BAM Groep « Terug naar discussie overzicht

BAM mei 2024

886 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 41 42 43 44 45 » | Laatste
axie
0
quote:

HenkdeV schreef op 15 mei 2024 13:49:

Mooi herstel gisteren, maar nog altijd ongeveer 10% onder de koers van voor de cijfers.
Net voor de cijfers stond het aandeel meen ik 3,83 euro. Dat is geen 10% verschil. Eerder 5%.
HenkdeV
1
quote:

axie schreef op 15 mei 2024 13:53:

[...]

Net voor de cijfers stond het aandeel meen ik 3,83 euro. Dat is geen 10% verschil. Eerder 5%.
In mijn posting staat niet het woord net Axie.
Het was een paar dagen voor de cijfers.
Bijna net zeg maar.
OnoMatopee
0
Spoorwegongeval Voorschoten
Datum voorval : 04-04-2023
Startdatum onderzoek : 04-04-2023
Publicatiedatum rapport : 15-05-2024
Status : Afgerond
In de nacht van 4 april 2023 reed bij station Voorschoten een goederentrein een kraan op lorries aan. De kraan kwam in het andere spoor terecht. Daardoor werd deze ook aangereden door een reizigerstrein. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzocht waardoor het ongeval kon gebeuren en hoe de risico's van het werken aan het spoor en het gelijktijdig rijden van de treinen wordt meegenomen.

Download rapport

Onderhoud aan intensief bereden spoornet moet en kan veiliger
Bij onderhoud aan het spoor legt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat te eenzijdig de focus op beschikbaarheid van het spoor voor het vervoer van reizigers en goederen. Dat is een verkeerde prikkel. Belangen als veilig werken, het beperken van de gevaren van nachtwerk en het leren van ongelukken krijgen daardoor onvoldoende aandacht. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na uitgebreide analyse van het treinongeluk bij station Voorschoten in de nacht van 3 op 4 april 2023.

Op 4 april 2023 stak een kraan tijdens geplande werkzaamheden een spoor over dat in dienst was. Daarbij werd de kraan aangereden door een goederentrein en een reizigerstrein. Bij dit ongeval overleed de machinist van de kraan en vielen totaal zo’n 30 gewonden, van wie enkele zeer zwaar gewond raakten. De ravage was enorm.

De Onderzoeksraad heeft niet kunnen vaststellen wat de directe oorzaak was van de aanrijding. De Onderzoeksraad komt na onderzoek en analyse tot het inzicht dat een rol hebben gespeeld dat het onderhoud plaatsvond terwijl treinen langs de werkzaamheden bleven rijden, en dat de werkenden sporen moesten oversteken die in dienst waren om bij hun werklocatie te komen. Verder heeft mogelijk een rol gespeeld dat de werkenden voor hun informatie afhankelijk waren van foutgevoelige mondelinge communicatie.

Registreer om van te leren
Chris van Dam, voorzitter van de Onderzoeksraad: ‘Het Nederlandse spoor behoort tot de veiligste in de wereld. Maar toch gaat het te vaak mis of bijna mis op het spoor. Daar moeten we van leren. Wij bevelen de sector aan om veel meer werk te maken van het registreren en analyseren van incidenten. Zo kan de sector gezamenlijk leren, maar ook innoveren in veiligheid.’

Verminder risico’s van nachtwerken, ook voor zzp’ers
Het onderhoud aan het spoor vindt veelal in de nacht plaats. Zo ook in de nacht van 3 op 4 april 2023 in Voorschoten. Nachtwerk kent extra veiligheidsrisico’s die de spoorsector nog onvoldoende onderkent. De Onderzoeksraad vindt dat ProRail daar meer aandacht voor moet hebben, zeker in de opdrachtverlening aan aannemers, onderaannemers en de samenwerkende partijen in de railsector. Bijzondere aandacht moet er komen voor zzp’ers. Zij worden veelvuldig in de nachtelijke uren ingezet om de roosters rond te krijgen. Zzp’ers vallen niet onder de Arbeidstijdenwet. Uit het onderzoek van de Onderzoeksraad blijkt dat zij overmatig worden ingezet.
OnoMatopee
0
Raad beveelt maatregelen aan
De raad heeft een aantal aanbevelingen voor het ministerie en ProRail. Het ministerie moet volgens de raad zorgen dat de spoorbeheerder voortaan meer prioriteit geeft aan veilig werken en veilig rijden langs werkzaamheden, en minder prioriteit aan de beschikbaarheid van het spoor voor het vervoer van reizigers en goederen. Bovendien adviseert de raad het ministerie om de spoorbeheerder meer helpen met innovatie op het gebied van veilig werken.

