Stellantis « Terug naar discussie overzicht

Forum Stellantis geopend

426 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Endless
1
quote:

objectief schreef op 2 juni 2023 10:12:

Het sentiment voor elektrische auto's is gedaald o.a. particulieren haken af vanwege de hogere kosten voor stroom/oplading.
Bovendien heeft Stellantis een fabriek in de V.S. wegens verliesgevende productie moeten sluiten; de koers is daarom terecht gedaald.
Vanaf 2030 mogen er volgens mij geen benzine auto gefabriceerd worden dus zullen ook particulieren toch moeten gaan kijken naar elektrisch De laadpalen zullen erbij komen , met de nieuwe batterijen kan wat heel belangrijk de range groter worden en benzine verkooppunten zullen dan ook dalen na 2030 is mijn gedachten. Van die fabriek in de VS weet ik niet maar als verliesgevend terechte beslissing om dit af te stoten.
Bulletje Rozenwater
0
quote:

objectief schreef op 2 juni 2023 10:12:

Het sentiment voor elektrische auto's is gedaald o.a. particulieren haken af vanwege de hogere kosten voor stroom/oplading.
Bovendien heeft Stellantis een fabriek in de V.S. wegens verliesgevende productie moeten sluiten; de koers is daarom terecht gedaald.
Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel. Op het hoogtepunt van de energie crisis was het inderdaad zo dat elektrisch rijden even duurder was dan fossiel, maar dan met name bij publieke laadpalen, met name omdat de overheid vaak lokaal monopolies heeft gecreëerd voor laadpalen (bv Allego). Ook zijn de onderhoudskosten lager en kan een elektrische auto, beetje afhankelijk van het accutype, veel langer mee gaan dan fossiele. En als er wat mee is kan het onderdeel vaak tegen economische kosten vervangen worden. Er is een tesla die 1000.000 km gehaald heeft (met een behoorlijk aantal vervangen onderdelen, maar wel een ouder minder betrouwbaar type dan wat tegenwoordig de norm is.)

Er zijn maar 3 situaties waarvoor een EV geen nobrainer is:
-regelmatig zakelijk gebruik met afstanden >300km, dan gaat de extra reistijd een rol spelen
-geen eenvoudige mogelijkheid om in de buurt van de startlocatie te laden (buitenland, geen eigen oprit of onvoldoende beschikbare laadpalen en/of te dure publieke laadpalen.)
-vakantie met caravan, dan moet je +/- elk uur bijladen.

Of je moet emotioneel graag een benzine auto willen rijden maar dit is een beetje irrationeel, denk dat 99% van de mensen snel om is (meer snelheid/acceleratie, minder vibraties).
objectief
0
quote:

Bulletje Rozenwater schreef op 2 juni 2023 10:45:

[...]

Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel.
Emotioneel kies ik voor elektrisch rijden, maar helaas moet ik vanwege het geld een andere keuze maken.
Maar je mag me wel van het tegendeel overtuigen.
florida_tower
0
quote:

objectief schreef op 2 juni 2023 10:53:

[...]

Emotioneel kies ik voor elektrisch rijden, maar helaas moet ik vanwege het geld een andere keuze maken.
Maar je mag me wel van het tegendeel overtuigen.
Kijk naar de hele levensduur.
Per kilometer is het goedkoper, het onderhoud is goedkoper, de belasting is lager, je krijgt aanschafsubsidie en de restwaarde zal hoger zijn. Alleen de aanschafprijs van elektrisch is (nog) hoger.
'belegger''
3
Gisteren heeft Stellantis aangekondigd te starten met de tweede tranche van €500 miljoen binnen het huidige aandeleninkoopprogramma van €1,5 miljard. De eerste tranche van €500 miljoen liep van 17 maart t/m 17 mei dit jaar.

www.stellantis.com/en/investors/stock...
www.stellantis.com/en/news/press-rele...
GoedeDag
0
quote:

Bulletje Rozenwater schreef op 2 juni 2023 10:45:

[...]

