Ballast Nedam « Terug naar discussie overzicht

Ballast Nedam benaderd voor overname

2.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 130 131 132 133 134 » | Laatste
aex-er
0
Nog even het stukje van 7-01-2015 uit de Cobouw...Daar worden de scenario's geschetst.

Kan Ballast Nedam het vege lijf nog redden?
Grootbedrijf | Laatst gewijzigd:07-01-2015 08:57 | Joost Zwaga | 5

Den Haag - Hoe gaat het verder met Ballast Nedam? Kan de wankelende aannemer uit Nieuwegein het vege lijf nog redden of is een overname dan wel fusie toch de meest logische stap? Vijf scenario’s op een rij.
Scenario 1: Overname door Nederlandse branchegenoot
Voor een overname is een overnemende partij nodig. Daar ligt meteen een groot probleem: wie wil Ballast Nedam kopen op een moment dat de Nederlandse bouwmarkt gebukt gaat onder enorme overcapaciteit? Grote bouwers als BAM, Heijmans, VolkerWessels en Strukton hebben momenteel meer belang bij een concurrent minder dan bij het kopen van nog meer productiecapaciteit.

Voor veel van de Nederlandse bouwbedrijven geldt bovendien dat ze zelf de nodige financiële problemen kennen. Die zijn misschien niet zo groot als die van Ballast Nedam, maar maken een investering van tussen de 75 en 100 miljoen – hetgeen Ballast Nedam volgens analisten moet kosten – niet waarschijnlijk.

Blijven over de middelgrote bouwers met ambitie. Middels een overname van Ballast Nedam kunnen zij zich één klap en op een relatief goedkope wijze, een positie in de Nederlandse bouwtop bemachtigen. Hurks wordt in dat verband veel genoemd. Dat is niet verwonderlijk: de Brabantse aannemer kocht afgelopen jaren al een belang van 18 procent in Ballast Nedam bijelkaar. Bij een verkoop van het Nieuwegeinse bouwconcern aan een ander zal Hurks er, gezien de huidige beurskoers, flink bij inschieten. Misschien is het voor het bedrijf daarom lucratiever om Ballast Nedam helemaal in te lijven, al dan niet met hulp van een investeringsmaatschappij.

Scenario 2: Overname door een buitenlandse partij
Ballast Nedam maakte vlak voor de jaarwisseling bekend dat ze door binnenlandse én buitenlandse partijen is benaderd om de mogelijkheden van een fusie of overname te verkennen. Gaat het om buitenlandse bouwers dan ligt Strabag het meest voor de hand. De Oostenrijks-Duitse bouwonderneming is in toenemende mate actief in ons land en aast al enige tijd op uitbreiding van zijn marktpositie. Begin vorig jaar werden de Nederlandse wegenbouwactiviteiten van Janssen de Jong ingelijfd, maar daarmee is Strabag waarschijnlijk hier nog niet uitgewinkeld. Geld lijkt geen probleem. Het concern (74.000 werknemers) boekte in 2013 een winst van 114 miljoen op een omzet van 12,5 miljard.

Voordeel voor Strabag is dat ze samen met Ballast Nedam (en Strukton) werkt aan de A15 Maasvlakte-Vaanplein, het wegenbouwproject dat kampt met torenhoge kostenoverschrijdingen - en daardoor Ballast Nedam aan het wankelen heeft gebracht. Strabag kent als bouwpartner de details van het contract en kan als geen ander de nog te lopen risico’s inschatten.

Scenario 3: Opknippen en in brokken verkopen
Onder druk van de banken verkocht Ballast Nedam afgelopen jaar enkele goed renderende onderdelen. De offshore windparktak werd overgedaan aan baggeraar Van Oord; de gasnetactiviteiten kwamen in handen van investeringsmaatschappij Bencis. Met de opbrengst kon de schuld worden teruggebracht tot ongeveer 60 miljoen. Wat over is, is een bedrijf met drieduizend werknemers, actief in bouw, vastgoed, infra en toelevering. Verliesgevend, dat wel.

Is het mogelijk om Ballast Nedam op te knippen om vervolgens de verschillende brokken te verkopen? Het kan, al zullen de banken en aandeelhouders – die momenteel de scepter zwaaien in Nieuwegein – verkoop van de onderneming in zijn totaliteit prefereren. Uit angst achter te blijven met alleen de verliesgevende onderdelen of projecten.

