Ebusco « Terug naar discussie overzicht

Ebusco 2023, It giet oan.

8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Horse power
0
Rem op groei is helaas de procuctie capiciteit. Die zal echt sneller omhoog moeten. De staat van de franse locatie is voor mij niet zo positief. Deze zal dit jaar nog maar zeer beperkt bijdragen. Oreder boek groei is dus gelimiteerd door de groei van de capaciteit. Het gaat gewoon te langzaam. Jammer want het is een top product.
Waardezoeker 1<>3 jaar
2
Geheel eens met forse power, denk ook dat capaciteit het voornaamste issue is. Er komen hoogst waarschijnlijk heel wat gekwalificeerde technische mensen vrij bij VDL in Born … ook zuiden land…. Kan dhr van der Leegte niet een mogelijke productiesamenwerking onderzoeken met de zuidelijke auto industrie?
—> ebusco
—> Light year
Uiteraard is Born veel te groot opgezet, en is een bus of zonne auto niet zomaar te produceren op die lijnen maar toch…. Is het de locatie niet, wellicht dan op zijn minst gekwalificeerde vaklieden om elders op te schalen? (Venlo)?
Ruval
1
quote:

Horse power schreef op 9 april 2023 13:44:

Rem op groei is helaas de procuctie capiciteit. Die zal echt sneller omhoog moeten. De staat van de franse locatie is voor mij niet zo positief. Deze zal dit jaar nog maar zeer beperkt bijdragen. Oreder boek groei is dus gelimiteerd door de groei van de capaciteit. Het gaat gewoon te langzaam. Jammer want het is een top product.
Er vinden momenteel gesprekken plaats met mogelijke assemblage bedrijven. Dit kan een boost geven aan opvoeren productie …
Waardezoeker 1<>3 jaar
1
lnkd.in/gfTkZsKx

Interessant Rabobank onderzoek naar ontwikkeling elektrische bussenmarkt in Europa.

Kansen zijn reuze….
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

maarten030 schreef op 6 april 2023 09:55:

[...]

2.2 produceren ze niet zelf. Daar zou het mee te maken kunnen hebben. Maar Pinokkio Bijvelds kan wellicht ook geprobeerd hebben alles mooier te schetsen in de hoop op hogere koersen om een emissie te kunnen doen.
Er zullen inderdaad aardig wat van die 2.2's in de mix zitten, maar hoeveel? Is daar iets over gezegd tijdens de cc nav de jaarcijfers?

Ik had zelf wat vragen opgesteld en aan IR voorgelegd:

1) Zijn er inmiddels patenten toegekend en zo ja, waarvoor.
2) Ten tijde van de overname van Pondus is een groot gedeelte van de overnamesom als goodwill en niet als "immateriele activa" geboekt. Kan ik hieruit afleiden dat aan ontwikkelde technieken niet veel waarde mag worden toebedicht of heeft dit te maken met strenge boekhoudregels/ingrijpen van de accountant??
3) In uw outlook 2023 rept u over 550-600 bussen die aan de omzet zullen bijdragen. Kunt u enige nadere duiding geven hoe de mix zal zijn (verhouding 2.2 vs 3.0 bussen).
4) Uw guidance over opschalen van productie lijkt met de tijd te veranderen. Kunt u mij aangeven of inmiddels een consistente output van één complete 3.0 bus per dag wordt gehaald? Zo niet, wanneer is dit vermoedelijk wel het geval en wanneer zal dit zijn opgeschaald tot een consistente productie van twee bussen per dag?

Wacht inmiddels al een paar dagen op antwoord. Heb de tactiek van elke dag opnieuw versturen maar weer boven gehaald. Ben benieuwd of ik ooit iets van ze zal vernemen...
keffertje
3
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 10 april 2023 08:34:

[...]

Er zullen inderdaad aardig wat van die 2.2's in de mix zitten, maar hoeveel? Is daar iets over gezegd tijdens de cc nav de jaarcijfers?

