Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

1e kwartaal cijfers 2015

13 Posts
voda
0
Air France-KLM boekt lager nettoverlies - Preview

AMSTERDAM (Dow Jones)--Air France-KLM rapporteert donderdag om 07.15 uur over het eerste kwartaal van 2015 een nettoverlies van EUR380 miljoen, is de gemiddelde verwachting van 20 analisten zoals het luchtvaartconcern zelf verzameld heeft op zijn website, waar het concern in diezelfde periode een jaar eerder een nettoverlies van EUR608 miljoen rapporteerde. De omzet bleef naar verwachting stabiel op EUR5,55 miljard. Het operationeel verlies bedraagt naar de verwachting van 21 analisten EUR424 miljoen na de EUR445 miljoen een jaar eerder. De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep levert momenteel forse inspanningen om de kosten te reduceren en de productiviteit op te schroeven en daarmee uiteindelijk terug te keren naar winst. .(ellen.proper@wsj.com)

Dow Jones Nieuwsdienst: +31-20-5715200; amsterdam@dowjones.com

relpinda
0
Je kunt nu nog een aardige prijs krijgen als je short gaat!!
Morgen alleen nog maar rooder, kd 6,50

lza
[verwijderd]
0
quote:

relpinda schreef op 29 april 2015 17:34:

Je kunt nu nog een aardige prijs krijgen als je short gaat!!
Morgen alleen nog maar rooder, kd 6,50

lza
slotveiling gezien? kopers zetten koers van -2.26 naar -1.33%
www.euronext.com/nl/products/equities...
Wilbar
0
Iets kleiner verlies voor Air France-KLM
Gepubliceerd op 30 apr 2015 om 07:39

PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal, traditioneel de zwakste periode van het jaar in de luchtvaart, een iets kleiner verlies geleden dan een jaar eerder. Onder de streep kwam het bedrijf 559 miljoen euro tekort, tegen 608 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2014. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag bekend.

De omzet nam met 1,8 procent toe tot 5,66 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat evenwel neer op een daling met 2,4 procent. De aanhoudende druk op de inkomsten zorgt er volgens het bedrijf voor dat de daling van de brandstofrekening zich nauwelijks vertaalt in betere resultaten. Air France-KLM leed een operationeel verlies van 417 miljoen euro, tegen 445 miljoen euro een jaar eerder.

Concrete voorspellingen voor 2015 deed Air France-KLM niet. De focus ligt op kostenbesparingen en daarover wordt nog onderhandeld met de vakbonden in zowel Frankrijk als Nederland. De nettoschuld bedroeg eind maart 5,3 miljard euro. Die moet aan het einde van dit jaar zijn verlaagd naar 4,4 miljard euro.
relpinda
0
Gaat dus allemaal HEEL moeizaam!

www.volkskrant.nl/economie/pauze-cao-...

Pauze cao-overleg ergert grondpersoneel KLM
Een pauze in het cao-overleg tussen KLM en bonden van vliegend personeel heeft de druk van de ketel gehaald. Maar het grondpersoneel baalt, want zij gingen eerder al na grote pressie akkoord.
Door: Eric Van Den Outenaar 27 april 2015, 02:00
11
In de cao-onderhandelingen tussen vliegmaatschappij KLM en het cabinepersoneel heeft een pauze van drie weken in de gesprekken de druk enigszins van de ketel gehaald. Het volgende gesprek is pas op 18 mei, zegt de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC). Ook de piloten onderhandelen voorlopig niet. Dit leidt tot ergernis bij de grondbonden, die begin deze maand al overstag gingen.

'KLM wil dolgraag een akkoord, maar we kunnen ons nu onmogelijk achter hun doelstellingen plaatsen', zegt Annette Groeneveld, bestuurder bij de VNC, die 6.000 van de 9.000 cabinemedewerkers vertegenwoordigt.
Overleg, geen akkoord
KLM moet de komende vijf jaar 750 miljoen euro snijden in haar kosten
Er is vorige week overleg geweest, maar daaruit is 'nog lang geen akkoord op hoofdlijnen', zegt Groeneveld. De onderhandelingspartijen hebben afgesproken wat langer de tijd te nemen om te zoeken naar een alternatief voor de versobering van de zogeheten werk- en rusttijdenregeling. KLM wil de tijdelijke aanpassing permanent maken. Voor de VNC is dat onbespreekbaar. 'Ze lijken ons daarin tegemoet te komen.'

