DEME « Terug naar discussie overzicht

Forum DEME Group geopend

77 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
IEX - Forummoderator
0
DEME Group NV is a global marine sustainable solutions provider. The activity is organized around four segments:
DEME Offshore Energy: In this segment, the Group provides engineering and contracting services globally in the offshore renewables and non-renewables sectors. In the offshore renewables, the Group is involved in the full Balance of Plant scope for offshore wind farms. This includes the engineering, the procurement, the construction and the installation of foundations, turbines, inter-array cables, export cables and substations. The Group also offers operations and maintenance, logistics, repair, decommissioning and salvage services to the market. In the offshore non-renewables, the Group performs landfalls, rock placement, heavy lift and decommissioning services;
DEME Dredging & Infra: In this segment, the Group performs a wide variety of dredging activities worldwide, including capital and maintenance dredging, land reclamation, port construction, coastal protection and beach nourishment works. The Group also provides engineering and contracting services for other types of marine infrastructure projects, such as port terminals, canals, bored and immersed tunnels, bridges and dams. In addition, the Group is active in the marine aggregates business, which includes dredging, processing, storage and transport of aggregates;

DEME Environmental: The Group offers innovative solutions for soil remediation and brownfield redevelopment, as well as environmental dredging and sediment treatment. It is mainly active in the Benelux, France, and other European countries on a project-by-project basis;

DEME Concessions: DEME Concessions is the investment and development arm of the Group. It invests in, develops, builds and operates greenfield and brownfield projects in three sectors: offshore wind, dredging and marine infrastructure, and green hydrogen. Besides creating economic value on its projects and generating equity returns on its investments, it also aims to secure regular activities for the Group contracting activities in the EPC phases of its projects. DEME Concessions also has a deep-sea exploration division (GSR) that holds concessions of polymetallic nodules and that is developing a technology to collect and process those nodules containing nickel, cobalt, manganese and copper from the deep ocean floor.

Source: Cofisem - Last Update: 01 Jul 2022

Groet Henk
boothram
0
na de afsplitsing van cfe is het dus eerder immo, in die zin dat het gaat om de uitbating en logistic van een omvangrijke vloot. baggeren blijft belangrijk en, en er lijkt voldoende belangstelling voor hun know-how en vloot.
Het zakencijfer kan blijven groeien, en ik voorzie dat de vraag ook e en redelijk rendement kan opleveren.
kapitalisatie in de buurt van omzet: met een ebitda marge van >15% en mooie groeiverwachting zou het wat meer mogen zijn. Ik verwacht ook een redelijk sterke groei van orderboek, deels omdat heel wat in $ is uitgedrukt, deel ook omwille van aangekondigde orders.
duksel
0
BRIEF-DEME Offshore And Havfram Sign MoU To Provide Offshore Wind Farm Construction Services In Norway

25 August | REUTERS
[verwijderd]
0
DEME boekt meer omzet

29/08/2022

(ABM FN) DEME heeft in de eerste helft van dit jaar de omzet zien stijgen, maar werd iets voorzichtiger over de winstgevendheid voor heel dit jaar. Dit bleek maandagochtend uit de halfjaarcijfers van de baggeraar.

“Tegen de achtergrond van moeilijke tijden heeft de DEME Groep een sterke omzet en gezonde resultaten, vooral gedreven door de segmenten Offshore Energy en Environmental segmenten”, aldus het rapport.

De omzet steeg in het eerste halfjaar met ruim 21 procent van 1,1 miljard naar 1,3 miljoen euro.

De EBITDA ging van 187,2 naar 191,3 miljoen euro, terwijl de EBIT iets daalde, van 46,2 naar 40,1 miljoen euro. Deze daling is voornamelijk het gevolg van de toename van de afschrijvingen, aangezien de recente investeringen in de ‘Groenewind’ en de ‘Spartacus’ nu aan de vloot zijn toegevoegd en worden afgeschreven sinds de tweede helft van 2021.

Netto boekte DEME een winst van 39,5 miljoen euro, ofwel 4,5 miljoen euro meer dan een jaar eerder.

Het orderboek kwam op 5,6 miljard euro uit. In de eerste semester vorig jaar was dit nog 4,7 miljard, maar eind 2021 was dit 5,9 miljard euro.

