Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Drs P.
3
wie verkoopt er toch nog op dit niveau?, de aantallen zijn laag dus manipulatie is blijkbaar nu makkelijk ook vanwege de stilte periode tot 27 maart. Met wat geduld kun je over 6 maanden (of zelfs eerder) mogelijk al weer 20+ voor het aandeel krijgen en 30+ op 1-2 jaar termijn is zeker niet uitgesloten. Geduld wordt mi. zeker beloond. Degenen die Alfen rond 10e verkochten zagen 2 jaar later 90e op de borden staan voor hetzelfde aandeel. Dit is een gedegen (geen luchtfietserij) groeiaandeel en vanwege de customer base en energietransitie investeringen ook nog eens recessie bestendig.
Bart Meerdink
1
Het missen van de grote Belgische opdracht (500 gelede elektrische bussen, ik neem dus aan de 3.0), zie het informatieve artikel: www.quotenet.nl/zakelijk/rechtszaken/... kan misschien bijgedragen hebben aan de teleurstellende koers ontwikkeling, met vandaag weer een all-time low.

Als ik de juridische info een beetje scan, lijkt de opstelling van Vlaamse kant uiterst onwelwillend jegens Ebusco, waarbij het aanbieden van drie opties voor een gehandicaptenvoorziening in plaats van slechts één optie die naar de letter van de aanbesteding voldeed, aanleiding was om de hele inschrijving verder niet in overweging te nemen. Lijkt me vrij onbegrijpelijk als het gaat om de beste oplossing voor het vervoer te selecteren. Nu is men daar waarschijnlijk onnodig duur uit, qua TCO.

Maar 500 bussen, waar wellicht al een beetje op gerekend was, is natuurlijk een majeure order, waar Ebusco nu dus naast greep.

NB. het gaat niet om echt nieuwe informatie, dit speelde 2022-2023 (en de tender zelf liep natuurlijk al veel langer).
Ik zag dat Insider (24 januari 2023 13:08) de link ook al gepost had.
roestos
0
Ebusco heeft enorme potentie, maar mijns inziens is het, rekeninghoudend met inflatie, oorlog én de nog lang niet optimale productiecapaciteit te vroeg om in te stappen. Ik wacht in ieder geval tot de fabriek in Rouen staat en draait. Succes heren
Ruval
1
quote:

maarten030 schreef op 22 februari 2023 13:54:

Ik heb een hele tijd ook in Prosus onder de 45 euro gezeten en dan krijg je constant op diverse fora hetzelfde gelul. Het is niks waard en het gaat niks worden. Als het dan weer een rally maakt lees je op de fora dat het naar de 90 gaat binnen no-time. Het is allemaal puur sentiment wat de koersen op korte termijn drijft.

Ebusco heeft laatste weken ook geen nieuws laten zien waarop je nieuwe aandeelhouders trekt. Dat is voor koers op korte termijn belangrijk. 1 mooie order en je staat 14+. 1x extreem goed en onverwachts nieuws en het stijgt 30%. Maar met uitstel van levering als laatste nieuws is het momenteel afwachten en geschoren worden.
Helemaal eens!

Dalingen hebben niets te maken met Ebusco maar met slechte sentiment. Dan zijn dit soort aandelen de klos.
cash is king
2
quote:

Charlie Munger schreef op 22 februari 2023 13:52:

ik woon zelf in Deurne, en in de buurt van Ebusco staan veel afgewerkte bussen buiten op een groot bedrijven terrein. waar ik eerder vaak de 2.2 zag staan. zie ik nu ook veel 3.0 bussen staan! en er zit een goede doorloop in de geparkeerde bussen. dus er wordt gewoon volop geproduceerd in Deurne.
Als we toch met Daf vergelijken; een parkeerplaats vol met vrachtwagens tegenover Ikea in Eindhoven. Alleen net niet helemaal afgewerkt. Bij elke vrachtwagen ontbraken wel een of meer onderdelen. Misschien ontbreekt bij die bussen van Ebusco ook wel een onderdeel. Tenslotte had/heeft Ebusco problemen met de supply chain. Vanuit die optiek is het natuurlijk wel interessant om te zien of het er minder worden. China is tenslotte nu weer helemaal open.
Vandaag een aantal put-opties geschreven voor juni op 12 euro. Krijg je een premie van 1 euro per aandeel voor. Reken maar uit op jaarbasis. Mocht de koers op expiratiedatum onder de 12 komen, dan rol ik ze door naar september. Ben daarnaast nog long, maar zonder verontrustend nieuws maak ik me daar geen zorgen om. Gewoon wachten op een geschikt moment om gedekte calls te schrijven.
Snances
1
quote:

roestos schreef op 22 februari 2023 19:40:

