TomTom « Terug naar discussie overzicht

Belangrijkste quotes NRC artikel

89 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
[verwijderd]
17
Ik heb niet de volgorde van het artikel aangehouden. Maar de meest opmerkelijke quotes (wat mij betreft) bovenaan gezet. De stukjes uit NRC interview zijn cursief. En mijn opmerkingen staan [tussen haakjes].

1. Expliciet toegeven onderwaardering door Goddijn zelf

De consumentenmarkt draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf en de groeimogelijkheden. Het is verdraaid lastig de consumentenmarkt te voorspellen. Dat verklaart ook voor een deel de hoogte (laagte) van onze koers. [...] terwijl de markt voor locatiegebaseerde dienstverlening stijgt. Hetzelfde geldt voor ontwikkelingen in de auto-industrie, waar TomTom een rol hoopt te kunnen pelen in slimme auto's die met elkaar kunnen communiceren en semi-automatisch bestuurd kunnen worden.

[Goddijn geeft dus nu zelf ook expliciet toe dat er in zijn ogen ook sprake is van onderwaardering. Tot nu toe zei hij alleen maar: op de beurs is sprake van vraag en aanbod en daar gaan we niet over. Nu is er een werkelijk andere boodschap.]

2. Niet ontkennen van onderzoek naar opsplitsing

Al onderzoekt TomTom de opties tot opsplitsing (de divisie Business Solutions kan volgens Goddijn makkelijk op eigen benen staan), de topman vindt dat TomTom in rustiger vaarwater is gekomen dan in 2009. Dat was echt eng toen de crisis toesloeg en de winkeliers hun voorraden niet meer aanvulden en wij een grote lening op de balans hadden staan. De overname van TeleAtlas drukte zwaar op de balans. Inmiddels heeft TomTom die schuld grotendeels weggepoetst.

[TomTom zal altijd een interview pas goedkeuren na het gelezen te hebben. Nu staat er bovenstaande, dat TomTom een opsplitsing onderzoekt]

3. Aangeven niet onwelwillend te staan tegenover overname.

Goddijn doet er het zwijgen toe als hem wordt gevraagd of er interesse is voor TomTom. Stilte. De topman staart over het Amsterdamse IJ zijn uitzicht vanaf de 6e verdieping van het TomTom pand. Dan: "De overname van Waze zet zaken wel weer op scherp. Dat merk ik aan gesprekken met belangrijke klanten en investeerders. Bij een goed bod zullen wij moeten kijken naar het belang van alle aandeelhouders, benadrukt Goddijn. We kunnen hier niet blijven zitten omdat we zo van het uitzicht genieten. Mogelijke geinteresseerden, behalve Apple, zijn Samsung, LG, Sony, Facebook, Yahoo en Amazon.

[Meest opmerkelijke vind ik dat hij er niet afwijzend tegenover staat. Hij is natuurlijk ook al op een aardige leeftijd en Alain ook.]

[Mijn idee over de onderstreepte opmerking dat klanten en investeerders vragen stellen: Klanten zijn denk ik autofabrikanten. Zij willen niet hun data aan Google afstaan. Sommigen hebben echter wel gesnuffeld aan Waze als app in de auto. Nu Waze is overgenomen door Google kan dat mogelijk sommige autofabrikanten doen schrikken. Zij zullen ook willen weten of TomTom nog wel zelfstandig blijft. Voor wat betreft investeerders: die zien een bedrijf dat een fractie van TomTom is gekocht worden voor een prijs boven de beurswaarde van TomTom. En dat roept opknip-wensen op.]

4. Artikel in NRC was denk ik bedoeld voor aandacht voor de nieuwe Go PND

We zaten er al tijden tegenaan te hikken en merkten dat we met de oude technologie niet meer verder konden groeien. [...] Deze week ligt het nieuwe resultaat in de winkel. PND's die meer aanvoelen als een smartphone, met 3D-gebouwen en een grotere rol voor verkeersinfo. Een "frisse start" noemt Goddijn het. Dat werd woensdag gevierd met een feestje voor het hele TomTom personeel. [...]

