TomTom « Terug naar discussie overzicht

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
sniklaas
1
Inmiddels staat het aandeel TOMTOM voor 2021 op een koersverlies van 21% en de koers valt naar ik verwacht deze maand verder terug naar €6,- waardoor het jaarverlies naar 29% koerst en ruim 36% verlies tov pre-corona 1 jan 2020.

Volgende maand met de 2021-Q3 cijfers op 14 oktober kakt de koers verder in naar €5,50 waardoor het jaarverlies oploopt naar 35% en 42% verlies pre-corona.

Een ideale situatie voor de BUY&HOLD en voor een aantal BUY&FORGET aandeelhouders om hun posities verder uit te breiden in de aanloop naar de ontknoping die binnen 24 maanden kan worden verwacht.

Wie weet komt TOMTOM in feb 2022 met een aandelen inkoop programma op de proppen om jaarlijks tot 2025 voor 100 mio€ de free float leeg te kopen.

Dan worden op termijn zowel de supporters en de realisten spekkoper, degene die de komende maanden profiteren van de koersdalingen als gevolg van te verwachten tegenvallende cijfers al helemaal, wie weet kunnen de 'strijdbijlen' worden begraven en wordt het eind goed voor allemaal goed…
boem!
1
TT heeft aangegeven zelfstandig door te gaan als onafhankelijke aanbieder van Location Technology.

Zij hebben daar ook een spoorboekje bij afgegeven tijdens de CMD waaruit bleek dat men een CAGR van 15% verwachtte vergezeld van een double digit FCF.

Op basis van de aandeelhoudersstructuur is de wil van de FF's wet.

Daarom wordt TT nu gewaardeerd op haar eigen verdiencapaciteiten.

Voor een voortijdige exit zal eerst de mindset van de FF's moeten veranderen.

Dat deze verdiencapaiteiten ernstig zijn benadeeld door de Covid19-uitbraak en de onzekerheid over de gevolgen van het chip-tekort moge duidelijk zijn.

Dit houdt in, dat de vangnetfunctie niet in werking gaat treden voordat de eigen verdiencapaciteit haar waarde verliest.

in 2020 werd ons een negatieve FCF voorgeschoteld van 26 mio en voor dit jaar wordt een positieve FCF verwacht van 26 mio.

De waarde die je aan een verdiencapacteit van 26 mio (20 cent per aandeel) toe mag dichten is 5 euro.

Dat de huidige koers daar met 7 euro boven ligt mag je afleiden dat de markt het voordeel van de twijfel gunt aan TT.
Ook de targets van gemiddeld 9,50 euro afgegeven door de analisten laten doorschemeren dat men deze nadelige factoren slechts als tijdelijk wenst te zien.

De ontknoping komt daardoor inderdaad binnen 24 maanden.
In augustus 2023 zal klip en klaar zijn of de nadelige factoren tijdelijk dan wel permanent zijn.

Tijdens de presentatie van de 3q cijfers zal het nog hoofdzakelijk gaan over de nadelige gevolgen van de chip-tekorten en of het magere verdienmodel van 20 cent naar boven dan wel naar beneden moet worden bijgesteld.

Bij de jaarcijfers zal het gaan over de verdiensten post-covid in de vorm van een outlook 2022.
Om deze outlook te ondersteunen zal men net als dit jaar die positieve FCF minimaal inzetten als aandeelhouder-uitkering.

Pas op het moment dat de FF's het verdienmodel hebben opgegeven mag je gaan nadenken over de dan aanwezige vangnetwaarde.
pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 26 augustus 2021 05:09:



Zij hebben daar ook een spoorboekje bij afgegeven tijdens de CMD waaruit bleek dat men een CAGR van 15% verwachtte vergezeld van een double digit FCF.



Die 15% die je aanhaalt zie ik nergens terug, kijk maar:

Omzet location technology;
2017 € 328 22%
2018 € 372 13%
2019 € 426 15%
2020 € 392 -8%
2021 € 441 13%
2023 € 528 20%


Onderstreept is de verwachte omzet uit de consensus. Daarin zie je dat ze 20% groei verwachten in 2 jaar. Dat is geen 15% groei per jaar. Het word al een uitdaging om de 441 miljoen voor dit jaar te halen.
boem!
0
Je haalt een aantal zaken door elkaar.

TT gaf tijdens de CMD aan een groei te verwahten van 10% t/m 2022 welke daarna op 15% zou moeten uitkomen.
Voor het lopend jaar derhalve een omzet A&E van 500 mio.
Door Corona heeft TT dit bedrag zelf naar beneden vastgesteld tot 400-430 mio.(verlaagde outlook).

Op de outlook 2022 en 2023 moeten we nog even wachten.

Dat de analisten via hun consensus daar voorafgaand aan de 2q cijfers bedragen noemen van 441 mio in 2021 en 528 mio in 2023 is niets meer dan een schatting hunnerzijds.

