TomTom « Terug naar discussie overzicht

Marktomvang HD Maps & ADAS => van 800 miljoen naar 3 miljard

34 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
*JustMe*
0
quote:

VanillaSky schreef op 22 juli 2021 21:09:


[...]

Je vergeet even dat die outlook voor 2023 al een behoorlijk neerwaarts bijgestelde outlook is NA de CMD.
Op de CMD werd voorspeld voor 2021 500 mio Location omzet en daarna 15% groei per jaar. Dus de outlook was initieel voor 2023 een Location omzet van 661 mio. Dit target hebben ze na de CMD neerwaarts bij moeten stellen naar 550 mio (wat denk ik nog een hele uitdaging word).




Ja, iets met Corona enzo.

TomTom haalt nu in 2021 ongeveer dezelfde C&S omzet als in 2019. Terwijl er 2x 10% groei had moeten zijn. Dus je loopt 20% achter op schema. We weten allemaal hoe het komt. De vraag is nu of die 20% permanent door de neus geboord is of dat je die nog gaat inhalen.

Dan is er in elk geval 1 positief teken: TomTom realiseert nu een pre-Corona omzet, terwijl de automarkt zelf in zijn geheel nog niet op pre-Corona niveau zit. Er zijn miljoenen minder auto's gebouwd zijn. Dit toont dus aan dat marktaandeel is toegenomen. Bij herstellende automarkt zou TT ook sneller moeten herstellen.

Daarnaast moet ook dit gaan meespelen: twitter.com/TomTom/status/14155970194... Neemt niet weg dat ik ook erg benieuwd ben naar outlook voorbij 2023. Die disclaimer begin van het jaar was erg voorzichtig maar de conference call van vorige week juist weer opgetogen. We gaan het zien.

*JustMe*
0
Ik heb een conference call van 2,5 jaar geleden door Google translate getrokken omdat daar interessante dingen in staan rond HD maps, namelijk precies wat nu gaande is. Ik heb niet mijn best gedaan om het overal grammaticaal correct te maken maar Google is daar best wel goed in. Op paar plekken comment erbij gezet.

DEEL 1

Operator
En uw eerste vraag komt uit de lijn van Francois Bouvignies van UBS.

Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investeringsbank, Onderzoeksdivisie - Technologieanalist
Mijn eerste vraag ging over de HD Maps-deal die u dit kwartaal aankondigde. Hoe moeten we over deze deal denken? Kun je ons meer kleur geven over de verkoopprijzen? Ik weet dat je zei dat het hoger zou zijn dan normale kaarten, maar misschien zouden wat meer details rond het exacte getal zou erg nuttig zijn voor ons om een idee te krijgen van de content kansen per auto die je kunt verdienen met HD. En verwacht je door de jaren heen meer van dit contract?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Ik denk dat het belang van wat we met die 2 deals hebben bereikt, is dat ze op zich niet groot zijn in absoluut volume, maar het zijn lighthouse programma's (vuurtoren, zichtbare) met 2 zeer grote autofabrikanten en het waren de eerste deals die beschikbaar zijn. Het geeft ons een kans om te vertalen wat we denken dat onze productpositie is, waar we denken dat we de concurrentie voor zijn, om dat om te zetten in een marktleiderspositie. Dat zijn dus echt hoog aangeschreven autofabrikanten, en die kaarten gaan we in 2021 leveren.

[EDIT: Inmiddels weten we dat die twee ‘lighthouse’ klanten trouwens Stellantis (nummer 2 van Europa, met Peugeot, Citroen, Opel, FIAT, Chrysler) en Toyota zijn.]

Het zal voor een beperkt aantal voertuigen zijn, maar we denken dat dit een uitgelezen kans is om in het platform binnen die 2 automakers verder te groeien, maar ook in de rest van de markt, om te worden geselecteerd door andere autofabrikanten voor soortgelijke producten en diensten. [EDIT: een jaar later claimde TT een 80% marktaandeel]

Het is een beetje vroeg om veel te zeggen over de verkoopprijzen. Ik denk dat we in het verleden hebben gezegd dat ze aanzienlijk hoger zijn dan wat we krijgen, bijvoorbeeld voor verkeersinformatie of voor traditionele SD Map-producten, maar het zal enige tijd duren voordat de prijzen zich gaan zetten op hun natuurlijke niveau als er meer volume in de markt is.

Het is een jaarlijkse vergoeding. Dus meestal rekenden we onze producten af wanneer de auto de fabriek verlaat. Dit keer wordt het een jaarlijks terugkerende vergoeding voor die voertuigen, die aanzienlijk hoger is dan wat we bijvoorbeeld vragen voor verkeersinformatie.
[EDIT: inmiddels weten we dat dit contractduur is van 10 jaar] Het heeft dus de potentie om uit te groeien tot een belangrijke business. De eerste tekenen zijn goed, maar het zal nog even duren voordat dit zich ontwikkelt tot een flinke inkomstenstroom.



Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investeringsbank, Onderzoeksdivisie – Technologieanalist
Ja. En hoe leg je uit dat je zegt dat jouw HD Map de concurrentie voor is? Waarom dat? Ik bedoel, heb je wat meer duidelijkheid over waarom je voorop loopt? Is het zoals, ik weet het niet, sommige regio's die u meer bestrijkt dan de concurrentie? Ik zoek alleen maar een uitleg wat hier de oorzaak van is.

