Meer omzet Ahold Delhaize verwacht

Door ABM Financial News op 9 mei 2023 12:12 | Views: 5.351

Meer omzet Ahold Delhaize verwacht
Beeld: ABM Financial News

(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het eerste kwartaal van 2023 volgens analisten meer omzet geboekt dan een jaar eerder in dezelfde periode. Dit blijkt uit de analistenconsensus die Ahold zelf samenstelde en publiceerde.

Gerekend wordt op een omzet van 21.508 miljoen euro in de eerste drie maanden van dit jaar. Dat was een jaar eerder 19.774 miljoen euro.

In het vierde kwartaal kwam de omzet nog uit op 23.359 miljoen euro.

Het leeuwendeel van de omzet kwam in het eerste kwartaal uit de Verenigde Staten. De analistenconsensus schat die in op 13,5 miljard euro.

De operationele winst moet volgens de analisten uitkomen op 823 miljoen in het eerste kwartaal. Dat was een jaar eerder 818 miljoen euro.

Onderliggend rekenen de analisten op een operationele winst van 828 miljoen euro en een bijbehorende marge van 3,9 procent. De marge lag in het eerste kwartaal van 2022 op 4,2 procent en op 4,4 procent in het vierde kwartaal.

Onder de streep resteert voor Ahold Delhaize vermoedelijk een nettowinst van 542 miljoen euro, tegenover 546 miljoen euro in dezelfde periode in 2022.

UBS verwacht dat Ahold een sterke jaarstart achter de rug heeft, "met leidende posities in de VS en in Europa, met stabiele tot stijgende marktaandelen, stabiele marges en een sterke vrije kasstroom", aldus analist Sreedhar Mahamkali.

UBS sluit niet uit dat Ahold in de eerste drie maanden van dit jaar de winstverwachtingen heeft overtroffen en dat 2023 een goed jaar wordt, ook op het vlak van de vrije kasstroom. De tegenwind van hogere energiekosten zal volgens de bank nog slechts een kwartaal waaien en dan gaan liggen. Daardoor zal de marge dit jaar onveranderd op 4,2 procent blijven, voorziet Mahamkali. Daarmee is hij iets positiever dan de consensus van 4,1 procent.

Voor 2024 rekent UBS op 4,3 procent.

Outlook

Ahold zei bij publicatie van de jaarcijfers in februari voor 2023 te rekenen op een onderliggende operationele marge van 4,0 procent of meer, terwijl de onderliggende winst per aandeel vergelijkbaar zal zijn met die in 2022.

De vrije kasstroom zal rond de 2,0 miljard euro liggen en Ahold denkt circa 2,5 miljard euro te investeren.

Voor 2023 mikt de consensus op een groepsomzet van 89,0 miljard euro en een nettowinst van zo'n 2,4 miljard euro. De onderliggende operationele winst moet volgens de analisten uitkomen rond 3,6 miljard euro en de bijbehorende marge op 4,1 procent. De vrije kasstroom schatten de analisten in op ruim 2 miljard euro.

Ahold opent woensdag voorbeurs de boeken.

Bron: ABM Financial News


ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Reacties

4 Posts
b.west.invest
0
Het zal wel heel raar zijn als de omzet niet gestegen is , per product is de stijging bij vorig jaar 10 tallen procent .
tmaster
0
Ik verwacht vooral meer winst. ik zie nog steeds dagelijks prijzen omhoog schieten van diverse artikelen waarbij we het niet hebben over een paar cent.
Vorig jaar nog kon je AH 1liter olijfolie kopen voor 4,99 per fles daarna 5,99 en nu 7,20
Stijging binnen 1 jaar 42%
jan de vakman
0
Nou, maak je borst maar nat, vorige week was er de helft niet, van wat ik normaal bij AH koop, nu zal het prijskaartje nog wel een stuk duurder worden, die forse loonsverhoging, moet de gewone consument betalen en AH was al niet goedkoop!!
tmaster
0
quote:

jan de vakman schreef op 9 mei 2023 13:46:

Nou, maak je borst maar nat, vorige week was er de helft niet, van wat ik normaal bij AH koop, nu zal het prijskaartje nog wel een stuk duurder worden, die forse loonsverhoging, moet de gewone consument betalen en AH was al niet goedkoop!!
Ze beginnen zichzelf wel in de vingers te snijden. De sterkte van AH was hun eigen merk artikelen die altijd goedkoper waren dan de premium A merken. Ik zie nu vaak dat hun eigen huismerk net zo duur is als een A artikel en soms nog duurder en dat kan volgens mij nooit de bedoeling/tactiek zijn.
Ze zijn continue alle prijzen zo sterk aan het verhogen dat ze niet eens oog meer hebben of hun eigen artikelen nog wel concurrent zijn ten opzichte van het a merk..
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.