Tesla Motors Inc. « Terug naar discussie overzicht

Tesla blow-off

7.733 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Mr sponge
1
Ze lijken er nu toch eindelijk achter te komen. Dat de vraag niet oneindig is.
Als er vraag is naar 1 miljoen Tesla's per jaar merk je dat pas tot dat je die productiecapaciteit hebt bereikt/overtreft. Op dat punt lijkt Tesla nu beland te zijn.
Nog 3 nieuwe fabrieken heeft pas zin als je andere en meerdere modellen hebt. Niet diezelfde saaie eenheidsworst. Dat mensen de mensen de huidige modellen niet beu zijn snap ik al niet. Ok in China zijn ze nog relatief nieuw/niet zo lang op de markt. Maar hier en in de US...
voda
0
Chinese Tesla-rijders boos over prijsverlaging
1 uur geleden
in FINANCIEEL

SHANGHAI (ANP/RTR) - Honderden Chinese Tesla-rijders hebben zich dit weekend voor showrooms en distributiecentra van de autofabrikant verzameld uit onvrede over een nieuwe prijsverlaging die het concern vrijdag aankondigde. Zelf kochten ze onlangs nog hun nieuwe auto en ze zijn de korting dus net misgelopen. Op filmpjes die rondgaan op sociale media is te zien dat ze luidkeels eisen dat Tesla hun het prijsverschil alsnog uitkeert.

Chinese Tesla-rijders zijn boos omdat de prijzen ineens werden verlaagd. ANP / SIPA USA

Door de prijsverlaging zijn Tesla’s Model 3 en Model Y nu tot bijna een kwart goedkoper dan de prijs die Chinezen er een paar maanden terug nog voor moesten neertellen. Vergeleken met consumenten in de Amerikaanse thuismarkt van Tesla zijn Chinezen inmiddels bijna de helft voordeliger uit. „Het is misschien een normale zakelijke praktijk, maar dit is niet hoe een verantwoordelijke onderneming zich zou moeten gedragen”, klaagde een Tesla-eigenaar die zaterdag protesteerde bij het leveringscentrum van het bedrijf in een voorstad van Shanghai.

Subsidieregeling
Veel demonstranten kochten hun Tesla vlak voor de jaarwisseling om nog te profiteren van een subsidieregeling die eind 2022 afliep. Ze geven aan dat ze toen niet hadden verwacht dat Tesla zijn prijzen zo kort daarna zo fors zou verlagen als het concern nu heeft gedaan. Tesla is evenwel niet van plan om hun nu te gaan compenseren, heeft een woordvoerder laten weten aan persbureau Reuters.

BEKIJK OOK:
Tesla brengt prijzen in China weer omlaag, fors verschil met thuismarkt

Tesla verlaagde vorig jaar ook al de prijzen in China om de verkoop van zijn auto’s te stimuleren. Sinds 2019 vindt de productie van de Model 3 en de Model Y bovendien plaats in Shanghai. Vanuit die fabriek verscheepte Tesla vorig jaar ruim 700.000 voertuigen, goed voor 54% van de wereldwijde verkoop van Tesla’s.

www.telegraaf.nl/financieel/908514385...
VforVermogen
0
quote:

Mr sponge schreef op 6 januari 2023 23:58:

