Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

AFKLM januari 2016 start op 7,02

34 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
gerrit 69
0
Olieprijs in herstel en AFKLM gelijk fors naar beneden.
Het luchtvaartaandeel liep ook dicht tegen een weerstand aan en dan is het altijd uitkijken.!
Natuurlijk speelt ook mee dat de bonden niets in de voorgestelde groeiplannen zien.
[verwijderd]
0
quote:

gerrit 69 schreef op 28 januari 2016 16:15:

Olieprijs in herstel en AFKLM gelijk fors naar beneden.
Het luchtvaartaandeel liep ook dicht tegen een weerstand aan en dan is het altijd uitkijken.!
Natuurlijk speelt ook mee dat de bonden niets in de voorgestelde groeiplannen zien.
hallo Gerrit69,
ik zag zojuist je inbreng bij het Arcadis-forum, en nu hier. Zit je mss ook nog in fondsen waarvan de koers niet aan het kelderen is?
Wat mezelf betreft, ik zit o.a. ook nog in RDS, en die koers heeft de weg omhoog weer ingeslagen (voorzover het duurt).
gerrit 69
0
quote:

Leve de Beurs schreef op 28 januari 2016 18:47:

[...]
hallo Gerrit69,
ik zag zojuist je inbreng bij het Arcadis-forum, en nu hier. Zit je mss ook nog in fondsen waarvan de koers niet aan het kelderen is?
Wat mezelf betreft, ik zit o.a. ook nog in RDS, en die koers heeft de weg omhoog weer ingeslagen (voorzover het duurt).
Ik zit niet in AirFrance-KLM en ook niet in Arcadis, maar ik geef wel graag mijn mening en eventueel een beperkte technische analyse.
Het is min of meer mijn hobby geworden om een groot aantal aandelen bij te houden.
RDS is door de fluctuerende olieprijs een zeer bewegelijk aandeel geworden.
Jammer dat ik daar geen call-opties in durfde te kopen.
Aalberts - AMG - DSM - USG en bouwaandelen horen tot mijn favoriete portefeuille.
gerrit 69
0
www.belegger.nl/Column/171262/Luchtva...

Luchtvaartaandelen kansrijk door lage olieprijs
Door Robert Schuckink Kool op 28 jan 2016 om 09:00 | Views: 510

De koersen van aandelen zijn over een breed front omlaag gegaan. Ik snap dat de oliefondsen en olie gerelateerde waarden in koers omlaag kachelen als de olieprijs daalt. Die worden immers direct geraakt in hun inkomsten bij een lagere olieprijs. Maar als je ziet dat ook sectoren zoals voeding en financials omlaag zijn gegaan, sectoren die niet tot nauwelijks beïnvloed worden door de olieprijs, dan is dat al weer moeilijker te bevatten. Toch zijn er ook sectoren die juist profiteren van de lage olieprijs, zoals de luchtvaart. Ook daar zijn de koersen van gedaald.

Uiteraard begrijp ik wel dat in een negatief beursklimaat beleggers soms emotioneel reageren en eigenlijk alles in de uitverkoop doen. Dan zie je dus beurzen zoals recent, waarbij geen sector gespaard wordt. Maar rationeel is dat niet altijd. Als je inderdaad kijkt naar luchtvaartmaatschappijen, dan moet je erop bedacht zijn dat kerosine zo’n beetje de belangrijkste kostenpost is voor deze ondernemingen. Luchtvaartmaatschappijen spinnen dus garen bij de lage huidige olieprijzen, omdat hierdoor hun marges fors verbeteren.

Interessant momentum

Daarom is het bij de huidige lagere koersen voor beleggers nu interessant om eens naar de luchtvaartaandelen te kijken. Vooral als je weet dat er hoe dan ook sprake is van flinke groei voor de luchtvaartmarkt. De International Air Transport Association (IATA) verwacht dat de internationale luchtvaartmarkt meer dan zal verdubbelen; van circa 3,4 miljard passagiers nu naar 7,3 miljard in 2034. En als je dan weet dat analisten verwachten dat de olieprijs langdurig laag zal blijven, maakt dat luchtvaartaandelen bij de huidige koersen nog extra interessant.