ProRail zelf wordt door de raad aanbevolen om meer aandacht te schenken aan de veiligheidsrisico’s van nachtwerk. Ook adviseert de raad dat de spoorbeheerder een systeem ontwikkelt om alle informatie over ongevallen en bijna-ongevallen op het spoor te registreren en analyseren. “Verplicht alle bij het spoor betrokken partijen, inclusief spoorwegondernemingen, om hun incidenten toe te voegen. Zorg ervoor dat alle relevante partijen gezamenlijk leren van (bijna-)ongevallen en lessen breed met elkaar delen.”

Verder zegt de raad dat ProRail in alle fases van een onderhoudsproject verantwoordelijkheid moet nemen voor de veiligheid. Daarnaast is het advies aan de spoorbeheerder om de veiligheid van spoorwerkers over het algemeen te verbeteren. “Als het niet lukt om alle sporen buiten dienst te nemen, zorg dan in ieder geval voor een fysieke afscherming van de werkplek, een werklocatie die veilig bereikbaar is en een manier waarop werkenden kunnen zien of sporen wel of niet buiten dienst zijn.”

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en spoorbeheerder ProRail zeggen aan de slag te gaan met de aanbevelingen, zo meldt het ANP woensdag.
OnoMatopee
0
De Raad doet daartoe de volgende aanbevelingen:

Aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

1. Zorg ervoor dat in het opdrachtgeverschap aan ProRail als infrastructuurbeheerder naast beschikbaarheid en veilige berijdbaarheid ook andere waarden, zoals veilig werken en veilig rijden langs werkzaamheden, worden belegd. Neem daarnaast de barrières voor ProRail weg om enerzijds innovaties ten aanzien van veilig werken aan het spoor in de sector te ontwikkelen en door te voeren en anderzijds een voorziening te creëren voor het registreren, analyseren en delen van informatie over (bijna-)ongevallen (zie aanbeveling 2).

Aan ProRail

2. Zet een voorziening op waarin informatie over (bijna-)ongevallen op het spoor wordt geregistreerd en benut. Verplicht alle bij het spoor betrokken partijen, inclusief spoorwegondernemingen, om hun incidenten toe te voegen. Richt deze op het brede veiligheidsdomein (dus inclusief arbeidsveiligheid en spoorwegveiligheid). Zorg ervoor dat alle relevante partijen gezamenlijk leren van (bijna-)ongevallen en lessen breed met elkaar delen.

3. Benut de op te richten voorziening (zie aanbeveling 2) om op basis van risicoanalyses gericht te werken aan veiligheid. Houd zelf regie op de veiligheid van werkzaamheden en rijden van spoorverkeer in alle fases van de onderhoudswerkzaamheden, van strategie en innovatie tot uitvoering. Gebruik naast het stellen van regels vooral het vakmanschap in de sector om situationele afwegingen te maken.

4. Bevorder de veiligheid van werkenden aan het spoor. Als het niet lukt om alle sporen buiten dienst te nemen, zorg dan in ieder geval voor het volgende:

a. een robuuste (fysieke) afscherming van de werkplek.

b. een werklocatie die veilig bereikbaar is. Stop met het gebruik van eilandbuitendienststellingen en tijdelijke oversteekperiodes naar werklocaties en railinzetplaatsen.

c. een voorziening zodat werkenden aan het spoor ter plaatse kunnen zien of sporen al dan niet buiten dienst zijn. Introduceer hiertoe hulpmiddelen aanvullend aan de mondelinge communicatie.

d. mondelinge veiligheidscommunicatie die wordt vastgelegd ter bevordering van het leren van (bijna-)ongevallen.

