TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom februari 2023. Wat brengen de cijfers? Bagger of hoop?

1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Spoorstudent
5
Dit is geen serieuze belegging.
De koers jojoot wat op en neer maar blijft eigenlijk redelijk in een range 6,50 - 8,50.
Shell zit ook in een range.
Je zou zeggen. Prima aandeel toch TomTom.
Shell breekt ook niet uit. Dus wat zit je nu te jammeren.
Klopt. Of wacht. Dividend. Oh ja.
TomTom heefy nog nooit Dividend uitgekeerd.
Schraal hoor. Heel schraal.
Hebben de aandeelhouders / beleggers dan nooit een uitkering in € ontvangen.
Toch wel.
Een riante €7,50 voor een deel van de aandelen in bezit. Kots.
Ik zie dat dat in 2019 is uitgekeerd. Alweer 4 jaar geleden.
Nu sluit de koers op €6,95.
Echt een goudgerande belegging.
JustRevisited
3
quote:

win some... schreef op 7 februari 2023 15:25:

[...]

Ik denk dat de meeste beren wel degelijk rekening houden met een mogelijke groei van TT in de komende 5 jaar. Alleen zien ze dit niet als een zekerheid waarbij het alleen nog maar de vraag is of TT veel of heel veel groeit. De ervaring van de afgelopen 10 jaar heeft namelijk geleerd dat scenario's over mogelijke groei ook wel eens niet uitkomen.

Ik denk dat TT echt haar best moet doen om het te verknallen. Alle seinen staan zowat op groen. Deels is dit ook gewoon mazzel (en lobbywerk) vanwege EU wetgeving ISA en de vlucht van de EV, waardoor de take-rates zo toenemen. Dit was ook de voornaamste reden dat het orderboek zo groeit. Nieuwe deals hebben veel hogere take rates, misschien wel 60% gemiddeld vs 40% nu. Dit betekent ook dat elke verlenging van bestaande klanten gepaard gaat met een hoger volume. En bovendien met hogere prijzen; TT heeft inflatie nog niet kunnen doorberekenen, maar doet dat wel bij nieuwe contracten.

Het zit nu mee en het heeft afgelopen jaren echter ook genoeg tegen gezeten, dus het mag ook wel een keer.
bikkelharde winst
0
quote:

Spoorstudent schreef op 7 februari 2023 15:13:

[...]
Volgens wiki voetbal was Brazilië wereldkampioen voorafgaande aan het toernooi in 1974.
Onttroond door Cruijff en Neeskens.
Ik bedoelde dat West-Duitsland wereldkampioen werd in 1974, omdat Oranje er destijds intuinde :)

“Zijn we er toch ingetuind”. Legendarische woorden van Herman Kuiphof tijdens de door Nederland verloren WK-finale in 1974. Aanleiding was de, uiteindelijk winnende, goal van de Duitse spits Gerd Müller. We waren gewaarschuwd voor deze man die zich ogenschijnlijk houterig en struikelend door het Nederlandse strafschopgebied bewoog. Maar wel altijd scoorde. En dat ontlokte tv-commentator Kuiphof deze verzuchting.
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 7 februari 2023 20:23:

[...]

Gaat echt alleen over automotive, is tijdens de verschillende conference calls aangegeven. Dat is dan ook vreemd, de recessie is minder erg dan verwacht, chiptekorten verdwijnen en Tomtom stelt z’n automotive groei naar beneden bij.

Maar goed nu met de euro die wegzakt, wanneer die op dit niveau blijft dan wordt de 5% FCF makkelijk gehaald. Ik heb vandaag zelf een dollar hedge op Tomtom genomen, dat is riskant, maar ze zijn te gevoelig voor de euro/dollar.
Ok, maar oorzaak van de groeiverwachting va 20% naar 10%-15% komt door de valutaverschillen?
Koos99
0
quote:

pwijsneus schreef op 8 februari 2023 06:58:

[...]

Ok, maar oorzaak van de groeiverwachting va 20% naar 10%-15% komt door de valutaverschillen?
Dat zou kunnen ja, 35% van de omzet is in USD. Wanneer je de dollar op pariteit vergelijkt met de dollar op 1.09 (wat TomTom deed), dan scheelt dat 6.5 miljoen euro, dat is precies 2.5% Automotive omzet
pwijsneus
0
quote:

Koos99 schreef op 8 februari 2023 07:35:

[...]

Dat zou kunnen ja, 35% van de omzet is in USD. Wanneer je de dollar op pariteit vergelijkt met de dollar op 1.09 (wat TomTom deed), dan scheelt dat 6.5 miljoen euro, dat is precies 2.5% Automotive omzet
Mercikes.

Ben benieuwd of gister terugkopen verstandige keus was. Anders op naar het volgende bijkoopmoment!
JustRevisited
1
quote:

pwijsneus schreef op 8 februari 2023 07:42:

[...]

Mercikes.

Ben benieuwd of gister terugkopen verstandige keus was. Anders op naar het volgende bijkoopmoment!
Hey Pwijsneus ik weet nog uit de tijd dat Martijn den Drijver analist was een dure euro juist als positief gezien werd. Je hebt wat minder omzet (in dollars) maar ook lagere kosten.