Ze lijken er nu toch eindelijk achter te komen. Dat de vraag niet oneindig is.
Als er vraag is naar 1 miljoen Tesla's per jaar merk je dat pas tot dat je die productiecapaciteit hebt bereikt/overtreft. Op dat punt lijkt Tesla nu beland te zijn.
Nog 3 nieuwe fabrieken heeft pas zin als je andere en meerdere modellen hebt. Niet diezelfde saaie eenheidsworst. Dat mensen de mensen de huidige modellen niet beu zijn snap ik al niet. Ok in China zijn ze nog relatief nieuw/niet zo lang op de markt. Maar hier en in de US...
De vraag zal nog verder aantrekken aangezien elektrisch zeker de toekomst is, maar echt niet richting de 20 miljoen. Want andere fabrikanten gaan een steeds groter marktaandeel opeisen. En dan is de huidige waardering wel HEEL erg hoog, nog steeds. Een tien keer zo hoge PE als Volkswagen en Stellantis. Dat staat in geen verhouding.
Mr sponge
1
De tijd zal het leren of elektrisch echt de oplossing is.
Ik zie grote problemen voor onze stroomvoorziening. Waar moet al die stroom voor de elektrische auto's en vrachtwagens en warmtepompen vandaan komen? Dat kan ons net helemaal niet aan.
Zonne energie is geen oplossing, want je moet in de winter ook tanken.
Hoeveel kerncentrales moeten we dan nog bijbouwen?
En dan nog de vraag of een elektrische auto echt veel groener is. Kijkend naar alle grondstoffen die nodig zijn voor die accu's enz.
florida_tower
0
quote:

Mr sponge schreef op 9 januari 2023 11:37:

De tijd zal het leren of elektrisch echt de oplossing is.
Ik zie grote problemen voor onze stroomvoorziening. Waar moet al die stroom voor de elektrische auto's en vrachtwagens en warmtepompen vandaan komen? Dat kan ons net helemaal niet aan.
Zonne energie is geen oplossing, want je moet in de winter ook tanken.
Hoeveel kerncentrales moeten we dan nog bijbouwen?
En dan nog de vraag of een elektrische auto echt veel groener is. Kijkend naar alle grondstoffen die nodig zijn voor die accu's enz.
Wat is het alternatief?
Mr sponge
1
quote:

florida_tower schreef op 9 januari 2023 14:12:

[...]

Wat is het alternatief?
Geen alternatief.
Een mix van verschillende opties is nodig.
Elektrische vrachtwagens is volgens mij niet haalbaar. Het stroomverbruik is enorm. Een groot transportbedrijf zou een stroomaansluiting nodig hebben vergelijkbaar met een kleine stad.
Als je dan ziet dat er al een tekort is op het elektriciteitsnet dan gaat dat niet werken.
Een groot deel van de auto's elektrisch zal al een grote uitdaging worden voor het net.

Warmtepompen verbruiken ook erg veel. Vooral in de winter als er nauwelijks zonne-energie is. Wat er dan indirect voor gaat zorgen dat de kolen/gascentrales open moeten blijven om stroom op te wekken in de winter. Dan heb je dus niets gewonnen.
Een thuis accu voor je zonnepanelen lost dat niet op. Dan heb je slechts voor een paar dagen stroom. Maar de winter duurt veel langer....
Alles elektrisch gaat gewoon niet. Dat trekt het elektriciteitsnet gewoon niet.
Dus moet er een mix komen van elektrisch, waterstof en deels fossielebrandstof. Met een geleidelijke/gefaseerde verschuiving van fossiel naar groen. En niet blindelings met alles naar elektrisch gaan zoals we nu gaan doen... Tenminste dat is mijn mening.
florida_tower
0
quote:

Mr sponge schreef op 9 januari 2023 16:54:

[...]

Geen alternatief.
Een mix van verschillende opties is nodig.
Elektrische vrachtwagens is volgens mij niet haalbaar. Het stroomverbruik is enorm. Een groot transportbedrijf zou een stroomaansluiting nodig hebben vergelijkbaar met een kleine stad.
Als je dan ziet dat er al een tekort is op het elektriciteitsnet dan gaat dat niet werken.
Een groot deel van de auto's elektrisch zal al een grote uitdaging worden voor het net.