5. Dring de negatieve gevolgen van nachtarbeid en overmatig werken voor veiligheid en gezondheid terug zonder dat dit leidt tot een toename van veiligheidsrisico’s. Zie erop toe dat railAlert en de onderhoudsaannemers maatregelen nemen om de risico’s van nachtwerken te verminderen. Zorg er daarbij voor dat bij werkzaamheden aan het spoor de arbeidstijden van zzp’ers minimaal voldoen aan de Arbeidstijdenwet.
HenkdeV
0
quote:

Een beller schreef op 15 mei 2024 14:51:

Beetje SIKKENEURIG
Geeft niet, gaat wel weer over.
OnoMatopee
0
Nachtwerk in de wegenbouw

Naast ProRail is Rijkswaterstaat als wegbeheerder bezig met de veiligheidsrisico’s rondom nachtwerk. Een mogelijke stop op nachtwerk in de wegenbouw is een van de onderwerpen op de Dag van de Infra, een congres van Infrasite op 22 mei in het stadion van Sparta in Rotterdam. Sprekers uit de bouw en infra gaan in discussie over de impact van nachtwerk en de manieren om daar als opdrachtnemer of opdrachtgever mee om te gaan. Op het programma staan onder andere Henk Vreeswijk (directeur Freesmij), Chris van Veldhuizen (directeur vakvereniging HZC) en Anton van Opzeeland (strategisch adviseur veiligheid bij Rijkswaterstaat).

Het centrale thema van het congres is dit jaar de wegenbouw. Wat moet je als bedrijf weten om in te spelen op onderwerpen als emissieloos bouwen, het personeelstekort, nachtwerk en het soms stroeve aanbestedingslandschap? Ruim twintig sprekers vertellen erover. Ga naar www.dagvandeinfra.nl voor meer informatie en de mogelijkheid om het congres te bezoeken.

www.infrasite.nl/rail/2024/05/15/conc...
OnoMatopee
0
Reactie ProRail op OvV-rapport onderzoek Voorschoten
Nieuws
15 mei 2024
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) presenteerde woensdag 15 mei het onderzoeksrapport naar het treinongeval in Voorschoten. De OvV doet op basis van het onderzoek aanbevelingen aan ProRail om de veiligheid op het spoor bij werkzaamheden te vergroten. ProRail omarmt de aanbevelingen van de OvV en heeft de eerste stappen gezet in de opvolging ervan.

Bekijk het rapport van OvVBekijk het rapport van OvV

Grote verbeterstap nodig
John Voppen: “Het blijft onbevredigend dat we nooit zullen weten wat er precies gebeurd is. Toch bieden alle onderzoeksresultaten aanknopingspunten om te leren van dit incident. Zo kan de veiligheid op en rond het spoor bij werkzaamheden nog verder worden verbeterd. Het verleden leert ons dat na een groot incident de sector een stap zet naar een verbetering in het hele veiligheidssysteem. Mede omdat de komende jaren een toename van treinkilometers wordt verwacht en er veel onderhoud moet gebeuren, is hier zo'n grote stap nodig. ProRail omarmt daarom de aanbevelingen van de OvV. We werken in samenspraak met de sector en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mee aan de beoogde verbeteringen.”

Op 4 april vorig jaar vond het treinongeval in Voorschoten plaats. Een kraanmachinist van onderhoudsaannemer BAM kwam hierbij om het leven. De machinisten van de betrokken goederentrein van DB Cargo en van de NS-trein raakten gewond, net als de hoofdconducteur van NS en 28 reizigers.

ProRail omarmt de aanbevelingen van de OvV. We werken in samenspraak met de sector en het ministerie mee aan de beoogde verbeteringen.

John Voppen CEO bij ProRail
Robuuste bescherming
De OvV adviseert een robuuste fysieke bescherming tussen rijdende treinen en spoorwerkers. Ook moet hun werkplek veilig te bereiken zijn: spoor waar mensen en materieel moeten oversteken moet bij voorkeur buiten dienst zijn gesteld. Spoorwerkers moeten zelf kunnen zien of een spoor in- of buiten dienst is. Ze kunnen dus niet alleen afhankelijk zijn van mondelinge communicatie tussen treindienstleider en veiligheidsfunctionarissen. De mondelinge communicatie van veiligheidsfunctionarissen op de werkplek zou vastgelegd kunnen worden. Zo kan geleerd worden van deze communicatie.

ProRail neemt deze aanbevelingen over. We zijn vanuit onze regierol in gesprek met de sector om gezamenlijk te bepalen wat hierin mogelijk en effectief is. We willen spoorwerkers meer grip geven op hun eigen veiligheid en onderzoeken hoe we hen kunnen faciliteren met moderne technologie. Denk aan GPS-tracking, virtual reality en de herintroductie van de mobiele werkplaats. Ook onderzoeken we hoe communicatie op de werkplek kan worden vastgelegd.

