FD:
KLM bewijst niemand een dienst
2 juni 20:00
De steunoperatie voor KLM is nagenoeg afgerond. Er volgt nog een evaluatie, alsmede een advies over de vraag of de luchtvaartmaatschappij nog juridisch moet worden aangepakt voor het niet-naleven van de afspraken.
Het goede nieuws is dat de miljarden aan steun goed hebben uitgepakt. KLM is nagenoeg zonder kleerscheuren door de coronacrisis heen gekomen en kan zich weer gaan richten op de toekomst. Maar daar blijft het dan ook bij.
Door willens en wetens te zondigen tegen de door haar ondertekende afspraken van het steunpakket heeft KLM zichzelf en zeker zijn eigen werknemers geen dienst bewezen. Het bedrijf heeft veel goodwill verspeeld in politiek Den Haag, waardoor het maar de vraag is of het ook bij een volgende crisis kan rekenen op financiële ondersteuning.
KLM heeft ook het bedrijfsleven in den brede geen dienst bewezen. Samenleving en politici staan sinds de bankencrisis van 2008 al kritisch tegenover het grote bedrijfsleven. De eigenzinnige houding van het KLM-bestuur en de pilotenvakbond zal deze grondhouding versterken. Deze zal er in de toekomst mogelijk voor zorgen dat bedrijven aan nog striktere voorwaarden worden gebonden als zij de hand ophouden in Den Haag. Zelfs bij een crisis als een pandemie, waar ze zelf weinig aan kunnen doen.
Tot slot bewijst de KLM de overheid en het ministerie van Financiën in het bijzonder geen dienst. De reputatie van laatstgenoemde heeft een forse deuk opgelopen nu de indruk is gewekt dat zelfs het machtigste ministerie machteloos staat als een bedrijf niet doet wat is afgesproken.
Dat werpt de vraag op hoe het nu verder moet met steunoperaties. De startvraag daarbij is of de overheid de crisis heeft misbruikt voor politieke doelen. Dat lijkt niet het geval. KLM was het eens met de verduurzamingseisen die de overheid aan de steun verbond. Is de overheid dan te veel op de stoel van de directie gaan zitten door taakstellende bezuinigingen op te nemen in het akkoord en aan te geven welke functiegroepen wat moesten inleveren?
Misschien. Maar het is valide dat de overheid concrete maatregelen van KLM eist om de onderneming crisisbestendiger te maken en dat zit toch in structurele kostenbesparingen. Dat geldt te meer omdat er concurrenten zijn die vrijwel zonder steun de pandemie zijn doorgekomen. KLM ontving in totaal €4,4 mrd aan steun, meer dan enig ander bedrijf in Nederland.
Het vraagstuk draait echter om iets anders. De kernvraag die minister Kaag en haar ambtelijke top moeten beantwoorden is of zij in ultimo bereid zijn naar de rechter te stappen als een gesteunde partij de spelregels overtreedt. Anders heeft het niet veel zin om een gedetailleerd voorwaardenpakket te maken en kan de overheid zich beter beperken tot generieke verboden als een acquisitie-, dividend- en bonusverbod voor de top. En kan ook de overheidscontroleur achterwege blijven.
..........
Heel simpel allemaal.
Goodwill verspeeld en minder openlijke steun te verwachten bij de moeizame toekomstplanning voor Schiphol.
De Fransen maken hier misbruik van door hun al grote machtpositie binnen de holding uit te bouwen, zodat de
Nederlandse tak KLM (die altijd de grote winstmaker was) steeds minder in te brengen heeft.
Trieste vooruitzichten voor de KLM poot en voor de holding AF/KLM op termijn al zeker niet beter.
We hebben al moeizame jaren gehad met een slechte verstandhouding.
Zal niet beter worden, tenzij KLM het volgzame kind van de rekening wordt en danst naar de
pipe de la France...