Ebusco heeft enorme potentie, maar mijns inziens is het, rekeninghoudend met inflatie, oorlog én de nog lang niet optimale productiecapaciteit te vroeg om in te stappen. Ik wacht in ieder geval tot de fabriek in Rouen staat en draait. Succes heren
Op een hoge koers instappen is inderdaad altijd beter in beleggen
maarten030
0
quote:

Snances schreef op 22 februari 2023 23:22:

[...] Op een hoge koers instappen is inderdaad altijd beter in beleggen
Op zich geen gekke gedacht hoor om in te stappen als de fabriek in Rouen loopt. Loop je wellicht wel een eerste upswing mis, maar verlaag je het risico van de belegging in Ebusco.

Het "gevaarlijkste" op korte termijn is dat Ebusco niet in meegelopen in de januari-rally van tech-aandelen. Als dat wat corrigeert zal Ebusco wel meedalen zonder nieuws.
voda
0
Sectorbericht, er zijn genoeg vissen in de vijver...

Iveco Bus to Supply 120 Electric Buses from Autoguidovie in Italy

Strategic Research Institute
Published on :
23 Feb, 2023, 3:30 am

Iveco Bus has been awarded a public tender for the supply of 120 E-WAY full electric city buses for Autoguidovie Group, the largest Italian privately owned local public transport company. The vehicles will be deployed in the various areas served by Autoguidovie, with deliveries beginning in the second half of 2023.

The E-WAY bus is the result of Iveco Bus twenty years of experience in developing and producing alternative drive vehicles: it offers high comfort, with smooth, silent and vibration-free driving and acceleration, an excellent ratio between autonomy and passenger transport capacity, and the required power to ensure a full day of operation.
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

voda schreef op 23 februari 2023 08:48:

Sectorbericht, er zijn genoeg vissen in de vijver...
Oké, maar die zwemmen allemaal de andere kant op ;-)

Valt me trouwens op hoe (relatief) weinig animo er lijkt te zijn voor die 3.0 Wonderbus, tenminste als ik het orderboek van de Q3-update vergelijk met de meest recente update (totaalorderboek voor die bus steeg van 327 naar 388 stuks in dus minimaal drie maanden tijd).

Hoeveel van die bussen zijn eigenlijk al afgeleverd aan klanten of staan ze allemaal nog (met een paar ontbrekende onderdelen) op het terrein van Ebusco??
Ruval
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 23 februari 2023 09:43:

[...]

Oké, maar die zwemmen allemaal de andere kant op ;-)

Valt me trouwens op hoe (relatief) weinig animo er lijkt te zijn voor die 3.0 Wonderbus, tenminste als ik het orderboek van de Q3-update vergelijk met de meest recente update (totaalorderboek voor die bus steeg van 327 naar 388 stuks in dus minimaal drie maanden tijd).

Hoeveel van die bussen zijn eigenlijk al afgeleverd aan klanten of staan ze allemaal nog (met een paar ontbrekende onderdelen) op het terrein van Ebusco??
Ik denk dat dit een terechte vraag is. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er nu geen nieuwe orders mogelijk zijn omdat er komend jaar te weinig capaciteit is en veel klanten niet jarenlang willen wachten op uitlevering (zie voorbeeld Iveco waar dit jaar al opgeleverd wordt).

Ik heb drie vragen:

- status opschaling capaciteit
- marge ontwikkeling
- status en vooruitzichten orderboek
Wervel Wind
0
Dit lijkt me een interessante markt, maar weet iemand hoe het ongeveer zit met de toekomstige omzet en winst cijfers?

ff kort door de bocht;
marketcap ebusco = 770 miljoen.
Stel ze bouwen 1000 bussen en een bus gaat voor 150k? dat maakt een omzet van 150 miljoen. winst 10%?
Dan is dit aandeel toch super duur, al helemaal als je bedenkt dat ze er voorlopig geen 1000 gaan maken?

Wat mis ik hier?
StoplossBurner
0
quote:

Wervel Wind schreef op 23 februari 2023 14:45:

Dit lijkt me een interessante markt, maar weet iemand hoe het ongeveer zit met de toekomstige omzet en winst cijfers?

ff kort door de bocht;
marketcap ebusco = 770 miljoen.
Stel ze bouwen 1000 bussen en een bus gaat voor 150k? dat maakt een omzet van 150 miljoen. winst 10%?
Dan is dit aandeel toch super duur, al helemaal als je bedenkt dat ze er voorlopig geen 1000 gaan maken?