Dit zal nu iets verschoven zijn. Destijds verkocht tomtom veel PND. De fabricagekosten in Azie betaal je in hun valuta en als de euro sterk is scheelde dat veel geld.

Dit is nu marginaal, maar daarentegen is nu India een hub geworden met meer dan 1.000 medewerkers en niet goedkope data inklop gasten, maar software engineers. Naast salariskosten heb je ook zo nog een flink percentage daar bovenop aan ‘loading’. Een kantoor, werkplek, werkspullen, etc. Dit kan zo 100 miljoen kosten zijn in India. Met een 10% verschuiving in currency is dat dus ook zo 10 mio meer of minder kosten.

Ik denk dus dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt wat de euro en dollar doen, vroeger was dure euro gunstig. Nu is misschien een dure dollar gunstig maar het kan ook in het midden liggen.
dachthetniet
0
Ik kijk weer uit naar de berekeningen en bijbehorende koers. Nieuwe ronde nieuwe kansen!
tatje
0
Ik deel de mening van JR.

Ik denk dat TT echt haar best moet doen om het te verknallen. Alle seinen staan zowat op groen.

Neem nu de outlook 2023

Omzet 540 - 580
LT 455 - 485
FCF 0 tot 5%

Het verschil tussen 455 en 485 is 30 miljoen a 90% is 27 miljoen.
27 miljoen is ongeveer 5% van de omzet, afgerond.
Bij 455 mis je die 27 miljoen en zal de FCF 0% zijn.
Bij 485 heb je 27 miljoen meer aan centen en zal je FCF 5% zijn.
Dus de rest is bijna niet variabel, opex is vast en consumer ook.
Dus bij 455 zal je FCF rond 0% zijn.
Bij 485 zal je FCF rond de 5% zijn.
dachthetniet
1
quote:

tatje schreef op 8 februari 2023 09:57:

Ik deel de mening van JR.

Ik denk dat TT echt haar best moet doen om het te verknallen. Alle seinen staan zowat op groen.

Neem nu de outlook 2023

Omzet 540 - 580
LT 455 - 485
FCF 0 tot 5%

Het verschil tussen 455 en 485 is 30 miljoen a 90% is 27 miljoen.
27 miljoen is ongeveer 5% van de omzet, afgerond.
Bij 455 mis je die 27 miljoen en zal de FCF 0% zijn.
Bij 485 heb je 27 miljoen meer aan centen en zal je FCF 5% zijn.
Dus de rest is bijna niet variabel, opex is vast en consumer ook.
Dus bij 455 zal je FCF rond 0% zijn.
Bij 485 zal je FCF rond de 5% zijn.
en dat doet voor de (particuliere) aandeelhouders helemaal niets.
Wereldbelegger
0
quote:

hvasd2 schreef op 8 februari 2023 09:45:

Mooie dag om die gap te gaan sluiten
De gap is gisteren gesloten, maar niet echt overtuigend.
met stevig hoger dagvolume dan gemiddeld.
Verkoopdruk is nog aanwezig zou ik zeggen.

Goede ontwikkeling voor geschreven calls.
pwijsneus
7
quote:

JustRevisited schreef op 8 februari 2023 09:27:

[...]

Hey Pwijsneus ik weet nog uit de tijd dat Martijn den Drijver analist was een dure euro juist als positief gezien werd. Je hebt wat minder omzet (in dollars) maar ook lagere kosten.

Dit zal nu iets verschoven zijn. Destijds verkocht tomtom veel PND. De fabricagekosten in Azie betaal je in hun valuta en als de euro sterk is scheelde dat veel geld.

Dit is nu marginaal, maar daarentegen is nu India een hub geworden met meer dan 1.000 medewerkers en niet goedkope data inklop gasten, maar software engineers. Naast salariskosten heb je ook zo nog een flink percentage daar bovenop aan ‘loading’. Een kantoor, werkplek, werkspullen, etc. Dit kan zo 100 miljoen kosten zijn in India. Met een 10% verschuiving in currency is dat dus ook zo 10 mio meer of minder kosten.

Ik denk dus dat het eigenlijk niet zoveel meer uitmaakt wat de euro en dollar doen, vroeger was dure euro gunstig. Nu is misschien een dure dollar gunstig maar het kan ook in het midden liggen.
Als het dat niet is, wat verklaard dan wel die naar beneden bijgestelde groeiverwachting.

Ik wacht ook nog op hoe het Microsoft contract eruit komt te zien na de launch van Overture, welke impact gaat dit hebben op de Enterprise business.

Ook mis ik nog steeds een eerste Indigo klant. Voor minder dan Stellantis is het voor mij een dikke faal.

Ook verbaas ik me over jouW niet aflatende stroom marketingteksten. TomTom is niet te stoppen, ze moeten hun best doen om te mislukken. Goddijn heeft er zin in, en ziet momentum. Wat moeten we hier als belegger mee.