Warmtepompen verbruiken ook erg veel. Vooral in de winter als er nauwelijks zonne-energie is. Wat er dan indirect voor gaat zorgen dat de kolen/gascentrales open moeten blijven om stroom op te wekken in de winter. Dan heb je dus niets gewonnen.
Een thuis accu voor je zonnepanelen lost dat niet op. Dan heb je slechts voor een paar dagen stroom. Maar de winter duurt veel langer....
Alles elektrisch gaat gewoon niet. Dat trekt het elektriciteitsnet gewoon niet.
Dus moet er een mix komen van elektrisch, waterstof en deels fossielebrandstof. Met een geleidelijke/gefaseerde verschuiving van fossiel naar groen. En niet blindelings met alles naar elektrisch gaan zoals we nu gaan doen... Tenminste dat is mijn mening.
Volgens mij gebeurt er precies wat je zegt dat er zou moeten gebeuren. We hebben een energiemix waarin we steeds meer co2-vrije energie toevoegen (wind, zon) en op termijn steeds meer waterstof gaan maken van groene energie. Kolen gas en olie worden langzaam uitgefaseerd.
we nemen ruim de tijd (t/m 2035) om nieuw verkochte autos verplicht elektrisch te maken, ook daarna zullen nog benzineautos rondrijden en tweedehands te koop zijn. De industrie heeft nog langer de tijd, t/m 2050 om volledig co2-vrij te zijn.
De komende 30 jaar zal het steeds interessanter worden om te elektrificeren en co2-vrij te gaan. Het wordt simpelweg betaalbaarder dan doorgaan op fossiel.
En of het nu echt zo ingewikkeld is om vrachtwagens op stroom te laten rijden? Tesla heeft net laten zien dat de eerste versie semi een hele dag kan rijden met een vergelijkbare lading als een normale vrachtwagen. En als we megadatacentra op het stroomnet kunnen aansluiten dan lukt dat ook wel met een groot transportbedrijf.
maarten030
3
quote:

VforVermogen schreef op 7 januari 2023 21:45:

[...]

De vraag zal nog verder aantrekken aangezien elektrisch zeker de toekomst is, maar echt niet richting de 20 miljoen. Want andere fabrikanten gaan een steeds groter marktaandeel opeisen. En dan is de huidige waardering wel HEEL erg hoog, nog steeds. Een tien keer zo hoge PE als Volkswagen en Stellantis. Dat staat in geen verhouding.
Stellantis en VW? Dit zijn nog steeds voor ongeveer 95% ICE-bedrijven die na al die jaren moeite hebben om over te stappen op EV. VW, Stellantis, Ford, GM, Toyota enz. Allemaal hebben ze momenteel EV-productieniveaus van tussen de 4-6% van de totale productie. Tesla is 100% EV. Deze moeten miljarden aan nutteloze ICE-productie-inventarissen afschrijven terwijl ze transformeren naar EV. Waar zullen ze het geld vandaan halen? In feite zijn veel van deze bedrijven al niets waard omdat de hele productie gebaseerd is op technologie die zal sterven. Dat zie je terug in de waarderingen. Je lijkt te denken dat het gewoon een kwestie is van overstappen op een elektrische motor. Ze lijden allemaal en worstelen om over te stappen op EV. Bovendien maakt geen van de deze autobedrijven winst op de EV-productie. Velen hebben al een zware schuldenlast en zullen de transformatie misschien wel niet overleven. De echte concurrentie voor Tesla op EV bevindt zich in China. Chinese fabrikanten lopen lichtjaren voor op traditionele fabrikanten. Tesla heeft een aanzienlijk aandeel in de zeer competitieve Chinese EV-markt. De verkoop van oudere auto's in China is al jaren sterk aan het dalen en ze hebben een onbeduidende aanwezigheid van elektrische auto's op de Chinese markt. wat nog belangrijker is; Tesla is het enige EV-bedrijf dat we kennen dat ook aanzienlijke winst maakt met EV.
voda
0
Waakhond VS vraagt Tesla opheldering na tweet Musk over zelfrijdende systeem
Gisteren, 21:39
in FINANCIEEL

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse wegenveiligheidstoezichthouder NHTSA wil opheldering van Tesla. Het bedrijf wil een waarschuwing afschaffen die gebruikers van een zelfrijdend systeem nu nog krijgen om te laten weten dat ze hun handen aan het stuur moeten houden.