Ron50
5
Veel te vroeg deze topic en veel te lang. Info en zeuren horen niet in een titel van een topic dit vind ik een soort van forumvervuiling.
boem!
0
pwijsneus
1
quote:

boem! schreef op 26 augustus 2021 07:59:


Je haalt een aantal zaken door elkaar.

TT gaf tijdens de CMD aan een groei te verwahten van 10% t/m 2022 welke daarna op 15% zou moeten uitkomen.
Voor het lopend jaar derhalve een omzet A&E van 500 mio.
Door Corona heeft TT dit bedrag zelf naar beneden vastgesteld tot 400-430 mio.(verlaagde outlook).

Op de outlook 2022 en 2023 moeten we nog even wachten.

Dat de analisten via hun consensus daar voorafgaand aan de 2q cijfers bedragen noemen van 441 mio in 2021 en 528 mio in 2023 is niets meer dan een schatting hunnerzijds.




Probeer bovenstaand te ontcijferen, maar hier worden ook wat zaken door elkaar gehaald toch?

CMD; 15% groei
CMD; 10% groei t/m 2022 en daarna 15% groei
Op de outlook voor 2022 en 2023 moeten we nog even nwachten
Verwachte omzet van 441 is afkomstig van analisten, derhalve voor het lopend jaar een omzet A&E van 500 mio (typfout?), TomTom heeft zelf outlook onlangs verlaagd voor dit jaar naar 400-430 miljoen

Begrijp ik het goed doordat TomTom de outlook met 10% heeft verlaagd eventueel de groeiambitie van 15% wel gehaald zou kunnen worden?

Snap wel dat de analisten daar ook geen touw meer aan kunnen vastknopen. 15% groei = 15% groei. Halen ze dus niet.

@nr36, thanks, dat was dus nog voordat Telematics verkocht was. Lees voor de grap is de teneur hier in de draadjes uit die tijd :) Mooi was dat. Toch weer over naar de orde van de dag.
sniklaas
1
Voor TOMTOM was het in 2021-Q1 al duidelijk dat het qua omzet voor location technology een lastig jaar zou worden en wellicht ook het eerste deel van 2022 en als gevolg hiervan de koersontwikkeling van het aandeel zou dalen.

Wanneer een bedrijf met voldoende middelen voorhanden geen aktie onderneemt om gebruik te maken van deze 'tijdelijke' 2020-2022 dalende koers ontwikkeling kunnen we concluderen dat het bestuur van TOMTOM en de grootaandeelhouders een zo laag mogelijke koers van het aandeel @TOM2 nastreven.
boem!
0
Om die reden is het SBB programma weer opgestart na de publicatie van de 1q 2021 cijfers.
sniklaas
0
quote:

boem! schreef op 26 augustus 2021 09:01:


Om die reden is het SBB programma weer opgestart na de publicatie van de 1q 2021 cijfers.
SBB programma zijn verplichtingen, verkapte loonkosten voor intimi, discount is voor de reguliere aandeelhouder.


Inkoop van aandelen om te verschroten zorgt voor terugkeer van vertrouwen, neemt belangstelling toe van investeerders en brengt rendement op de cash, tenminste wanneer bestuur en grootaandeelhouders overtuigd zijn van de onderwaardering van het aandeel en deze onderwaardering willen delen met de overige aandeelhouders...
*JustMe*
1
quote:

Ron50 schreef op 26 augustus 2021 08:14:


Veel te vroeg deze topic en veel te lang. Info en zeuren horen niet in een titel van een topic dit vind ik een soort van forumvervuiling.


Ik zal er op 31 aug eentje maken:

- Beknopt (geen lange tekst)
- Vooruitblik op de maand
- Informatief
- Geen negativiteit en ook geen hallelujah
sniklaas
2
quote:

*JustMe* schreef op 26 augustus 2021 11:03:


[...]
Ik zal er op 31 aug eentje maken:
In het verlengde van de uitspraak van Harold Goddijn, we moeten ons verhaal beter uitleggen naar de aandeelhouders gaan onze medewerkers de communicatie op de fora beïnvloeden...
tatje
0
Ik snap wel het doel van Sniklaas, door dit draadje NU te maken.
Sniklaas wil goedkoop bijkopen :-)

Misschien alle positieven op het * JustMe * draadje en de rest op het sniklaas draadje.

Hopelijk kan ik mijn cash positie nog dit jaar flink uitbreiden en dan kopen kopen kopen TT.

Dit was mijn laatste post op dit draadje :-)
boem!
0
quote:

sniklaas schreef op 26 augustus 2021 11:02:


[...]SBB programma zijn verplichtingen, verkapte loonkosten voor intimi, discount is voor de reguliere aandeelhouder.