De in problemen verkerende luchtvaartmaatschappij moet de komende vijf jaar 750 miljoen euro snijden in haar kosten en vraagt daarvoor offers van het personeel, zoals een terugdringing van de loonkosten met 10 procent door af te zien van loonstijgingen. Daarnaast eist de KLM dat alle werknemers 20 procent productiever worden, wat onder meer betekent dat ze vrije dagen moeten inleveren.
Geen effect
De piloten willen onder meer harde garanties over een winstdelingsregeling en aandelen in het bedrijf in ruil voor een loonoffer
Begin deze maand wist de directie onder dreiging van gedwongen ontslagen al wel de 18 duizend medewerkers op de grond tot instemming aan te zetten. Bij het overige personeel hebben deze dreigementen echter geen effect, omdat de KLM piloten, stewards en stewardessen hard nodig heeft.

Het cabinepersoneel redde de KLM onlangs juist uit de brand bij zijn drukke zomerschema door tijdelijk genoegen te nemen met minder rusttijd op de lange vluchten. Daardoor hoeft KLM tot oktober geen vluchten meer te schrappen, zegt Groeneveld: 'Ook hierdoor luistert het bedrijf meer naar onze wensen.'
Aandelen
Als de cabinemedewerkers een gunstiger cao krijgen, dreigen de bonden de onderhandelingen weer open te breken
Bij de piloten is nog geen nieuwe datum ingepland, omdat pilotenvakbond VNV de KLM nieuwe voorstellen heeft gedaan in een brief, liet de vakbond eerder weten. De piloten willen onder meer harde garanties over een winstdelingsregeling en aandelen in het bedrijf in ruil voor een loonoffer. Bij zustermaatschappij Air France hebben de piloten al aandelen. Daarnaast praten ze onder meer over het vliegen met minder piloten op bepaalde lange afstandvluchten en over versobering van de pensioenen.

'Ze moeten maar eens opschieten', vindt Dolf Polders van de grondbond CNV. Er dreigt volgens hem een tweespalt in de cao-onderhandelingen tussen het grondpersoneel aan de ene kant en het vliegend personeel anderzijds. De solidariteit is volgens hem ver te zoeken. Vakbondbestuurder Jan van den Brink van de grondbond FNV is het daarmee eens. 'De VNC vindt het leuk zich tegen de rest af te zetten.'

De bond van cabinepersoneel trekt zich weinig aan van de kritiek, zegt Groeneveld. 'Wat de grondbonden afspreken is aan hen, voor ons is het belangrijk dat er een gedegen akkoord komt.'
Gunstiger cao
De grondbonden gingen begin deze maand akkoord, maar moeten de afspraken nog wel ondertekenen. Ze willen eerst dat zowel piloten als cabinemedewerkers een akkoord sluiten. 'We blijven tot die tijd rustig op onze handen zitten', zegt Polders. Als de cabinemedewerkers een gunstiger cao krijgen, dreigen de bonden de onderhandelingen weer open te breken.

Tot kort geleden voerde de KLM de druk in de gesprekken steeds op. Zo hield het beursgenoteerde bedrijf de bonden voor dat een nieuwe cao snel nodig is, omdat het anders geen akkoord krijgt van de raad van commissarissen voor de aanschaf van nieuwe vliegtuigen. Die zijn nodig om de concurrentie aan te gaan met de populaire maatschappijen uit de golfstaten, zoals Emirates en Qatar. Of de raad van commissarissen heeft ingestemd met meer tijd is onbekend. De luchtvaartmaatschappij geeft geen commentaar.

lza
jrxs4all
0
Dramatisch slechte cijfers. Die hogere omzet is puur een valuta effect, daarvoor gecorrigeerd is de omzet flink gedaald bij meer passagiers. Ze moeten de prijzen dus steeds meer verlagen om nog passagiers te trekken.

Bovendien hebben ze weer aan aantal zaken afgeboekt buiten de verlies en winstrekening om, het eigen vermogen is van negatief 600 miljoen naar negatief 1,5 miljard gegaan. Bijna een miljard eraf dus, veel meer dan het geraporteerde verlies en ze zijn nu dik en dik technisch failliet.