Tesla-baas Elon Musk ANP / HH

De NHTSA deed al langer onderzoek naar het zelfrijdende systeem van Tesla en werd zich bewust van de verandering na een tweet van Tesla-topman Elon Musk.

Het zelfrijdende systeem FSD van Tesla wordt momenteel nog getest. Tesla-bezitters kunnen zich voor die test aanmelden en dan gebruik maken van de extra mogelijkheden die het systeem biedt. Maar ze moeten officieel nog wel zelf alert blijven, omdat het FSD-systeem nog niet is goedgekeurd om helemaal autonoom te mogen rijden.

BEKIJK OOK:
Gezocht: ’schizofrene’ Twitter-ceo die Elon Musk durft tegen te spreken

Dat wordt gecontroleerd door een camera die op de chauffeur gericht is, en door een systeem dat kijkt of de chauffeur zijn handen aan het stuur houdt. Zelfs als dat wel het geval is, moeten Tesla-bestuurders dat regelmatig bevestigen.

Musk reageerde op 31 december positief op een suggestie van een andere Twitteraar die voorstelde dat Tesla-bezitters die meer dan 10.000 mijl met FSD hadden gereden, die herhaalde waarschuwingen niet meer zouden krijgen. De Tesla-topman kondigde toen aan dat deze verandering in een update in januari zou worden doorgevoerd.

BEKIJK OOK:
Musk laat Tesla-aandeelhouder hard bloeden

www.telegraaf.nl/financieel/157473367...
[verwijderd]
1
quote:

maarten030 schreef op 9 januari 2023 18:28:

[...]

Stellantis en VW? Dit zijn nog steeds voor ongeveer 95% ICE-bedrijven die na al die jaren moeite hebben om over te stappen op EV. VW, Stellantis, Ford, GM, Toyota enz. Allemaal hebben ze momenteel EV-productieniveaus van tussen de 4-6% van de totale productie. Tesla is 100% EV. Deze moeten miljarden aan nutteloze ICE-productie-inventarissen afschrijven terwijl ze transformeren naar EV. Waar zullen ze het geld vandaan halen? In feite zijn veel van deze bedrijven al niets waard omdat de hele productie gebaseerd is op technologie die zal sterven. Dat zie je terug in de waarderingen. Je lijkt te denken dat het gewoon een kwestie is van overstappen op een elektrische motor. Ze lijden allemaal en worstelen om over te stappen op EV. Bovendien maakt geen van de deze autobedrijven winst op de EV-productie. Velen hebben al een zware schuldenlast en zullen de transformatie misschien wel niet overleven. De echte concurrentie voor Tesla op EV bevindt zich in China. Chinese fabrikanten lopen lichtjaren voor op traditionele fabrikanten. Tesla heeft een aanzienlijk aandeel in de zeer competitieve Chinese EV-markt. De verkoop van oudere auto's in China is al jaren sterk aan het dalen en ze hebben een onbeduidende aanwezigheid van elektrische auto's op de Chinese markt. wat nog belangrijker is; Tesla is het enige EV-bedrijf dat we kennen dat ook aanzienlijke winst maakt met EV.
Dus het ombouwen van een fabriek van benzine/diesel ICE voertuigen is volgens jou duurder dan het bouwen van een geheel nieuwe fabriek voor batterij BEV voertuigen ?
Nog even los van de personele bezetting, is het niet eenvoudiger personeel om te scholen dan nieuwe medewerkers aan te trekken en te scholen vanaf het begin ?
Maakt de geleidelijke omschakeling naar BEV het voor bestaande producenten juist niet aantrekkelijk ?
Let wel, autoproducenten zijn gewend aan het regelmatig resoluut ombouwen van productielijnen.

