Energie « Terug naar discussie overzicht

Biomassa

251 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 | Laatste
voda
0
Volvo Launches Powerful Biogas Truck for Longer Transports

Strategic Research Institute
Published on :
9 Feb, 2023, 5:05 am

Volvo Trucks is now launching a new, stronger gas-powered truck that can run on liquified biogas. The new truck can carry out demanding, long distance transport tasks, while reducing overall CO2 emissions. Five years ago, Volvo Trucks launched its trucks that can run on liquified biogas, often called bio-LNG, which is a renewable fuel that can be produced from many types of organic waste, including food scraps. The fuel can reduce CO2 emissions by up to 100%.

The gas-powered trucks, the Volvo FH and FM are getting a new power level of 500 hp, joining the previous 420 and 460 hp engines. The gas engines also get major technical upgrades that makes them up to 4% more fuel efficient**, which together with a new 10% larger gas tank, contributes to a longer range.

The strengthened gas-powered line up fits well with Volvo Trucks three-path strategic roadmap to reach zero emissions: battery electric trucks, fuel cell trucks and combustion engines that run on renewable fuels like biogas, HVO or even green hydrogen.

Product models: Volvo FH, FM and FMX

Power levels: 420, 460 and 500 hp.

Fuel: bio-LNG (liquified biogas) or LNG. A small amount of diesel or HVO is used to ignite the gas.

Range: up to 1000 km.

Engine technology: By utilizing the diesel engine’s high efficiency, the same drivability as a diesel truck is achieved, making it possible to run with high loads and cover long distances.

The new gas powered Euro6 step E engines are up to 4% more fuel efficient** than the step D engines.

The gas engines have been completely updated and the increased efficiency is obtained by new injectors and pistons for lowered friction, together with a new turbo, variable oil pump, and Crank Case Ventilation that handles unfiltered oil.

Bio-LNG (also called LBG) is a renewable fuel that is liquid biogas (biomethane). Any organic waste can be digested to produce biogas, for example sludge from treatment plants, food waste, manure and other residual products.
voda
0
‘Superkritische watervergassing’ levert voor het eerst groengas op industriële schaal
Artikel van Redactie • Gisteren om 18:51

Voor het eerst is er, in Nederland, duurzaam gas geproduceerd op industriële schaal. De eerste 500 kubieke meters 'groengas' van de spiksplinternieuwe SCW Systems-fabriek aan de rand van Alkmaar stroomden vorige week woensdag om 18.11 uur de Alkmaarse gasleidingen in.

‘Superkritische watervergassing’ levert voor het eerst groengas op industriële schaal
© SCW Systems, Alkmaar, SCW Systems, website

SCW Systems is het geesteskind van Gerard Essing. Hij kwam zo'n 12 jaar geleden op het spoor van 'superkritische watervergassing', als potentiële technologie om gas van biologische oorsprong te maken zonder één druppel fossiel. Al puzzelend loste hij een aantal van de problemen waar de technologie - uit de jaren '70 - mee worstelde en voilà, de eerste 4 reactoren zijn een feit.

Superkritische watervergassing is een techniek waarbij allerlei soorten afval in een reactor worden gestopt. Denk aan rioolslib, etensresten, glycerine of plasticafval. In de reactor wordt het afval in water, onder zeer hoge druk (240 bar) en bij een temperatuur van 600 graden Celsius 'losgeknipt' in de verschillende losse atomen als waterstof en koolstof. Die atomen smelten vervolgens samen tot bruikbare gasmoleculen zoals methaan, waterstof en CO2. In principe kun je zelfs kerosine of diesel maken van de losse atomen.

'Groengasambities'

"Ik wilde technologie ontwikkelen die maatschappelijke impact heeft," zegt Essing in de Volkskrant.

Daar lijkt hij in geslaagd te zijn, want 'zijn' gas kan in potentie in 2030 zo'n 850.000 tot 1,5 miljoen huishoudens verwarmen. Het kan bovendien door het bestaande gasleidingennet getransporteerd worden. Op termijn zouden daarvoor 250 reactoren nodig zijn, die jaarlijks 1 miljard kuub groengas produceren. SCW wil daarvoor nieuwe fabrieken bouwen, in Delfzijl en in het zuiden van Nederland.

Gasunie, een partner van SCW, pensioenfonds PGGM en investeringsclub Invest-NL hebben al geïnvesteerd in de Alkmaarse fabriek. Ook minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) kwam op bezoek. "De techniek kan veel bijdragen aan de groengasambities van Nederland," zegt hij in de Volkskrant.