De financiers weten echter ook dat het aantal gegadigden sterk zal toenemen wanneer delen van Ballast Nedam in de etalage komen te staan. Boskalis zou zo maar interesse kunnen hebben in de natte aannemerij van Ballast Nedam. En bij menig regionaal bouwbedrijf valt serieuze belangstelling te verwachten in delen van de woningbouwportefeuille, zeker nu de woningmarkt zich lijkt te herstellen. Voor sterke (woningbouw-)merken van Ballast Nedam, zoals Heddes, Ursem, Bouwborg en de IQ-woning zal het weinig moeite kosten om een nieuwe eigenaar te vinden. Datzelfde geldt zelfs voor de utiliteitsbouwtak en de verliesgevende infrapoot; daar moeten kopers voor te vinden zijn. Al zal bij die laatste het A15-project – en dan vooral de toekomstige risico’s – wel roet in het eten kunnen gooien.

Scenario 4: Zelfstandig verder
De manier waarop Ballast Nedam zichzelf in de etalage heeft gezet, doet vermoeden dat het bestuur van de onderneming geen andere oplossing meer ziet om het hoofd boven water te houden. Maar wat als de procedure die de A15-aannemers tegen Rijkswaterstaat momenteel voeren, succesvol wordt afgesloten? Het kan dan zo maar zijn dat Ballast Nedam een verliespost van 100 miljoen kan doorstrepen. Dan is de bouwer er nog niet, maar de wereld ziet er wel meteen heel anders uit. Met aanvullende kostenbesparingen en met wat hulp van de banken, moet het mogelijk zijn om de zelfstandigheid overeind te houden.

Grote vraag is of Ballast Nedam de tijd krijgt om de uitkomst van de geschillenprocedure af te wachten. Een snelle afwikkeling is niet te verwachten, zo werd onlangs wel duidelijk. En zelfs als de expertcommissie, die zich over de miljoenenclaims van de bouwers buigt, op korte termijn met een uitspraak komt, staat het Rijkswaterstaat vrij om de zaak bij de rechtbank aanhangig te maken.

Scenario 5: Faillissement
Een inktzwart scenario. Een drama voor toeleveranciers, banken en medewerkers. Tenminste als ervan uit wordt gegaan dat het faillissement niet wordt gevolgd door een doorstart. Dat is, gezien de omvang van Ballast Nedam, niet erg waarschijnlijk. Het bedrijf beschikt immers over voldoende onderdelen die nog levensvatbaar zijn en heeft alleen al meer dan honderd projecten onderhanden met een aanneemsom van 1 miljoen euro of meer.

Een doorstart, in afgeslankte vorm, vereist wel de medewerking van financiers. Gezien de grote sommen geld die zij nog hebben uitstaan bij Ballast Nedam, moet dat echter geen probleem zijn.

Een faillissement zou het bouwconcern in ieder geval bevrijden van het A15-project. Aan de andere kant zadelt het Strukton en Strabag op met een extra probleem. Alle verliezen die vanaf dat moment nog worden geleden op het toch al zwaar verliesgevende werk, komen dan voor hun rekening.

In vreemde handen
Ballast Nedam kent een turbulente geschiedenis als het gaat om het aandeelhouderschap. De bouwer, die in 1969 ontstaat uit de fusie tussen Ballast en Nedam, wordt in 1987 overgenomen door British Aerospace. Het Britse concern zet de bouwonderneming zes jaar later alweer in de etalage. Boskalis toont interesse, doet ook een bod, maar haakt op het laatste moment toch af. Dat biedt Hochtief de mogelijkheid om Ballast Nedam in te lijven. Dat doen de Duitsers, samen met ING. De bank verzilvert zijn belang in 1994 als de bouwer een beursnotering krijgt. In 2004 verkoopt ook Hochtief zijn 48-procentsbelang, aan ontwikkelaar TCN en investeringsmaatschappij Wedge. Pogingen van TCN-topman Rudy Stroink om vervolgens tot een fusie te komen, mislukken. Hij verkoopt zijn aandelen Ballast Nedam daarna aan institutionele beleggers. In 2008 neemt de Hurks Bouwgroep een belang van 10 procent in de Nieuwegeinse bouwer. In de jaren daarna breidt Hurks dat belang uit tot boven de 20 procent. Vandaag de dag heeft de Brabantse bouwer nog 18 procent van de aandelen in zijn bezit.