En (dit voor de jankende Nederlanders die alsmaar roepen dat Air France de KLM meetrekt): Air France doet het beter dan KLM (zie pagina 12 rapport). Bovendien wordt het verschil groter, Air France doet het beter (dat wil zeggen minder slecht dan daarvoor) en bij KLM gaat het nog verder achteruit.

Een drastische en zeer snelle besparing op (loon)kosten is noodzakelijk, maar ik zie het nog niet gebeuren.

Totaal onbegrijpelijk dat voor deze brakke tent nog bijna 8 euro per aandeel wordt betaald, 10% daarvan lijkt me een veel realistische koers. Want ik denk niet dat ze het gaan redden tenzij met een emissie met een massieve verwatering.

relpinda
0
www.iex.nl/Nieuws/ANP_ANP-300415-344/...

Ach zo slecht hebben die PILOTEN (AF-KLM) het niet!

tvblik.nl/je-eigen-droomhuis/afleveri...

zou wel weten waar ik als bedrijf op zou bezuinigen:

Alles wat over de "TOP" is, alles wat NIET MEER van deze TIJD is!

- giga leasewagenpark danwel een gelijke vergoeding bij een bepaald salarisniveau!! Een salarisniveau waar je gemakkelijk zelf een klasse auto voor kan betalen! M.a.w.alleen een auto van de zaak als je die ook daadwerkelijk voor je werkuitvoering nodig hebt!

- heel(te)veel vrije/vakantiedagen en te vroege verplichte pensioenering van vliegers. m.a.w. er zullen meer vlieguren gemaakt moeten worden tegen dezelfde beloning.

Zo zijn er natuurlijk nog veel meer vb te benoemen!
Kijk zo lang de aandeelhouders een mooi dividend krijgen hoor je ze niet en mogen de bonussen er ook zijn. Maar als het zo slecht gaat in een bepaalde bedrijfstak dien je wel de tering naar de nering te zetten! Of te wel eens te gaan HERVORMEN!! iets voor de CEO's

kd 6,50

LZA
[verwijderd]
0
Als ik dit moment een bedrijf moet kiezen waar ik short op wil gaan zou het AF KLM zijn.
Nog nooit short gegaan moet eerst uitzoeken hoe dat moet via mijn broker.

Redenen

- grote (opkomende) concurrentie van bijvoorbeeld Ryan air en oostelijke kapitaalkrachtige maatschappijen.

- oude afspraken met piloten en salarissen.

- onderlinge verschillen in bestuur tussen de Franse en Nederlanders.
Frankrijk krijgt de winst nee Nederland, op tv zitten ze gebroederlijk naast elkaar maar zulke discussies kan gewoon niet.

- en last nut nog least de olieprijs die m.i. Wel weer gaat oplopen.

voor de duidelijkheid ik volg AF KLM niet maar dit zou mijn onderbouwing zijn om hier wel op short te gaan.
[verwijderd]
0
Ohja en er is geen geld voor nieuwe vliegtuigen terwijl de concurrent de grootste order voor nieuwe motoren plaatst bij Rolls Royce ooit en in de hangars 1 compleet nieuw vliegtuig aan onderdelen heeft liggen.
relpinda
0
quote:

Cashflow Quadrant schreef op 3 mei 2015 13:05:

Als ik dit moment een bedrijf moet kiezen waar ik short op wil gaan zou het AF KLM zijn.
Nog nooit short gegaan moet eerst uitzoeken hoe dat moet via mijn broker.
Is niet zo moeilijk hoor. effe googlen en je hebt een veelvoud aan info hierover. ik geef je er 2 zo van het net:

www.beginmetbeleggen.com/blog/wat-is-...

aandelenkopen.nl/termen/short-gaan/
en speur deze site maar af en bewaar hem goed. Zeer leerzaam.

Ik zelf koop heel gewoon een simple PUT optie van een aandeel. Op dat moment ben ik dus ook short.
Als de koers van het aandeel voldoende daalt stijgt mijn optieprijs en kan ik die optie dus met winst sluiten!

Zo simpel is het.

Vwb de concurrentie maatschappijen dat zijn er veel meer en al vele jaren! Er zijn meer redenen lees mijn postings maar hierover bij de div. onderwerpen.

suc6.

en LZA
relpinda
0
theloadstar.co.uk/air-france-klm-carg...