De techniek brengt twee extra voordelen met zich mee. Ook afvalstromen waar je nu eigenlijk niets mee kunt, zoals rioolslib, kunnen de reactor in. "Vroeger moest het eerst worden gedroogd en daarna verbrand. Vergeleken daarmee is dit proces ongelooflijk veel beter," zegt Berend Vreugdenhil, senior onderzoeker en vergassingspecialist bij TNO. En hoewel het op druk brengen en verwarmen van het afvalwater energie kost, "levert superkritische vergassing vijf tot twintig keer meer energie op dan erin gaat," aldus Essing.

De grootste CO2-afvanger ter wereld

Maar het tweede voordeel is nog spannender. Bij vergassing van bio-afval ontstaat CO2, uit de plantenresten die zich tijdens het vergassingsproces binden aan de vrijkomende koolstofatomen. Maar, zegt Essing, binnenkort kunnen we die vrijkomende CO2 opvangen en omzetten in een vaste stof, die als cement- en betonvervanger kan dienen. "Dan wordt de CO2-voorgoed uit de kringloop gehaald," zegt Essing. Hij wordt daarin bijgevallen door Vreugdenhil. "Met wind en zon produceer je groene stroom, maar neemt de hoeveelheid CO2 in de lucht niet af. Met deze technologie kan dat wel." Je kunt er bijvoorbeeld huizen van bouwen.

Essing straalt bij voorbaat: "Als het systeem straks volledig draait, hebben we hier de grootste CO2-afvanginstallatie ter wereld."

www.msn.com/nl-nl/gezondheid/other/su...
voda
0
Eni & PBF Energy to Build St Bernard Biorefinery in US

Strategic Research Institute
Published on :
24 Feb, 2023, 3:30 am

Eni Sustainable Mobility and PBF Energy have entered into definitive agreements to partner in a 50-50 joint venture, St. Bernard Renewables, for the biorefinery currently under construction co-located with PBF’s Chalmette Refinery in Louisiana. Upon consummation of the transaction, which is subject to customary closing conditions, including regulatory approvals, Eni Sustainable Mobility will contribute capital totaling USD 835 million plus up to additional USD 50 million that is subject to the achievement of eventual project milestones and will provide expertise in biorefining operations, supply and marketing.

The St. Bernard Renewables biorefinery startup is scheduled in the first half of 2023 and the facility is currently targeted to have processing capacity of about 1.1 million tonnes per year of raw materials, with full pretreatment capabilities. It will produce mainly HVO Diesel (Hydrotreated Vegetable Oil, commonly known as ‘renewable diesel’ in North America), with a production capacity of 306 million gallons per year. The biorefinery will use the Ecofining™ process developed by Eni in cooperation with Honeywell UOP.
voda
0
SPIE & C-Green Develop Modular Plant for Biofuel from Sewage

Strategic Research Institute
Published on :
5 Jun, 2023, 1:08 am

SPIE Netherlands, in partnership with C-Green, has embarked on an extraordinary endeavor to develop the first modular plant in the Netherlands dedicated to converting sewage sludge into biofuel. This groundbreaking system, masterfully crafted by C-Green, employs an energy-efficient process to transform wet biomass, specifically sludge, into a dry substance known as hydrochar.

Throughout the production process, each five kilograms of sludge undergoes a remarkable metamorphosis, culminating in the creation of one kilogram of hydrochar. This organic and ecologically sound end product serves as an exceptional biofuel and soil conditioner, offering a sustainable solution to environmental challenges.

During the Maintenance NEXT event, SPIE and C-Green forged a collaborative agreement to construct this innovative plant. Leveraging SPIE's engineering expertise, the system is being meticulously erected in the Netherlands under the guidance of C-Green.

Ordinarily, the decomposition process of sludge by-products generates methane gas, a greenhouse gas that possesses a staggering climate impact up to 40 times greater than carbon dioxide. Furthermore, the collection and transportation of wet sludge incur significant costs. The modular plant represents a promising resolution to these pressing concerns. By converting sludge into a dry substance, methane gas emissions are entirely mitigated, while simultaneously reducing volume, optimizing transport efficiency, and yielding cost savings.

This compact and adaptable plant, comprised of readily deployable modules, can be conveniently situated at wastewater treatment plants or pulp mills, affording the capability to process an impressive 25,000 tonnes of sludge annually. The final product can be stored on-site, enabling seamless integration within existing infrastructures while streamlining waste management operations.