Publicatie datum: 07-01-2015 08:57
Bedrijfsvoe

[verwijderd]
0
Dubbeltjegeenkwartje
0
[quote alias=10€ id=8438954 date=201504252320]
Sommigen vergelijken BN met Imtech. Helemaal niet terecht.
[/quote

Nou doe je het zelf ook twee keer ? ;-)]
Dubbeltjegeenkwartje
0
quote:

OPANEUS schreef op 26 april 2015 11:56:

Op 2,50 en jullie denken aan 10€,, sprookjesbos bestaat nog zo te lezen,,
Huh ..... ??? Slaap rustig verder opaneus, middag dutje ?
Die 10€ was cynisch bedoeld van 10€, wel mooi gevonden 10€ door 10€
[verwijderd]
0
Volgens een goede vriend van mij, over wie ik eerder postte, die bij BN werkt, werd het personeel dinsdag al (en weer) op de hoogte gesteld van de perikelen. Volgens hem, in zijn woorden, vinden er raadselachtige personele verschuivingen plaats. Collega's die ineens bij andere afdelingen komen te werken. Hij gaat echt uit van het opknippen van het bedrijf en hij koopt zeker geen aandelen BN, iets wat hij eerder nog wel van plan was. Ik zou toch echt asap mijn stukken verkopen nu je er nog iets voor krijgt. En ja, dan mis je een tientallen procenten stijging als bijvoorbeeld Rijkswaterstaat ineens over de brug komt. Ter overpeinzing. Geen positie meer.
me_n
0
quote:

10€ schreef op 26 april 2015 11:27:

[...]

Helemaal mee eens DZR.
Heb zojuist een AB gegeven. Dat had ik eigenlijk nooit meer verwacht.
Het zou mij niet verbazen als het al gedaan is. Meestal gaan deze dingen in stroomversnelling.
Als je het begint te beseffen is het al te laat...
Het ziet er echt heel slecht uit en men kan nu alleen maar afwachten op opening beurs. En dan..,tja..

Tuurlijk daarom staan ze nog op 2,5 en niet op 0,50 cent ;)
Ja echt een reëel scenario ( not )
Waarom zouden we maandag veel lager openen? Denk eerder stijgen.
[verwijderd]
0
nog een scenario is een surseance van betaling. De bewindvoerders kunnen dan het bedrijf splitsen en in onderdelen verkopen, en misschien zelfs nog een onderdeel als doorstart door laten gaan. Alles zonder druk van de oude betalingsverplichtingen. En mocht het mis gaan of te lang duren, zal een faillissement zo uitgesproken kunnen worden en een drukmiddel zijn om de crediteuren te dwingen een (desnoods dwang) akkoord te accepteren.
me_n
0
Geen van al deze inktzwarte scenario's hierboven gaat gebeuren.
Ballast Nedam heeft alleen tijd nodig.
Mocht iets worden toegekend dan kan BN gered zijn.

Andere onzekerheden zijn de claims op overheden. Ballast Nedam hoopt van Rijkswaterstaat een deel van het verlies op de A15 terug te krijgen. Volgens de bouwer draagt de opdrachtgever een deel van de schuld doordat de vergunningen van alle betrokken overheden niet goed op elkaar waren afgestemd. Ook tegen de Surinaamse regering heeft de bouwer een claim ingediend. Hiermee is een bedrag van $50 mln gemoeid.

Momenteel is ballast iets meer dan de surinaamse claim waard.
Dus opzich wel logisch dat we op 2,5 staan en niet op 0,5 cent.

Fijn weekend allemaal!
me_n
0
quote:

Stefan S schreef op 26 april 2015 12:51:

Volgens een goede vriend van mij, over wie ik eerder postte, die bij BN werkt, werd het personeel dinsdag al (en weer) op de hoogte gesteld van de perikelen. Volgens hem, in zijn woorden, vinden er raadselachtige personele verschuivingen plaats. Collega's die ineens bij andere afdelingen komen te werken. Hij gaat echt uit van het opknippen van het bedrijf en hij koopt zeker geen aandelen BN, iets wat hij eerder nog wel van plan was. Ik zou toch echt asap mijn stukken verkopen nu je er nog iets voor krijgt. En ja, dan mis je een tientallen procenten stijging als bijvoorbeeld Rijkswaterstaat ineens over de brug komt. Ter overpeinzing. Geen positie meer.
Bedankt dat je dit met ons wil delen Stefan.