Ik had zelf wat vragen opgesteld en aan IR voorgelegd:

1) Zijn er inmiddels patenten toegekend en zo ja, waarvoor.
2) Ten tijde van de overname van Pondus is een groot gedeelte van de overnamesom als goodwill en niet als "immateriele activa" geboekt. Kan ik hieruit afleiden dat aan ontwikkelde technieken niet veel waarde mag worden toebedicht of heeft dit te maken met strenge boekhoudregels/ingrijpen van de accountant??
3) In uw outlook 2023 rept u over 550-600 bussen die aan de omzet zullen bijdragen. Kunt u enige nadere duiding geven hoe de mix zal zijn (verhouding 2.2 vs 3.0 bussen).
4) Uw guidance over opschalen van productie lijkt met de tijd te veranderen. Kunt u mij aangeven of inmiddels een consistente output van één complete 3.0 bus per dag wordt gehaald? Zo niet, wanneer is dit vermoedelijk wel het geval en wanneer zal dit zijn opgeschaald tot een consistente productie van twee bussen per dag?

Wacht inmiddels al een paar dagen op antwoord. Heb de tactiek van elke dag opnieuw versturen maar weer boven gehaald. Ben benieuwd of ik ooit iets van ze zal vernemen...
1. Denk dat je nooit inhoudelijk reactie krijgt, want dan geven ze je koersgevoelige info. Je kunt vragen of ze daar in een (volgend) persbericht aandacht aan willen schenken
2. Goodwill is een immaterieel actief, dus je vraag 2 snap ik niet.
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

keffertje schreef op 10 april 2023 08:51:

[...]

1. Denk dat je nooit inhoudelijk reactie krijgt, want dan geven ze je koersgevoelige info. Je kunt vragen of ze daar in een (volgend) persbericht aandacht aan willen schenken
2. Goodwill is een immaterieel actief, dus je vraag 2 snap ik niet.
In de prospectus stond dat er enkele cq. diverse patenten "pending" waren en dat daar spoedig uitsluitsel over zou komen (voor eind 2021 als ik het me goed herinner). In de huidige folder van de 3.0 die Drs. P me eerder reply-de staat kortweg "gepatenteerd". Ik heb echter de mededeling over de definitieve toekenning gemist. Ging volgens mij over de manier waarop bodem en zijkant met elkaar verbonden worden. Lijkt me geen koersgevoelige*), maar wel "need-to-know" info, aangezien wel of niet "gratis" kunnen kopieren door concurrenten "make-or-break" is m.b.t. de beleggingscase.

Er is een verschil tussen goodwill en immaterieel actief; bij laatstgenoemde plak je bijvoorbeeld een prijs op "in-house" of extern ingekochte "know-how", vermoedelijk op basis van nogal wat arbitraire aannames. Goodwill is wat je uiteindelijk overhoudt als verschil tussen betaalde prijs en geidentificeerde activa, w.o. dus immateriele activa. Ik vond het namelijk opvallend dat bij de overname van Pondus zo weinig immaterieel activa werden toegekend en (daarmee) zo'n groot gedeelte aan goodwill overbleef.

Het lijken me allemaal legitieme vragen, waarbij een gedeelte (mix 2.2/3.0, productiecapaciteit) wellicht tijdens de cc al aan de orde zijn gekomen. Heb echter geen zin of tijd om 45 (?) minuten lang de webcast terug te luisteren. Daarnaast zal die webcast toch niet al mijn vragen beantwoorden, vandaar mijn mailtje aan IR.

*) Toekenning van het patent/de patenten werd in de prospectus min of meer weggezet als formaliteit. Je zou er dus vanuit mogen gaan dat deze zijn toegekend en er (daarom) geen verdere mededeling over is gedaan. Als ze (nog) niet zijn toegekend is dat wel nuttige info die mijns inziens met beleggers zou moeten worden gedeeld. Ik ga echter uit van de aanname dat ze definitief zijn toegekend, maar wil dit wel graag zeker weten.
Value-eter
1
quote:

keffertje schreef op 10 april 2023 08:51:

[...]