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
De markt heeft nu een beter begrip van hoe een HD-kaart eruit moet zien en welke inhoud in een HD-kaart moet worden meegenomen om nuttig te zijn voor automatisch rijden of voor geavanceerde ADAS-functionaliteit. De uitdaging is de pijpleiding, het bouwen van die kaarten. Dat op een competitieve geautomatiseerde manier doen, dat is een grote uitdaging. En dat herhaaldelijk en consequent doen is geen gemakkelijke taak. En ik denk dat we verder zijn door meer prioriteit te geven aan HD-kaart dan de meeste van onze concurrenten.

We hebben geen volledig zicht op wat onze concurrenten doen. Maar de indicatie die we uit de markt krijgen, is dat ons product volwassener, stabieler is en met een hoge mate van efficiëntie kan worden geproduceerd. Ik denk dat die 2 elementen, een goed product en een meer volwassen productiepijplijn, die 2 klanten hebben doen kiezen voor een TomTom-product.

En dat is belangrijk want... de volgende stap is dus het verwerken van camera-informatie van die kaarten. Dat zorgt voor een heel nieuw niveau van verfijning en dat is nu binnen handbereik met die deals, waar we sensorinformatie kunnen gaan gebruiken om vervolgens veranderingsdetectie op HD-kaarten uit te voeren, dus signaleren wanneer er iets is veranderd in de echte wereld en het verhelpen die problemen ofwel automatisch ofwel door menselijke tussenkomst, maar op zijn minst een kosteneffectief mechanisme voor het detecteren van wijzigingen. Dat is het eerste wat we moeten bereiken. En met die 2 deals zijn we dichter bij het oplossen van die puzzel dan ooit tevoren. [EDIT: deze maand heeft TT via Financial Times laten weten dat er 3 miljoen auto’s en groeiend met TT HD maps rondrijden en dat de hoeveelheid data die TT krijgt explodeert]

*JustMe*
0
DEEL 2


Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investeringsbank, Onderzoeksdivisie – Technologieanalist
En als u zegt dat u de concurrentie voor bent, afgezien van uw traditionele concurrent hier, is er dan nog een andere in HD die u op de markt ziet?


Zoals ik al zei, er is geen volledige transparantie. Er zijn een aantal kleinere spelers, zelfs startups, waarvan sommige redelijk goed gefinancierd zijn. [EDIT: doordat ADAS sneller gaat en volledig autonoom rijden verder weg ligt droogt deze funding voor startups op. Zie ook het Financial Times artikel over ADAS vs Robotaxi]. Maar het is niet zo eenvoudig, ik kan moeilijk voor me zien hoe je een volledig functionele pijplijn kunt maken. [EDIT: nogal een statement dit!]

We hebben daar veel ervaring in, vergeet niet dat we enorm veel hebben geïnvesteerd in ons transactionele mappingplatform dat in 2017 volwassen is geworden. Dat mappingplatform stelt ons in staat om allerlei slimme trucs uit te voeren en een hogere mate van automatisering voor onze kaarten en we zien onze productiviteit bij het maken van SD-kaarten voortdurend toenemen, maar het is ook een cruciaal onderdeel van onze HD Map-productiepijplijn. En het hebben van dat transactionele systeem is belangrijk. We zijn ons er niet van bewust dat er andere kaartenmakers in de wereld zijn die zo'n transactiesysteem voor kaarten hebben. [EDIT: Dit is wat in Warren Buffet taal de ‘moat’ is. Het duurzame concurrentievoordeel van TomTom. Deals rond HD maps worden nu gesloten, je moet nu een werkend product hebben en zelfs goed gefunde start-ups hebben niet die basis om op te werken waar TT al tot 2017 heel veel geld in heeft geïnvesteerd en ervaring mee opgedaan. Een startup kan ook geen 10-jarige leveringscontracten tekenen garanderen.]

Dat is dus een kernelement waarop we de pijplijn hebben gebouwd. Als je dat niet hebt, moet je heel veel dingen uitzoeken voordat je die kaarten kosteneffectief en met een hoge mate van automatisering en betrouwbaarheid kunt produceren.


Operator
Je volgende vraag komt uit de lijn van Marc Hesselink van ING.

Marc Hesselink - ING Groep N.V., Divisie Onderzoek - Onderzoeksanalist
Eigenlijk is mijn eerste vraag ook een vervolg op die van HD Maps. Wat denk je dat vanaf nu de stappen zullen zijn? Zullen andere autofabrikanten ook beslissen welke HD Map ze gaan gebruiken? Wordt het dit ecosysteem dat zich de komende jaren gaat versterken met meer data? Dus een beetje meer details over wat u op dat punt al zei, alstublieft.

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO

We zijn op de hoogte van meer deals die te winnen zijn voor vergelijkbare toepassingen. Je moet dus denken aan level 2-plus, dus ook wel ‘adaptive cruise control on steroids’ genoemd. Daar zijn kaarten voor nodig. Het biedt de eindgebruiker dan de mogelijkheid om volledig geautomatiseerd te rijden op afgesloten toegangswegen of wegen. De bestuurder heeft dus nog steeds de controle, maar de auto kan mogelijk lange tijd autonoom rijden zolang hij de snelweg niet verlaat. Dus dat is echt een spannende technologie.

