Claimpartij zet strijd 'gratis' telefoons door

Door AFN op 31 augustus 2016 08:17 | Views: 4.989

AMSTERDAM (AFN) - Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die beide telecombedrijven heeft gedagvaard.

De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.

De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven de kosten inderdaad terugbetalen.

Vodafone en T-Mobile hebben volgens de claimpartij vooralsnog elke vorm van compensatie geweigerd. ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond nog in gesprek met KPN over mogelijke compensatie. Dat bedrijf werd daarom niet gedagvaard.

Reacties

4 Posts
boldie
0
zit al heel lang kpn. probleem is al 8 tel versleten maar nooit bewaard dus wordt makkelijk oplossing als ze zeggen alleen compensatie bij inlevering tel
[verwijderd]
0
als ik KPN was zou ik een regeling maken van als je je telefoon inleverd voor dec kom je in aanmerking voor een regeling na DEC vervalt de claim.
Blijf de claim zo wie zo vreemd vinden, dit was gewoon normale gang van zaken en gratis bestaat nergens, er worden zoveel producten aan de man gebracht onder het mom van gratis maar als je het uitrekent betaal je er altijd dubbel en dwars voor. Meeste mensen wisten dit echt wel meeste wilde of hadden gewoon niet het geld om gelijk een losse smartphone te kopen en voor de het huidige abo bedrag kreeg men dus een "gratis telefoon" ga dan niet opeens zeuren dat later blijkt dat je dus eigen 1,5x je telefoon hebt betaald omdat er onderwater een soort lening onder zit. dit had je ook vooraf al kunnen berekenen. Dit was voor mij altijd de rede om altijd een losse telefoon te kopen (maar ja dan moet je wel even een paar honderd euro op tafel leggen, wat de meeste niet willen doen)
RAUL
0
quote:

Mr_Baldy schreef op 31 augustus 2016 10:08:

als ik KPN was zou ik een regeling maken van als je je telefoon inleverd voor dec kom je in aanmerking voor een regeling na DEC vervalt de claim.
Blijf de claim zo wie zo vreemd vinden, dit was gewoon normale gang van zaken en gratis bestaat nergens, er worden zoveel producten aan de man gebracht onder het mom van gratis maar als je het uitrekent betaal je er altijd dubbel en dwars voor. Meeste mensen wisten dit echt wel meeste wilde of hadden gewoon niet het geld om gelijk een losse smartphone te kopen en voor de het huidige abo bedrag kreeg men dus een "gratis telefoon" ga dan niet opeens zeuren dat later blijkt dat je dus eigen 1,5x je telefoon hebt betaald omdat er onderwater een soort lening onder zit. dit had je ook vooraf al kunnen berekenen. Dit was voor mij altijd de rede om altijd een losse telefoon te kopen (maar ja dan moet je wel even een paar honderd euro op tafel leggen, wat de meeste niet willen doen)

Ik ben het 100% met je eens. Heb nadat ik met pensioen gegaan was en mijn mobiel van de zaak moest inleveren bij Telfort een abo met telefoon genomen. Na 2 jaar was deze IPhone mijn eigendom en kon ik dus een goedkoper abonnement (zonder telefoon) nemen. Het was voor mij allemaal heel duidelijk, dus ik begrijp deze gang van zaken niet.

Die consumentenclaim heeft er natuurlijk alle belang bij dat er een compensatie komt. Maar zelf zie ik geen enkele reden om lid van deze club te worden.:-)
[verwijderd]
0
Ja inderdaad het wordt hier in NL steeds meer USA met alles kunnen aanklagen. Msschien zelfs een beetje Duits:"Wir haben es nicht gewust" zeiden ze 71 jaar geleden al. Elke beetje intelligente NL kan zelf heel goed uitrekenen of je teveel voor een mobieltje betaald. Tenminste als je de lagere school heb afgemaakt wel... Dit is bijn net zo'n achterlijke claim als die naar de tabaksfabrikanten. "We wisten niet dat roken slecht voor je was" En dan een claim van 10 miljard omdat je opa er aan dood is gegaan.... Ze gingen toch ook niet dagelijks 20x met hun mond aan de uitlaat van een auto lurken... Dan is rook ineens wel slecht. Nee lekker zo doorgaan in NL krijgen we dalijk bel elk produkt in NL een gebruiksaanwijzing van 5000 pagina's zoals in de USA waar je allemaal op moet letten. Volgens mij zijn diegene die de claim gestart zijn net afgestudeerde juristjes. Of ze cicken er op weer een bedrijfje te hebben aangepakt. Net zulke types als Youp van het Hek die was toch zo trots dan hij Buckler van de NL markt heeft afgegooid. Nou succes hoor met je claimpje.
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.