PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL Mei 2021 Q1-DIV.betaling

3.802 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 187 188 189 190 191 » | Laatste
[verwijderd]
3
Beste Lezers,

Een mei-draadje met naar verwachting weer veel goede berichten/interpretaties .

Slotkoers op 29 april 4,36

Accent op publicatie 10 mei Q1-21 cijfers met outlook. Uitbetaling dividend op 14 mei cash/stock

Aandacht zal uitgaan naar de berekening van het stockdividend.

Wellicht nog een verrassing uit onverwachte hoek.
Beertje
1
Het wordt wachten op ING of UBS met een upgrate : de stukken worden vastgehouden. Met een volume van 120K in de eerste 20 minuten = 6K per minuut ongekend laag voor een opening!
Beertje
0
Maar zo drukken de verkopers de koers wel naar beneden.. het is wachten op hersteld vanuit de VS. Die moeten de kar trekken voor de hele wereld, want vanuit Azie en EU komt vandaag niet veel beweging
[verwijderd]
0
quote:

biocorn schreef op 30 april 2021 08:53:

Beste Lezers,

Een mei-draadje met naar verwachting weer veel goede berichten/interpretaties .

Slotkoers op 29 april 4,36

Accent op publicatie 10 mei Q1-21 cijfers met outlook. Uitbetaling dividend op 14 mei cash/stock

Aandacht zal uitgaan naar de berekening van het stockdividend.

Wellicht nog een verrassing uit onverwachte hoek.
Toevoeging op de openingszet:

Slotkoers op 29 april 4,36 exclusief dividend ter waarde van 0,28
[verwijderd]
8
Verhoging van mijn koersdoel naar EUR5,50
Verhoging koersdoel obv ~7x EBITDA21en 6% dividendrendement en koerswinstverhouding 2021 van 12,9x

Corona heeft digitale acceptatie 2-3 jaar naar voren gehaald. De verhoogde outlook 21 naar tenminste 250mln EBIT moet mi heel letterlijk genomen worden. Ik (en met mij meerdere analisten) verwacht 300mln EBIT in 2021 en ~450mln EBITDA21. Met een voorzichtige inschatting van de Net Debt op 300mln kom je dan op een WPA van 42,5 cent en 33 cent dividend in 2021.

Hoog dividendrendement, onderwaardering PostNL tov sectorgenoten (~6,3x ebitda20 vs DPDHL op 8,4x en Austrian Post op ~10x ebitda20). Mogelijke consolidatie fantasie met grootaandeelhouder Kretinsky die opbouwd in PostNL (5% nu) en al 15,6% in Royal Mail heeft otp.tools.investis.com/clients/uk/roy... Of een UPS wat een meer dan dubbele waardering heeft (18,6x ebitda20) en geen goede b2c positie in Benelux heeft.

Ik verwacht dat PostNL de komende jaren nog verder gaat groeien als Benelux pakketbedrijf. De posttak zal daartegen als value worden gemanaged en maximaal 9% rendement mogen maken samen met Sandd. Ergo een niet duur bedrijf wat meegroeit met e-commerce volumes en een mooi dividendrendement heeft.

Risicovrij?
Nee beleggen is nooit risicovrij. Er kan altijd wat onverwachts gebeuren, echter bij geld op de spaarrekening weet u zeker dat het u geld kost met negatieve rentes, inflatie en box3 heffing. Ook nooit al u eieren in 1 mandje leggen, spreiden is heel belangrijk.

Achtergrondinformatie PostNL

Belangrijke data www.postnl.nl/over-postnl/beleggers/
- 10 mei 2021 Q1 cijfers
- IR roadshow week 19/20
- 9 augustus 2021 Q2 cijfers met aankondiging interimdividend 2021

Dividendinformatie PostNL
Bij instapkoers van EUR4,36 per aandeel MINIMAAL 29 cent dividend per jaar (~6,7%) verwacht de komende 2 jaar. Mijn eigen inschatting obv outlookverhoging PostNL is 33 cent dividend in 2021 (~7,5%).

Interimdividend 2021 (1/3 deel 2020) waarschijnlijk eind augustus, slotdividend in april 22.

