TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom november 2022

1.437 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Dutchy Ron
0
Op de CMD worden de hoogtepunten uitvergroot ......... dat zal morgen vermoedelijk wel leiden tot een hogere koers, anders zijn de verwachtingen te hoog of het verhaal van HG teleurstellend. Normaliter sorteert de koers daar op voor ......... kortom, ik verwacht een slotkoers van 8.20 vandaag :-)
Wereldbelegger
0
Toch nog maar een keer mijn verzoek:

Is het mogelijk om het novemberdraadje te beginnen met een samenvatting van alle positieve voorspellingen over de toekomst van TomTom die in het oktoberdraadje staan.

Is het ook mogelijk om de verwachtingen, die hier gewekt zijn, voor de CMD te bundelen in één post.
Zodat we die nog eens rustig kunnen nalezen als voorbereiding op de Powerpointplaatjes en praatjesdag.
Dutchy Ron
0
TomTom Capital Markets Day 2019

Amsterdam, The Netherlands, 24 September 2019 TomTom (TOM2) holds its Capital Markets Day in Amsterdam today, with presentations by Chief Executive Officer Harold Goddijn, Chief Financial Officer Taco Titulaer as well as other senior executives. They will discuss the company’s strategy within the context of the growth opportunities and developments in the market and core technologies.

Harold Goddijn, TomTom’s CEO, comments, “We work with a vast array of leading technology and automotive companies, placing us at the center of location information sharing. This ecosystem provides increased visibility on future revenues, due to multi-year design-ins. We see great opportunities in connected driver navigation, autonomous driving and Maps APIs, where location-based applications are key components, and in turn, deliver value to all our stakeholders.”

"We are introducing Automotive backlog as a new KPI, with the aim of giving better visibility on our Automotive revenue. Our Automotive backlog is currently around €1.6 billion, which represents the sum of the expected IFRS revenue from all existing awarded Automotive deals", adds Taco Titulaer, TomTom’s CFO. “As a medium-term guidance, we expect our Location Technology business, comprised of Automotive and Enterprise, to grow its revenue with a CAGR of around 10% for the period between 2018 and 2021. It is our ambition to accelerate revenue growth beyond 2021. Furthermore, we will reassess our optimal cash position next year, which could result, amongst other things, into a share buyback program.”

Please see below the guidance that management will share during the presentations.

Metric
Period
Target
Location Technology IFRS revenue CAGR
2018 - 2021
10%
Automotive backlog
2019
€1.6 billion
Automotive backlog expected release schedule
2019 and beyond
H2 2019: 8%
2020: 17%
2021: 18%
2022 and beyond: 57%
Free cash flow
2019 and beyond
Positive FCF, with a mid-term target of double digit FCF as a % of group revenue
Wereldbelegger
0
Vorige (ook zo opgehemelde) CMD 24 september 2019

09/23/2019 11.00
09/24/2019 10.69
09/25/2019 10.44

23-9-2019 11,00
1-11-2022 7,94
verschil -3,06
in % -27,82%


1-11-2022 7,94
23-9-2019 11,00
verschil 3,06
in % 38,54%

De realiteit is dat de koers van TT 38,5% moet stijgen om gelijk te komen met de slotkoers van de dag vóór de CMD 2019.
Daar heb je een enthousiaste markt voor nodig.
Wereldbelegger
0
Dreigend einde voor accufabriek in Noord-Engeland klap voor Britse auto-industrie

Accustart-up Britishvolt staat op het punt failliet te gaan.
Het bedrijf zou voor €4,4 mrd een accufabriek voor elektrische auto's in Noord-Engeland bouwen.
Het wegvallen van die fabriek is een nieuwe tegenvallers voor de Britse auto-industrie, die toch al moeite heeft met de overgang naar elektrische auto's.

Het plan om voor circa €4,4 mrd een grote accufabriek voor elektrische auto's in Noord-Engeland neer te zetten staat op het punt te mislukken. Britishvolt, de start-up achter het project, stevent volgens Britse media af op een faillissement.

Het omvallen van Britishvolt zou een fikse tegenslag zijn voor de Britse auto-industrie, die al moeite heeft met de overgang van verbrandingsmotoren naar elektrisch aangedreven voertuigen. De aanwezigheid van accufabrieken is van groot belang om ook de productie van elektrische auto's te behouden. De aan te leggen fabriek bij het stadje Blyth, even ten noorden van Newcastle, had jaarlijks 300.000 accu's moeten leveren voor auto's en busjes.
Subsidie van £100 mln

Het is al de derde tegenslag voor de Britse auto-industrie in luttele weken tijd. Onlangs kondigde BMW aan dat het de productie van de elektrische Mini verplaatst naar China. Ook schrapte Arrival, een start-up in elektrische busjes, zijn plannen voor een fabriek in het Verenigd Koninkrijk.

bron:
fd.nl/bedrijfsleven/1456319/dreigend-...
Wereldbelegger
0
Chiptekort blijft Toyota problemen...