1. Denk dat je nooit inhoudelijk reactie krijgt, want dan geven ze je koersgevoelige info. Je kunt vragen of ze daar in een (volgend) persbericht aandacht aan willen schenken
2. Goodwill is een immaterieel actief, dus je vraag 2 snap ik niet.
2 zit wel iets ingewikkelder in elkaar. Bij een overname moet de koopprijs zoveel mogelijk worden uitgesplitst naar de meer of minderwaarde van de gekochte activa. De rest is goodwill. Als de hele koopsom wordt betaald voor het eigen vermogen en de techniek heb je geen goodwill vanuit de overname. Je zou dus relatief vele overige Imva veronderstellen en (bijna) geen goodwill.

Bovenstaande los van feit dat goodwill inderdaad ook Imva is, maar deze verwerkingswijze kan dus zeker wel aanwijzingen geven. Vindt het wel een goede vraag om te stellen, al denk ik dat het antwoord eerder vanuit het jaarverslag 2022 gaat blijken dan vanuit antwoorden vanuit IR. Het is nogal technisch namelijk.

Ken genoeg accountants die bovenstaande beperkt weten. Ik houdt mij regelmatig bezig met de boekhoudkundige verwerking van overnames, dan zie bovenstaande terug.
Drs P.
2
quote:

Waardezoeker 1<>3 jaar schreef op 9 april 2023 23:29:

lnkd.in/gfTkZsKx

Interessant Rabobank onderzoek naar ontwikkeling elektrische bussenmarkt in Europa.

Kansen zijn reuze….
precies wederom een bevestiging van de enorme groeimarkt voor oa. Ebusco met hun 3.0 innovatie. Elk goed nieuws mbt. hun productie uitbreiding en het winnen van tenders + ontwikkelingen rondom ZES zal het aandeel weer naar de 20+ brengen, maar dan moeten ze wel leveren en regelmatig hun progressie met de markt communiceren.
maarten030
0
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 10 april 2023 08:34:

[...]

Er zullen inderdaad aardig wat van die 2.2's in de mix zitten, maar hoeveel? Is daar iets over gezegd tijdens de cc nav de jaarcijfers?

Ik had zelf wat vragen opgesteld en aan IR voorgelegd:

1) Zijn er inmiddels patenten toegekend en zo ja, waarvoor.
2) Ten tijde van de overname van Pondus is een groot gedeelte van de overnamesom als goodwill en niet als "immateriele activa" geboekt. Kan ik hieruit afleiden dat aan ontwikkelde technieken niet veel waarde mag worden toebedicht of heeft dit te maken met strenge boekhoudregels/ingrijpen van de accountant??
3) In uw outlook 2023 rept u over 550-600 bussen die aan de omzet zullen bijdragen. Kunt u enige nadere duiding geven hoe de mix zal zijn (verhouding 2.2 vs 3.0 bussen).
4) Uw guidance over opschalen van productie lijkt met de tijd te veranderen. Kunt u mij aangeven of inmiddels een consistente output van één complete 3.0 bus per dag wordt gehaald? Zo niet, wanneer is dit vermoedelijk wel het geval en wanneer zal dit zijn opgeschaald tot een consistente productie van twee bussen per dag?

Wacht inmiddels al een paar dagen op antwoord. Heb de tactiek van elke dag opnieuw versturen maar weer boven gehaald. Ben benieuwd of ik ooit iets van ze zal vernemen...
Al een paar dagen tijdens Pasen met goede vrijdag ook nog? Arme jongen
Han 2
1
Goed artikel Rabo, dus veel concurrentie, geen moat.....short valt mee, het koersverloop niet, en goede vragen, juist met Pasen.
MOEdig Voorwaarts
0
quote:

maarten030 schreef op 10 april 2023 17:19:

[...]

Al een paar dagen tijdens Pasen met goede vrijdag ook nog? Arme jongen
Tijdens Pasen heb ik me rustig gehouden.

Komt goed hoor; geen antwoord is ook een antwoord zullen we maar zeggen.

Misschien als ik een keer niet kan slapen dat ik de webcast terugluister.

Disclaimer:
Geen positie en zonder antwoorden neem ik ook geen positie in.
[verwijderd]
2
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 april 2023 09:49:

[...]