We denken dat het rond 2022 prime time en de marktrijpheid zal bereiken. En we zien dat de andere technologieën hun intrede doen om die belofte waar te maken. En het lijdt geen twijfel dat andere autofabrikanten dat op dezelfde manier zullen oppikken en we zien nu offerte aanvragen onze kant op komen. [EDIT: dit bovenste stuk verklaart waarom TT zegt dat de deal activiteit dit jaar zo goed is. Ook nog ondersteund door een EU verordening om ADAS in de auto te brengen per zomer 2022]

Nu we 2 toonaangevende autofabrikanten in ons kamp hebben, wordt het relatief gemakkelijker om ook die andere deals te winnen. We hebben iets om naar te verwijzen. Andere autofabrikanten hebben ons hun zegen gegeven en hopelijk kunnen we zien dat die kaarten ook in de echte wereld in gebruik zijn.

Iets soortgelijks hebben we natuurlijk gezien met verkeersinformatie. We waren de eersten die naar verkeersinformatie keken op basis van stroomgegevens, eerst met de GPS-sondegegevens, we keken naar het mobiele netwerk om te zien of we gegevens konden afleiden om de stroom te berekenen en door meer klanten toe te voegen en meer testgegevens toe te voegen. Zodra de software volwassen wordt en je in een cyclus bent gekomen waarin je product steeds beter wordt is het voor de concurrentie erg moeilijk is om de achterstand in te halen. Iets in die richting kan ook in HD-kaarten gebeuren.

En daarom is het erg belangrijk voor ons dat we deze vroege bevestiging krijgen dat we op de goede weg zijn met onze technologie en met onze producten. Dus wat doet het per saldo? Het zal het voor andere autofabrikanten gemakkelijker maken om ook voor onze technologie te kiezen en het zal ons een manier geven om onze producten in het veld harder te testen en nieuwe gebruikstoepassingen en gebruikersvereisten te detecteren voordat de concurrentie dat kan doen. Bovendien hopen we een vroege basis van sensorgegevens te kunnen bouwen die we kunnen gebruiken voor wijzigingsdetectie en geautomatiseerde kaartcorrectie. [EDIT: dit lukt] Kortom, nogmaals, geen gemakkelijk terrein. Het zal even duren, maar we zijn blij met de vooruitgang die we tot nu toe in Q1 hebben geboekt.

*JustMe*
0
DEEL 3


Marc Hesselink - ING Groep N.V., Divisie Onderzoek – Onderzoeksanalist
Oké, duidelijk. Kun je misschien de feedback van die eerste twee fabrikanten delen met wat ze zeiden en waarom ze jou hebben gekozen?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Omdat de volumes laag zijn en dit vuurtorenprogramma’s zijn was het kostenelement niet doorslaggevend. De beslissende factor was volwassenheid van de producten en ons vermogen om gegevens te leveren voor testen, om samen te werken met ingenieurs, om problemen te identificeren en op te lossen, vertrouwen op te bouwen op technisch niveau en een product te ontwikkelen waarin ze konden geloven, en ik denk dat we daar goed werk hebben geleverd.

Marc Hesselink - ING Groep N.V., Divisie Onderzoek – Onderzoeksanalist
Oke. Dan mijn laatste vraag en ik denk dat het deels gerelateerd is. Dus de hogere kosten, die je al een beetje hebt uitgewerkt in de inleiding, zijn deze kosten ook deels te wijten aan mensen die precies op dit punt werken of moet je ook aan meer oudere producten werken die je moet aanpassen voor nieuwe klanten en dat soort dingen?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Ja. Het is een combinatie van al het bovenstaande. Het is zeker niet iets dat exclusief te maken heeft met HD Map. We zien over de hele linie een aantal dingen, waaronder schaarste aan mensen, die we in 2018 hebben aangepakt in termen van een competitief loonpakket. [EDIT: @WIES zie hier de verklaring waarom er aandelenbeloning is gekomen en aandelen inkoop heeft plaatsgevonden om die kosten nu alvast te dekken voordat TT los gaat] We zien dat steeds meer van onze diensten online gaan, wat een verandering is en we hebben andere mensen nodig. Tegelijkertijd bereiken we een hogere mate van automatisering in veel van het werk dat we doen.

Hoewel onze investering en kosten voor het maken van kaarten zijn gestegen, is de output veel sneller gestegen dan de kosten. Een breder klantenbestand hebben betekent ook dat we een bredere kaartdekking nodig hebben. Dat doen we allemaal in gebieden waar we niet zo sterk waren. We zijn enorm verbeterd op het gebied van dekking, kwaliteit en versheid, en dus winnen we daar echt een zekere mate van invloed. Maar aan de andere kant betekent een breder scala aan klanten en voertuigen waarin we aanwezig zijn helaas ook dat we meer ingenieurs aan die programma's hebben werken. Ik denk dat de volgende stap voor ons is om uit te zoeken hoe we schaalbaarheid kunnen krijgen in die technische functie en dat hebben we nodig. We hebben meer schaalbaarheid nodig in productontwikkeling. En we bedenken manieren om dat te bereiken. We hebben een planning. We proberen dat uit te rollen.


