel plezier deze week
Hogan
0
Klopt, die 24 is nog steeds heel ver weg. Deze week september expiratie. Kan wel of niet extra vuurwerk geven. Ingrediënten zijn aanwezig. Een mooi bericht of een shorter die de handdoek gooit en je schiet omhoog. Het fonds zelf heeft alle weg vrij omhoog maar ja als iemand het tegenhoudt gaat het niet lukken.
Succes

Het is wel een stuk rustiger als het omhoog gaat!!
Waarom is dat toch altijd????
Pedro Ines Kuilen
0
quote:

visboer schreef op 12 september 2022 08:12:

[...]17.90
Nog hoger alweer, €17,92!!
[verwijderd]
0
quote:

Pedro Ines Kuilen (5700+) schreef op 12 september 2022 08:45:

[...]

Nog hoger alweer, €17,92!!
Wie biedt 17,93?
73.764 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 2779 2780 2781 2782 2783 2784 2785 2786 2787 2788 2789 ... 3685 3686 3687 3688 3689 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:36
Koers 14,010
Verschil -0,090 (-0,64%)
Hoog 14,530
Laag 13,860
Volume 2.412.741
Volume gemiddeld 2.398.085
Volume gisteren 1.477.065