Prijsvechters

Ik zou dan vooral eens kijken naar de prijsvechters, zoals het Ierse Ryanair en het Britse easyJet (I). De prijsvechters opereren in tegenstelling tot de traditionele luchtvaartmaatschappijen namelijk al jaren heel efficiënt. Prijsvechters doen wat de moderne passagier wil: goedkoop, veilig en stipt vliegen.

Van die verdubbeling van het aantal passagiers in 2034 gaan volgens analisten ook vooral de prijsvechters de vruchten plukken. Prijsvechters hebben ook beduidend minder personeel in dienst dan traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM. Dat maakt dat bij de prijsvechters het voordeel van de lage brandstofkosten nog groter is, omdat hun bedrijfsvoering dan verhoudingsgewijs nog extra goedkoper wordt.

Drie goede redenen

Ik denk dus dat je als belegger nu drie goede redenen hebt om nu met meer dan gemiddelde (koop)interesse naar deze aandelen te kijken; de lage olieprijs, de groei van de luchtvaart en de gedaalde aandelenkoersen. Waarbij ik persoonlijk de voorkeur geef aan de prijsvechters. En zoals u misschien wel van mij gewend bent het advies om te spreiden. Daarmee voorkom je dat je net in dat verkeerde aandeel zit en door spreiding optimaliseer je de kans dat je werkelijk gaat profiteren. Als laatste een aantal kanshebbers; Air Berlin, Jet Blue, Norwegian, Ryanair en Southwest (I).

- See more at: www.belegger.nl/Column/171262/Luchtva...
[verwijderd]
0
quote:

Patience schreef op 29 januari 2016 09:30:

Klote Luchtvaart Maatschapij of Keep Losing Money

hieruit maak ik op dat je veel verlies had geleden..?
Starbuck
0
Kan iemand mij vertellen waarom dit aandeel nu zo afgestraft wordt sinds gisteren? Verhaal over olie gisteren lag duidelijk genuanceerder (een akkoord tussen partijen om productie te verlagen is er zeker nog niet). Gaat het dan vooral om dat bonden niets zien in groeiplan? Lijkt mij allemaal sterk overdreven reactie en herstel zal snel optreden verwacht ik. Of zie ik iets over het hoofd?
[verwijderd]
0
quote:

Starbuck schreef op 29 januari 2016 11:34:

Kan iemand mij vertellen waarom dit aandeel nu zo afgestraft wordt sinds gisteren? Verhaal over olie gisteren lag duidelijk genuanceerder (een akkoord tussen partijen om productie te verlagen is er zeker nog niet). Gaat het dan vooral om dat bonden niets zien in groeiplan? Lijkt mij allemaal sterk overdreven reactie en herstel zal snel optreden verwacht ik. Of zie ik iets over het hoofd?
schrikreactie van duurder wordende crude
gerrit 69
0
quote:

Patience schreef op 29 januari 2016 09:30:

Klote Luchtvaart Maatschapij of Keep Losing Money
Tja, de eigenschap van AF-KLM is dat het opstijgen enkele weken duurt, maar de tussenlanding gaat binnen een dag en dat geeft de nodige turbulentie.
www.adnbeursanalyse.nl/Aandelen/33AFR...
[verwijderd]
0
Op de homepage een artikel van Arend Jan Kamp himself over Arcadis en de perikelen waarmee het fonds te kampen heeft.
[verwijderd]
0
Starbuck
0
Hahaha Gerrit - de nodige turbulentie - nou ik heb de overreactie duidelijk onderschat...ik hou de stukken maar rustig vast, leun achterover in de BC ;-) en hoop dat de turbulentie volgende week weer over gaat en we snel weer hogere regionen :-) opzoeken.
34 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:36
Koers 9,880
Verschil +0,396 (+4,18%)
Hoog 9,914
Laag 9,662
Volume 2.158.542
Volume gemiddeld 1.801.173
Volume gisteren 1.948.038