Operator
Je volgende vraag komt uit de lijn van Wim Gille van ABN AMRO.

Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V., Research Division - Head of Research & Equity Research Analyst
Eerst op HD, heb ik het goed gehoord dat je zegt dat je de eerste inkomsten van die 2 contracten, die vuurtorencontracten, al in 2021 verwacht? En kun je ons een beetje een idee geven op basis van de discussies die je hebt met de OEM’s en de modelintroducties die ze plannen voor de komende 5 jaar, wat dan ook, wanneer we meer echte substantiële volumes zouden moeten kunnen zien in Level 2 en 3 autonoom rijden doorkomen op de markt? Die vraag slaat dus op de timing.

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Ja Wim. Bedankt voor die vragen. Dus ik denk dat we eind 2021, begin '22 hebben als een tijdlijn voor de introductie van die kaarten, die HD-kaarten. Dat kan schuiven zoals we weten, maar dat is voorlopig waar we naar kijken.

We denken dat er kansen zullen zijn voor AutoStream bij een aantal van de klanten waarmee we het contract hebben getekend, maar dat is nog niet zeker. En voor mensen die niet weten wat AutoStream is, is AutoStream ons leveringsmechanisme voor een streamingdienst voor HD Map-inhoud, waar we informatie kunnen streamen en lokaal kunnen cachen, zodat auto's altijd toegang hebben tot de relevante gegevens en de nieuwste gegevens. [/i]

Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V., Research Division - Head of Research & Equity Research Analyst
Mooi zo. En op meer betekenisvolle volumes in autonoom rijden op basis van de discussies die je hebt met OEM's?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Er is activiteit in dat opzicht, het is business as usual, dus het is veel activiteit in offerte aanvragen en in proof-of-concept en technische documentatie, engineering meetings enzovoort, enzovoort. We zien dus een gezond niveau van activiteit op dit gebied.

Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V., Research Division - Head of Research & Equity Research Analyst

Bruno Priuli - TomTom N.V. - IR Officer
Aangezien er verder geen vragen zijn, wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie komst vanmiddag. Operator, u kunt het gesprek sluiten.

Operator
Bedankt. Hiermee is de presentatie van vandaag afgesloten. Bedankt voor het meedoen. U kunt nu de verbinding verbreken.
*JustMe*
0
Ook belangrijk om te begrijpen dat je eerst 1 maal de Hd map kaarten moet maken met mapping vans (zoals de TomTom mapping vans) en daarna de veranderingen in de kaart wel crowdsourced kan doen. Dus met alleen crowdsourcing kom je er niet, je hebt een fundament nodig. Hieronder goed uitgelegd door iemand op SA.

the repeated use of 'manually crafted' gives the impression of some pre-industrial revolution bespoke process, when in fact human input is one valuable resource to a process automated as far as is practicable.

Here is TomTom:
' At TomTom, our goal is to map the entire world for autonomous vehicles to drive safely. For this to happen, we must map tens of millions of kilometers of road every year. Making HD maps is not only a challenge because of the sheer amount of data that needs to be captured and stored, but also because of the intrinsic accuracy requirements. To tackle this challenge, we rely on automation to scale the production pipeline. Using deep learning and machine learning algorithms, we are training AI models to perform tasks more accurately and at a much higher speed than humans.'

Then it is asserted that because high precision equipment on a specialised fleet is needed for the initial mapping, so will any amendments. Not so. HD precision mapping provides highly accurate fixed points to reference, which sensors on the consumer fleet can then use to calibrate most changes. But the high precision has to be done first.



pwijsneus
2
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 12:15:


DEEL 3

Operator
Je volgende vraag komt uit de lijn van Wim Gille van ABN AMRO.

Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V., Research Division - Head of Research & Equity Research Analyst
Eerst op HD, heb ik het goed gehoord dat je zegt dat je de eerste inkomsten van die 2 contracten, die vuurtorencontracten, al in 2021 verwacht? En kun je ons een beetje een idee geven op basis van de discussies die je hebt met de OEM’s en de modelintroducties die ze plannen voor de komende 5 jaar, wat dan ook, wanneer we meer echte substantiële volumes zouden moeten kunnen zien in Level 2 en 3 autonoom rijden doorkomen op de markt? Die vraag slaat dus op de timing.

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Ja Wim. Bedankt voor die vragen. Dus ik denk dat we eind 2021, begin '22 hebben als een tijdlijn voor de introductie van die kaarten, die HD-kaarten. Dat kan schuiven zoals we weten, maar dat is voorlopig waar we naar kijken.

We denken dat er kansen zullen zijn voor AutoStream bij een aantal van de klanten waarmee we het contract hebben getekend, maar dat is nog niet zeker. En voor mensen die niet weten wat AutoStream is, is AutoStream ons leveringsmechanisme voor een streamingdienst voor HD Map-inhoud, waar we informatie kunnen streamen en lokaal kunnen cachen, zodat auto's altijd toegang hebben tot de relevante gegevens en de nieuwste gegevens. [/i]

Wim Gille - ABN AMRO Bank N.V., Research Division - Head of Research & Equity Research Analyst
Mooi zo. En op meer betekenisvolle volumes in autonoom rijden op basis van de discussies die je hebt met OEM's?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Er is activiteit in dat opzicht, het is business as usual, dus het is veel activiteit in offerte aanvragen en in proof-of-concept en technische documentatie, engineering meetings enzovoort, enzovoort. We zien dus een gezond niveau van activiteit op dit gebied.



