Fastned « Terug naar discussie overzicht

Forum Fastned geopend

2.244 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
DeZwarteRidder
0
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 10:04:

[...]
Er is eerder dit jaar al aangekondigd dat extra kapitaal nodig is om de uitbreiding naar nieuwe markten (spanje, italie, ierland, polen, denemarken, luxemburg) te financieren. Vind je dat te riskant?

En elektrisch rijden is geen hype. Vanaf 2025 rijden er geen elektrische taxis en bedrijfswagens meer in Nederlandse grote steden. Vanaf 2026 zijn benzine-aangedreven bedrijfswagens niet meer fiscaal aftrekbaar. Vanaf 2030 worden in Nederland geen benzine-autos meer verkocht, en 5 jaar laten in de hele Europese Unie.

Overigens is er veel af te dingen op Fastned's waardering, personeelsbeleid (opties), concurrentiepositie etc. Maar los daarvan is het een bedrijf dat een enorm harde groei laat zien en werkelijk de uitrol van elektrisch rijden een grote steun geeft.
Ik denk dat je een stomme vergissing hebt gemaakt in bovenstaande tekst.
florida_tower
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 11:13:

[...]

Ik denk dat je een stomme vergissing hebt gemaakt in bovenstaande tekst.
Klopt, er staat elektrisch waar benzine had moeten staan. Maar dat had je al door, gezien je reacties.

Waarom ben je zo overtuigd dat de EV-revolutie niet doorzet, terwijl duidelijk alle seinen de andere kant op staan? 25% van de Nederlandse nieuwverkochte autos is momenteel al elektrisch.
DeZwarteRidder
1
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 11:21:

[...]Klopt, er staat elektrisch waar benzine had moeten staan. Maar dat had je al door, gezien je reacties.
Waarom ben je zo overtuigd dat de EV-revolutie niet doorzet, terwijl duidelijk alle seinen de andere kant op staan? 25% van de Nederlandse nieuwverkochte autos is momenteel al elektrisch.
Verreweg de meeste mensen kunnen geen elektrische auto betalen en er is lang niet genoeg electriciteit voor alle Nederlandse auto's.

Er zullen eerst kerncentrales moeten komen.
win some...
0
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 11:07:

[...]
De hoeveelheid verkochte stroom per station per dag (in kWh dus, niet in €) is met 78% gestegen tov 2021. Dat is een forse stijging in mijn optiek.

Verder helemaal met je eens dat het aandeel erg (te?) hoog gewaardeerd is.
Hoe zit het met concurrentie? Bijvoorbeeld van Shell? Is het ombouwen van benzinestations naar laadstations niet goedkoper dan nieuwe laadstations uit de grond stampen? En is Shell doordat het zelf energie produceert en veel meer schaalgrootte heeft niet altijd veel goedkoper?
tweakers.net/nieuws/201100/shell-rech...

En hoe zit het met de verhouding t.o.v. thuisladen? En t.o.v. publieke laadpalen (momenteel 100.000 in Nederland)? Er is sprake van veel technologische ontwikkeling op dit gebied. Electrische auto's gaan een grotere actieradius krijgen waardoor onderweg laden wellicht minder vaak nodig is. En wat als het thuisladen of opladen via een publieke laadpaal ook een stuk sneller gaat worden? Voor snel laden wil de consument wel wat meer betalen dan voor langzaam laden. Maar wat als de keuze er een wordt tussen snel laden en nog sneller laden?
florida_tower
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 11:25:

[...]

Verreweg de meeste mensen kunnen geen elektrische auto betalen en er is lang niet genoeg electriciteit voor alle Nederlandse auto's.

Er zullen eerst kerncentrales moeten komen.
verreweg de meeste mensen kunnen geen níeuwe auto betalen, wat voor aandrijflijn er ook inzit. Er zijn al zeker 10 jaar elektrische autos op de Nederlandse markt, de tweedehands markt zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen. Het rijk geeft hier subsidies op (ook voor tweedehandsautos.)

En er is zeker genoeg elektriciteit beschikbaar. we hebben 8,9 miljoen autos in Nederland. Als we daarvan 10% tegelijk op vol vermogen (redelijk extreem) zouden willen opladen zouden we maximaal 8,9 * 10% X 11 kW aan vermogen nodig hebben => 9,8 gW. Dat is minder dan we in 2030 alleen al aan windenergie op de noordzee hebben staan.
Dus al zouden we alle autos voor 2030 vervangen voor EV's, dan zouden we ze met gemak met wind op zee kunnen opladen.