Inkoop van aandelen om te verschroten zorgt voor terugkeer van vertrouwen, neemt belangstelling toe van investeerders en brengt rendement op de cash, tenminste wanneer bestuur en grootaandeelhouders overtuigd zijn van de onderwaardering van het aandeel en deze onderwaardering willen delen met de overige aandeelhouders...



En ik maar denken dat de loonkosten ontstaan bij TOEKENNING en dat bij uitoefening de verwatering optreedt waartegen je je kunt wapenen door een SBB programma te lanceren.
*JustMe*
2
quote:

sniklaas schreef op 26 augustus 2021 11:22:


[...]In het verlengde van de uitspraak van Harold Goddijn, we moeten ons verhaal beter uitleggen naar de aandeelhouders gaan onze medewerkers de communicatie op de fora beïnvloeden...



Als TomTom "het verhaal beter wil uitleggen aan aandeelhouders" dan kan ze dat het beste doen aan institutionele aandeelhouders en in media die er toe doen. Zoals de Financial Times ofzo. Niet op een forum met particulieren. Die pikken zo'n FT verhaal indirect wel op. Verder denk ik dat TT zich vooral moet richten op in meer beleggingsfondsen terechtkomen. Daar beleg je als particulier indirect in. De meeste particulieren zitten in fondsen, dan heb je ook direct je spreiding. TT zit natuurlijk al in fondsen, zoals small en midcap fondsen. Daar zijn die events op die calendar corporate.tomtom.com/investors/financ... voor.

Ik zie echter nog twee categorieën waar TT in kan groeien. Categorie 1 is themafondsen op de toekomst van mobiliteit. TT zit bijvoorbeeld al in een beleggingsfonds met 30 aandelen op gebied van autonoom rijden, elektrisch rijden en ADAS. Categorie 2 is growth funds. Dit zijn beleggingsfondsen met een lange horizon (10 jaar) die beleggen in bedrijven met een hoge koers/winstverhouding waarbij ze ervan uitgaan dat op termijn die koers-winst veel gunstiger wordt vanwege groei. Zij hoeven geen dividend te zien, maar bijvoorbeeld wel extra R&D uitgaven, acquisities, omzetgroei. Een bedrijf dat in het offensief is. Als je eenmaal in die fondsen zit met een x procent weging, wordt het aandeel TT automatisch gekocht als het fonds groeit.

TT valt nu vaak net buiten bepaalde categorieën. Nét geen tech fonds, omdat ze zich meer moet profileren, nét geen groeifonds, omdat er wel een groei outlook is tot 2023 maar geen groei track record. En dividend doet TT (nu nog) niet, dus ook dividend fondsen val je buiten. Boem! zegt vaak: het gaat om financiële prestaties. Dat valt wel mee, want een growth fund kijkt bijvoorbeeld anders naar een k/w dan een dividend fund. Het gaat er vooral om om erin opgenomen te worden, dan word je ook minder volatiel dan een aandeel met minder fondsen en meer particulieren erin. Ook indextrackers zit TT niet veel in, daarvoor moet het promoveren van de AsX naar de AMX en daarna de AEX. Door in fondsen te komen vergroot je de marketcap, kom je ook weer in andere indices en categorieën terecht en krijg je een vliegwiel. Dit kán gewoon allemaal. Tekort aan geld op zoek naar risico en rendement is er niet.







tatje
0
www.morningstar.com/stocks/xams/tom2/...

17,65% in de top 20 fondsen
19,75% in de top 20 institutions.

Tevens meldt DNB 5,1% bij de AFM.

Ik weet niet of het belang van DNB bij morningstar in Fondsen 10,69% iets te maken heeft met het belang van DNB bij de AFM 5,1%

Bij de AFM is geen stemrecht alleen, maar een kapitaalbelang.

Ik zeg dat DNB in principe 10,69% heeft in 3 of 4 fondsen bij de Morningstar en dat ze bij de AFM moeten melden dat ze zelf 5,1% hebben, kan dus ongemerkt al 9,99% zijn :-)

Graag jouw mening.

Heb de AFM om toelichting gevraagd, hoe ik dit moet zien.

Nooit een antwoord gehad.
sniklaas
0
quote:

*JustMe* schreef op 26 augustus 2021 12:57:


[...]
met name sedert de overname van @TA ontbreekt het aan focus qua positionering in de markt.

Voor de massa de producent van navigatie kastjes en te-laat & net-niet hippe & must-have consumenten artikelen die ook-nog op een knullige wijze werden vermarkt..

Daar zit de crux bij TOMTOM maken prima producten maar besteden onvoldoende aandacht in het vermarkten van het bedrijf en in het kielzog de producten..