[Ik denk ik dat het artikel mede tot stand is gekomen om de nieuwe Go PND's onder de aandacht te brengen. De TomTom navigatiesoftware is sinds 2004 niet veranderd. Omdat tientallen miljoenen mensen erg gewend raakten aan de 'vertrouwde interface'. Deze is nu vernieuwd en gaat de hele range vervangen. Een onvermijdelijke keuze uiteraard, maar lang uitgesteld om het vertrouwde aan TomTom te behouden.]

5. Nog niet bekend hoe de Go's het gaan doen. Markt lijkt wel wat uit te bodemen.

Toch ziet Goddijn hoopgevende ontwikkelingen op de Duitse en Britse markt. Daar blijven de verkoopvolumes op peil. Zuid-Europa doet het minder goed. Hij hoopt dat de nieuwe NavKit software de bestaande klanten van PND's doet upgraden.

[Over de verkopen van de nieuwe Go is nog niks te zeggen, want pas net uit. Krimp PND markt zet voort, maar lijkt toch wel wat uit te bodemen, als je het bovenstaande leest.]

6. Goddijn is niet echt onder de indruk van Waze. Maar het bedrag dat ervoor betaald is, heeft wel wat tongen losgemaakt

Begin deze maand betaalde Google tot verrassing van velen ruim 1 miljard dollar voor de start-up. Prompt richtten de ogen zich op TomTom. Want de navigatiespecialist met een beurswaarde van zo'n 850 miljoen euro en een jaaromzet van 950 miljoen beschikt over strategische geo-kennis, live verkeersinformatie en een waardevolle kaartendatabase. Als een start-up met 110 man personeel voor een miljard dollar van eigenaar verwisselt, wat zou er dan kunnen gebeuren met TomTom? "Je kunt ons niet vergelijken met Waze" zegt Goddijn. "Zulke start-ups hebben nog geen verdienmodel. Wij zijn een bedrijf met 3.500 medewerkers en verdienen al 22 jaar geld."

7. Nog een losse opmerking over de verkeersinformatie die nu in de verkoopprijs zit

Stel dat 5% van de mensen 100 euro voor een dienst overheeft. Dan kun je hetzelfde bereiken door 5 euro aan je verkoopprijs toe te voegen, en de dienst aan iedereen te geven. Dat hebben we gedaan.
hvasd2
0
"[Ik denk ik dat het artikel mede tot stand is gekomen om de nieuwe Go PND's onder de aandacht te brengen. De TomTom navigatiesoftware is sinds 2004 niet veranderd. Omdat tientallen miljoenen mensen erg gewend raakten aan de 'vertrouwde interface'. Deze is nu vernieuwd en gaat de hele range vervangen. Een onvermijdelijke keuze uiteraard, maar lang uitgesteld om het vertrouwde aan TomTom te behouden. Over de verkopen van de nieuwe Go is nog niks te zeggen, want pas net uit. Krimp PND markt zet voort, maar lijkt toch wel wat uit te bodemen, als je het bovenstaande leest.]'

Dat TT zou snijden in het aantal PND modellen en het terug zou gaan brengen naar een paar verschillende soorten is al lang geleden door Justin gesuggereerd !! En is nu dus de praktijk ...
[verwijderd]
0
Los van de consumententak staan de andere drie onderdelen aan de vooravond van groei.
Ja, ook de automotive divisie staat een groei te wachten, met de inkomsten van Toyota, Mercedes, PSA en Qoros die in het verschiet liggen de komende jaren en nog niet in de huidige cijfers zitten. En in September verkondigt TomTom denk ik een vijfde deal op de Paris motor show...

---

De overige drie bedrijfsonderdelen (die overblijven) zijn business solutions, automotive (connected car) en licensing wat alledrie groeimarkten zijn.

CONNECTED CAR MARKT (Triple by 2018)

www.mobilemarketer.com/cms/news/resea...

revenues from associated services are expected to triple by 2018 compared with 2012 and reach $53.62 billion, according to a new report from the Groupe Speciale Mobile Association.

LICENTIEMARKT (CAGR 13,93%)

The Global Digital Map Market to Grow At A CAGR Of 13.93 Percent over the Period 2012-2016

www.fortmilltimes.com/2013/06/28/2791...
www.researchandmarkets.com/research/t...