By Alex Lennane
05.08.2015 · Posted in Air, Loadstar posts FavoriteAdd to favorites
Air France KLM Cargo Martinair
Air France KLM Cargo must endure “a period of pain” to get back to profitability, according to interim executive vice-president cargo, Bram Graeber.

Noting how important cargo was to the carrier, Mr Graeber said it must win back lost volumes and cut costs: “We have to adapt. That’s the reality of the current market. Being good at cargo is essential to the airline’s survival – we need it.”

The carrier announced its poor first-quarter results at the end of April, bucking an industy trend which mostly saw a sharp spike. It suffered an operating loss of €63m, a decrease of €15m.

Mr Graeber put the loss down to exchange rates and market conditions, especially between Asia and Europe. “There is still overcapacity, and that won’t end tomorrow.”

The carrier is cutting freighter capacity fast. Three 747s were retired last winter, while five MD-11Fs will leave the fleet before the end of next winter. It will be left with two 777 freighters out of Paris and three at Schiphol, operated by Martinair. The carrier believes this will result in the full-freighter business returning to breakeven by 2017.

“The growth in cargo capacity is in bellies – We will also have dedicated freighters, although we will reduce our exposure to them,” said Mr Graeber. “I don’t particularly like that development, but it’s a realistic adaptation to the market.”

He added that shrinking Martinair was necessary. “It’s a painful adaptation process, and I can’t say it’s popular, but that’s how it has to be.”

He pointed out that the carrier would continue to be in the top five cargo airlines, with an extensive network and two strong hubs, as well as having a good track record in products, which account for 50% of its revenue.

“We have enough key ingredients to be successful – we just need to go through the pain,” he acknowledged.

Martinair’s pilot union had argued that it made financial sense to retain more freighters and have fewer redundancies, but Mr Graeber believed the money would be better spent elsewhere.

“I would prefer fewer aircraft and more investment in IT. Incremental aircraft won’t make a difference, but IT will. If you look at the winners on the forwarding side, it’s those which have invested in IT.”

The carrier has recently launched its new Accenture IT system, revealing, said Mr Graeber, its commitment to cargo.

“I am very happy that we continue to invest in these things. There have been some difficult discussions but we need to continue – the cargo business brings in revenues of €2.5bn.”

The carrier is opening a new facility at Charles de Gaulle Airport for mail and express, and hopes to capitalise on the e-commerce market. Mr Graeber, who was chief executive of the group’s low-cost carrier, Transavia, from 2010 to 2013 and continues to lead the French and Dutch budget airlines as group chief executive, noted that digitisation had been a feature of the low-cost sector for years.

“Fowarders are looking at how to adapt to it, and it will come – partly perhaps from new partners. We have to make sure we connect to whoever serves the websites. And we will have to look at the way we adapt prices and processes.

“We are at the beginning, but we are open to new ideas. We all have to do our homework.”

Mr Graeber (below) said it was important to have both innovative ideas and cargo experience for ecommerce.

“Cargo is amazingly complex. Not everyone in e-commerce understands how you ship things. We are a relatively conservative industry, but I do see a few jumps happening, such as in eAWBs.”

Air France KLM Cargo Martinair

The carrier now has 20-30% eAWB penetration, which it hopes will reach about 45% by the end of the year.

Air France KLM will need to win back lost business as well as continue with its cost-cutting programme, of 1.5% of unit costs each year for three years.

“We achieved that last year through internal efficiencies. We plan to make improvements in loads too. I can’t determine yields – but we will fight to get back loads,” said Mr Graeber.

He dismissed the claims of Lufthansa Cargo, whose new board member for products and sales, Alexis von Hoensbroech, told delegates at Air Cargo Europe this week that the carrier’s high cost base meant it could only compete by having high-quality service.

“You should forget that high service comes at high cost,” argued Mr Graeber. “You have to offer good service at a sharp price. Look at the pressure shippers have put on forwarders. Yes, some products will come at a higher cost, but I don’t believe in giving customers high prices.

“If the service is good, you’ll win the business, but it can’t be at high prices.”

He said the carrier was looking to shave costs from areas such as handling and purchasing and via “smarter processes”.

Share this:
Share
Tags: The curse of empty bellies, The e-commerce equation
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 11:51
Koers 9,822
Verschil +0,338 (+3,56%)
Hoog 9,892
Laag 9,662
Volume 738.520
Volume gemiddeld 1.783.194
Volume gisteren 1.948.038