Maar de kernenergie hebben we wel zeker nodig voor de energietransitie. Bijvoorbeeld om alle scheepvaart naar waterstof om te zetten
DeZwarteRidder
1
Ik adviseer Fastned om nieuwe laadstations te bouwen op flinke heuvels, zodat elektrische bootjes bij Fastned kunnen tanken als Nederland onder water staat.
DeZwarteRidder
0
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 12:36:

[...]

verreweg de meeste mensen kunnen geen níeuwe auto betalen, wat voor aandrijflijn er ook inzit. Er zijn al zeker 10 jaar elektrische autos op de Nederlandse markt, de tweedehands markt zal zich de komende jaren sterk gaan ontwikkelen. Het rijk geeft hier subsidies op (ook voor tweedehandsautos.)

En er is zeker genoeg elektriciteit beschikbaar. we hebben 8,9 miljoen autos in Nederland. Als we daarvan 10% tegelijk op vol vermogen (redelijk extreem) zouden willen opladen zouden we maximaal 8,9 * 10% X 11 kW aan vermogen nodig hebben => 9,8 gW. Dat is minder dan we in 2030 alleen al aan windenergie op de noordzee hebben staan.
Dus al zouden we alle autos voor 2030 vervangen voor EV's, dan zouden we ze met gemak met wind op zee kunnen opladen.

Maar de kernenergie hebben we wel zeker nodig voor de energietransitie. Bijvoorbeeld om alle scheepvaart naar waterstof om te zetten
Er is ook nog stroom nodig voor miljoenen warmtepompen en airconditioners.
florida_tower
1
quote:

win some... schreef op 11 oktober 2022 11:45:

[...]

Hoe zit het met concurrentie? Bijvoorbeeld van Shell? Is het ombouwen van benzinestations naar laadstations niet goedkoper dan nieuwe laadstations uit de grond stampen? En is Shell doordat het zelf energie produceert en veel meer schaalgrootte heeft niet altijd veel goedkoper?
tweakers.net/nieuws/201100/shell-rech...

En hoe zit het met de verhouding t.o.v. thuisladen? En t.o.v. publieke laadpalen (momenteel 100.000 in Nederland)? Er is sprake van veel technologische ontwikkeling op dit gebied. Electrische auto's gaan een grotere actieradius krijgen waardoor onderweg laden wellicht minder vaak nodig is. En wat als het thuisladen of opladen via een publieke laadpaal ook een stuk sneller gaat worden? Voor snel laden wil de consument wel wat meer betalen dan voor langzaam laden. Maar wat als de keuze er een wordt tussen snel laden en nog sneller laden?
Inderdaad de concurrentie is een van de belangrijkste bottlenecks voor groei (shell, ionity, tesla, etc), het product is niet uniek. Waarschijnlijk gaan al deze bedrijven proberen klanten te binden met spaar/kortingsacties, wachtruimtes tijdens het wachten etc. Fastned steekt er op dit moment bovenuit qua betrouwbaarheid en gebruiksgemak (goed ontwerp, overkappingen, plug en play opladen).

Snelladen en thuisladen vullen elkaar aan, en zijn in principe geen concurrent van elkaar. Bij normaal gebruik laad je thuis (of in je buurt) je auto op, en hoef je niet te stoppen bij een snellader. Met een acculading rijd je 300+ km, en daar begin je dus elke dag mee. Er zijn weinig dagen dat je meer dan dat nodig hebt.
Maar als je een keer wel verder rijdt, komt de snellader kijken. Amsterdam-Maastricht lukt wel op een batterijlading, maar als je ook weer terug wilt rijden stop je onderweg even bij een snellaadstation. Bedrijven als Fastned zijn dus vooral interessant voor de lange afstands-ritten, voor die keer dat je aan de andere kant van Nederland moet zijn voor een vergadering, of voor vakanties/weekendjes weg.
florida_tower
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 12:43:

[...]

Er is ook nog stroom nodig voor miljoenen warmtepompen en airconditioners.
Huizen met warmtepompen zijn in 90% van de gevallen voorzien van zonnepanelen, waardoor ze weinig stroom van het net gebruiken.
DeZwarteRidder
1
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 12:49:

[...]Huizen met warmtepompen zijn in 90% van de gevallen voorzien van zonnepanelen, waardoor ze weinig stroom van het net gebruiken.
Dat is natuurlijk gruwelijke onzin; blijkbaar heb je geen warmtepomp.
florida_tower
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 12:53:

[...]
Dat is natuurlijk gruwelijke onzin; blijkbaar heb je geen warmtepomp.
Ik moet helaas je gezond verstand weer teleurstellen:

Iedere energieadviseur je het volgende aanraden als je je huis verduurzaamt: Stap 1: Isoleren, stap 2: natuurlijke warmtebronnen, bijvoorbeeld warmtepomp, stap 3: de resterende energiebehoefte zelf opwekken. Je verdient je investeringen in je warmtepomp namelijk maar moeilijk terug als je niet zelf de energie opwerkt.