Registratie ongevallen
De OvV geeft ProRail de aanbeveling om alle (bijna-)ongevallen op het spoor te registreren in een systeem. Het moet mogelijk zijn dat vervoerders, aannemers en andere spoorweggerelateerde ondernemingen hun (bijna-)incidenten kunnen toevoegen. Het gaat dan om incidenten bij werkzaamheden, maar ook om incidenten die het treinverkeer raken. ProRail neemt deze aanbeveling over: het registratiesysteem dat we gebruiken kan beter benut worden. Zo kunnen we beter gezamenlijk leren en verbeteringen doorvoeren.

De OvV beveelt ProRail aan om de negatieve gevolgen van nachtarbeid en overmatig werken voor veiligheid en gezondheid terug te brengen. Dit mag niet leiden tot een toename van veiligheidsrisico’s. ProRail onderschrijft deze aanbeveling. De gezondheid en veiligheid van spoorwerkers is voor ons prioriteit. We verplaatsen de komende jaren al veel nachtwerkzaamheden naar de dag. Toch blijft nachtwerk noodzakelijk, mede omdat we de komende jaren meer onderhoudswerkzaamheden dan ooit uitvoeren om het spoor veilig te houden. ProRail neemt de regie om dit met de sector op te pakken en te leren van andere sectoren.

www.prorail.nl/nieuws/reactie-prorail...
OnoMatopee
0
Appointment of Narrow Water Bridge contractor welcomed
Write a commentThe proposed Narrow Water Bridge. Image: Roughan and O'Donovan
The proposed Narrow Water Bridge. Image: Roughan and O'Donovan
BewarenWhatsapp
Public representatives have universally welcomed the news that a contractor has been appointed to build the long discussed Narrow Water Bridge between Warrenpoint and Omeath. BAM was awarded the contract yesterday. The opening bridge was forecast to cost €60m in 2022 and will take approximately 3 years to build. It seems that work could start as early as this month.

The Narrow Water Bridge will link from Narrow Water townland, Warrenpoint across the Newry River to Cornamucklagh townland, Omeath. The bridge will be cable-stayed with rolling bascule opening span that enables tall ships, leisure craft and other marine vessels access to the Victoria Lock and the Albert Basin in Newry, Co. Down. A control building is planned on the southern approach to the bridge to facilitate the opening of the bridge. The bridge will also connect to the Carlingford Lough Greenway giving walkers and cyclists a safe route from Newry, Omeath and Carlingford to Narrow Water.

Unbelievably while the bridge in its description specifically say it is to allow tall ships and leisure craft to access the Albert Basin in Newry, a decision made earlier this month by Infrastructure Minister John O'Dowd in relation to another bridge will ensure this won't happen. The proposed Southern Relief Road bridge will sit over Newry Ship Canal just 3 miles away, and this bridge is to be a fixed bridge which will stop vessels from getting to Newry, including the colourful tall ships that take part each year in Iur Cinn Fleadh.

Transformative

Welcoming the news First Minister Michelle O'Neill said "I am absolutely delighted that the contract for the Narrow Water Bridge has been awarded, with work due to begin within weeks. This will be transformative for South Down and the Cooley areas, creating a wealth of opportunities and unlocking the huge potential to create good quality jobs, boost tourism and create a stronger, all-Ireland economy. An exciting time ahead for local communities in South Down and Louth!"

Unlocking South Down's potential

South Down MP Chris Hazzard also welcomed the announcement saying the delivery of this project is key to ‘unlocking South Down’s potential’. “It is welcome that a €60 million contract has been awarded to BAM for the building of the Narrow Water Bridge project.

“This long awaited project is moving another step closer to reality with work set to start in the coming fortnight for a period of 36 months." said Mr Hazzard.

The MP continued “It will be transformational for the local area and is key to unlocking South Down’s huge potential to create good quality jobs, boost tourism and to create a stronger, all-Ireland economy.

“Sinn Féin will continue supporting the Narrow Water Bridge project to ensure it is delivered to improve the lives of workers, families and local businesses across South Down.”

Bureaucratic small minded no vision nonsense

While welcoming the transformative bridge Newry and Armagh MLA Justin McNulty also spoke of the 'ill guided' decision to make the proposed Southern Relief Road Bridge fixed. "First and foremost I think today of the late SDLP South Down MLA PJ Bradley whose vision for a bridge at Narrow Water never wavered. Even when some said that would never happen and others said that it shouldn't happen PJ Bradley never lost faith in making that vision a reality. Indeed, even after PJ's passing his daughter Sinead Bradley, who succeeded him as an MLA fought tooth and nail to ensure that the Narrow Water Bridge Project was included in the New Decade New Approach deal in 2020.