In the forthcoming months, REYM Rotterdam, a prominent waste management company in the Netherlands, will initiate pilot testing of the installation. The collaboration between REYM, C-Green, SPIE, and InnoEnergy (an esteemed investor and shareholder of C-Green) was facilitated by iTanks, a renowned knowledge and innovation platform in the port-related industry.
voda
0
DHL & Formula 1 Spearhead Logistics with Biofuel-Powered Trucks

By Strategic Research Institute on Jun 12, 2023 08:30 am

In a groundbreaking move, DHL and Formula 1® have embarked on a mission to revolutionize sustainable logistics. With a shared commitment to reducing their carbon footprint, this dynamic partnership has introduced an inaugural fleet of biofuel-powered trucks, consisting of 18 cutting-edge vehicles that will serve all European Formula 1 races in 2023. By adopting HVO100 drop-in fuel (hydrotreated vegetable oil) as their energy source, each truck has the potential to achieve a remarkable minimum 60% reduction in carbon emissions compared to conventional fuels, paving the way for even greater savings.

Arjan Sissing, the Head of Global Brand Marketing at Deutsche Post DHL Group, expresses enthusiasm for the partnership's commitment to sustainability, stating, "Our shared dedication to sustainability and reducing our carbon footprint is showcased through our partnership with Formula 1. As an industry leader in green logistics, we are thrilled to introduce our inaugural fleet of trucks running on sustainable fuel this year. Through this initiative, we aim to demonstrate to our fans and customers that it is possible to bring the excitement of Formula 1 races to destinations worldwide in a sustainable manner."

The introduction of these biofuel-powered trucks by DHL represents a significant step forward in minimizing carbon emissions while ensuring optimal performance in terms of load capacity and travel distance, comparable to their diesel counterparts. Moreover, the use of biofuel offers environmental and security advantages over traditional diesel bunkering methods. With the capacity to transport up to 40 tons and cover distances of up to 3,500 kilometers per 1,000-liter tank, these trucks utilize second-generation biofuel HVO100, meeting the EN15940 standard for paraffin fuels and functioning as a drop-in fuel. By employing HVO100, Deutsche Post DHL Group adheres to the EU's Renewable Energy Directive, further solidifying their commitment to sustainability. Recognizing the significant impact of these sustainable trucks, DHL and Formula 1 have plans to expand their utilization in the years to come, as part of their ongoing efforts to minimize their environmental footprint.

Formula 1® acknowledges the instrumental role that DHL plays in delivering the races and addressing the logistical impact of a World Championship. Ellen Jones, Head of ESG at Formula 1®, affirms, "Together, we are continually seeking more sustainable solutions. Through innovations such as the biofueled trucks, we can take significant steps toward reducing carbon emissions and achieving our sustainability goal of being Net Zero by 2030. It is wonderful to see partners like DHL share the same drive and commitment to creating a more sustainable Formula 1."
voda
0
Rail Decarbonization: Maersk, Renfe & Cepsa Pioneer Biofuels

By Strategic Research Institute on Jun 12, 2023 08:22 am

Maersk, in collaboration with partners Renfe and Cepsa, is embarking on a groundbreaking endeavor to test second-generation biofuels in Spain's railway sector. The aim is to decarbonize the corridor connecting Algeciras and Madrid, presenting a sustainable route for Maersk's customers. The project entails the utilization of renewable diesel fuel on the non-electrified section between Algeciras and Cordoba, and renewable electricity on the remaining stretch to the capital.

Commencing in early July and spanning three months, the project will rely on 160 tons of second-generation biofuel supplied by Cepsa. Produced from used cooking oils at Cepsa's La Rábida Energy Park in Huelva, the biofuel will power the Renfe locomotives transporting Maersk's goods. Once in Cordoba, the journey to Madrid will continue aboard electric trains fueled by renewable energy.

This initiative is expected to cover nearly 40,000 kilometers, resulting in a reduction of over 600 tons of greenhouse gas emissions, based on UNE-EN 16258:2013 methodology. The pilot test will yield valuable technical, environmental, and economic data, offering insights into the feasibility of adopting low-GHG emission fuels as an alternative to conventional diesel in rail transport. The ultimate goal is to extend this solution to other Maersk customers in the future.

Maersk, Renfe, and Cepsa have showcased this pioneering project at the International Logistics Exhibition of Barcelona (SIL). This esteemed trade fair brings together representatives from over 650 companies, providing a platform to promote the decarbonization of the Algeciras-Madrid rail corridor.
voda
0
Uniper Syngas Plant at Chemelot Drives Sustainable Chemical Making

By Strategic Research Institute on Jun 13, 2023 08:00 am

Chemelot, a key industrial cluster in the Netherlands, is set to house Uniper's groundbreaking syngas production plant. This pioneering facility aims to revolutionize chemical manufacturing by substituting sustainable gas for natural gas in production processes. Through a scalable process, biomass undergoes torrefaction and subsequent conversion into syngas, creating biogenic CO2 used in the production of sustainable chemicals. Syngas emerges as a vital component in the eco-friendly production of plastics, fertilizers, pharmaceuticals, and more.