Die timing is dus flink verschoven, dit was te horen in de conference call van Q4/FY results van 2020:

Then HD Map, a lot has been said, a lot has been done about HD map and about self-driving. We've seen initially great enthusiasm for HD and for self-driving technology. And we have seen announcements and introduction plans that have not been living up to expectations. Now -- that HD Map and self-driving is not off the agenda, and we are still working and in close relationship, close contact with the number of customers who want to license HD Maps from us. But I think it's fair to say, and I said it in earlier calls as well, that the progress is not as fast as we had hoped for. And I don't think that has changed. So for us, visibility on a breakthrough in adaptation of HD Maps is not something -- that has come any closer than it was in the last earnings call.

Het moet volledig van ADAS komen, want de omzet van HD-maps zal nog wel een hele tijd op zich laten wachten.

Zo zie je maar dat de wereld in 2 jaar flink kan veranderen. Dus al die verwachtingen voor 2023 kunnen ook nog alle kanten op. Het is eigenlijk gewoon compleet onvoorspelbaar.
boem!
0
BRAVO @JustMe

Een exellent stuk waaruit bleek hoeveel vertrouwen er was bij TT aangaande hun toekomst.

Met name jouw EDIT'S maken het nog inzichtelijker voor eenieder.

Bewust geen AB's gegeven omdat een AB wel erg aan info-waarde heeft ingeboet de laatste tijd.
*JustMe*
0
quote:

boem! schreef op 18 augustus 2021 13:25:


BRAVO @JustMe

Een exellent stuk waaruit bleek hoeveel vertrouwen er was bij TT aangaande hun toekomst.

Met name jouw EDIT'S maken het nog inzichtelijker voor eenieder.

Bewust geen AB's gegeven omdat een AB wel erg aan info-waarde heeft ingeboet de laatste tijd.



Graag gedaan. Dit is de allerlaatste update, Q2 2021. De zelfrijdende auto is dus nog steeds 'elusive' (onduidelijk wanneer dat er ooit is) maar level 2, 2+ en 3 zitten er allemaal aan te komen. ADAS en HD zijn aan elkaar gelinkt als 'een continuum', zoals ook in het FT artikel over ADAS vs Robotaxi bleek.


JULY 15, 2021 / 12:00PM, TOM2.AS - Q2 2021 TomTom NV Earnings Call

Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst
Okay. That's clear. And maybe last one for me. HD Maps. I mean you mentioned Toyota HD Maps. Can you tell a bit more about HD Maps? what's -- How is it changing versus last quarter? Is it more activity there? Anything you can give around that?

Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
Yes, there's a lot of activity. I would like to include the whole ADAS development that's going faster than HD. The 2 are linked. They form, in a way, continuum, and especially on the ADAS side, we see a lot of activity taking place there. There is a new European directive called ISA which requires for proper traffic speed indication in the vehicle. There's a bit of a scramble going on to get that data into the vehicle. So we see a lot of activity on that side as well. So you see a steady increase in ADAS functionality, steady increase in the level of automation of vehicles, the reliability of that -- of those systems is going up. I think the full automated car is still elusive. We still don't know and as when that will happen. But the degree of automation that's taking place in vehicles is definitely increasing and improving rapidly. And a lot of those functions are based on databases and map content.





*JustMe*
0
Waymo kan worden verstoord door zijn onvermogen om op te schalen in een ‘city by city deployment’

Veel van de aandacht van het publiek gaat naar autonome rijtechnologie van bedrijven. Een even belangrijk punt is echter de wereldwijde schaalbaarheid. De meeste concurrenten gebruiken handmatig gemaakte HD-kaarten, waaronder Waymo.Dit zal nooit werken buiten een paar afgeschermde geofence-gebieden. Daarom zullen alleen degenen met wereldwijde kaarten commercieel succes hebben. Zij zouden degenen die dit niet hebben kunnen verstoren.

Dit betekent dat Waymo en andere bedrijven zoals Nvidia, Baidu, Amazon Zoox, Ford Argo AI en GM Cruise ook kwetsbaar zijn voor dit risico. Het recente vertrek van leidinggevenden kan een signaal zijn van verdere problemen bij Waymo.

Alphabet (GOOG) heeft duidelijk meerdere bedrijven, zoals advertenties, YouTube en zijn GCP (Google Cloud Platform) als uitdager voor Azure (MSFT) en AWS (AMZN). Dit artikel gaat over een kleiner, maar veelbelovend onderdeel van Alphabet.

Waymo is de pionier op het gebied van zelfrijdende auto's. (Waymo zelf heeft onlangs besloten de term 'zelfrijdend' niet meer te gebruiken, gezien het misbruik door Tesla (TSLA). In plaats daarvan geeft Waymo de voorkeur aan ADV of Autonomously Driven Vehicle. Het wil zijn zelfrijdende technologie (Waymo Driver) als robotaxi-service uitbouwen (Waymo One genaamd), die zal concurreren met ride-hailing-services zoals Uber (UBER) en Lyft (LYFT).