Qua eindresultaat waarschijnlijk vergelijkbaar met een @GLPG die gezien de 5 miljard + euro cash op de bank zeer succesvol hun bedrijf en (placebo en dikke lucht) producten hebben vermarkt…

Beide bedrijven delven uiteindelijk het onderspit, TOMTOM die verzuimd om te verzilveren en GALAPAGOS die verzuimd om te leveren.

De timing bepaald voor de aandeelhouder al-dan-niet het financiële succes…
*JustMe*
0
@Tatje. Als morningstar klopt als bron dan hebben ze idd een 10% belang in TT overschreden (en niet gemeld). Interessant is dat bij de verkopende fondsen en de kopende fondsen te zien is dat de partijen die hebben afgebouwd (totaal zo'n 6 miljoen stukken) dat vrijwel allemaal tot nul of nihil hebben gedaan. (16 vd top 20) Dus daar kan geen verkoopdruk meer uit komen. Er is sowieso weinig volume, zowel aan koop en verkoopzijde.
*JustMe*
1
@Sniklaas. Ik vind je post wat onsamenhangend, maar misschien bedoel je te zeggen dat mensen het merk TomTom nog erg associeren met navigatieproducten voor consumenten en minder met licenties aan big tech bedrijven, ingebouwde navigatie (geen hardware, wel software en content) en wat er nodig is voor EV's, ADAS en autonoom rijden.

Elke vergelijking gaat natuurlijk ergens mank, maar neem je als vergelijking Philips, daar is ook tijd overheen gegaan voordat het duidelijk was dat ze niet in kleurentelevisies maar in medische apparatuur zitten. Je kunt een merk dus wel geleidelijk een nieuwe kant op bewegen (zonder het kind met het badwater weg te gooien) maar dat kost wel tijd en aandacht en intelligente manier. Ik denk dat de klanten van TomTom in Automotive en Enterprise wel al heel goed weten wat TT doet (anders win je die deals ook niet).

En private equity weet het ook, anders waren die niet eind 2018 bij TT op de stoep omdat ze hen integraal wilden overnemen in plaats van Telematics. Daar zat overigens 1 partij bij die ooit NXP bij Philips vandaan kocht, opbouwde, overnames deed om aan NXP toe te voegen en er een grote speler van maakte. Interessant gegeven, want het zijn momenteel de chipmakers die interesse hebben in HD maps. Intel dat Mobileye kocht en mede aandeelhouder is in HERE, Nvidia die partnerschap sluit met TomTom en DeepMap overneemt, Qualcomm dat een partnership sluit met TT. Etc. Etc. Interessante aan NXP is dat ze net zoals TomTom in Eindhoven gevestigd zijn.

Ze hebben het op 1 na grootste marktaandeel in semiconductors Automotive www.statista.com/statistics/277966/au... Ze hebben 2,6 miljard omzet per kwartaal, zijn toegevoegd aan de S&P 500 en hebben $582 miljoen vrije cashflow PER KWARTAAL, wat 23% van de omzet is. www.nxp.com/company/about-nxp/nxp-sem... NXP en TomTom hebben ook best wat samenwerkingen. Ze zitten zelfs fysiek bij elkaar op de Automotive campus www.automotivecampus.com/nl/over-de-c...
*JustMe*
0
quote:

*JustMe* schreef op 26 augustus 2021 16:38:



Ze hebben het op 1 na grootste marktaandeel in semiconductors Automotive www.statista.com/statistics/277966/au... Ze hebben 2,6 miljard omzet per kwartaal, zijn toegevoegd aan de S&P 500 en hebben $582 miljoen vrije cashflow PER KWARTAAL, wat 23% van de omzet is. www.nxp.com/company/about-nxp/nxp-sem... NXP en TomTom hebben ook best wat samenwerkingen. Ze zitten zelfs fysiek bij elkaar op de Automotive campus www.automotivecampus.com/nl/over-de-c...




SLIMME NEDERLANDSE VERKEERSTECHNOLOGIE IN TREK BIJ DE DUITSERS
BNR Webredactie

Nederland loopt voorop bij het ontwikkelen van slimme technologie voor de auto-industrie en daarom willen de Duitsers graag met ons samenwerken. Vandaag praten Duitse en Nederlandse partijen tijdens een virtueel congres over kunstmatige intelligentie op de snelweg.

Gesprek met Carlo van de Weijer. Die is dus tegenwoordig...

Algemeen manager van het AI-instituut van de TU Eindhoven en voorzitter van de Raad van Commissarissen van chipmaker NXP Nederland Carlo van de Weijer spreekt vanmiddag op het congres. Volgens hem kunnen Nederlanders de Duitsers van alles leren, zeker op het gebied van verkeersmanagement. '

www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10436296...
2.479 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 120 121 122 123 124 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 3 dec 2021 17:35
Koers 7,605
Verschil -0,125 (-1,62%)
Hoog 7,840
Laag 7,465
Volume 358.175
Volume gemiddeld 471.518
Volume gisteren 473.823