Ik heb niet de volgorde van het artikel aangehouden. Maar de meest opmerkelijke quotes (wat mij betreft) bovenaan gezet. De stukjes uit NRC interview zijn cursief. En mijn opmerkingen staan [tussen haakjes].
1. Expliciet toegeven onderwaardering door Goddijn zelf
De consumentenmarkt draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf en de groeimogelijkheden. Het is verdraaid lastig de consumentenmarkt te voorspellen. Dat verklaart ook voor een deel de hoogte (laagte) van onze koers. [...] terwijl de markt voor locatiegebaseerde dienstverlening stijgt. Hetzelfde geldt voor ontwikkelingen in de auto-industrie, waar TomTom een rol hoopt te kunnen pelen in slimme auto's die met elkaar kunnen communiceren en semi-automatisch bestuurd kunnen worden.
[Goddijn geeft dus nu zelf ook expliciet toe dat er in zijn ogen ook sprake is van onderwaardering. Tot nu toe zei hij alleen maar: op de beurs is sprake van vraag en aanbod en daar gaan we niet over. Nu is er een werkelijk andere boodschap.]
2. Niet ontkennen van onderzoek naar opsplitsing
Al onderzoekt TomTom de opties tot opsplitsing (de divisie Business Solutions kan volgens Goddijn makkelijk op eigen benen staan), de topman vindt dat TomTom in rustiger vaarwater is gekomen dan in 2009. Dat was echt eng toen de crisis toesloeg en de winkeliers hun voorraden niet meer aanvulden en wij een grote lening op de balans hadden staan. De overname van TeleAtlas drukte zwaar op de balans. Inmiddels heeft TomTom die schuld grotendeels weggepoetst.
[TomTom zal altijd een interview pas goedkeuren na het gelezen te hebben. Nu staat er bovenstaande, dat TomTom een opsplitsing onderzoekt]
3. Aangeven niet onwelwillend te staan tegenover overname.
Goddijn doet er het zwijgen toe als hem wordt gevraagd of er interesse is voor TomTom. Stilte. De topman staart over het Amsterdamse IJ zijn uitzicht vanaf de 6e verdieping van het TomTom pand. Dan: "De overname van Waze zet zaken wel weer op scherp. Dat merk ik aan gesprekken met belangrijke klanten en investeerders. Bij een goed bod zullen wij moeten kijken naar het belang van alle aandeelhouders, benadrukt Goddijn. We kunnen hier niet blijven zitten omdat we zo van het uitzicht genieten. Mogelijke geinteresseerden, behalve Apple, zijn Samsung, LG, Sony, Facebook, Yahoo en Amazon.
[Meest opmerkelijke vind ik dat hij er niet afwijzend tegenover staat. Hij is natuurlijk ook al op een aardige leeftijd en Alain ook.]
[Mijn idee over de onderstreepte opmerking dat klanten en investeerders vragen stellen: Klanten zijn denk ik autofabrikanten. Zij willen niet hun data aan Google afstaan. Sommigen hebben echter wel gesnuffeld aan Waze als app in de auto. Nu Waze is overgenomen door Google kan dat mogelijk sommige autofabrikanten doen schrikken. Zij zullen ook willen weten of TomTom nog wel zelfstandig blijft. Voor wat betreft investeerders: die zien een bedrijf dat een fractie van TomTom is gekocht worden voor een prijs boven de beurswaarde van TomTom. En dat roept opknip-wensen op.]
4. Artikel in NRC was denk ik bedoeld voor aandacht voor de nieuwe Go PND
We zaten er al tijden tegenaan te hikken en merkten dat we met de oude technologie niet meer verder konden groeien. [...] Deze week ligt het nieuwe resultaat in de winkel. PND's die meer aanvoelen als een smartphone, met 3D-gebouwen en een grotere rol voor verkeersinfo. Een "frisse start" noemt Goddijn het. Dat werd woensdag gevierd met een feestje voor het hele TomTom personeel. [...]
[Ik denk ik dat het artikel mede tot stand is gekomen om de nieuwe Go PND's onder de aandacht te brengen. De TomTom navigatiesoftware is sinds 2004 niet veranderd. Omdat tientallen miljoenen mensen erg gewend raakten aan de 'vertrouwde interface'. Deze is nu vernieuwd en gaat de hele range vervangen. Een onvermijdelijke keuze uiteraard, maar lang uitgesteld om het vertrouwde aan TomTom te behouden.]
5. Nog niet bekend hoe de Go's het gaan doen. Markt lijkt wel wat uit te bodemen.
Toch ziet Goddijn hoopgevende ontwikkelingen op de Duitse en Britse markt. Daar blijven de verkoopvolumes op peil. Zuid-Europa doet het minder goed. Hij hoopt dat de nieuwe NavKit software de bestaande klanten van PND's doet upgraden.
[Over de verkopen van de nieuwe Go is nog niks te zeggen, want pas net uit. Krimp PND markt zet voort, maar lijkt toch wel wat uit te bodemen, als je het bovenstaande leest.]
6. Goddijn is niet echt onder de indruk van Waze. Maar het bedrag dat ervoor betaald is, heeft wel wat tongen losgemaakt
Begin deze maand betaalde Google tot verrassing van velen ruim 1 miljard dollar voor de start-up. Prompt richtten de ogen zich op TomTom. Want de navigatiespecialist met een beurswaarde van zo'n 850 miljoen euro en een jaaromzet van 950 miljoen beschikt over strategische geo-kennis, live verkeersinformatie en een waardevolle kaartendatabase. Als een start-up met 110 man personeel voor een miljard dollar van eigenaar verwisselt, wat zou er dan kunnen gebeuren met TomTom? "Je kunt ons niet vergelijken met Waze" zegt Goddijn. "Zulke start-ups hebben nog geen verdienmodel. Wij zijn een bedrijf met 3.500 medewerkers en verdienen al 22 jaar geld."
7. Nog een losse opmerking over de verkeersinformatie die nu in de verkoopprijs zit
Stel dat 5% van de mensen 100 euro voor een dienst overheeft. Dan kun je hetzelfde bereiken door 5 euro aan je verkoopprijs toe te voegen, en de dienst aan iedereen te geven. Dat hebben we gedaan.