De nettoschuld steeg van 393 miljoen euro eind 2021 naar 574 miljoen euro aan het einde van juni.

Outlook

Voor dit jaar rekent DEME op een iets hogere omzet dan in 2021. De EBITDA daarentegen zou min of meer gelijk moeten zijn aan die in 2021. De nettowinst zal iets lager uitvallen. DEME wijst daarbij op onder meer verstoringen in de aanvoerketen en de oorlog in Oekraïne.

Bij de jaarcijfers, toen DEME nog onderdeel was van CFE, rekende de baggeraar nog op een stijging van de EBITDA en de nettowinst voor dit jaar.

In 2021 boekte DEME een omzet van 2,5 miljard euro, een EBITDA van 469,3 miljoen euro en een nettowinst van 114,6 miljoen euro.

DEME verwacht dit jaar nog altijd 500 miljoen euro te investeren.
boothram
0
nori kreeg een vergunning om knollen te exploiteren op de zeebodem. (primeut)
dit zou ook voor deme kunnen betekenen dat veel sneller vergunningen beschikbaar worden om zeebodemknollen te ontginnen... dat is voor deme extreem belangrijk, gezien hun vergunningen op gigantischr bodemrijkdommen...wekkicht wordt het nu 2026 ipv 2028. Graag een reactie van deme? hoe staat het met hun vergunningen?
boothram
0
Een vrij belangrijke investering voor windmoleenparken was de boten, die continue techniekers naar de platformen brengen. Veleden tijd....
AVH heeft destijds mee geholpen Damen shipyards recht te houden, en ik weet niet hoever ze finacieel nog bij de onderneming betrokken zijn. Maar via Windcat van CMB verkopen ze nu CMB-tech service vessels, of nee... ze bieden ze aan als 'ship as a service' dat dan als operationale cost wordt geboekt.
Waar men vroeger eerder leasing constructies opbouwde en dus schulden volgens ifrs regels, dat zijn nu opex voor de (cmb-tech)service-boten. Overigens die windcat schepen, boten van damen shipyards, maar met een financiele constructie gemaakt in Vietnam en de eerste 10 jaar betalen ze, op de terreinen deels van CFE, bijna geen belasting. De leasing wordt dus uit de investering gehaald, en om de Haven van Vietnam te ontwikkelen krijgen ze een fiscaal reuzecadeau Voor deme, wellicht een tussenpersoon minder en
CMB-tech boten.. Weet je dat de laatste dag van het jaar, een rustdag eigenlijk, 3% van de vrij verhandelbare (niet sec-filings participaties van CMB en Framatome-Frederiksen)... trouwens het gemiddelde volume euronav verhandeld de laatste maand licht tegen 2% of 2 000 000 aandelen.
Zo zie je maar hoe CMB en AVH sterk verbonden zijn, en hoe de Antwerpse campus de wereld veroverd, met MCA-labs en (Euro)navtech inbegrepen.
Ship as a service, is bij AVH ook te vinden in hun bouwconstructies. De leasing, daarvoor vinden ze dan wwel investeringspartners... men zal niet meer zoals bij exmar gigantische schuld maken (voor aankoop van service infrastructuur zie tango flng), men heeft bij CMB en AVH veel geleerd op de Maritieme Campus..
voda
0
Advies van Jefferies over Deme Group N.V.
Beurshuis Jefferies
Aandeel Deme Group N.V.
Datum 13 januari 2023
Advies Kopen
Koersdoel 150,00 EUR

Detail advies
(Trivano.com) - Op 13 januari 2023 hebben de analisten van Jefferies hun beleggingsadvies voor Deme Group N.V. (DEME; ISIN: BE0974413453) herhaald. Het advies van Jefferies voor Deme Group N.V. blijft "kopen".

Het koersdoel wordt door de analisten verhoogd van 135,00 EUR naar 150,00 EUR.
Hopper58
1
Uittreksel uit een artikel vandaag in De Standaard over IRA (Inflation Reduction Act) van de VS:

'De IRA houdt ook kansen in, zegt Luc Vandenbulcke, topman van baggergroep Deme. ‘De miljardeninvesteringen in de VS kunnen een technologische versnelling ­inluiden en waterstof sneller performanter maken.’ Hugo Bouvy, de topman van ­Deme Offshore, ziet grote kansen. De specialist in het bouwen van windmolens op zee verwacht grote contracten te ­tekenen, maar ziet ook een nieuwe ­industrie in de VS ontstaan.

