'Tesla krijgt voet aan de grond in Japan na prijsverlaging'

Door AFN op 3 maart 2021 22:43 | Views: 3.730

TOKIO (ANP) - De verkoop van de Model 3 van automaker Tesla lijkt ook in Japan van de grond te komen. Dit nadat de maker van de elektrische voertuigen de prijs van de middenklasse sedan met bijna een kwart verlaagde tot net geen 5 miljoen yen, omgerekend bijna 39.000 euro. Daarmee ligt de auto meer binnen bereik van consumenten die een luxe auto willen kopen voor een lage prijs.

De levertijden voor het voertuig zijn opgelopen tot 12 à 16 weken. Dat was voor de prijsverlaging nog 6 tot 8 weken, aldus bronnen tegen persbureau Bloomberg. Ook reserveringen voor proefritten zijn moeilijker te regelen. Daarvoor zijn de wachttijden opgelopen tot ruim drie weken in plaats van een week.

De stap van Tesla komt op het moment dat de Japanse regering tegen 2030 de verkoop van auto's met uitsluitend benzinemotoren wil verbieden. Met de prijzenoorlog ze Tesla autofabrikanten onder druk op de de op twee na grootste automarkt ter wereld.

Naamsbekendheid

Automakers als Honda en Mazda begonnen beide vorig jaar met de verkoop van elektrische modellen met elk met een prijskaartje van ongeveer 4,5 miljoen yen. Daarbij is het rijbereik van die auto's veel kleiner in vergelijking met die van de Model 3. Nissan is later dit jaar van plan met zijn crossover SUV op de markt te komen.

Tesla is al ongeveer zes jaar actief in Japan, topman Elon Musk noemt die markt een van de belangrijkste voor het bedrijf. Toch blijkt uit gegevens dat de verkoop nooit echt van de grond is gekomen. Tesla verkocht vorig jaar minder dan 2000 auto's in Japan. Dat betekende een lichte stijging ten opzichte van het voorgaande jaar.

Wat meespeelt is dat Telsa de naamsbekendheid mist in Japan die binnenlandse autofabrikanten wel genieten. Tesla kon de Model 3 goedkoper aanbieden omdat de auto's voor de Japanse markt nu in de fabriek in China worden gemaakt in plaats van in de VS. Gelet op de productiecapaciteit van Tesla en het vermogen om accu's in China te kopen, zullen Japanse fabrikanten volgens kenners moeite hebben om met Tesla te concurreren.

Reacties

7 Posts
an12
2
Probleem is wel dat ze al geen geld verdienden op de auto’s (alleen op de verkoop van emissierechten). Als de prijs dan met 25% naar beneden gaat wordt het verlies nog groter.
Go Go Go !
0
Ach ja ... Tesla laat momenteel gesubsidieerde winst zien.

Maar eens zien of ze het uiteindelijk kunnen winnen van de elektrische auto's van échte autobouwers, de A-merken. De achterstand, die de A-merken op de batterijtjes hebben wordt al in een aardig tempo ingelopen. Nu de krachten nog even bundelen op het netwerk van de laadpalen en Tesla komt op dezelfde wijze terug als SpaceX raket. In het gunstigste geval met de kont op de vloer.
Robertwo2
2
Schaalvergroting leidt tot kostenvermindering en winstmaximalisatie, bovendien komen in de toekomst de accu's van Tesla zelf gebaseerd op Grafeen en dan hebben alle wereldmerken een enorme achterstand, die moeilijk in te lopen zal zijn, wat betreft kostprijs, actieradius, oplaadtijd en betrouwbaarheid.
Robertwo2
0
Larvotto77
4
Voet aan de grond? na 6 jaar zijn er vorig jaar 2000 auto's verkocht in een land met 126 miljoen inwoners. Tesla heeft in januari en februari in Nederland 55 auto's verkocht, Polestar doet er al 3x zoveel, Porsche doet er met de Taycan al 78 alleen. Maar heel logisch dat Tesla op de beurs de helft waard is van alle autobouwers bij elkaar. Momenteel 3 verouderde modellen bij elkaar. Een koers van 60,00 Euro zou meer op zijn plek zijn. Dat zijn de winsten op de emissierechten waard.
Dutchtenor
0
Het artikel zegt niet dat het in het verleden erg goed is gegaan met Tesla in Japan, maar dat het nu vlot begint te trekken. Over een paar maanden kan je pas zien of de verkopen daadwerkelijk toenemen. Gezien de lage aantallen vorig jaar zou het nu zo maar eens om 500 procent groei kunnen gaan!!. Of om een tegenvallend aantal van slechts 10000 stuks!!!
Ligt er een beetje aan wie het gaat publiceren, de getallen zijn gelijk ;-)
[verwijderd]
0
Tesla is het jaar in NL slecht begonnen idd, 1 op de 1000 verkochte auto's is een Tesla. Toyota en VW groep verkopen er honderden keren zoveel, maar zijn samen minder waard op de beurs...best wel raar.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.