Currently in the early development phase, the project targets a potential first operational phase by 2027/2028, with subsequent scaling in the following years.

Uniper's vision is to contribute significantly to industry sustainability while ensuring a reliable supply of green energy. Although green gas and electrification offer pathways to sustainable chemical production, the construction of Chemelot's hydrogen backbone is scheduled to commence after 2028, followed by the expansion of the electricity grid after 2030. In the interim, Uniper considers utilizing syngas from torrefied biomass to enhance the sustainability of chemical manufacturing.

Holger Kreetz, Uniper's Chief Operating Officer (COO), emphasizes the project's significance: "This endeavor exemplifies Uniper's dedication to its operations in the Netherlands and the decarbonization of hard-to-abate industries, particularly the chemical sector here at Chemelot. It is part of our broader decarbonization initiatives across Europe, including our ongoing FEED study for 100-500 MW of green hydrogen production at Maasvlakte."

Chemelot's Executive Director, Loek Radix, expresses satisfaction with Uniper's commitment, stating, "Chemelot aspires to be Europe's most sustainable chemistry site, leveraging the site's strong integration. Our goal is to swiftly replace fossil resource streams, such as natural gas and naphtha, with renewable raw materials and achieve fully circular production. Uniper's syngas plant perfectly aligns with Chemelot's strategy."

As one of the Netherlands' prominent industrial clusters, Chemelot houses 17 production companies operating in 60 different plants, interconnected in terms of energy and raw material flows. With a focus on transitioning to sustainable production, Chemelot aims to achieve full circular production by 2050.
Bijlage:
voda
0
Rondetafelgesprek over subsidie houtpellets
Biomassa straks misschien weer uit den boze?
Door KLEIS JAGER

2 uur geleden
in BINNENLAND

Geen cent zou klimaatminister Rob Jetten nog besteden aan het opstoken van ’houtige biomassa’. Toch is het einde van deze fel omstreden praktijk nog lang niet in zicht. Donderdag bespreken specialisten in de Tweede Kamer hoe het verder moet.

Exterieur van de Eemshavencentrale. De elektriciteitscentrale van RWE gebruikt steenkool en biomassa als brandstof. ANP

Het leek in het debat over klimaatverandering een uitgemaakte zaak: biomassa, meenden vriend en vijand, dat kan echt niet. Stapels bomen die ver weg zijn gekapt om te worden verbrand in Nederlandse centrales, hoe onzinnig is dat?

Symbool
’Houtige biomassa’ werd het symbool van een beleid dat door de fixatie op klimaatdoelen lijkt te vergeten dat het allemaal was begonnen om het behoud van de rijkdommen van de planeet.

Er kwam steeds meer kritiek op het principe dat de CO2 die vrijkomt bij de verbranding van biomassa niet wordt meegeteld in de nationale uitstoot. Het argument hiervoor is dat die CO2 wordt opgenomen door de aanplant van nieuwe bomen en gewassen.

Maar hierbij wordt niet meegerekend dat die opname 30 tot 50 jaar duurt. Iets wat je in luttele minuten verbrandt, is niet vergelijkbaar met wat tientallen jaren kost om te groeien.

Bovendien kwamen de pellets – korrels van geperst hout – aanvankelijk uit de Baltische staten en nu vooral uit de Amerikaanse staat North Carolina. Het wordt verscheept in zogeheten bulkcarriers. Maar ook die uitstoot telt niet mee in de statistiek.

Verontwaardiging
De verontwaardiging werd vooral aangejaagd door Fenna Swart van het Comité Schone Lucht, donderdag een van de sprekers tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede kamer. Mede door de druk die zij uitoefende, besloot Rob Jetten vorig jaar tot een subsidiestop.

Dat leek het lot van de pellets te bezegelen. Maar toch maakte biomassa in 2022 nog bijna de helft uit van alle hernieuwbare energie in Nederland. Afgelopen jaar was het aandeel hernieuwbare energie in het totale nationale energieverbruik 15 procent; 7 procent was afkomstig van zon en wind en 6 procent kwam uit biomassa, maar ietsje minder dan de jaren ervoor.