Laten we eerlijk zijn, het verleden heeft aangetoond dat onder leiding van Goddijn TomTom best succesvol is in het missen van kansen. Neem ISA, binnenhalen van Ford en Honda als klant, behouden van Renault en Apple als klant, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat geeft allemaal niets, maar doe hier niet alsof het een gegeven is dat het TT nu allemaal voor de wind gaat met hun vloeibaar orderboek. TomTom's wereld kan er in 2 jaar volledig anders bij liggen, positief, maar ook negatief.

Iets minder stellig, want met de berichtgeving vanuit Goddijn in de CC kan een serieuze belegger helemaal niets. Helemaal omdat het gratis bier is wat daar wordt uitgedeeld, die bonus wordt toch wel binnen gehaald.
win some...
5
quote:

tatje schreef op 8 februari 2023 09:57:

Ik deel de mening van JR.

Ik denk dat TT echt haar best moet doen om het te verknallen. Alle seinen staan zowat op groen.

Neem nu de outlook 2023

Omzet 540 - 580
LT 455 - 485
FCF 0 tot 5%

Het verschil tussen 455 en 485 is 30 miljoen a 90% is 27 miljoen.
27 miljoen is ongeveer 5% van de omzet, afgerond.
Bij 455 mis je die 27 miljoen en zal de FCF 0% zijn.
Bij 485 heb je 27 miljoen meer aan centen en zal je FCF 5% zijn.
Dus de rest is bijna niet variabel, opex is vast en consumer ook.
Dus bij 455 zal je FCF rond 0% zijn.
Bij 485 zal je FCF rond de 5% zijn.
Opex vast? Dit zei de CFO een jaar geleden in de cc over de opex:

OpEx last year was EUR 0.5 billion. We expect OpEx to grow this year as to roughly EUR 510 million. That is on the back of a decrease of D&A. So the cash spend will be higher. So, D&A will decline from roughly EUR 75 million to EUR 55 million. So, there's an incremental decline of D&A of EUR 20 million, with a stable CapEx number and an increase in OpEx of EUR 10 million. So you’ll see EUR 30 million extra roughly in OpEx this year. The year after, in 2023, we think that D&A will modestly decline further to, let's say, EUR 50 million, but we expect the total OpEx number to reduce to around EUR 470 million.

En kijk eens wat er in 2022 van de opex is geworden. Gaat in 2023 ook gewoon boven de 500 mio eindigen. Zo vast is dat dus niet.
tatje
0
Wat weten we over recognition revenue.

- in het kwartaal bericht staat vanaf het 4e kwartaal 2022
- in het jaarverslag ( leidend ) staat vanaf 1 november 2022
- Het bedrag in het 4e kwartaal is 9,6 miljoen dus voor 2 maanden.
- 2023 rond de 40 miljoen.
- maar in 2025 is het negligible. dus verwaarloosbaar.

Het loopt dus van zeg 4,8 per maand begin 2023 naar 0 of iets groter dan 0 begin 2025 , maar is verwaarloosbaar.

Ik begin de 1e maand van 2023 maar met de bekenden ( 9,6 delen door 2 maanden ) 4,8 maar laat deze dalen zodat de laatste maand 1,9.wordt

De eerst en de laatste totaal 6,7 maal 6 is 40,2 miljoen in 2023

2024 doe ik het zelfde

1e maand op de laatste van vorig jaar 1,9
De laatste maand op 0,1

Dus weer 6 maal 2 is 12 miljoen.

In 2025 begin ik de 1e maand met 0,1 de rest is historie.

In 2025 krijgen we niet meer betaald via rolt van de band en bv 30% is direct herkenbaar en de rest gaat naar deferred, waar we elk jaar iets uithalen, dat dan pas wordt herkend.

Vanaf 2025 krijgen we dus in automotive betaald voor installatie en 1 jaar abbo.

Dus de nieuwe verwerking automotive en de meer kansen in Enterprise geeft TT toch de zekerheid dat de ambitie van 600 LT in 2025 kan worden gehaald.

De verandering wordt dus van 2023 steeds groter, om in 2025 te zijn voltooid.

Tja.
tatje
0
De online omzet wordt dus steeds groter en in 2025 is deze voltooid.

JR misschien kan jij het beter verduidelijken.

Harold zegt vanaf 2025 is de omzet, waar we een grotere herkenning aan geven OP.

automotive deferred vanaf 2025 dalend en hoogstens als Enterprise.

Win some je hebt gelijk, maar Q4 of de cast zei Harold als 2022 zonder resstructering.

520 en D en A 50 dus opex ZONDER D en A 470.

maar 1 atoombommetje en jij hebt 100% gelijk.
bikkelharde winst
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 8 februari 2023 10:10:

[...]

De gap is gisteren gesloten, maar niet echt overtuigend.
met stevig hoger dagvolume dan gemiddeld.
Verkoopdruk is nog aanwezig zou ik zeggen.

Goede ontwikkeling voor geschreven calls.
Geschreven calls zijn al jarenlang mijn verdienmodel bij TT. Omdat je weet dat het aandeel toch nooit zal uitbreken.
1.480 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 ... 70 71 72 73 74 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil -0,205 (-3,31%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397