Hoewel Waymo duidelijk wordt gezien als een leider op dit gebied, kan het met één groot probleem worden geconfronteerd: schaalbaarheid. Waymo vertrouwt op de oude HD-kaartbenadering om kaarten te maken van de (geofenceerde) gebieden die het wil betreden. Deze aanpak is simpelweg gedoemd te mislukken, omdat het er niet in zal slagen ooit een wereldwijde schaal te bereiken om autonoom rijden te democratiseren. Daarom kan Waymo kwetsbaar zijn voor verstoring door partijen met wereldwijde HD-kaarten. Deze spelers kunnen hun dienst wereldwijd en dus veel sneller uitrollen.

Waymo heeft het voordeel dat het de eerste investeerder in deze technologie is en heeft in de loop der jaren tientallen miljoenen km/mijlen voor autonoom rijden vergaard. Terwijl sommigen, vooral Tesla, hebben opgemerkt dat dergelijke spelers de gegevens missen van een echte vloot met tientallen miljarden km's, heeft Waymo ook gegevens van tientallen miljarden km's door middel van simulatie. Het resultaat van Waymo's toonaangevende vooruitgang is dat het sinds eind 2018 al een operationele robotaxi-service heeft, Waymo One genaamd, in Phoenix.

In 2020 breidde Waymo uit naar testen in San Francisco en leverde het ook pakketten af in de nasleep van COVID-19. Onlangs werd bekend dat Waymo One in die stad operationeel is geworden, in ieder geval voor Waymo-medewerkers. In eerste instantie zullen deze voertuigen niet zonder bestuurder zijn. Merk op dat dit in lichte tegenstelling staat tot anderen zoals GM (GM) Cruise en Amazon (AMZN) Zoox, wiens voorgestelde voertuigen in de eerste plaats niet eens de mogelijkheid hebben om door mensen te rijden. Waymo gaf ook aan dat het nog even kan duren voordat de dienst beschikbaar is voor het grote publiek.
Desalniettemin, terwijl Waymo's robotaxi-activiteiten nog klein zijn, hebben anderen, zoals GM Cruise, die van hen zelfs vertraagd.

Beperkte schaal
Toch is de beperkte schaal van Waymo precies het probleem, wat bijvoorbeeld wordt geïllustreerd door het volgende rapport van eind 2019: Waymo's zelfrijdende Chrysler Pacifica's zijn gearriveerd in nog een andere teststad: het zonnige Los Angeles, Californië. De dochteronderneming van Alphabet heeft vandaag bekendgemaakt dat het is begonnen met het in kaart brengen van wegen in de City of Angels, een stap in de richting van de opbouw van de databases die nodig zijn om zijn auto's autonoom te laten rijden.

Zeker, kaarten worden gezien als een vereiste voor autonoom rijden, omdat ze cruciale informatie bevatten die daardoor niet in realtime gedetecteerd hoeft te worden tijdens het rijden. Dit verbetert de prestaties en betrouwbaarheid. Omdat gewone GPS-kaarten echter niet voldoende gedetailleerd en nauwkeurig zijn, moeten HD-kaarten worden ontwikkeld.

Onnodig te zeggen dat het onmogelijk is om zo'n stad-voor-stad kaart ooit wereldwijd te schalen. Het is te duur en de kaarten zouden snel verouderd raken. Dit is een fundamenteel probleem waar Waymo (en anderen) mee te maken hebben, en daarom kunnen stieren twijfels hebben over het vermogen van Waymo om tijdig enige betekenisvolle schaal te bereiken. Zelfs als de Waymo Driver zelf de beste in zijn klasse is als hij die kaarten eenmaal kan gebruiken; het probleem is dat Waymo slechts kaarten heeft voor een klein deel van de wereld. Dat autonoom rijden dit decennium zal worden gedemocratiseerd, zal misschien nooit een realiteit worden. In ieder geval niet met deze legacy-aanpak.

Open voor verstoring
Dit betekent dat Waymo open kan staan voor verstoring door concurrenten met een meer schaalbare, innovatieve aanpak. (Niet omdat de Waymo Driver misschien niet betrouwbaar genoeg is voor L4/L5 autonoom rijden, maar eerder omdat Waymo geen wereldwijde kaarten heeft.) Zoals te zien is, is de Driver beperkt tot slechts een paar geofenced-gebieden. Dat is niet hoe autonoom rijden zal worden gedemocratiseerd en het vormt een groot probleem voor Waymo. Uit hetzelfde rapport uit 2019: De jaarlijkse kosten van het bedrijf worden geschat op ongeveer $ 1 miljard, terwijl Waymo One naar verluidt slechts honderdduizenden dollars per jaar aan inkomsten oplevert, volgens The Information.

Dit betekent dus dat iedereen die het kaartprobleem kan oplossen, een onoverkomelijk voordeel en leiderschap kan behalen in autonoom rijden ten opzichte van concurrenten. Het blijkt dat er weliswaar tientallen bedrijven en start-ups aan autonoom rijden werken, maar dat slechts één bedrijf de kaarten heeft.

[De auteur noemt hierna Mobileye, maar is Intel aandeelhouder. Ik denk: TomTom]
pwijsneus
0
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 13:35:


[...]