Autoconcern Toyota heeft nog altijd last van de verstoring van de chipmarkt die aan het begin van de coronacrisis is ontstaan. De Japanse firma heeft het derde kwartaal van dit jaar een kwart minder winst gemaakt. De Japanse onderneming blijft zorgen houden over het tekort aan chips en onderdelen.

Over het derde kwartaal van dit jaar rapporteerde Toyota een operationele winst van 563 miljard yen, tegen 750 miljard yen in dezelfde periode een jaar eerder. Volgens Toyota ligt het concern op koers om het boekjaar dat loopt tot en met maart af te sluiten met een operationele winst van 2,4 biljoen yen. Wel sneed het Japanse bedrijf in zijn productiedoelen als gevolg van de onderdelentekorten. Voor de maand oktober was de output van Toyota's fabrieken met 100.000 stuks verminderd naar 800.000 voertuigen.

Toyota tornde bij de publicatie van de kwartaalcijfers niet aan zijn verwachtingen voor het hele jaar, ook niet nu de lage waardering van de yen de verkopen overzees kan aanjagen. Verder kondigde Toyota aan voor 150 miljard yen, omgerekend zo'n 1 miljard euro, aan eigen aandelen in te kopen.

bron:
www.agconnect.nl/artikel/chiptekort-b...
boem!
0
Het is mijn vaste overtuiging dat de koers het vertrouwen in de toekomst van het aandeel reflecteert.

In die zin ziet de koers er altijd als volgt uit:
wat is er reeds verdiend met het aandeel in het verleden : de intrinsieke waarde + stille reserves ( bij TT nu 5 euro);
daarbovenop komt dan het houdbare verdienmodel ( de FCF )

momenteel waardeert de markt he toekomstig verdienmodel op ca 15 cent pa.

de koers van morgen wordt derhalve bepaald door wat de markt aan vertrouwen uitstraalt wat TT aan houdbare FCF zal realiseren.

In concreto bij een vertrouwen in de markt van break-even als houdbare FCF zal de koers terugvallen naar 5 euro.

bij 5 % op 7,85 stabiliseren.

daarentegen zal de koers stijgen naar 11 euro bij een FCF van 10% en 17,50 euro bij 15% FCF
Dutchy Ron
0
Als het een heel positief verhaal wordt morgen, dan kan het zelfs leiden tot hogere koersdoelen van analisten. Maar waarom wachten tot CMD en niet tijdens Q3 al wat doen aan verwachtingmanagement... ik zie wel wat het wordt........... zoals gezegd geen hoge verwachtingen...... verplicht event voor TT en proberen zo goed mogelijk voor de dag te komen.
Dutchy Ron
0
learn.microsoft.com/nl-nl/azure/azure...

TomTom and Microsoft are putting best-in-class geolocation technology into the hands of developers worldwide to build and manage location-aware applications. In the partnership, TomTom is the leading location data provider for Microsoft, powering mapping services across Azure, Bing Maps, Cortana, Windows and more innovations that will come forward through this continued relationship.
www.tomtom.com/customers/microsoft-az...
[verwijderd]
1
quote:

Dutchy Ron schreef op 1 november 2022 10:18:

Als het een heel positief verhaal wordt morgen, dan kan het zelfs leiden tot hogere koersdoelen van analisten. Maar waarom wachten tot CMD en niet tijdens Q3 al wat doen aan verwachtingmanagement... ik zie wel wat het wordt........... zoals gezegd geen hoge verwachtingen...... verplicht event voor TT en proberen zo goed mogelijk voor de dag te komen.


Sprak zondag bij buurtborrel iemand die bij investeringsmaatschappij werkt. Wel interessant hoe dat soort mensen tegen een investering aankijkt. Hij had een hele analyse gemaakt over Signify en in welke mate hun led technologie nou onderscheidend en niet kopieerbaar is door de eerste de beste Chinees en hoe bijvoorbeeld ook het de waarde van het merk Philips dit deels countert.

Ditzelfde kun je ook op TomTom van toepassing laten zijn. Haarkloverij over een of twee procent meer free cashflow — je praat nominaal slechts over enkele miljoenen euro’s — zijn niet zo boeiend.

Wat hij interessanter vond (hij weet iets van TT maar niet zoveel) is of de nieuwe manier van geautomatiseerd kaartenmaken nu juist een toetredingsdrempel vergroot of verkleint. Daar kan zo’n CMD natuurlijk perfect antwoord op geven.

