Alfen « Terug naar discussie overzicht

Forum Alfen geopend

5.973 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... 295 296 297 298 299 » | Laatste
[verwijderd]
1
Wat lees jij dan wat ik niet zie wat goed zou moeten zijn voor Alfen
Aandeel wel 1.5% hoger nu
rbot
1
Ik lees hier een interessante discussie over de waardering van Alfen. Ik ben van mening dat het nog iets te vroeg is om naar P/E te kijken bij Alfen. Het is een typisch groei-bedrijf met op dit moment nog een negatieve cashflow. Dit laatste is geen probleem in dit stadium van de groei.

Ik kijk naast P/E bij groeibedrijven vooral naar Price to revenues /sales (P/S). En je betaald nu ongeveer 5x revenues (TTM). Dit is helemaal geen extreme waardering, kijkende naar veel technogie groei aandelen op de nasdaq is dit zelfs erg laag. Daar is een P/S van > 20 vrij normaal. Toegegeven, die laatste vergelijking is wellicht niet niet valide omdat dit vaak bedrijven zijn met veel hogere margins.

Mijn conclusie. Met deze groei en de verwachte groei komende jaren als gevolg van de energie transitie denk ik niet dat het aandeel erg duur is
Huppelkatje
0
WOLFSBURG (AFN/BLOOMBERG) - Volkswagen gaat een groter deel van het onderzoeksbudget besteden aan de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's. Zo wil de Duitse autofabrikant de strijd aangaan met concurrent Tesla, dat op dit moment leidend is op dat gebied.

Tot 2025 moet ongeveer de helft van het onderzoeksbudget van in totaal 150 miljard euro aan de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto's worden uitgegeven. Een jaar geleden werd daar nog 60 miljard euro voor geoormerkt.

Vorige week zei Volkswagen-topman Herbert Diess nog dat het beter zou zijn voor de ontwikkeling van elektrisch rijden als Joe Biden verkozen zou worden tot president van de Verenigde Staten. De VS zijn een belangrijke markt voor de automaker en volgens hem is het Democratische programma naar verwachting meer in overeenstemming met de wereldwijde strategie van Volkswagen.

Er was toch iets met VW, Engeland en Alfen?
Huppelkatje
0
AMSTERDAM (AFN) - Fastned heeft ruim 17 miljoen miljoen euro opgehaald met de uitgifte van obligaties. Daarnaast hebben investeerders bijna 4 miljoen euro aan schuldpapier uit eerdere uitgiften verlengd. De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's gaat het geld gebruiken om verder te groeien.

Alle nieuw uitgegeven obligaties met een rente van 6 procent hebben een looptijd tot november 2025. Inclusief eerdere verlengingen heeft Fastned de aflossingsverplichting voor 2021 en 2022 teruggebracht met ruim 6,5 miljoen euro.

"Met de opbrengst van deze obligatieronde kunnen we onder andere de capaciteit van ons netwerk weer verder uitbreiden", zegt directeur Michiel Langezaal. "Snellaadinfrastructuur geeft vrijheid aan elektrische rijders en versnelt de transitie naar duurzame mobiliteit."

Fastned heeft momenteel 129 snellaadstations gebouwd in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Het bedrijf werkt aan uitbreiding naar Frankrijk en Zwitserlan

Hebben ze bij Fastned weer cash om paaltjes en snellaadstations te kopen.
Waaghals
0
Wat is het toch stil aan deze kant ??
Niemand iets leuks / nieuws te melden wat van belang kan zijn. ??
Huppelkatje
0
Ja, gaat lekker zo. Heeft misschien wel te maken met het feit dat Europa 800 miljard wil gaan investeren tot 2050 in stroom op zee. Hier pikken Alfen, Sif en TKH zeker de nodige graantjes van mee.
Tonydwi
0
Autobouwers weten ook dat het einde van de brandstofmotor in zicht komt
Elektrisch rijden Steeds meer landen willen verkoop van benzine- en dieselauto’s verbieden, nu ook het VK. Wat betekent dit voor autobouwer

Fabricage van brandstofmotoren in een Opel-fabriek in het Hongaarse Szentgotthard.
Fabricage van brandstofmotoren in een Opel-fabriek in het Hongaarse Szentgotthard.
De grootste ambities voor elektrisch rijden liggen vooralsnog buiten de Europese Unie. Wie over vijf jaar een nieuwe auto in Noorwegen wil kopen, zal niet meer voor een benzine- of dielselauto kunnen kiezen. Voor IJsland ligt die deadline op 2030. Woensdag kwamen daar de ambities van het Verenigd Koninkrijk bij. In 2030 mogen alleen nog nieuwe elektrische en hybride (tot 2035) auto’s verkocht worden, als de plannen van premier Boris Johnson worden gerealiseerd.