BUSINESS SOLUTIONS MARKT (CAGR 17,9%)

m2mworldnews.com/2012/08/03/97487-the...

Growing at a compound annual growth rate (CAGR) of 17.9 percent, this number is expected to reach 5.7 million by 2016.
[verwijderd]
0
Losse noteringen als er geen overname aanstaande is?
Het zijn geen communicerende vaten meer.

ASML doet nu meer waarde dan Philips terwijl het vroeger een onderdeel was van datzelfde Philips, een van de vele voorbeelden waarbij het perfect werkte.
Hoe vaak is het oude PTT al door en afgesplitst? nou dan!
Voor een losstaand "automotive" kan ik ook wel wat kapitaalkrachtige kopers bedenken...het was altijd weer dat complete TT dat je voor die €3,80 p/a krijgt......"laat dan maar zitten"
[verwijderd]
0
quote:

paulta schreef op 29 juni 2013 18:52:

Losse noteringen als er geen overname aanstaande is?
Het zijn geen communicerende vaten meer.

ASML doet nu meer waarde dan Philips terwijl het vroeger een onderdeel was van datzelfde Philips, een van de vele voorbeelden waarbij het perfect werkte.
Hoe vaak is het oude PTT al door en afgesplitst? nou dan!
Voor een losstaand "automotive" kan ik ook wel wat kapitaalkrachtige kopers bedenken...het was altijd weer dat complete TT dat je voor die €3,80 p/a krijgt......"laat dan maar zitten"
Vier zelfstandige bedrijven maken. Indien het losse bedrijven zijn, zijn ze ook los verkoopbaar. En gefaseerd. Dan kunnen Goddijn en co alvast een bedrag opstrijken voor TeleAtlas en dan met die andere onderdelen verder en op een geschikt moment verkopen.

Licensing
Het bedrijf is dat leverancier is aan de andere drie onderdelen maar ook levert aan Apple en BlackBerry en autofabrikanten. Waarbij in principe de consumerdivisie gebruikmaakt van TeleAtlas maar als zelfstandige entiteit zelfs iets van Navteq of Inrix zou mogen gebruiken, als ze dat willen. Op die manier ook TeleAtlas als hun voorkeur supplier scherp houdend. Ook gros van de R&D units gaat naar Licensing. Dus ook een groot deel van de kostenbasis.

Consumer
Dat op EBIT niveau neutraal kan blijven ten opzichte van het huidige niveau, zodra er ook een sport range is. Nog steeds goed cash genererend. En de merkdrager van het geheel. Ook de apps vallen onder Consumer.

Business solutions
Kan in 1 dag verzelfstandigd worden en zit in een groeimarkt. Kan zelfde waardering krijgen als een fleetmatics. (aan Beelscherm: ik bedoelde uiteraard niet per aandeel, maar de totale marketcap. Aantal aandelen dus niet relevant)

Automotive
Gaat groeien met Toyota dit najaar en Mercedes en Qoros in 2014 en PSA in 2015 als nieuwe klanten. Indien dit onderdeel groeit tot 2015, met PSA omzet ook onderdeel van het bedrijf kan het voor een mooi bedrag verkocht worden aan Harman, Continental (beiden grote klanten van TomTom en altijd op zoek naar volume groei) of aan Garmin dat ook het automotive segment in wil.

Als ik er op de meest terughoudende manier waarden aan zou moeten plakken... Nee, laat ik maar geen bedragen noemen per onderdeel. In ieder geval: als het losse onderdelen zijn, kunnen ze de verkoop ook op juiste manier timen. Ik zou met automotive bijvoorbeeld nog even wachten tot de groei er weer in zit en niet op deze bodem verkopen.
[verwijderd]
1
Er mogen hier wel wat meer AB'tjes gegeven worden aan de starter van dit draadje.

Valt me eigenlijk sowieso op, dat er tegenwoordig veel minder aanbevelingen worden gegeven dan een jaar of wat geleden.
[verwijderd]
2
quote:

tophound schreef op 29 juni 2013 19:56:

Er mogen hier wel wat meer AB'tjes gegeven worden aan de starter van dit draadje.