Nu is biomassa niet alleen houtig, het kan bijvoorbeeld ook agrarisch restafval zijn. Maar het grootste deel bestaat uit de gehate houtkorrels. Fenna Swart noemt het onbestaanbaar. „De ingreep van Jetten betrof alleen nieuwe projecten, niet de oude. De trein rijdt gewoon door.”

’Leefbare aarde belangrijker dan boos bedrijf’
Swart zal in haar bijdrage dan ook vragen om definitief te stoppen met de langlopende subsidies. Als dat leidt tot schadeclaims, is dat maar zo. „Een leefbare aarde is belangrijker dan een boos energiebedrijf.”

Toch zit er een andere kant aan een verhaal dat op het eerste gezicht zo duidelijk lijkt. Want wat als de pellets gemaakt zijn van resthout uit goed beheerde productiebossen waar onder andere onze kasten van Ikea vandaan komen?

De Eemshavencentrale, waarin naast steenkool ook biomassa als brandstof wordt gebruikt. De discussie daarover is nog lang niet gedoofd. ANP/HH

Henri Bontenbal, woordvoerder energie van het CDA, heeft daar als een van de weinigen wel vertrouwen in. Het beeld dat er hele bossen verdwijnen in Nederlandse centrales klopt niet, zegt hij. „Dat idee is ons opgedrongen door de milieubeweging die niet zelden een loopje neemt met de waarheid. We praten hier over een gratis bijproduct, het is juist efficiënt om dat te gebruiken. Die bossen, die trouwens qua diversiteit niet interessant zijn, worden er niet kleiner van.”

Bontenbal ziet zelfs nog een grote rol weggelegd voor biomassa nu er door groen beleid in de nabije toekomst stroomtekorten dreigen. „Wind en zon zijn onbetrouwbaar. Als wij zeker van stroom willen zijn, hebben we achter de hand regelbaar vermogen nodig. Een regelbare kolencentrale – er zijn er vier – is om te bouwen tot biomassacentrale die is uitgerust met zogenoemde BECSS-technologie. Die maakt het mogelijk CO2 uit de atmosfeer te halen en op te slaan onder de grond.”

www.telegraaf.nl/nieuws/307598678/bio...
voda
0
Bakker Geert Voordijk kan in gasovens blijven bakken dankzij zelf opgewekte energie van oud brood
GABI OUWERKERK

Gisteren, 20:00 in ONDERNEMEN

RIDDERKERK - Kratten vol onverkochte en afgekeurde producten gaan bij bakkerij Voordijk in Ridderkerk dagelijks de shredder in om te eindigen als brandstof voor de acht gasovens van het familiebedrijf. Voordijk is de eerste bakker in ons land met een eigen biovergister. „Een voordeel is dat we niet over hoeven te stappen op elektrische ovens. Want met de huidige netcongestie is dat een onzeker traject.”

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/158796284...
voda
0
In strijd met kabinetsbesluit
Ambtenaren Rob Jetten hielpen Vattenfall aan subsidie voor biomassacentrale: ’Toekenning deugt niet’
KLEIS JAGER

1 uur geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - Ambtenaren van demissionair klimaatminister Rob Jetten hielpen energieleverancier Vattenfall aan 395 miljoen euro om een fel omstreden biomassacentrale te bouwen bij Diemen. Terwijl Jetten juist had beloofd geen nieuwe subsidies te geven aan bedrijven die bomen verbranden voor energie.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/nieuws/857420634/amb...
voda
0
Opvallend is de teruggang van energie gemaakt met biomassa: 7 miljard kWh, 1,7 miljard minder dan het jaar ervoor. „Dit komt onder andere doordat er minder biomassa is gestookt in kolencentrales”, aldus het CBS.

Voor meer, zie link:

www.telegraaf.nl/financieel/177896443...
251 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 8 9 10 11 12 13 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  -0,77  -0,09%  18:05
 Germany40^ 18.086,70 -0,28%
 BEL 20 3.883,83 -0,18%
 Europe50^ 4.990,80 -0,35%
 US30^ 38.353,31 -0,39%
 Nasd100^ 17.524,13 +0,24%
 US500^ 5.072,39 +0,05%
 Japan225^ 37.998,76 +0,16%
 Gold spot 2.319,35 -0,11%
 EUR/USD 1,0699 -0,03%
 WTI 82,90 -0,48%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +24,31%
ASMI +10,99%
BESI +4,08%
NX FILTRATION +3,85%
TomTom +3,80%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -11,00%
ING -5,96%
Flow Traders -2,94%
WDP -2,89%
RELX -2,04%