Koersdoelen analisten
Veel koersdoelverhogingen boven de EUR5 de laatste dagen. Overzicht vind je hier www.postnl.nl/en/about-postnl/investo...

Aandeleninkoop?
- PostNL heeft in Q1 ongeveer 77mln cash ontvangen voor verkoop Cendris en Nexive, dit zou gebruikt kunnen worden voor een aandeleninkoop. Onderneming heeft gezegd dat dit zou kunnen met excess cash (alles beneden 1,5x ebitda oftewel ~600mln net debt). Ik schat de net debt nu conservatief in op 407mln (stand 31-12-20) - 77mln = 330mln, dus 270mln excess cash nu. Wel heeft postnl aangegeven ook naar waardetoevoegende acquisities te kijken, dus deze optie staat niet op 1.

Dividend overzicht in NL
Hier een overzicht van NL beursfondsen rendementmetdividend.nl/ wel zelf corrigeren voor al betaald interimdividend svp om de vergelijking eerlijk te houden.

Grotere aandeelhouders in PostNL
Link naar AFM register www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...
- Kretinsky/Vesa Equity Investment heeft >5% www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...
- John de Mol heeft >5%
- Norges bank heeft >3%
- Acadian heeft >3%
- Edingburgh partners heeft >3%
- SocGen heeft meer dan 5% short gemeld. AFM bevestigd dat SocGen door Trading Book Exemption een vrijstelling heeft voor longregister. Omdat er ook (een minimale) longpositie van 4,5% is, staat SocGen niet in netto shortregister www.afm.nl/nl-nl/professionals/regist...
- Vele andere partijen hebben ook belangen, zie hiervoor Morningstar overzicht (tab institutions) www.morningstar.com/stocks/xmun/tntc/...

Royal Mail
Engels forum mbt Royal Mail uk.advfn.com/stock-market/london/roya...
- Daar ook aandacht voor Kretinsky
- GLS wil binnen 5 jaar verdubbelen in omzet door focus op internationaal en met B2C otp.tools.investis.com/Utilities/PDFD...
- Focus countries en acquisities moeten groot deel upside behalen (pagina 24) www.royalmailgroup.com/media/11417/gl...

Waardering multiples PostNL
PostNL heeft eind 2020 een WPA van ~EUR0,36. Een adj. net debt van EUR407mln (Barclays neemt ook deze hogere net debt uit voorzichtigheid) een EBITDA van EUR409mln en een Ondernemingswaarde (EV) van ~EUR2.565mln op een koers van EUR4,36

Waarderings multiples voor PostNL
- EV/EBITDA20 van ~6,3x
- Koerswinstverhouding 2020 van ~12,1x

Waarderings multiples Deutsche Post DHL
Ondernemingswaarde DPDHL noteert nu 35% hoger dan PostNL
DPDHL heeft eind 2020 een WPA van EUR2,41. Een net debt van ~EUR13mrd, een EBITDA van 8,7mrd en en ondernemingswaarde (EV) van ~EUR73,1 nu op een koers van ~EUR49,15 finance.yahoo.com/quote/DPW.DE?p=DPW....

Waarderings multiples voor DPDHL
- EV/EBITDA20 van ~20,4x
- Koerswinstverhouding 2020 van 20,4

Waarderings multiples Austrian Post
- Beurskoers dd 7 april EUR37,05 en market cap EUR2,6mrd
- Net debt per eind 2020 van ~EUR503mln
- Ondernemingswaarde (EV) is dan EUR3,09mrd
- Omzet 2020 is EUR2,2mrd
- EBITDA20 is EUR302,8mln (13,8%)
- Winst per aandeel 2020 is EUR1,75
- Dividend 2020 is EUR1,60

Waarderings Multiples Austrian Post
EV/EBITDA20 van 10,1x
KW is 21,6x
4,2% dividendrendement

(Austrian Post is een goede peer, heeft ook te maken met dalende briefpost en redelijk gelijke ebitda marge (postnl ~12,5%), focust op pakketten in de buurlanden en betaald dividend.)