Dit is onzin, elektrisch rijden is veel goedkoper dan fossiel. Op het hoogtepunt van de energie crisis was het inderdaad zo dat elektrisch rijden even duurder was dan fossiel, maar dan met name bij publieke laadpalen, met name omdat de overheid vaak lokaal monopolies heeft gecreëerd voor laadpalen (bv Allego). Ook zijn de onderhoudskosten lager en kan een elektrische auto, beetje afhankelijk van het accutype, veel langer mee gaan dan fossiele. En als er wat mee is kan het onderdeel vaak tegen economische kosten vervangen worden. Er is een tesla die 1000.000 km gehaald heeft (met een behoorlijk aantal vervangen onderdelen, maar wel een ouder minder betrouwbaar type dan wat tegenwoordig de norm is.)

Er zijn maar 3 situaties waarvoor een EV geen nobrainer is:
-regelmatig zakelijk gebruik met afstanden >300km, dan gaat de extra reistijd een rol spelen
-geen eenvoudige mogelijkheid om in de buurt van de startlocatie te laden (buitenland, geen eigen oprit of onvoldoende beschikbare laadpalen en/of te dure publieke laadpalen.)
-vakantie met caravan, dan moet je +/- elk uur bijladen.

Of je moet emotioneel graag een benzine auto willen rijden maar dit is een beetje irrationeel, denk dat 99% van de mensen snel om is (meer snelheid/acceleratie, minder vibraties).
Elektrisch rijden vergt een veel hogere startkost dan de andere. Met de rente die hoger en hoger oploopt dankzij de ECB wordt voor zoiets lenen nog duurder.

Ben wat (Belgische) configurators gaan checken voor getallen.

Mercedes, Volkswagen en Audi allemaal tussen de 10 000 € en 15 000 € verschil in kost tussen hun cheapste elektrische (+ plug-in) uitvoeringen vs diesel of benzine.
Dit zijn wel eerder de duurde varianten dus ben voor wat goedkopere merken gaan zien ook.

Toyota verschil was maar rond 6000 € tot 8000 €.
Hyundai 17 000 € verschil bij goedkoopste elektrisch model (KONA Hybrid 32 249 € vs i10 15 549 €, i20 17 549 EURO, Bayon 20 099 €, ... ). Deze verbaasde mij eigenlijk, had kleiner verschil verwacht.
Skoda: cheapste Enyaq 46 695 € vs Fabia 16 535 €, kamia 20 995 €, scala 20 995 €, Octavia combi 26 995 €. Ook gigantische verschillen. Ik vond niks cheaper dan elektrische Enyaq bij Skoda.
Peugeot
208 diesel versie 23 268,7 €, benzine 21 263,1 € en elektrisch 36 829,2 €
308 diesel versie 32 665,4 €, benzine 28 660,6 € en als plug-in ybrid 41 661,3 €
3008 diesel versie 44 645,4 €, benzine 40 226,2 €, plug-in hybrid 55 435,1 € en vreemd genoeg wel hybrid 136 e-DSC6 e-DSC6 44 317,2 € ( mild hybrid ).
Renault Clio diesel versie 23 950 €, benzine 21 750 €, full hybrid 26 250 € ( Heb techno uitvoering gekozen hier omdat die alledrie motorisatie versies had. Equilibre is goedkoper met 19 100 € maar is enkel in benzine te verkrijgen)

Natuurlijk komt er nog Belasting op de inverkeerstelling bovenop voor non EVs. Bij de duurdere merken is het verschil groot en zelfs bij wat goedkopere merken eerlijk gezegd ook. Je kan als je goed zoekt wel EV vinden die min of meer rond zelfde prijzen als diesel en benzine auto zit. Of die dan de moeite waard is door bv kleine batterij uitvoering heb ik niet naar gekeken, puur prijs. Ik heb ook niet alle modellen bezien van deze merken, sommige sites waren handiger in gebruik dan andere voor snelle vergelijkingen qua prijs.