Even hoe ik het zie.
Zou niet best zijn als er geen verschuivingen plaats vonden he;)
Wat je vriend ook zou beamen is dat er al heel veel personeel is ontslagen en weg gegaan. Logisch dat je dan gaat reorganiseren.
Dat doen ze echt niet van tevoren...
Niet om vervelend te doen maar iets is momenteel nog best veel, namelijk 2,5.
Hoe zou dat toch komen ?
[verwijderd]
0
quote:

Saralee schreef op 26 april 2015 13:09:

Geen van al deze inktzwarte scenario's hierboven gaat gebeuren.
Ballast Nedam heeft alleen tijd nodig.
Mocht iets worden toegekend dan kan BN gered zijn.

Andere onzekerheden zijn de claims op overheden. Ballast Nedam hoopt van Rijkswaterstaat een deel van het verlies op de A15 terug te krijgen. Volgens de bouwer draagt de opdrachtgever een deel van de schuld doordat de vergunningen van alle betrokken overheden niet goed op elkaar waren afgestemd. Ook tegen de Surinaamse regering heeft de bouwer een claim ingediend. Hiermee is een bedrag van $50 mln gemoeid.

Momenteel is ballast iets meer dan de surinaamse claim waard.
Dus opzich wel logisch dat we op 2,5 staan en niet op 0,5 cent.

Fijn weekend allemaal!
Als ik ooit een bericht lees dat men op zoek is naar Saralee zal ik doorgeven dat je op een andere planeet zit....kan je mij doorgeven op welke planeet? Misschien toch handig dat je met beide benen weer op de grond terecht komt.. Is maar een Idee..
me_n
0
Haha 10euro, misschien zie ik het allemaal wel te positief in.
Kan mij echt onmogelijk voorstellen dat de Nederlandse staat verantwoordelijk wil zijn voor 3000 mensen op straat. ( ongeacht of dat men te laag heeft ingeschreven) Door het beleid van de overheid schept men dit klimaat...gaat men ook de consequenties van ondervinden.

Banken gaan afschrijven op hun schulden en krijgen mogelijk een aandeel in BN
Overheid schiet te hulp door meerwerk te betalen
En met heel veel mazzel krijgt men een deel van de claim door het ICC toegewezen. Dat is mijn mening.

--------
"Maar die bereidheid lijkt beperkt. In een brief aan de Tweede Kamer schreef minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgelopen week dat zij zich ten opzichte van Ballast Nedam 'redelijk en billijk, doch zakelijk' opstelt. 'De minister tekent in de brief uit wat er zou gebeuren als Ballast Nedam failliet zou gaan. 'Dan komen de kosten voor het A15-project voor rekening van de andere partners in het consortium.' Dat consortium bestaat verder uit de bouwbedrijven Stukton en Strabag en het Britse investeringsfonds John Laing.

Voor andere projecten van Ballast Nedam zou de overheid volgens Schultz een nieuwe bouwer moeten vinden. 'Het risico voor de overheid hierbij is dat een nieuwe aanbesteding tijd en geld kost.' Zij heeft geen zin een aannemer te hulp te schieten die zijn risico's niet goed heeft ingeschat."

Bron:
www.volkskrant.nl/economie/bouwbedrij...
[verwijderd]
0
quote:

Saralee schreef op 26 april 2015 13:33:

"Maar die bereidheid lijkt beperkt. In een brief aan de Tweede Kamer schreef minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu afgelopen week dat zij zich ten opzichte van Ballast Nedam 'redelijk en billijk, doch zakelijk' opstelt.
Tsja, mevrouw was lid van de raad van commissarissen dat A-Lanes A15 overzag: gunning 14 september 2010. Mevrouw trad terug als lid per 13 okt. 2010 en werd minister. Ik heb geen artikelen gelezen die op dit aspect ingaan.

Enfin Saralee, 3000 man personeel op straat, daar is naar mijn smaak en dat van mijn vriend helemaal geen sprake van in een opknip scenario. Te allen tijde zal voorkomen worden dat de hele keten van aannemers, onderaannemers, toeleveranciers etc in elkaar dondert. Dan zou je spreken over een veelvoud aan werklozen dan die 3000. Nee dat gaat niet gebeuren. Jij als aandeelhouder moet je stevig achter de oren krabben wat er met je stukjes gaat gebeuren. Dat is de enige relevante vraag als je aandeelhouder bent. En geloof me, het rommelt echt in de organisatie. Iemand die er al zeventien jaar werkt, heeft heel wat meegemaakt aan reorganisaties, herstructureringen en wat dies meer zij. Personele wisselingen die momenteel plaatsvinden lijken voor te sorteren op voornoemd scenario, aldus mijn vriend. Ik heb er geen belang bij of jij je stukken houdt of niet. Fora dienen info deling en dat is wat ik doe. Prettige zondag.
Dubbeltjegeenkwartje
0
Mijn gevoel / hoop zegt ook dat het goed komt,
Echter zie ik door " geleerden" en dan bedoel ik niet
de posts op dit forum, toch ook wel scenario's die mij toch wel onrustig maken Saralee !
DeZwarteRidder
0
quote:

Saralee schreef op 26 april 2015 13:09:

Geen van al deze inktzwarte scenario's hierboven gaat gebeuren.
Ballast Nedam heeft alleen tijd nodig.
Mocht iets worden toegekend dan kan BN gered zijn.

Andere onzekerheden zijn de claims op overheden. Ballast Nedam hoopt van Rijkswaterstaat een deel van het verlies op de A15 terug te krijgen. Volgens de bouwer draagt de opdrachtgever een deel van de schuld doordat de vergunningen van alle betrokken overheden niet goed op elkaar waren afgestemd. Ook tegen de Surinaamse regering heeft de bouwer een claim ingediend. Hiermee is een bedrag van $50 mln gemoeid.

Momenteel is ballast iets meer dan de surinaamse claim waard.
Dus opzich wel logisch dat we op 2,5 staan en niet op 0,5 cent.

Fijn weekend allemaal!
Het is achterlijk en imbeciel dat deze 3 bouwbedrijven akkoord gegaan zijn met deze A15-opdracht.

En BN had ook kunnen weten dat ALLES in Suriname fout gaat wat er fout kan gaan. In Suriname lezen ze ook de krant, dus die doen alles om de claim te vertragen in de hoop dat BN failliet gaat.
Dubbeltjegeenkwartje
0
. In Suriname lezen ze ook de krant,
dus die doen alles om de claim te vertragen in de hoop dat BN failliet gaat.

Daar zullen de curatoren toch wel achteraan gaan dan ?
DeZwarteRidder
0
quote:

Dubbeltjegeenkwartje schreef op 26 april 2015 14:43:

Daar zullen de curatoren toch wel achteraan gaan dan ?
En wat heb jij daaraan....???

Moneyball
0
Wie van de aandeelhouders...

...weet wanneer duidelijkheid komt over de claims? (A15/Suriname)
...is in staat de (juridische) kans op toekenning in te schatten?
...heeft berekend wat (ceteris paribus) de impact van toekenning van claims is op de solvabiliteit?

Aangezien dit de enige hoop is voor een zelfstandig voortbestaan en ook voor mogelijke overnameinteresse, zou ik dit als aandeelhouder zo goed mogelijk willen inschatten.

Mijn inschatting op basis van de berichten is echter dat beide niet gaat gebeuren.

DeZwarteRidder
0
quote:

Dubbeltjegeenkwartje schreef op 26 april 2015 14:48:

En wat heeft Suriname eraan als BN failliet gaat ?
Dan hoeven ze niks te betalen, want de curators hebben geen zin om 10 jaar te procederen tegen Bouterse.
Dubbeltjegeenkwartje
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 26 april 2015 14:52:

[...]

Dan hoeven ze niks te betalen, want de curators hebben geen zin om 10 jaar te procederen tegen Bouterse.
Ohw, ken jij ze ?
Nee idd ik denk ook dat als er miljoenen
te halen zijn dat ze dat dan maar niet doen.
Je bent er tenslotte 10 jaar 24 uit per dag mee bezig
en dat voor die paar miljoen
Nee de banken kijken wel uit ! DUH.

2.672 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 ... 130 131 132 133 134 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
875,31  +8,80  +1,02%  17:22
 Germany40^ 18.131,40 +1,52%
 BEL 20 3.895,39 +0,83%
 Europe50^ 5.007,43 +1,43%
 US30^ 38.422,98 +0,45%
 Nasd100^ 17.452,80 +1,41%
 US500^ 5.064,70 +0,95%
 Japan225^ 37.861,21 +0,36%
 Gold spot 2.321,25 -0,26%
 EUR/USD 1,0698 +0,43%
 WTI 82,76 +0,87%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +27,89%
BAM +4,47%
PROSUS +3,92%
JUST EAT TAKE... +2,92%
ASMI +2,60%

Dalers

RANDSTAD NV -6,87%
Akzo Nobel -6,25%
FASTNED -4,42%
NSI -4,00%
ArcelorMittal -2,65%