Graag gedaan. Dit is de allerlaatste update, Q2 2021. De zelfrijdende auto is dus nog steeds 'elusive' (onduidelijk wanneer dat er ooit is) maar level 2, 2+ en 3 zitten er allemaal aan te komen. ADAS en HD zijn aan elkaar gelinkt als 'een continuum', zoals ook in het FT artikel over ADAS vs Robotaxi bleek.


JULY 15, 2021 / 12:00PM, TOM2.AS - Q2 2021 TomTom NV Earnings Call

Francois-Xavier Bouvignies - UBS Investment Bank, Research Division - Technology Analyst
Okay. That's clear. And maybe last one for me. HD Maps. I mean you mentioned Toyota HD Maps. Can you tell a bit more about HD Maps? what's -- How is it changing versus last quarter? Is it more activity there? Anything you can give around that?

Harold C. A. Goddijn - TomTom N.V. - Co-Founder, Chairman of the Management Board & CEO
Yes, there's a lot of activity. I would like to include the whole ADAS development that's going faster than HD. The 2 are linked. They form, in a way, continuum, and especially on the ADAS side, we see a lot of activity taking place there. There is a new European directive called ISA which requires for proper traffic speed indication in the vehicle. There's a bit of a scramble going on to get that data into the vehicle. So we see a lot of activity on that side as well. So you see a steady increase in ADAS functionality, steady increase in the level of automation of vehicles, the reliability of that -- of those systems is going up. I think the full automated car is still elusive. We still don't know and as when that will happen. But the degree of automation that's taking place in vehicles is definitely increasing and improving rapidly. And a lot of those functions are based on databases and map content.








MIs hier alleen de financiele details. There is a lot of activity is een mooie uitspraak, echter zie ik in de forecast geen spectaculaire veranderingen. Ook nog niet veel deal-activity voorbij zien komen.

Kwartaal is nog niet om, maar je ziet wel hoe snel het kan gaan. Een 2 jaar geleden was alles nog vol op de HD-maps. Nu moet er worden toegegeven dat dit komende jaren nog niets zal opleveren. Wat die ADAS maps nu precies gaan bijdragen? Het is me een groot raadsel.

Let ook op Google, die gaat rechtsstreeks aan de auto industrie leveren, dat gaat ook zijn weerslag hebben. Zoals eerder aangegeven, de groei van die ADAS maps moet sneller gaan dan dat Google marktaandeel kan afpakken van de regulier in-dash market van HERE en TT.

Het is onvoorspelbaar.
*JustMe*
0
quote:

schreef:



Een 2 jaar geleden was alles nog vol op de HD-maps. Nu moet er worden toegegeven dat dit komende jaren nog niets zal opleveren. Wat die ADAS maps nu precies gaan bijdragen? Het is me een groot raadsel.



De comments die jij aanhaalde uit Q4 2020 waren zo dood als een pier vergeleken met die uit Q2 2021. Dit betekent dat er iets is veranderd in het laatste halfjaar.

HD maps worden ook gebruikt voor level 2+. En voor een deel wordt gebruik gemaakt van ADAS maps. Bovendien is niet de vereiste dat TomTom komend jaar enorme bedragen aan HD maps binnenharkt. Het is zaak dat TT vooral deals op dat gebied binnenharkt, ook als dat bijvoorbeeld voor 2024, 2025 is. De kaarten worden op dit moment geschud en als dit een lucratieve markt wordt, dan moet je de voorsprong van de incumbent (gevestigde speler) benutten. Je leest exact in de posts hoe Goddijn daarover denkt. Als je eenmaal een goed werkend product hebt en de klanten en de data, dan wordt het voor anderen steeds moeilijker om je bij te houden of repliceren.

Wat 2022 betreft zijn er natuurlijk heel veel zaken die naast ADAS spelen. Wat vooral goed aanslaat volgens Goddijn zijn het aanbod voor elektrische auto's. Het marktaandeel daarvan neemt sterk toe. Het aanbod van online maps met realtime updates en een hardcopy fallback is wat autofabrikanten willen (en is juist een antwoord op de Google propositie). En ook op software gebied is er veel vraag.

Als je met namen, rugnummers en bedragen wilt weten wat 2022 gaat doen en niet voldoende hebt aan opmerkingen als veel deal activiteit is 1 ding. Maar dan zou je volgens diezelfde normen ook niet kunnen stellen dat HD maps TomTom "de komende jaren niets gaat opleveren". Tenzij er iemand bij alle autofabrikanten heeft aangeklopt en zwart op wit heeft gekregen dat er geen pepernoot verdiend wordt.

I Love Melbourne
0
quote:

*JustMe* schreef op 18 augustus 2021 12:15:


DEEL 3


Marc Hesselink - ING Groep N.V., Divisie Onderzoek – Onderzoeksanalist
Oké, duidelijk. Kun je misschien de feedback van die eerste twee fabrikanten delen met wat ze zeiden en waarom ze jou hebben gekozen?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Omdat de volumes laag zijn en dit vuurtorenprogramma’s zijn was het kostenelement niet doorslaggevend. De beslissende factor was volwassenheid van de producten en ons vermogen om gegevens te leveren voor testen, om samen te werken met ingenieurs, om problemen te identificeren en op te lossen, vertrouwen op te bouwen op technisch niveau en een product te ontwikkelen waarin ze konden geloven, en ik denk dat we daar goed werk hebben geleverd.