Al bij al zijn EVs in aanschaf nog behoorlijk wat duurder in aankoop zie ik vooral. Tel daar nog is hogere rente voor autolening bij en ik zie wel waarom EVs bij particulieren te duur zijn voorlopig. Ikzelf rij met plug-in hybrid van het werk, als ik hem zelf had moeten aanschaffen dan had ik zeker geen plug-in/elektrische genomen vanwille de veel hogere prijs. Ik rij ook wel minstens maandelijks 2x 700km dus voor mij was full electric zowiezo lastig.
GoedeDag
0
Even kort on topic ook nog: de waardering van stellantis is echt wel heel laag. Is dit enkel omdat er in H2 2023 een recessie verwacht wordt en dat de auto industrie geen goed gaat doen of mis ik iets?
Altijd
1
quote:

GoedeDag schreef op 26 juni 2023 22:26:

Even kort on topic ook nog: de waardering van stellantis is echt wel heel laag. Is dit enkel omdat er in H2 2023 een recessie verwacht wordt en dat de auto industrie geen goed gaat doen of mis ik iets?
Ik denk dat dat het wel is; men rijdt makkelijk nog even door met een oudere auto bij een recessie; hoewel de gemiddelde leeftijd in NL al 12 jaar zou zijn. Samen met de onvoorspelbaarheid qua marktaandeel ten opzichte van Chinese merken/Tesla. En misschien omdat als EV's aan marktaandeel winnen dit ten koste gaat van onderhoud/service. Veel redenen, maar deze K/W is wel erg risk-off.
GoedeDag
0
Denk dat ik dan voorlopig even afwacht. Als de recessie dan materialiseert in 2de deel van dit jaar dan kan er waarschijnlijk nog af van de koers, hoe laag die nu ook al is.
objectief
0
quote:

Cherry schreef op 27 juni 2023 13:41:

Op welke beurs kun je dit aandeel het beste kopen?
Dat is een persoonlijke kwestie: de mogelijkheden bij je broker, de transactiekosten, de beursbelasting, de teruggaafregeling van het dividend e.a.
'belegger''
0
quote:

objectief schreef op 27 juni 2023 14:53:

de teruggaafregeling van het dividend
Dat verschilt niet per beurs.
Instapmoment
0
Het gaat enorm hard vandaag voor Stellantis-begrippen, maar eigenlijk kan ik geen nieuws, koersdoelen of andere triggers vinden. Iemand?
Uppertje
1
Renault heeft zijn winstverwachting omhoog bijgesteld. De autoverkopen zijn in Europa ook toegenomen. Waar men eerder een afname ivm een recessie verwachten. Of deze groei ook bij Stellantis is te zien, is afwachten op de cijfers, 27 Juli.
Daarnaast is natuurlijk de k/w verhouding erg laag, en zorgt het aandelen inkoopprogramma ook voor een waarde toevoeging.
Dit blijven natuurlijk wel mijn gedachtes
Endless
0
quote:

Uppertje schreef op 29 juni 2023 13:24:

Renault heeft zijn winstverwachting omhoog bijgesteld. De autoverkopen zijn in Europa ook toegenomen. Waar men eerder een afname ivm een recessie verwachten. Of deze groei ook bij Stellantis is te zien, is afwachten op de cijfers, 27 Juli.
Daarnaast is natuurlijk de k/w verhouding erg laag, en zorgt het aandelen inkoopprogramma ook voor een waarde toevoeging.
Dit blijven natuurlijk wel mijn gedachtes
Exact mijn redenatie
Uppertje
0
Om dit forum wat extra leven in te blazen, wat zijn jullie verwachtingen bij cijfers Q2? Natuurlijk is dit speculatief maar de een ziet weer wat anders dan de ander. Hopelijk kunnen we elkaar verrijken met deze kennis.
N audio
0
Wanneer andere merken nu een verbetering laten zien, is het niet onlogisch dat deze trend ook Stellantis treft.
Wel zag ik dat vooral Fiat bij de laatste cijfers te kampen had van een behoorlijk afnemende vraag, dus dat zal mogelijk nog niet anders zijn bij Q2. Echter de waardering hier is nog steeds laag. Ik heb een beetje spijt dat ik bij de laatste dip niet wat meer heb bijgekocht. Ach, luxeprobleem.
426 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:35
Koers 22,905
Verschil -0,375 (-1,61%)
Hoog 23,575
Laag 22,765
Volume 2.433.301
Volume gemiddeld 2.369.266
Volume gisteren 2.220.753