‘Europese fabrikanten van allerlei onderdelen voor grote wind­parken op zee zullen in de VS ­fabrieken neerzetten. De grootste vervuiler wil omschakelen naar de groenste economie. Dat kunnen we toch alleen maar toejuichen’, zegt Bouvy.

Deme Offshore is een van de twintig bedrijven die in maart op missie gaan naar de VS, samen met onder meer Flanders Investment & Trade (FIT). ‘Vlaanderen heeft hier veel kennis die we in de VS kunnen ­vermarkten’, zegt topman Joy ­Donné.'
boothram
0
OCEAN RIG OLYMPIA
... daar krijgt deme dus een belang in via GSR
het is een 12 jaar oud drillship , dus voor boorplatforms, en was een tijdlang niet gebruikt
degerlijke schepen laten perfecte geoalocatie toe, en zijn bij aankoop zeer duur. Het schip was o.a. actief in de golf van mexico waar zich een grote olieramp voordeed...
Dat dit schip extreem waardevol kan zijn voor deme, en er wellicht goed onderhandel is door beide partijen en een belangrijke synergie ontstaat is erg waarschijnlijk.
Dit kan voor deme betekenen dat ze in 2025 een werkbare 'robot' ware grote hebben, en dat na enkele reglementaire teksten vanaf 2027 wellicht al kan 'geoogst' worden.
Wellicht is dit voor deme belangrijker dan... de leiden de windmolenpositie op zee. Ze kunnen nu wellicht die zware investeringen aan anderen overlaten, en de wereldleiderspositie opgeven wegens 'te duur". Ondertussen wel hun vloot rendabel investeren, en nu betekenisvol worden in.. de grondstoffen handel: koper, nikkel, enz...: 40% minder voetafdruk dan actuele mijnbouw...
het kan tellen en kantelen...

wouter1652
0
Tx Boothram, zeer interessant die inbreg van Transocean.
Dat zal zeker een positieve invloed op DEME hebben.
De volledige pb is hier verkrijgebaar
www.deme-group.com/news/deme-subsidia...

quote:

bootrham schreef op 11 februari 2023 22:29:

OCEAN RIG OLYMPIA
... daar krijgt deme dus een belang in via GSR
het is een 12 jaar oud drillship , dus voor boorplatforms, en was een tijdlang niet gebruikt
degerlijke schepen laten perfecte geoalocatie toe, en zijn bij aankoop zeer duur. Het schip was o.a. actief in de golf van mexico waar zich een grote olieramp voordeed...
Dat dit schip extreem waardevol kan zijn voor deme, en er wellicht goed onderhandel is door beide partijen en een belangrijke synergie ontstaat is erg waarschijnlijk.
Dit kan voor deme betekenen dat ze in 2025 een werkbare 'robot' ware grote hebben, en dat na enkele reglementaire teksten vanaf 2027 wellicht al kan 'geoogst' worden.
Wellicht is dit voor deme belangrijker dan... de leiden de windmolenpositie op zee. Ze kunnen nu wellicht die zware investeringen aan anderen overlaten, en de wereldleiderspositie opgeven wegens 'te duur". Ondertussen wel hun vloot rendabel investeren, en nu betekenisvol worden in.. de grondstoffen handel: koper, nikkel, enz...: 40% minder voetafdruk dan actuele mijnbouw...
het kan tellen en kantelen...