Tijdens Pasen heb ik me rustig gehouden.

Komt goed hoor; geen antwoord is ook een antwoord zullen we maar zeggen.

Misschien als ik een keer niet kan slapen dat ik de webcast terugluister.

Disclaimer:
Geen positie en zonder antwoorden neem ik ook geen positie in.
MOE wordt ik van deze posts. Niet eens een positie.
MOEdig Voorwaarts
1
quote:

MFCons schreef op 23 februari 2023 14:26:

De koersen van nu zijn acceptabel. Ik ben aan boord :)
Beter goed je huiswerk maken dan binnen zeven weken tegen meer dan 25% verlies aankijken zeg ik dan ;-)
jan6307
1
Ik zou maar eens goed kijken naar de oplopende koers en grotere kooporders.

Echt vertrouwen in Ebusco, van de grotere investeerders, veel succes.

Koers €9.455/ +€0.265 / +2.88%
Alfie Solomons
2
Eens! Alleen jammer dat ik dat vertrouwen al had toen de koers op 16€ stond. Terug kunnen brengen naar 13... maar nog een hele lange rit te gaan.

quote:

jan6307 schreef op 11 april 2023 11:52:

Ik zou maar eens goed kijken naar de oplopende koers en grotere kooporders.

Echt vertrouwen in Ebusco, van de grotere investeerders, veel succes.

Koers €9.455/ +€0.265 / +2.88%
maarten030
1
Countdown: nog 1814 dagen tot 29 maart 2028. Dan weten we definitief of de 3000 bussen zijn gehaald. HODL
[verwijderd]
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 april 2023 11:12:

[...]

Beter goed je huiswerk maken dan binnen zeven weken tegen meer dan 25% verlies aankijken zeg ik dan ;-)
Mijn rendement dit jaar over de hele porto is 23% YTD.

Nu jij weer.
maarten030
1
quote:

MOEdig Voorwaarts schreef op 11 april 2023 11:12:

[...]

Beter goed je huiswerk maken dan binnen zeven weken tegen meer dan 25% verlies aankijken zeg ik dan ;-)
Ik vind de vragen die je stelt wel goed. Ook om dat richting IR te sturen.

Persoonlijk vraag ik me wel af of je überhaupt een positie overweegt of dat je gewoon in fora aandacht vraagt om beleggers de les te lezen. Lijkt erop dat je in fora gaat zitten bij aandelen die afgestraft zijn en dan net gaat doen dat beleggers in die aandelen beter onderzoek hadden moeten doen o.i.d.

-25% in een aandeel als Ebusco stelt niks voor. Als je positie klein houd tenminste. En dat raad ik wel aan bij aandelen als Ebusco. Of het gaat helemaal niks worden of minimaal X7-8. Dus een grote positie is helemaal niet nodig.
[verwijderd]
0
quote:

maarten030 schreef op 11 april 2023 14:36:

[...]

Ik vind de vragen die je stelt wel goed. Ook om dat richting IR te sturen.

Persoonlijk vraag ik me wel af of je überhaupt een positie overweegt of dat je gewoon in fora aandacht vraagt om beleggers de les te lezen. Lijkt erop dat je in fora gaat zitten bij aandelen die afgestraft zijn en dan net gaat doen dat beleggers in die aandelen beter onderzoek hadden moeten doen o.i.d.

-25% in een aandeel als Ebusco stelt niks voor. Als je positie klein houd tenminste. En dat raad ik wel aan bij aandelen als Ebusco. Of het gaat helemaal niks worden of minimaal X7-8. Dus een grote positie is helemaal niet nodig.
Wie gaat all-in Ebusco. Dat is belachelijk. Ik heb overigens wat gekocht rond €9. Met een -6% maak ik mij echt geen zorgen :)
8.137 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 ... 403 404 405 406 407 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 24 apr 2024 12:12
Koers 2,652
Verschil -0,002 (-0,08%)
Hoog 2,680
Laag 2,628
Volume 35.950
Volume gemiddeld 335.294
Volume gisteren 97.562