A2 tunnel in Maastricht; de optimale verbinding tussen innovatie, techniek en mens
15 december 2016
Als technologisch gedreven aannemer ben je in je element bij een project zoals de A2 tunnel in Maastricht. Een optimale verbinding van innovatie, techniek en mensen resulteerde in een unieke dubbellaagse tunnel in Maastricht. Een plan voor stad en snelweg, geschreven met een visie voor Maastricht.
2016_12 VTTI_Maastricht
Slimme installaties
De A2 tunnel is bijzonder door onder andere een ‘vliegend viaduct’, de ‘observational method’ en de ‘tweede tunnelbouwtrein’. Door slimme faseringen zoals de inzet van de ‘tweede tunnelbouwtrein’ ontstond er meer ruimte voor de ruim vijftig verschillende verkeerstechnische en tunneltechnische installaties welke nodig zijn om de tunnel dagelijks en op een veilige manier te kunnen gebruiken. De installaties zorgen voor een goede doorstroming van verkeer en zijn bedoeld om incidenten te voorkomen, te detecteren en snel en effectief te handelen bij onverwachtse gebeurtenissen, zoals autopech of een ongeval. Alle installaties samen vormen de VTTI (de Verkeers- en TunnelTechnische Installaties).
Landelijke tunnelstandaard
Een bijzonder aspect aan de tunnel is dat de verkeerstechnische en tunneltechnische installaties zijn ingebouwd volgens de landelijke tunnelstandaard 1.2. Deze standaard is ontworpen om te komen tot een eenduidige aanpak in tunnels op het gebied van installaties, bediening, calamiteiten en ICT-besturing. De tunnel in Maastricht is een van de eerste projecten waar de landelijke tunnelstandaard wordt toegepast.
“Het is echter ook de samenwerking tussen alle partijen die dit project extra uniek maakt. Vanaf het begin van het project hebben alle medewerkers, zowel aan de kant van opdrachtgever als opdrachtnemer, gewerkt aan dezelfde doelstellingen; de oplevering van de tunnel binnen de gestelde termijn en werken met oog voor de omgeving. De omgeving heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuzes die tijdens het bouwproces gemaakt zijn”
Frank Bekooij, directievoorzitter Strukton Civiel
......
Mijn commentaar: zeer succesvolle afronding van een groot (moeilijk) project.
Na de recente extra investering van Gerard Sanderink in Oranjewoud / Strukton , past bij dit bedrijf , dat er goed voorstaat, voor een belangrijk deel 'ge-derisked' is en tegenwoordig zeer behoedzaam en solide begroot, onderhand een hogere koers. De beperkte vrije verhandelbaarheid van Oranjewoud staat mijns inziens een meer marktconforme waardering in de weg; 96% Oranjewoud in handen van de door mij overigens zeer gerespecteerde grootaandeelhouder heer Sanderink, die het bedrijf zeer vakkundig en met veel passie (en eigen vermogen) door moeilijke tijden geloodst heeft.
Na het vertrek van Ballast Nedam zou de beurs eigenlijk best weer een mooie grote bouwer kunnen gebruiken. Strukton zou qua status, omvang, orderportefeuille etc. etc. dat extra bouwsector gerelateerde bedrijf kunnen worden (dan uiteraard als zelfstandige notering met een veel grotere vrije verhandelbaarheid dan nu als onderdeel van Oranjewoud). Niet onvermeld mag blijven het technologisch hoogstaande en zeer innovatieve karakter van Strukton, daar wordt ook figuurlijk flink aan de weg getimmerd. Kijk maar eens rond op hun website (en ook die van Antea Groep). Wat mij betreft zou Strukton zo de midcap in kunnen (maar ja, ik weet het, daar ga ik niet over..)