Marc Hesselink - ING Groep N.V., Divisie Onderzoek – Onderzoeksanalist
Oke. Dan mijn laatste vraag en ik denk dat het deels gerelateerd is. Dus de hogere kosten, die je al een beetje hebt uitgewerkt in de inleiding, zijn deze kosten ook deels te wijten aan mensen die precies op dit punt werken of moet je ook aan meer oudere producten werken die je moet aanpassen voor nieuwe klanten en dat soort dingen?

Harold C.A. Goddijn - TomTom N.V. - Mede-oprichter, voorzitter van de Raad van Bestuur & CEO
Ja. Het is een combinatie van al het bovenstaande. Het is zeker niet iets dat exclusief te maken heeft met HD Map. We zien over de hele linie een aantal dingen, waaronder schaarste aan mensen, die we in 2018 hebben aangepakt in termen van een competitief loonpakket. [EDIT: @WIES zie hier de verklaring waarom er aandelenbeloning is gekomen en aandelen inkoop heeft plaatsgevonden om die kosten nu alvast te dekken voordat TT los gaat] We zien dat steeds meer van onze diensten online gaan, wat een verandering is en we hebben andere mensen nodig. Tegelijkertijd bereiken we een hogere mate van automatisering in veel van het werk dat we doen.

Hoewel onze investering en kosten voor het maken van kaarten zijn gestegen, is de output veel sneller gestegen dan de kosten. Een breder klantenbestand hebben betekent ook dat we een bredere kaartdekking nodig hebben. Dat doen we allemaal in gebieden waar we niet zo sterk waren. We zijn enorm verbeterd op het gebied van dekking, kwaliteit en versheid, en dus winnen we daar echt een zekere mate van invloed. Maar aan de andere kant betekent een breder scala aan klanten en voertuigen waarin we aanwezig zijn helaas ook dat we meer ingenieurs aan die programma's hebben werken. Ik denk dat de volgende stap voor ons is om uit te zoeken hoe we schaalbaarheid kunnen krijgen in die technische functie en dat hebben we nodig. We hebben meer schaalbaarheid nodig in productontwikkeling. En we bedenken manieren om dat te bereiken. We hebben een planning. We proberen dat uit te rollen.



De kosten om nieuwe klanten binnen te halen worden nu inderdaad al gemaakt. Zie ook onderstaande post die ik eerder heb geplaatst:

Luana Siegel www.linkedin.com/in/aboutluanasiegel/
Feb 2019 - The letter of reference of Luana describes the following: Luana designed and implemented new module to improve software development project budgeting for Custom Systems, the Automotive technical unit responsible for developing customer specific software solutions (annual budget > 40 million euro)
*JustMe*
0
Zie wat er bij deze video misgaat bij een Hyundai met 'level 2' autonoom rijden. De auto heeft wel sensoren heeft, maar zich beperkt tot een basis SD kaart in plaats van een ADAS of HD kaart. De sensoren vergissen zich waar het midden van de weg is en er is geen ADAS/HD map die aangeeft wat het midden is. De bestuurder grijpt nog net op tijd in. Heb je je handen verder van het stuur dan heb je schade.

www.linkedin.com/posts/joseph-woogyo-...

Enerzijds jammer dat deze Hyundai nog geen HD of ADAS maps gebruikt. Anderzijds is zo rond diezelfde tijd ook bekendgemaakt dat het vlaggeschip van Hyundai wel TomTom's ADAS map heeft gekregen. www.tomtom.com/press-room/general/271... En dit soort bijna-ongelukken die aantoonbaar te voorkomen zijn vergroten denk ik de behoefte aan ADAS/HD maps.

Dat zegt de auteur ook. Although self-driving (or partially self-driving) vehicles will not rely solely on HD maps, this technology can improve an autonomous vehicle's awareness and to provide precise information on where it is on the road. All of the car manufacturers are looking to integrate HD maps to make their systems smoother, and safe.
beursbeurs
0
quote:

*JustMe* schreef op 20 juli 2021 16:05:



Enkele highlights voor wie geen zin heeft om te kijken :-)

- Huidig marktaandeel TomTom 60%
- Marktomvang 2025: 800 miljoen euro voor personenauto's
- Marktomvang 2030: 3 miljard euro voor personenauto's

Aangezien er 3-4 jaar zit tussen deals tekenen en op de markt komen is 2021, het jaar waarin de deals worden getekend in relatie tot de 800 miljoen marktomvang 2025. Indien TomTom dat 60% marktaandeel heeft kunnen behouden, zou dit betekenen 480 miljoen euro deal volume uit ADAS en HD maps.


Deze cijfers zijn van de CMD in 2019. Inmiddels heeft Here in 2021 een veel grotere totale marktomvang in 2025 voor automotive voorspeld. De hele ADAS en HD markt is veel groter geworden dan voorspeld en gaat ook nog eens flink naar voren in tijd gezien.
34 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 20 okt 2021 12:37
Koers 7,400
Verschil +0,250 (+3,50%)
Hoog 7,410
Laag 7,060
Volume 565.596
Volume gemiddeld 368.051
Volume gisteren 376.360