Enerzijds heb je in de toekomst niet meer duizenden mensen nodig om kaarten te onderhouden. Al heeft TomTom in Pune, India nog steeds wel een een nieuw office met duizend mensen. En anderzijds is dit ook allerlei zelf ontwikkelde technologie en artificial intelligence waar tomtom in eigen huis vele jaren aan heeft gewerkt en dit heeft ze ook gedaan met als voordeel dat ze al kaartenmaker is, dus vanuit een tientallen jaren kennis.

Daarnaast hebben we vernomen dat tomtom toegang heeft tot enorme hoeveelheden data, terwijl startups die HD maps maken op kleine trajecten tegen enorme kosten oplopen. Omdat hun camera wagens “overfitted with technology” waren “to compensate for lower sample size”.

Ik denk dat een paar jaar geleden startups zijn begonnen zonder de praktijkervaring van tomtom die zich focusten op hoe je HD maps kunt maken, zonder na te denken hoe je ze ook kunt onderhouden. En daar heb je een continue stroom aan data voor nodig (TT heeft deze).

Stel dat deze kennis van mij morgen bij de CMD zou zitten dan zou hij met name daarop focussen, op duurzaam concurrentievoordeel. En ook op de toename van de waarde van de map als asset nu emerging markets op hoger niveau worden toegevoegd en ook omzet moeten brengen en duurzame cash generatie.

Dat is meer de langetermijn bril. Een groeiend orderboek moet vervolgens ook een bevestiging zijn dat klanten die competenties van tomtom ook zo ervaren. Of bepaalde orders dan gaan lopen in 2023 of 2024 of eerst operationele omzet leveren en daarna pas IFRS omzet (ivm deferrals) dat is dan meer de detail invulling die je timing kan bepalen maar niet of het aandeel zelf een investering waard is.
GLMF
0
quote:

Wereldbelegger schreef op 1 november 2022 09:32:

Toch nog maar een keer mijn verzoek:

Is het mogelijk om het novemberdraadje te beginnen met een samenvatting van alle positieve voorspellingen over de toekomst van TomTom die in het oktoberdraadje staan.

Is het ook mogelijk om de verwachtingen, die hier gewekt zijn, voor de CMD te bundelen in één post.
Zodat we die nog eens rustig kunnen nalezen als voorbereiding op de Powerpointplaatjes en praatjesdag.
u bent altijd zo goed om het 'kaf' van het 'koren' te scheiden; misschien nu eens leuk om het 'koren' te zoeken in het oktoberdraadje?
boem!
0
kort samengevat komt het hierop neer:

is TT in staat binnen een beperkt aantal jaren (<4 jaar) mimimaal een FCF van 15% te realiserem.

Zo ja INEVESTEER zo niet zoek een andere investering
Wereldbelegger
0
kort samengevat komt het hierop neer:

is TT in staat binnen een beperkt aantal jaren (<4 jaar) mimimaal een FCF van 15% te realiseren?

Als je dat niet ZEKER weet, INVESTEER toch en wees bereid minimaal 13 jaar geduld te betrachten.
[verwijderd]
0
quote:

boem! schreef op 1 november 2022 11:09:

kort samengevat komt het hierop neer:

is TT in staat binnen een beperkt aantal jaren (<4 jaar) mimimaal een FCF van 15% te realiserem.

Zo ja INEVESTEER zo niet zoek een andere investering
En in aanvulling: duurzaam. Dus niet een inkomstenbron die tijdelijk baten oplevert (dit had TT met sporthorloges) maar duurzaam. Orderboek automotive is nu 8x zo groot als jaaromzet IFRS automotive. En dit neemt nog toe.
boem!
0
inderdaad is het duurzame (houdbare ) karakter van die doelstelling allesbepalend om te komen tot een goede investeringskeuze.

daar speelt een stevig en oplopend orderbook zeker een belangrijke rol in.
win some...
4
quote:

*JustMe* schreef op 1 november 2022 10:52:

[...]

Sprak zondag bij buurtborrel iemand die bij investeringsmaatschappij werkt. Wel interessant hoe dat soort mensen tegen een investering aankijkt. Hij had een hele analyse gemaakt over Signify en in welke mate hun led technologie nou onderscheidend en niet kopieerbaar is door de eerste de beste Chinees en hoe bijvoorbeeld ook het de waarde van het merk Philips dit deels countert.

Ditzelfde kun je ook op TomTom van toepassing laten zijn. Haarkloverij over een of twee procent meer free cashflow — je praat nominaal slechts over enkele miljoenen euro’s — zijn niet zo boeiend.