Hoe zit dat in Nederland? Is de verkoop van een nieuwe auto met een verbrandingsmotor over tien jaar nog toegestaan? En is de auto-industrie klaar om zo’n verbod op te vangen?

Het streven van het vorig jaar gesloten klimaatakkoord is helder: in 2030 zijn alle nieuwe auto’s elektrisch. Maar anders dan de Britse regering kan Nederland als Europese lidstaat niet zomaar de verkoop van nieuwe fossiele auto’s verbieden.

„Tien EU-landen, waaronder Nederland, hebben eerder aangegeven dat lidstaten zelf voor zo’n verbod moeten kunnen kiezen”, zegt Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders. „Vooralsnog richt Brussel zich op de aanscherping van uitstootnormen voor 2030. Komende zomer zullen die weer scherper worden, waardoor het elektrisch rijden in de praktijk een impuls krijgt.” Nu ligt die norm voor 2030 nog op 37,5 procent (gerekend vanaf 2021), en de verwachting is dat die wordt aangescherpt tot minimaal 50 procent.

Maar een Europees verbod in 2030 zou veel efficiënter zijn, zegt Van Biezen, die deelnam aan het klimaatakkoord. „Anders moet je het gaan zoeken in zero-emissiezones en in parkeerbeleid om het rijden in brandstofauto’s zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. En elektrisch rijden via fiscale maatregelen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Maar dat kost geld.”
Een verbod op fossiele auto’s ligt erg gevoelig binnen de Europese Unie, al klinken zelfs in Duitsland binnen de conservatieve CSU geluiden om benzineauto’s na 2035 te verbieden. Toen NRC onlangs aan verantwoordelijk Eurocommissaris Frans Timmermans vroeg of de Commissie zo’n verbod overwoog, antwoordde hij omfloerst. „Als je emissieloze auto’s kunt hebben met een verbrandingsmotor: be our guest. Maar op dit moment lijkt elektrificering de meest logische techniek.”

Toch is het de vraag of het huidige Nederlandse streven in 2030 – geen nieuwe fossiele auto’s meer – zonder een verbod haalbaar is. De verwachting is nu dat slechts 35 procent van de nieuwe auto’s in Nederland dan elektrisch zal zijn. Nu ligt dat rond de 12 procent. Maar deze prognose zegt Van Biezen weinig. „In het klimaatakkoord is afgesproken om in 2024 opnieuw te bekijken welk beleid nodig is om op die 100 procent uit te komen.”

Een Europees verbod zou wel een serieuze bijdrage leveren aan de reductie van de CO2-uitstoot, zegt Van Biezen. „Met het nu voorgenomen beleid realiseert ‘mobiliteit’ in Nederland in 2030 een CO2-reductie van 2 procent. Wat echt helpt, is snel elektrificeren.”

Lees ook:Subsidie bijna op voor koper van elektrische auto
Voor de auto-industrie zijn aankondigingen zoals die van de Britse regering nauwelijks onverwacht te noemen. Ze weten dat het einde van de brandstofmotor in zicht komt. Maar de termijn waarop is wel spannend.

Volkswagen zei in 2018 al min of meer dat het van plan was rond 2030 te stoppen met het verkopen van nieuwe brandstofauto’s. Dat bedrijf staat bekend als relatief ambitieus. Daimler meldde vorig jaar dat het in 2030 wil dat de helft van z’n verkochte auto’s elektrisch en hybride zijn, om in de jaren daarna naar nul te gaan (sindsdien hebben de elektro-verkopen wel een groter dan verwachte vlucht genomen).

De consequenties van zo’n vervroeging vallen echter nog lastig in te schatten. Die hangen af van allerlei factoren, zoals de snelheid waarmee de kostprijs van een elektrische auto daalt en batterij-innovaties.