Waarderings multiples UPS
Koers UPS nu ~USD203,7 en Ondernemingswaarde UPS nu ~USD191,7mrd (waarvan ~ USD18mrd net debt). Ebitda20 van USD10,3mrd. EPS van USD8,23

- Net debt/Ebitda = 1,74x (-> 2,5x is maximaal bij normale omstandigheden, dus nog USD7,7mrd ruimte momenteel om te lenen)
- EV/EBITDA20 nu ~18,6x
- KW van 24,75x

UPS kan een eventuele overname van PostNL makkelijk betalen en het levert de aandeelhouders van UPS ook direct veel waarde op aangezien de gekochte Ondernemingswaarde op 7,5x ebitda bij PostNL (koers van EUR5,40 gelijk 24,75x ebitda waard is bij UPS.

Wilt u de koers van dichtbij volgen dan is Marketviewer een tip (ticker PNL invullen) marketviewer.equiduct.com/ De voorbeurskoers checkt u bij Euronext live.euronext.com/nl/product/equities...

Disclaimer: Schrijver heeft een long positie in PostNL
Bulletje Rozenwater
1
Het feit dat ze nog steeds stockdividend uitgeven maakt mij toch wantrouwend mbt het bestuur. Normale bedrijven gaan aandelen terugkopen als ze niet meer weten wat met het geld te doen, behalve postnl, die doen een aandelenemissie.
Niro91
0
Van mij mag de prijs nog wel meer zakken. Dat betekent dat wij meer aandelen krijgen.
Kretínský
1
Correctie op mijn post van gisteren:

300 minimaal, ga maar eens aan de zuinige kant zitten, vergelijk het maar eens met pre corona 2019:
Q1-21 = 130 (binnen)
Q2-21 = Q2-2019+15 % = 41*1,15 = 47 mio maar Q2-21 wordt dik beter:
maand april (semi-lockdown) laten we niet 1/3 maar 1/4 nemen van Q1-21 = 130/4 = 32,5
mei+juni afgezet tegen pre corona Q2-2019+ 15% = 41 mio *1,15/3*2 = 31,5 mio voor mei+juni
Zou Q2 op 32,5+31,5=64 mio komen. Dit is wel heel erg somber gerekend, Q2 zal veel beter dan dit worden!
Q3-21 = Q3-2019+10% = 25*1,10= 27 mio
Q4-21 = Q4-2019 + 20% = 79*1,20 = 95 mio
FY-21 = 316 mio
Makkelijk haalbaar, dus Sandbaggen, maar 10 mei ook info over aanstaande investering verwacht ik, hoe kan PostNL anders na dit sommetje zelf gemaakt te hebben 250 mio afgeven!
Q2-21 gaat wederom positief verrassen (dik >20% t.o.v. Q2-20), daar gaat het vertrouwen, zelfs van Prinszicht, toenemen!
rsantego
0
Gigantisch druk op de woonboulevard. Er wordt flink gewinkeld. Mensen willen weer naar buiten. Funshoppen met een terrasje. Dit gaat Post.NL in Q2
merken. Alle koersdoelen zijn gericht op een jaar vooruit. Dit moet allemaal nog waargemaakt worden. De huidige koers weerspiegelt de huidige situatie. Tot Q2 zal de koers rond dit niveau blijven kwakkelen, mede afhankelijk van het beurssentiment. Veel wijsheid iedereen
gpjf
2
Wat er waar gemaakt moet worden is dat de klanten weer in de winkels zelf gaan kopen! Lees je eens in op de verwachtingen dat er volgend jaar bv een leegstand van 40 % wordt verwacht en dat de echte klappen pas vallen na de lockdown dan hier op basis van een incidentele drukke dag ergens in het land de zaak te willen bashen
Rik R
3
quote:

rsantego schreef op 1 mei 2021 15:36:

Gigantisch druk op de woonboulevard. Er wordt flink gewinkeld. Mensen willen weer naar buiten. Funshoppen met een terrasje. Dit gaat Post.NL in Q2
merken. Alle koersdoelen zijn gericht op een jaar vooruit. Dit moet allemaal nog waargemaakt worden. De huidige koers weerspiegelt de huidige situatie. Tot Q2 zal de koers rond dit niveau blijven kwakkelen, mede afhankelijk van het beurssentiment. Veel wijsheid iedereen
Met die 250 mln hebben ze zich al ingedekt voor een mindere Q2 & Q3. Als ze in Q4 100 mln doen, dan hebben ze nog maar 20 mln te gaan. Met april volledig in lockdown; do the math. Ja het gaat het zakken wanneer het volledig open is, echter zullen ze nog genoeg verdienen om de consensus te verslaan.
Shlomo
2
quote:
pakket schreef op 1 mei 2021 16:41:

[...]