Wat mis ik hier?
Dat een bus veel duurder dan 150k is om mee te beginnen.
MOEdig Voorwaarts
2
@WW

Die bussen doen sowieso (minimaal) iets van 400-500K per stuk als ik het goed heb onthouden, dus dat is rekenfout nummer 1. Voor de rest heb je wel een punt, het lijkt me dat er nog heel wat water door de Rijn moet stromen voor er soepeltjes 1K bussen op jaarbasis worden weggezet, tegen acceptabele marges. In het huidige renteklimaat mag je die eventueel zonnige toekomst dus nog flink disconteren.

Ik ben overigens heel benieuwd naar de toelichting op de jaarcijfers en de outlook voor het huidige jaar. De cijfers zelf zullen uiteraard bagger zijn (tekortschietende omzet, dikke verliezen). Ik snap trouwens ook dat zo'n relatief overzichtelijk bedrijf er zo lang doet om de bonnetjes op te tellen; de cijfers worden pas op 29 maart as. gepubliceerd!
Wervel Wind
0
bedankt MV!, dat geeft me weer wat inzicht. Ben ook benieuwd hoeveel cash ze straks nog hebben. Ga me er nog wat meer in verdiepen. Iveco lijkt me relatief goedkoper en heeft een veel lager risico profiel, ook omdat ze veel meer doen dan alleen (elektrische) bussen. Het bedrijf heeft wel meer schulden en het aandeel heeft onlangs al een flinke run gemaakt. Misschien dat ik ze op termijn beide ga kopen.
[verwijderd]
5
Bij het orderboek nu al wordt de rekensom 1400/262*150=800 mln omzet bij 80 mln winst is 10x de winst natuurlijk gewoon (spot)goedkoop bij een veronderstelde groei van de orderporto.

Moet het wel gaan gebeuren natuurlijk... enfin, koers kan ook zo naar de €25 terug bij wat meevallers.

Dus ik heb er 1000 gekocht. Ergste geval noem ik het mijn bijdrage aan een schonere wereld.
Picton
0
quote:

Value-eter schreef op 23 februari 2023 13:49:

Waar doe je dat? Kan ze bij de Giro niet vinden namelijk.
Als je op opties doelt, die heeft de Giro niet!....

Bij de giro kan je niet in opties handelen die in categorie D vallen. Saxo heeft ze wel!
Picton
0
quote:

MFCons schreef op 23 februari 2023 16:01:

Bij het orderboek nu al wordt de rekensom 1400/262*150=800 mln omzet bij 80 mln winst is 10x de winst natuurlijk gewoon (spot)goedkoop bij een veronderstelde groei van de orderporto.

Moet het wel gaan gebeuren natuurlijk... enfin, koers kan ook zo naar de €25 terug bij wat meevallers.

Dus ik heb er 1000 gekocht. Ergste geval noem ik het mijn bijdrage aan een schonere wereld.
Ik heb ergens gelezen dat de prijs per bus ongeveer 500 duizend bedraagt, en dan kunnen ze kiezen of ze er een Ebusco laadstation bij willen bestellen.
En wat marge betreft ik geloof dat ze op iets van 30% doelen! Onderhoud verzorgt Ebusco ook als de afnemer dat wil en daarvoor rekent Ebusco dan iets van 15000 per jaar!

Kan niet meer vinden waar ik dat gelezen heb helaas!
Drs P.
0
quote:

Wervel Wind schreef op 23 februari 2023 16:01:

bedankt MV!, dat geeft me weer wat inzicht. Ben ook benieuwd hoeveel cash ze straks nog hebben. Ga me er nog wat meer in verdiepen. Iveco lijkt me relatief goedkoper en heeft een veel lager risico profiel, ook omdat ze veel meer doen dan alleen (elektrische) bussen. Het bedrijf heeft wel meer schulden en het aandeel heeft onlangs al een flinke run gemaakt. Misschien dat ik ze op termijn beide ga kopen.
een bedrijf als Iveco heeft de ballast van enorme productie capaciteit/investeringen in een "fossiele vloot", waar een Ebusco met een green field scenario deze ballast niet heeft en ook nog eens een beter, lichter etc product heeft met de 3.0.
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 2,552
Verschil -0,086 (-3,26%)
Hoog 2,660
Laag 2,552
Volume 158.955
Volume gemiddeld 333.617
Volume gisteren 59.377