Wat hij interessanter vond (hij weet iets van TT maar niet zoveel) is of de nieuwe manier van geautomatiseerd kaartenmaken nu juist een toetredingsdrempel vergroot of verkleint. Daar kan zo’n CMD natuurlijk perfect antwoord op geven.

Enerzijds heb je in de toekomst niet meer duizenden mensen nodig om kaarten te onderhouden. Al heeft TomTom in Pune, India nog steeds wel een een nieuw office met duizend mensen. En anderzijds is dit ook allerlei zelf ontwikkelde technologie en artificial intelligence waar tomtom in eigen huis vele jaren aan heeft gewerkt en dit heeft ze ook gedaan met als voordeel dat ze al kaartenmaker is, dus vanuit een tientallen jaren kennis.

Daarnaast hebben we vernomen dat tomtom toegang heeft tot enorme hoeveelheden data, terwijl startups die HD maps maken op kleine trajecten tegen enorme kosten oplopen. Omdat hun camera wagens “overfitted with technology” waren “to compensate for lower sample size”.

Ik denk dat een paar jaar geleden startups zijn begonnen zonder de praktijkervaring van tomtom die zich focusten op hoe je HD maps kunt maken, zonder na te denken hoe je ze ook kunt onderhouden. En daar heb je een continue stroom aan data voor nodig (TT heeft deze).

Stel dat deze kennis van mij morgen bij de CMD zou zitten dan zou hij met name daarop focussen, op duurzaam concurrentievoordeel. En ook op de toename van de waarde van de map als asset nu emerging markets op hoger niveau worden toegevoegd en ook omzet moeten brengen en duurzame cash generatie.

Dat is meer de langetermijn bril. Een groeiend orderboek moet vervolgens ook een bevestiging zijn dat klanten die competenties van tomtom ook zo ervaren. Of bepaalde orders dan gaan lopen in 2023 of 2024 of eerst operationele omzet leveren en daarna pas IFRS omzet (ivm deferrals) dat is dan meer de detail invulling die je timing kan bepalen maar niet of het aandeel zelf een investering waard is.
Het transactional mapmaking system van TT is al in 2016 geintroduceerd. Hierdoor zou mapmaking sneller, beter en goedkoper kunnen. Destijds werd ook aangegeven dat HERE nog niet zo'n systeem had en dat het minimaal 3 jaar zou duren voordat zij iets vergelijkbaars konden bouwen. Tijdens de CMD in 2019 werd ook gerefereerd aan de voordelen van dit transactional mapmaking system en aan de efficientie in kaartonderhoud dat dit systeem al sinds 2016 had gebracht. Met recht zou je dit dus een duurzaam concurrentievoordeel kunnen noemen.

Alleen vraag ik mij dan wel af waarom dit duurzame concurrentievoordeel, dat sinds 2016 zou bestaan, niet in de resultaten tot uitdrukking wordt gebracht. Als de produkten van TT sneller, beter en goedkoper zijn dan zou dit toch tot significant hogere omzetten moeten leiden? En dat gebeurt niet.

TT werkt al sinds 2016 samen met Microsoft. Microsoft Azure heeft sindsdien groeicijfers laten zien van 50% of meer per jaar. Zo niet bij TT Enterprise. Hier blijft significante groei achterwege. Sterker nog, de Enterprise omzet van 2023 zal zich weer op het niveau van 2016 bevinden. Dat is toch niet te bevatten. Wat voor een contract heeft HG met Microsoft afgesloten dat de astronomische groei van Microsoft Azure niet ook de resultaten van Enterprise sterk stuwt?

En ik lees ook dat de hoop wordt gevestigd op extra inkomsten uit het verbeteren van de maps buiten US/Europa. Is dat echt een goede businessoppurtunity? Of zou dit toch meer een verplichting zijn die voortvloeit uit het contract dat met Microsoft is afgesloten en waar wederom voor TT niet veel extra inkomsten tegenover staan.

Ik lees hierboven ook dat een eventuele stijging mogelijk pas na 2024 in de IFRS-omzet is te zien en dat dit slecht een detailinvulling is. Je kan focussen op duurzame concurrentievoordelen wat je wilt. Maar als de constatering is dat een duurzame concurrentievoordeel na 8 jaar (2016-2024) waarschijnlijk nog niet in de cijfers tot uitdrukking komt, dan is het misschien ook tijd om je af te vragen of er niet iets grondig mis is met dit bedrijf.
1.437 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 68 69 70 71 72 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 5,700
Verschil -0,280 (-4,68%)
Hoog 5,925
Laag 5,700
Volume 569.243
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949