Ziedaar het verhaal van de schildpad en de haas.. Ook wel eens hier naar voren gehaald. Ik zag het afgelopen jaar dikwijls terugkomen op dit forum. Kopen tegen 2,678 en verkopen op 2,679 euro. b.v.
Ik dacht altijd dat mensen verstandig waren en dat niet deden maar het bewijs is anders. Ik zet altijd minstens een jaar tussen koop en verkoop. En deze keer kwam het ook uit. Eigenlijks kun je wel een slaappil nemen van een jaar . daartussen is alleen maar gezeur en geroddel op de lijn. Heb nu ook geen enkel belang bij een daling of stijging van dit aandeel. Eén van mijn crypto aankoop is gestegen met meer dan 16% in een paar dagen. Ik houd ze mooi minstens een jaar vast... Bij de wedstrijd Postnl voelde ik mij een jaar lang de schildpad . Maar die heeft wel gewonnen..

youtu.be/2DrKmpuKhKE

Met de slee naar beneden is sneller dan met de slee naar boven. Dat is net als met aandelen dalen gaat harder dan dat ze weer op het oude niveau terugkomen ook al presenteren ze topcijfers en een top dividend de aankomende 2 jaar. Dus m.a.w. je moet geduld hebben en op het vinkentouw blijven zitten.
Shlomo
0
Vertel ook nooit wat en hoe hoog mijn kerstbonus is aan mijn vrouw. Ik gebruik dat om haar af en toe te verrassen. Dat doet HV ook en dan de zijn de aandeelhouders weer blij."Zoals het spreekwoord luidt ""Ëen kinderhand is gauw gevuld""
zwendelaar
2
quote:

Shlomo schreef op 1 mei 2021 17:35:

Vertel ook nooit wat en hoe hoog mijn kerstbonus is aan mijn vrouw. Ik gebruik dat om haar af en toe te verrassen. Dat doet HV ook en dan de zijn de aandeelhouders weer blij."Zoals het spreekwoord luidt ""Ëen kinderhand is gauw gevuld""
ik heb geen kinderhandjes hoor en kan je zeggen deze zijn door post nl heeeel goed gevuld , net als bij velen die beleggen in post nl Totaal geen klagen ;-)
Catalina
0
Toch bizar hoe het sentiment hier volledig omgeslagen is. Na een geweldige week is het alweer kommer en kwel wat de klok slaat. Maandag massaal verkopen iedereen?!
Shlomo
0
Jefferies zou verkoop Ubiway door Bpost toejuichen
De Tijd schreef donderdag dat Bpost BPOST-0,79% zijn afdeling Ubiway Retail in de etalage zet. Dat zou een goede zaak zijn, meent analist David Kerstens van Jefferies.

Bpost kocht Ubiway in 2016 van Lagardère voor 81 miljoen euro. De strategische motivering was de analist toen niet duidelijk. Bpost boekte trouwens het grootste deel van de aankoopprijs af in het vierde kwartaal van 2020, omdat de retailwinkels dicht bleven tijdens de coronapandemie.

De potentiële verkoop van Ubiway toont aan dat het interimmanagement niet bang is om moeilijke beslissingen te nemen rond slecht presterende activa.
Kerstens wijst er nog op dat Bpost na de mislukte overname van PostNL in 2016 een overnamestrategie opzette die culmineerde in de overname van Radial voor 825 miljoen dollar, een deal ‘die tot dusver geen aanvaardbaar rendement heeft opgeleverd’. De analist heeft voor Bpost een koopadvies en koersdoel van 11,75 euro.
3.802 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 187 188 189 190 191 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 15 apr 2024 17:39
Koers 1,260
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 1,286
Laag 1,254
Volume 1.631.754
Volume gemiddeld 2.208.161
Volume gisteren 1.631.754