"The announcement that Narrow Water Bridge is most definitely happening is extraordinary and transformative news for communities on both sides of Carlingford Lough, and all those who campaigned for many years to see the vision for this iconic cross border project realised. I want to pay tribute to the Irish government for their commitment to the Narrow Water Bridge Project. It is worth noting that they are the sole funders of this project and through the auspices of the then Taoiseach Micheal Martin Shared Island Unit they had the foresight and the wisdom to facilitate the inclusion of a lifting bridge to keep the local maritime history alive and to preserve access to the historic Albert Basin and Newry Ship Canal, the oldest shipping canal on these islands."

Mr McNulty spoke of what he called a short sighted decision to build a fixed bridge over Newry Ship Canal, "Ceann Comhairle I must confess, however that some of my delight is tinged with dismay. And I'm scratching my head literally scratching my head at the fact that the forward thinking nature of this project is presently being undermined by the short sighted and ill guided decision in the same month by a Sinn Fein Infrastructure Minister to cement the decision on a fixed bridge, merely a few 100 metres upstream in the estuary. My party's vision for the delivery of a truly north-south project at Narrow Water has been countermanded by the baffling fixed bridge decision on the Southern Relief Road.

He concluded "So much for Sinn Fein's all Ireland vision, or is that just for posters and echo chambers? I have lobbied extremely extensively for the reverse of this decision. My colleagues on Newry, Mourne and Down District Council have called on the Minister to see sense I hope beyond hope that today's announcement and the realisation that Narrow Water Bridge is progressing at pace will encourage the Minister to wake up and see the error of his ways. That is my message and I won't be letting it go. We have come too far and too many have fought too hard to have this visionary project overshadowed by bureaucratic small minded no vision nonsense."
OnoMatopee
1
quote:

HenkdeV schreef op 15 mei 2024 16:04:

Garagebox te koop in Haarlem voor 130.000 euro, is die van jou Ed??
nee, die van mij staat in de PCHooft
IQ
0
quote:

HenkdeV schreef op 15 mei 2024 16:04:

Garagebox te koop in Haarlem voor 130.000 euro, is die van jou Ed??
Dure eieren om er kippen in te houden,.
HenkdeV
0
innicksname
0
quote:

OnoMatopee schreef op 15 mei 2024 18:09:

[...]nee, die van mij staat in de PCHooft
Die was laatst in het nieuws :-) Je kunt er niet zomaar elke auto in kwijt, las ik.
axie
0
Omtzigt: blij dat er constitutioneel hof komt, stevig pakket op migratie, en meer woningen worden gebouwd #akkoord #formatie

Ben benieuwd naar de details over de woningen.
IQ
0
quote:

axie schreef op 15 mei 2024 22:00:

Omtzigt: blij dat er constitutioneel hof komt, stevig pakket op migratie, en meer woningen worden gebouwd #akkoord #formatie
Bouw stimuleren, minder regels, sneller bouwvergunning en subsidie , zo kunnen de bouwers snel en betaalbare huurwoningen bouwen.
axie
0
quote:

IQ schreef op 15 mei 2024 22:05:

[...]
Bouw stimuleren, minder regels, sneller bouwvergunning en subsidie , zo kunnen de bouwers snel en betaalbare huurwoningen bouwen.
Juist. Hoop dat ze netzoals Asiel hier ook een woning crisis over uitspreken zodat ze spijkers met koppen kunnen slaan in plaats van dat gekabbel van het huidig kabinet. Door woning noodwetten / crisis uit te roepen kunnen ze figuren als Vollebroek en andere spaak-in-de-wielen figuren buiten spel zetten.
JVDP
0
Mooi streven, maar dan dient er op gemeentelijk niveau nog het één en ander te gebeuren. Daar worden de omgevingsvergunningen verstrekt en dat tempo ligt zeer laag!
886 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 ... 41 42 43 44 45 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 29 mei 2024 13:24
Koers 3,828
Verschil -0,034 (-0,88%)
Hoog 3,880
Laag 3,822
Volume 344.531
Volume gemiddeld 1.267.573
Volume gisteren 1.064.163