Valt me eigenlijk sowieso op, dat er tegenwoordig veel minder aanbevelingen worden gegeven dan een jaar of wat geleden.

Dank u Tophound. Ik doe het er niet voor. ;-) Heb er recent wel 10 gekregen voor het 'schuldenvrij' draadje. www.iex.nl/Forum/Topic/1301565/TomTom...

Men mag zeggen van mijn posts wat men wil. Maar ik denk wel dat ik, net als een aantal anderen, heb geholpen om te zorgen dat ALS TomTom van het toneel verdwijnt, aandeelhouders inzicht hebben kunnen krijgen in de verschillende onderdelen, en zich een beeld hebben kunnen vormen van de waarde daarvan.

Ik heb verschillende elementen van TT belicht, zoals zovelen hier, en ik heb die ook aan elkaar verbonden. Dat is het belangrijkste, dat je zowel de bomen ziet, maar ook het bos. Aan de status van 1 boom menen sommige analisten te zien wat de staat van het gehele bos is. Is ben het daarmee nooit eens geweest. Lees de woorden van Goddijn, en hij zegt exact hetzelfde.
hvasd2
0
Laten we de beer niet verkopen voordat deze is geschoten...... Maar idd het is een boeiend verhaal en zal zeker worden vervolgd ;-)
wilast
0
Overigens is het usance dat bij opsplitsing van een bedrijf de meerwaarde naar de oppervlakte komt cq de beurswaarde stijgt. Dit is bij Tom2 temeer het geval daar nu een bleeder (pnd) wordt afgestoten en derhalve de groei-onderdelen op een realistische marktwaarde worden gewaardeerd. Ofwel 4-1= 5!!
hvasd2
0
quote:

wilast schreef op 29 juni 2013 20:48:

Overigens is het usance dat bij opsplitsing van een bedrijf de meerwaarde naar de oppervlakte komt cq de beurswaarde stijgt. Dit is bij Tom2 temeer het geval daar nu een bleeder (pnd) wordt afgestoten en derhalve de groei-onderdelen op een realistische marktwaarde worden gewaardeerd. Ofwel 4-1= 5!!
Ik heb altijd geleerd dat 4 -1 = 3 is ;-)
wilast
0
Ja dat klopt onder 'neutrale omstandigheden. ' Dit is hier echter niet het geval.
Een onderneming met een insteek om op meerdere paarden te wedden (vgl de verschillende BU''s van Tom2) kan er toe leiden dat deze onderneming in zijn geheel minder waard is dan DE SOM DER DELEN. Nogmaals: dit is bij Tom2, naar mijn bescheiden mening, van toepassing! De waas die over de gehele onderneming ligt is NEGATIEF. Louter en alleen vanwege de dalende omzet in de PND-omzet. Hier zit 'm de crux. De overige BU's zijn echter winstgevend en zeer kansrijk naar de toekomst, dit wordt dan snel vergeten door onze analisten e.d. Vandaar dat in dit geval de rekensom wat anders uitpakt. Vergelijk het met de omgekeerde situatie bij een overname : 1+1 = 3 vanwege synergievoordeken! Omgekeerd kan het naar mijn mening inderdaad 4-1= 5 betekenen!

[verwijderd]
0
quote:

hvasd2 schreef op 29 juni 2013 22:17:

Ah ik heb hum ..... Txs
ja? het klopt niet..

" Vergelijk het met de omgekeerde situatie bij een overname : 1+1 = 3 vanwege synergievoordeken! Omgekeerd kan het naar mijn mening inderdaad 4-1= 5 betekenen!"

omgekeerde situatie zou zijn in de cijferreeks die hij gebruikt:

als 4-1= 5
dan 1+1= 0

OF

als 1+1= 3
dan 4-1= 2

;-)
[verwijderd]
1
8. al die exit verhalen mogen dus in de ijskast.

Anders had Goddijn dit verhaal natuurlijk nimmer geplugged ;)

En voor een overname geldt idem overigens.
[verwijderd]
0
Het grote nieuws wat ik er in lees dat het moment gekomen lijkt dat Goddijn in beweging wil komen. Alleen al het opheffen van de "verkoopblokkade" lijkt mij 2 euro waard Met een beetje geluk gaat de koers dan naar een niveau dat er een realistisch bod met een realistische premie kan komen. Bij een koers van 6 is een bod van 10 Euro denkbaar, bij een koers van 4 niet.