GraphicGrowth
0
Wat verwachten jullie van de jaarresultaten op 27/02 qua operationele marge en ebitda ? Koersverloop? Goed om nu in te stappen aan 118€ ?
wouter1652
0
ik heb mijn instap gemist aan 116, ik zie maar positieve signalen voor Deme.
Een fragment van Test Aankoop (24/01)
DEME is ideaal geplaatst om voordeel te halen uit de boom van offshore windenergie, waarvoor het installatie- en montagediensten op zee levert (reeds goed voor ±35% van de omzet). Geconfronteerd met politieke ambities op het gebied van windenergie op zee, zal de installatiecapaciteit de komende drie of vier jaar waarschijnlijk niet toereikend zijn. Dit zal de prijzen, en dus DEME's marges, opdrijven.
Na een gemengd jaar in 2022, zetten we voor de komende twee jaar in op een gemiddelde jaarlijkse winststijging van 25 tot 30% en een snelle schuldafbouw...
boothram
0
windenergie op zee is kapitaalintensief.
ik denk dat de jaarlijkse winststijging de komende 3 jaar nog groter zal zijn dan die 25%, gezien een aantal middelen nog niet productief konden worden ingezet, en: betere marges. Alleen weten we nog niet zeker van welke winst we vertrekken...Een licht positie verassing wellicht.
Ik denk ook dat met RIG de investering in GSR enorm zal opgewaardeerd worden. Vorig jaar nog verlieslatend, nu wellicht nog courante verliezen, maar een ernstige meerwaarde in de waardering.
Die rig van 'RIG' en de aangebrrachte investering zal GSR nu wellicht waarderen aan >100 000 000, de waarde van een RIG boorschip van die grootte en leeftijd..
Er is een zeker scepticisme over de schade voor walvissen; in vergelijking met een boorplatform worden meer trillingen verwacht ...j die problemen zijn gekend, en als men overgaat tot investeringen van die omvang heeft men waarschijnlijk een aanvaardbare oplossing. Wat de winstgevendheid betreft zal men slechts een zeer kleine fractie overhouden voor de investeerders... maar het gaat over extreme exploitaiewinsten..
schuldafbouw: transocean leent tegenwoordig aan 8,25 %... en ze investeren nog in GSR! Deme blijt referentieaandeelhouder, en waarschijnlijk ook GSR consolideren: er komt dus een RIG in de portefeuille... Een rig wordt verhuurt aan 400 000 $ per dag... Nu gaat het wel om een 'stacked' rig, dat niet meer gebruikt werd voor olieboringen. Transocean heeft er zo nog een aantal ongebruikt liggen...Wie weet.. voor de volgende jaren, deme? Eers nog een paar extra patania's ware grootte plannen. Of patenten verkopen, dan sneller rendement.
Willy B.
0
DEME heeft opnieuw twee grootschalige transport- en installatiecontracten binnengehaald voor een offshore windproject. Het Belgische baggerbedrijf mag de funderingen en het onderstation voor het offshore windmolenpark van de eilanden Yeu en Noirmoutier in Frankrijk bouwen. Voor DEME is dit het tweede grote offshore windmolenparkproject in Frankrijk, nadat het bedrijf baanbrekende oplossingen en toonaangevende technologie inzette in Saint-Nazaire.

Net als Saint-Nazaire bevindt het windmolenpark zich in een zeer rotsachtig gebied, met uitdagende oceaanomstandigheden. Voor de installatie van de monopaalfunderingen is dan ook opnieuw de geavanceerde boortechnologie van DEME nodig. Een deel van de apparatuur, methoden en gereedschappen die in Saint-Nazaire werden ingezet, zullen opnieuw worden gebruikt. Daartoe behoren de gigantische “Offshore Foundation Drill” van 350 ton die samen met Herrenknecht is ontwikkeld en de zogenaamde MODIGA. Met een hoogte van 60 m omsluit de MODIGA de boor- en installatiewerkzaamheden en beschermt ze tegen de zware omstandigheden op zee.

Het offshore installatieschip “Innovation” van DEME zal dan weer de funderingsinstallatie uitvoeren. Daarbij zullen vergelijkbare technieken en vaartuigen die werden ingezet in het windmolenpark van Saint-Nazaire, ook worden gebruikt voor de “pre-pilingwerken” van het onderstation. Die zullen in de tweede helft van 2023 worden uitgevoerd. Het schip “Pioneering Spirit” van Allseas zal worden gebruikt voor de installatie van de onderstationmantel en de bovenbouw. De installatie van de monopaalfunderingen, de mantel van het onderstation en de bovenzijde moet in de eerste helft van 2024 beginnen.

