(ABM FN-Dow Jones) Tesla heeft in het vierde kwartaal teleurgesteld. Dit oordeelde analist Philippe Houchois van Jefferies donderdag op basis van de cijfers die woensdag nabeurs verschenen.
Hoewel de EBIT grofweg in lijn was en de omzet beter dan verwacht, sloeg Tesla de plank mis met de brutomarge bij de autodivisie. Die marge viel 214 basispunten lager uit dan voorzien. Dit suggereert dat de consensus voor 2023 van 23,5 procent wat omlaag moet.
Een strikt beheer van de operationele kosten hield de impact op de EBIT-marge beperkt, maar ook deze marge kwam 70 basispunten lager uit dan verwacht, zo concludeerde Jefferies.
De vrije kasstroom stelde volgens de analist eveneens teleur en schoot 50 procent tekort ten opzichte van de consensus.
"De consensus zal in de komende weken verder omlaag gaan", waarschuwt Jefferies.
Jefferies heeft een koopadvies op Tesla met een koersdoel van 180,00 dollar. Het aandeel sloot woensdag op 144,43 dollar. Tesla koerste in de handel nabeurs circa 5,5 procent hoger.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Die kop ook weer 'Tesla schiet tekort'. Heb helemaal niks met analisten. Lekker je eigen plan trekken. Zelf verwacht ik dat Tesla gewoon dit jaar die 200 dollar weer gaat aantikken en dan komt Jefferies ineens weer met een koersdoel van 220 dollar.
Ze doen in ieder geval sinds 2020 wat ze beloven met een CAGR van 50%. In 2023 moeten het aantal afgeleverde auto's rond 1.75 miljoen liggen voor de CAGR van 50% sinds 2020. Ze blijven groeien als een malle en die marges hebben te maken met het economische klimaat. VW, Toyota, GE hebben een aardig probleem door die Tesla's met korting. Deze "concurrenten" geven de EV verliesgevend weg en moeten nog 95% van de auto's gaan omzetten naar EV. Die fabrieken zijn ingericht op productieprocessen die gaan sterven. Wellicht is Tesla wat aan de dure kant, maar ze zijn gewoon goed bezig. De winsten in de EV-markt worden door Tesla gemaakt.
Als eind 2022 al bekend was dat Tesla door omstandigheden de beoogde cijfers niet kan halen, wat voor een toevoeging heeft deze kop 'schiet tekort' dan nog ? Welk bedrijf kan zulke cijfers weerleggen? Groei met 50% ? winstmarge met dit soort cijfers?
'Analisten' ....ik zou lekker je eigen conclusie trekken ? Cijfers spreken voor zich, laat die analisten maar lekker lullen. Vorig jaar was Tesla niet te stoppen, geen 1 analist die zei dat het naar 100 dollar / share ging.
3 weken geleden zeiden ze allemaal dat ze naar 70/share konden. Er staat nu het dubbele op de bord.
Niemand kan in de glazen bol kijken, maar je kan er ook heeuull naast zitten. Maar noem jezelf dan geen analist of temper je uitspraken als je t zelf ook niet weet
Nu in Tesla beleggen met een horizon van 5-10 jaar... kun je geen buil aan vallen! De traditionele autobouwers gaan de handen vol krijgen aan Tesla. Er is nog altijd geen noemenswaardig model door hen op de markt gebracht die de performance en efficiency weet te halen.
Ik ben het oneens dat de traditionele autobouwers de handen vol gaat krijgen aan Tesla. Het is eerder andersom. Er komen steeds meer goedkopere modellen op de markt want daar zit de consument op te wachten. Tesla heeft geprofiteerd als eerste in deze markt. Nu de wereld om is gaan meer traditionele autobouwers investeren en met betaalbare modellen komen.
Ik vind het heel lastig om te zeggen wat Tesla gaat doen in de toekomst. Ze hebben een aantal dingen voor op traditionele autobouwers: ze verdienen geld aan de modellen die ze maken, ze zijn nog steeds superieur qua range, efficiëntie en gebruiksgemak. Daarnaast rijden de auto's ook nog eens fijn als ik de reviews mag geloven. Wat ze minder goed doen is dat er geen nieuwe modellen qua uiterlijk verschijnen. Mensen willen toch eens wat nieuws hebben. Daarnaast is de afwerking qua materialen minder dan veel concurrentie.
Ik heb echt geen idee wat op termijn de doorslag gaat geven in autoland.
Wat Tesla dan wel weer voor heeft is dat ze ook nog andere dingen dan auto's verkopen. En die dingen zitten ook nog eens in groeimarkten.
Ik vind vooral de titel indrukwekkend.
'Tesla schiet tekort'. En bij de opening van de beurs +10%, dan zeg ik, woaw, knap gedaan beursanalist!