Gaat de popcorn eindelijk ploffen?
[verwijderd]
1
quote:

Perpster schreef op 29 juni 2013 22:31:

8. al die exit verhalen mogen dus in de ijskast.

Anders had Goddijn dit verhaal natuurlijk nimmer geplugged ;)

En voor een overname geldt idem overigens.

Xynix schreef op 29 jun 2013 om 22:40

Het grote nieuws wat ik er in lees dat het moment gekomen lijkt dat Goddijn in beweging wil komen. Alleen al het opheffen van de "verkoopblokkade" lijkt mij 2 euro waard Met een beetje geluk gaat de koers dan naar een niveau dat er een realistisch bod met een realistische premie kan komen. Bij een koers van 6 is een bod van 10 Euro denkbaar, bij een koers van 4 niet.

Klopt. Ik denk dat een 'stille' exit gewoon niet meer lukte. Hedgefund dat vragen ging stellen, VEB die vragen stelde, journalisten die erover schreven en ook de beleggers hier. Ik denk dat het wel een plan is geweest, of een mogelijk scenario om tomtom van de beurs te halen. Maar dat het op een gegeven moment de koelkast in is gegaan. Dat ze het wel overwogen hebben als een scenario, denk ik omdat het niet iets wat een journalist zomaar verzint.

Indien een koper niet meer dan x keer de marktprijs wil betalen, lijkt het zaak om eerst die marktprijs maar eens wat op te schroeven. Met hedgefunds erbij die mogelijk wat knel komen te zitten, is daar best een mogelijkheid toe.
jan6307
0
ab justin voor al je goede info, in onderdelen gecopieerd naar onze site, en je daar nogmaals bedankt.

Dat leest iets gemakelijker dan op deze site, veel mensen weten vaak alles beter.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 29 juni 2013 23:05:

[...]

Klopt. Ik denk dat een 'stille' exit gewoon niet meer lukte. Hedgefund dat vragen ging stellen, VEB die vragen stelde, journalisten die erover schreven en ook de beleggers hier. Ik denk dat het wel een plan is geweest, of een mogelijk scenario om tomtom van de beurs te halen. Maar dat het op een gegeven moment de koelkast in is gegaan. Dat ze het wel overwogen hebben als een scenario, denk ik omdat het niet iets wat een journalist zomaar verzint.

Indien een koper niet meer dan x keer de marktprijs wil betalen, lijkt het zaak om eerst die marktprijs maar eens wat op te schroeven. Met hedgefunds erbij die mogelijk wat knel komen te zitten, is daar best een mogelijkheid toe.
Amusant en onderhoudend als altijd ;)
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 29 juni 2013 20:14:

[...]

Dank u Tophound. Ik doe het er niet voor. ;-) Heb er recent wel 10 gekregen voor het 'schuldenvrij' draadje. www.iex.nl/Forum/Topic/1301565/TomTom...

Men mag zeggen van mijn posts wat men wil. Maar ik denk wel dat ik, net als een aantal anderen, heb geholpen om te zorgen dat ALS TomTom van het toneel verdwijnt, aandeelhouders inzicht hebben kunnen krijgen in de verschillende onderdelen, en zich een beeld hebben kunnen vormen van de waarde daarvan.

Ik heb verschillende elementen van TT belicht, zoals zovelen hier, en ik heb die ook aan elkaar verbonden. Dat is het belangrijkste, dat je zowel de bomen ziet, maar ook het bos. Aan de status van 1 boom menen sommige analisten te zien wat de staat van het gehele bos is. Is ben het daarmee nooit eens geweest. Lees de woorden van Goddijn, en hij zegt exact hetzelfde.
En wat is je drijfveer om hier zoveel tijd in te steken?Toch niet om alle forumleden rijker te maken?(Als de koers omhoog schiet natuurlijk)
89 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 30 apr 2024 17:37
Koers 5,620
Verschil -0,105 (-1,83%)
Hoog 5,860
Laag 5,620
Volume 419.532
Volume gemiddeld 329.304
Volume gisteren 354.448