Yves Chiffoleau, Business Unit Director South Europe bij DEME Offshore: ‘We zijn absoluut verheugd dat we een tweede groot offshore windproject in Frankrijk toegewezen hebben gekregen. Saint-Nazaire was een buitengewoon en uitdagend project. Velen dachten dat het onmogelijk was om een volledig windmolenpark in rotsen te boren, maar ons deskundig projectteam slaagde erin het project voortijdig af te ronden. We zullen opnieuw onze geavanceerde technologie en de innovatieve methodes inzetten die onze fantastische ingenieurs in Yeu en Noirmoutier hebben ontwikkeld.’ De twee contracten hebben samen een waarde van meer dan 300 miljoen euro.
[verwijderd]
0
07.37 – Baggeraar DEME lost verwachtingen in

DEME116,70 | 0,00 % heeft in 2022 de eigen financiële doelstellingen gehaald en klopt ook de verwachtingen van analisten:

DEME boekte afgelopen jaar een omzet van bijna 2,7 miljard euro, een toename van 6 procent op jaarbasis.

De bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 1 procent naar 474 miljoen euro, met een marge van 17,9 procent. Daarmee was de marge beduidend wel lager dan de 18,7 procent in 2021.

De nettowinst daalde met 2 procent naar 112,7 miljoen euro.

Daarmee zijn de resultaten in lijn met de verwachtingen:

DEME rekende zelf op een iets hogere omzet dan in 2021, een vergelijkbare EBITDA en een iets lager nettoresultaat.

De analistenconsensus ging uit een omzet van 2,58 miljard euro, een EBITDA van 457,1 miljoen en een nettowinst van 107,6 miljoen euro.

DEME stelt een dividend voor van 1,50 euro per aandeel.

Voor 2023 verwacht DEME dat de omzet hoger zal liggen dan in 2022, met een ebitda-marge die vergelijkbaar is met 2022.

[verwijderd]
0
Stevig orderboek zet DEME op weg naar nieuw groeijaar


De baggeraar en bouwer van offshore windparken DEME Group heeft een prima 2022 achter de rug. Over de hele lijn waren de resultaten beter dan verwacht. Het orderboek staat op een nieuw record.

De afsplitsing van DEME van de bouwgroep , die in een aparte beursnotering resulteerde, was een van de hoogtepunten van het beursjaar 2022. Na die operatie, die eind juni werd voltrokken, zette het aandeel een gestage klim in. Uit de jaarresultaten blijkt nu dat DEME DEME0,00%
niet enkele op de beurs goed presteerde, maar ook operationeel en financieel. Over de hele lijn komen de resultaten boven de verwachtingen uit.

Te beginnen met de omzet, die met 6 procent aandikte tot 2,655 miljard euro. Dat is hoger dan verwacht – de door DEME zelfs opgestelde consensusprognose stond op 2,58 miljard euro - en meteen een nieuw record. Alle segmenten droegen bij aan de omzetgroei. De tak Offshore Energy, zeg maar de installatie van buitengaatse windparken inclusief substations en kabels, zag de omzet met 5 procent toenemen, terwijl Dredging & Infra (baggerwerken en natte aannemingswerken) 3 procent meer omzet realiseerde. De kleinere divisie Environmental, die zich op de zuivering van vervuilde gronden toelegt, kende een sterkere groei van 24 procent.

Ook de brutobedrijfswinst (ebitda), die met 473,9 miljoen euro licht hoger uitkwam dan in 2021 (+1%), overtreft de verwachtingen. Hier stond de consensusprognose op 457,1 miljoen euro. De ebitda-marge bedroeg 17,9 procent, wat wel iets minder goed is dan in 2021 (18,7%). DEME schrijft dat toe aan een groter aantal dokbeurten en revisies van schepen, aan de inflatie en aan hogere prijzen van grondstoffen en verbruiksgoederen.

Tussen de drie divisies zijn er wel opvallende verschillen: Offshore Energy realiseerde een ebitda-marge van 23,2 procent (deels opgekrikt door een schadevergoeding van 19 miljoen euro als compensatie voor de vertraagde oplevering van het installatieschip Orion), tegen 16,7 procent voor de baggertak en 12,1 procent voor bodemsanering.