Toyota tegemoetkomen
De Duitse automarktanalist Matthias Schmidt denkt dat het voor veel automakers best te doen kan zijn. „Vanwege strenge CO2-regels wordt het voor automerken op den duur steeds logischer om veel elektrische auto’s op de markt te brengen.” Nu verdienen automakers daar nog duidelijk minder aan dan aan brandstofauto’s. Die achterliggende techniek beheersen ze immers tot in de puntjes, anders dan bij de elektrische modellen. Maar er komt een punt waarop ze wél meer kunnen verdienen aan elektrische auto’s dan aan brandstofauto’s, en dan gaat het waarschijnlijk hard.

Het is volgens Schmidt ook van belang om goed te kijken naar de nuanceringen in de verboden. Die kunnen nog best veel uitmaken. Zo wil het Verenigd Koninkrijk hybride auto’s pas in 2035 verbieden. „Ik denk dat ze daarmee misschien Toyota proberen tegemoet te komen, dat een fabriek heeft in het VK.” Toyota staat bekend om z’n hybride-strategie. „Het zou een grote klap zijn als die fabriek opeens dicht moet. Het VK gaat op dit moment bijna op de knieën om buitenlandse investeringen aan te trekken.”

Lees ook:Traditionele autobouwers gaan de strijd aan met Tesla
Echt spannend wordt het vooral voor alle kleine toeleveranciers

Echt spannend wordt het vooral voor Europa’s honderden kleinere toeleveranciers die brandstofmotoren maken. Voor deze bedrijven is elektrisch rijden een veel grotere bedreiging dan voor de autobouwers zelf. Elektrische auto’s hebben veel minder onderdelen, wat gesymboliseerd wordt door wat er bij een Tesla onder de motorkap zit: een lege tweede bagageruimte.

In deze sector wordt gevreesd voor significant baanverlies. Schattingen lopen zeer uiteen en houden niet altijd rekening met nieuwe banen door elektrisch rijden, maar volgens een studie zou het alleen in Duitsland al om 600.000 banen kunnen gaan.

De toeleveringsbranche strijdt al jaren tegen een mogelijk verbod op bijvoorbeeld de brandstofmotor en wil juist de ruimte krijgen voor innovaties als biodiesel. Maar hoe meer er gepraat wordt over een verbod, hoe minder reëel dat lijkt.
Lor3032
0
Lekker einde van de week. Kerk nog maar eens net. Maar vorig jaar nov voor 19 gekocht. En blijven zitten soms tegen beter weten in.
Maar eerlijk is eerlijk. Mooie vrijdag. Hoge omzet, dus als er iets speelt dan is het tijd om het te melden
Nuchtere Kijk Op
0
@Tonydwi:

Je bijdrage gelezen. En bv. Toyota heeft ook al veel kennis omtrent de verdere toekomst. Waterstof auto's die je niet hoeft op te laden, maar gewoon ff snel vol kunt tanken. Dat gaat absoluut ook allemaal nog komen. Alleen vergt dat infrastructuur en dat kost ook geld. Maar zelfs de CV kan op waterstof (bv. Remeha). Het gaat allemaal sneller veranderen dan velen denken.
GANGISTERM
0
Goedenavond, ik ben nieuw op dit forum.
Mij is het aandeel switchback op het oog gekomen.
Weet iemand hoe ik deze kan kopen bij de rabobank?

Mij lukt het maar niet deze te vinden....

Alvast vriendelijk bedankt luitjes!

Tonydwi
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 20 november 2020 19:04:

@Tonydwi:

Je bijdrage gelezen. En bv. Toyota heeft ook al veel kennis omtrent de verdere toekomst. Waterstof auto's die je niet hoeft op te laden, maar gewoon ff snel vol kunt tanken. Dat gaat absoluut ook allemaal nog komen. Alleen vergt dat infrastructuur en dat kost ook geld. Maar zelfs de CV kan op waterstof (bv. Remeha). Het gaat allemaal sneller veranderen dan velen denken.
Bekijkt eens het aandeel Nikola Corp op 3 december kan de deal met GM doorgaan en de aandelen kunnen flink stijgen maar als het niet doorgaat ???
5.973 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... 295 296 297 298 299 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 31 okt 2024 17:35
Koers 12,255
Verschil -0,515 (-4,03%)
Hoog 12,845
Laag 12,185
Volume 179.314
Volume gemiddeld 423.032
Volume gisteren 220.528