Bij nieuwbouwwoningen is het zelfs verplicht, daar is de eis namelijk dat je vrijwel alle energie die je huis gebruikt zelf opwekt. (de zogenaamde BENG-norm, ofwel: bijna energie neutrale gebouwen)
DeZwarteRidder
1
quote:

florida_tower schreef op 11 oktober 2022 13:10:

[...]Ik moet helaas je gezond verstand weer teleurstellen:

Iedere energieadviseur je het volgende aanraden als je je huis verduurzaamt: Stap 1: Isoleren, stap 2: natuurlijke warmtebronnen, bijvoorbeeld warmtepomp, stap 3: de resterende energiebehoefte zelf opwekken. Je verdient je investeringen in je warmtepomp namelijk maar moeilijk terug als je niet zelf de energie opwerkt.

Bij nieuwbouwwoningen is het zelfs verplicht, daar is de eis namelijk dat je vrijwel alle energie die je huis gebruikt zelf opwekt. (de zogenaamde BENG-norm, ofwel: bijna energie neutrale gebouwen)
Jij hebt dus geen warmtepomp.
nine_inch_nerd
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 12:43:

[...]

Er is ook nog stroom nodig voor miljoenen warmtepompen en airconditioners.
Als die stroom groen is, is dat uitstekend.
En die stroom wordt steeds groener: volg o.a. Martien Visser op twitter.
Gas verbranden thuis is zéker niet duurzaam en áltijd milieuvervuilend (CO2).
En ja, veel mensen hebben zonnepanelen (ik ook met een hybride warmtepomp en airco cq lucht/lucht verwarming) en ik speel vrijwel quitte.
Enige minpunt en spoiler zal het afschaffen van de salderingsregeling worden met als gevolg "mensen aanzetten tot opslag energie dmv bv batterijen", maar dat staat nog in de 'kinderschoenen'.

De kreet "met een warmtepomp en zonnepanelen trek ik geen stroom uit het net" gaat niet altijd op. Als de zon niet schijnt dan trekt die pomp wel uit het net. Door de salderingsregeling is het jaarlijks wel gecompenseerd (optellen en aftrekken).
nine_inch_nerd
2
quote:

DeZwarteRidder schreef op 11 oktober 2022 13:15:

[...]

Jij hebt dus geen warmtepomp.
Graag jouw visie dan. Ben benieuwd.
Riding the Tiger
4
Fasted maakt de komende jaren geen winst. Inflatie is niet direct van de baan. De hoge interestkosten en hoge energieprijzen zullen niet helpen. Lubbers en Langenzaal verkopen mooie praatjes, maar maken enkel verlies. Typisch dat ze 1000 laadpunten melden ( het zijn 350 stations). Dat is nog steeds peanuts met de 10.000en stations die de concurrentie ingepland heeft. Conclusie : Lubbers is sterk in het verkopen van gebakken lucht om zijn aandelen te pumpen.
Jalen
0
quote:

nine_inch_nerd schreef op 11 oktober 2022 13:18:

[...]
Als die stroom groen is, is dat uitstekend.
En die stroom wordt steeds groener: volg o.a. Martien Visser op twitter.
Gas verbranden thuis is zéker niet duurzaam en áltijd milieuvervuilend (CO2).
En ja, veel mensen hebben zonnepanelen (ik ook met een hybride warmtepomp en airco cq lucht/lucht verwarming) en ik speel vrijwel quitte.
Enige minpunt en spoiler zal het afschaffen van de salderingsregeling worden met als gevolg "mensen aanzetten tot opslag energie dmv bv batterijen", maar dat staat nog in de 'kinderschoenen'.

De kreet "met een warmtepomp en zonnepanelen trek ik geen stroom uit het net" gaat niet altijd op. Als de zon niet schijnt dan trekt die pomp wel uit het net. Door de salderingsregeling is het jaarlijks wel gecompenseerd (optellen en aftrekken).
Helaas maar tijdelijk. Vanaf 2025 wordt de saldering stevig afgebouwd. Uiteindelijk moet daar wel een subsidieregeling voor in de plaats komen, waarbij je minimaal 80% terugkrijgt voor je stroom, op basis van het kale leveringstarief.
Diede
5
Best een mooi bedrijf dat Fastned.
En groeit leuk, en zal ook ooit wel winstgevend worden.
Zelfs ná investeringen.