Zoals het bedrijf had voorspeld, is de nettowinst van 112,7 miljoen euro iets lager dan in 2021 – 2 procent om precies te zijn - maar wel een tikkeltje beter dan voorzien. De consensus rekende op 107,6 miljoen euro.

De aandeelhouders mogen zich verheugen in een dividend van 1,50 euro bruto per aandeel. ING-analist Tijs Hollestelle rekende slechts op 1,41 euro.
Recordorderboek

Belangrijk naar 2023 toe is de stand van het orderboek en daar zit het helemaal snor. Dankzij 'een aanhoudend gezonde vraag' kreeg DEME in het vierde kwartaal nieuwe opdrachten binnen, vooral voor de installatie van windmolenparken in volle zee. Het orderboek was daardoor eind 2022 aangedikt tot 6,19 miljard euro. Dat is 5 procent hoger dan een jaar eerder en een nieuwe piek.

‘Ons orderboek bereikte een recordhoogte dankzij een groeiende wereldwijde belangstelling voor de aanpak van klimaatverandering en de transitie naar schone energie’, zegt topman Luc Vandenbulcke in het persbericht.

Het management verwacht de komende jaren ‘een geleidelijke stijging van de omzet’. Het baseert zich daarvoor op ‘de sterke vraagtendensen doorheen de verschillende activiteiten en meer bepaald in het segment Offshore Energy’. De ebitda-marge zal variëren tussen 16 tot 20 procent. Die schommeling heeft te maken met het projectmatig karakter van een aanzienlijk deel van de activiteiten.

Voor 2023 stelt DEME 'rekening houdende met de huidige marktomstandigheden, het huidige orderboek en de vlootcapaciteit' een hogere omzet in het vooruitzicht. De ebitda-marge zou vergelijkbaar zijn met 2022, zodat ook de bedrijfswinst zou moeten toenemen.
Bron:"De Tijd"
voda
0
KBC Securities herhaalt advies voor Deme Group N.V.

Gepubliceerd door Trivano.com op 3 mei 2023 om 09:51

De analisten van KBC Securities hebben zich woensdag opnieuw positief uitgelaten over Deme Group N.V.. KBC Securities herhaalde het advies opbouwen voor de aandelen van Deme Group N.V..

Ook het koersdoel van 132,00 EUR werd door de analisten herhaald. Dat betekent dat de analisten verwachten dat de aandelen van Deme Group N.V. met 9% kunnen stijgen vanaf de huidige koers van 121,00 EUR.
boothram
0
Nog 40 dagen... en vanaf dan kan men bij de international sea authority zijn kandidatuur stellen om de zeebodem mineralen te ontginnen. In de loop van volgend jaar zou men beginnen met vergunningen leveren...Weliswaar zullen waarschijnlijk peperdure rechten en vergoedingen moeten betaald worden, maar de oceaan is diep genoeg... Helaas in mijn ogen een valse noot van avh voorzitter Bertrand, als het journalistrenreport stelt dat hij de ontginning vergelijkt met atoomenerige, en onterecht zou kapotgemaakt zijn. Dat schaadt het vertrouwen dat nu wel zorgelijk met de gevolgen zou omgesprongen worden. Het zou ook het imago van Deme kunnen schaden:, en eventueel gevolgen hebben voor hun erkenningen ESG: er zouden in de diepzee nog 5000 ongekende vormen van leven zijnmogelijks verloren gaan...de ISA zou volgend jaar al de eerste vergunningen afleveren. Deme zou er wellicht goed aan doen heet filiaal af te spltsen, met een publieke kapitaalverhoging ... zoals er al eentje gebeurd is om een diepzeeboorplatform te verwerven, Het is onverantwoord dat risico te combineren met exploitatie van windenergie.
Men zal de hardliners nooit kunnen overtuigen dat voldoende gedaan is om alle risicos te vermijden.
Dat per saldo milieuwinst wordt geboekt, daar ben ik dan wel van overtuigd. Dus Excellentie Alexia, zeg aan je papa dat hij het moet afsplitsen en naar de beurs brengen.
77 Posts, Pagina: 1 2 3 4 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 17 apr 2024 17:35
Koers 143,000
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 145,800
Laag 143,000
Volume 4.860
Volume gemiddeld 9.477
Volume gisteren 4.860