(ABM FN-Dow Jones) PostNL zag in het tweede kwartaal enige versnelling bij de divisie pakketten, maar mogelijk minder sterk dan gehoopt doordat regenachtig weer bepaalde segmenten met hoge volumes drukte. Dat was de boodschap die analist Marc Zwartsenburg van ING kreeg van het bedrijf in een update in aanloop naar de kwartaalcijfers.
ING rekent bij pakketten op een volumegroei binnen de doelstelling van 7 tot 10 procent en mogelijk aan de onderkant van die bandbreedte door het slechte weer in Nederland. Hierdoor werd er minder kleding besteld en bezorgd dan normaal, een categorie die goed is voor veel volume.
Vergeleken met het eerste kwartaal is dat nog altijd een versnelling. Toen was de groei 4,6 procent bij pakketten. Ook komt het overeen met de inschatting die de analist voorafgaande aan het gesprek met het bedrijf had.
De ontwikkeling van de productmix lijkt tegen te vallen, met meer volume van grote klanten en meer internationaal dan binnenlands volume, was verder de indruk van Zwartsenburg na de call.
Het postbedrijf zal profiteren van het verzenden van stembiljetten, wat een aanzienlijke rugwind van 4 procentpunt groei geeft. Aan de andere kant verschuift de prijsmix doordat er bij bulkmail sneller dan verwacht wordt overgestapt op een langere bezorgtijd dan 24 uur. Er zal een overgangsmodel zijn waarin tussen 24 en 48 uur wordt bezorgd, vooruitlopend op een wijziging van de wet waarin de bezorging niet langer binnen 24 uur maar pas na 72 uur hoeft te gebeuren.
ING heeft een koopadvies met een koersdoel van 1,65 euro voor PostNL. Het aandeel stond maandag 0,7 procent lager op 1,24 euro.
Copyright: ABM Financial News / info@abmfn.nl
ABM Financial News is dé leverancier van beursnieuws in de Benelux. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Community trend
Zal het aandeel stijgen of dalen naar aanleiding van dit nieuwsbericht?
Community trend
Om deze actie uit te voeren moet u ingelogd zijn. Inloggen of Aanmelden