Ik beleg in BMW, de prefs (BMW3pref) en in Mercedes, beiden prachtige dividenden en een fraaie koersontwikkeling
florida_tower
1
quote:

free 1 schreef op 10 januari 2023 19:13:

[...]

Dus het ombouwen van een fabriek van benzine/diesel ICE voertuigen is volgens jou duurder dan het bouwen van een geheel nieuwe fabriek voor batterij BEV voertuigen ?
Nog even los van de personele bezetting, is het niet eenvoudiger personeel om te scholen dan nieuwe medewerkers aan te trekken en te scholen vanaf het begin ?
Maakt de geleidelijke omschakeling naar BEV het voor bestaande producenten juist niet aantrekkelijk ?
Let wel, autoproducenten zijn gewend aan het regelmatig resoluut ombouwen van productielijnen.

Ik beleg in BMW, de prefs (BMW3pref) en in Mercedes, beiden prachtige dividenden en een fraaie koersontwikkeling
Ze maken mooie autos en beide bedrijven hebben ook een fraai elektrisch segment. Maar:
Bmw maak 2,5 miljoen autos per jaar (waarvan 7,3% EV) het totaal aantal verkochte autos groeit gemiddeld niet.
mercedes 2 miljoen autos per jaar (klein % EV) en krimpt gemiddeld.

tesla verkocht dit jaar 1,3 miljoen autos, allemaal EV, en groeit 40-50% per jaar
Zelfs bij tegenvallende verkoopcijfers verkoopt Tesla over 2 jaar meer autos dan bmw of mercedes, en allemaal EV.

Dat wil niet zeggen dat die bedrijven slechte investeringen zijn, maar het is appels met peren vergelijken: groei vs dividend
Chris
1
Omdat ik niet weet hoe het gaat lopen heb ik 50% Tesla en 50% Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, and Vauxhall). Tesla veert op naar 118 en dus verkoop ik wat en koop Stellantis bij. Beiden overigens volgens IEX een Strong Buy advies.
Mr sponge
0
quote:

florida_tower schreef op 10 januari 2023 19:56:

[...]

Ze maken mooie autos en beide bedrijven hebben ook een fraai elektrisch segment. Maar:
Bmw maak 2,5 miljoen autos per jaar (waarvan 7,3% EV) het totaal aantal verkochte autos groeit gemiddeld niet.
mercedes 2 miljoen autos per jaar (klein % EV) en krimpt gemiddeld.

tesla verkocht dit jaar 1,3 miljoen autos, allemaal EV, en groeit 40-50% per jaar
Zelfs bij tegenvallende verkoopcijfers verkoopt Tesla over 2 jaar meer autos dan bmw of mercedes, en allemaal EV.

Dat wil niet zeggen dat die bedrijven slechte investeringen zijn, maar het is appels met peren vergelijken: groei vs dividend
Dat moeten wij nog maar eens zien.
BMW is de EV productie nog aan het opstarten /opschalen. En de groei van Tesla zal gaan afvlakken.
Er komen steeds meer EV's op de markt. En in steeds grotere volumes. Waardoor mensen sneller voor een concurrent zullen kiezen.
Tesla heeft toch echt een of twee nieuwe modellen nodig voordat ze BMW voorbij kunnen is mijn verwachting... En dan nog. Model X en Y zijn al relarief oude modellen. Model 3 is het nieuwe ook wel vanaf.
Je productie verhogen in één, maar de verkoop ook is een ander verhaal. In het verleden was de vraag groter dan het aanbod. Maar nu begint het naar mijn idee in balans te komen. Dan gaan wensen kopen wat ze echt willen ipv wat er leverbaar is.
We gaan het meemaken in 2023!
SBMD
0
quote:

Chris schreef op 11 januari 2023 08:49:

