Toekomstbeeld schreef op 18 juni 2018 22:35:
[...]
Hallo Martin-Jan,
Klopt, dat aspect zal Dhr vd Laar zeker proberen in te brengen in de onderhandeling. Echter, het zou erg vreemd zijn als een overnemende partij mee zou gaan in die "verkopers" argumentatie. Stel dat die synergieën inderdaad zo rond de 60 miljoen euro zijn het eerste jaar. Daarna zal het afbouwen want de postmarkt blijft immers krimpen in volume. Stel besparing 50 miljoen jaar 2 en 40 miljoen jaar 3. Drie jaar = 150 miljoen aan besparing.
Met 150 miljoen overname zou PostNL dan drie jaar aan synergievoordeel uit betalen aan Sandd.....waarom zouden ze Sandd dan nog overnemen als ze al drie jaar aan extra winst weggeven aan de verkoper?
Daarbij nog opgemerkt dat PostNL in feite alleen maar voordeel haalt uit extra omzet want Sandd is immers een partij die verder geen enkel voordeel brengt aangaande assetwaarde. De sorteercentra zijn vh stenen tijdperk en van generlei waarde voor Postnl. De arbeidskrachten van Sandd zijn grotendeels ZZpers die PostNL niet nodig heeft. Kortom, ze kopen dus geen assets en ze kopen geen kennis die van levensbelang is. Ze kopen alleen een klantenbasis die volumes toevoegen waaruit de genoemde (omzet)synergieën voortkomen.
Nogmaals, een klantenbasis vol risico gezien de verder krimpende markt. Mogelijk zelfs na zo'n overname nog eens versneld in krimp omdat bv de bedrijfspost (de grootse volumedriver voor Sandd) versneld krimpt omdat ze de tarieven van PostNl niet leuk vinden.
Verder zou ik de berekening ook nog weleens willen zien puur obv de EBITDA keer de gebruikelijke sectorratio.
Denk dat we dan wederom rond de 80 miljoen uit komen.
Ik vermoed dat men dan bij Sandd de achtergestelde lening aan DHL kan afbetalen plus de diverse andere schulden en dat Dhr vd Laar dan nog een fijne 20 miljoen aan zijn privé vermogen kan toevoegen.
Gezien de invoering vd 80% norm bij Sandd en de druk voor de aflossing van de DHL lening, heeft PostNL best wat wapens in de onderhandelingsstrijd om ook een paar discounts op te voeren.
Kortom, ik zie je punt maar zou toch ook eventjes naar wat andere "discount" aspecten kijken: geen assets waarde, geen kenniswaarde en wel de 80% norm en de DHL aflossingsdruk vd DHL lening.