Maar waarom zou je er in godsnaam nu al bijna €600M marktwaarde voor neertellen...?
Beleggers zijn soms echt bezopen.
lanciared
2
..... ik herhaal wat hierboven neergeschreven werd : " Best wel een mooi bedrijf dat Fastned "

En wat ik zelf gisteren schreef : een heel kansrijk aandeel. Zovele, en steeds meer en meer particulieren schuiven bij hun banken / vermogenbeheerders meer en meer op richting " groen " duurzame fondsen. ( Ik Belgie sinds een tijdje verplicht dat vermogenbeheerders je een vragenlijst toeschuiven, waar je moet aangeven de mate dat je duurzaam wil beleggen. en, uiteraard zovelen vinken : " % duurzaam - High " aan. Iedereen wil het wel uiteindelijk)

Maar, beleggen is vooruitzien, Aandelen lopen voorop, en de beurs loopt ja, zelfs 12 / 18 maanden of meer voorop. Ontwikkelingen, in de toekomst worden ingeprijsd, is toch zo bij zovele aandelen.
Maar dus ook niet zo bij dit aandeel :

- Solid State Batteries. ( Op basis van Lithium Sulfide )Ze zijn er natuurlijk al , maar hebben nog zoveel nadelen.
Komen doen ze. :
- Rijbereik haalbaar tot 2.000 km / Bij heel wat kleinere batterijen, dan de huidige, gaat er nog een rijbereik komen van pakweg 700 km.
Is de heilige graal onder de batterijen.
Toyota gaf aan 1e wagen te laten uitkomen ( en zal vermoedelijk een hybride worden) tegen eind 2025.
Quantumscape ( 20 % VW ) gaat ze op de markt brengen : idem eind 2025.
Geschreven wordt dat alle fabrikanten ze inzetten in hun wagens tegen 2027 / 2028.
Maar, .... komen doen ze. Problemen waar ze nu nog mee worstelen gaan opgelost worden.
----------

En , lijkt me , de " doodsteek " van het verdienmodel van de Fastned's van deze wereld.
Opladen zal af en toe nog steeds wel eens gebeuren, maar lijkt me verschrikkelijk moeilijk om hier een winstgevend bedrijf mee op te zetten, in die omstandigheden.
----------------------

Zelf een electrische wagen in bezit in huiskring.
Sinds maart van dit jaar : 1 x opgeladen bij Fastned. Was voor een kort stukje van 70 km erbij, in 10 minuutjes. Kon vervolgens met een gerust hard verder.
Moeilijk om aldus hier iets aan te verdienen.
Gisteren trouwens elders gelezen dat een gemiddeld station 14 klanten per dag heeft.
( En er werd niets geschreven voor hoeveel ze opladen )
Je hebt ook nog de onderhoudskosten van elk laadstation erbij.
...... Elk nieuw station dat opent, vergroot het verlies.
Maar bij de afgegeven cijfers gisteren werd hier wijselijk niets over verteld.
- Niet heel eerlijk. Mooie praatjes trachten te verkondigen, maar geen volledige cijfers durven laten zien.

LR
voda
1
Beursblik: ING verlaagt koersdoel Fastned
Van 40,00 naar 35,00 euro.

(ABM FN-Dow Jones) ING heeft het koersdoel voor Fastned verlaagd van 40,00 naar 35,00 euro en handhaaft het Houden advies. Dit bleek woensdag uit een rapport van analist Marc Hesselink.

Volgens Hesselink kwam Fastned dinsdag met een gemengde kwartaalupdate. Positief is bijvoorbeeld dat Fastned de hogere energieprijzen kan doorrekenen aan de klanten zonder dat dit gevolgen heeft voor de vraag. Anderzijds vindt de analist het tempo waarin nieuwe locaties worden verworven "teleurstellend".

Per saldo is de visie van Hesselink op het aandeel Fastned niet veranderd. Wel gingen de taxaties voor de lange termijn wat omlaag en verhoogde de analist de korting die hij hanteert, wat resulteerde in de koersdoelverlaging van 5 euro.

Het aandeel Fastned noteert woensdag 2,1 procent lager op 31,70 euro.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999
florida_tower
0
Behoorlijk weggezakt vandaag. ING's analyse over de nieuwe locaties is denk ik terecht. Langezaal was weinig overtuigend in de call. En zonder nieuwe locaties zakken de groeicijfers over een paar maanden in.
2.244 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 109 110 111 112 113 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:38
Koers 23,350
Verschil -0,650 (-2,71%)
Hoog 23,800
Laag 23,300
Volume 7.300
Volume gemiddeld 16.057
Volume gisteren 28.043