Omdat ik niet weet hoe het gaat lopen heb ik 50% Tesla en 50% Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, and Vauxhall). Tesla veert op naar 118 en dus verkoop ik wat en koop Stellantis bij. Beiden overigens volgens IEX een Strong Buy advies.
Ik heb mijn EV portefeuille ook verdeeld over Tesla en Stellantis, echter 75% Stellantis en 25% Tesla. Stellantis biedt namelijk naast de mogelijkheid om te beleggen in EV ook nog eens een vorstelijk dividendrendement van 8 a 9%. Tesla ben ik begin dit jaar ingestapt na de tegenvallende afzetcijfers.
[verwijderd]
1
Ik heb vorig jaar proefgereden in een Polestar, de Tesla Y, en een keer als vervangend vervoer in een snelle BMW i3.
Geweldige acceleratie bij alle 3, maar dat doe je een paar keer en daarna weet je het wel, en is het onrustig en zelfs vermoeiend.
Het interieur van de Polestar was wel okay (wel tikkie Ikea) , maar die van de Tesla ronduit goedkoop en plastic achtig.

Ik houd mijn BMW 5 serie Touring maar gewoon, hij (of zij) is inmiddels 5 jaar oud maar het is zo'n fijne comfortabele auto in Luxury uitvoering met deels luchtvering en mokka bruine leren comfortstoelen, 130 of 160 km/h gaat zo easy, meer power hoef ik niet.
Dan maar een keer niet na 5 jaar weer wat nieuws, deze BMW 5 serie koester ik zo lang mogelijk.

Tot de D'66 overheid mij dit gaat verbieden en ik wel moet naar elektrisch.
€URO-Trader
0
€0,15 / km brandstof, €0,20 /km elektrisch. En dannde restwaarde nog na 15 jaar. Electrisch is te duur in verhouding.
tomansky
0
quote:

€URO-Trader schreef op 11 januari 2023 16:08:

€0,15 / km brandstof, €0,20 /km elektrisch. En dannde restwaarde nog na 15 jaar. Electrisch is te duur in verhouding.
"It’s now been announced the Model 3 standard range will travel 490km in the standard range with a 54kWh battery. In other words, every kWh of electricity consumed will produce 9.1 km of range."

Thuis kost een Kwh mij 0,49 euro, dus electrisch zit dichter bij 0,05 euro/km
Mr sponge
0
Reken je met een gemiddeld prijs per kWh van €0,75 dan kom je rond de €0,08 per km als je de airco en verwarming niet aan zet! Dat scheelt echt enorm in verbruik.
Met de auto zit ik aan brandstof rond de €0,10 per km.
Afschrijving onderhoud en wegenbelasting maken dan het verschil. Wel bijzonder dat een elektrische auto geen wegenbelasting betaald. Terwijl ze zwaar zijn en snel accelereren, waardoor asfalt snel slijt.
Onderhoud van elektrisch is een stuk goedkoper. Zolang de accu goed blijft.
Dus waarschijnlijk is op dit moment elektrisch goedkoper. Maar dat kan volgende week weer anders zijn.
Het is in iedergeval niet meer veel goedkoper.
voda
1
Het "fantoomremmen" van een Tesla Model S veroorzaakt een daverende kop-staartbotsing
Artikel van urban-life.it • Gisteren om 14:30

We zijn in San Francisco (Verenigde Staten)
Automatische rotatie aan
Volledig scherm
1 van 5 foto's in galerij©photo video The Intercept

We zijn in San Francisco (Verenigde Staten)
Een Tesla Model S wisselt van rijstrook en remt vervolgens totdat het stopt in de San Francisco Bay Bridge, waardoor een kettingreactiebotsing met acht auto's ontstaat. Het resultaat is dit eindbeeld. Bij het ongeval vielen 9 gewonden waaronder een kind van slechts 2 jaar.

Voor meer, zie link:

www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/het-f...
7.733 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 ... 383 384 385 386 387 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 22:00
Koers 147,010
Verschil -2,920 (-1,95%)
Hoog 150,940
Laag 146,220
Volume 87.074.500
Volume gemiddeld 100.670.485
Volume gisteren 75.580.637